Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Klimaatdiscussie: opwarming aarde door mens of natuur

38.978 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 ... 1945 1946 1947 1948 1949 » | Laatste
[verwijderd]
1
quote:

BEN RisQuant schreef op 12 december 2018 16:03:

[...]
Nee, het werkt beide kanten op.
Snap niet dat mensen basiskennis durven te ontkennen.

Dat maakt het CO2 probleem alleen maar angstaanjagender namelijk.
Oh wacht, de CO2 reductie lobby vindt dit mogelijk niet fijn.
De jongere generaties hebben geen enkel probleem met de opwarming van de aarde !!

Waarom niet ??

Wat is het broeikaseffect?
www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aard...
Lachgas (N2O, distikstofoxide) komt vooral vrij uit grond die bemest is met kunstmest of dierlijke mest. Lachgas is een zeer sterk broeikasgas: 1 kilo lachgas heeft hetzelfde effect als 265 kilo CO2.

Jongeren omarmen lachgas als partydrug
www.volkskrant.nl/wetenschap/jongeren...
Ze liggen te glanzen in struiken en speeltuinen, op hangplekken en rondom scholen, soms met tientallen tegelijk: kleine zilverkleurige capsules.
+
www.nrc.nl/nieuws/2017/12/17/jeugd-do...
+
www.telegraaf.nl/nieuws/1446499/lachg...

============================

1kg lachgas = 265 kilo CO2
In ieder weekend struikel je zowat over de dozen lege capsules en elders rondslingerende losse capsules.
Het probleem is dermate groot, dat buurt- en wijkverenigingen er al in betrokken zijn, want de politie kan het niet tegengaan omdat het niet verboden is.

Dan moeten we van het aardgas vanwege teveel CO2 en vullen jongeren het in Nederland, maar ook elders in Europa (lachgas partydrug is een echte hype) ruimschoots aan.

Anders gezegd -> 'Snap niet dat mensen basiskennis durven te ontkennen.' ... Nee de Warming Alu Hoedjes vanuit overheden, hebben de ballen verstand !

Uitgeluld ;-)
voda
1
Sustainable Energy

A powerful new battery could give us electric planes that don’t pollute

A manufacturing trick with magnetic fields produces a battery that may discharge fast enough to get an aircraft off the ground.
by James Temple October 30, 2018

CMU mechanical engineering professor Venkat Viswanathan and MIT materials science professor Yet-Ming Chiang (right) are developing a new battery specifically designed for an advanced hybrid plane.

Brightly colored molecular models line two walls of Yet-Ming Chiang’s office at MIT. Chiang, a materials science professor and serial battery entrepreneur, has spent much of his career studying how slightly different arrangements of those sticks and spheres add up to radically different outcomes in energy storage.
But he and his colleague, Venkat Viswanathan, are taking a different approach to reach their next goal, altering not the composition of the batteries but the alignment of the compounds within them. By applying magnetic forces to straighten the tortuous path that lithium ions navigate through the electrodes, the scientists believe, they could significantly boost the rate at which the device discharges electricity.

That shot of power could open up a use that has long eluded batteries: meeting the huge demands of a passenger aircraft at liftoff. If it works as hoped, it would enable regional commuter flights that don’t burn fuel or produce direct climate emissions.

Viswanathan, an assistant professor of mechanical engineering at Carnegie Mellon, initiated and is leading the research project. He and Chiang are now collaborating with 24M, the lithium-ion battery manufacturer Chiang cofounded in 2010, and Zunum Aero, an aircraft startup based in Bothell, Washington, to develop and test prototype batteries specifically designed for the needs of an advanced hybrid plane.

High stakes
Eliminating greenhouse-gas emissions from airplanes is one of the hardest challenges in the climate puzzle. Air travel accounts for around 2% of global carbon dioxide emissions and is one of the fastest-growing sources of greenhouse-gas pollution.

But there are no clean alternatives today for more than a tiny sliver of air travel, because the batteries powering electric cars are still too expensive, heavy, and otherwise poorly suited for aviation.

More than a dozen companies, including Uber, Airbus, and Boeing, are already exploring the potential to electrify small aircraft, creating the equivalent of flying taxis that can cover around 100 miles (161 kilometers) on a charge. The hope is that these one- or two-passenger vehicles—in most cases envisioned as autonomous vertical takeoff and landing aircraft—could shorten commutes, ease congestion, and reduce vehicle emissions. But these would largely replace car rides for the rich, not displace air travel.

Viswanathan and Chiang are aiming higher. The initial plan is to develop a battery that could power a 12-person plane with 400 miles (644 kilometers) of range—enough to make trips from, say, San Francisco to Los Angeles, or New York to Washington. In a second phase, they hope to enable an electric plane capable of carrying 50 people the same distance.

Such planes would still be equipped with a combustion engine and carry fuel. But the fuel would largely be on board to achieve the US Federal Aviation Administration’s “reserve requirement” for safety, which instructs aircraft to carry enough to land at an airport 200 miles (322 kilometers) from the intended destination. In a normal flight, the planes shouldn’t have to tap into that fuel.

Airborne
The appeal of the project to a startup like Zunum is obvious: the better that batteries get at meeting the needs of aircraft, the bigger the market that hybrid or electric planes can potentially address.

Last year, the company announced plans to deliver a line of “hybrid to electric” aircraft with room for 12 passengers in 2022.

At launch, the company intends to offer a hybrid plane with a gas turbine and two battery packs capable of flying around 700 miles (1,127 kilometers), as well as an all-electric version with three battery packs and a range of less than 200 miles. (Unlike the planes Viswanathan and Chiang have in mind, the hybrid model would draw heavily on the on-board fuel.) But crucially, the plane itself is expected to feature an open architecture that allows owners to switch out these modules over time, enabling them to upgrade to better batteries developed in the future or shift from hybrid to all-electric operation.

Zunum has secured capital from Boeing, JetBlue, and the State of Washington’s Clean Energy Fund. JetSuite, a Dallas-based charter flight company, has agreed to purchase up to 100 of the planes. Other startups, including Eviation Aircraft and Wright Electric, are also working to develop small electric planes for commuter-length flights.

Planes are rarely used for regional travel, representing less than 1% of trips under 500 miles, according to the US Bureau of Transportation Statistics. Airlines have shied away from shorter flights largely because most of the fuel is burned during takeoff, meaning longer routes are far more economical. And given the high costs and hassles of flying, consumers largely opt for cars, trains, or buses instead for this travel range.

Zunum chief executive Ashish Kumar, previously an executive at Microsoft and Google, believes hybrid planes could change these habits—in large part by cutting the cost of fuel and, in turn, fares. “In most parts of the world you could double your domestic air miles as people get off the highway and into faster aircraft,” he says.

Simon Simard
As batteries improve, hybrid and electric planes can cut into a much bigger share of air transportation as well. By 2035, Kumar expects, hybrid planes will able to reach distances as great as 1,500 miles (2,414 kilometers), at which point air travel represents 82% of trips, according to the BTS.

A greedy battery
During a meeting in Chiang’s office in early September, Viswanathan underscored the challenges of electrifying aviation by pulling up a chart displaying the discharge profile of a battery pack across a flight path. It’s an alpine wall in the first minutes of the flight. Then it drops dramatically to a long, flat plateau as the plane reaches cruising altitude.

Voor veel meer, zie link:

www.technologyreview.com/s/612351/top...
voda
1
More Glaciers in East Antarctica Are Waking Up

East Antarctica has the potential to reshape coastlines around the world through sea level rise, but scientists have long considered it more stable than its neighbor, West Antarctica. Now, new detailed NASA maps of ice velocity and elevation show that a group of glaciers spanning one-eighth of East Antarctica’s coast have begun to lose ice over the past decade, hinting at widespread changes in the ocean.

In recent years, researchers have warned that Totten Glacier, a behemoth that contains enough ice to raise sea levels by at least 11 feet, appears to be retreating because of warming ocean waters. Now, researchers have found that a group of four glaciers sitting to the west of Totten, plus a handful of smaller glaciers farther east, are also losing ice.

"Totten is the biggest glacier in East Antarctica, so it attracts most of the research focus," said Catherine Walker, a glaciologist at NASA’s Goddard Space Flight Center in Greenbelt, Maryland, who presented her findings at a press conference on Monday at the American Geophysical Union meeting in Washington. "But once you start asking what else is happening in this region, it turns out that other nearby glaciers are responding in a similar way to Totten."

For her research, Walker used new maps of ice velocity and surface height elevation that are being created as part of a new NASA project called Inter-mission Time Series of Land Ice Velocity and Elevation, or ITS_LIVE. Researchers with ITS_LIVE will be launching a new initiative in early 2019 to track the movement of the world’s ice, which includes the creation of a 30-year record of satellite observations of changes in the surface elevation of glaciers, ice sheets and ice shelves, and a detailed record of variations in ice velocity starting in 2013.

Walker found that four glaciers west of Totten, in an area called Vincennes Bay, have lowered their surface height by about 9 feet since 2008 – before that year, there had been no measured change in elevation for these glaciers. Farther east, a collection of glaciers along the Wilkes Land coast have approximately doubled their rate of lowering since around 2009, and their surface is now going down by about 0.8 feet every year.

These levels of ice loss are small when compared to those of glaciers in West Antarctica. But still, they speak of nascent and widespread change in East Antarctica.
"The change doesn’t seem random; it looks systematic," said Alex Gardner, a glaciologist with NASA’s Jet Propulsion Laboratory in Pasadena, California, lead of ITS_LIVE and a participant in the press conference. "And that systematic nature hints at underlying ocean influences that have been incredibly strong in West Antarctica. Now we might be finding clear links of the ocean starting to influence East Antarctica."

Walker used simulations of ocean temperature from a model and compared them to actual measurements from sensor-tagged marine mammals. She found that recent changes in winds and sea ice have resulted in an increase to the heat delivered by the ocean waters to the glaciers in Wilkes Land and Vincennes Bay.

"Those two groups of glaciers drain the two largest subglacial basins in East Antarctica, and both basins are grounded below sea level,” Walker said. "If warm water can get far enough back, it can progressively reach deeper and deeper ice. This would likely speed up glacier melt and acceleration, but we don’t know yet how fast that would happen. Still, that’s why people are looking at these glaciers, because if you start to see them picking up speed, that suggests that things are destabilizing."

There is a lot of uncertainty about how a warming ocean might affect these glaciers, due to how little explored that remote area of East Antarctica is. The main unknowns have to do with the topography of the bedrock below the ice and the bathymetry (shape) of the ocean floor in front of and below the ice shelves, which govern how ocean waters circulate near the continent and bring ocean heat to the ice front.

For example, if it turned out that the terrain beneath the glaciers sloped upward inland of the grounding line –the point where glaciers reach the ocean and begin floating over sea water forming an ice shelf— and featured ridges that provided friction, this configuration would slow down the flow and loss of ice. This type of landscape would also limit the access of warm circumpolar deep ocean waters to the ice front.

A much worse scenario for ice loss would be if the bedrock under the glaciers sloped downward inland of the grounding line. In that case, the ice base would get deeper and deeper as the glacier retreated and, as ice calved off, the height of the ice face exposed to the ocean would increase. That would allow for more melt at the front of the glacier and also make the ice cliff more unstable, increasing the rate of iceberg release. This kind of terrain would make it easier for warm circumpolar deep water to reach the ice front, sustaining high melt rates near the grounding line.

"Heightened attention needs to be given to these glaciers: We need to better map the topography and we need to better map the bathymetry," Gardner said. "Only then can we be more conclusive in determining whether, if the ocean warms, these glaciers will enter a phase of rapid retreat or stabilize on upstream topographic features."

Related Links

NASA’s AGU website
NASA’s Earth Portal

Banner image: A glacier in East Antarctica, as seen during an Operation IceBridge flight in November 2013.
Credits: NASA/Michael Studinger

By Maria-José Viñas
NASA’s Earth Science News Team

Last Updated: Dec. 10, 2018
Editor: Sara Blumberg

Voor afbeeldingen, infographs etc. zie link:

www.nasa.gov/feature/goddard/2018/mor...
!@#$!@!
1
Ik lees steeds vaker berichten dat de snelheid van de opwarming wordt onderschat. Dat wordt nog wat.

www.nu.nl/klimaat/5627162/wetenschapp...

De dikste en oudste ijslaag van de Noordpool is de afgelopen dertig jaar met 95 procent afgenomen. Wetenschappers vrezen dat deze snelle afname van de ijskorst niet alleen invloed zal hebben op het landschap en de natuur, maar ook op klimaatveranderingen.

Dat staat in het jaarlijkse Arctic Report van de Amerikaanse overheid dat woensdag is gepubliceerd.

De oudste ijslaag op de Noordpool kan volgens het rapport worden gezien als de 'lijm' die de Noordpool bij elkaar houdt. Ook is dit de ijslaag die ervoor zorgt dat het noordpoolgebied ook in de zomermaanden koud blijft.

"Hoe jonger ijs is, hoe dunner het is", legt onderzoeker Don Perovich in een interview met The Washington Post uit. "En hoe gemakkelijker het dus weer verdwijnt als het iets warmer wordt."

Verdwijnen ijslaag heeft gevolgen voor opwarming van de aarde
Als de Noordpool door het ontbreken van de oerijslaag in de zomermaanden opwarmt, betekent dat vrijwel zeker dat de planeet sneller opwarmt dan wetenschappers tot nu toe dachten. De hitte van de zon die door de dikke ijslaag werd tegengehouden, komt nu in het oceaanwater terecht.

Als deze trend zich voortzet - en die kans is reëel - wordt de Noordpool over een paar jaar in de zomer niet meer afgedekt door ijs. Als dit gebeurt, dan is het volgens de wetenschappers vrijwel niet te voorspellen hoe ernstig de consequenties voor de rest van de wereld zullen zijn.

"Veranderingen die we op de Noordpool waarnemen, vormen vaak een goede indicator van wat de rest van de wereld te wachten staat", aldus een van de onderzoekers. "Een verschil van 2 graden in het Arctisch gebied, heeft enorme consequenties voor het klimaat in de rest van de wereld."

In 60 seconden: De opwarming van de aarde In 60 seconden: De opwarming van de aarde
Vele biljoenen tonnen ijs gingen afgelopen decennia verloren
Het onderzoek baseert zich onder meer op opnames van ruimtevaartorganisatie NASA die het afgelopen voorjaar werden gemaakt. Uit de foto's blijkt dat in delen van Groenland waar vroeger dikke ijslagen te zien waren, nu alleen nog dunne, bijna doorzichtige plakjes ijs te vinden zijn.

In 1985 was nog 16 procent van de Noordpool bedekt met een oude, beschermende ijslaag. In maart van dit jaar was nog nauwelijks 1 procent van het gebied door deze ijslaag beschermd. Dat komt neer op een afname van 95 procent.

Volgens onderbouwde schattingen is er de afgelopen dertig jaar 10 biljoen ton ijs verloren gegaan. Eind jaren zeventig bevatte de Noordpool nog 15 biljoen ton drijvend ijs; nu ligt er nog een kleine 5 biljoen ton ijs. Deze metingen worden jaarlijks in september verricht.

xZie ook: Wetenschappers: Globale uitstoot CO2 stijgt voor tweede jaar op rij
In Polen vindt momenteel klimaatconferentie plaats
Het rapport wordt gepresenteerd terwijl in Polen een klimaatconferentie plaatsvindt waar landen proberen afspraken te maken om klimaatveranderingen tegen te gaan. De VS, een van de grootste vervuilers, doet wel mee, maar heeft al aangekondigd zich in 2020 uit het akkoord te willen terugtrekken.

De Amerikaanse president Donald Trump blijft herhalen dat hij niet gelooft in klimaatverandering, of dat het klimaat "vanzelf terugverandert". Argumenten voor deze twee stellingen geeft hij nooit.

Beperktedijkbewaking
3
quote:

rationeel schreef op 11 december 2018 12:17:

[...]
Misschien toch ook een inhoudelijke reactie mogelijk?
Feiten op een rijtje. Conclusie van wie? Onzin en aandacht?
Nee, beste ratio, daar ga ik geen tijd in steken.
Nou ja, even dan. Het argument van Ronald Engels is dit:

- Voor leerlingen die hebben zitten slapen tijdens de Natuurkunde-les, het volgende:
voor elk gas in onze “lucht” gelden dezelfde natuurkundige wetten; voor zowel Stikstof N2, Zuurstof O2 en Kooldioxide CO2, bij gelijke condities P, V, en T.
- bij opwarming zetten deze gassen (onze lucht) uit.
- En hier is een verschil waarneembaar: tgv de soortelijke warmte in j/kg.K, welke een eigenschap is van elke stof, blijkt dat de gassen verschillend uitzetten, CO2 met 650 j/kg.K, N2 en O2 ca. 710, en waterdamp 1410!

Omdat de soortelijke warmte van CO2 lager is (het warmt makkelijker op) dan de andere gassen zal het bij opwarming meer uitzetten, er komt dus meer Volume CO2 bij. Niet meer Massa.
"Dus niet CO2 zorgt voor opwarming, maar opwarming zorgt voor meer CO2!"


Inhoudelijk vol fouten. (Ik ben fysicus en heb in een grijs verleden zelfs college thermodynamica gegeven.)
Maar laat ik volstaan met de opmerking dat als het zo eenvoudig was, dat dan de hele klimaatdiscussie allang opgehouden zou zijn.

Denk je nu echt dat tientallen geleerden over de hele wereld zich zouden vergalopperen over iets simpels als soortelijke warmte of uitzettingscoëfficiënten???

rationeel
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 13 december 2018 12:28:

[...]
Nee, beste ratio, daar ga ik geen tijd in steken.
Nou ja, even dan. Het argument van Ronald Engels is dit:

- Voor leerlingen die hebben zitten slapen tijdens de Natuurkunde-les, het volgende:
voor elk gas in onze “lucht” gelden dezelfde natuurkundige wetten; voor zowel Stikstof N2, Zuurstof O2 en Kooldioxide CO2, bij gelijke condities P, V, en T.
- bij opwarming zetten deze gassen (onze lucht) uit.
- En hier is een verschil waarneembaar: tgv de soortelijke warmte in j/kg.K, welke een eigenschap is van elke stof, blijkt dat de gassen verschillend uitzetten, CO2 met 650 j/kg.K, N2 en O2 ca. 710, en waterdamp 1410!

Omdat de soortelijke warmte van CO2 lager is (het warmt makkelijker op) dan de andere gassen zal het bij opwarming meer uitzetten, er komt dus meer Volume CO2 bij. Niet meer Massa.
"Dus niet CO2 zorgt voor opwarming, maar opwarming zorgt voor meer CO2!"


Inhoudelijk vol fouten. (Ik ben fysicus en heb in een grijs verleden zelfs college thermodynamica gegeven.)
Maar laat ik volstaan met de opmerking dat als het zo eenvoudig was, dat dan de hele klimaatdiscussie allang opgehouden zou zijn.

Denk je nu echt dat tientallen geleerden over de hele wereld zich zouden vergalopperen over iets simpels als soortelijke warmte of uitzettingscoëfficiënten???

Wat is zie BDB:) is, dat waar geleerden, wetenschappers, nog in een debat gewikkeld zijn, de politici van mening zijn, dat zij wat nog onbegrepen is, moeten gebruiken om ONS burgers een bepaalde richting op te dwingen.

Blijkbaar zijn voldoende burgers zich daar zo van bewust, dat zij daar graag een halt aan toe willen roepen.

Heb je trouwens ook opgemerkt, dat er hier en daar meer gesproken wordt en naar voren wordt gehaald, dat de OVERBEVOLKING het grote probleem is?

OVERBEVOLKING werd toch jarenlang helemaal niet in het debat betrokken.

voda
0
EU fails to decide on new CO2 emission limits - Report

Auto News reported that the European Union failed to reach a compromise over how sharply to curb carbon dioxide emissions from cars and vans as car-producing countries and more environmentally conscious lawmakers could not find a compromise. The EU has been divided for months over how strict to be on CO2 emissions from cars and vans. Germany, with the bloc's biggest auto sector, has warned that tough targets could harm industry and cost jobs. Representatives of lawmakers in the European Parliament of the 28 EU countries have held several rounds of talks together with the European Commission designed to find common ground and ended early after six hours on Tuesday.

The EU executive initially proposed that emissions decline by 30 percent by 2030, compared to 2021 levels. Germany backed that plan, but a push by several EU countries, including the Netherlands and France, raised the target to 35 percent. There is also an intermediate target for 2025.

European Parliament lawmakers voted in favor of a 40 percent reduction in October, drawing howls from the car industry.

The targets to curb emissions from the transport sector, the only industry in which emissions are still rising, are aimed at helping the bloc reach its goal of reducing greenhouse gas emissions overall by 40 percent by 2030. EU countries are separately considering the extent to which truck emissions should be cut.

Source : Auto News
voda
1
Stijgende energierekening knaagt aan draagvlak voor groene energie

De energierekening loopt volgend jaar verder op voor de burger. Dat heeft deels te maken met de opslag voor duurzame energie. Hiermee lonkt een serieus probleem: hoe wordt de omslag naar groene energie betaalbaar gehouden?

Prijzenvergelijker Pricewise voorspelt dat de rekening van een huishouden komend jaar gemiddeld stijgt met € 327. Die taxatie was gebaseerd op gegevens van drie grote energiemaatschappijen. De stijging voor 2019 is veel groter dan in voorgaande jaren, toen de energierekening ook al toenam.

Dat raakt een wezenlijk pijnpunt in de energietransitie. Zoals minister Eric Wiebes afgelopen jaar herhaaldelijk zei: 'Liefde gaat door de maag, draagvlak door de portemonnee'. Juist dat draagvlak komt in het gedrang, vooral ook omdat de transitie nog nauwelijks is begonnen en de kosten nu al hard oplopen.
‘De toename in energiekosten betekent een aanzienlijke verhoging van de vaste lasten voor consumenten’• Hans de Kok, directeur Pricewise

In oktober zei Wiebes dat de kosten voor de omslag naar groene energie voor 'iedereen behapbaar moeten worden gemaakt'. De koopkracht moet in orde blijven. Of dat lukt? In de woorden van Hans Mommaas, directeur van het Planbureau voor de Leefomgeving: 'De komende twaalf jaar, tot 2030, worden heel spannend.'

Moeizaam
Want burgers noch het bedrijfsleven moeten het idee krijgen dat de lasten oneerlijk worden verdeeld. Daarover wordt nu al maanden koortsachtig vergaderd door de Klimaattafels. De vergaderingen zijn besloten, maar de signalen zijn helder: het overleg verloopt bijzonder moeizaam. Er is veel gesteggel over de kosten.

Minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat. Het ministerie kan volgens sommigen beter Klimaat en Economische Zaken heten, omdat Wiebes zo veel met het klimaat bezig is.Foto: Hollandse Hoogte

Ondertussen stijgt al wel de rekening voor de gewone burger, terwijl de kostprijs voor energie niet spectaculair toeneemt. Op de groothandelsmarkt daalden de stroomprijzen tussen 2011 en 2016, om daarna de laatste twee jaar weer iets toegenomen, zo blijkt uit data van energiebeurs APX. In het jaarverslag over 2017 schreef Gasterra nog over het 'relatief lage gasprijsniveau', al had de prijs zich 'enigszins hersteld'.

Belasting op gas: +60%
Dus is de stijging de afgelopen jaren vooral te wijten aan de heffingen en opslagen die mensen betalen. Uit 'tarieven milieubelastingen' bij de Belastingdienst, valt af te lezen dat de belasting op gas - het normaal tarief voor een gewoon huishouden - sinds 2011 met 60% zijn gestegen. De belasting op elektriciteit is in die periode met 10% gedaald.

De opslag voor duurzame energie is sindsdien vertienvoudigd. Elke energiefactuur krijgt zo'n opslag. Die inkomsten worden vervolgens uitgekeerd als subsidie voor energie uit wind, zon, biomassa en aardwarmte. Zo financiert Nederland zijn voorziening.

Onbetaalbaar
‘Ongeveer 60% van de energierekening bestaat straks uit netbeheerkosten, belastingen en btw. Daar hebben we geen invloed op’, concludeerde Gaslicht.com, het bedrijf van ondernemer Ben Woldring, in december vorig jaar. De website vroeg zich toen al af of de energierekening 'niet onbetaalbaar wordt'.

Dat de rekening volgend jaar naar verwachting nog weer verder oploopt, is niet alleen te wijten aan belastingen en kosten voor netbeheer. In 2018 is de CO2-prijs verdrievoudigd. Eind 2017 lag die op €7, inmiddels is dat €21. Volgens veel partijen is dat nog steeds te laag, en onvoldoende een prikkel voor bedrijven om hun uitstoot te verminderen. Maar dat het is wel één bouwsteen van de gestegen stroomprijs. Zoals ook de opgelopen prijs voor steenkool, van $60 per ton naar meer dan $80 per ton, uiteindelijk doorwerkt in de energierekening.

Zonnepanelen
Blijft de vraag vooral: hoe ver zal de rekening nog stijgen? Volgens sommige scenario's zal stroom veel goedkoper worden als de Noordzee straks vol staat met windturbines en alle platte daken en boerenschuren hier zijn bedekt met zonnepanelen. Anderzijds: veel duurzame opwek is alleen nog rendabel met subsidies - iets dat in de toekomst kan veranderen.

Zonneweide bij Eemnes. Nu zegt Nederland miljarden toe aan subsidie voor groene energie, maar die steun moet op termijn worden afgebouwd.Foto: Hollandse Hoogte

Zo is het nagenoeg onmogelijk om een inschatting te doen over de energieprijs op een termijn van enkele jaren. Voor komend jaar is de richting echter helder, stelde Hans de Kok, directeur Pricewise, eerder deze week. 'De toename in energiekosten betekent een aanzienlijke verhoging van de vaste lasten voor consumenten. Helaas ontkomt geen enkele consument aan de stijgingen in alle belastingen op de energienota.'

En dan moet de échte omwenteling dus nog komen. Nu wordt 6% van de energie groen opgewekt. Dat moet in dertig jaar naar vrijwel 100%: Nederland moet klimaatneutraal worden. Hoe, dat weet niemand. De burger moet zo veel mogelijk worden ontzien, aldus het kabinet. Vooralsnog is dat niet de realiteit.

Carel Grol

fd.nl/economie-politiek/1282091/stijg...
jonas
3

Bron Maurice Milieu Centraal! Mensen even opletten. Edje Nijpelsclub dus en subsidieclubje met belang bij klimaatonheil. Altijd nuttig te weten uit welke hoek de wind waait. Overigens een voorlichtingsclubje en dat is wat anders dan wetenschappelijk.

"Met 25 medewerkers is voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal groot genoeg om iets te betekenen, en klein genoeg om onderling betrokken te zijn. Vera Dalm is directeur.

Stichting Milieu Centraal is in 1998 opgericht en wordt voor ongeveer tweederde door de overheid gefinancierd. De organisatie is geen spreekbuis van de overheid, milieuorganisaties of het bedrijfsleven. Dat komt tot uitdrukking in een onafhankelijk bestuur en een onafhankelijke Wetenschappelijke Raad van Advies.

Het bestuur van Milieu Centraal telt 7 personen die afkomstig zijn uit verschillende geledingen van de samenleving. De voorzitter van het bestuur is Ed Nijpels."

Groet, Jonas
jonas
2

Enige andere bestuursleden. Nogal echt deskundig op het ingewikkelde gebied van de klimatologie, fysica en Chemie.

"dhr. Bas Rüter, penningmeester (directeur Duurzaamheid Rabobank)

dhr. Rob Boerée (40 jaar professional duurzaamheid, inspirator circulaire economie, voorzitter Leidse MilieuRaad, EnergiekLeiden en Rijnland Wind, tot 1 januari 2015 directeur RVO.nl)

mw. Anne-Marie Spierings (gedeputeerde voor onder ander agrarische ontwikkeling en energie in Noord-Brabant)

dhr. Cor Brockhoven (directeur Communicatie & Public Affairs Enexis Groep)"

Groet, Jonas
rationeel
0
quote:

jonas schreef op 14 december 2018 01:29:

Enige andere bestuursleden. Nogal echt deskundig op het ingewikkelde gebied van de klimatologie, fysica en Chemie.

"dhr. Bas Rüter, penningmeester (directeur Duurzaamheid Rabobank)

dhr. Rob Boerée (40 jaar professional duurzaamheid, inspirator circulaire economie, voorzitter Leidse MilieuRaad, EnergiekLeiden en Rijnland Wind, tot 1 januari 2015 directeur RVO.nl)

mw. Anne-Marie Spierings (gedeputeerde voor onder ander agrarische ontwikkeling en energie in Noord-Brabant)

dhr. Cor Brockhoven (directeur Communicatie & Public Affairs Enexis Groep)"

Groet, Jonas
Bedankt JONAS:) Dat weten we weer:)
rationeel
2
P Reester:

Wind-turbines om elektriciteit op te wekken, zijn energie-technisch zeer in-efficient;
het is 19e eeuwse techniek.
De opslag van elektriciteit is het bijkomende, niet opgeloste probleem.

Aard-gas is een erg schone brandstof; met grote wereld-voorraden.

Thorium m.s.r. - kernenergie is nagenoeg schoon en zeer veilig; een geweldig goede
en efficiënte , algemene energie-bron.

Aanvullende zonne-energie maakt ontwikkelingen door : silicium + perovskiet.

www.elsevierweekblad.nl/cultuur/achte...
rationeel
1
maarten trompet:

Nog meer vogels vermalen, ter glorie van Klaver.
www.elsevierweekblad.nl/cultuur/achte...

Waar blijven de vogel liefhebers. Hebben die ook hun bezwaren kenbaar gemaakt?
rationeel
0
quote:

jonas schreef op 14 december 2018 01:17:

Bron Maurice Milieu Centraal! Mensen even opletten. Edje Nijpelsclub dus en subsidieclubje met belang bij klimaatonheil. Altijd nuttig te weten uit welke hoek de wind waait. Overigens een voorlichtingsclubje en dat is wat anders dan wetenschappelijk.

"Met 25 medewerkers is voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal groot genoeg om iets te betekenen, en klein genoeg om onderling betrokken te zijn. Vera Dalm is directeur.

Stichting Milieu Centraal is in 1998 opgericht en wordt voor ongeveer tweederde door de overheid gefinancierd. De organisatie is geen spreekbuis van de overheid, milieuorganisaties of het bedrijfsleven. Dat komt tot uitdrukking in een onafhankelijk bestuur en een onafhankelijke Wetenschappelijke Raad van Advies.

Het bestuur van Milieu Centraal telt 7 personen die afkomstig zijn uit verschillende geledingen van de samenleving. De voorzitter van het bestuur is Ed Nijpels."

Groet, Jonas
Het levert allemaal baantjes genoeg op. Kletsje hier en kletsje daar. Na ons de zondvloed.
izdp
4
Kamp, Nijpels, Wiebes en Samsom verkondigen allemaal dezelfde boodschap:
energietransitie via beprijzing en te betalen door de huishoudens.

De beprijzing zou de juiste stimulatie zijn met wat aanvullend sturende maatregelen.
Als extraatje kwam Wiebes met zijn van het gas af verhaal.
Bedoeld om heel slim de Groningers te laten zien hoe ernstig hij hun problemen zag en tevens daardoor dacht extra draagvlak te creëren voor de transitie.
Overduidelijk is dat het averechts werkt.

Bedrijven nemen dik 80% van alle energie af en doen vrijwel niets vanwege het te behalen rendement.
Hans de Boer is een een bijzonder grote leugenaar als hij zegt dat de bedrijven veel inspanningen getroosten.
Pas met heel veel subsidie over de rug van huishoudens en andere voordeeltjes moven ze een beetje.
Hun lobby heeft het voor elkaar gekregen dat subsidie voor apparaten voor huishoudens alleen nog verstrekt wordt als dat door een installateur wordt gedaan.
De marge van de apparaten is giga in NL in vergelijking met het buitenland en wordt zo in stand gehouden.
Immers bij een schreeuwend tekort aan installateurs en al helemaal aan deskundigen op dit gebied, is er vrijwel niet één te vinden die voor jou alleen de aansluiting wilt verrichten.
Gevolg een bizarre prijsopdrijving waar je juist een enorme daling zou mogen verwachten door de volumes.

Dood- en doodzonde, want de burgers willen best gaan voor het milieu op wat eikels na.

rationeel
0
Nogal veel eikels aan de bomen dit jaar. Meer dan burgers die niet kunnen denken bijvoorbeeld.

We zullen het zien.
rationeel
0
Dat zelfde doe jij toch ook? Jij kijkt toch ook niet alleen naar je eigen uitstoot? Jij wilt toch ook anderen bewegen om zuinig met het milieu om te gaan? Als jij namelijk de enige op de wereld bent die zuinig is op het milieu dan heeft dat namelijk geen enkel meetbaar effect.

Ik ben werkzaam in de duurzame energie. Wat mij opvalt is dat veel van mijn collega's die hun mond vol hebben van het milieu wel meer dan 2 kinderen hebben. Als er iets milieu vervuilend is op de lange termijn dan is het kinderen.

Razor Blade:

Verder zijn de politieke partijen die het meest hun best doen voor het milieu juist ook weer het minst restrictief voor nieuwkomers. Als iets milieu vervuilend is dan zijn het wel mensen. Als je dan de halve wereld toelaat dan gaat de milieuvervuiling uiteraard enorm omhoog. Het klopt wat Jv2 zegt en dat is dat de milieu vervuiling voornamelijk komt door het rijke westen. Je snapt dus wat er gebeurd als je een Afrikaan hier naar toe haalt?

www.nu.nl/klimaat/5324588/milieuschad...
rationeel
1
www.nu.nl/klimaat/5324588/milieuschad...

Positief maar niet Lief:

Wat een links K*t filmpje , waar is de uitstoot van vulkanen opgenomen in dit filmpje? Waar is opgenomen dat de aarde al miljoenen jaren schommelingen heeft in temperatuur? als we echt wat aan het probleem willen doen begin dan bij de bron. MINDER kinderen. Stop met subsidie op het krijgen en onderhouden daarvan. als je een duur huis wil hebben moet je daar voor werken als je kinderen wil hebben moet blijkbaar een ander daar voor werken. stop dus met kinderbijslag en al die andere onzin subsidies. Kinderen zijn hinderen zei vader Cats die blijkbaar een goede vooruitziende blik had.
izdp
0
Niet de kinderen of het aantal mensen, maar het producenten- en consumentengedrag zijn bepalend.
[verwijderd]
0
quote:

izdp schreef op 14 december 2018 13:33:

Kamp, Nijpels, Wiebes en Samsom verkondigen allemaal dezelfde boodschap:
energietransitie via beprijzing en te betalen door de huishoudens.

De beprijzing zou de juiste stimulatie zijn met wat aanvullend sturende maatregelen.
Als extraatje kwam Wiebes met zijn van het gas af verhaal.
Bedoeld om heel slim de Groningers te laten zien hoe ernstig hij hun problemen zag en tevens daardoor dacht extra draagvlak te creëren voor de transitie.
Overduidelijk is dat het averechts werkt.

Bedrijven nemen dik 80% van alle energie af en doen vrijwel niets vanwege het te behalen rendement.
Hans de Boer is een een bijzonder grote leugenaar als hij zegt dat de bedrijven veel inspanningen getroosten.
Pas met heel veel subsidie over de rug van huishoudens en andere voordeeltjes moven ze een beetje.
Hun lobby heeft het voor elkaar gekregen dat subsidie voor apparaten voor huishoudens alleen nog verstrekt wordt als dat door een installateur wordt gedaan.
De marge van de apparaten is giga in NL in vergelijking met het buitenland en wordt zo in stand gehouden.
Immers bij een schreeuwend tekort aan installateurs en al helemaal aan deskundigen op dit gebied, is er vrijwel niet één te vinden die voor jou alleen de aansluiting wilt verrichten.
Gevolg een bizarre prijsopdrijving waar je juist een enorme daling zou mogen verwachten door de volumes.

Dood- en doodzonde, want de burgers willen best gaan voor het milieu op wat eikels na.
Eens .. AB
38.978 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 ... 1945 1946 1947 1948 1949 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
866,08  +0,73  +0,08%  15:11
 Germany40^ 17.781,20 +0,06%
 BEL 20 3.819,37 +0,65%
 Europe50^ 4.928,06 +0,28%
 US30^ 37.819,07 +0,24%
 Nasd100^ 17.529,68 +0,14%
 US500^ 5.029,76 +0,20%
 Japan225^ 37.934,21 +0,50%
 Gold spot 2.384,41 +0,99%
 EUR/USD 1,0660 -0,10%
 WTI 82,39 +0,22%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +6,88%
JUST EAT TAKE... +4,65%
Air France-KLM +3,92%
Alfen N.V. +3,72%
Vastned +1,83%

Dalers

Pharming -8,33%
PostNL -5,84%
ASMI -4,38%
Avantium -3,88%
BESI -2,04%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront