Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

(Brug Genua) Spannbeton: „Jeder hat seine Leiche im Keller“

24 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
[verwijderd]
0
haas
1
tsja, idem balkons in NL ?
Parkeergarages nw, storten in: gevolg: andere gebouwen o.a. bij hogeschool windesheim Zwolle moet gerestaureerd worden

PS:
De verantwoordelijke hollen verder(tijdsgeest?)
De toezichthouders doen niets ?

PS: verkeer is enorm toegenomen, ook de zwaarte van de vrachtautos
enkel jaren geleden las ik dat Overijssel honderden km 's weg aaan versteviging toe zijn (maaar er is nog niks gebeurd:)
DeZwarteRidder
0
Ik denk dat deze brug is ingestort omdat een van de pylonen is weggezakt door onderspoeling en dat het dus te maken had met het slechte weer. Dit in combinatie met de enorm toegenomen verkeersbelasting, die nooit voorzien kon worden tijdens de bouw in de jaren 60.
Cézan
0
We hebben het wel eens over de typisch Franse slag. Hier kan ook toegevoegd worden.
Italiaanse slag. Als je de panorama foto's al ziet van de brug kun je als leek met gezond boerenverstand al zien er klopt iets niet qua constructie. Instabiel. Oogt zelfs wankel.
Dateert al vanaf 1960 en we leven anno 2018. Iedere dag wordt er aan weerszijden over die brug geraasd.
Wordt een nieuwe brug (vraag me af door wie??) gebouwd dat is al zeker, kan men dan niet beter Ned of Am./buitenlandse experts inschakelen? Kwestie van berekeningen maken rekening houdend met tig externe factoren. Deed men toch ook bij de Waalburg, Rotterdamburg, Baybridge in US (die ellenlange brug)
Trouwens hoorde van een italiaan dat ie al scary werd alleen al bij het rijden over die brug.
Vind het wel jammer dat ik zelf nooit over die brug heb gereden, toen het nog wel kon...

^-^

haas
0
@cezan: komt overal voor:

station zou gereed zijn dec 2017: gaat wsss NOOIT open !
Zwolle -Kampen:
nwe station Zwolle-Stadshagen werkt niet: slecht werk van Pro Rail
station Te zwaar voor de klei: extra kosten 10-20 miljoen

Idem nwe parkeergarage in Brabant stort in
izdp
0
quote:

haas schreef op 16 augustus 2018 06:51:

PS: verkeer is enorm toegenomen, ook de zwaarte van de vrachtautos

Dit is dus niet waar. Gemiddeld juist verlaagd.

Italië is doodgewoon al 30 jaar een puinhoop met hun kunstwerken.
Wie ooit langs de west- of oostroute naar het zuiden is gereden weet dat.
Massaal aangetast door betonrot, tot zelfs uitstekend en loshangend betonijzer.

Maar in Duitsland is het ook kommer en kwel.
Maar die nemen wel maatregelen.
Door bv ijzeren kunstwerken op dagelijkse basis te repareren/lassen, door ze af te sluiten, door tonnagegeboden, door verbod op vrachtverkeer etc etc.
De omleidingen kosten het bedrijfsleven (en het milieu) honderden miljoenen zo niet miljarden per jaar.
Allemaal nagelaten investeringen vanwege het begrotingsplaatje.
Vandaar ook de invoering van de Maut om een financieringsbron aan te boren.

Wat dit betreft heeft ons landje het echt puik gedaan.
[verwijderd]
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 16 augustus 2018 07:24:

Ik denk dat deze brug is ingestort omdat een van de pylonen is weggezakt door onderspoeling en dat het dus te maken had met het slechte weer. Dit in combinatie met de enorm toegenomen verkeersbelasting, die nooit voorzien kon worden tijdens de bouw in de jaren 60.
Op een video waar gedeeltelijk het instorten op te zien is, lijkt het dat eerst een deel van het wegdek is ingestort, waarna de pijler instabiel is geworden en ook instort met de rest van het wegdek dat aan deze pijler vast zat. Waarschijnlijker is dan dat eerst 1 van de tuien is bezweken. Door bliksem?

www.youtube.com/watch?v=hrXvQS8WBmI

haas
0
@izpd:

mss mijn reactie NIET uit haar verband trekken ?
Mijn reactie gaat over pers en Overijssel mss eerst goed lezen voordat u er los schiet ?:)
ZIE ONDERSTAAND QUOTE

PS: verkeer is enorm toegenomen, ook de zwaarte van de vrachtautos
enkel jaren geleden las ik dat Overijssel honderden km 's weg aaan versteviging toe zijn (maaar er is nog niks gebeurd:)
izdp
0
De zwaarte van de vrachtauto's is dus niet toegenomen, integendeel zelfs.
Over de wegen heb ik niets gezegd.
Dat verhaal hoor ik al levenslang door de belangengroeperingen en vergelijk onze wegen dan maar eens met de ons omliggende landen.
Het kan altijd beter, maar alles kost geld.
ffff
0
Het cynische positieve aan het drama in Genua is wel dat je plots in alle Europese landen een enorme discussie ziet ontstaan over de toestand van hun bruggen en dan ook hun tunnels en dijken.....

De collega's van Beperktdedijkbewaking zullen overuren moeten gaan maken. In Brussel zijn al diverse tunnels afgesloten en dondert het beton zo in de tunnel van de wanden. Overal tref je nu artikelen.

Maar ja; Eeuwige probleem: WIE gaat dat betalen? Belasting nog maar weer hoger? Bezuinigen op andere posten? Uiteindelijk is het toch vooral een politiek probleem en goede infrastructuur scoort niet zo bij de kiezer, dus worden, zeker in België, in Italië onderhoudswerken voortdurend weggeschoven. Tja....hogere uitkeringen of betere wegen en dijken..... Begin nu maar met de VRH te verhogen: IEMAND moet het betalen....

En zo is de kring weer rond.

Peter
[verwijderd]
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 16 augustus 2018 07:24:

Ik denk dat deze brug is ingestort omdat een van de pylonen is weggezakt door onderspoeling en dat het dus te maken had met het slechte weer. Dit in combinatie met de enorm toegenomen verkeersbelasting, die nooit voorzien kon worden tijdens de bouw in de jaren 60.
Als je het artikel www.spiegel.de/spiegel/print/d-143161... uit Der Spiegel eens helemaal doorleest kan je vaststellen dat aan het hele concept van Spannbeton (voorgespannen beton) sinds 1980 grote twijfels zijn ontstaan.
-Het staal corrodeert omdat beton niet waterdicht is
-Het staal corrodeert door wegenzout
-Het beton krimpt zodat staalvoorspanning niet meer klopt
-In het beton treden grote spanningen op doordat temperatuurverschillen moeilijk worden vereffend
-Het beton verpulvert geleidelijk door trillingen
-'Onderhoud' bestaat vaak uit het dichtplamuren van scheuren ("Doar ziede gij niks meer van"). Is dan dus puur cosmetisch.
DeZwarteRidder
0
quote:

Bowski schreef op 16 augustus 2018 13:44:

[...]
Als je het artikel www.spiegel.de/spiegel/print/d-143161... uit Der Spiegel eens helemaal doorleest kan je vaststellen dat aan het hele concept van Spannbeton (voorgespannen beton) sinds 1980 grote twijfels zijn ontstaan.
-Het staal corrodeert omdat beton niet waterdicht is
-Het staal corrodeert door wegenzout
-Het beton krimpt zodat staalvoorspanning verdwijnt
-In het beton treden grote spanningen op doordat temperatuurverschillen moeilijk worden vereffend
-Het beton verpulvert geleidelijk door trillingen
-'Onderhoud' bestaat vaak uit het dichtplamuren van scheuren ("Doar ziede gij niks meer van"). Is dan dus puur cosmetisch.
Dat kan wel zo zijn, maar ik denk (als amateur) dat het plotseling wegzakken van een enorme pyloon niet wordt veroorzaakt door betonrot.
Dus ik denk eerder aan een funderingsprobleem.
izdp
0
Ik ben ook verre van deskundig, maar is het niet zo dat nu veel voorgespannen beton van bruggen ook nagespannen kunnen worden?

DZR het lijkt me eerder gezien wat foto's, dat eerst een deel van het wegdek is afgebroken en dat dat deel de pyloon heeft weggeslagen.
DeZwarteRidder
0
quote:

izdp schreef op 16 augustus 2018 14:07:

Ik ben ook verre van deskundig, maar is het niet zo dat nu veel voorgespannen beton van bruggen ook nagespannen kunnen worden?

DZR het lijkt me eerder gezien wat foto's, dat eerst een deel van het wegdek is afgebroken en dat dat deel de pyloon heeft weggeslagen.
Ik geloof niet dat je zoiets kunt zien op foto's, maar als het klopt vervalt mijn hypothese.
Als een pyloon wegzakt, zal waarschijnlijk een brugdeel meegetrokken worden.

En volgens mij kan voorgespannen beton altijd nagespannen worden, mits de uiteinden bereikbaar zijn.
[verwijderd]
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 16 augustus 2018 14:16:

[...]
Ik geloof niet dat je zoiets kunt zien op foto's, maar als het klopt vervalt mijn hypothese.
Als een pyloon wegzakt, zal waarschijnlijk een brugdeel meegetrokken worden.

En volgens mij kan voorgespannen beton altijd nagespannen worden, mits de uiteinden bereikbaar zijn.
De brug was een tuibrug, waarbij ook de 'kabels' van voorgespannen beton waren (net als de prins WA-brug nl.wikipedia.org/wiki/Prins_Willem-Al... Als een deel uit evenwicht wordt gebracht door een defect of andere oorzaak dan stort het betreffende gedeelte inelkaar.

Dat alleen het deel wat verbonden was aan de ingestorten pilaar toont aan dat het oorspronkelijke ontwerp voldeed. Anders was het geheel als kaartenhuis ingestort.

[verwijderd]
0
quote:

Kees2 schreef op 16 augustus 2018 15:08:

[...]

De brug was een tuibrug, waarbij ook de 'kabels' van voorgespannen beton waren (net als de prins WA-brug nl.wikipedia.org/wiki/Prins_Willem-Al... Als een deel uit evenwicht wordt gebracht door een defect of andere oorzaak dan stort het betreffende gedeelte inelkaar.

Dat alleen het deel wat verbonden was aan de ingestorten pilaar toont aan dat het oorspronkelijke ontwerp voldeed. Anders was het geheel als kaartenhuis ingestort.
Je hebt je link verkloot... wat we missen is In februari 2008 werd in de kokerconstructie van de brug een wietplantage in aanbouw ontdekt.

nl.wikipedia.org/wiki/Prins_Willem-Al...

DeZwarteRidder
0
Commissie geeft Salvini veeg uit de pan
EU spoorde Rome aan: investeer in weg en spoor
27 min geleden in BUITENLAND

BRUSSEL - De EU heeft Italië herhaaldelijk aangespoord meer en doelgerichter geld te steken in de infrastructuur van het land. Italië ontvangt bovendien tussen 2014 en 2020 2,5 miljard euro uit de EU-structuurfondsen voor de verbetering van weg en spoor. In april heeft de Europese Commissie nog een investeringsplan van 8,5 miljard euro, onder meer voor de aanpak van snelwegen in en rond Genua, goedgekeurd.

Dat zei een commissiewoordvoerder als reactie op de beschuldiging van minister Matteo Salvini (Binnenlandse Zaken) dat EU-begrotingsregels Rome beletten om geld uit te geven aan veilige wegen. Hij zei dat kort nadat dinsdag de Morandi-verkeersbrug in Genua was ingestort.

„Het is tijd om een aantal dingen recht te zetten”, aldus de woordvoerder. „Italië is een van de landen die het meest profiteren van de begrotingsflexibiliteit die Brussel toestaat. De lidstaten zijn vrij om prioriteiten te stellen. De EU heeft Rome formeel aangemoedigd meer aan de infrastructuur uit te geven.”’

Ook weegt Brussel de kosten van de opvang van migranten en de aardbevingen in Italië als verzachtende factor bij de beoordeling van de begroting mee.
DeZwarteRidder
0
Authorities in east Libya close Wadi el Kuf Bridge for safety reasons
October 26, 2017 - 23:10
Written by: SafaAlharathy

The Security Directorate of the Green Mountain region in east Libya called on Wednesday on the security services to close down Wadi el Kuf Bridge, 20 kilometers west of Al-Bayda city, following recent inspections that identified potential fractures in the bridge.

In a letter, the Directorate called on the Military Police of the region to prohibit vehicles of all kinds from crossing the bridge for safety matters.

According to sources, this decision came in accordance with the instructions of the east-based Interim Government in Al-Bayda city.

Wadi el Kuf Bridge is the second highest bridge in Africa. It was built between 1965-1972 by the Italian architect Riccardo Morandi. It is about 282 meters long, and 160 meters in height at a cost of five million three hundred thousand dollars.
24 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,02  0,00  0,00%  24 apr
 Germany40^ 18.040,80 -0,26%
 BEL 20 3.883,83 0,00%
 Europe50^ 4.978,54 -0,23%
 US30^ 38.353,31 0,00%
 Nasd100^ 17.524,13 0,00%
 US500^ 5.072,39 0,00%
 Japan225^ 37.998,76 0,00%
 Gold spot 2.319,23 +0,13%
 EUR/USD 1,0713 +0,14%
 WTI 82,89 -0,01%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

Dalers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront