TomTom « Terug naar discussie overzicht

De algemene rekenkamer

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
[verwijderd]
0
Beperktedijkbewaking
0
quote:

martinmartin schreef op 22 oktober 2018 10:33:

Jij gaat uit van de hoogte van de outlook -18
Daarna bepaal je de operationele kosten door de EBIT te vergelijken met de theoretische marge.
In jouw geval kom je uit op 100 mio.

Die 100 mio bestaat dus uit depreciation and amortisation, directe kosten voor personeel, huisvesting ed, research and development, marketingkosten en toedeling overhead.

Om op de outlook uit te komen moet er in 4q 157 mio worden geboekt(cum 3q 403).
Ik denk dat dat bedrag wel gehaald zal worden maar dat daar 10-15 mio aan reorganisatiekosten inzit voor TTT.

Ik ga daarom uit van 550 mio -18
De 100 mio verdeel ik dan in:
Deprec+amort twintig mio
Directe kosten verbonden aan 800 man personeel 40 mio
Toedeling overige directe kosten huisvesting, marketing, research and development 35 mio
Toedeling overhead 5 mio
Totaal 100 mio.

Ik verminderde de 550 naar 450 en dat is te laag maar de ca 500 mio na afstoten TTT is mi veel te hoog.
De direct voor TTT gemaakte kosten verdwijnen voor 100%, de indirect bij TTT in rekening gebrachte kosten blijven bestaan dus in mijn voorbeeld de 5 mio aan toedeling overhead verhoogd met het gedeelte van de overige kosten dat via een verdeelsleutel tlv TTT is geboekt 15% ? van 35 = 5 mio.

In mijn geval komen de operationele kosten voor tomtom volgend jaar uit op 550-90= vierhonderdzestig mio.
Met die reorganisatiekosten (of die al in 2018 vallen of pas begin 2019 doet er niet toe) heb je denk ik gelijk. Als vergelijkingsbasis voor 2019 e.v. gaan we dus uit van 550 mio opex inclusief TTT.
Daarvan valt na het vertrek van TTT volgens mij minder dan 90 weg, zie mijn vorige posts hierover. Jouw door mij cursief gemaakte stukje begrijp ik niet helemaal.
Komt nog iets bij:

@ one-ten schreef gistermorgen in de maanddraad de volgende drie posts:
- Heb vernomen dat tomtom medewerkers geen bonus meer krijgen. In plaats daarvan komt een salarisverhoging van 12,5%. Wat zou hier de achterliggende gedachte van kunnen zijn?
- Nou heb het rechtstreeks vernomen van een tomtom medewerker.
- Betreft niet de optie regeling maar de '13de' maand.


Vervolgens gingen velen in discussie over de optieregeling die voor het personeel bij de tegenwoordige koersen zeer teleurstellend moet zijn, en over de vraag of het te maken had met het afstoten van TTT. Maar het bericht betreft dus niet de personeelsopties. Ook staat nergens dat het (alleen) om TTT-personeel gaat.

Ik ga er dus vanuit dat het alle personeel betreft, en dat de 13e maand (de 'kerstbonus'?) vervangen wordt door een salarisverhoging van 12,5 %. Dat is een verbetering want een 13e maand komt neer op 8,4%.

Waarom zou TT dat doen? Eerlijker naar mensen die voor december vertrekken? Fiscale redenen? Of wil men geen kerstbonus meer geven aan de TTT-medewerkers die kort daarna een andere baas krijgen? Dit laatste zou betekenen dat de kerstbonus nú al ingetrokken wordt, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk, zoiets onverwachts pikt het personeel natuurlijk niet.
Als dat toch waar zou zijn dan heeft het forse consequenties voor de jaarcijfers 2018. TomTom spaart dan 8,4% van de bruto loonsom uit. Dat is (excl. share-based compensation en uitzendkrachten) ca 22 mio, en dat zou een 25-30% hogere ebit betekenen, en ook een merkbaar hogere (adjusted) eps. Of zit dat al in de outlook? Kan het me niet voorstellen.

Mijn conclusie is dat de salarisverhoging ingaat per 1 januari 2019 (lijkt me plausibel), maar de 13e maand/kerstbonus pas eind 2019 vervalt. De consequentie is een 12,5-8,4 = 4,1% hogere loonsom (excl. TTT-personeel) in 2019, nog afgezien van inflatiecorrectie en andere loonsverhogingen.
Tel dus maar 10 mio bij onze eerdere opex-schattingen op.

boem!
0
Zoals jij heb ik ook mijn terughoudendheid bij het idee van een algehele loonsverhoging met het genoemde percentage.
Indien dat inderdaad plaatsvindt, wat ik sterk betwijfel, zal dat de kosten raken met 10-15 mio.
Maar dan nog het zijn niet de kosten die de drijfveren zijn achter een hogere winst dat zijn de omzet en de marges.
Benjamin G.
0
In onstuimige tijden zoek ik niet zoveel achter de verandering in uit betalen van loon naar werken. Heeft mogelijk een relatie met overname telematics - zorgen dat personeel niet wegloopt. Kan ook te maken hebben met een loongebouw die een fit moet krijgen op een overnemende partij.

boem!
2
Toch nog maar eens schuilen.
De maanddraad kent maar 1 thema tw na TTT gaat ook Maps+ in de verkoop en iedereen lijkt blij te zijn met 15 euro.

De huidige waardering van TT is:
Maps + 3,00 euro 705 mio
Telem. 3,00 euro 705 mio
Consum.0,50 euro 120 mio
Kasgeld1,00 euro 235 mio
Totaal 7,50 euro 1.765 mio

Ik ga ervan uit,dat de mensen op dit forum bekend zijn met het feit dat TT al ca 10 jaar in een transitieproces zit waarbij men omschakeld van PND naar C&S.

Gedurende die periode van 10 jaar is men Erin geslaagd om TT minimaal break-even te houden en door scherp te sturen aan de fiscale wind een schuld van 400 mio om te zetten in een positieve kas van +200 mio.

In deze tijd waarin men langs de financiele afgrond liep is men onverdroten doorgegaan met het uitvoeren van hun strategie door minimal 6 miljard te investeren in Maps.

Dat het verdienmodel in die periode te wensen overliet is genoegzaam bekend met een 10 cent de afgelopen 5 jaar.

In dat licht behoor je de fair value prijs van 8 euro te plaatsen.
Een kw van 80 voor een bedrijf dat zich buitengewoon goed positioneert in een oververhitte sector waarbij de omzet nog moet komen.

HG heeft telkens aangegeven zelf de vruchten te willen plukken van deze investeringen en vond 18 euro destijds niet voldoende.

Iedere blinde kon toen bij een koers van 12 euro zien, dat een prijs ver boven die 12euro voor het grijpen lag.
Op dat moment beslisten de FFF zelfstandig door te gaan. Wel met de toevoeging, dat indien er biedingen komen die men niet kan weigeren men in onderhandeling zal gaan.

Men geeft gevolg aan deze belofte door TTT via Barclay's te verkopen.

Kijkend naar de huidige waardering van 705 mio zal de verkoop van deze unit een sterk prijsopdrijvend effect hebben op de huidige koers.

Dat er gedurende dit proces zich ook kandidaten hebben gemeld voor Maps+ wil ik zondermeer aannemen maar die zullen op dezelfde wijze worden behandeld als de kandidaten bij TTT ofwel doe maar een bod dat wij niet kunnen weigeren.

HG kan in alle rust zijn beslissingen nemen hij is niet afhankelijk van banken hij maakt met TT gewoon winst zonder TTT en daar draagt de investering in HD-maps nog niets aan bij.
Zelfs VanillaSky komt tot een positieve EBIT.

Indian hij het nu laat gaan zal hij minimaal een vergoeding op de 3 miljard investering in HD-maps terug willen zien verhoogd met de waarde van de SD-maps.

Onder de 5 miljard gaat Maps+ niet de deur uit.
Naast HERE heeft nu ook Google zich gemeld maar de markt is zo groot dat een 10% marktaandeel 2 miljard omzet vertegenwoordigd.

De huidige waardering heeft slechts 1 item dat recht doet aan een reeele waardering en dat is het aanwezige kasgeld.

Alle BU's worden schromelijk ondergewaardeerd.
Het bewijs daarvan zal binnen een aantal weken geleverd worden bij de BU TTT boot de twee overblijvende BU's is wat langer geduld noodzakelijk.
Benjamin G.
0
Ha MartinMartin,

zie jij bevestiging in de mededeling van Goddijn dat de omzet van TomTom sterk kan groeien?

Vraag me af wanneer dat moment moet zijn. Dat is een dermate hoog groeipercentage na verkoop van Telematics, dat ik iets meer onderbouwing had verwacht. Of is het zo als Wies zegt Goddijn de bankier is aan het werk.

"Ondanks die concurrentie is Goddijn overtuigd dat TomTom het nog in zich heeft. Het bedrijf gaat voor het hele jaar uit van een omzet van 850 miljoen euro. In 2007 ging nog een jaaromzet van 1,7 miljard euro in de boeken. ,,Kunnen we teruggaan naar 1,7 miljard euro? Ik denk dat we dat kunnen'', stelt de topman. ,,We zijn oké. We worden niet gedwongen om iets stoms te doen. We hebben geen haast."

bron: www.iex.nl/Nieuws/ANP-151118-209/TomT...
boem!
0
Omzetten van meer dan 1,5 miljard bij de BU Automotive Enterprise yijn alleen mogelijk bij een uitrol van HDmaps.

Vanwege de substantieel hogere ASP tov SDmaps en het gegeven dat het hier subscriptions betreft waardoor de omzet gestapeld toeneemt kan het snel gaan.

Met name het stapeleffect doet hier wonderen.
Een nieuwe HD omzet van 1 mio is na drie jaar gestegen naar 3 mio en na 5 jaar. naar 5 mio.
Hoe worden HDmaps behandelt in het orderboek is een vraag die nog openstaat bij mij.
Indien die order voor 1 jaar wordt meegeteld geeft dat zeker in de eerste jaren een drukkend effect op datzelfde orderboek omdat de SDmaps orders gewoonlijk 4 jaar beslaan.
pwijsneus
0
quote:

martinmartin schreef op 15 november 2018 23:39:

Omzetten van meer dan 1,5 miljard bij de BU Automotive Enterprise yijn alleen mogelijk bij een uitrol van HDmaps.

Vanwege de substantieel hogere ASP tov SDmaps en het gegeven dat het hier subscriptions betreft waardoor de omzet gestapeld toeneemt kan het snel gaan.

Met name het stapeleffect doet hier wonderen.
Een nieuwe HD omzet van 1 mio is na drie jaar gestegen naar 3 mio en na 5 jaar. naar 5 mio.
Hoe worden HDmaps behandelt in het orderboek is een vraag die nog openstaat bij mij.
Indien die order voor 1 jaar wordt meegeteld geeft dat zeker in de eerste jaren een drukkend effect op datzelfde orderboek omdat de SDmaps orders gewoonlijk 4 jaar beslaan.
Het bedrijf gaat voor het hele jaar uit van een omzet van 850 miljoen euro. In 2007 ging nog een jaaromzet van 1,7 miljard euro in de boeken. ,,Kunnen we teruggaan naar 1,7 miljard euro? Ik denk dat we dat kunnen'', stelt de topman. ,,We zijn oké. We worden niet gedwongen om iets stoms te doen. We hebben geen haast."

Deze uitspraak is niet hoe we Goddijn kennen. In een interview van februari zou tomtom nog een lange weg te gaan hebben voordat er weer zicht op groei zou zijn.

Omdat ook volstrekt onduidelijk is op welke termijn, en vooral hoe deze omzetgroei tot stand moeten gaan komen, kunnen we deze uitspraak naar het rijk der fabelen verwijzen. Kan naast het rijtje dat Sports prima loopt, een tijdje later zou Sports verkocht worden, en Google zou nooit zijn intrede doen in de auto industrie.

Die 1.7 miljard is een teaser voor PE. Ze hebben haast! Het domste wat ze kunnen doen is zelfstandig doorgaan, want op eigen kracht gaat Tomtom nooit marktleider worden. Hoogstens kan het Zwitserland van de mapping industrie de kruimeltjes opruimen.

Dat schaalbare effect waar je het over hebt is weggelegd voor Waymo of Cruise, maar ik heb nog geen signalen dat Tomtom al substantiële deals is gegund voor HD maps, laat staan op dit moment uberhaupt al geld in het laatje brengt.

Gelukkig hebben we Barclays nog, goed dat deze partij de bewindvoering heeft gekregen. Een interview in Reuters, borstklopperig PB dat Telematics al voor het vierde jaar de marktleider is in Europa, en een uitspraak van de CEO dat de omzet meer dan 2x over de kop kan gaan is volgens mij allemaal georchestreerd door Barclays.
Benjamin G.
0
Onderstaand een doelredenatie wanneer 1,7 miljard euro omzet wordt gehaald. Dit zou tussen 2023 en 2024 gerealiseerd kunnen worden met een GACR van 20% tot 2020 en in 2020 een GACR van 25% over de divisies Consumer, Automotive en Licensing. Onderstaand overzicht. Verder naar beneden de groei die in Automotive behaald moet worden.

2019-2020-2021-2022-2023-2024
Consumer 180 125 125 125 125 125
Automotive 328 500 682 912 1202 1567
Licensing 154 170 187 205 226 249

Totalen 662 795 994 1242 1553 1941 (alle cijfers in mln euro's)

2019-2020-2021-2022-2023-2024
Groeicijfers
Automotive 45% 52% 36% 34% 32% 30%

*geen idee hoe met consumer om te gaan.

Bij gemiddelde groei van Automotive van 30%
2019-2020-2021-2022-2023-2024
Consumer 180 125 125 125 125 125
Automotive 312 406 527 685 891 1158
Licensing 154 170 187 205 226 249

Totalen 646 700 839 1016 1242 1532 (alle cijfers in mln euro's)

Mocht je overtuigd zijn van een hogere groei in 2023 en 2024 bijvoorbeeld 35% dan wordt in 2023 een omzet behaald van 1276 mln euro en in 2024 van 1623 mln euro.

Hoe plausibel zijn bovenstaande cijfers?

In het scenario dat Goddijn aan windowdressing doet, prima geeft een totale waarde aan TomTom die meer richting de 6 à 7 miljard gaat dan richting de 3 à 4 miljard. De businesscase van 6 à 7 miljard waarde moet onderbouwd worden.

In het scenario dat TomTom zelfstandig doorgaat, ook dan is de businesscase met 1,7 miljard euro omzet relevant. Dit zou tussen 2023 en 2024 een wpa tussen 1,0 euro en 1,5 euro geven. Kortom een waardering tussen de 20 en 40 euro per aandeel.

Voor mij is een belangrijke indicator welke investeringen TomTom moet doen om de concurrentie voor te blijven? Dat verondersteld dat alleen investeringen belangrijk zijn, ik denk dat tegen die tijd alle Maps leveranciers boven treshold niveau moeten zitten.

En ten tweede, ik verwacht dat TomTom een belangrijke rol kan spelen in de robotauto. De uitrol daarvan zal nog even op zich laten wachten. Op z'n vroegst in grote steden in 2025 voor wellicht specifieke gebieden. De (deels) autonoom rijdende auto komt eerst, die zien we nu al en zal in 2021 en 2024 een steeds groter wordende uitrol kennen.

VanillaSky
1
quote:

Benjamin G. schreef op 16 november 2018 07:48:

Onderstaand een doelredenatie wanneer 1,7 miljard euro omzet wordt gehaald. Dit zou tussen 2023 en 2024 gerealiseerd kunnen worden met een GACR van 20% tot 2020 en in 2020 een GACR van 25% over de divisies Consumer, Automotive en Licensing. Onderstaand overzicht. Verder naar beneden de groei die in Automotive behaald moet worden.

2019-2020-2021-2022-2023-2024
Consumer 180 125 125 125 125 125
Automotive 328 500 682 912 1202 1567
Licensing 154 170 187 205 226 249

Totalen 662 795 994 1242 1553 1941 (alle cijfers in mln euro's)

2019-2020-2021-2022-2023-2024
Groeicijfers
Automotive 45% 52% 36% 34% 32% 30%

*geen idee hoe met consumer om te gaan.

Bij gemiddelde groei van Automotive van 30%
2019-2020-2021-2022-2023-2024
Consumer 180 125 125 125 125 125
Automotive 312 406 527 685 891 1158
Licensing 154 170 187 205 226 249

Totalen 646 700 839 1016 1242 1532 (alle cijfers in mln euro's)

Mocht je overtuigd zijn van een hogere groei in 2023 en 2024 bijvoorbeeld 35% dan wordt in 2023 een omzet behaald van 1276 mln euro en in 2024 van 1623 mln euro.

Hoe plausibel zijn bovenstaande cijfers?

In het scenario dat Goddijn aan windowdressing doet, prima geeft een totale waarde aan TomTom die meer richting de 6 à 7 miljard gaat dan richting de 3 à 4 miljard. De businesscase van 6 à 7 miljard waarde moet onderbouwd worden.

In het scenario dat TomTom zelfstandig doorgaat, ook dan is de businesscase met 1,7 miljard euro omzet relevant. Dit zou tussen 2023 en 2024 een wpa tussen 1,0 euro en 1,5 euro geven. Kortom een waardering tussen de 20 en 40 euro per aandeel.

Voor mij is een belangrijke indicator welke investeringen TomTom moet doen om de concurrentie voor te blijven? Dat verondersteld dat alleen investeringen belangrijk zijn, ik denk dat tegen die tijd alle Maps leveranciers boven treshold niveau moeten zitten.

En ten tweede, ik verwacht dat TomTom een belangrijke rol kan spelen in de robotauto. De uitrol daarvan zal nog even op zich laten wachten. Op z'n vroegst in grote steden in 2025 voor wellicht specifieke gebieden. De (deels) autonoom rijdende auto komt eerst, die zien we nu al en zal in 2021 en 2024 een steeds groter wordende uitrol kennen.

Meer als een doelredenatie is het inderdaad niet. Dit is enkel het bedrijf oppoetsen en alles 'wat' mooier maken dan het is. Alsof Harold tot 2024 in het bluesky scenario vooruit kan kijken. Normaal gesproken word hij binnen een jaar al vanuit diverse hoeken door de realiteit ingehaald (sports gaat super, firing from all cilinders, google komt nooit in de auto etc etc).

Maar laat het maar gebeuren, ik zie liever dat Harold zich nog 3-12 maanden inzet om de opbrengst te maximaliseren, een leugentje om bestwil is daarbij geoorloofd.
boem!
3
In een eerdere post aangegeven wat ik verwacht aan omzetten voor Automotive, Licensing en Consumer voor de periode 2019 tot aan 2021. Op dit draadje vanaf 15 october na te lezen.

Ik kwam daarbij uit op
2019 Consumer 290 mio Automotive 300 mio Enterprise 145 mio Totaal 2019 735 mio
2020 Consumer 255 mio Automotive 375 mio Enterprise 160 mio Totaal 2020 790 mio
2021 Consumer 225 mio Automotive 470 mio Enterprise 175 mio Totaal 2021 850 mio

HG geeft aan dat hij een omzet van 1,7 miljard nog steeds voor mogelijk acht.
Sommigen reageren in de trant van onmogelijk of slechts mogelijk in 2066.

Ik vind deze uitspraak van HG ook opmerkelijk daar hij wat cijfers betreft de kampioen is van underpromise and overdeliver.

Als ook deze uitspraak van HG in het rijtje underpromise and overdelivering kan worden bijgeschreven moeten er wel een paar zaken gebeuren.

Ten eerste zal de verkoop van TTT geconditioneerd moeten verlopen in die zin dat er een licensingdeal wordt gesloten met de verwervende partij.
Ik schat de opexkosten voor TTT in op 35 mio.
Ik ga ervan uit dat dit bedrag meer dan concurrerend is voor de overnemende partij en dat zij deze deal willen sluiten voor haar volledige bestand.
Derhalve op prijspijl 2018 70 mio.
De markt groeit met een GAGR van 20% ik laat deze licensingdeal stijgen met 10%.
Meest markante punt in de discussie over sdc is wanneer en tegen welk tarief en heeft dat tussentjds gevolgen voor de omzetten van Sdmaps.

Ik ga ervan uit op basis van uitspraken gedaan door HG dat we de eerste SDC toepassingen gaan zien in 2019.
Ik heb al een prijs van 100 euro per jaar voorbij zien komen maar gelet op de prijs van de sdmap lijkt mij 50 euro prudent genoeg om mee te rekenen.
Dat van de 100 miljoen nieuw verkochte voertuigen per jaar in de eerste jaren slechts een klein percentage wordt toegerust met hdmaps moge duidelijk zijn, ook is duidelijk dat dat aantal exponentieel groeit terwijl daarnaast het de groei in SDmaps afremt.

Ik ga uit van aflevering door Automotive van 1 mio voertuigen in 2019 tegen 50 euro waardoor de omzet in 2019 met 25 mio stijgt en de jaren daarop met 50 mio.
Voor 2020 2 mio voertuigen zelfde verhaal effcet 2020 50 mio en de jaren daarna 100 mio.
De grotere acceptatie in de jaren daarna zal het aantal voertuigen met deze toepassing sterk doen toenemen naar 4, 8, 16 mio NB denk aan marktaandeel wat TT kan behalen.
Daar zal een afname aan SDmaps tegenover staan.
Doordat orderboeken grotendeels gevuld zijn met sdmaps en men een zeer ruim gebruik heeft gemaakt van deferred zullen die effecten de eerste jaren minimaal zijn toch breng ik het groeipercentage van Automotive SDmaps terug van 25% naar 20% in 2022 en 15% in 2023.

2019 Consumer 290, Autom 300, Enterprise 145 Subtotal 735 Autom HD 25 licensing TTT 80 Total 840 mio
2020 Consumer 255, Autom 375, Enterprise 160 Subtotsl 790 Autom 50 en 50 Licensing TTT 90 Total 980 mio
2021 Consumer 225, Autom 470, Enterprise 175 Subtotal 870 Autom 50 en 100 en 100 Licensing TTT 100 totaal 1,220
2022 Consumer 200, Autom 570, Enterprise 190 Subtotal 960m Autom 50 en 100 en 200 en 200 Licensing TTT 110 Total 1.620.

Zou HG ook in dit geval weer underpromise ans overdeliver.

Veel zo niet alles hangt af van Automotive HDmaps waarbij een lecensingdeal met de verkrijgende pertij van TTT de kers op de kaart kan zijn.

Eerst maar eens afwachten waarmee TT zelf komt bij de jaarcijfers en haar outlook voor 2019 en niet te vergeten de daaraan gekoppelde CC.
Die zal ons meer duidelijkheid verschaffen of we inderdaad tot 2066 moeten wachten op omzetten boven de 1,5 miljard of dat die al in 2022 binnen bereik zijn.
Benjamin G.
0
Goed om je weer in vorm terug te zien, MartinMartin. Aardig ook van Goddijn om je een hart onder de riem te steken, door aan te geven dat 1,7 miljard haalbaar is.

Ik probeer je, zoals je weet, te volgen als het om de cijfers gaat. Denk niet dat ik je begrijp. Probeer het op mijn eigen manier te verwoorden.

Stel dat steeds meer modellen die na 2021 worden geïntroduceerd worden voorzien van HD Maps. Ik kan me dat voorstellen voor alle modellen die bedoeld zijn als reisauto (geen stadsmodellen) en voor alle elektrische modellen. Niet in alle landen en alle gebieden wordt een HD maps gewenst. Wat als na 2021 10 procent van de verkochte auto's wordt uitgerust met HD Maps. Dat is 10 miljoen * 50 euro is 500 miljoen euro. Als TomTom 25% procent marktaandeel heeft dan is dat 125 miljoen euro omzet op HD maps.

Stel dat in 2024, 25% van alle auto's wordt uitgerust met HD Maps, dat in 2027 50% is en in 2030 100%. De markt neemt dan toe van 500 miljoen, naar 1,25 miljard, naar 2,5 miljard naar 5 miljard. Veel te grofmazig maar geeft een indicatie.

Als de markt in 2024 1,25 miljard euro groot is met een marktaandeel van 25% dan levert dat een omzet op van circa 300 miljoen voor HD Maps. Jaar op jaar.

Dan ga je er volgens mij vanuit dat de helft direct naar omzet gaat en de andere helft naar jaarlijks terugkerend.

bij verkoop - jaarlijks terugkerend (voor hoeveel jaar?)
2021 62,5 - 62,5
2022 62,5 - 125
2023 62,5 - 187,5
2024 150 - 237,5
2025 150 - 387,5
2026 150 - 537,5
2027 300 - 837,5
2028 300 - 1137,5
2029 300 - 1437,5
2030 600 - 2037,5

holenbeer
0
Die HD-maps worden dan net zoiets als benzine of APK. Ieder jaar of maand verversen. Net als APK geen grote kostenpost, maar met hoge marge te leveren.
Ga ervan uit dat elke HD-auto 10-15 jaar die jaarlijkse kosten maakt, dan wil het wel.
Ik geloof ook wel dat zodra duidelijk is dat een grote OEM met een significant deel van het assortiment zo’n abonnement heeft afgesloten, dit impact zal hebben. Iedereen kan dan rekenen:
- wat als10-20 OEMs
- met jaarlijks toenemende takerate
- 10-15 jaar recurrente revenu

Doe maar zo’n contract bekend maken, HG.

Die abonnementskosten haal je er op enig moment wel weer uit door bespaarde brandstof, verzekeringspremie, minde bandenslijtage enz. Het is dan alsof Max je auto bestuurt en je minder pitstops hoeft te maken.
boem!
0
Benjamin G.

Exact het effect wat ik probeerde aan te geven.
Uitkomsten sterk afhankelijk van aantal voertuigen uitgerust met HDmaps, de average selling price en het marktaandeel dat TT weet te verwerven.

mjmj
0
Ben benieuwd naar de commentaren van de rekenaars:

quote:

ketchup of catch-up schreef op 17 januari 2019 06:44:

[...]

@ Justin en V-Sky

heb even alle cijfers gisteren hier neergezet, maar kon t niet laten staan
hopelijk heb je het gezien

ze zien een 'blib' in de cijfer-verwachting voor 2019 , dus het is geen mis-calculatie van met of zonder Telematics
sales (omzet) duiken onderuit, eps onderuit, operating expenses and R&D rijzen door above and beyond the consensus, European and (WW) sales Car Inc beho@udend ( onderuit) - concurrentie up.

dit alles doet hen geloven dat omzet daalt van 2018 - 850 mio naar 775 mio voor 2019 en daarna weer naar 795 voor 2020
daardoor verwachten ze een net profit van 2018 @ 39 mio naar een verlies van 10 mio voor 2019 en dan weer naar een profit van 25.5 mio voor 2020
ofwel de eps adjusted gaat van 0.35-2018 naar 0.15-2019 naar 0.32 voor 2020

TT gaat dus naar hun verwachting een zeer moeizaam 2019 tegemoet.

dan zeggen ze verder op zeer diplomatieke wijze ( het zijn uiteindelijk Banken) dat de FFF wel gebaat zijn bij een lage waardering voor TT aan de Beurs, bij een mooie opbrengst voor Telematics, want privatiseren/delisten is wel een agenda-punt

en hier zijn ze bij Kepler niet de enige in, meerdere Banken vinden TT ongelofelijk kwetsbaar aan de Beurs en dat blijft zo, TT kan geen enkele tegenwind hebben of het zakt door haar hoeven.

dus zie het allemaal in die context

@ V-Sky, 12 euro leveren 90% van de aandeelhouders in de free-float hun aandelen af

wat ik al een paar maal eerder schreef, velen hebben extra genomen toen het aandeel onderuit kachelde na de zomer richting de 6 euro, die willen allemaal dat extra laten gaan en liefst aan 10 euro, maar of dat er
dit jaar nog inzit zonder een reactie van HG dat er een 2e fase komt, weet ik niet

aandeel zit te Long en men is te keen om te reduceren, als je gisteren op een behoudend advies van buy naar hold zo onderuit komt, terwijl je weet dat de zilvervloot voor Telematics aanstaande is, dan bewijst dat eens te meer TT heeft geen reden om beursgenoteerd te staan, het is veel en veel te kwetsbaar voor negatieve invloed van buitenaf en die blijven komen, denk nou niet dat er straks niet weer een een Googeltje langs komt, want die komen

daarom gewoon Verkopen die tent, of anders delist het maar
doormodderen aan de beurs waar ze telkenmale gehakt maken van je beurswaarde, welke straks voor 2/3e uit cash bestaat is onzinnig
Trouwens TT is géén Bank en die gelden gaan voor een groot gedeelte terugkomen naar de aandeelhouders, wat anders, een aandeel aan 9 euro wat voor 6 euro uit cash bestaat ? is toch onzinnig.

die cash gaan ze of retourneren of gebruiken om "ons" uit te kopen
private equity verleent zo de parkeerplaats, is helemaal geen enkel probleem, 50% uitkopen is een makkie aan deze waarderingen.

goed, er gaan nu meerdere updates volgen in aanloop naar de cijfers en HERE-Garmin-Kepler en wat nog gaat komen, het speelt HG wellicht allemaal in de kaart.
en dan als kers op de taart straks de update met outlook voor verwachtingen voor 2019 van HG en Taco.

we wachten af.
Beperktedijkbewaking
8
quote:

mjmj schreef op 17 januari 2019 09:06:

Ben benieuwd naar de commentaren van de rekenaars:
[...]
Wat dacht je zelf?

Ik doe in stilte mijn rekenwerk, maar zwijg hier verder, nu het TT-forum volledig is overgenomen door korte-termijngasten en vooral trollen.

Uitwisseling met technisch/inhoudelijk kundigen is helemaal onmogelijk geworden. De iex-modederatie waarschuwt vaak maar doet niks.

Ik ben zo goed als weg, net als Justin.

@ ketch-up:
Ik begrijp dat je baalt. Wat dacht je van mij? Maar je afgeven op inhoudelijke volgers vind ik kinderachtig en onterecht. Zonder ons had je helemaal in het duister getast. Remember: 2-3 jaar geleden vond je mij nog de deskundige 'bij uitstek'.

En nu ben ik dat niet meer? Kijk dan even op het AND-forum. Twee jaar geleden voorspelde ik hun extreme neergang al. Ik ken het wereldje!

En nu?
Jij weet het al, je vertelt het elke dag. Afhandelen die hap, jij wilt je 12 euro vangen. Prima hoor.

Meen ik, dan zit ik ook op winst. Maar sommige mensen met kennis van zaken kunnen verder kijken en willen wachten. Zowel op de komende cijfers die mee zullen vallen (mark my words), als de HD-toekomst (mark my prophecy).

Trefwoorden: traffic, Bridge hub, Paccar, level 2-3, PSA, Azure, Baidu.

Beperktedijkbewaking
3
Bewijs van onvermogen, inderdaad. De moderatie is bezig met muggeziften, maar negeert dat hele fora naar de verdommenis gaan door trollen en ADHD-ers.

ketchup
0

@ BDB, jouw expertise twijfelen we niet aan, maar we beleggen in het aandeel TT , het is een belegging en geen business die we mede ontwikkelen, we zijn dus 100% afhankelijk voor rendement voor koersaanwas, want dividend doen ze bij TT niet aan.

maar goed, ik gun ieder nog zeker 10 jaar in TT aan de beurs, enkel niet voor mij

OK - er volgen ook wat comments van anderen op het rapport van gisteren.
niet allemaal in een rapport of update, gewoon commentaar, basis eigen en eerdere observaties/conclusies

samenvattend

long-term outlook for TT was always uncertain - dus dat is niks nieuws
nobody knows what increasing levels of autonomous driving will look like and what TT's position might be, that LT outlook has even become more uncertain now that Google has made an inroad

de meeste gaan nu uit voor de Telematics business 4 euro per aandeel ( 12 x EV/EBITDA 2019e ) met deze 4 euro @ 235 mio uitstaande aandelen , kom je ook weer tegen 1 miljard euro voor Telematics

remaining biz ( post Telematics) is worth 4.0-4.5 euro per aandeel (abt 6 x EBITDA 2019e)

tel daar dan nog de cash bij van 1 euro kom je voor een totaal ergens aan 9 - 9.50 euro ( gemiddeld ergens 9.25 euro )

nou, big deal er zit 1 tot 1.25 euro verschil tussen Kepler en de rest van de goegemeente

dus bij een opbrengst van 1 miljard voor Telematics kunnen we naar 9 euro, wellicht op positief sentiment doet TT nog een extra sprongetje ?

verschil in sales vs Kepler

2018 - 850 vs KC 850
2019 - 860 vs KC 775
2020 - 880 vs KC 795

adjusted eps

2018 - 0.35 euro vs KC 0.35
2019 - 0.40 euro vs KC 0.15
2020 - 0.50 euro vs KC 0.32

verder dit zijn de analisten vd Banken die met deze cijfers komen, dit is niet uit mijn hoge hoed en met alle respect wat hier allemaal aan cijfers en potentiële verwachtingen voor winsten, omzet en koersdoelen voorbij is komen fietsen de laatste 3 jaar, dan zit Barclays er veel dichter op dan dit hele forum, inclusief ikzelf, er volkomen naast.

als je dan Barclays haar laatste update erbij neemt, want die horen we nu niet meer als begeleidende partij
dan zijn er 2 targets, de ene basis cijfers en performance van net iets boven de 6 euro en eentje die is basis veiling van Telematics en die zit iets onder de 8 euro
goed dat zal waarschijnlijk nu wel weer anders liggen, want die weten exact wat er speelt.

geef maar even aan dat iedereen die TT volgt, niet enkel de analisten rapporten, ook de Banken die geen rapporten van de buitenwacht publiceren, maar wel voor klanten zitten allemaal ergens tussen de 8 en 9.50 euro ( dus best een nauwe range)
de enige uitzondering is ABN die aan 14 euro staat.

goed laten we nu eerst maar eens kijken of het aandeel als het dan toch allemaal op eigen kracht moet lukken naar de 10 euro kan en dan niet over 2 of 3 jaar, maar binnen 6 maand , mag het hopen.
leonardus65
1
Heel jammer maar begrijpelijk Bdb, ik denk dat er heel wat zijn die het erg waarderen dat je toch nog regelmatig jouw visie geeft. Geeft mij in ieder geval wat meer vertrouwen in het aandeel.
2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 11:21
Koers 5,820
Verschil -0,160 (-2,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 189.494
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront