TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juli 2018

3.403 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
tatje
0
Nog een keer het stuk van Roger Lanctot uit mei 2016.

Mijn mening : kennis, strategie en visie :-)

www.strategyanalytics.com/strategy-an...

- ondanks een half dozijn acquisities is apple een non player in navigatie
- niemand bij Tom Tom mocht de naam apple noemen, fruitcompany, moskoka
- zeggen niets over de maps en de probes.
- maar het is duidelijk dat Tom Tom de nummer 1 in dash trafic informatie is geworden door apple handset data probes.
- Apple wil super graag zijn carplay indash smartphone integreren
- Apple CarPlay, like Google's Android Auto, has yet to set the automotive world on fire. I have long argued that an Apple CarPlay infused with competitive traffic information, automatic crash notification, wireless traffic light connectivity and a host of deeper application integrations built around navigation could be a game changer. Buying TomTom will change that game.
Kan apple alleen maar winnen met Tom Tom.
- ik zie Apple het bovenstaande niet zelf doen aldus Roger.
- het succes van Tom Tom trafic is gebouwd op Apple probes.
- It's time for Apple CEO Tim Cook to end the charade, write the check, and take credit for the best in-dash traffic data in the business today - and then add that traffic data to Apple CarPlay. With a more compelling CarPlay offer, Apple can then begin advertising its integration relationships with multiple car makers and start stepping up its automotive game

Tatje:
Tom Tom heeft heel veel wat Apple nodig heeft voor zijn carplay en nog veel meer.

Ik denk dat Apple een soort voorkeursrecht heeft, maar bij een ander bod moet ze nu wel handelen.

Mijn mening.
- Reuters er is een koper geweest en niet Apple.
- Tim heeft zeker met Tom Tom gesproken.
- lage koers lijkt op shorters maar is een verzamelaar.

Het spel is op de wagen :-)

""Buying TomTom will change that game.""

Tja.

Prettig en zonnig weekend.

[verwijderd]
0
Marketing en ontwikkeling sports is gestopt, nu vol door als Automotive en Telematics powerhouse.

EBITDA17 van EUR141mln. Q1-2018 steeg al 30% op het Automotive orderboek (800mln+).

Geen schulden, maar EUR129mln cash op de bank.

We gaan dus van een hardware bedrijf naar een Software (SAAS) bedrijf. Topline B2B omzet gaat met CAGR van 12,5% stijgen tussen 2016-2020. Doordat het SAAS omzet is zal de winst (EBITDA) nog harder stijgen.

EUR300mln EBITDA in 2020 moet mogelijk zijn. Daar horen heel andere waarderingen bij (12-15 euro). En allemaal nog geen HD omzet, nee dat is de slagroom op de taart en gaat ons wellicht een nog dikkere exit naar Baidu/Microsoft opleveren.

En het risico is beperkt mi, het orderboek Automotive is al gerealiseerd!
[verwijderd]
7
@tatje

Intel betaalde 14,7 miljard voor Mobileye. Terwijl het bedrijf enkele honderden miljoenen omzet behaalde. Doel: bij klanten van Mobileye binnenkomen met Intel diensten.

Kijkend naar de klanten portefeuille van tomtom:

- Microsoft
- Apple
- Baidu
- nVidia
- SAP
- Fiat Chrysler Group
- Peugeot Citroen Group
- Een nog geheime topfabrikant uit USA (Ford of GM)
- Renault
- Hyundai / KIA
- Volvo cars en trucks
- 13 autofabrikanten die HD maps en road DNA testen
- TomTom Telematics zakelijke gebruikers in Q1: 826.000 (+14% yoy)

Als je nog nul komma nul aanwezigheid hebt in de enterprise en/of automotive markt en je zoekt een springplank om binnen te komen... Dan is het TomTom wel.

Plus de assets waar vele miljarden euro’s in geinvesteerd zijn. En voor honderden miljoenen automotive orders in de boeken. Market cap tomtom: 1,6 miljard.

[verwijderd]
2
En we weten natuurlijk dat de met TomTom vergelijkbare bedrijven voor vele malen meer verkocht zijn...

Fleetmatics ~ 1,2mrd (peer voor BU Telematics)

HERE ~ 3,5mrd (peer voor BU Automotive)

Tsja, dat geeft nog wel wat ruimte voor fantasie (huidige waardering T2 is 1,5mrd)
[verwijderd]
1
Heren, de tijd van dromen is voorbij.
Vooruit dan maar tot maandagochtend 09.00.
Dan vallen we weer met de neus in het spel van centje erbij, dubbeltje erbij, kwartje erbij, eurootje eraf.
Gaan we ons weer verbazen over hoe laag te koers staat en dat ie nu nog lager weer afglijdt. Hoe het toch mogelijk is dat de koers 2 1/2 jaar van 12 naar 6,5 is afgegleden.
Waarom die en die koersdoelen dit en dat.
Bull market. Trade war. Blabla

Kom maar op met je exit.
pwijsneus
3
quote:

*Justin* schreef op 7 juli 2018 11:40:

Als je nog nul komma nul aanwezigheid hebt in de enterprise en/of automotive markt en je zoekt een springplank om binnen te komen... Dan is het TomTom wel.

Plus de assets waar vele miljarden euro’s in geinvesteerd zijn. En voor honderden miljoenen automotive orders in de boeken. Market cap tomtom: 1,6 miljard.

Er is 'iets' waardoor TomTom niet zo'n "steal" is wat iedereen hier beweerd. Al jaren komen de grootste namen voorbij, van Samsung tot Bosch...van Apple tot Microsoft. Het weglopen van Apple wordt door sommige zelf uitgelegd dat dit een stap is van Apple om een bod te doen op TT. Lachwekkend.

Allemaal leuk, maar de realiteit is dat de koers op € 6,80 staat, en het aandeel net zo sterk is als een natte krant.

TomTom zou de transitie hebben afgerond, en de cijfers zouden komende jaren stabiel en solide moeten zijn. Er zit zowaar een heel klein outlookverhoginkje aan te komen. Maar we zien dat de koers niet vooruit te branden is afgelopen jaren.

My wild guess waarom het aandeel niet presteert:

  • ~50% van de aandelen is in handen van de founders, en willen zelfstandig doorgaan. Hierdoor is er totaal geen "apetite" voor het aandeel.
  • TomTom profileert zich niet op de juiste manier als key-player voor de SDC-technologie. Er is totaal geen hype of buzz. Tis een saai moeilijk te lezen aandeel met een hele vreemde divisie:
  • Dat is de trots van de founders: de PND's. Consumer zorgt voor een scheve waardering van het aandeel. Dit zien de founders ook, en houden de consumerdivisie zelfs buiten de zelfopgelegde bonusdoelstellingen.

Dat laatste punt wil zeggen dat TomTom wel degelijk bewust is dat consumer de waardering en imago van het hele bedrijf zwaar in de weg zit. Zo erg zelfs dat ze deze hele divisie maar gemakshalve buiten de bonusdoelstellingen houden.

Ik snap dat het de trots is van de founders omdat ze hiermee binnen zijn gelopen, jammergenoeg geven ze er niets om dat de aandeelhouders hier last mee hebben. Maargoed, dat zou een reden zijn om niet in TomTom te beleggen. Ik beleg in TomTom omdat ik potentie zie in Tele-Atlas. De producten van TomTom - bv Camperapps en PND's - kunnen mij gestolen worden. Mijn idee was dat het aandeel een soort Nvidia scenario zou kunnen doormaken. Tot dusver niets van dat al. My bad.

Ik juich een exit vanuit het bestuur van harte toe. Mijn zegen hebben ze.
Grey01
3
quote:

*Natte krant* schreef op 7 juli 2018 12:14:

Heren, de tijd van dromen is voorbij.
Vooruit dan maar tot maandagochtend 09.00.
Dan vallen we weer met de neus in het spel van centje erbij, dubbeltje erbij, kwartje erbij, eurootje eraf.
Gaan we ons weer verbazen over hoe laag te koers staat en dat ie nu nog lager weer afglijdt. Hoe het toch mogelijk is dat de koers 2 1/2 jaar van 12 naar 6,5 is afgegleden.
Waarom die en die koersdoelen dit en dat.
Bull market. Trade war. Blabla

Kom maar op met je exit.
Waarom steeds maar om een exit te roepen bij zo'n lage koers? Emotie toch, of....?
Grey01
0
Ik zou eerder zeggen: 'stap in beleggers en voorkom een vroegtijdige ****lozing' :-)
pwijsneus
0
quote:

Grey01 schreef op 7 juli 2018 13:15:

[...]

Waarom steeds maar om een exit te roepen bij zo'n lage koers? Emotie toch, of....?
100% ijdele hoop.

Dat geld overigens ook voor een overname.
[verwijderd]
3
Lage waardering komt mede door negatieve sentiment wat particulieren dagelijks uiten op sociale media. Het zogenaamde tokkie tweeten. (Er gaan zelf clubs short op negatief twitter sentiment)

Dit doel is ruimschoots bereikt. Madam is gestopt met bewijzen dat ze geen one-trick pony was en is afgetreden. Gelukkig voor de huidige aandeelhouders is Tele-Atlas overgenomen en daar is nu alle focus op en daar is ook al gescoord met orderboek van EUR800mln+.

Particulieren leven in het verleden, kijk vooruit en ondersteun je aandeel zou ik zeggen. Richt je grieven op de RvC op de AVA. Je trekt echt geen nieuwe aandeelhouders met negatief bashen!

De ommekeer in financiële prestaties is sinds Q1 duidelijk zichtbaar. Ik zou zeggen versterk de aandacht daarvoor i.p.v. negatief te bashen.

[verwijderd]
0
quote:

Accuboor schreef op 7 juli 2018 13:27:

Lage waardering komt mede door negatieve sentiment wat particulieren dagelijks uiten op sociale media. Het zogenaamde tokkie tweeten. (Er gaan zelf clubs short op negatief twitter sentiment)

Dit doel is ruimschoots bereikt. Madam is gestopt met bewijzen dat ze geen one-trick pony was en is afgetreden. Gelukkig voor de huidige aandeelhouders is Tele-Atlas overgenomen en daar is nu alle focus op en daar is ook al gescoord met orderboek van EUR800mln+.

Particulieren leven in het verleden, kijk vooruit en ondersteun je aandeel zou ik zeggen. Richt je grieven op de RvC op de AVA. Je trekt echt geen nieuwe aandeelhouders met negatief bashen!

De ommekeer in financiële prestaties is sinds Q1 duidelijk zichtbaar. Ik zou zeggen versterk de aandacht daarvoor i.p.v. negatief te bashen.

Er is nu lang genoeg het bloed onder de nagels vandaan gehaald door de graaiers.
Tijd om te leveren nu.
[verwijderd]
0
Excuus foutje in orderboek Automotive, is geen EUR800mln+ maar EUR1.220mln+

2014 EUR220mln+
2015 EUR300mln+
2016 EUR300mln+
2017 EUR400mln+

Allemaal berekend met de take-rate volgens opgave autoboer (30-35%), waarschijnlijk te conservatief aangezien take-rate nu al oploopt. Gemiddelde contractduur 4-6 jaar. Omzet komt gem. 2-3 jaar na tekenen order.

Dit is mi de reden dat het risico de komende jaren nihil is. (Allemaal geen HD omzet, dus een succesje daar is de bonus).
[verwijderd]
0
235mln uitstaande aandelen maal EUR6,84 geeft een marketcap van EUR1.607mln

Per Q1-2018 was de netto cash positie (geen schuld!) EUR129mln

De ondernemingswaarde (EV) van TomTom is momenteel 1.607 - 129 = EUR1.478mln

BU Telematics is ca. EUR750mln (conservatief) waard.

Dus Automotive met maps en met het orderboek van EUR1.220mln+ koop je nu voor EUR750mln...

Bizarre waardering... Taco gaf zelf al aan dat hij ruimte ziet voor een positieve bijstelling van de outlook 2018.
aandeeltje!
0
Twee jaar geleden stond de koers op gelijk niveau als vandaag de dag, echter toen nog vol beloftes.
Fijn zo'n dividend fonds......
aandeeltje!
0
Bonussen zonder de oorspronkelijke business mee te nemen, zou voor mij de drempel zijn als ik al aandelen gehad zou hebben. Daarmee heb je gewoon maling aan de extern aandeelhouder die telkens mag lappen, nooit maar dan ook nooit iets gehad heeft en zelfs gewoon tegen kiersverliezen zit aan te kijken. Mogelijke interesse van derden wordt ook onmiddellijk afgeserveerd met we zijn niet te koop.
Wie wil nu in zo'n tent aandeelhouder zijn.

Misschien tijd dat heg betuur zelf maar alles uitkoopt voor 7 of 8 euro. Durf te wedden de ze dat niet eens durven, laat staan de prijs van beursgang. Oei hoe lang is dat alweer geleden en wat hebben ze intussen aan salarissen en opties binnengeharkt en wat hebben de aandeelhouders weer moeten bijlappen?

Taco heeft ze verder ook niet op een rijtje, net zials de anderen in het bestuur en toezichthouders...
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 7 juli 2018 12:52:

[...]

Er is 'iets' waardoor TomTom niet zo'n "steal" is wat iedereen hier beweerd. Al jaren komen de grootste namen voorbij, van Samsung tot Bosch...van Apple tot Microsoft. Het weglopen van Apple wordt door sommige zelf uitgelegd dat dit een stap is van Apple om een bod te doen op TT. Lachwekkend.

Allemaal leuk, maar de realiteit is dat de koers op € 6,80 staat, en het aandeel net zo sterk is als een natte krant.

TomTom zou de transitie hebben afgerond, en de cijfers zouden komende jaren stabiel en solide moeten zijn. Er zit zowaar een heel klein outlookverhoginkje aan te komen. Maar we zien dat de koers niet vooruit te branden is afgelopen jaren.

My wild guess waarom het aandeel niet presteert:

  • ~50% van de aandelen is in handen van de founders, en willen zelfstandig doorgaan. Hierdoor is er totaal geen "apetite" voor het aandeel.
  • TomTom profileert zich niet op de juiste manier als key-player voor de SDC-technologie. Er is totaal geen hype of buzz. Tis een saai moeilijk te lezen aandeel met een hele vreemde divisie:
  • Dat is de trots van de founders: de PND's. Consumer zorgt voor een scheve waardering van het aandeel. Dit zien de founders ook, en houden de consumerdivisie zelfs buiten de zelfopgelegde bonusdoelstellingen.

Dat laatste punt wil zeggen dat TomTom wel degelijk bewust is dat consumer de waardering en imago van het hele bedrijf zwaar in de weg zit. Zo erg zelfs dat ze deze hele divisie maar gemakshalve buiten de bonusdoelstellingen houden.

Ik snap dat het de trots is van de founders omdat ze hiermee binnen zijn gelopen, jammergenoeg geven ze er niets om dat de aandeelhouders hier last mee hebben. Maargoed, dat zou een reden zijn om niet in TomTom te beleggen. Ik beleg in TomTom omdat ik potentie zie in Tele-Atlas. De producten van TomTom - bv Camperapps en PND's - kunnen mij gestolen worden. Mijn idee was dat het aandeel een soort Nvidia scenario zou kunnen doormaken. Tot dusver niets van dat al. My bad.

Ik juich een exit vanuit het bestuur van harte toe. Mijn zegen hebben ze.

Een aanbeveling van mij.
Een van de weinigen met realiteitszin en een heldere kijk.
aandeeltje!
0
Teleatlas heeft inmiddels in haar bestaan nog nooit winst geleverd, standalone zeker niet en ik vermoed met die extreme winstgevendheid van TT (....) nu ook niet.
[verwijderd]
0
Verkoop maar als je het niet meer ziet zitten, kunnen wij daarna weer omhoog zonder deze depressiviteit.
tatje
1
quote:

Accuboor schreef op 7 juli 2018 11:41:

En we weten natuurlijk dat de met TomTom vergelijkbare bedrijven voor vele malen meer verkocht zijn...

Fleetmatics ~ 1,2mrd (peer voor BU Telematics)

HERE ~ 3,5mrd (peer voor BU Automotive)

Tsja, dat geeft nog wel wat ruimte voor fantasie (huidige waardering T2 is 1,5mrd)
Verizon neemt voor 2,4 miljard dollar wagenparkbeheerder Fleetmatics over.
Grey01
0
quote:

pwijsneus schreef op 7 juli 2018 13:18:

[...]

100% ijdele hoop.

Dat geld overigens ook voor een overname.
Meneer Wijsneus ik begrijp dat u het niet zo ziet zitten. Maar wat is uw belang om bij zo'n lage koers om een exit te roepen?
3.403 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 14:02
Koers 5,565
Verschil -0,165 (-2,88%)
Hoog 5,725
Laag 5,555
Volume 138.778
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront