Ik lees hier dikwijls "als TT voor E1,5 miljard op de beurs staat, dan is er niemand die bereid is E1,3,miljard te betalen voor Telematics alleen". Dat is volgens mij veels te kort door de bocht.
1 Er wordt al tijden gevraagd naar deze BU en deze zomer is er serieus gepraat met geïnteresseerde partijen. De koers van TT heeft gedurende die periode ook maanden vlak onder de E9 gestaan. De marktwaarde van het gehele bedrijf lag tijdens deze gesprekken op andere momenten dus iets boven de E2 miljard. Bovendien: TT heeft 2x de outlook 2018 verhoogd voor het bedrijf. Het is niet het gehele jaar Apple/Google/Renault/Volvo geweest dat de toon heeft gezet vwb TT in de media en qua koers. Het was ook "TT slaat goede weg in", "indrukwekkende marges bij TT" etc. Kortom: je moet niet de marktwaarde van heel TT vastpinnen op dit moment als de gesprekken ook binnen een ander koers/sentiment kader zijn gevoerd.
2 Er is op dit moment niet een verkoop van Telematics voor E1 miljard in de huidige koers ingeprijsd (en ook geen 700mln of 1,3 miljard). Op de beurs wordt gewerkt met waarschijnlijkheden. Als je de kans op daadwerkelijke verkoop van Telematics op zeg 60% schat, omdat je bv gezien het verleden twijfelt aan de bereidheid van Goddijn om daadwerkelijk op te splitsen, dan is er bij een SOP waardering die relevant wordt bij opsplitsing 0,6 x verwachte verkoopprijs ingeprijsd. Op het moment dat de verkoop van Telematics rond is gaat de ingeprijsde waarde naar 100%. X verkoopprijs. Zelfde geldt voor de asset Maps. Goddijn zegt focus op autonoom rijden te willen leggen en daardoor lijkt een verkoop van Maps niet waarschijnlijk. De waardering voor deze asset wordt dan bv: 20% x mogelijke verkoopprijs + 80% x waarde bij Maps houden en concurreren met Google/Apple/Here.
3 De koper van Telematics heeft niets te vrezen van de intrede van Google bij Renault/Volvo. De koper van Telematics heeft niets te vrezen van het "zelfstandig opbouwen Maps door Apple". Deze twee ontwikkelingen hebben de koers van het aandeel TT verlaagd en daardoor lijkt E1,3 miljard voor Telematics onwaarschijnlijk als je het afzet tegen de huidige totale waarde van TT. Maar: deze totale waarde wordt gedomineerd door ontwikkelingen buiten Telematics en doen niets af aan de rationale voor de mogelijke koper van Telematics.
4 Stel Verizon wil TT Telematics kopen. Dan is het zelfs onwenselijk, zeker als je al ver bent in dit proces, als TT in zijn geheel wordt opgeslokt door een andere partij. Of dat nu Private Equity is, een speler die gaat voor Maps en gezien beurskoers het hele bedrijf koopt, een consortium dat de verschillende BU's al verdeeld heeft.......het maakt het alleen maar moeilijker om Telematics over te nemen omdat de prijs dan nog hoger kan worden of Telematics al toebedeeld kan zijn aan concurrent.
Bij Telematics dreigen partijen achter het net te vissen omdat er gepraat wordt met verschillende potentiële kopers. Er kan er maar 1 de winnaar zijn (vanuit PE of een strategische koper). Als er meerdere strategische kopers zijn dan is het van cruciaal belang dat de Europese marktleider niet in handen valt van de concurrent. Wat kan zo'n partij nog doen als die is afgevallen en de voorkeur uit gaat naar bv een Verizon? Mogelijkheid is dan om te gaan praten met een potentiële koper voor het hele bedrijf TT en dan een bod op het gehele bedrijf faciliteren van bv een partij die geïnteresseerd is in de Maps. Door mee te doen aan bod op totale bedrijf krijg je dan alsnog TT Telematics in handen als dit plan slaagt.
Een verklaring voor het dalende koersverloop van TT, ondanks aankondiging van mogelijke verkoop Telematics, kan volgens mij zijn dat er partijen gebaat zijn bij het slagen van een bod op heel TomTom. Niet alleen partijen die "voor de Maps" gaan maar ook partijen die afgevallen zijn bij de verkoop van Telematics. De evt "winnaar" van het verkooptraject Telematics ziet dit gevaar natuurlijk ook en zal haast willen maken. Dat de prijs die deze partij uiteindelijk betaalt wellicht zelfs boven de beurswaarde van TT ligt......volkomen oninteressant. En lukt het inderdaad om TT Telematics afzonderlijk te verkopen dan wordt de rekensom voor de waarde van het aandeel TT voor beleggers heel anders dan nu het geval is. Huidige koers is een speelbal van belangen.
Jmho