WOLFSBURG erstellt am 30.08.2018 um 09:47 Uhr
aktualisiert am 30.08.2018 um 09:50 Uhr
Die Last mit den „Dieselgate“
De miljoenvoudige uitlaatfraude kost Volkswagen in de VS miljarden. In Europa worden klanten niet vergoed - verhindert de Groep dit specifiek met behulp van buitengerechtelijke schikkingen? Een advocaat heeft een duidelijke mening.
Wie kijkt naar de recente autoverkopen, moet ervan uitgaan dat VW in het geld zwemt. Ondanks "Dieselgate" levert de groep steeds meer voertuigen af.
De koffers van de auto-gigant, die ook de ingrijpende veranderingen in de industrie naar e-mobiliteit en digitalisering moet financieren, zijn goed gevuld.
Maar zou dat het geval zijn, ook al moest Volkswagen zijn klanten in Europa en de VS compenseren na de uitlaatgasaffaire? Er werd meer dan 25 miljard euro ingenomen om de wettelijke obstakels weg te nemen. En in Europa? Stel VW hier bewust in op vergelijkingen met klagende autobezitters, zoals advocaten de Wolfsburgers verwijten?
Het bedrijf verduidelijkt dat het aantal vergelijkingen ten opzichte van het totale aantal procedures klein is. Of het bedrijf besluit tot een minnelijke schikking is afhankelijk van economische overwegingen en van geval tot geval.
Christopher Rother, advocaat van het Amerikaanse advocatenkantoor Hausfeld, zegt echter dat het duidelijk is dat er een bedoeling achter zit. VW vergelijkt alleen in het hoger beroep, voordat de respectieve rechtbank de kans heeft om een ??beslissing te nemen. Aan het einde van dit jaar, volgens zijn claims, worden claims verjaard, dus Rother ziet een "zeer slimme processtrategie". Zo heeft een definitieve juridische verduidelijking van de vraag of VW als fabrikant aansprakelijk is voor schade, voorkomen: "De strategie heeft grotendeels gewerkt."
Als Volkswagen daarentegen al zijn klanten zou moeten compenseren met frauduleuze dieselvoertuigen zoals die in de VS, dan zou dat met een gemiddeld bedrag van € 25.000 "economisch onaannemelijk zijn", meent Rother. Met deze beoordeling staat hij niet alleen: de voormalige VW-CEO Matthias Müller had destijds betoogd dat compensatie op Amerikaanse schaal Volkswagen zou ruïneren.
Hoeveel civielrechtelijke geschillen bestaan ??er? In totaal lopen ongeveer 23 100 gevallen van autobezitters die een gemanipuleerde diesel van de VW-groep besturen in Duitsland. Er zijn tot nu toe ongeveer 6000 uitspraken gedaan op het gebied van diesel - volgens informatie uit groepsringen, meestal zonder succes voor de klanten.
De tot dusverre slechts elf uitspraken voor hogere regionale rechtbanken (OLG) vielen dus allemaal in de zin van de fabrikant of zijn dealers. Daarnaast zijn er tal van afwijzingsbevelen van hogere regionale rechtbanken, waaronder deze in de 'overgrote meerderheid' ten gunste van Volkswagen. Tegelijkertijd bedroeg de nettoliquiditeit van VW op 30 juni iets minder dan € 26,3 miljard. Volgens schattingen van de Hausfeld-advocaat zou Volkswagen dan slechts ongeveer 500 miljoen euro kosten als het in alle gevallen in Duitsland tot een vergelijking was gekomen.
Eigenlijk is het totale aantal procedures relatief laag. Wereldwijd omvat het dieseluitlaatgasschandaal dat in september 2015 in de Verenigde Staten werd geïntroduceerd ongeveer 11 miljoen auto's, tegen 2,2 miljoen in Duitsland. In dit land alleen al is meer dan 97 procent van de getroffen voertuigen al geüpgraded door software-updates - in Europa zijn er iets minder dan 78 procent of 6,3 miljoen auto's.
Rother legt uit dat ongeveer 50.000 beschadigde VW-klanten zich hebben geregistreerd via het internetplatform "myright.de". Deze zaken zijn gebundeld in enkele procedures. De meesten van hen zijn naar zijn mening mogelijk aanspraken op juridische kosten - andere potentiële eisers zouden worden afgeschrikt om te beweren dat zij de gerechtskosten zouden moeten betalen. Om deze reden, VW vergelijkt alleen in het hoger beroep.
Volkswagen is echter niet de enige met een dergelijke procedure. Andere bedrijven en zelfs de staat voorkomen gevreesde precedente oordelen in hun nadeel hier en daar, door toe te geven in individuele gevallen. Klanten van banken en verzekeringen hebben dit bijvoorbeeld ervaren in procedures voor het federale gerechtshof (BGH). En de belastingadministratie geeft de belastingbetaler af en toe een goed recht, zodat de Federal Finance Court (BFH) geen fundamenteel oordeel velt dat veel belastingbetalers beter zou kunnen maken.
Hoe dit werkt, legde de woordvoerder Christoph Wäger van de federale rechter en de federale financiële rechtbank uit. Vaak geven de rechters in een rechtszaak de partijen een rechterlijke uitspraak waaruit blijkt hoe de Senaat de zaak ziet. Als de partijen tijdens een hoorzitting niet bestaan, wordt die beslissing al als een vonnis beschouwd. "Soms gebeurt het dat de belastingautoriteiten hun handen boven hun hoofd slaan en zeggen:" Geen kans om de senaat te overtuigen. "