Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

Air France KLM 2018

3.833 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 ... 188 189 190 191 192 » | Laatste
manuss
0
Herinnering bericht van 27 juni j.l.

Accor heeft nog steeds zin om in Air France-KLM te stappen


Hotelketen Accor heeft nog altijd interesse in een belang in Air France-KLM. Het Franse bedrijf zoekt echter partners voor de investering, schrijft de Britse zakenkrant Financial Times op basis van bronnen rond Accor.

PARIJS (AFN) - Accor zou op zoek zijn naar Europese partners voor de investering in Air France-KLM. Dat is ten dele om te voorkomen dat de regels voor Europese luchtvaartmaatschappijen worden overtreden. Die stellen dat minimaal de helft van luchtvaartmaatschappijen in Europese handen moeten zijn.
Accor is zelf voor minimaal een kwart in niet-Europese handen. Het gaat dan onder meer om Chinese, Qatarese en Saudische investeerders. Dat zou de koop van een belang problematisch kunnen maken.

Accor liet eerder deze maand weten interesse te hebben in het belang van de Franse staat in Air France-KLM, van 14 procent.

gpjf
0
manuss
0
quote:

gpjf schreef op 30 juni 2018 17:57:

Fransen door op WM , Franse aandelen maandag omhoog, euforie op de beurs
Haha GPJF , was het maar waar, echter zo werkt het niet. Wel als ze meteen de CEO van AF/KLM bekend maken en de deal tussen Accor en Franse overheid bevestigen over de 14% aandelen overname! Ja dan zien we de 8 euro. Denk ik!!
manuss
0
quote:

Winsome schreef op 30 juni 2018 19:01:

En akkoord bonden erbij
Nog mooier, dan zien we de 8,50 euro.
Winsome
0
Wou dat ik begreep waarom shorters toch steeds blijven zitten met zoveel risico op goed nieuws. Had me zoveel geld bespaard.
gpjf
0
Nou wilde ik het sentiment in positieve zin kantelen , gaan we toch weer “ ouwe” koeien uit de sloot halen . Enfin we zien het wel want dat doe ik toch al een tijd
manuss
0
Nieuw draadje juli 2018 gemaakt door Laup4 :

Air France - KLM Juli 2018 - ‘Half juli moet het geregeld zijn’
Erwin L
0
Ter info, uit het FD van vadaag:

Ministerie kan luchtvaartmaatschappijen niet naar Lelystad dwingen
De Europese Commissie staat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat niet toe om luchtvaartmaatschappijen te dwingen om vakantievluchten te verplaatsen van Schiphol naar Lelystad. Een dergelijke regel is in strijd met Europese regels. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief die dinsdagavond laat is verstuurd aan de Tweede Kamer.

Tegenvaller
Schiphol kan de komende jaren niet verder groeien vanwege afspraken met omwonenden. De uitbreiding van luchthaven Lelystad moet extra lucht geven. Het is de bedoeling dat de polderluchthaven in 2020 opengaat voor vakantieverkeer, twee jaar later na oorspronkelijk gepland.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (VVD) eind juni 2018 op het Binnenhof.
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (VVD) eind juni 2018 op het Binnenhof.Hollandse Hoogte
Het nee uit Brussel is een tegenvaller voor de minister. Het ministerie werkt al enige tijd aan een zogenoemde verkeersverdelingsregel om vakantievluchten te verplaatsen naar Lelystad, zodat op Schiphol meer ruimte vrijkomt voor economisch belangrijkere netwerkvluchten. Dat kan nu niet zoals het ministerie oorspronkelijk wilde.

Financiële compensatie
De minister wil nu afdwingen dat luchtvaartmaatschappijen die zich op Lelystad vestigen, afkomstig zijn van Schiphol. Het ministerie kijkt hiervoor ook naar het toestaan van zogenoemde secundaire slothandel, waarbij luchtvaartmaatschappijen hun landingsrechten op Schiphol kunnen verhandelen. Dit zou een financiële compensatie kunnen zijn voor maatschappijen die plek op Schiphol opgeven, zo schrijft de minister. Daarnaast moet Lelystad maatschappijen lokken met marktprikkels, zoals lage havengelden, snelle omkeertijden en goedkope parkeertarieven.

Tot ergernis van oppositiepartijen als GroenLinks zegt de minister juridisch niet te kunnen uitsluiten dat er vrachtvluchten komen vanaf Lelystad Airport. De uitbreiding van de luchthaven is zeer omstreden. Omwonenden in Gelderland en Overijssel maken zich zorgen over de overlast van de aanvliegroutes naar Lelystad.


Erwin L
0
Ter info, uit het FD van vandaag:

IAG-ceo: 'Benoem Pieter Elbers tot baas Air France-KLM'
KLM-ceo Pieter Elbers is een uitstekende kandidaat om topman te worden van heel Air France-KLM. Dat heeft Willie Walsh, de gezaghebbende ceo van de Britse luchtvaartgroep IAG, maandag gezegd in Parijs, zo meldt La Tribune. De Franse krant vraagt zich echter meteen af of Elbers niet teveel de KLM-kleur draagt.

'Zeer gerespecteerd'
'Ik ben verbaasd dat Pieter Elbers niet wordt benoemd tot ceo van Air France-KLM. Hij doet het uitstekend', zo stelde Walsh. 'Hij heeft het fantastisch gedaan bij KLM. Hij is waarschijnlijk één van de beste ceo's in de sector. Hij wordt zeer gerespecteerd in de luchtvaartindustrie', zo stelde Walsh. De Ier is topman van IAG, het moederbedrijf van onder meer British Airways, Iberia en Vueling.

Air France-KLM zoekt naar een opvolger van Jean-Marc Janaillac, die in mei opstapte na een conflict met de Franse vakbonden. De kandidaat van de selectiecommissie, Philippe Capron, trok zich vrijdag boos terug nadat zijn benoeming was geblokkeerd door de Franse staat en aandeelhouders Delta Airlines en China Eastern. Capron, op dit moment financieel directeur van vervoersbedrijf Veolia, werd ongeschikt bevonden omdat hij geen kennis heeft van de luchtvaartsector en niet eerder ceo is geweest.

Imago
Hoewel Pieter Elbers binnen Air France-KLM de beste papieren heeft om Janaillac op te volgen, wordt hij toch teveel gezien als KLM'er, stelt La Tribune. 'Hij heeft nog steeds de reputatie dat hij de belangen van KLM boven die van Air France-KLM stelt, ondanks onmiskenbare pogingen in de communicatie om dit imago te veranderen', schrijft La Tribune. Daarnaast is het de vraag of Elbers bereid is om de positie van ceo van KLM op te geven, aangezien in de dagelijkse gang van zaken de meeste macht ligt bij de zustermaatschappijen KLM en Air France, niet bij de moedermaatschappij in Parijs.

Walsh was in Parijs voor een inaugurele vlucht van Level, de budgetmaatschappij van IAG. Level breidt na een succesvolle start in Barcelona deze herfst uit in Parijs, de thuismarkt van Air France-KLM. De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij zou naar verluidt overwegen om zelf ook een budgetmaatschappij te beginnen om de groeiende concurrentie aan te gaan met prijsvechters op de transatlantische markt.


Erwin L
0
Daar komen de stakingen weer:

PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - De grondtechnici van Air France zijn van plan van donderdagavond tot zondagochtend het werk neer te leggen om hun eisen voor een hoger loon en betere werkomstandigheden kracht bij te zetten. Dat meldde de Franse luchtvaartbond CGT.

Volgens de bond is er al jarenlang geen nieuw vast personeel in dienst genomen en krijgen extern ingehuurde technici betere voorwaarden dan werknemers in loondienst. Ook is de bond erg ontevreden over het gebrek aan dialoog met Air France.

Vorige maand schortten de bonden nog een vierdaagse staking bij Air France op in afwachting van de benoeming van een nieuwe bestuursvoorzitter bij moederconcern Air France-KLM . Die staking zou eigenlijk op 23 juni beginnen. De afgelopen maanden legde het personeel van Air France meermaals het werk neer om hoger loon te eisen.

www.iex.nl/Nieuws/ANP-040718-169/Stak...
[verwijderd]
0
gpjf
0
Tsja en zo is het de hele cultuur in de zuidelijke landen van de EU en binnen de Unie lijken ze dan nog steeds niet door te willen hebben. Het wordt volgens mij ee hoogste tijd om de noordelijke landen af te splitsen van de zuidelijke landen anders krijgen we oo termijn een situatie waarbij de ene helft profiteert van de inspanningen van de andere helft he5geen in feite al veel langer speelt. Hun levensstijl is nu eenmaal anders en daar hoeft niks mee te zijn maar wel zelf je broek ophouden.
Erwin L
0
Hoofd vliegdienst KLM stapt op:

"SCHIPHOL - Bart de Vries, hoofd Vliegdienst bij KLM, legt zijn functie neer. Oorzaak is een conflict met de piloten, die collectief het vertrouwen in hem opzegden vanwege het uitblijven van een oplossing voor de hoge werkdruk. Daardoor werd deze week al een CAO-akkoord afgewezen.

De Vries, zelf ook piloot, zou aanvankelijk tot 1 januari 2019 aanblijven als Executive Vice President Flight Operations, maar heeft nu besloten zijn aanstelling niet te verlengen. Volgens KLM is er door de recente veranderingen binnen het bedrijf een verwijdering ontstaan tussen de piloten en de luchtvaartmaatschappij.

De Groepcommissie Vliegers zegde in mei het vertrouwen op in De Vries. Het afwijzen van het principe-akkoord over een nieuwe CAO door pilotenbond VNV vormde de druppel voor De Vries, die met zijn vertrek afstand neemt van de ontstane situatie.

De Vries blijft zijn managementfunctie bekleden tot er een opvolger is gevonden. Daarnaast blijft hij voor KLM actief als vlieger en in organen als IATA en de ORS."

www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/catego...
Erwin L
0
Ter info, uit het FD van vandaag:

Krapte op arbeidsmarkt versterkt onderhandelingspositie piloten

Ze behoren tot de best betaalde piloten in de wereld en toch zijn KLM-vliegers ontevreden. De werkdruk wordt steeds hoger, en ze krijgen er weinig tot niets voor terug van KLM. Dat is althans het sentiment onder veel vliegers.
Dinsdag stemde een meerderheid van de 2800 KLM-piloten tegen een principe-akkoord voor de cao die vakbond VNV had afgesproken met KLM-directie. Ze willen meer maatregelen om de werkdruk te verlagen.

Vermoeidheid neemt toe

Die werkdruk is de afgelopen jaren fors toegenomen, zo is de klacht in de cockpit. 'Ik ben de eerste om toe te geven, ons pakket met salaris en vrijetijdsregeling en pensioen is hartstikke goed bij KLM', zegt een piloot die al bijna 30 jaar voor de maatschappij vliegt. 'Maar je merkt dat de vermoeidheid echt toeneemt. Daar wordt veel over gepraat.'

Onder druk van de felle concurrentie van prijsvechters als EasyJet en Ryanair heeft KLM-ceo Pieter Elbers de afgelopen jaren hard gewerkt om de productiviteit van het bedrijf te vergroten, ook die van de vliegers. Waar een piloot vroeger misschien drie of vier dagen vrij had om bij te komen na een intercontinentale vlucht, zijn dat nu twee dagen. Er wordt krapper ingeroosterd.

Loyaliteit niet beantwoord

Er is begrip voor de noodzaak om kosten te besparen. 'Pilotensalarissen zijn een grote kostenpost', zegt de piloot . 'De druk om de werkdruk te verhogen en zoveel mogelijk productiviteit uit ons te halen is immer aanwezig. Maar dat begint zich nu echt te wreken.’

Veel vliegers hebben de afgelopen tijd overuren gemaakt om gaten in het rooster op te vullen, maar wat nu steekt is de perceptie onder vliegers dat KLM hun flexibele opstelling niet beloont. 'De loyaliteit ten opzichte van het bedrijf is over het algemeen hoog bij het bedrijf', zegt een andere piloot. 'Maar het voelt vaak als eenrichtingsverkeer. Er is weinig flexibiliteit als je zelf een keer vrij wilt.’

Werkloos thuis

Op de achtergrond speelt een omslag op de arbeidsmarkt voor piloten. Europese luchtvaartmaatschappijen worstelen stuk voor stuk met een toenemende schaarste aan vliegers. KLM Cityhopper moest deze week vluchten schrappen vanwege een personeelsgebrek. Door een griepgolf waren er niet genoeg vliegers om geplande vluchten uit te voeren. KLM-concurrent Ryanair schrapte in juni zelfs 1100 vluchten vanwege personeelsgebrek.

De omslag is opvallend: in 2015 telde pilotenvakbond VNV in Nederland nog 1200 met schuld beladen piloten die werkloos thuis zaten. De markt kampte met een overschot nadat vliegscholen jarenlang grote aantallen piloten hadden opgeleid. Banken durfden pilotenopleidingen niet meer te financieren. In 2016 stopte ABN Amro als laatste van de Nederlandse banken met het verstrekken van leningen. Luchtvaartmaatschappijen profiteerden van het pilotenoverschot.
Budgetmaatschappijen als Ryanair en EaysJet gebruikten zogenoemde pay-to-fly constructies, waarbij nieuwe piloten moesten betalen om benodigde vlieguren te kunnen maken.

Varkenscyclus
De varkenscyclus is echter in korte tijd omgeslagen. Plotseling is sprake van een pilotentekort. Luchtvaartmaatschappijen hebben honderden vacatures uitstaan. Ze lijken overvallen door de omslag.

Ryanair moest vorig jaar duizenden vluchten annuleren vanwege een gebrek aan piloten. Zo'n 150 Ryanair-vliegers waren overgestapt naar concurrent Norwegian, waar de arbeidsvoorwaarden beter zijn. Ook KLM heeft laat gereageerd op de omslag op de arbeidsmarkt voor piloten, waar het nu tot zijn eigen schade achter komt.

Het is zeer de vraag of de maatschappij de werkdruk onder haar vliegers op korte termijn kan verlichten. Om de werkdruk de volgende zomer te verlagen, moet het bedrijf nu al in groten getale piloten werven en opleiden voor nieuwe functies. Dat is gezien de huidige marktomstandigheden een lastige opgave. Het zal de cao-onderhandelingen niet eenvoudiger maken.
Erwin L
0
Ter info, uit het AD van vandaag:

Komt het ooit nog goed met Air France-KLM?
Air France is de naam, maar Air Farce zou beter zijn. Ga maar na: recent werd een 'lichtgewicht' voorgedragen als topman, de KLM-tak is zijn leven nog niet zeker en de Franse partner blijft maar schulden maken. Hoe lang houdt het gedwongen huwelijk tussen Air France en KLM nog stand?

Weer wordt een eindspel gespeeld bij Air France-KLM. En wederom is de toekomst van de luchtvaartgroep vooral een strijd om de macht. Vorige week probeerden de koningen van het concern de toekomstige verhoudingen binnen het zwaar gehavende luchtvaartconcern vast te leggen, maar hun tweedaagse heidebijeenkomst leidde niet tot besluiten.

Bestuurders staan lijnrecht tegenover elkaar over de zeggenschap binnen Air France-KLM, waarbij de breuklijnen dwars door de bloedgroepen lopen. In een Frans voorstel verliest de nieuwe topman van de groep zijn directe zeggenschap over Air France, dat net als KLM een eigen topman krijgt. Die kan zich dan helemaal storten op de problemen bij de Franse maatschappij, de grootste bedreiging voor het voortbestaan van het concern.

Zo wordt de nieuwe topman, die de financiën, allianties, groepsaankopen en onderlinge arbitrage op zijn bordje krijgt, afgeschermd van problemen bij Air France. Daarmee wordt voorkomen dat ook hij, net als zijn voorgangers, struikelt over de bijna onoplosbare problemen bij die maatschappij. Maar een zelfstandige topman bij Air France is nog geen oplossing voor de diepe problemen van de luchtvaartmaatschappij. Gevreesd wordt dat de nieuwe functionaris onder de voet wordt gelopen door de Franse vakbonden, die geen middel schuwen om hun macht te consolideren.

Ingrepen
KLM houdt liever de huidige situatie, waarbij de (Franse) topman van de holding ook baas blijft bij Air France. Zo kan de machtigste man (of vrouw) zich concentreren op het herstel van Air France en eindelijk hoognodige ingrepen doorvoeren. De operationele taken van de groep moeten dan worden overgenomen door een vicevoorzitter, een nieuwe functie, die gezien de verhoudingen door een Nederlander (KLM-topman Pieter Elbers) bekleed moet worden.

De stammenstrijd wordt hard gespeeld. In een poging de uitkomst naar hun hand te zetten lekte het Franse kamp voorafgaand aan het overleg tactisch dat als het KLM-plan wordt doorgezet en de nieuwe topman alsnog baas blijft bij Air France, hij daarnaast ook commissaris bij dochter KLM moet worden.

Boemerang
Het dreigement werkte als een boemerang. Niet alleen de KLM-geledingen stonden op hun achterste benen, ook partner Delta Air Lines roerde zich. Delta, dat vorig jaar voor 375 miljoen euro een belang van (inmiddels) 8 procent in Air France-KLM kocht, liet per brief weten dat het zich buiten alle plannen gehouden voelt.

De Amerikanen (en met hen China Eastern, dat vorig jaar onder dezelfde voorwaarden instapte) waren toch al ontstemd, omdat het driekoppige comité dat naar een nieuwe topman zoekt, met lichtgewicht Philippe Capron op de proppen was gekomen. De komst van die arme Capron - een Franse financieel bestuurder op leeftijd die nog nooit een bedrijf heeft geleid en elke luchtvaartkennis ontbeert - is door alle verzet inmiddels zo goed als onmogelijk geworden.

De bemoeienis van de Amerikanen deed de Franse bond met de grootste oogkleppen, pilotenvakbond SNPL, al uitroepen: ,,De Amerikanen van Delta Air Lines, de Chinezen van China Eastern en de Nederlanders van KLM grijpen de macht.'' Zover is het nog (lang) niet - en het zal er hoogstwaarschijnlijk ook nooit van komen, hoe jammer dat voor het totale bedrijf ook is.


www.ad.nl/economie/komt-het-ooit-nog-...
3.833 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 ... 188 189 190 191 192 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 15:37
Koers 10,005
Verschil -0,080 (-0,79%)
Hoog 10,145
Laag 9,976
Volume 548.578
Volume gemiddeld 1.823.442
Volume gisteren 1.548.543

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront