TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom september 2018

4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 30 september 2018 15:02:

[...]

Waarom zou het uberhaubt negatief zijn voor het personeel als ze straks onder een ander dak zitten? Natuurlijk snap ik de onzekerheid, maar de telematics business wordt groot, en is nu ook groeiend. Wellicht moeten er mensen bij, of komen ze terecht in een organisatie waarbij het personeel er juist op vooruit gaat.

Het is een bedrijfsonderdeel dat groeit hé, in een groeiende markt.

Stel het is Verizon en die gaat tomtom telematics fuseren met fleetmatics dat ze in 2016 kochten. De marktleider Europa en marktleider VS integreren. Dat valt misschien mee qua dubbele rollen en overlap, dus minimaal qua ontslagen. Maar de technologie zullen ze wel integreren. Dus dat is altijd een onzekere periode voor personeel.

Word je door private equity overgenomen dan gaan die er ook met de kaasschaaf overheen.

Google als overnemer zie ik niet gebeuren, tenzij het hele bedrijf wordt verkocht inclusief HD maps en alle deals met autofabrikanten. Dan kunnen autofabrikanten google niet meer buiten de deur houden.

——

@kid

Omwille van voorkennis risico is het verboden om medewerkers eerst collectief in te lichten, maar een bedrijf probeert dat wel parallel te doen. In de situatie die ik meemaakte was het 8:00 uur voorbeurs nieuws naar buiten en 9:01 uur bericht aan personeel en diverse presentaties. Voor TomTom Telematics geldt echter dat je je personeel wel kunt inlichten dat telematics te koop staat, maar veel vragen kan je niet beantwoorden. Wie wordt de nieuwe eigenaar, wat gaat die doen, etc.
löngterm
5
quote:

NewKidInTown schreef op 30 september 2018 12:53:

[...]

Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat er een partij is die 6,00 EUR wil gaan betalen voor het onderdeel Telematics dat over 2018 circa 0,064 EUR netto-winst gaat realiseren, dat zou een koers/winstverhouding van zo'n 94 betekenen. Zie hiervoor ook mijn eerdere berekeningen gisteren in dit draadje. Ik heb daarop geen enkele weerlegging gezien, dus ga dus uit dat die 0,064 netto-winst 2018 voor Telematics wel klopt.
Dan blijven getallen van 6,00 EUR voor alleen Telematics dat een 20,5% van de totaal omzet van TT heeft, weer het gewoonlijke wensdenken en zich rijk rekenen, zoals we al jaren zien in de IEX TT draadjes.
Hierbij mijn laatste poging om op je in te gaan aangezien je simpelweg niet wil luisteren en je doel hier op het forum wel duidelijk is.

De winst die met het onderdeel behaald kan worden binnen TomTom is vrijwel irrelevant voor een overname als deze. De reden dat een bedrijf Telematics over zou willen nemen is niet voor de enorme winst die het onderdeel heeft. Nee dit gaat om de onderliggende technologie en de enorme marge van 38% die er op zit. Wanneer een grote partij deze technologie in handen zal hebben kan de markt voor het product enorm worden uitgebreid wat het onderdeel een enorme groei zal geven. De marges worden nog hoger dool schaalbaarheid en de technologie kan nog beter ontwikkeld worden.

Telematics moet gezien worden als een start-up met enorm waardevolle technologie. De prijs die daar voor betaald wordt, wordt niet bepaald door winst of groei of omzet. Nee deze wordt gebaseerd op potentieel en dat is simpelweg enorm. Dus hou alstublieft op met dat gezeur over de winst en omzet en hoe geen enkel bedrijf daar geld neer zou willen leggen want die vergelijking raakt nog kant nog wel.
Chiddix
0
Kid snijdt wel een belangrijk onderwerp aan bij de verkoop van Telematics. Werkgelegenheid gegarandeerd?, standplaats Nederland? etc Nu is het vestigingsklimaat gunstig door Rutte maar garantie, dat Telematics op Nederlandse bodem blijft, is er niet. Maar Goddijn zal daar rekening mee houden, neem ik aan.
Energy
0
Van waar je frustratie? Heb je vorige week je aandelen in paniek verkocht?

Maak gewoon het rekensommetje en koop aaandelen tt. Over een jaar zal je humeur een stuk beter zijn. Je verdraait de boel of je hebt te weinig kennis.

quote:

Chiddix schreef op 30 september 2018 14:05:

Het is een goede zet van TT om Telematics nu proberen te verkopen. De kans is namelijk aanwezig dat systeeminbouw van de techgiganten niet stopt met auto s maar ook trucks bereikt op termijn. Je weet niet hoe het navigatielandschap er in 2020 uitziet.
Doordat autobouwers begonnen zijn Google toe te laten met systeeminbouw sinds kort, is dit een ontwikkeling die TT zorgen moet baren. Heeft evenwel niets te maken met de selfdriving car want de grote orders daarvoor komen pas straks binnen bij TT(grapje). Als TT zegt, Telematics te koop heeft niets te maken met de recente ontwikkelingen, dat gelooft geen enkele analist. Ook kopers zullen het niet geloven. Alleen de goegemeente.
NewKidInTown
0
quote:

*Justin* schreef op 30 september 2018 15:03:

@kid

Omwille van voorkennis risico is het verboden om medewerkers eerst collectief in te lichten, maar een bedrijf probeert dat wel parallel te doen. In de situatie die ik meemaakte was het 8:00 uur voorbeurs nieuws naar buiten en 9:01 uur bericht aan personeel en diverse presentaties.....
Ja, je hebt gelijk. Ik had mijn "Wel logisch dat het nieuws eerst naar buiten wordt gecommuniceerd en dan pas binnen de gehele Telematics-afdeling." wel wat duidelijker kunnen aanzetten.
Het is niet alleen logisch, het is verplicht.

Een vrijwel direct daarna inlichten van de Telematics afdeling (zoals jij in je voorbeeld beschrijft) zou wel beter zijn geweest, maar in duidelijke communicatie en transparantie heeft TT nooit uitgeblonken, extern niet en ook intern niet, zo blijkt.
holenbeer
0
quote:

Chiddix schreef op 30 september 2018 15:22:

Kid snijdt wel een belangrijk onderwerp aan bij de verkoop van Telematics. Werkgelegenheid gegarandeerd?, standplaats Nederland? etc Nu is het vestigingsklimaat gunstig door Rutte maar garantie, dat Telematics op Nederlandse bodem blijft, is er niet. Maar Goddijn zal daar rekening mee houden, neem ik aan.
Maar waarom is dat belangrijk dan? Voor ons beleggers/handelaars bedoel ik, voor de TT-medewerkers zelf snap ik. Mij boeit het niet waar TTT straks gevestigd is, boeit me nu ook al niet.
NewKidInTown
0
quote:

löngterm schreef op 30 september 2018 15:11:

......Dus hou alstublieft op met dat gezeur over de winst en omzet en hoe geen enkel bedrijf daar geld neer zou willen leggen want die vergelijking raakt nog kant nog wel.
Sorry dat ik voor jou totaal irrelevante zaken zoals "winst en omzet" in de discussie betrek.
"hoe geen enkel bedrijf daar geld neer zou willen leggen" dat zijn jouw woorden, niet de mijne. Natuurlijk zou het verkocht kunnen worden voor een faire prijs.
Jouw bijdrage raakt nog kant nog wel kant noch wal.
andrejes
0
quote:

Bartdeamateur schreef op 30 september 2018 14:58:

[...]
Was dat nog niet bekent dan ???
Nee :).
Nu de headlines morgen, Tesla kiest voor TT.
Bartdeamateur
0
[quote alias
=vreemd vermogen id=11119360 date=201809301428]
Heb vandaag iemand gesproken die bij TTT werkt. Er is veel onzekerheid. Personeel weet officieel nog van niks. Er gaan wel geruchten de ronde maar die is gebaseerd op drijfzand. Google en Verizon worden genoemd. Maar ook dat TT in z'n geheel wordt opgedoekt, omdat HG er mee wil ophouden doet de ronde. Nou ja Een ding is duidelijk dat het allemaal heel onduidelijk is. Slechts een handjevol mensen is op de hoogte van de plannen.
[/quote]
Nou nog een ander ding is duidelijk.
Dat is u bericht .....
Chiddix
0
quote:

Was here schreef op 30 september 2018 15:25:

Van waar je frustratie? Heb je vorige week je aandelen in paniek verkocht?

Maak gewoon het rekensommetje en koop aaandelen tt. Over een jaar zal je humeur een stuk beter zijn. Je verdraait de boel of je hebt te weinig kennis.

[...]
Kijk gewoon wat er aan de hand is. Deal Google met autobouwers en het in de verkoop zetten van Telematics. Belicht de achtergronden op eigen wijze en inzichten net als forumleden hier doen maar met roze bril op.
[verwijderd]
0
quote:

NewKidInTown schreef op 30 september 2018 12:53:

[...]

Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat er een partij is die 6,00 EUR wil gaan betalen voor het onderdeel Telematics dat over 2018 circa 0,064 EUR netto-winst gaat realiseren, dat zou een koers/winstverhouding van zo'n 94 betekenen. Zie hiervoor ook mijn eerdere berekeningen gisteren in dit draadje. Ik heb daarop geen enkele weerlegging gezien, dus ga dus uit dat die 0,064 netto-winst 2018 voor Telematics wel klopt.
Dan blijven getallen van 6,00 EUR voor alleen Telematics dat een 20,5% van de totaal omzet van TT heeft, weer het gewoonlijke wensdenken en zich rijk rekenen, zoals we al jaren zien in de IEX TT draadjes.
Dit gaat op ebitda multiples. En die zijn op de beurs al 12x (maar ook 25-35x zie mijn eerdere bericht gisteravond). In transacaties wordt 15-20x betaald.

De door jou gebruikte EPS methode pas je niet goed toe (de segmentatie) en is bovendien te grof als methode, want het houdt geen rekening met de kapitaalstructuur ( negatief voor bedrijven die geen schuld gebruiken).

EUR4-6 per aandeel gaat het gewoon worden, anders had HG deze stap ook niet gezet natuurlijk. Was zelfs speculatieve kooptip bij business class vandaag.
boem!
0
quote:

NewKidInTown schreef op 30 september 2018 15:35:

[...]

Sorry dat ik voor jou totaal irrelevante zaken zoals "winst en omzet" in de discussie betrek.
"hoe geen enkel bedrijf daar geld neer zou willen leggen" dat zijn jouw woorden, niet de mijne. Natuurlijk zou het verkocht kunnen worden voor een faire prijs.
Jouw bijdrage raakt nog kant nog wel kant noch wal.
Allerlaatste reactie van mij naar jou-

Ik dacht dat je weer aan het jennen en trekken was met JOUW winst per aandeel vanuit Telematics.

Ik begrijp uit jouw standvastigheid tov van de winst per aandeel komend vanuit Telematics dat gewoon terugzoeken van beschikbare info vanuit kwartaalcijfers al te moeilijk is voor jou.
Wat dacht je van een wpa van 9,5 cent over eerste halfjaar 2018.
[verwijderd]
0
quote:

Accuboor schreef op 29 september 2018 23:30:

Voor de fantasie nog een paar beursgenoteerde Telematics clubs...

CalAmp Corp doet 25X ebitda momenteel finance.yahoo.com/quote/CAMP/key-stat...

OrbComm Inc doet 35X Ebitda momenteel finance.yahoo.com/quote/ORBC/key-stat...

Nou HG dat lijkt mij een goed fallback scenario. Indien er geen 1.4mrd wordt betaald gaan we splitsen en zetten we Telematics met een Amerikaanse notering op de Nasdaq...

Speciaal voor shorters nog even wat info om niet te kunnen slapen ;-)

Keer je positie gewoon om, de rit omhoog is veel langer dan wat jullie naar beneden nog denken te kunnen zoeken.
Energy
0
Ok chiddix ik zal je iets vertellen. Op de aandeelhoudersvergadering van 2015 sprak ik met 1 van de allerhoogste mensen binnen tt.

Er was toen al interesse in telematics vertelde hij. Ze wilden het destijds niet verkopen omdat ze het geld nodig hadden voor de investeringen in automotive.

De fabriek is af voor de kaartupdates. Het geld gaat nu binnenkomen uit automotive. Ze hebben de opbrengsten van Telematics niet meer nodig.

Daarnaast is het bedrijf nu meer waard dan in 2015 en er is meer interesse. Harrold is 3 jaar ouder.

Ik verwacht dat ze de interesse voor automotive niet kunnen weerstaan. Ik verwacht zelfs dat de eerste geïnteresseerden zich al gemeld hebben of zich spoedig melden.

quote:

Chiddix schreef op 30 september 2018 15:54:

[...]

Kijk gewoon wat er aan de hand is. Deal Google met autobouwers en het in de verkoop zetten van Telematics. Belicht de achtergronden op eigen wijze en inzichten net als forumleden hier doen maar met roze bril op.
Chiddix
0
quote:

holenbeer schreef op 30 september 2018 15:32:

[...]
Maar waarom is dat belangrijk dan? Voor ons beleggers/handelaars bedoel ik, voor de TT-medewerkers zelf snap ik. Mij boeit het niet waar TTT straks gevestigd is, boeit me nu ook al niet.
Het is standaard bij verkoop van bedrijven , dat dit aspect wordt meegenomen. Beleggers hebben daar niets mee van doen. Vakbonden en bestuur wel.
[verwijderd]
0
Dus bij verkoop TTT 1.2 miljard en kas 0,2 = totaal 2,4 miljard is de koers 7,00 en bij verkoop maps & rest: 2,8 miljard, evenveel als overname HERE, dan kan de som der delen totaal 21€ per aandeel opbrengen?
NewKidInTown
0
quote:

martinmartin schreef op 30 september 2018 16:02:

Allerlaatste reactie van mij naar jou-

Ik dacht dat je weer aan het jennen en trekken was met JOUW winst per aandeel vanuit Telematics.

Ik begrijp uit jouw standvastigheid tov van de winst per aandeel komend vanuit Telematics dat gewoon terugzoeken van beschikbare info vanuit kwartaalcijfers al te moeilijk is voor jou.
Wat dacht je van een wpa van 9,5 cent over eerste halfjaar 2018.

Zie mijn analyse:

"Totaal EPS, € fully diluted H1 18: 0,11
Telematics EPS, € fully diluted H1 18: 0,032
(laatste zelf berekend/afgeleid uitgaande van percentage Ebitda (29%) en niet revenue (20,5%) van Telematics tov totaal TT)"

Mocht jouw "wpa van 9,5 cent" voor Telematics correct zijn, dan betekent dat voor de "rest" van TT een wpa van 0,11 - 0,095 -> 0,015 voor 2018 H1.
(EPS, € fully diluted 0.11 voor geheel TT H1 2018, blad 1 van Interim financial report 2018)

Dan geeft dat weer voer voor de waarde van het overblijvende TT na verkoop TTT.
Reken dan het dubbele voor geheel 2018 van 0,03 EUR voor de wpa.
vreemdvermogen
0
Ach al die berekeningen op basis van verdiensten. Kijk eens naar Mobileye of Fleetmatics of het kwijnende Nokia met Here. Het is wat een gek ervoor geeft oftewel de bieders zijn zo gek niet. Die zien er wel brood in. niet op basis van nu maar op basis van de mogelijkheden en toekomst.
[verwijderd]
0
Mooie berichten dit weekend. HG die tesla klant noemt in de trouw. Gigantische onderwaardering van aandeel TomTom dat zichtbaar wordt door verkoop Telematics voor 4-6 euro. (Op nationale TV bij business class). Dat gaat het aandeel goed doen volgende week.

Mogelijk dinsdag overdag nog een mooi klantennieuwtje vanaf de Parijs motorshow. ;-). De Tesla model 3 staat daar ook.
4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront