Miljoeneninvesteringen in bouwmarktplaatsen, maar bouwers zien er nog niets van terug
bouwbreed Premium 120
Miljoeneninvesteringen in bouwmarktplaatsen, maar bouwers zien er nog niets van terug
Terwijl slopers, bouwers en ingenieursbureaus de afgelopen jaren miljoenen euro’s hebben geïnvesteerd in zakelijke bouwmarktplaatsen, wordt er nog nauwelijks gebruik van gemaakt. Het zoeken naar materiaal is te tijdrovend en bovendien is de vraag naar hergebruik vanuit opdrachtgevers nog gering. “De doorbraak komt pas als de overheid circulair bouwen verplicht stelt.”
Dit blijkt uit een onderzoek van ingenieursbureau Repurpose en vastgoedontwikkelaar Imix in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, waarin de vijf grootste bouwmarktplaatsen van Nederland zijn vergeleken (zie kader). De onderzoekers concluderen dat er de afgelopen jaren steeds meer is geïnvesteerd in de opzet van bouwmarktplaatsen voor de handel in herbruikbaar materiaal, maar dat deze investeringen er bij lange na nog niet uit worden gehaald.
BAM heeft veel geïnvesteerd in bouwmarktplaats
“Wij zien dat steeds meer partijen hier geld in steken”, zegt Gijsbert Jansen van Imix, een van de twee onderzoekers. “Zo heeft BAM behoorlijk geïnvesteerd in haar Circulair Building Platform. Dit doen ze omdat ze in hergebruik van materiaal geloven, maar ze verdienen er nog helemaal niets aan terug.”
In 2017 werd er voor slechts 200.000 euro aan circulair bouwmateriaal verkocht. In een sector waarin jaarlijks zo’n 6 miljard euro aan omzet wordt gedraaid door de bouwmaterialengroothandel, is dit nog erg weinig, stellen de onderzoekers. “Terwijl particuliere marktplaatsen erg veel succes hebben, hebben zakelijke nog nauwelijks toegevoegde waarde. Er wordt slechts mondjesmaat gebruik van gemaakt.”
Het Circulair Building Platform van BAM.
Te minimale stroom online
Het grootste probleem is dat er online een té minimale stroom is aan herbruikbaar bouwmateriaal. Daardoor kost het bouwers en architecten – de partijen die het meest gebruikmaken van de handelsplatformen – te veel tijd om materiaal in te kopen.
Jansen: “Inkoop van materiaal mag bij veel bouwbedrijven maximaal tien minuten kosten. De zoektocht naar herbruikbare producten kost véél meer tijd. Voor particulieren is het geen probleem als ze uren zoeken naar een tweedehands deur, maar voor bedrijven wel. En dan is de kans van slagen ook nog eens erg klein, omdat er nog zo weinig materiaal online te vinden is. Vind je dan tóch wat, moet je het in veel gevallen ook nog zelf ophalen. Dat is niet rendabel.”
Omzet beperkt
De omzet die bedrijven halen uit een bouwmarktplaats, is daardoor nog heel beperkt, en bovendien niet constant, blijkt uit het rapport. De enige marktplaats die het nog redelijk doet, is Gebruiktebouwmaterialen.com van Van Liempd. Het grootste gedeelte van de 200.000 euro dat aan circulair bouwmateriaal is verkocht, komt op conto van dit bedrijf. “Wij denken dat dit komt omdat dit sloopbedrijf ook alle service levert. Ze verkopen niet alleen de materialen, maar ze brengen de producten ook naar de klanten toe. Het werkt meer als een soort webshop”, aldus Jansen.
Vijf bouwmarktplaatsen
In het onderzoek van Repurpose en Imix zijn de vijf grootste bouwmarktplaatsen vergeleken, namelijk:
– Oogstkaart.nl van Superuse Studios en de allereerste bouwmarktplaats op de Nederlandse markt.
– Het Circular Building Platform van BAM, dat een jaar geleden is gelanceerd.
– De Nieuwe marktplaats van het sloperscollectief Insert.
– Gebruiktebouwmaterialen.com van slopersbedrijf Van Liempd
– Materialenmarktplaats.nl van ingenieursbureau Reusematerials.
Madaster wordt ook vaak in ditzelfde kader genoemd, maar toch is deze website in het onderzoek buiten beschouwing gelaten, omdat dit geen handelsplatform is, maar een informatie- en dataplatform. Via deze website worden dus geen bouwmaterialen verkocht. Voor het onderzoek zijn de vijf ondernemers achter de bouwmarktplaatsen geïnterviewd en er zijn 33 partijen gedetailleerd bevraagd over hun ervaring met de marktplaatsen. De platformen zijn uitgebreid getest vanuit alle relevante invalshoeken in de markt: aannemers, architecten, opdrachtgevers, ingenieurs, bouwmateriaalhandel en sloopbedrijven.