TomTom « Terug naar discussie overzicht

De algemene rekenkamer

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
Benjamin G.
0
Heeft iemand een verklaring voor de terugval van omzet in Enterprise, deze komt 10 miljoen euro lager uit dat H1 2017?
[verwijderd]
0
Deel intercompany lager vanuit dalend Consumer. En ook stukje valuta dat vooral hier invloed heeft.
Benjamin G.
0
Ten opzichte van een door mij eerder opgestelde prognose is het bijzonder waar te nemen dat juist consumer zorgt voor beter dan verwachte resultaten. Verder zit er weinig licht tot geprognotiseerde cijfers voor automotive en telematics. Alleen Enterprice / licensing valt tegen met 10 miljoen over H1 en 20 miljoen voor het gehele jaar?

De outlook voor dit jaar kan omhoog naar een omzet van 846 miljoen euro en richting de 0,35 cent adj wpa. Voor outlook 2019 ben ik benieuwd of die de cijfers van 2018 gaat overtreffen.

Uitgaande van groei van consumer van -25%, automotive +20%, Telematics +8% en licensing +5% (ik trek de dip in 2018 niet door - nog geen verklaring voor) in 2019, kom ik uit op een omzet van 829 miljoen euro. En adj wpa van rond 0,35 cent.
Benjamin G.
0
@Groeibriljant, dank voor de verklaring. Is de omzetdaling een blijvend effect? In de zin dat TomTom daarvan niet zomaar herstelt via andere klanten / contracten?
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Benjamin G. schreef op 17 juli 2018 17:46:

@Groeibriljant, dank voor de verklaring. Is de omzetdaling een blijvend effect? In de zin dat TomTom daarvan niet zomaar herstelt via andere klanten / contracten?
Nee, de kwartaalomzetten bij Enterprise zijn al een paar jaar behoorlijk constant, namelijk 32-33 mio. Alleen 2017-Q2 was hoger door een eenmalige bijtelling vanwege een boekhoudkundige 'adjustment', zie het persbericht van vandaag (pg.3 bovenaan). Daarom lijkt er nu in een year-on-year vergelijking sprake te zijn van een daling, maar dat is schijn.

Ik ben het dus niet eens met de verklaring van @groeibriljant. Er zijn nooit onderlinge leveringen of verrekeningen tussen de verschillende business units.

Benjamin G.
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 17 juli 2018 19:13:

[...]
Nee, de kwartaalomzetten bij Enterprise zijn al een paar jaar behoorlijk constant, namelijk 32-33 mio. Alleen 2017-Q2 was hoger door een eenmalige bijtelling vanwege een boekhoudkundige 'adjustment', zie het persbericht van vandaag (pg.3 bovenaan). Daarom lijkt er nu in een year-on-year vergelijking sprake te zijn van een daling, maar dat is schijn.

Ik ben het dus niet eens met de verklaring van @groeibriljant. Er zijn nooit onderlinge leveringen of verrekeningen tussen de verschillende business units.

@BDB de constatering dat er een daling is van 10 miljoen is correct? Hoe kijk je aan tegen de cijfers? Het lijkt erop dat consumer beter dan verwacht heeft gepresteerd. Ik begrijp dat de betere cijfers worden toegeschreven aan automotive, of ik heb ze op voorhand hoger ingeschat dan TomTom of lijkt mij niet terecht.
holenbeer
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 17 juli 2018 19:13:

[...]
Nee, de kwartaalomzetten bij Enterprise zijn al een paar jaar behoorlijk constant, namelijk 32-33 mio. Alleen 2017-Q2 was hoger door een eenmalige bijtelling vanwege een boekhoudkundige 'adjustment', zie het persbericht van vandaag (pg.3 bovenaan). Daarom lijkt er nu in een year-on-year vergelijking sprake te zijn van een daling, maar dat is schijn.

Ik ben het dus niet eens met de verklaring van @groeibriljant. Er zijn nooit onderlinge leveringen of verrekeningen tussen de verschillende business units.

Zoiets staat wel in de CC (GB heeft een sterke fantasie, maar dit heeft Hg of Tcao gezegd :-)
Beperktedijkbewaking
3
quote:

holenbeer schreef op 17 juli 2018 22:42:

[...]
Zoiets staat wel in de CC (GB heeft een sterke fantasie, maar dit heeft Hg of Tcao gezegd :-)

Zo'n verrekening tussen Consumer en Enterprise is geheel nieuw voor mij. In JV2017 staat op pg.80 (zo'n alinea is ook in vorige jaarverslagen te vinden):

Management assesses the performance of segments based on the measures of revenue and operating result (EBIT), whereby the EBIT measure includes allocations of expenses from supporting functions within the group. Such allocations have been determined based on relevant measures that reflect the level of benefits of these functions to each of the operating segments. As the four operating segments serve only external customers, there is no inter-segment revenue.

Vandaag werd gezegd:

There are 2 things here. One is that Automotive and Enterprise receives intercompany payment for maps, software and services, mainly from Consumer and that is all in a declining trend obviously, but the decline is going more rapidly over the last years. So the difference, the ballpark numbers where you need to think of is that on an annual basis, the contribution from Consumer to Automotive and Enterprise is down from €30 million to €20 million.

The other thing is that we have staff and overhead costs like real estate and facilities and IT and HR and legal will have you. These are allocated to the 3 business units based on either in a people key or a revenue key. And also there you see a big drop in Consumer and consequently, an increase in Automotive and Enterprise. [....]
And that's helping Consumer and that these costs are -- they're part of the bills taken up by Automotive and Enterprise.


De twee vet gemaakte zinnen lijken me met elkaar in strijd. Ik vind het eerste deel van het tweede stukje hierboven (uit de CC dus) heel vreemd.
Het tweede deel zou wel kunnen kloppen: door het 'kleiner' worden van Consumer worden er meer (algemene) kosten aan Aut.+Ent. toebedeeld. Iets wat ik overigens al veel eerder in deze draad 'voorspeld' heb. Dat verklaart de lagere profitability van Enterprise, dwz. de lagere ebit(da) waar Den Drijver naar vroeg.

N.B. De omzet bij Enterprise is eigenlijk niet gedaald, zie mijn vorige post hierboven. Daar vroeg Den Drijver ook niet naar.

Koos99
1
Goed punt BDB.
Tijdens de AvA is ook nadrukkelijk gevraagd waarom de CAGR voor B-t-B naar beneden werd bijgesteld, toen werd hier ook niets over gezegd. Het was wel zo netjes geweest als ze dit er even bij hadden vermeld.

Bij TomTom geldt het adagium the truth, the whole truth and nothing but the truth maar ten dele. The whole truth vinden ze regelmatig niet zo belangrijk.
Koos99
1
Ondanks goede cijfers is het halen van de CAGR van 12,5% over de periode 2016 - 2020 echt geen appeltje eitje.

Nogmaals een CAGR van 12,5% over een periode 2016-2020 betekent een CAGR van 11,5% over de periode 2017-2020.

Om die 11,5 CAGR over de periode 2017-2020 te halen, moet je bv de volgende groeicijfers realiseren

Automotive 20%
TTT 7%
Enterprise 3%

TTT zit voor H1 2018 op 7%, maar vorig jaar zaten ze lager. TTT blijft moeite houden met een goede groei. De belofte wordt nog niet ingelost
Dan Enterprise, dit jaar wordt een verlies in omzet gerealiseerd. Dat ligt aan een eenmalige catch up, de dollar en de bijdrage Consumer, maar Enterprise stelt nu al langere tijd teleur.
Dan Automotive. Dat gaat nu super lekker, maar de omzetgroei van 28% van afgelopen kwartaal komt mede door een def rev release. Zelf ging TomTom uit van een jaar groei van 15 en voor dit jaar is dat bijgesteld naar 20% Ook mede gezien de order intake van 300-400 milj Euro per jaar, zitten er grenzen aan de groei. Een jaarlijkse groei van 20% is dus ook echt niet makkelijk te realiseren.

boem!
0
Het is inderdaad niet altijd makkelijk om the whole truth cijfermatig te snappen bij Tom.
Ik begreep, dat de verlaging van GAGR voor B-t-B hoofdzakelijk werd ingegeven door toepassing van nieuwe IFRS terwijl de meesten hier toch aangaven gewoon een relatieve daling van de inkomsten te verwachten.

Om die onduidelijkheid in duidelijkheid nader aan te geven verwijs ik jullie graag naar het door @tomtom5 geposte transcript op pag 104 van het juli draadje.
Daarin gaat Taco in op de wijze waarop men facturen behandeld bij Automotive.
Na het tekenen van het contract verdeeld men de waarde van dat contract in een selling en service periode.
Tijdens de selling periode (4/5 jaar) boekt men daarvan iedere maand 70/80% van de contractwaarde gedeeld door 48/60 maanden.
Na afloop van de selling periode boekt men in de service periode het restant van de contractwaarde gedeeld door het aantal maanden van de service periode.

De feitelijke uitfacturering tov reported omzet bepaald de mutatie in deferred.

Hoe lang de service-periode is de eerste vraag die ik heb.

Ieder kwartaal worden de contractwaarden opnieuw bepaald op basis van nieuwe inzichten(verkoopcijfers?).
Bij afwijking wordt de nieuwe waarde gedurende de selling periode opgevoerd als reported omzet met als tegenboeking deferred.

Mijn tweede vraag is of de onderverdeling tussen selling en service periode meer is ingegeven vanuit een fiscaal argument of dat men inderdaad nog dat deel aan kosten verwacht in de service periode.

Ik begrijp nu wel beter het ontstaan van het stuwmeer aan deferred onder Automotive.
boem!
0
@Koos ik zie nu jouw post waarin je jouw zorg uitspreekt of Tomtom de aangekondigde GAGR wel kan behalen.

Ik hoop dat ik met mijn post een groot gedeelte van die onzekerheid heb weggenomen omdat bij hogere take-rates ook in de toekomst de ten onrechte opgebouwde deferred zal vrijvallen om nog maar niet te spreken van de uitgestelde inkomsten gedurende de service-periode.

[verwijderd]
0
Koos: 20% groei in automotive lijkt me geen probleem voor de komende twee jaren.

Automotive rapporteert dit jaar 230 miljoen en dat gaat naar minimaal 300 miljoen (orderboeken van 300 tor 400 miljoen). Vooral in Q1 maar ook in Q2 was er verschil tussen gerapporteerde omzet en de hogere gefactureerde (“operationele”) omzet. TomTom automotive wordt dus juist niet geholpen door vrijval van deferred revenue, er is sprake van een opbouw.

Telematics gaat sterker groeien volgens Goddijn

There's quite a lot of exciting contracts that are either being signed or on the verge of being signed and that will gradually lead to a faster growth and acceleration in the connected car space. One caveat there is that the ARPU in the connected car space is lower than what you've seen in Telematics solutions. But I think in the mix, we should be aiming for an acceleration in growth in Telematics business. I think Taco if you can take the question about the Automotive growth and the developments with that over time.

Ook binnen Licensing zijn nog wel mogelijkheden al is de taal daar wat voorzichtiger

And then last then on Google Maps. Yes, we are obviously aware that Google increased their prices significantly. It was a -- where lot of developers very emotional time. They didn't felt that they were treated well in many cases and invariably that leads to exploring other opportunities. We have seen significant increase in our own API store. We believe that also through Microsoft's Azure platform, there's an increase in interest in the APIs and what we have to offer, and we think that will lead to a growth for our map APIs in the future. Now we'll be little bit cautious because it takes time for those transitions to happen. Those applications, they need to start working. But we see increased levels of traffic, both on our own API store as well as in the API store that's part of the Azure environment.

boem!
0
@Justin

Wij staan mbt deferred Automotive lijnrecht tegenover elkaar.

Omdat ik veel waarde hecht aan jouw oordeel verzoek ik je om nog eens naar mijn betoog te kijken inzake behandeling Automotive omzet.
[verwijderd]
0
quote:

*Natte krant* schreef op 18 juli 2018 11:08:

Nog €9,35.
Een koers van 17,50 gaan we dit jaar niet zien natte Quant.
Tenzij tomtom wordt overgenomen.

Vandaar waarschijnlijk de vraag van Martijn den Drijver van NIBC hoe de betrokkenheid van de overige founders nu is.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 18 juli 2018 11:23:

[...]

Een koers van 17,50 gaan we dit jaar niet zien natte Quant.
Tenzij tomtom wordt overgenomen.

Vandaar waarschijnlijk de vraag van Martijn den Drijver van NIBC hoe de betrokkenheid van de overige founders nu is.
Behalve Geelen gewoon lekker graaien uit de ruif.
[verwijderd]
0
Beperktedijkbewaking:

Ik was me ook niet bewust van inter-segment revenue. Alleen van kosten verschuivingen omdat algemene kosten proportioneel worden verdeeld over de business units.

Waarom zou je ineens intercompany map sales doen van Consumer naar Enterprise? Als het mogelijk is dat je Consumer gaat afstoten? Het Deutsche Bank verhaal?
NewKidInTown
0
quote:

*Justin* schreef op 18 juli 2018 11:28:

Waarom zou je ineens intercompany map sales doen van Consumer naar Enterprise? Als het mogelijk is dat je Consumer gaat afstoten? Het Deutsche Bank verhaal?
Lijkt me een plausibele verklaring, goed afstoffen en oppoetsen en in de etalage ermee.
battumboy
0
Volgens mij is dit altijd al gebeurd en is het ooit al eens eerder te sprake gekomen.
2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront