TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom december 2018

5.516 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 ... 272 273 274 275 276 » | Laatste
holenbeer
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 23 december 2018 20:02:

[...]

Kom nou niet flauw doen, je hebt goed denk vermogen
Here/TT is altijd een optie geweest
BAD (car inc) zag niet graag Here destijds onderdak vinden bij Tech en dat is eigenlijk niet anders voor TT

Lijkt me voor meer partijen een risico. Je kan van TT vinden wat je wilt, waarschijnlijk ligt er een technologische basis die door andere spelers in no time kan worden uitgebouwd tot een zwaar concurrerend alternatief. Of dat alternatief nou HERE, Google of iets anders is.
Zet HG in een goede F1-wagen, dan rijdt hij rustig zijn rondjes, soms misschien zelfs als spookrijder. Koop Max Verstappen die wagen van hem, dan ben je waarschijnlijk je pole position kwijt. Dan kan je beter zelf die auto kopen, en desnoods in de schuur zetten.
Naast je Ferrari :-)
holenbeer
2
Overigens, die interviews bijna tegelijk.
HG zegt, Europa geeft zijn tech weg aan het buitenland. Moeten we niet doen.
EO zegt, ik zie een duopolie Google en HERE overblijven.
Die mannen hebben echt wel een bedoeling met die interviews. Zelfs al worden ze gevraagd of gedwongen, je gebruikt zo'n interview om een doel te bereiken.
It giet oan.
[verwijderd]
1
quote:

Sunshine Band schreef op 23 december 2018 21:38:

Ik tel op 700 posts van l=l 1400 reacties. laten we daar aub mee ophouden. Het is een trol van de hoogste orde
en ik tel op die 700 posts, 347 aanbevelingen, ongetwijfeld niet van u, maar er zijn er blijkbaar meer die de roze berichten en HG euforie niet meer pikken.
En terecht, want je leest hier meer sprookjes dan er te zien zijn in de Efteling amice
DerksVisie
0
quote:

holenbeer schreef op 23 december 2018 21:43:

Overigens, die interviews bijna tegelijk.
HG zegt, Europa geeft zijn tech weg aan het buitenland. Moeten we niet doen.
EO zegt, ik zie een duopolie Google en HERE overblijven.
Die mannen hebben echt wel een bedoeling met die interviews. Zelfs al worden ze gevraagd of gedwongen, je gebruikt zo'n interview om een doel te bereiken.
It giet oan.

Goedkeuring zien te krijgen voor de samenwerking met HERE als Europees front.
[verwijderd]
0
Het is stil op Ibiza , internet sucks maar we zitten dicht bij de ontknoping. Grote techreus overname maps dan toch MS met deelname in Europese alliantie? HG twijfelt nog met AFM hijgend in zijn nek, zijn ooit beoogde eigen exit geen kans van slagen meer en waar is nu zijn veilige haven? Ik hoop dat hij van rijst houdt wat hierbas is daar moeilijk te krijgen.
[verwijderd]
0
Even de synergie-waarde inschatten bij samengaan TomTom en HERE.

HERE-omzet 1,1mrd met 8.000 man personeel (835mln in Automotive)

TomTom-omzet Automotive +Enterprise gaat dit jaar naar 350mln en stijgt iig nog 2 jaar obv de tot nu toe bekend gemaakte orderboekbedragen

90% kosten TomTom zijn dubbel bij samenvoegen met HERE. Heb je het na synergie niet meer over 100mln ebitda bij TomTom maar over zeker 300mln+ ebitda!

En stel je nu eens voor dat TomTom voorloopt op HERE met zijn automatische updates, dan kunnen de kosten bij HERE nog eens naar beneden met zeg 20%, heb je het over nog eens 200mln extra synergie per jaar...

Nee dan heeft TomTom zeker 2,5-4mrd waarde voor HERE (obv schappelijke 8x ebitda waardering). Wat er voor TomTom betaald zal worden gaan we natuurlijk zien!

Spannend!
[verwijderd]
3
quote:

life=live schreef op 23 december 2018 21:55:

[...]

en ik tel op die 700 posts, 347 aanbevelingen, ongetwijfeld niet van u, maar er zijn er blijkbaar meer die de roze berichten en HG euforie niet meer pikken.
En terecht, want je leest hier meer sprookjes dan er te zien zijn in de Efteling amice
Die aanbevelingen zijn maar van 1 persoon en die is gelukkig geschorst..
Nou jij nog...
kammetje
0
quote:

life=live schreef op 23 december 2018 19:32:

[...]

Ja dat had ik ook al gezegd.
technisch plaatje verzwakt behoorlijk, neem dan het sentiment mee en 2 niets zeggende interviews, en de conclusie is duidelijk, down, down
2 kan ook vet van de olie bollen over de datum dus kronkel in de hersenen.
[verwijderd]
0
quote:

TKR schreef op 23 december 2018 21:29:

[...]
Volgens mij morgen tot 14 uur dus 5 uur handel..
bedankt het klopt als een bus !
picklejuicer
0
Jammer had echt verwacht dat er dit weekend nieuws zou komen. Iedereen fijne kerst kom wel weer terug als er wat meer nieuws is.
[verwijderd]
1
quote:

picklejuicer schreef op 23 december 2018 22:25:

Jammer had echt verwacht dat er dit weekend nieuws zou komen. Iedereen fijne kerst kom wel weer terug als er wat meer nieuws is.
dat duurt nog wel tot Q1 , tot die tijd onzekerheid en dus lagere koersen
[verwijderd]
1
quote:

life=live schreef op 23 december 2018 21:32:

Ik blijf realistisch, doe niet mee met de roze brillen brigade.
Snap de euforie ook niet, hoop dat ik er naast zit, maar morgen en rest vande week down is een zekerheidje
Vriend er is geen euforie je trekt het uit zijn verband, meerdere posters zien al dan niet, door de ontwikkelingen en interviews dat de ontknoping steeds dichter bij komt. Is ook niet vreemd zoveel handelsdagen zijn er niet meer tot eind 1ste week 2019.
Je hoeft dus echt niet te wachten tot de 1Q 2019 neem dan nou maar van mij aan.
Laat je kerstdagen nou in ieder geval niet vergallen omdat je bang bent dat de koers alleen maar down down gaat.
Ook als jij er naast zit laten we jou niet vallen hoor, sterker nog het is een zekerheidje dat de roze brillen brigade jou later best nog wel wat tijd voor je vrij wil maken.

Kom op vriend een fijne groet van mij!
JvH
0
quote:

Was here schreef op 23 december 2018 20:19:

Ja en daarom zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt :
-psa
-nissan
- Suzuki
-ford of gm of allebei
-tesla
-Etc.

Wat heeft Here teruggewonnen op tt?

[...]
En daarom zegt Overbeek 'geen commentaar' als hem gevraagd wordt naar een mogelijke overname van TomTom door HERE. 100 % dat we in januari verlaat vuurwerk krijgen net voor sluiten van de deadline of misschien toch eerder...Microsoft Apple HERE ze gaan over elkaar heen buitelen om TomTom binnen te hengelen.
eduardo3105
0
quote:

VEB versus TomTom schreef op 23 december 2018 22:33:

[...] Vriend er is geen euforie je trekt het uit zijn verband, meerdere posters zien al dan niet, door de ontwikkelingen en interviews dat de ontknoping steeds dichter bij komt. Is ook niet vreemd zoveel handelsdagen zijn er niet meer tot eind 1ste week 2019.
Je hoeft dus echt niet te wachten tot de 1Q 2019 neem dan nou maar van mij aan.
Laat je kerstdagen nou in ieder geval niet vergallen omdat je bang bent dat de koers alleen maar down down gaat.
Ook als jij er naast zit laten we jou niet vallen hoor, sterker nog het is een zekerheidje dat de roze brillen brigade jou later best nog wel wat tijd voor je vrij wil maken.

Kom op vriend een fijne groet van mij!
Ik dacht dat Rutte de ultieme optimist was maar jij verslaat hem ruim. Dat jij zo positief en uitgebreid op hem in kan gaan. Ik vind het knap. (en grappig om te lezen)
Opbrengst
8
Moderator, bent U bang om Life=live van dit forum te verwijderen?
Kijk nu eens naar de reacties op zijn postings. U had allang in moeten grijpen.

Stoppen met die posting van hem, dat scheelt weer een hoop vervuiling.
[verwijderd]
0
Er is te weinig nieuws omtrent TomTom. Grote beleggers zullen morgen uitstappen. Koers weer onder de €6?
PGV
0
quote:

Liegy schreef op 24 december 2018 00:21:

Er is te weinig nieuws omtrent TomTom. Grote beleggers zullen morgen uitstappen. Koers weer onder de €6?
Morgen niet hoor, maar als het sentiment slecht blijft zou het zomaar kunnen de komende week. De gouden tijden voor aandelen zijn sowieso voorbij.
boem!
2
In de strijd om de nieuwe device zijn drie blokken actief.

De OEMs
HighTech
Mapmakers

De OEMs verkeren in zeer zwaar weer.
De traditionele aandrijving lijkt vervangen te gaan worden door een electrische variant.
Indien men erin slaagt om de productie van de accu goedkoper en minder milieubelastend te maken is die strijd volledig beslist in het voordeel van de Ecar.
De vorderingen op dat gebied zijn hoopvol. Niet meer de aandrijftrein maar het design en gebruiksgemak van de car zullen de keus van de consument bepalen omdat onderhoud van een Ecar vele malen goedkoper is.
OEMs hebben de disruptie van hun oude industrie duidelijk op hun netvlies staan en doen er alles aan om de opgelopen achterstand op Ecar gebied in te lopen.
Probleem daarbij is dat het bedrijf afhankelijk is van de oude techniek omdat die zorgt voor de huidige winstgevendheid en werkgelegenheid waardoor de snelheid van deze transitie gevaar op kan lopen.

HighTech. Met HighTech doel ik op het Operating System dat gebruikt zal gaan worden in de nieuwe device(ESDC). Mijn kennis van de Chinese markt is te beperkt om daar iets zinnigs over te zeggen maar hier in het westen zien we 3 alternatieven. Android(Google), IOS(Apple) en Windows(Microsoft).
De consument heeft met de mobile-phone gekozen voor Android met op gepaste afstand Apple vanwege gebruiksgemak en kosten.
De verdiencapaciteit van het weten van de locatie waar iemand zich bevindt is bijna oneindig. De consument maakt zich in het algemeen niet zo druk over privacy en geeft die privacy snel weg in haar kostenafweging.
De gevolgen bij de oude mobile-phone producenten(Nokia, Blackberry ed) zijn uiteraard bekend bij de OEMs waarbij het nu aan de OEMs is om de keuze te maken tussen het tegen financiele vergoeding toelaten van Apple en Google of de regie in handen houden en met Microsoft zelf proberen hier een verdienmodel omheen te bouwen dat in de buurt komt van het gebruiksgemak dat Apple en Google biedt.

Mapmakers.
Alles draait om locatie, locatie, locatie.
Voor de verdere ontwikkeling van de SD(E)C is een meer nauwkeurige locatie noodzakelijk. Waarbij het voor de OEMs niet onbelangrijk is dat die informatie op globaal nivo beschikbaar is.
Op navigatiegebied zien we momenteel 1 aanbieder op consumentengebied die er met kop en schouders bovenuit steekt tw Google.
Anders ligt dat bij de OEMs die hebben tot voor kort gekozen voor eigen dashbord oplossingen door gebruik te maken van HERE met op grote afstand Tomtom. In prijs zowel als in gebruiksgemak komt men nog niet in de buurt van wat de consument daarvan verwacht.
Om tot een werkbare oplossing te komen zullen OEMs het roer volledig moeten omgooien waarbij updates over de cloud essentieel zijn. Zij kunnen hierbij kiezen voor toelating van Android of IOS uiteraard tegen een forse vergoeding of men kiest voor Azure en trachten op eigen kracht hier de noodzakelijke opbrengsten uit te genereren.

Ik denk dat de toekomst van TT voor een heel groot gedeelte wordt bepaald door de OEMs. Zij zijn de gestreste partij die een volledige transitie moeten doorvoeren van traditioneel naar electrisch aangedreven voertuigen en daarbij de afweging moeten maken of men de sleutels van die nieuwe SD(E)C zelf houdt of die tegen een vergoeding afgeeft aan de Apples en Googles van deze wereld.
De nieuwe E-OEMs hebben het vele malen makkelijker, Tesla en haar Chinese concurrenten hebben al gekozen voor de cloudupdates.
Door toepassing van nieuwe technieken en het aanwezig zijn van de vele sensoren maakt het fabriceren van HDmaps vele malen makkelijker en goedkoper.
Ik denk niet dat iedereen voor zichzelf dit fabricageproces wil uitvoeren en nog belangrijker wil updaten.

Daarbij denk ik dat protectionistische maatregelen slechts een in tijd beperkt effect zullen hebben.
Ik denk dat TT met haar wereldwijde(China, Japan, Azure ed) samenwerkingsverbanden en haar inspanningen op het gebied van updaten van de kaarten een voorsprong heeft opgebouwd tov HERE. In dat opzicht plaats ik ook de opmerking van HG als het Zwitserland op kaartgebied.

Dat wereldwijde denken zie je ook terug bij Tesla die bewust kiest voor China als locatie voor haar nieuwe productieplant met daarnaast het open houden van de optie om oude productiefaciliteiten over te nemen van GM.
De missie van Musk is niet om de grootste OEM te worden hij zegt een hoger doel na te streven en dat is de verduurzaming. Indien in zijn ogen dat doel het beste en snelst kan worden bereikt door Google toe te laten zal hij dat niet nalaten.

Iedereen beweert hier met stelligheid dat HG precies weet hoe de hazen lopen en informatie achterhoudt. Ik denk dat hij in dezelfde onzekerheid verkeert waar deze ingezette ontwikkeling toe leidt.
Geruggesteund door de orderboeken afgesloten in de afgelopen jaren weet hij en iedereen die een beetje kan rekenen dat de komende jaren een stijgende omzet Automotive zal laten zien. Of die stijging ook doorzet in het HDmaps tijdperk staat slechts in de sterren geschreven.
De plotselinge move van Nissan heeft aangetoond dat de door hem verwachte blokkade door OEMs naar Google niet bestaat en hij weet als geen ander dat een omzet van minimaal 1,5 a 2 miljard in A/E noodzekelijk is om de investeringen gedaan in HDmaps te rechtvaardigen.

Ik kan me daarbij voorstellen dat hij beschutting zoekt in een Europese alliantie met HERE en BAD maar hoop op een wereldwijde aanpak onder een dak met Microsoft.
ketchup
1
quote:

Mojo schreef op 23 december 2018 20:20:

[...]

Dit is een stuiptrekking van de HERE CEO. Ik zou ook dat ook roepen maar wordt de markt verdeeld tussen Here en Google? Dr man roept maar wat
zou toch maar wat voorzichtiger zijn in je oordeel

in de 1e plaats leest het interview met Overbeek veel beter dan het interview met Goddijn, de één vol van vertrouwen en visie , de ander meer onzekerheid en twijfel , de eerste ziet het als een verdeling van de markt, de ander ziet het als een alarmbel die afgaat

verder is het duidelijk dat het grote geld gaat dirigeren, de één heeft dat reeds secured , de ander moet nog onderdak weten te vinden

natuurlijk zit er bluf in, maar dat is de stijl die ook een MBLY heeft weten te brengen toen ze zichzelf verkochten aan Intel voor 14.5 miljard $ en die nu door oa een Morgan gewaardeerd worden aan 20-25 miljard $ voor weging binnen het Intel plaatje
precies zoals de Investment Banken een Cruise schatten op 30-35 miljard en Waymo aan 125-175 miljard $

verder hangt het er nu ook nog maar even van af, hoe de markt deze interviews gaat lezen van HG en Overbeek, tot nu toe heeft elke keer wanneer HERE bekend maakte dat er nieuwe toetreder kwam, deze er ook echt kwam , mits toelating vd autoriteiten

denk dus ook niet dat Tencent de nieuwe toetreder is, want dat is reeds geweten dat die erbij zitten en enkel - op papier - althans niet met een kapitaal-belang, hebben ze daar een constructie voor weten te vinden, dat zou kunnen ?

neemt Softbank een belang ?

hoe dan ook, hier kan je als belegger geen voordeel uithalen , want HERE is een private company en je kan er geen aandelen van kopen.

vraag blijft dan ook , is dit allemaal eigenlijk al een 'gelopen race'
is dit Intel's masterplan om later HERE te floaten met inbreng van MBLY en dan waarderingen te krijgen aan multiples die enkel in Amerika lukken ?

schuift HG dadelijk gewoon aan bij HERE en gaat private via een omweg ?
gaan we dan toch het volgende scenario krijgen

Telematics verkoop
Uitbetaling super dividend
aandeel halveert in waarde
Exit aan 50% premie voor de free-float
HG en de FFF schuiven aan bij HERE

denk dat ik wel weet welke kant dadelijk de analisten uitgaan schrijven en wat er allemaal gespeculeerd gaat worden, er komen dadelijk wel wat email alerts op ons af.

het zet in ieder geval TT wel in het oog van de aandacht aan de beurs, nu nog kijken wat het gaat geven.

5.516 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 ... 272 273 274 275 276 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:37
Koers 6,185
Verschil -1,090 (-14,98%)
Hoog 6,755
Laag 6,040
Volume 2.045.397
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 227.592

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront