TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom september 2018

4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
ketchup
0

@ Pwijsneus - zo zie ik het ook, maar de schade is wel gedaan en het is nu zaak voor HG het vertrouwen te herstellen en hij moet nu niet gaan lopen leuren met de toko, dat had hij moeten doen eind 2015 toen TT aan 12 euro noteerde, niet hier in de 6

als iemand om de kroonjuwelen wil komen doen ze maar een vijandig bod
nogmaals als de FFF 50% bezitten en de Financiële (Bank) Investment Managers 20%, dan gaat het om 30%

en JdM is ongelofelijk uitgekookt, niets let hem om BNP of Deutsche te bellen en te zeggen
schrijf maar een tender uit, ben bereid 25% van de aandelen te kopen, basis first come- first serve aan 8,50 euro en dan zien we wel hoeveel ik er geleverd krijg

dan kan HG enkel nog maar de beschermingsmuur optrekken, nieuwe aandelen uitschrijven aan TT-zelf en daar de 200 mio cash voor gebruiken, maar linksom of rechtsom gaat het dan wel spannen

dan is een van de de Friends uit de FFF nu ineens de vijand, die nu niet meer passief meelift, maar aan de pedalen wil meesturen.

van mij mag het.

verder denk ik dat het Toyota-news geen dump gaat veroorzaken gelijk aan het eerdere nieuws, maar we kunnen wel terug naar 6, of iets eronder, de schade is mi al gedaan door het Google - RN bericht.

[verwijderd]
1
quote:

VanillaSky schreef op 23 september 2018 09:17:

[...]
Op zich zullen we in Februari 2019 al een eerste indicatie hebben gezien TT ieder jaar haar orderboek deelt (tenminste als ze dat blijven doen). Als daar een forse terugloop is naar 300mio of minder dan weet je gewoon zeker dat het de verkeerde kant op gaat. Automotive is de enige groeimotor van het bedrijf, als dat over is dan kan je omzetgroei na 2020 gedag zeggen.
Naast Automotive is er natuurlijk nog Enterprise en Telematics als groeier.

Automotive quote nu al voor HD maps level 3 per 2020, dus daar kun je nog wel eens verrast gaan worden. Er is zelfs een hele club opgericht in Detroit rondom een nog niet gemelde USA klant. Bekijk ook eens het Apollo netwerk van Baidu waar HD maps van TomTom standaard in zitten.

Enterprise (wat onder BU Maps rapporteert) heeft recent de wind in de rug aangezien Google Maps een prijsverhoging van 1.000enden procent heeft doorgevoerd. Onder andere in San Francisco stappen nu veel clubs over naar TomTom. Dit gaat de groei doen versnellen.

Telematics (en maps) gaan na volledige integratie in Microsoft Azure weer versneld groeien. Microsoft cloud is na Amazone Webservice de tweede cloud dienst ter wereld. Microsoft heeft echter de grootste installed software base en heeft de achtervolging ingezet en gaat de eerste positie binnenkort overnemen.

-> Je suggestie dat TomTom niet meer gaat groeien vanaf 2021 slaat nergens op.

-> Wel ben ik als aandeelhouder voor strategische keuzes (oa afsplitsen Telematics) om de ongelofelijke onderwaardering er uit te halen. Een opsplitsingsproces levert zo 12-15 euro op.
marathon 11
0
Jammer dat de journalisten en vele analisten absoluut niet weten wat er nu echt aan de hand is.
Ik heb het idee dat men smeuige verhalen de ether in slingert want dat doet het wel goed bij de massa.
Ook jammer dat kranten zoals het FD waar ikzelf nog een abonnement op heb geen moeite hebben gedaan om dit Toyota nieuws op zijn juiste waarde te beoordelen en daar ook de juiste kanttekeningen bij te plaatsen. Nu is het meer richting Telegraaf journalistiek en dat is jammer. Het woord is nu aan TomTom want als niemand de gevolgen kan inschatten moet Goddijn c.s. Daar bij gaan helpen. Snel de haven opzoeken en even met de rest van de Bobo’s een plan de campagne opstellen lijkt de enige remedie want deze veenbrand gaat niet meer uit zonder dat de TomTom bedrijfsbrandweer hulp van buitenaf krijgt.
NewKidInTown
0
Zou Harry Mens ook nog iets over TT kunnen zeggen, hij heeft er nogal verstand van. Hij "vreest het ergste" hoor ik net, nou dan weet je het wel.
[verwijderd]
0
Het pijnpunt van TT is bij mij nu voornamelijk data. Als Apple haar data niet meer deelt en minder autoproducenten TT gebruiken, heeft TT dan nog wel voldoende data voor traffic en het up to date houden van de mappen?. Is haar product dan nog concurrerend met Google maps? Daarnaast is innovatiekracht ook een ding. Ze kunnen nu wel roepen dat ze de concurrentie aan gaan, maar ze lijken een data probleem te gaan krijgen en er is beperkte innovatiekracht. Zolang TT niet duidelijk gaat aangeven op welke wijze ze beide pijnpunten op willen gaan lossen, koop ik geen aandelen!
bart1805
2
Martin, je blijft maar vastzitten in dezelfde denkstijl. Ik was hier een van de mensen die vergeleken met jou niet positief was over de toekomt van TomTom. Vergeleken met de goegemeente waren wij betaalde bashers die alleen maar postten om mensen te laten verkopen. Hilarisch het geloof van jou en vele anderen om de honderden miljoenen bij elke lullige overeenkomst weer binnen te laten stromen. Heb je het draadje nog wel eens terug gelezen waarin je je verplaatste in mij en een soort pastische maakte op mijn manier van denken? Het was het draadje waarin je dichter bij de werkelijkheid bleek te zitten dan welke andere post van jezelf ook.
Als je er op terugkijkt was ook ik nog te positief, klopt wat Vanilla zegt. En tegelijkertijd gaat het bij een belegging als TomTom helemaal niet alleen om de fundamentals. Maar om perceptie en om acties van echte techreuzen. En of ik wel of niet geloof in een gouden toekomst doet bij mijn beleggingsbeslissing niet ter zake. Dat ik positief of negatief ben over de toekomst van een bedrijf betekent niet dat ik automatisch long of short zit.
Vanilla, ik vind het lastig. Op dit moment weet ik het niet of long of short verstandig is. Heb ook nooit echt veel gepost over wanneer in en uit te stappen. Deed en doe niet mee aan riedels over het kan niet lager, 50% stijgen is makkelijk, het gaat crashen etc. En zit er zelfs niet genoeg in om mee te kunnen denken met je gedachtes over de toekomst van de omzet. Komt wellicht weer.
apollo
0
quote:

NewKidInTown schreef op 23 september 2018 10:32:

Zou Harry Mens ook nog iets over TT kunnen zeggen, hij heeft er nogal verstand van. Hij "vreest het ergste" hoor ik net, nou dan weet je het wel.
Harry zelf het er niet zoveel fidusie meer in maar er komt nog een z' on goeroe (Han Vermeulen)
[verwijderd]
0
quote:

apollo schreef op 23 september 2018 10:42:

[...]

Harry zelf het er niet zoveel fidusie meer in maar er komt nog een z' on goeroe (Han Vermeulen)
Harry pens is de grootste contra-indicator die er is...
[verwijderd]
7
quote:

Xynix schreef op 23 september 2018 00:35:

De meest reële mogelijkheid voor TomTom om niet een voortrollende sneeuwbal te worden is door bekend te maken dat zij een openbare veiling van het bedrijf overwegen. Dan gaat iedereen aan de assets rekenen en weet iedereen wie de gegadigden zijn en realiseert men zich dat dit een veiling van het huis van de buurman is.

Zou Microsoft echt voor hun Azure map API's willen gaan aankloppen bij Google? Zouden NVidia/Bosch/Baidu werkende technologie voor SDC/ADAS willen desinvesteren omdat hun essentiële kaartleverancier omvalt? Denkt Apple echt de klus met hun kaarten binnen 2-3 jaar te klaren ook voor de huidige TomTom layers of gaan ze zichzelf voor maps afhankelijk maken van Google?

Een onomkeerbare veiling wordt een cruciaal moment voor de partners om tot besluiten te komen. En voor al die potentiële veilingswinnaars is de benodigde som verwaarloosbaar.
Je kunt TomTom wel waarderen om de assets, en dat levert een leuke som-der-delen op. Maar je hebt ook de waarde van partnerships en dat zijn ontastbare waarden waar je niet nu al de volle mep voor krijgt.

Juist dat zijn ook sneeuwballen die gaan rollen. Er zijn veel voorbeelden, maar ik pak er drie

1. Casus nVidia
We kennen het partnership nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-and... via nVidia. We zagen destijds ook een video presentatie over; tomtom komt in een kant en klaar pakket / toolkit terecht voor autonoom rijden. Sneeuwballetje 1.

2. Casus Baidu
Er zijn meerdere deals binnen het partnership met Baidu, technologisch en commercieel. Laat het strategisch denken maar aan Chinezen over. Baidu gebruikt het platform van tomtom om HD maps te maken in China om samen te vermarkten corporate.tomtom.com/news-releases/ne... En TomTom HD maps en het nieuwe autostream (realtime updates hd map) zijn geïntegreerd in het sterke Apollo platform. corporate.tomtom.com/news-releases/ne... Een tweede sneeuwballetje..

NB: HERE zit niet in Apollo, die hebben een andere alliantie. NIBC noemde dat met gevoel voor understatement een ‘voorsprongetje’ voor tomtom www.telegraaf.nl/financieel/2074938/t...

3. Casus Microsoft
TomTom is nu live in het Azure platform van Microsoft: Azure Location Based Services include a set of APIs that provide mapping, search, routing, traffic and time zones that will be available through Azure. Microsoft customers will benefit from high-quality location data from TomTom’s unique global community and its global partner network, whose users continually provide active and passive map and traffic data insights. news.microsoft.com/2017/11/28/microso...

De toeloop op dit platform is gestegen door de exponentiele prijsverhogingen bij Google. Ook een mogelijk sneeuwballetje dat verder rolt...

Een ding stond niet in het persbericht van Microsoft en TomTom, maar wel op een blog van Microsoft:

“TomTom brings to Microsoft advanced location technologies — optimized for fast updates — and innovative maps and capabilities, including its High Definition Map and RoadDNA technology for autonomous driving. blogs.microsoft.com/blog/2016/12/14/l...

Ik zie dus dat tomtom zich zo gepositioneerd heeft dat ze via meerdere grote ingangen binnenkomt met HD maps. Een nVidia toolkit, de Apollo alliantie met Baidu en Microsoft Azure. Dan heb ik Bosch nog niet genoemd en TomTom’s rechtstreekse relaties met autofabrikanten, zoals PSA en bijna de hele auto industrie die TomTom test.

Er zit denk ik heel veel denkwerk in de strategie en vervolgens ook hard werk in om goed in allerlei ecosystemen te zitten.

Vervolgens zitten wij hier om een bericht rond Android te jammeren dat tomtom mogelijk niet strategisch genoeg handelt... Ik ben het volledig eens dat de communicatie en IR van tomtom echt veel beter kan; maar ik denk niet dat ze zitten te slapen.

Google zit trouwens in geen enkel van deze allianties, die hebben hun eigen geheime standalone project. Daardoor hebben zij ook geen gezamenlijke leer-effecten en geen goodwill in de industrie.

Als Google dat wil veranderen dan is het totaal niet vergezocht dat Google weleens interesse zou kunnen hebben in tomtom. Als je het bovenstaande leest dan is het dead obvious dat tomtom een overname prooi is - ook voor Google. Iets wat volgens media een anonieme investment banker bevestigde. Die rumor zegt mij niet zoveel maar de logica wel.

Zo maar even drie voorbeelden genomen waarbij tomtom werkt aan een vliegwiel (cq sneeuwbal) en als die eenmaal draait dan komt er steeds meer business uit en recurring revenues.

Voor die (potentiele) vliegwielen gaat tomtom niet betaald worden als je nu een sum of the parts / break up van tomtom doet en losse delen gaat verkopen.
ketchup
2

Justin, alle respect voor de kennis die jij hebt over TT en daar kan niemand aan tippen en waardeer ten zeerste dat je bereid bent dit met ons te delen

alles wat ik lees doet mij steeds meer geloven dat hier toch een plan achter zit om TT van de beurs te halen ( direct door de FFF, of indirect via een front )

maar niemand laat zijn aandeel zo afbranden zonder verzet, of het heeft een reden.

ps: kijk maar eens naar het koersverloop bij Harman toen Samsung het overnam
NewKidInTown
0
quote:

Accuboor schreef op 23 september 2018 10:46:

Harry pens is de grootste contra-indicator die er is...
Dat zou natuurlijk mooi zijn, stel je voor: al die "nieuwe rijken" die bij Harry zitten of naar hem kijken, horen dit "nieuws" over TT natuurlijk voor het eerst en doen maandagochtend direct hun stukken weg, bestens. Mooi aankoopmoment op maandag, koers ? Vul zelf maar in. Doe wel eerst even een PEG-analyse.

EDIT: "Justin, alle respect voor de kennis die jij hebt over TT" zeker weten, maar wat levert het eigenlijk op ? Of beter gevraagd: hoeveel heeft het gekost ?
VanillaSky
0
quote:

bart1805 schreef op 23 september 2018 10:34:

Martin, je blijft maar vastzitten in dezelfde denkstijl. Ik was hier een van de mensen die vergeleken met jou niet positief was over de toekomt van TomTom. Vergeleken met de goegemeente waren wij betaalde bashers die alleen maar postten om mensen te laten verkopen. Hilarisch het geloof van jou en vele anderen om de honderden miljoenen bij elke lullige overeenkomst weer binnen te laten stromen. Heb je het draadje nog wel eens terug gelezen waarin je je verplaatste in mij en een soort pastische maakte op mijn manier van denken? Het was het draadje waarin je dichter bij de werkelijkheid bleek te zitten dan welke andere post van jezelf ook.
Als je er op terugkijkt was ook ik nog te positief, klopt wat Vanilla zegt. En tegelijkertijd gaat het bij een belegging als TomTom helemaal niet alleen om de fundamentals. Maar om perceptie en om acties van echte techreuzen. En of ik wel of niet geloof in een gouden toekomst doet bij mijn beleggingsbeslissing niet ter zake. Dat ik positief of negatief ben over de toekomst van een bedrijf betekent niet dat ik automatisch long of short zit.
Vanilla, ik vind het lastig. Op dit moment weet ik het niet of long of short verstandig is. Heb ook nooit echt veel gepost over wanneer in en uit te stappen. Deed en doe niet mee aan riedels over het kan niet lager, 50% stijgen is makkelijk, het gaat crashen etc. En zit er zelfs niet genoeg in om mee te kunnen denken met je gedachtes over de toekomst van de omzet. Komt wellicht weer.
Bedankt voor je reactie Bart. Mocht je je weer verdiept hebben in het aandeel deel dan vooral je visie mbt de mogelijkheden qua omzet en winst.

Zelf denk ik dat FEB 2019 een enorm belangrijk ijkpunt gaat worden. Gezien TT de automotive orders dan presenteert (dit zal denk ik allen onder 1 noemer zijn incl HD etc). Mocht dat hoog zijn/blijven dus 400mio+ dan is er niks aan de hand en blijft het groeiscenario intact.

Als de in 2018 geboekte orders (terwijl de markt groeit) enorm teruglopen, zeg 300mio of minder dan is er definitief stront aan de knikker. Zeker als het Management (waar of niet) dan niet durft te verzekeren dat dit eenmalig was en het orderboek in 2019 VEEL hoger zal worden.

Om TT als zelfstandig groeibedrijf te kwalificeren moet dat orderboek omhoog in de komende paar jaar naar minimaal 500-600mio of meer.
hanssalot
0
leeft harry mens nog? als er 1 programma is wat slechter is als de fabeltjes krant dan is dat het wel , begrijp niet dat mensen of volk daar nog naar kijken!
tatje
0
www.opel.nl/over-opel/infotainment/in...

De Phone markt gaat richting de chinezen.

de besturingssystemen zijn een gevecht van android en IOS ( Apple )
Maar als de I Phone van Apple marktaandeel verliest, dan heeft IOS ook zijn langste tijd gehad.

www.computable.nl/artikel/nieuws/mobi...

Apple verliest steeds meer marktaandeel aan vooral de chinezen, de apple I Phone is dus eindig.

Logisch dat Apple carplay google maps en waze toelaat.

Maar kan je nog om Google heen, je ziet het aan apple carplay, die google maps en waze mogelijk maken.

Bijna iedereen heeft een smart Phone en heeft dat ding 24 uur bij zich.
Wat je niet weet, dat vraag je op school, werk of thuis.
Vertrouwder gaat bijna niet.

En nu kun je de Phone android of apple op je infotainment scherm aansluiten en je snapt direct alles, want het is zo vertrouwd, eigenlijk je Phone op een groter scherm.

Samen hebben android en IOS van apple de besturingsmarkt van de phones in handen.

Begin 2017

Android 86,1%
IOS van Apple 13,7%
De rest dus 0,2%.

Dus bijna alle chinese phones draaien op android.

Apple moet een nieuwe markt aanboren, anders is het over een aantal jaren over, eindig.

De huidige navigatie, daar gaat de Phone verbinden met android auto en apple carplay het winnen.

Het is te hopen, dat TT de grootste troef heeft in de SDC wereld.

Belachelijk dat Harold als CEO geen openheid van zaken geeft.

Blijft hij zwijgen en gaat het fout, dan maar Harold en founders in prive aanspreken.

Snap nu ook de reactie ( uitbarsting ) van Corinne op de laatste AVA, mevrouw liep daar al op haar tandvlees.

Oh ja, John de Mol, 5,1%
Moet een daling onder de 5% direct melden
Hoeft een stijging tot 9,99% niet te melden.
[verwijderd]
1
Inderdaad interessant om de overname van Harman door Samsung eens terug te lezen news.samsung.com/nl/samsung-neemt-har...

Er werd 8mrd betaald omdat Samsung een rol wil spelen in de auto-entertainment. Harman had langjarige autoklantrelaties, en dat is met name wat Samsung kwam halen.

Vertaal dit eens naar TomTom. Zij hebben langjarige autoklantrelaties mbt maps en we staan aan de vooravond van een HD Maps revolutie. En TomTom staat voor 1,5mrd op de beurs...
boem!
2
Je vergeet een niet onbelangrijk punt te vermelden bij de grootte van de orderboeken.
Indien je je daar in verdiept zou hebben zou je weten, dat een orderboek van 150 mio al meer waard kan zijn dan een oud orderboek van 400 mio.
Realiseer jij je wel dat een orderboek van 500 mio in drie opeenvolgende jaren de omzet opstuwt met meer dan 1 miljard in jaar drie indien het jaarlijkse abbo's betreft.
Zonder onderscheid in SD en HD-maps zegt het totaal van het orderboek niets.
[verwijderd]
0
quote:

VanillaSky schreef op 23 september 2018 11:01:

[...]

Bedankt voor je reactie Bart. Mocht je je weer verdiept hebben in het aandeel deel dan vooral je visie mbt de mogelijkheden qua omzet en winst.

Zelf denk ik dat FEB 2019 een enorm belangrijk ijkpunt gaat worden. Gezien TT de automotive orders dan presenteert (dit zal denk ik allen onder 1 noemer zijn incl HD etc). Mocht dat hoog zijn/blijven dus 400mio+ dan is er niks aan de hand en blijft het groeiscenario intact.

Als de in 2018 geboekte orders (terwijl de markt groeit) enorm teruglopen, zeg 300mio of minder dan is er definitief stront aan de knikker. Zeker als het Management (waar of niet) dan niet durft te verzekeren dat dit eenmalig was en het orderboek in 2019 VEEL hoger zal worden.

Om TT als zelfstandig groeibedrijf te kwalificeren moet dat orderboek omhoog in de komende paar jaar naar minimaal 500-600mio of meer.
Niet OK deze tekst. Het orderboek wordt als je je goed had verdiept berekend met een take rate van 30%. Deze take rate gaat de komende jaren fors groeien (Renault laat ons zien dat we blijkbaar naar 100% gaan in 2021). Dus een orderboek van 200-300mln kan de omzet in 2021 nog steeds laten groeien, want de take rates zullen stijgen.

Daarnaast laat je (bewust?) de groei van Enterprise en Telematics buiten beschouwing.

Even voor de AFM-record: Wat is je positie in TomTom?
[verwijderd]
0
Hoop....
0
Bij Harry Mens doen ze ook nog wat zout in de wonden. Han " Ik zou er niet instappen er is echt iets aan de hand." Dan Harry nog effe benadrukken " HET FUNDEMENT IS WEG". Ja zegt Han Vermeulen Abervest investment of Zoiets..., " het FUNDAMENT is WEG". Dar zal de koers allemaal geen goed dien verdorie
4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront