TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juli 2018

3.403 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
I Love Melbourne
0
quote:

A.B.(C) schreef op 25 juli 2018 13:28:

[...]

Zodra een willekeurig bedrijf besluit eigen aandelen in te kopen, gebruikt het cash om het aantal uitstaande aandelen te verminderen. Het effect hiervan is dat jouw aandelen als aandeelhouder een groter stuk van de taart vormen. Zodra het bedrijf de aandelen inkoopt, zijn er 2 keuzes, die het bedrijf kan maken:
1. De aandelen worden opgeheven.
2. De aandelen worden weggestopt als treasury stock. (Dit geeft bv de mogelijkheid om de aandelen tzt opnieuw uit te geven (verkopen) en daarmee geld op te halen. Treasury stocks op de balans hebben geen stemrecht/recht op dividend. Ook worden ze niet meegenomen in de calculatie WPA.)

In het algemeen gesproken is het niet altijd slim om eigen aandelen in te kopen. Als de intrinsieke waarde van het aandeel veel lager staat, dan waarop het bedrijf besluit tot inkoop over te gaan, dan is het niet slim om tot inkoop over te gaan. Dan is er immers sprake van kapitaalvernietiging....

Deze vraag in deze context is wellicht interessant.....Wat is de feitelijke intrinsieke waarde van het aandeel TT, feitelijk onderbouwd en wel? Dus niet obv hoop, emotionele binding of omdat je nu eenmaal gekocht hebt op bijvoorbeeld 20 euro....maar gewoon plain en simple: feitelijke onderbouwing. Anyone?
Dank voor de heldere uitleg. Dit betekent dat de gedachten spinsel die ik gisteren heb gepost dus klopte:

Mocht TomTom ervoor kiezen om aandelen te gaan inkopen dan ga ik er vanuit dat de Founders hun aandelen niet gaan verkopen. Kan dit ook een move zijn om het bedrijf langzaam van de beurs te halen? Percentueel gezien bezitten ze dan een steeds groter percentage van de uitstaande aandelen?

Klopt deze beredenering of is het toch een stuk complexer?
[verwijderd]
2
quote:

closer schreef op 25 juli 2018 12:32:

[...]
“een paar tientjes per maand”, alsof het niks is...
Inderdaad is Adobe erg goed in het verzilveren van oude kennis. Een paar nieuwe features en hoppa, de prijs kan weer omhoog. Ik vind dat dubieus. Misschien dat ik nog eens een abbo neem als TT omhoog schiet, maar voorlopig kan ik nog steeds m’n dingen doen met CS4.
www.adobe.com/nl/creativecloud/plans....

24 euro per maand voor een app.
Pakket kostte vroeger rond de 1.000 euro.

Na 40 maanden heb je de sales dus gerealiseerd.

Totaalpakket van apps kost 60 euro per maand.

Vergelijking TomTom:
Verkocht vroeger een kaart aan een autofabrikant voor 40 euro. De automobilist kan voor +/- 60 euro een kaart kopen (memory stick of dvd) bij de dealer. Gebeurde denk ik niet zoveel behalve voordat mensen op vakantie gaan, bij een servicebeurt of bij overgang van een gebruikte wagen op nieuwe eigenaar. Dit is een beetje de oude wereld.

De nieuwe wereld: tomtom verkoopt aan autofabrikant een (HD) kaart die je via internet kunt updaten. Voor bijvoorbeeld 20 euro voor de kaart en daarna 10 euro per jaar voor de updates. De autofabrikant koopt die verplichting van een tientje per jaar direct af voor de komende jaren. Daar komt de ‘deferred revenue’ (uitgestelde omzet) vandaan.

Bij Adobe gaat het om andere bedragen, maar het principe is hetzelfde: binnen 40 maanden verdienen zij met een abonnement terug wat ze normaliter in 1 keer verdienden. Daarna hebben ze een giga klantenbestand waar doorlopend inkomsten uit komen.

Een sidenote, nu we het daar toch over hebben:

Een van de analisten was bang voor prijsdruk bij kaarten. Voor een autofabrikant is echter de vraagprijs van TT moeilijker te vergelijken met vroeger en misschien ook minder relevant. Vroeger was het 1 bedrag voor de kaart. Nu is het een kaart, een update service, eventueel verkeersinformatie, real-time parkeerplaatsen, voor electrische auto’s de routering naar laadpalen gekoppeld aan de range die de batterij aangeeft, eventueel route software en straks ook HD kaarten met hogere detaillering en veel hogere prijs.

Het zou best kunnen dat binnen die ‘bundel’ aan diensten die een autofabrikant koopt, het element ‘de kaart’ goedkoper is geworden (als de autofabrikant dat al precies kan/wil ontleden) en dat je dat “prijsdruk” noemt. Ik zie het eerder zo: de map is waar de autofabrikant op binnenkomt, die heeft hij nodig. TomTom wil dan zoveel mogelijk bijverkopen. Misschien gaat de prijs voor de kaart wel omlaag (als lokkertje) als de autofabrikant er ook traffic en parkeren bij koopt.

TomTom strategie is vooral: het maximaliseren van de omzet per auto door 3 tot 5 diensten te bieden in plaats van 1 of 2. Aan de ene kant is het wat ondoorzichtiger voor een analist om de prijzen van vroeger met die van nu te vergelijken. De oude wereld met de nieuwe. Net zoals je de 1.000 euro voor een Adobe pakket niet exact kan vertalen naar de verschillende typen abonnementen.

Ik denk echter vooral: bouw een basis op met herhaalinkomsten (gebeurt nu in telematics, automotive en licensing), verleid klanten om zoveel mogelijk diensten af te nemen, digitaliseer het update en leveringsproces zoveel mogelijk (lagere kosten) en zo bouw je een machine die continu geld genereert. Per 2020 is de outlook 650 miljoen (625 plus de recente 25) aan dit soort herhaalinkomsten. Van mij mag het nog veel sneller gaan, maar het is genoeg voor de vaste kostenbasis en een stukje winst. Alles hierboven stroomt direct naar de bottom line.
[verwijderd]
0
SAAS laat b2b TomTom knallen de komende jaren. Bovendien is b2c gereorganiseerd en levert nu ook cash op.

Kwestie van tijd dat dit pareltje gaat stralen...
[verwijderd]
3
quote:

*Justin* schreef op 25 juli 2018 10:22:

[...]

:-)

Tot welke koers moeten we om jouw alias een andere naam te geven?
Of is het in relatie tot hedgefunds die op 6,80 hun positie vergrootten en nu hun posities reduceren?
€17,50
[verwijderd]
0
quote:

Gesloopt door HG schreef op 25 juli 2018 15:10:

MW is zich al aan het warmlopen.
Eens kijken of ze vandaag weer doorgaan, en of de koper het allemaal weer gaat opvangen....
[verwijderd]
0
Heb het niet wat langer kunnen volgen vandaag maar ik zie weer 750,750,750 hoelang is dit al gaande vandaag?
[verwijderd]
0
quote:

Accuboor schreef op 25 juli 2018 15:46:

Heet weer, de beurs gaat als een speer..
Normaal is dames bloot,handel dood.
[verwijderd]
0
quote:

Gesloopt door HG schreef op 25 juli 2018 15:47:

[...]

Normaal is dames bloot,handel dood.
Klopt maar dit jaar is het anders. De bierflesjes zijn ook al bijna op. Velen blijven binnen hangen...
Tordan
0
Vanaf 15,30 toch weer een rebound richting de 8,90, lijkt alsof er een koper in de states zit.
Dutchy Ron
0
Benieuwd hoe vaak TT afketst op 9 er zullen veel verkooporders zijn tussen 8,95 en 9. Niet van mij .... aandeel ligt er nog goed bij ... zie het nog ff aan. Calls 8,60 gaan trouwens lekker ;-)

Wessanen op 11 gekocht deze week ... die gaan ook lekker.... waren veel te veel afgestraft. Gaan er op 13,00 weer uit.
[verwijderd]
0
[verwijderd]
3
quote:

I Love Melbourne schreef op 25 juli 2018 14:01:

[...]

Dank voor de heldere uitleg. Dit betekent dat de gedachten spinsel die ik gisteren heb gepost dus klopte:

Mocht TomTom ervoor kiezen om aandelen te gaan inkopen dan ga ik er vanuit dat de Founders hun aandelen niet gaan verkopen. Kan dit ook een move zijn om het bedrijf langzaam van de beurs te halen? Percentueel gezien bezitten ze dan een steeds groter percentage van de uitstaande aandelen?

Klopt deze beredenering of is het toch een stuk complexer?
Waarom denk je dat de Founders TT van de beurs zouden willen halen? Of hoop je daar alleen op?

Ikzelf denk (ook in tegenstelling tot wat hier vaal op het forum geopperd wordt, onder de beschrijving "the endgame") dat het de Founders allang niet meer om het geld gaat, maar om de kick. (Zo zou ik er namelijk ook in hebben gezeten, als ik 1 van hen was.) Want hoeveel heeft de mens nog nodig als ie een vermogen heeft dat ligt tussen de 500.000.000-1.000.000.000 euro. Hoeveel meer frietjes en biefstukjes wil je per dag meer eten? Of hoeveel huizen heeft iemand nodig als ie tegen de 60jaar aankruipt?

De Founders hebben het bedrijf van scratch af aan opgericht in 1991 en langzaam laten groeien van een kleine startupje....naar een steeds grotere (internationaal) bedrijf. Wie kan hen dit nazeggen in dit kleine en kille Nederland? In 2005 is het bedrijf pas naar de beurs gebracht. Aanvankelijk met gigantisch resultaat....koersen boven de 50 euro, richting de 60 zelfs in de hoogtijdagen.
Gedurende de inferno van de kredietcrisis kelderde het aandeel zoals zoveel aandelen in de wereld...en op het dieptepunt stond het aandeel zelfs in de 2 euro...tig keer lager dan de IPO prijs in 2005. Als de Founders echt alleen maar financieel gewin zouden najagen....en nadat ze gecashed hadden in 2005...waarom zouden zij dan niet direct hun slag hebben geslagen in 2008-2010, toen het aandeel regelmatig in de uitverkoop werdt gedaan door de aandeelhouders? Ik geloof niet in dat scenario....plus, zoals gezegd, gaat het de Founders echt niet om het geld....maar om de kick het bedrijf TT steeds verder uit te bouwen en het ertoe laten doen in de wereld. In tegenstelling wat hier op het forum (tegen het basherige aan) geroepen wordt....hebben de Founders een enorme prestatie neergezet. Wie van de schreeuwers kan het de Founders navertellen, wat zij hebben gepresteerd?

Velen zullen nog wel het verhaal kennen uit 2016 waarbij, TT International (Brits vermogensbeheerder) met een redelijke portie in TomTom (destijds >1,80%), een "boze" brief aan de Founders stuurde om het bedrijf van de beurs te halen cq in delen te verkopen....omdat de som der delen volgens hen meer zou zijn dan TomTom als 1 geheel. Dergelijke opstootjes....sterven meestal een zachte dood bij TomTom. Omdat de Founders nog 46% van de aandelen in bezit hebben. En door dit grote aantal aandelen, hebben ze effectieve controle en zal het nagenoeg onmogelijk zijn om de oprichters te dwingen om dergelijke veranderingen door te voeren. Ook al levert het op korte termijn waardecreatie op. fd.nl/ondernemen/1144286/aandeelhoude...

Ik denk zelf, dat de Founders het bedrijf significant willen maken (of in ieder geval willen proberen), en dan met name in de automotive industrie, met de trend die aanstaande is...uiteindelijk zal de mens rijden in een auto die zelfsturend is en op termijn zelfs zelfrijdend. En in die technologische verandering/vooruitgang die aanstaande is in de autoindustrie, kan TomTom een enorme rol spelen. Als hen dat lukt dan zouden koersen voor het TT aandeel zomaar 3x of 5x kunnen doen, ten opzichte waarop het aandeel nu staat. Maar dan praten wel over andere tijden....ergens 5-20jaar from here (gewoon een eigen inschatting, obv waarvan nu geschat wordt in de markt wanneer de zelfsturende/zelfrijdende auto definitief zijn doorbraak zal maken).

De vraag is, gaan de Founders het redden om tegen die tijd die significante rol in de automotive te spelen en zullen ze in de aanloop daarnaartoe voldoende aandeelhouderswaarde kunnen blijven creëren, zodat het een gewild aandeel wordt in de markt, nationaal maar vooral ook internationaal?
De Schimmelkoning
0
Prima dagje met lichte plus. Hoogste tijd dat er getikt gaat worden voor een mooi PB. Dat vindt kaarthouder ook wel fijn als hij net wakker wordt !
Fijne avond
K !
boem!
0
AB @A.B.(C)
Super weergave van de prestatie die geleverd is door de founders, waar iedereen een puntje aan kan zuigen.
[verwijderd]
0
quote:

A.B.(C) schreef op 25 juli 2018 17:28:

[...]

Waarom denk je dat de Founders TT van de beurs zouden willen halen? Of hoop je daar alleen op?

Ikzelf denk (ook in tegenstelling tot wat hier vaal op het forum geopperd wordt, onder de beschrijving "the endgame") dat het de Founders allang niet meer om het geld gaat, maar om de kick. (Zo zou ik er namelijk ook in hebben gezeten, als ik 1 van hen was.) Want hoeveel heeft de mens nog nodig als ie een vermogen heeft dat ligt tussen de 500.000.000-1.000.000.000 euro. Hoeveel meer frietjes en biefstukjes wil je per dag meer eten? Of hoeveel huizen heeft iemand nodig als ie tegen de 60jaar aankruipt?

De Founders hebben het bedrijf van scratch af aan opgericht in 1991 en langzaam laten groeien van een kleine startupje....naar een steeds grotere (internationaal) bedrijf. Wie kan hen dit nazeggen in dit kleine en kille Nederland? In 2005 is het bedrijf pas naar de beurs gebracht. Aanvankelijk met gigantisch resultaat....koersen boven de 50 euro, richting de 60 zelfs in de hoogtijdagen.
Gedurende de inferno van de kredietcrisis kelderde het aandeel zoals zoveel aandelen in de wereld...en op het dieptepunt stond het aandeel zelfs in de 2 euro...tig keer lager dan de IPO prijs in 2005. Als de Founders echt alleen maar financieel gewin zouden najagen....en nadat ze gecashed hadden in 2005...waarom zouden zij dan niet direct hun slag hebben geslagen in 2008-2010, toen het aandeel regelmatig in de uitverkoop werdt gedaan door de aandeelhouders? Ik geloof niet in dat scenario....plus, zoals gezegd, gaat het de Founders echt niet om het geld....maar om de kick het bedrijf TT steeds verder uit te bouwen en het ertoe laten doen in de wereld. In tegenstelling wat hier op het forum (tegen het basherige aan) geroepen wordt....hebben de Founders een enorme prestatie neergezet. Wie van de schreeuwers kan het de Founders navertellen, wat zij hebben gepresteerd?

Velen zullen nog wel het verhaal kennen uit 2016 waarbij, TT International (Brits vermogensbeheerder) met een redelijke portie in TomTom (destijds >1,80%), een "boze" brief aan de Founders stuurde om het bedrijf van de beurs te halen cq in delen te verkopen....omdat de som der delen volgens hen meer zou zijn dan TomTom als 1 geheel. Dergelijke opstootjes....sterven meestal een zachte dood bij TomTom. Omdat de Founders nog 46% van de aandelen in bezit hebben. En door dit grote aantal aandelen, hebben ze effectieve controle en zal het nagenoeg onmogelijk zijn om de oprichters te dwingen om dergelijke veranderingen door te voeren. Ook al levert het op korte termijn waardecreatie op. fd.nl/ondernemen/1144286/aandeelhoude...

Ik denk zelf, dat de Founders het bedrijf significant willen maken (of in ieder geval willen proberen), en dan met name in de automotive industrie, met de trend die aanstaande is...uiteindelijk zal de mens rijden in een auto die zelfsturend is en op termijn zelfs zelfrijdend. En in die technologische verandering/vooruitgang die aanstaande is in de autoindustrie, kan TomTom een enorme rol spelen. Als hen dat lukt dan zouden koersen voor het TT aandeel zomaar 3x of 5x kunnen doen, ten opzichte waarop het aandeel nu staat. Maar dan praten wel over andere tijden....ergens 5-20jaar from here (gewoon een eigen inschatting, obv waarvan nu geschat wordt in de markt wanneer de zelfsturende/zelfrijdende auto definitief zijn doorbraak zal maken).

De vraag is, gaan de Founders het redden om tegen die tijd die significante rol in de automotive te spelen en zullen ze in de aanloop daarnaartoe voldoende aandeelhouderswaarde kunnen blijven creëren, zodat het een gewild aandeel wordt in de markt, nationaal maar vooral ook internationaal?

Kan in een aantal zaken meegaan maar heb ook nog wel wat toevoegingen.

1. Founders zijn naar de beurs gegaan om te cashen op het toppunt van de PND markt.

2. Founders (HG?) hebben wel gezien dat ze wat anders moesten dan alleen PNDs, vandaar de Teleatlas en Telematics overnames, denk ik goede besluiten voor ons nu

3. Eerder (goedkoper in 2011) delisten hebben ze mi niet gedaan omdat het risico op falen toen nog aanwezig was.

4. Founders (iig tante Cor en MR. Peter) wilden graag aantonen dat ze geen one-trick pony waren met de PNDs, vandaar de diversificatie in sports.

5. Dat ze nu gestopt zijn met sports is echt een pijnlijke stap (persoonlijk), maar wel een juiste nu de groei daar niet doorkwam.

6. Founders willen nu een mooi slotakkoord voor alle betrokkenen denk ik waarbij zij kunnen zeggen; Wij zijn succesvolle ondernemers en gaan nu een andere (investment) carrière doen op onze oude dag.

Dat laatste zal te name afhangen hoe zij de boel afronden voor de overige aandeelhouders. Anders gaan zij door het leven als Nina brink, etc.. Het mooie is dat het lek nu boven is en met Telematics en het Automotive orderboek ook al veel zekerheid heeft. Ik geef het maximaal 3 jaar en dan gaat de strik er in 1 of 2 keren omheen.

Dutchy Ron
0
www.dealstreetasia.com/stories/tuya-w...

China Digest: IoT firm Tuya raises $200m; Navigation startup Wayz.ai secures $80m

www.automotiveworld.com/news-releases...

Daimler and Baidu to enhance strategic cooperation in automated driving and vehicle connectivity

3.403 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront