BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

BAM oktober 2018

2.544 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 ... 124 125 126 127 128 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

popie schreef op 17 oktober 2018 16:00:

[...]
Toch maar weer weggehaald,dat zooitje.
Met ongeduld verlies je op deze boze beurs. Je had moeten blijven zitten.
HenkdeV
0
quote:

shorterman schreef op 17 oktober 2018 20:30:

[...]Met ongeduld verlies je op deze boze beurs. Je had moeten blijven zitten.
Popie heeft alleen de slingers weggehaald, die hij vanmorgen had opgehangen.
Hij zal zijn aandelen nooit verkopen, hij is namelijk verliefd op BAM.
aandeeltje!
1
quote:

albizia99 schreef op 17 oktober 2018 14:47:

Altijd geweldig van de heer OnoMatopee; graag hierbij een vraag aan U......bent u de persvoorlichter van BAM en zo ja.....dan zou het plezierig zijn dat ter aanvulling op de berichten inzake gescoorde opdrachten U ook persberichten doet uitgaan met enthousiaste berichten in de sfeer van: 'het gaat goed met onze vennootschap; Koninklijke BAM N.V. heeft de periode van risicovolle projecten afgesloten. De portefeuille is geschoond en de vennootschap is klaar voor de toekomst. Deze wordt positief ingezien en BAM zal profiteren van de nog steeds aantrekkende huizenmarkt en weet met haar innovatieve projecten haar marktaandeel en winstgevendheid te vergroten'.
Liegen is nu ook weer niet de bedoeling...
OnoMatopee
0

Bouwsector neemt veiligheid al jaren niet serieus

18-10-2018
Binnenland
Redactie: Jan Salden, Marja Sol

Bouwsector neemt veiligheid al jaren niet serieus

De bouw in Nederland onderschat de veiligheid al jaren. De sector gaat vooral voor de laagste prijs en leert onvoldoende van eerdere ongelukken. Dat harde oordeel velt de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over het instorten van een parkeergarage in Eindhoven, dat EenVandaag in handen heeft.

De OVV deed de afgelopen jaren meerdere onderzoeken naar incidenten in de bouw. De OVV constateert dat de bouwsector onvoldoende doet met conclusies en aanbevelingen. Volgens de Raad zijn bouwbedrijven na een ongeluk meer bezig met het afwentelen van de schuld, dan met het verbeteren van de veiligheid.
Prijs vaak leidend

Bij aanbestedingen is de laagste prijs vaak leidend. "Een sterke sturing op prijs kan onwenselijke gevolgen hebben voor de (constructieve) veiligheid van een gebouw", schrijft de OVV.

Bovendien zijn zoveel partijen betrokken bij de bouw dat onduidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is. Zo worden kwetsbaarheden niet opgemerkt en daardoor niet aangepakt, concludeert de Raad.
Lees ook:

Gevaarlijke situaties door onvoldoende toezicht op de bouw

Aan de dood ontsnapt

Aanleiding voor het harde oordeel is het instorten van een deel van de parkeergarage van Eindhoven Airport in mei vorig jaar, een maand voor oplevering. Bouwvakkers die er die middag nog aan het werk waren ontsnapten aan de dood. Volgens de Onderzoeksraad waren er 2 maanden eerder al signalen dat het niet goed zat met de veiligheid van het gebouw. Er zaten scheuren in de vloeren en er stonden plassen op.

Volgens de OVV duidt dat op 'een constructief veiligheidstekort'. "Maar niemand zag aanleiding om de veiligheid in twijfel te trekken, terwijl dit wel had gekund en gemoeten", schrijft de Raad. In de garage werden breedplaatvloeren toegepast. Dat zijn dunne betonplaten met plastic bollen die op de bouwplaats worden volgestort met beton. Ze zijn licht en er kan snel mee worden gebouwd.
Afwijkend ontwerp

Twee bureaus die in opdracht van hoofdaannemer BAM en Eindhoven Airport vorig jaar onderzoek deden, stelden dat de directe oorzaak een mankement in de gebruikte bollenvloer was: er was sprake van een gebrekkige hechting tussen de breedplaat en het gestorte beton.

Maar de OVV komt tot een andere conclusie. Anders dan gebruikelijk, was er bij de parkeergarage voor gekozen om de bollenplaten een kwartslag te draaien. Maar de wapening die de vloer stevigheid moest geven was te kort, waardoor de vloer niet sterk genoeg was. De vloer kon de hoge temperatuur op de dag van instorting niet aan en bezweek gedeeltelijk. Volgens de OVV hebben de bouwers de consequenties van het afwijkende ontwerp van de vloer onderschat.
Oplopende verliezen en krappe planning

De Onderzoeksraad haalt scherp uit naar bouwbedrijf BAM. De garage werd onder grote tijdsdruk gebouwd. Bovendien dienden de eerste financiële tegenslagen zich een maand na de start van de bouw al aan. De beoogde winst sloeg na korte tijd om in een verlies van uiteindelijk meer dan 10 procent van de aanneemsom.

De oplopende verliezen en de krappe planning legden druk op het project, concludeert de OVV. "Dit zorgde ervoor dat werd gewerkt in een klimaat waarin het beperken van het verlies en het halen van de planning prioriteit hadden." Opdrachtgever Eindhoven Airport toonde volgens de Raad weinig betrokkenheid bij de kwaliteit van de bouw. Bovendien hield BAM zich niet aan het met de luchthaven afgesproken kwaliteitszorgsysteem.
Lees ook:

'BAM was gewaarschuwd voor bouwfouten parkeergarage'

Honderden gebouwen onderzocht

Na de eerdere conclusies van de twee onderzoeksbureaus zijn honderden gebouwen in heel Nederland met soortgelijke vloeren op last van het ministerie van Binnenlandse Zaken gecontroleerd en, waar nodig, aangepast. Dat leidde in sommige gevallen tot maandenlange sluiting van schoolgebouwen, universiteiten en kantoorpanden. Een splinternieuw gebouw van Windesheim Hogeschool in Zwolle is nog steeds dicht.

De Onderzoeksraad trekt die aanpak nu in twijfel. Volgens de OVV moet niet langer gekeken worden naar de hechting tussen de breedplaten en het beton, maar naar het ontwerp van de vloer en de naden tussen de platen. Onduidelijk is nog welke gevolgen de conclusies van de Raad hebben voor de andere onderzochte gebouwen.
boldie
0
quote:

OnoMatopee schreef op 18 oktober 2018 07:06:

Bouwsector neemt veiligheid al jaren niet serieus

18-10-2018
Binnenland
Redactie: Jan Salden, Marja Sol

Bouwsector neemt veiligheid al jaren niet serieus

De bouw in Nederland onderschat de veiligheid al jaren. De sector gaat vooral voor de laagste prijs en leert onvoldoende van eerdere ongelukken. Dat harde oordeel velt de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over het instorten van een parkeergarage in Eindhoven, dat EenVandaag in handen heeft.

De OVV deed de afgelopen jaren meerdere onderzoeken naar incidenten in de bouw. De OVV constateert dat de bouwsector onvoldoende doet met conclusies en aanbevelingen. Volgens de Raad zijn bouwbedrijven na een ongeluk meer bezig met het afwentelen van de schuld, dan met het verbeteren van de veiligheid.
Prijs vaak leidend

Bij aanbestedingen is de laagste prijs vaak leidend. "Een sterke sturing op prijs kan onwenselijke gevolgen hebben voor de (constructieve) veiligheid van een gebouw", schrijft de OVV.

Bovendien zijn zoveel partijen betrokken bij de bouw dat onduidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is. Zo worden kwetsbaarheden niet opgemerkt en daardoor niet aangepakt, concludeert de Raad.
Lees ook:

Gevaarlijke situaties door onvoldoende toezicht op de bouw

Aan de dood ontsnapt

Aanleiding voor het harde oordeel is het instorten van een deel van de parkeergarage van Eindhoven Airport in mei vorig jaar, een maand voor oplevering. Bouwvakkers die er die middag nog aan het werk waren ontsnapten aan de dood. Volgens de Onderzoeksraad waren er 2 maanden eerder al signalen dat het niet goed zat met de veiligheid van het gebouw. Er zaten scheuren in de vloeren en er stonden plassen op.

Volgens de OVV duidt dat op 'een constructief veiligheidstekort'. "Maar niemand zag aanleiding om de veiligheid in twijfel te trekken, terwijl dit wel had gekund en gemoeten", schrijft de Raad. In de garage werden breedplaatvloeren toegepast. Dat zijn dunne betonplaten met plastic bollen die op de bouwplaats worden volgestort met beton. Ze zijn licht en er kan snel mee worden gebouwd.
Afwijkend ontwerp

Twee bureaus die in opdracht van hoofdaannemer BAM en Eindhoven Airport vorig jaar onderzoek deden, stelden dat de directe oorzaak een mankement in de gebruikte bollenvloer was: er was sprake van een gebrekkige hechting tussen de breedplaat en het gestorte beton.

Maar de OVV komt tot een andere conclusie. Anders dan gebruikelijk, was er bij de parkeergarage voor gekozen om de bollenplaten een kwartslag te draaien. Maar de wapening die de vloer stevigheid moest geven was te kort, waardoor de vloer niet sterk genoeg was. De vloer kon de hoge temperatuur op de dag van instorting niet aan en bezweek gedeeltelijk. Volgens de OVV hebben de bouwers de consequenties van het afwijkende ontwerp van de vloer onderschat.
Oplopende verliezen en krappe planning

De Onderzoeksraad haalt scherp uit naar bouwbedrijf BAM. De garage werd onder grote tijdsdruk gebouwd. Bovendien dienden de eerste financiële tegenslagen zich een maand na de start van de bouw al aan. De beoogde winst sloeg na korte tijd om in een verlies van uiteindelijk meer dan 10 procent van de aanneemsom.

De oplopende verliezen en de krappe planning legden druk op het project, concludeert de OVV. "Dit zorgde ervoor dat werd gewerkt in een klimaat waarin het beperken van het verlies en het halen van de planning prioriteit hadden." Opdrachtgever Eindhoven Airport toonde volgens de Raad weinig betrokkenheid bij de kwaliteit van de bouw. Bovendien hield BAM zich niet aan het met de luchthaven afgesproken kwaliteitszorgsysteem.
Lees ook:

'BAM was gewaarschuwd voor bouwfouten parkeergarage'

Honderden gebouwen onderzocht

Na de eerdere conclusies van de twee onderzoeksbureaus zijn honderden gebouwen in heel Nederland met soortgelijke vloeren op last van het ministerie van Binnenlandse Zaken gecontroleerd en, waar nodig, aangepast. Dat leidde in sommige gevallen tot maandenlange sluiting van schoolgebouwen, universiteiten en kantoorpanden. Een splinternieuw gebouw van Windesheim Hogeschool in Zwolle is nog steeds dicht.

De Onderzoeksraad trekt die aanpak nu in twijfel. Volgens de OVV moet niet langer gekeken worden naar de hechting tussen de breedplaten en het beton, maar naar het ontwerp van de vloer en de naden tussen de platen. Onduidelijk is nog welke gevolgen de conclusies van de Raad hebben voor de andere onderzochte gebouwen.

Nou ik ga vandaag maar niet meer kijken..... verder herstel prullenbak in
OnoMatopee
0

Slechts enkel land waar prijs daalde.
(ABM FN-Dow Jones) Nieuwbouwkoopwoningen zijn in het tweede kwartaal bijna 13 procent duurder geworden dan een jaar eerder. Dit bleek donderdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Daarmee was de prijsstijging van nieuwbouwwoningen groter dan bij bestaande koopwoningen, die in dezelfde periode bijna 9 procent duurder zijn geworden.
In de Europese Unie zijn er vier landen waar de verkoopprijzen van koopwoningen meer toenamen. Het gaat om Slovenië, Ierland, Portugal en Hongarije.
Alleen in Zweden en Italië daalden de prijzen.
Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999
Copyright ABM Financial News. All rights reserved
(END) Dow Jones Newswires
October 18, 2018 01:05 ET (05:05 GMT)
© 2018 ABM Financial News. All rights reserved.

snipper
0
quote:

boldie schreef op 18 oktober 2018 07:12:

[...]Nou ik ga vandaag maar niet meer kijken..... verder herstel prullenbak in
..past bij Bam, doet veel fout, en weinig goed.nogmaals...bouwers horen niet beursgenoteetd te zijn.
[verwijderd]
0
niks nieuws in het rapport. verwacht dat het weinig tot niets met de koers doet.
HenkdeV
0
quote:

Ben313 schreef op 18 oktober 2018 07:37:

niks nieuws in het rapport. verwacht dat het weinig tot niets met de koers doet.
Misschien moet je het nog eens lezen, vooral ook de conclusie wat er nu moet gebeuren.
boldie
0
quote:

HenkdeV schreef op 18 oktober 2018 07:43:

[...]

Misschien moet je het nog eens lezen, vooral ook de conclusie wat er nu moet gebeuren.
ben er ook niet gerust op hoop mijn kaatste aankoop nog te verkopen met een plusje maar geloof er geen reet van
boldie
0
hoop dan snel bericht overgunning van grote order misschien dat koers dan nog wat van koers overblijft maar voor vandaag zeer negatief
boldie
0
quote:

Ben313 schreef op 18 oktober 2018 08:14:

Theoretical Opening Price
€3,20 18/10/2018 08:05 CET
lokfluitje. geloof er niks van dat opening groen zal zijn
[verwijderd]
0
quote:

boldie schreef op 18 oktober 2018 08:16:

[...]lokfluitje. geloof er niks van dat opening groen zal zijn
Ik ook niet, maar geloof ook niet in een dikke min. Dat gedoe met die garage heeft de koers al ver genoeg doen zakken
[verwijderd]
0
Bam is toch al hard afgestraft voor deze?? Parking ligt toch al plat, heropbouw is volop bezig. Hoe dikwijls moet iemand gestraft worden voor hetzelfde feit???
snipper
0
quote:

boldie schreef op 18 oktober 2018 07:51:

hoop dan snel bericht overgunning van grote order misschien dat koers dan nog wat van koers overblijft maar voor vandaag zeer negatief
..zoete koekjes worden niet gebakken, bijna iedereen die in dit aandeel zit heeft verlies, veel of weinig, er valt geen rendement te behalen. denk Aat van Herk het goed heeft gedaan én gezien om uit te stappen.
[verwijderd]
0
quote:

Joopie schreef op 18 oktober 2018 08:28:

Bam is toch al hard afgestraft voor deze?? Parking ligt toch al plat, heropbouw is volop bezig. Hoe dikwijls moet iemand gestraft worden voor hetzelfde feit???
Inderdaad, En dit is allemaal het resultaat van bv een rijkswaterstaat die voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Wanneer ze gewoon een redelijke prijs willen betalen wordt alles vanzelf beter. Als het aan Rijkswaterstaat ligt, concurreren de bouwbedrijven elkaar kapot , werken onder of tegen kostprijs en blijft er geen bouwbedrijf over> Dus vrienden van Rijkswaterstaat.....neem maar vast (indien voorradig) eigen bouwvakkers in dienst!!
2.544 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 ... 124 125 126 127 128 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 12:08
Koers 4,000
Verschil +0,014 (+0,35%)
Hoog 4,020
Laag 3,978
Volume 308.411
Volume gemiddeld 1.432.747
Volume gisteren 1.515.663

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront