BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

BAM oktober 2018

2.544 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 » | Laatste
OnoMatopee
1
bartbas
0
Bedankt voor de reacties op mijn beurstax post. Kan het best verkeerd hebben, is al lang geleden. Tot het doornemen van de laatste posts was ik daar zeker van. Maar zal wellicht het toch bij het verkeerde eind hebben. IK herinner me dat ook op iedere kwitantie voor een aankoop of dienst een zegel van een of twee dubbeltjes geplakt moest worden.

Ondertussen is de VS weer beroerd gesloten. Grote kans dat bam morgen weer een stapje terug doet. Dow Jones Nieuwsdienst geeft als verklaring van de stijging van bam van vandaag het feit dat ze opdracht gekregen hebben om in Luxemburg een brug van 8 miljoen te bouwen. Die verklaring lijkt me sterk, gezien het ontbreken van koersreacties bij het verwerven van veel grotere orders.

slaap zacht allemaal,

Bartbas
OnoMatopee
0

Kosten Boijmans lopen 4,8 miljoen uit

Kosten Boijmans lopen 4,8 miljoen uit

De gemeente heeft voor 2 miljoen moeten bijspijkeren aan de realisatie van het Collectiegebouw van Museum Boijmans van Beuningen. De overschrijding komt door funderingsproblemen, die door de BAM worden uitgevoerd. Het totaal aan meerkosten bedraagt 4,8, maar ook de Stichting Verre Bergen staat voor een dekkingsportie van 1,3 miljoen euro. Het verschil van -1,5 miljoen is gevonden in bezuinigingen op de begroting. Binnen de afspraken doet ook Museum Boijmans van Beuningen mee in meerkosten, maar het museum maakt minder kosten, omdat een deel van de zonnepanelen niet kunnen worden geplaatst. Een aantal zonnepanelen was gepland voor het museumgebouw, maar dat gebouw wordt gerenoveerd. De geplande WKO (warmte-koude-opslag) wordt door de markt gefinancierd.
pro-zen
0
quote:

Eurowin schreef op 29 oktober 2018 19:30:

DOW van plus 232 naar nu MIN 105
Allemaal computerhandel lieve mensen, of heeeeeeel veel geduld hebben met aandeeltjes zoals BAM, anders lekker periodiek trackertjes kopen.
[verwijderd]
0
quote:

bartbas schreef op 29 oktober 2018 11:34:

[...]

Daarom zou het volgens mij goed zijn wanneer er weer een transactiebelasting komt. Ik herinner me nog dat ik toen ik met beleggen startte over iedere transactie 1,2 % belasting moest betalen. Daarmee ben je van dat snelle kopen en verkopen af en worden beleggers weer echte aandeelhouders. Ook dat gehijg rond kwartaalcijfers ben je dan kwijt.bedrijven moeten uit de goksfeer gehouden worden en hun beleid afstemmen op alle belanghebbenden, medewerkers, afnemers en kapitaalverschaffers.
bartbas

bartbas
Ja, laten we die prutsers in Den Haag nog wat euri toeschuiven. Voor sloopbedrijf Rutte c.s. zijn er nog projecten genoeg waar ze dat geld met veel 'focus', 'passie' en 'toewijding' in zouden willen 'investeren'.

Ik denk hierbij aan 'investeren' in de zorg (er zijn nog ziekenhuizen genoeg om te slopen), 'investeren' in de opvang van 'nieuwe medelanders' (per slot van rekening moeten die rechters, advocaten, tolken, psychiaters en ander gespuis ook eten op de plank brengen), 'investeren' in infrastructuur (heel mijn dorp ligt vol met rode steentjes die vervangen worden door gele steentjes, alle kruispunten in het buitengebied waar te krappe rotondes worden aangelegd om het te drukke verkeer van zes tractoren per dag in goede banen te leiden). Om nog maar te zwijgen over al het geld wat we kunnen 'investeren' in criminaliteitsbestrijding (mijn buurman heeft ook vijf plantjes in de tuin staan).

'Investeren door te slopen!' - Stem op sloopbedrijf Rutte c.s.

(deze boodschap wordt ook ondersteund door mijn licht dementerende moeder van 89, die lekker vereenzaamt in haar eigen huisje)
OnoMatopee
0

Miljoeneninvesteringen in bouwmarktplaatsen, maar bouwers zien er nog niets van terug

bouwbreed Premium 120
Miljoeneninvesteringen in bouwmarktplaatsen, maar bouwers zien er nog niets van terug

Terwijl slopers, bouwers en ingenieursbureaus de afgelopen jaren miljoenen euro’s hebben geïnvesteerd in zakelijke bouwmarktplaatsen, wordt er nog nauwelijks gebruik van gemaakt. Het zoeken naar materiaal is te tijdrovend en bovendien is de vraag naar hergebruik vanuit opdrachtgevers nog gering. “De doorbraak komt pas als de overheid circulair bouwen verplicht stelt.”

Dit blijkt uit een onderzoek van ingenieursbureau Repurpose en vastgoedontwikkelaar Imix in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, waarin de vijf grootste bouwmarktplaatsen van Nederland zijn vergeleken (zie kader). De onderzoekers concluderen dat er de afgelopen jaren steeds meer is geïnvesteerd in de opzet van bouwmarktplaatsen voor de handel in herbruikbaar materiaal, maar dat deze investeringen er bij lange na nog niet uit worden gehaald.
BAM heeft veel geïnvesteerd in bouwmarktplaats

“Wij zien dat steeds meer partijen hier geld in steken”, zegt Gijsbert Jansen van Imix, een van de twee onderzoekers. “Zo heeft BAM behoorlijk geïnvesteerd in haar Circulair Building Platform. Dit doen ze omdat ze in hergebruik van materiaal geloven, maar ze verdienen er nog helemaal niets aan terug.”

In 2017 werd er voor slechts 200.000 euro aan circulair bouwmateriaal verkocht. In een sector waarin jaarlijks zo’n 6 miljard euro aan omzet wordt gedraaid door de bouwmaterialengroothandel, is dit nog erg weinig, stellen de onderzoekers. “Terwijl particuliere marktplaatsen erg veel succes hebben, hebben zakelijke nog nauwelijks toegevoegde waarde. Er wordt slechts mondjesmaat gebruik van gemaakt.”

Het Circulair Building Platform van BAM.
Te minimale stroom online

Het grootste probleem is dat er online een té minimale stroom is aan herbruikbaar bouwmateriaal. Daardoor kost het bouwers en architecten – de partijen die het meest gebruikmaken van de handelsplatformen – te veel tijd om materiaal in te kopen.

Jansen: “Inkoop van materiaal mag bij veel bouwbedrijven maximaal tien minuten kosten. De zoektocht naar herbruikbare producten kost véél meer tijd. Voor particulieren is het geen probleem als ze uren zoeken naar een tweedehands deur, maar voor bedrijven wel. En dan is de kans van slagen ook nog eens erg klein, omdat er nog zo weinig materiaal online te vinden is. Vind je dan tóch wat, moet je het in veel gevallen ook nog zelf ophalen. Dat is niet rendabel.”
Omzet beperkt

De omzet die bedrijven halen uit een bouwmarktplaats, is daardoor nog heel beperkt, en bovendien niet constant, blijkt uit het rapport. De enige marktplaats die het nog redelijk doet, is Gebruiktebouwmaterialen.com van Van Liempd. Het grootste gedeelte van de 200.000 euro dat aan circulair bouwmateriaal is verkocht, komt op conto van dit bedrijf. “Wij denken dat dit komt omdat dit sloopbedrijf ook alle service levert. Ze verkopen niet alleen de materialen, maar ze brengen de producten ook naar de klanten toe. Het werkt meer als een soort webshop”, aldus Jansen.

Vijf bouwmarktplaatsen

In het onderzoek van Repurpose en Imix zijn de vijf grootste bouwmarktplaatsen vergeleken, namelijk:
– Oogstkaart.nl van Superuse Studios en de allereerste bouwmarktplaats op de Nederlandse markt.
– Het Circular Building Platform van BAM, dat een jaar geleden is gelanceerd.
– De Nieuwe marktplaats van het sloperscollectief Insert.
– Gebruiktebouwmaterialen.com van slopersbedrijf Van Liempd
– Materialenmarktplaats.nl van ingenieursbureau Reusematerials.

Madaster wordt ook vaak in ditzelfde kader genoemd, maar toch is deze website in het onderzoek buiten beschouwing gelaten, omdat dit geen handelsplatform is, maar een informatie- en dataplatform. Via deze website worden dus geen bouwmaterialen verkocht. Voor het onderzoek zijn de vijf ondernemers achter de bouwmarktplaatsen geïnterviewd en er zijn 33 partijen gedetailleerd bevraagd over hun ervaring met de marktplaatsen. De platformen zijn uitgebreid getest vanuit alle relevante invalshoeken in de markt: aannemers, architecten, opdrachtgevers, ingenieurs, bouwmateriaalhandel en sloopbedrijven.
OnoMatopee
0
Wel meer circulair gebouwd

De laatste tijd worden steeds meer gebouwen circulair gebouwd. Circl op de Zuidas, het Circulair paviljoen The Greenhouse in Utrecht, het Global Foods Innovation Centre in Wageningen zijn daar goede voorbeelden van. Waar halen bouwers hun materiaal voor dit soort gebouwen vandaan? “Uit handel of sloopprojecten zelf”, legt de onderzoeker uit. “Vaak doen ze dit omdat er pas op het laatste moment wordt besloten om het gebouw circulair te maken. Circl bijvoorbeeld. Bedrijven kijken dan niet op een marktplaats, maar gaan direct met de handel of slopers in gesprek.”

Betekent dat dat de investeringen in bouwmarktplaatsen weggegooid geld is? Zeker niet, benadrukken de onderzoekers. Sterker nog: ze geloven heilig in een gouden toekomst voor bouwmarktplaatsen. Alleen heeft het nog even tijd nodig.
Toch wél een mooie tool

“We merken namelijk wel dat er steeds meer nagedacht wordt over circulair bouwen. Een paar jaar geleden werd je nog raar aangekeken als je het woord circulair in je mond nam, maar inmiddels is het niet meer de vraag óf we circulair gaan bouwen, maar hoe. En dat is al een hele stap voor de branche. De bouwmarktplaats kan hiervoor een hele mooi tool zijn, voor als deze markt verder aantrekt.”

Jansen vergelijkt de bouwmarktplaatsen met Funda. Deze makelaarswebsite is nu ook erg groot én succesvol, maar dat heeft ook lang geduurd. “Die website is ook niet in een nacht gemaakt. En daar gaat nu ook enorm veel geld in om.”
Opdrachtgevers aan zet

Maar willen de bouwmarktplaatsen ook zo succesvol worden, dan moet er nog wel wat gebeuren. Belangrijk is dat de stroom aan materiaal op gang komt, zodat er veel meer producten online beschikbaar zijn en het zoeken een stuk makkelijker wordt. “Dan ontstaat er een investeringsbasis om websites door te ontwikkelen”, verklaart Jansen.

Daarnaast moeten aan de andere kant van het proces ook nog heel wat stappen gemaakt worden. Veel bouwers willen namelijk wel met circulair materiaal aan de slag, maar hun opdrachtgevers vragen er nog nauwelijks naar, of zijn er zelfs tegen, blijkt uit het rapport. “Tijdens het onderzoek hebben we heel veel partijen uitgehoord en steeds kregen we te horen: ‘we willen wel, maar ik kan het niet doen als de klant het niet wil’. Opdrachtgevers zouden circulair bouwen dus veel meer op gang kunnen brengen als ze er meer om vragen.”
Overheid ook belangrijke taak

Een belangrijke taak om de ontwikkeling op gang te brengen, ligt bij de overheid, stelt Jansen. “Pas als de overheid circulair bouwen verplicht stelt, komt de echte doorbraak. Kijk maar naar de energiesector, pas toen de overheid energiebesparing en isolatie-eisen in het Bouwbesluit opnam en dat ging handhaven, zijn daar echt stappen gezet.”

Hij hoopt dan ook dat het ministerie dit serieus gaat oppakken. De verwachting is dat dit wel gaat gebeuren, want naar aanleiding van Duurzame Dinsdag heeft de staatssecretaris een toezegging gedaan om serieus naar het stimuleren van hergebruik te gaan kijken.

Zou het niet veel beter werken als er één centrale bouwmarktplaats komt? Eentje zoals Marktplaats.nl of Funda.nl? In plaats van een wirwar aan kleine platformen? “Ja, dat is ook een vraag die bij ons naar voren kwam”, geeft Jansen toe. “We hebben zelfs de publicatie van dit rapport uitgesteld om dit nog te onderzoeken. De vijf bouwmarktplaatsen zijn met elkaar in gesprek gegaan, maar zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ze allemaal nog te veel van elkaar verschillen om er één platform van te maken. Bovendien vonden ze het te vroeg om in zo’n pril stadium al met elkaar te fuseren.”
Repurpose en Imix

Ingenieursbureau Repurpose en vastgoedontwikkelaar Imix zijn al jaren bezig met circulaire bouw en in het kader daarvan zetten ze het onderzoek naar de bouwmarktplaatsen op touw (in samenwerking met ingenieursbureau BOOT). Eigenaar Bas Slager van Repurpose was zelf begonnen een bouwmarktplaats op te zetten, en deed al onderzoek naar wat er al op de markt was. Al snel kwamen ze erachter dat er steeds meer zakelijke bouwmarktplaatsen bijkwamen.

Daarom besloten ze er een uitgebreide studie van te maken en er ook mee naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat te stappen. Het ministerie bleek erg geïnteresseerd te zijn in het onderzoek, vooral omdat overheden steeds meer aan het kijken zijn naar manieren om circulaire bouw te stimuleren.

De onderzoekers geloven, ook na de uitkomsten van het onderzoek, nog steeds heilig in de toekomst van de bouwmarktplaats. Wel hebben ze besloten er niet meer zelf een op te richten. “We hebben gemerkt dat er al zoveel in wordt geïnvesteerd door andere marktpartijen, dus zien wij het belang er niet van in om het zelf te doen. We wilden het alleen doen om onze sector vooruit te helpen. En onze aandacht voor het totale proces heeft nu meer toegevoegde waarde”, aldus Jansen.

Het onderzoeksrapport is op te vragen via www.bouwmarktplaats.nl
boldie
0
hopenlijk snel nieuws over de grote aanbesteding zou mooi zijn en dan nog even goede cijfers.
HenkdeV
0
quote:

schuinsmarcheerder schreef op 30 oktober 2018 07:08:

[...]

Ja, laten we die prutsers in Den Haag nog wat euri toeschuiven. Voor sloopbedrijf Rutte c.s. zijn er nog projecten genoeg waar ze dat geld met veel 'focus', 'passie' en 'toewijding' in zouden willen 'investeren'.

Ik denk hierbij aan 'investeren' in de zorg (er zijn nog ziekenhuizen genoeg om te slopen), 'investeren' in de opvang van 'nieuwe medelanders' (per slot van rekening moeten die rechters, advocaten, tolken, psychiaters en ander gespuis ook eten op de plank brengen), 'investeren' in infrastructuur (heel mijn dorp ligt vol met rode steentjes die vervangen worden door gele steentjes, alle kruispunten in het buitengebied waar te krappe rotondes worden aangelegd om het te drukke verkeer van zes tractoren per dag in goede banen te leiden). Om nog maar te zwijgen over al het geld wat we kunnen 'investeren' in criminaliteitsbestrijding (mijn buurman heeft ook vijf plantjes in de tuin staan).

'Investeren door te slopen!' - Stem op sloopbedrijf Rutte c.s.

(deze boodschap wordt ook ondersteund door mijn licht dementerende moeder van 89, die lekker vereenzaamt in haar eigen huisje)
Dan zou ik er maar vaak op bezoek gaan.
OnoMatopee
0

Euforie versus pessimisme

Moeten we ons zorgen maken over de koersdalingen die we vandaag observeren? De Financial Times titelde gisteren dat in oktober 5.500 miljard dollar aan marktwaarde verloren ging op de beurzen van deze wereld. Een bron van zorgen?

Niet noodzakelijk. De koersstijgingen die eraan voorafgingen weerspiegelden een staat van euforie die niet gebaseerd was op een economische werkelijkheid. Nu komt daar een correctie in. Die kan ook overslaan in overdreven pessimisme die de koersen te ver de dieperik in jagen. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn.
De problemen ontstaan wanneer beleggers zich in de schulden hebben gedraaid om tijdens periodes van euforie aandelen te kopen in de hoop snel rijk te worden. Wanneer dan de ommekeer komt hebben die speculanten te veel schulden. Dan volgen faillissementen. Wanneer banken betrokken zijn in deze speculatie dan komen die ook in de problemen. Dan pas kennen we grote crisissen zoals in 2007-08.

Ik denk dat dit nu niet het geval is. Er zijn vandaag grotere risico’s in de wereld dan het risico van een crash in de aandelenmarkten.

DeMorgen.be
HenkdeV
0
quote:

OnoMatopee schreef op 30 oktober 2018 08:33:

Euforie versus pessimisme

Moeten we ons zorgen maken over de koersdalingen die we vandaag observeren? De Financial Times titelde gisteren dat in oktober 5.500 miljard dollar aan marktwaarde verloren ging op de beurzen van deze wereld. Een bron van zorgen?

Niet noodzakelijk. De koersstijgingen die eraan voorafgingen weerspiegelden een staat van euforie die niet gebaseerd was op een economische werkelijkheid. Nu komt daar een correctie in. Die kan ook overslaan in overdreven pessimisme die de koersen te ver de dieperik in jagen. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn.
De problemen ontstaan wanneer beleggers zich in de schulden hebben gedraaid om tijdens periodes van euforie aandelen te kopen in de hoop snel rijk te worden. Wanneer dan de ommekeer komt hebben die speculanten te veel schulden. Dan volgen faillissementen. Wanneer banken betrokken zijn in deze speculatie dan komen die ook in de problemen. Dan pas kennen we grote crisissen zoals in 2007-08.

Ik denk dat dit nu niet het geval is. Er zijn vandaag grotere risico’s in de wereld dan het risico van een crash in de aandelenmarkten.

Helemaal mee eens. We hebben een gezonde correctie gezien, de lucht moest er even uit. Dit is (trouwens) de correctie waarvan je wist dat hij komen zou, alhoewel het precieze tijdstip waarop altijd moeilijk te voorspellen is. Biedt nieuwe kansen, vingers aan de knoppen. Ik heb een mooi lijstje van (9) koopwaardige Nederlandse aandelen klaar liggen.
[verwijderd]
0
quote:

OnoMatopee schreef op 30 oktober 2018 09:07:

..en rood
Er zijn nog liefst twaalf Boosters en Turbo's onder deze koers over, waarvan zij het merendeel schaamteloos gaan aantikken. Je ziet wel, dat de koers weer wordt vastgehouden.
OnoMatopee
0
[verwijderd]
0
quote:

HenkdeV schreef op 30 oktober 2018 08:18:

[...]

Dan zou ik er maar vaak op bezoek gaan.
's Morgens en 's avonds, Henkie ....
OnoMatopee
0

Spoorverdubbeling Utrecht-Leidsche Rijn afgerond
Gepubliceerd op 30-10-2018 om 10:49

De eerste treinen zijn maandagochtend over het nieuwe dubbele spoor tussen Leidsche Rijn en Utrecht Centraal gereden. De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is hiermee afgerond.

Tussen Leidsche Rijn en Vleuten lagen sinds 2010 al vier sporen. Door het spoor tussen Leidsche Rijn en Utrecht te verdubbelen, is er nu over het gehele traject tussen Vleuten en Utrecht meer capaciteit ontstaan. Het spoor is verdubbeld over een lengte van bijna twee kilometer. Onderdeel hiervan is de extra spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal, die in april in gebruikt werd genomen. De bestaande spoorbrug werd daarna gesloten, om deze hoger en stiller te maken. Aannemer BAM heeft van zaterdag 20 tot en met 29 oktober dag en nacht met honderden werknemers gewerkt om deze spoorbrug weer in gebruik te nemen. Deze werkzaamheden zijn maandagochtend afgerond.
Nieuw station

Doordat het aantal sporen van twee naar vier gaat, hebben sprinters en intercity’s een eigen spoor. Hierdoor daalt de kans op vertraging en verkorten reistijden. Vanaf de nieuwe dienstregeling, die eind 2018 in werking treedt, wordt het nieuwe station Langsingerland-Zoetermeer aangedaan.

Dit project heeft meerdere jaren geduurd. In 2015 trok het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu er 88 miljoen euro voor uit en in november van dat jaar werd BAM gekozen voor de uitvoering van de spoorverdubbeling.
Randstadspoor

De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is onderdeel van project Randstadspoor. Binnen dit project zijn er meer sporen en nieuwe stations in de regio Utrecht aangelegd om de groei in reizigers op te vangen. In totaal heeft de uitvoering van Randstadspoor 15 jaar geduurd en zijn er zeven nieuwe stations gebouwd: Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Houten Castellum, Tiel Passewaaij en Utrecht Vaartsche Rijn.
2.544 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 09:58
Koers 3,782
Verschil -0,048 (-1,25%)
Hoog 3,800
Laag 3,758
Volume 68.368
Volume gemiddeld 1.427.326
Volume gisteren 705.352

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront