TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom nov '18 BUY (of bye?)

8.136 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
[verwijderd]
1
Als Goddijn morgen niet gaat leveren doet ie het nooit
Voor mij is het morgen dus DDay
[verwijderd]
0
quote:

NewKidInTown schreef op 6 november 2018 21:01:

[...]
Je zou maar financieel analist zijn en uit duizend aandelen een selectie van 25 moeten maken. Waar kijk je dan als eerste naar: maakt het bedrijf een redelijke en groeiende omzet, zelfde voor de winst en hoe zijn beide tov de koers en waardering. Om met de kwalitatief goede dan overblijvende aandelen verder te gaan, valt er al zo'n 75% weg en ga je verder met de overige 25% of 250, je hebt tenslotte niet eeuwig de tijd, moet efficiënt werken want je bent ook nog eens zelf schreeuwend duur. Van die groep moet er ook nog eens 90% afvallen om er 25 over te houden die je dan intensief gaat volgen, intensief, dus alles wat je er over kan lezen of te pakken kunt krijgen, meenemen en verder analyseren.
Naast de 30% overhead en bedrijfspresentaties (om je eigen fin.instelling te verkopen) houd je circa 25 uur over per week, dus circa 1 uur per te volgen bedrijf.
Ten eerste, zou TT uberhaupt bij de laatste 25 behoren ?
Zo ja, zou je dan net zoveel kennis hebben als de 10 meest ingevoerde TT-IEX-posters (waar ik mezelf niet toe reken) ?

(over het algemeen, in het gunstigste geval is een ingevoerde analist ook maar nauwelijks 1 pagina vooruit in het boek)
Je raaskalt er weer op los, zonder door te hebben dat je niet weet waar je het over hebt.

Als IEX een euro zou krijgen voor elke pseudo analyse van jouw hand, dan kan IEX TOM2 binnenkort kopen.
[verwijderd]
0
America weer omhoog, dus zal tt morgen wel weer omlaag gaan. Beter dat de beurzen zakken, kunnen ze makkelijker hun belang op/uitbouwen. :)
Hoop....
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 6 november 2018 21:50:

Als Goddijn morgen niet gaat leveren doet ie het nooit
Voor mij is het morgen dus DDay
Doe je ze anders wegggggg....
[verwijderd]
0
China's Tencent builds self-driving car team in Silicon Valley
Jane Lanhee Lee

Photo
FILE PHOTO: Visitors use their smartphones underneath the logo of Tencent at the Global Mobile Internet Conference in Beijing May 6, 2014.
REUTERS/KIM KYUNG-HOON/FILE PHOTO
SAN FRANCISCO (Reuters) - Chinese technology company Tencent Holdings Ltd (0700.HK) is recruiting self-driving car engineers in Palo Alto, California, joining a crowded field of corporations vying for talent in the heart of Silicon Valley.

Silicon Valley is a hub for testing and research of autonomous vehicles, with five dozen companies permitted to test such cars on California roads. But state records as of last month did not show Tencent had an autonomous vehicle testing permit.

"We are building a research team for our Auto-drive Team based in Palo Alto, CA," the company said in job advertisements on LinkedIn. There are at least nine postings on LinkedIn for engineering positions in areas including motion planning, sensor fusion, vehicle intelligence and machine learning.

ADVERTISEMENT

The job postings date back between two weeks and a month, according to LinkedIn.

Tencent declined to comment on its self-driving plans in Silicon Valley.

Tencent's Chinese rival Baidu Inc (BIDU.O) was one of the first of the new generation of Chinese companies to set up a base in Silicon Valley in 2011. It has an autonomous vehicle testing permit in California.

According to Chinese state news agency Xinhua in May, Tencent got the green light by the southern city of Shenzhen to test self-driving cars on some public roads. Tencent is headquartered in Shenzhen.

(Reporting By Jane Lanhee Lee; Additional reporting by Alexandria Sage in San Francisco; editing by Peter Henderson and Susan Thomas)
[verwijderd]
0
berekening intrinsieke waarde

The total value, or equity value, is then the sum of the present value of the cash flows, which in this case is €2.0b. In the final step we divide the equity value by the number of shares outstanding. If the stock is an depositary receipt (represents a specified number of shares in a foreign corporation) or ADR then we use the equivalent number. This results in an intrinsic value of €8.45. Compared to the current share price of €7.48, the stock is about right, perhaps slightly undervalued at a 12% discount to what it is available for right now.

kende de site niet
simplywall.st/stocks/nl/consumer-dura...

iemand commentaar?
[verwijderd]
0
quote:

Willem77 schreef op 6 november 2018 19:03:

Goddijn dacht een uitweg te hebben gevonden door het goed renderende Telematics (vlootbeheer) in de etalage te zetten. (1)

Des te verrassender waren zijn uitspraken afgelopen vrijdag. 'Kunnen we het beste onafhankelijk zijn? Kunnen we het beste samenwerken? Het zal tijd kosten om dit uit te zoeken', zei de ceo vanuit San Francisco tegenover het persbureau Reuters. (2)

Deur wagenwijd open
Het ging niet om een verspreking, zo is de stellige overtuiging van analist Martijn den Drijver van NIBC. Hij volgt het bedrijf al jaren op de voet. 'Goddijn weet als geen ander wat de kracht van media is. Hij zet de deur voor mogelijke kopers wagenwijd open.' (3)

De topman voelt niet alleen de hete adem in de nek van Google en Here, de andere grote rivaal die eigendom is van de Duitse auto-industrie. Het zijn volgens Den Drijver ook nieuwkomers, zoals Deepmap en Mapbox, die zich aandienen als kansrijke nieuwe concurrenten. De laatste krijgt ook nog eens ondersteuning van de Japanse investeringsmaatschappij annex techbedrijf Softbank. Op korte termijn vormen de nieuwkomers misschien nog geen bedreiging, maar wel op de langere termijn. (4)

Den Drijver: 'Het kan zijn dat TomTom-oprichters het beter vinden om nu afstand te doen van hun belang.' Goddijn en zijn mede-oprichters bezitten nog altijd meer dan de helft van het navigatiebedrijf, goed voor een beurswaarde van €1,75 mrd. (4)

Ook autoconcerns, die nog geen eigen navigatiespecialist hebben (5) , zouden al dan niet gezamenlijk een bod kunnen overwegen, zeg maar een herhaling van het Here-scenario. 'Maar de interesse kan evengoed komen uit de hoek van Intel en Samsung', weet Den Drijver. 'Zij schuiven met overnames van respectievelijk Mobileye en Harman ook al een eind op in deze richting.'

FD 6-11-2018 19:00

(1) Vind het jammer dat er steeds gesproken wordt over "een uitweg". TomTom kreeg in het voorjaar biedingen en ging daar op in. Staat dus los van Renault-Google. En volgens Goddijn staat bij Renault de deur nog wagenwijd open twitter.com/IexJustin/status/10598896... TT is winstgevend, groeiend en schuldenvrij.

(2) Verrassend maar ook logisch. De componenten leveranciers moeten producten leveren die goed op elkaar aansluiten. TomTom werkt intensief samen met sensormakers (Bosch, Zenuity, Mobileye?) en chip leveranciers (nVidia). Als de sensormaker, kaartenmaker en chipmaker onder één dak zitten heb je goud in handen. Autofabrikanten leggen het af, er is geen rationale voor 20 fabrikanten hun eigen software ontwikkelen. Machtsverschuiving naar leveranciers (verticals)

(3) Ik vind Martijn wel OK, de deur is idd door Goddijn opengezet. Goddijn had al eens eerder gezegd niet per se tegen overname of deelnemingen te zijn. Maar nu spreekt hij er uit eigen beweging over tegen Reuters. Dat is wel echt anders. Enige toevoeging dat het ook om deelnemingen in TT kan gaan. Dat nieuwe onderschrift is ook opvallend; oogt als een strategie shift om vaker tech giganten (a la Microsoft Azure) in te zetten om klanten te winnen.

(4) Inderdaad, geen kortetermijn effecten. Een DeepMap is een goed klein team, maar is echt met de heel verre toekomst bezig, eerder 2030 level-5. Toch is gewoon een moment aangebroken voor TT founders om na te denken over opvolging en hun aandelenbelang.

(5) France’s Faurecia (EPED.PA) which is 46 percent owned by Peugeot maker PSA has agreed a 141 billion yen ($1.3 billion) deal to buy Japanese car navigation system maker Clarion (6796.T) from Hitachi (6501.T) to strengthen its presence in new auto technologies.
[verwijderd]
0
quote:

Sunshine Band schreef op 6 november 2018 22:48:

berekening intrinsieke waarde

The total value, or equity value, is then the sum of the present value of the cash flows, which in this case is €2.0b. In the final step we divide the equity value by the number of shares outstanding. If the stock is an depositary receipt (represents a specified number of shares in a foreign corporation) or ADR then we use the equivalent number. This results in an intrinsic value of €8.45. Compared to the current share price of €7.48, the stock is about right, perhaps slightly undervalued at a 12% discount to what it is available for right now.

kende de site niet
simplywall.st/stocks/nl/consumer-dura...

iemand commentaar?
Vorig jaar een operationele kasstroom van 170mln, dan lijkt mij 2mrd equitywaarde met 179mln op de bank nu wat weinig...

Het is gewoon 3,5mrd. 1 voor TTT 2 voor Automotive en 0.5 voor consumer...
viermeiden
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 6 november 2018 21:50:

Als Goddijn morgen niet gaat leveren doet ie het nooit
Voor mij is het morgen dus DDay
Eindelijk D-Day. Verkopen die hap BX want de spanning kun je echt niet aan.
Aan je woord houden hoor!

P.s.: en als het morgen D-Day is dan zeg je vast: "heb ik toch voorspeld"!

viermeiden
ketchup
6
quote:

Gira Freeze schreef op 6 november 2018 15:36:

[...]

En stel, tt gaat door met maps, maar wel met aankondiging dat dit gaat gebeuren met een deelname van zowel Microsoft en baidu van 20% ?????
dit lees ik dus steeds deelnames van Baidu, MSFT, PSA groep, Toyota wie dan ook

maar bedenk wel
TT is geen start-up, TT staat al 13 jaar aan de beurs

WIJ, alle aandeelhouders hebben de laatste jaren TT enorme bedragen zien uitgegeven voor R&D, dan hebben we het over honderden mio, we hebben een hit genomen op Sports van 200 mio, we hebben nu eindelijk na vele afschrijvingen een schone, schuldenvrije toko op de rails staan

en dan gaan we NU aan 7.50 euro de low van de laatste jaren equity partners toelaten ?

dan ben je toch mesjogge , eerst moet die koers van het aandeel met minimaal 50% omhoog , voordat je dit zelfs maar overweegt

je denkt toch niet dat je op een koers van 7.50 euro 40% nieuwe aandelen moet uitschrijven om op een 15% premie als je dat al krijgt , partners aan te trekken, ben je wel helemaal lekker ?

dan verwateren WIJ allemaal op een ongelofelijke manier en hebben straks geen 235 mio doch 335 mio aandelen uitstaan en waarom en waarvoor ?

cash heeft TT dadelijk genoeg als Telematics verkocht is, komt er 1 miljard binnen , en dan nog eens 1 miljard ophalen door equity partnes ?
wat gaan die bijdragen aan TT's performance voor bottom-line ?
geen ene fuck, die zitten er enkel vanwege hun risico-hedging voor de sector vanwege mogelijke andere concurrenten, die interesseert verder geen moer of TT geld gaat verdienen of niet, die zien dit als een security

moet je nagaan wat dit voor performance cijfers gaat doen als je dadelijk en de inkomsten van Telematics niet meer hebt en er staan 335 mio aandelen uit om uit de ruif te verdelen, dan heb je enkel een berg niet renderend cash op je conto staan.

waanzin, wat mij betreft

dus wat dan, de FFF die gaan uit hun pakket .. partners erin laten ?
of gaan we allemaal pro-rata inleveren om aandelen aan de partners af te staan

nogmaals je kan niet vergelijken met HERE, dat is een private company
die lieten aandeelhouders erin uit hun pakket aan 15% premie over hun aankoopprijs van Nokia 2.8 miljard ( aankoop) versus 3-3.5 miljard (verkoop voor deelnemingen)

ik ben niet bereid om 40% of wat dan ook van mijn aandelen af te staan aan een stelletje nieuwe partners, die qua winstgevendheid nul inbrengen, maar wel een security geven voor TT's lange termijn bestaansrecht en dat bij wijze aan een 15% premie over de huidige notering, dan moet eerst het aandeel met 50% omhoog en dan is een 15% premie bespreekbaar, maar hier aan 7.50 of 8 euro waanzin, dan verwateren wij op een giga manier voor een zak geld, die TT niet nodig heeft.

neen, voor mij moet Telematics de aanjager worden om het aandeel bij verkoop naar 10 plus te brengen en dan de rest eruit op een mooie premie voor een totaal van 15 euro, hopelijk meer.

maar zeker niet nu equity partners toelaten, daar waar wij jaren gebloed hebben voor 100'en mio aan kosten en afschrijvingen hebben moeten slikken en dan nu aan 3 jaar low gaan we er een paar inlaten ?

maf

het is hoogtijd dat mensen hier gaan denken als aandeelhouders/beleggers in een bedrijf voor risk/reward en returns op je ge-investeerde gelden, niet als liefhebber wat TT allemaal voor een mooi bedrijf neerzet , waar iedereen enthousiast over is, maar het levert geen fuck op.

[verwijderd]
0
IoT for Smart Cities: New partnerships for Azure Maps and Azure Digital Twins
Facebook Twitter LinkedIn
Posted on November 6, 2018

Chris Pendleton Principal PM Manager, Azure Maps
This blog post was co-authored by Julie Seto, Senior Program Manager, Azure IoT.

Over recent years, one of the most dynamic landscapes undergoing digital transformation is the modern city. Amid increasing urbanization, cities must grapple with questions around how to strengthen their local economies, manage environmental resources, mitigate pollution and create safer, more accessible societies. The modern metropolis is on a crusade towards sustainability, prosperity and inclusivity, and critical to achieving those is its digital transformation, powered by cloud, AI and IoT technologies. Through these, cities can harness the power of real-time intelligence for monitoring, anticipating and managing urban events, from traffic congestion and flooding, to utility optimization and construction.

Earlier this year, Microsoft announced that we will invest $5 billion in IoT over the next four years. This year alone we announced many exciting additions to our IoT portfolio. Among them are Azure Maps and Azure Digital Twins, platforms that will help cities navigate the complexities of developing urban mobility and smart infrastructure solutions. Announced just shy of a year ago, Azure Maps is Azure’s location intelligence portfolio of mapping, navigation, traffic, and geospatial services. Azure Digital twins, recently announced at Ignite, is a service for companies to unlock spatial intelligence through the modeling of the relationships between people, devices, and the environments they exist in. Together, these services empower organizations to unlock deeper insights from spatial intelligence, geographic enrichment, and location-based services.

Today, we’re excited to announce strategic partnerships across both platforms and solutions built by Azure IoT partners to further help cities meet their ambitions of becoming Smarter Cities.

Last year, when we announced public preview of Azure Maps (formerly Azure Location Based Services), Sam George, Director of Azure IoT, took the stage at Automobility in Los Angeles and highlighted the criticality maps have on Smart Cities stating, Azure Maps “includes geographical data that can better connect smart cities, infrastructure and IoT solutions, and empower industrial transformation, from manufacturing to retail to automotive – and everything in between.” Now, we’re echoing that message more prominently through a new partnership with Moovit, Inc.

Moovit will be the supplier of Public Transportation Routing services (aka Transit Routing) through Azure Maps natively from within Microsoft Azure. Once integrated, Azure customers will have the ability to use transit routing for a slew of applications including smart cities, transportation, automotive, field services, retail, and more. In the context of IoT, customers can extract insights such has public transit ridership, cost benefit of transit/ridesharing/driving/bikes, justification for additional public transit, or additional taxation for roads and parking. Since these services will be native to Azure Maps, customers will also be able to use the Moovit-powered services as an additional mode of transportation to complement current routing capabilities such as driving (including traffic influenced, HOV, toll-road avoidance, etc.), walking, taxi, and motorcycle.

In the context of automotive, and with so many people moving further outside of urban centers, many commuters are moving farther away from the city centers, but still wanting to use public transportation. As such, public transit information is getting further integrated into vehicles in order to provide multiple modes of transportation – commute to a rideshare or transit center, and ride the train or bus into the city. This helps minimize urban congestion and reduces cost for additional fuel and parking. Not to mention it reduces carbon footprint and noise pollution since the individual vehicles are parked far outside the city. According to the International Association of Public Transport, worldwide, in 2017, the 178 metro systems accounted for a total annual ridership of 53 billion passengers. In the last six years, annual metro ridership grew globally by 8.7 billion passengers (+19.5%). This partnership with Moovit will help in servicing Azure customers’ needs to service both their own internal applications and insights, as well as, their customers who require public transportation.
[verwijderd]
0
Today is a hallmark day and we’re proud to have Moovit as one of our partners – a highly innovative, reputable company in the location space, bringing clout through rich location data and services to Azure and its respective customers.

Technologies like cloud, AI, and IoT can also be used to better manage facilities and infrastructure, increase energy efficiency, and enhance space utilization and occupant satisfaction. To capitalize on this opportunity, in September, Microsoft announced the public preview of Azure Digital Twins, a platform that enables organizations to use comprehensive digital models to build spatially aware solutions that can be applied to any physical environment. As Bert van Hoof, a Partner Group Program manager at Azure IoT, puts it, “Cities won’t truly get smart until cross-domain solutions are connected together, and data is shared. Azure IoT is bringing the spatial intelligence that will help unlock that value at broader scale—and enhancing spaces to be more sustainable, enjoyable, and inclusive.”

Though both Azure Maps and Azure Digital Twins are among the newest additions to the IoT portfolio, already we have seen partners leveraging these platforms to tackle some of the challenges of creating safer, smarter cities, from LTI leveraging Azure Maps to manage city-wide events in a centralized advanced operations center, to LTTS, who is using Azure Digital Twins to better manage facilities across entire connected campuses.

City infrastructure is costly to manage, and cities must address the challenge of efficiently operating numerous buildings, from city halls, to libraries, to community centers. One partner is rethinking ways to make buildings more efficient and people centric. View manufactures View Dynamic Glass, a new generation of dynamic glass windows that let in natural light and views, and enhance mental and physical wellbeing by significantly reducing headaches, eyestrain, and drowsiness. In addition, View’s windows reduce glare and heat, improving the energy efficiency of buildings by up to 20 percent. By using Azure Digital Twins and other components of the Azure IoT platform, View can leverage its domain expertise to create smart buildings that that drive occupant satisfaction and are more energy efficient.

An exciting partner that is building smart city solutions that integrate Azure Maps and Azure Digital Twins is LTI. A challenge for local and city management and administration teams is understanding what is happening in the city and responding with the right resources, in the right order, to responsibly manage city operations, from traffic and public transit to crime and safety incidents, and environmental alerts. LTI is addressing this with a comprehensive, advanced, and intelligent operations center solution for tracking and managing city operations and response management. The Advanced Operations Center gives city administrators an easy to use interface to deal with and manage all types of real-time events across a city.

The Advanced Operations Center streams real-time telemetry from various sensors across urban settings leveraging several Azure services, including Azure Maps. Within one interface, city administrators can obtain real-time situational awareness of various events, leverage GIS tools to conduct in-depth analysis, optimize response management, track historical trends, and collaborate with other city operators. Through the dashboards, city operators can seamlessly customize the base map (image 1) choosing among satellite imagery, gray-scale maps, or the standard Azure Maps base map.

They can also leverage the Azure Maps traffic service for rendering real-time traffic flow and incident data – dynamically rendering growing levels of detail based on zoom level (images 2 & 3). The advanced operations center enables operators to execute standard operating procedures for the various events and respond to the various situations effectively. Event notifications in the Advanced Operations Center enable quick tracking of the events and collaboration

azure.microsoft.com/en-us/blog/iot-fo...
[verwijderd]
0
The Google Maps API is Too Expensive, What Now?
Nordic API’s 5 Google Maps API Alternatives
For the vast majority of small developers, this pricing change pushes the beloved Google Maps API out of the affordable. So what now, do you give up, deny users service, or start drawing your own maps?

We think we’ve got a better option — in fact, precisely five better options — for your daily fix of geolocation data:

1. OpenLayers
OpenLayers is a completely free solution for displaying dynamic maps in a web page or application. It draws tiles from a variety of sources, including OpenStreetMap, whose API is only good for raw geodata.

In addition to the basic maps, OpenLayers also allows you to render vector layers on your map and drop markers wherever you please. Not bad for a service that’s totally free!

Price: Free
Features: Tiled maps, vector maps, markers
2. TomTom
Our next mapping solution is TomTom, and you can bet their maps are pretty good given their reputation for satellite navigation. Although this service is paid, they provide up to 2,500 free transactions per day — or 75,000 a month, as pitted against Google’s 28,000

Indeed, they offer significantly more functionality. Not only can you display maps, but you can also search for locations, see traffic density, and find the best routes from A to B.

Price: Free for 2,500 requests daily, $0.42–$0.50 for each subsequent 1,000 (per discounts for larger orders)
Features: Tiled maps, vector maps, markers, location search, traffic density, route finding
3. Mapbox
Mapbox is both Facebook and Snapchat’s choice for mapping needs. Drawing data from both open and proprietary sources, Mapbox offers maps, location searches, navigations, and custom map features. It’s these custom maps that make Mapbox extremely popular since that’s something very few competitors offer.

In terms of pricing, Mapbox stands somewhere in between TomTom and Google Maps. You’re allowed up to 50,000 free requests monthly, after which it’s half a dollar for every thousand more.

Price: Free for 50,000 requests daily, $0.50 for each subsequent 1,000
Features: Tiled maps, vector maps, markers, location search, route finding, custom maps
4. HERE
Counterpoint Research says “HERE is the undisputed leader in the location ecosystem,” and the quality of their mapping tools definitely lives up to that expectation. Their comprehensive coverage has impressive accuracy and is updated on a near-daily basis.

In addition to all the features other providers boast, HERE offers extensive map visualization functionality, as well as public transit data and more. Their pricing model differs a fair bit from our other suggestions, so take a look below to see if it suits you better.

Price: Free for 250,000 requests monthly, $1 for each subsequent 1,000 OR $449 for 1,000,000 requests monthly
Features: Tiled maps, vector maps, markers, location search, route finding, custom maps, map visualizations, public transit
5. Mapfit
Mapfit is our next choice for a mapping API. Unlike the other options on this list, Mapfit has a very particular goal: to create ultra-accurate maps, down to the doorway.

While they don’t offer much more than maps and directions, it’s hard to complain when doorways, loading docks, and garages are accounted for!

They offer a few flexible pricing options:

Price: Free for 50,000 non-commercial requests monthly (Community) OR $49 for 250,000 requests monthly, $0.50 for each subsequent 1,000 (Growth) OR $1,449 for 5,000,000 requests monthly, $0.20 for each subsequent 1,000 (Scale)
Features: Tiled maps, vector maps, markers, location search, route finding, building features (e.g. doorways)
Summary
That’s it for our top five alternatives to the Google Maps API. There are plenty more options out there (here are a few more of those compared), but each of these five options shines in its own way.

Need help deciding which to use? Here’s our instant rubric for doing so:

If you need navigation, choose TomTom
If you need accuracy, choose Mapfit
If you need affordability, choose OpenLayers
If you need map visualizations, choose * HERE
If you need custom maps, choose Mapbox
P. Kees
0
Verkoop TomTom opeens dichtbij na opvallende uitspraken topman
Rijdt u op een BMW-motor? Dan kunt u, met ingang van vandaag, navigeren met kaarten van TomTom. U hoeft alleen maar de nieuwste versie van de BMW-Motorrad-app te downloaden. 'De combinatie van TomTom's kaarten, software en services biedt BMW Motorrad-rijders een fantastische motornavigatie-ervaring', zei TomTom-manager Antoine Saucier dinsdag in een persbericht waarin de deal met BMW werd aangekondigd.

Harold Goddijn, ceo en grootaandeelhouder van TomTom.
Harold Goddijn, ceo en grootaandeelhouder van TomTom.foto: Bart van Overbeeke / Hollandse Hoogte
Goed nieuws kan TomTom wel gebruiken. Topman Harold Goddijn liet het bedrijf en beleggers vorige week in verwarring achter, door vrijdag plotseling te zinspelen op een algehele verkoop van zijn in 1991 opgerichte onderneming. Het was een opvallend koerswending. In het verleden stond Goddijn, die ook grootaandeelhouder is, altijd een zelfstandig voortbestaan van TomTom voor.

Bericht uit San Francisco
Duidelijk was afgelopen maanden al dat de navigatiespecialist in een benaderde positie was beland. Vooral doordat Renault, Nissan en Mitsubishi in september voor Google kozen als leverancier. Dat Volvo niet veel later een contract opzegde ten faveure van de Amerikaanse techgigant, maakte het er niet beter op.

Goddijn dacht een uitweg te hebben gevonden door het goed renderende Telematics (vlootbeheer) in de etalage te zetten. Des te verrassender waren zijn uitspraken afgelopen vrijdag. 'Kunnen we het beste onafhankelijk zijn? Kunnen we het beste samenwerken? Het zal tijd kosten om dit uit te zoeken', zei de ceo vanuit San Francisco tegenover persbureau Reuters.

Deur wagenwijd open
Het ging niet om een verspreking, zo is de stellige overtuiging van analist Martijn den Drijver van NIBC. Hij volgt het bedrijf al jaren op de voet. 'Goddijn weet als geen ander wat de kracht van media is. Hij zet de deur voor mogelijke kopers wagenwijd open.'

De topman voelt niet alleen de hete adem in de nek van Google en Here, de andere grote rivaal die eigendom is van de Duitse auto-industrie. Het zijn volgens Den Drijver ook nieuwkomers, zoals Deepmap en Mapbox, die zich aandienen als kansrijke nieuwe concurrenten. De laatste krijgt ook nog eens ondersteuning van de Japanse investeringsmaatschappij annex techbedrijf Softbank.

foto: Reuters
Op korte termijn vormen de nieuwkomers misschien nog geen bedreiging, maar wel op de langere termijn. Den Drijver: 'Het kan zijn dat TomTom-oprichters het beter vinden om nu afstand te doen van hun belang.' Goddijn en zijn mede-oprichters bezitten nog altijd meer dan de helft van het navigatiebedrijf, goed voor een beurswaarde van €1,74 mrd.

Bakkerij kopen of gewoon brood
Tot voor kort huldigde Goddijn het standpunt dat de markt behoefte zou hebben aan een krachtige onafhankelijke kaartenaanbieder, naast Google en Here. In dat geval kan TomTom zijn kennis verkopen aan zo veel mogelijk klanten. Voor de afnemers zou een aankoop van TomTom niet opportuun zijn. Het is een gedachte waar analist Jos Versteeg van InsingerGilissen zich in kan vinden: 'Als je van brood houdt, kun je dat gewoon bij de bakker kopen. Daar hoef je niet direct een bakkerij voor op te kopen.'

‘Als je brood wil, hoef je niet direct een bakkerij op te kopen.’• Jos Vertseeg, analist InsingerGilissen
Maar volgens strategisch adviseur Maurits Kreijveld moet TomTom dan wel een volwaardig alternatief platform kunnen bieden. 'Zo'n platform moet volop ruimte bieden voor partners om zelf toepassingen op te maken', meent hij. 'De vraag is of TomTom daartoe in staat is.'

VHS- en Betamax-achtige tijden
Met de komst van het autonome autorijden - de zelfsturende auto - zijn volgens Den Drijver 'VHS- en Betamax-achtige tijden' aangebroken, verwijzend naar de periode dat elektronicaconcerns hun kostbare zoektocht ondernamen naar de standaard voor video. 'Iedere keer moet je als bedrijf iets extra's doen om er onderdeel van te worden.'

Een alleingang van TomTom vraagt daarom een enorme inzet van mensen en middelen. De verkoop van cashcow Telematics klinkt misschien logisch om dit probleem aan te pakken. Maar een deel van de opbrengst - in de markt circuleren overnamebedragen van €700 mln tot €1,4 mrd - zal niet voldoende zijn om de concurrentieslag volwaardig aan te gaan, vreest Den Drijver.

Barclays kan aan de slag
Barclays was al ingehuurd om de verkoop van Telematics te begeleiden, maar de Britse zakenbank kan zich nu opmaken voor een uitbreiding van zijn opdracht. Interesse genoeg. Kandidaatkopers zijn technologiebedrijven als Google en Facebook en platformbedrijven als Uber en Lyft. Zij kunnen door een overname van het Amsterdamse navigatiebedrijf nog een behoorlijke sprong voorwaarts maken bij het autonome autorijden.

Ook autoconcerns, die nog geen eigen navigatiespecialist hebben, zouden al dan niet gezamenlijk een bod kunnen overwegen, zeg maar een herhaling van het Here-scenario. 'Maar de interesse kan evengoed komen uit de hoek van Intel en Samsung', weet Den Drijver. 'Zij schuiven met overnames van respectievelijk Mobileye en Harman ook al een eind op in deze richting
[verwijderd]
0
quote:

hanssalot schreef op 7 november 2018 07:46:

das duidelijk , tom tom omhoog

Oké, en waarom dan?

P.s. Wies, ik bedoelde ook een deelname op bv ongeveer 10/12 euro per aandeel, dat ze laten zien, net als bij Here, wat de waarde is van de maps.
holenbeer
0
Laten ze hun deelname op de beurs kopen, dan zien ze wel wat de waarde is. Denk niet dat ze de free float leeg kopen voOr minder dan 12.
[verwijderd]
2
Wies,

Hg zegt net als jou, de koers moet omhoog. Dan kan hij toch ook een partij inschakelen, om de koers omhoog te krijgen? Of anders iig met meer positiviteit/duidelijkheid te komen?
Maar dat gebeurd tot nog toe nog niet echt.

Echter, we staan nu lager, dan afgelopen vrojdag vlak na het gepubliceerde bericht.
8.136 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 5,575
Verschil -0,155 (-2,71%)
Hoog 5,725
Laag 5,505
Volume 419.134
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront