TomTom « Terug naar discussie overzicht

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
mjmj
0
De Chinese Byton:
techcrunch.com/2018/08/27/chinas-byto...

Byton, the new China-based automaker founded by former BMW and Infiniti executives, has produced the first 10 prototypes of its tech-centric all-electric SUV and some of them will be in the U.S. before the end of the year, company president and co-founder Daniel Kirchert told TechCrunch.

Byton plans to produce another 100 prototypes of the SUV, which the automaker calls the M Byte, by the end of 2018, Kirchert said in recent interview during Monterey Car Week. Some of these vehicles will be shipped to the U.S., where self-driving vehicle technology startup Aurora will take over.

Aurora, a startup founded by self-driving tech stars Chris Urmson, Sterling Anderson, and Drew Bagnell, will begin testing its Level 4 autonomous driving systems on the Byton SUV prototype before the end of 2018, according to Kirchert. The two companies announced a partnership in January at the big tech trade show CES.
Navigatix
0
Kunnen jullie je nog herinneren dat er op het forum gesproken is over een project met zelfsturende auto's die deze zomer zouden gaan rijden tussen Eindhoven en Venlo? Ik herinner me dat mogelijk Xynix? naar een presentatie dag in Eindhoven is geweest en daar de electrische BMW i3 heeft gezien. Deze auto zou hiervoor ingezet worden (project ADA??) om o.a. studenten heen en weer te rijden. Ik kan er niets meer over vinden. Wie weet dit nog en wat is er van terecht gekomen
[verwijderd]
0
Aantal zelfrijdende auto's General Motors in Californië groeit met de helft.

Het aantal zelfrijdende auto's van GM Cruise, een tak van General Motors die werkt aan zelfrijdende auto's, is in twee maanden met de helft gegroeid.

De vloot van GM Cruise bestaat inmiddels uit 175 zelfrijdende auto's, blijkt uit cijfers die de verkeersautoriteit in Californië deelt met MacReports. In juli bestond de vloot van GM Cruise nog uit 117 auto's.

Daarmee heeft General Motors voor de meeste auto's toestemming om technologie voor autonoom rijden te testen. Het bedrijf wordt gevolgd door Google-zusterbedrijf Waymo met 88 auto's en Apple met 70 stuks.

Californië is door zijn relatief soepele regelgeving en zonnige klimaat een geliefde staat om zelfrijdende auto's op de openbare weg te testen. Ook is het hoofdkantoor van veel techbedrijven in de staat gevestigd.

In mei werd bekend dat de Japanse techgigant SoftBank 2,25 miljard dollar (1,94 miljard euro) investeert in GM Cruise. Ook moederbedrijf General Motors stak 1,1 miljard dollar in zijn tak.
www.nu.nl/tech/5458145/aantal-zelfrij...

Edit: maandag zag ik op de A12 richting Duitsland 2 vrachtwagens rijden met daarop 12 Opel Astra's met camera's op het dak van Waymo.

roloff
0
quote:

Navigatix schreef op 12 september 2018 08:39:

Kunnen jullie je nog herinneren dat er op het forum gesproken is over een project met zelfsturende auto's die deze zomer zouden gaan rijden tussen Eindhoven en Venlo? Ik herinner me dat mogelijk Xynix? naar een presentatie dag in Eindhoven is geweest en daar de electrische BMW i3 heeft gezien. Deze auto zou hiervoor ingezet worden (project ADA??) om o.a. studenten heen en weer te rijden. Ik kan er niets meer over vinden. Wie weet dit nog en wat is er van terecht gekomen
@Navigatrix, ik weet niet precies wat je bedoelt, maar heb vele jaren in Helmond gewoond/gewerkt. Ik weet dat er zelfrijdende auto´s hebben gereden op de N270 (Eindhoven-Helmond). Dat traject werd jaren geleden al als proeftuin gebruikt door de Automotive Campus. Hier is een website: www.automotivecampus.com/nl/

Groet uit de Algarve (waar we nu wonen, dus niet meer op de hoogte van het Helmondse).
Beperktedijkbewaking
0
quote:

roloff schreef op 12 september 2018 10:22:

[...]@Navigatrix, ik weet niet precies wat je bedoelt, maar heb vele jaren in Helmond gewoond/gewerkt. Ik weet dat er zelfrijdende auto´s hebben gereden op de N270 (Eindhoven-Helmond). Dat traject werd jaren geleden al als proeftuin gebruikt door de Automotive Campus. Hier is een website: www.automotivecampus.com/nl/

Groet uit de Algarve (waar we nu wonen, dus niet meer op de hoogte van het Helmondse).
@ Roloff, je doelt ws op deze enkele jaren geleden aangekondigde testen:
www.autoblog.nl/nieuws/nederland-krij...

www.verkeersnet.nl/smart-mobility/149...

@ Navigatrix doelt vermoedelijk op recenter nieuws:
www.nu.nl/auto/4646892/startup-wil-ze...

Meer in het algemeen: de gemeente Helmond is zeer actief ohgv smart mobility, door een enthousiaste wethouder en vermoedelijk ook door de aanwezigheid van de TUE en veel high-tech in de omgeving. Er is heel veel informatie over te vinden.
www.drivenbyhelmond.nl/nieuws/2016/gc...

www.zelfrijdendvervoer.nl/mobiliteit/...

Videootje erbij:
www.youtube.com/watch?v=TmeI0HQpdy0

In de volgende link komt ene Wim Broeders aan het woord. Hij heeft ooit als jong broekie, vers van de TUD, het vak bij mij geleerd, dwz. ik was de eerste tijd zijn 'mentor'. We hebben samen de eerste verkeersgerelateerde wegdatabase voor NL gemaakt, een simpele en beperkte versie (ca 1990) van wat TomTom later met hun 'OpenLR' ging doen. Hij runt nu een goedlopend adviesbureau op verkeersgebied.
www.magazinesrijkswaterstaat.nl/zakel...

www.verkeersnet.nl/ov/26293/helmond-d...

www.verkeersnet.nl/smart-mobility/183...

KPN test er ook:
www.onemorething.nl/2018/05/5g-nederl...

Kortom Roloff, je mist veel interessante dingen daar in de Algarve :-)
Wanneer vertrok je ook al weer uit Helmond?

roloff
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 13 september 2018 16:28:

[...]
@ Roloff, je doelt ws op deze enkele jaren geleden aangekondigde testen: ....

Kortom Roloff, je mist veel interessante dingen daar in de Algarve :-)
Wanneer vertrok je ook al weer uit Helmond?
@Beperktedijkbewaking, Hallo Han,

Dank voor al het materiaal dat je plaatste en ook voor (weer een stukje van) je persoonlijke verhaal.

Ja, Helmond. Van 1991 - (voorjaar) 2016 daar gewoond en gewerkt. Lijkt door de emigratie naar de Algarve (en het rentenieren) alweer ¨ages ago¨.

Uiteindelijk vertrokken Nancy en ik nov. 2016 uit Alkmaar (waar zij woonde en ik vroeger ook wel eens gewoond heb, maar heb op meerdere plekken van NL gewoond en gewerkt). Zie/lees je verder op het ASML forum.

Heb momenteel geen positie in TT.

Gijsie
0
Volgende fase in self driving delivery startup Nuro. Binnenkort gaan ze starten met hun pod. Waarin geen ruimte is voor bestuurder of passagier. De pod zal alleen gaan rijden onder fraaie weersomstandigheden en enkel op wegen die tot in detail in kaart zijn gebracht.

www.theverge.com/2018/9/13/17855136/n...
roloff
0
quote:

roloff schreef op 13 september 2018 19:06:

[...] .... Heb momenteel geen positie in TT.
Sinds ruim een half jaar geen positie meer in TT. Ik achtte het risico te groot.

Vandaag is het (jammer genoeg) bevestigd:

www.rtlz.nl/beurs/artikel/4420461/tom...

Wat zal de rol van TT inzake self driving cars nog (kunnen) zijn ...

Waar liggen nog kansen voor TT ...
Beperktedijkbewaking
0
quote:

roloff schreef op 18 september 2018 14:33:

[...]Sinds ruim een half jaar geen positie meer in TT. Ik achtte het risico te groot.
Vandaag is het (jammer genoeg) bevestigd:

www.rtlz.nl/beurs/artikel/4420461/tom...

Wat zal de rol van TT inzake self driving cars nog (kunnen) zijn ...
Waar liggen nog kansen voor TT ...
Dat heb je dan goed gezien, m'n complimenten.
Zelf heb ik in augustus bij koersen rond €9 gedeeltelijk afgedekt (calls geschreven) omdat ik voorlopig geen verdere stijging verwachtte, maar ik zat toch nog wel fors in TomTom. Dus nu een vervelend verlies (gelukkig maakt ASML veel goed, daar heb ik recentelijk een gelukkige hand in gehad).

Wel denk ik dat de koersdaling bij TT nu overdreven is. De concurrentie door Google betreft alleen de 'infotainment'-systemen en SD (standaard) maps, bij (vooralsnog) slechts enkele merken. Bovendien gaat TT het pas over enkele jaren merken, gezien de lange looptijden van het orderboek en de lopende contracten. Tegen die tijd moet TT juist gaan verdienen aan HD-maps en daar gaat die samenwerking tussen Renault c.s. en Google niet over.

Kansen? Misschien opsplitsing of (gedeeltelijke) overname, en anders HD-maps (zie boven), en diensten t.b.v. HAD + SDC bij Automotive (vanaf 2021). Plus natuurlijk nieuwe/andere klanten voor de conventionele navigatie met SD-maps en live traffic (die beter is dan die van Google).
Verder ook groei bij Telematics (vandaag nog een contractje met Here-eigenaar Daimler) en Enterprise. Merkwaardig genoeg pikken ze daar nu veel business-klanten af van concurrent Google, na de prijsverhogingen door Google.

Maar, hoewel de Q3-cijfers in oktober niet tegen zullen vallen (denk ik), het zal wel even duren voor we weer koersen boven de 9 euro gaan zien. En dat is best een afknapper.

roloff
0
@Beperktedijkbewaking, beste Han,

Dank voor je uitgebreide inhoudelijke reactie inzake mijn vorige post.

Bij ASML had je onlangs inderdaad een gelukkige hand, dat compenseert de boel.

Vraag, gezien de toekomst van TT, wat zou een mooie instapkoers zijn (ja, hoe lager hoe beter ;-).

Even nog wat charts (bron Ad Nooten):

MT: www.adnbeursanalyse.nl/Aandelen/2018/...

We zijn nu gezakt tot Fibo 61.8%, wellicht volgende daling tot 76.4% (dus koers 4.8).

LT: www.adnbeursanalyse.nl/Aandelen/2018/...

Suk6 allen. Groet, Roloff
Beperktedijkbewaking
0
quote:

roloff schreef op 19 september 2018 19:49:

De mening van John Beijer (Beursfoon): www.belegger.nl/Column/284330/TomTom-...
Zonder op TA in het algemeen af te geven, analyses gebaseerd op lows of Fibo-niveau's over de periode 2012-2015 vind ik in het geval van TomTom onzin. TT heeft inmiddels een transitie ondergaan, het is een heel ander bedrijf geworden.
Daarom zijn de lange-termijncharts voor TT m.i. niet bruikbaar (anders dan bij bv. ASML).

Wat de Fibo's van ADN betreft, de spike-achtige high van eind 2015 was een volstrekt kunstmatige. Het is nietszeggend.

roloff
0
@Beperktedijkbewaking, hallo Han, dank voor je inhoudelijk commentaar. Het snijdt hout.
[verwijderd]
0
Autonomes Fahren: Test und Möglichkeiten — 19.10.2018

So funktioniert autonomes Fahren
Euro NCAP hat erstmals Systeme zum automatisierten Fahren getestet. Was ist möglich, wie weit sind die Hersteller, wie steht es um Sicherheit, Moral und Haftung? AUTO BILD hat Antworten!

www.autobild.de/artikel/autonomes-fah...

3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 16:15
Koers 7,240
Verschil -0,035 (-0,48%)
Hoog 7,240
Laag 7,080
Volume 111.447
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront