TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom december 2018

5.516 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 ... 272 273 274 275 276 » | Laatste
Prop.
0
(ABM FN-Dow Jones) De strijd om het dashboard in de auto gaat tussen Here Technologies en internetgigant Google. Dit zei CEO Edzard Overbeek van Here tegenover het Financieele Dagblad.

"Uiteindelijk is het Google en Here", zei de topman tegen de krant. "In een markt die zich uitbreidt krijg je altijd één of twee partijen die een bepaalde positie hebben."

Here heeft volgens Overbeek momenteel de dominante positie en heeft een "bijzonder goed jaar" achter de rug. Tegen het FD zei hij dat Here "bezig is met serieus marktaandeel te pakken".

Here zou ergens in de komende maanden een nieuwe aandeelhouder aankondigen. Momenteel zijn bijvoorbeeld chipmaker Intel en autobouwers Audi, Daimler en BMW al aandeelhouder. De nieuwe aandeelhouder zou niet afkomstig zijn uit de auto-industrie.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

Ik snap de titel van dit stukje niet, uiteindelijk is er een overname strijd tusse Here en Google. Wie gaan ze dan overnemen?
[verwijderd]
1
quote:

martinmartin schreef op 24 december 2018 02:43:

In de strijd om de nieuwe device zijn drie blokken actief.

De OEMs
HighTech
Mapmakers

De OEMs verkeren in zeer zwaar weer.
De traditionele aandrijving lijkt vervangen te gaan worden door een electrische variant.
Indien men erin slaagt om de productie van de accu goedkoper en minder milieubelastend te maken is die strijd volledig beslist in het voordeel van de Ecar.
De vorderingen op dat gebied zijn hoopvol. Niet meer de aandrijftrein maar het design en gebruiksgemak van de car zullen de keus van de consument bepalen omdat onderhoud van een Ecar vele malen goedkoper is.
OEMs hebben de disruptie van hun oude industrie duidelijk op hun netvlies staan en doen er alles aan om de opgelopen achterstand op Ecar gebied in te lopen.
Probleem daarbij is dat het bedrijf afhankelijk is van de oude techniek omdat die zorgt voor de huidige winstgevendheid en werkgelegenheid waardoor de snelheid van deze transitie gevaar op kan lopen.

HighTech. Met HighTech doel ik op het Operating System dat gebruikt zal gaan worden in de nieuwe device(ESDC). Mijn kennis van de Chinese markt is te beperkt om daar iets zinnigs over te zeggen maar hier in het westen zien we 3 alternatieven. Android(Google), IOS(Apple) en Windows(Microsoft).
De consument heeft met de mobile-phone gekozen voor Android met op gepaste afstand Apple vanwege gebruiksgemak en kosten.
De verdiencapaciteit van het weten van de locatie waar iemand zich bevindt is bijna oneindig. De consument maakt zich in het algemeen niet zo druk over privacy en geeft die privacy snel weg in haar kostenafweging.
De gevolgen bij de oude mobile-phone producenten(Nokia, Blackberry ed) zijn uiteraard bekend bij de OEMs waarbij het nu aan de OEMs is om de keuze te maken tussen het tegen financiele vergoeding toelaten van Apple en Google of de regie in handen houden en met Microsoft zelf proberen hier een verdienmodel omheen te bouwen dat in de buurt komt van het gebruiksgemak dat Apple en Google biedt.

Mapmakers.
Alles draait om locatie, locatie, locatie.
Voor de verdere ontwikkeling van de SD(E)C is een meer nauwkeurige locatie noodzakelijk. Waarbij het voor de OEMs niet onbelangrijk is dat die informatie op globaal nivo beschikbaar is.
Op navigatiegebied zien we momenteel 1 aanbieder op consumentengebied die er met kop en schouders bovenuit steekt tw Google.
Anders ligt dat bij de OEMs die hebben tot voor kort gekozen voor eigen dashbord oplossingen door gebruik te maken van HERE met op grote afstand Tomtom. In prijs zowel als in gebruiksgemak komt men nog niet in de buurt van wat de consument daarvan verwacht.
Om tot een werkbare oplossing te komen zullen OEMs het roer volledig moeten omgooien waarbij updates over de cloud essentieel zijn. Zij kunnen hierbij kiezen voor toelating van Android of IOS uiteraard tegen een forse vergoeding of men kiest voor Azure en trachten op eigen kracht hier de noodzakelijke opbrengsten uit te genereren.

Ik denk dat de toekomst van TT voor een heel groot gedeelte wordt bepaald door de OEMs. Zij zijn de gestreste partij die een volledige transitie moeten doorvoeren van traditioneel naar electrisch aangedreven voertuigen en daarbij de afweging moeten maken of men de sleutels van die nieuwe SD(E)C zelf houdt of die tegen een vergoeding afgeeft aan de Apples en Googles van deze wereld.
De nieuwe E-OEMs hebben het vele malen makkelijker, Tesla en haar Chinese concurrenten hebben al gekozen voor de cloudupdates.
Door toepassing van nieuwe technieken en het aanwezig zijn van de vele sensoren maakt het fabriceren van HDmaps vele malen makkelijker en goedkoper.
Ik denk niet dat iedereen voor zichzelf dit fabricageproces wil uitvoeren en nog belangrijker wil updaten.

Daarbij denk ik dat protectionistische maatregelen slechts een in tijd beperkt effect zullen hebben.
Ik denk dat TT met haar wereldwijde(China, Japan, Azure ed) samenwerkingsverbanden en haar inspanningen op het gebied van updaten van de kaarten een voorsprong heeft opgebouwd tov HERE. In dat opzicht plaats ik ook de opmerking van HG als het Zwitserland op kaartgebied.

Dat wereldwijde denken zie je ook terug bij Tesla die bewust kiest voor China als locatie voor haar nieuwe productieplant met daarnaast het open houden van de optie om oude productiefaciliteiten over te nemen van GM.
De missie van Musk is niet om de grootste OEM te worden hij zegt een hoger doel na te streven en dat is de verduurzaming. Indien in zijn ogen dat doel het beste en snelst kan worden bereikt door Google toe te laten zal hij dat niet nalaten.

Iedereen beweert hier met stelligheid dat HG precies weet hoe de hazen lopen en informatie achterhoudt. Ik denk dat hij in dezelfde onzekerheid verkeert waar deze ingezette ontwikkeling toe leidt.
Geruggesteund door de orderboeken afgesloten in de afgelopen jaren weet hij en iedereen die een beetje kan rekenen dat de komende jaren een stijgende omzet Automotive zal laten zien. Of die stijging ook doorzet in het HDmaps tijdperk staat slechts in de sterren geschreven.
De plotselinge move van Nissan heeft aangetoond dat de door hem verwachte blokkade door OEMs naar Google niet bestaat en hij weet als geen ander dat een omzet van minimaal 1,5 a 2 miljard in A/E noodzekelijk is om de investeringen gedaan in HDmaps te rechtvaardigen.

Ik kan me daarbij voorstellen dat hij beschutting zoekt in een Europese alliantie met HERE en BAD maar hoop op een wereldwijde aanpak onder een dak met Microsoft.
AB ! voor de uitgebreide onderbouwing.

TomTom in een Europese alliantie met HERE en BAD (meer samenwerking OEMs) gebruikmakend en gesteund door het platform AZURE van Microsoft.
Denk dat VW (grootste autobouwer in Europa) die nog zoekende is naar een deelname en de laatste weken meer en meer samenwerkingen met Ford en Microsoft bekend heeft gemaakt ook dat laatste zetje kan geven.

HG die in de 2 interviews van afgelopen vrijdag zijn ongenoegen uit dat alle macht en kennis naar de west kust van Amerika verdwijnt en bedreiging van Google ziet als een wake up call rept werkelijk totaal niet over HERE of dit totaal niet aan de orde is (erg vreemd en zelfs een beetje verdacht)
Vervolgens de interview met CEO Overbeek van HERE die wel heel stellig in zijn overtuiging is dat het gaat tussen HERE en Google (ook erg vreemd en zelfs een beetje verdacht)en dat TomTom er niet toe doet omdat het te zelfstandig wil zijn.

TomTom HD maps met toebehoren, geheel of gedeeltelijk onderdak bij Microsoft of in een Europese alliantie met HERE/BAD beide scenario's zijn gewoon heel goed voor de aandeelhouders !
De ontknoping zal niet lang meer op zich laten wachten.

Jan Peter Balkenellende
0
quote:

Accuboor schreef op 24 december 2018 07:04:

De synergiewaarde bij samengaan HERE en TomTom is gigantisch...
Waarschijnlijk heb je totaal geen idee. Roept maar wat. 0,0 meerwaarde.
[verwijderd]
0
quote:

Accuboor schreef op 24 december 2018 07:04:

De synergiewaarde bij samengaan HERE en TomTom is gigantisch...
Wat heb Ik daar aan als we voor een habbekrats van de beurs geplukt worden?

Zie meerwaarde in eerst marktaandeel door laten groeien. Of belangrijker nog inzicht krijgen in het marktaandeel
[verwijderd]
0
quote:

Accuboor schreef op 23 december 2018 22:05:

Even de synergie-waarde inschatten bij samengaan TomTom en HERE.

HERE-omzet 1,1mrd met 8.000 man personeel (835mln in Automotive)

TomTom-omzet Automotive +Enterprise gaat dit jaar naar 350mln en stijgt iig nog 2 jaar obv de tot nu toe bekend gemaakte orderboekbedragen

90% kosten TomTom zijn dubbel bij samenvoegen met HERE. Heb je het na synergie niet meer over 100mln ebitda bij TomTom maar over zeker 300mln+ ebitda!

En stel je nu eens voor dat TomTom voorloopt op HERE met zijn automatische updates, dan kunnen de kosten bij HERE nog eens naar beneden met zeg 20%, heb je het over nog eens 200mln extra synergie per jaar...

Nee dan heeft TomTom zeker 2,5-4mrd waarde voor HERE (obv schappelijke 8x ebitda waardering). Wat er voor TomTom betaald zal worden gaan we natuurlijk zien!

Spannend!
Voor JP ellende
[verwijderd]
0
quote:

Sunshine Band schreef op 24 december 2018 07:10:

[...]

Wat heb Ik daar aan als we voor he habbektats van de beurs geplukt worden?
Daar ben je toch zelf bij? Dan meldt je je stukken gewoon niet aan.
Jan Peter Balkenellende
0
quote:

Accuboor schreef op 24 december 2018 07:12:

[...]
Voor JP ellende
Allemaal als als.. totaal geen idee of het zo werkt in de markt. Blaast maar wat. 0,0 leeswaarde..
[verwijderd]
0
quote:

Jan Peter Balkenellende schreef op 24 december 2018 07:16:

[...]

Allemaal als als.. totaal geen idee of het zo werkt in de markt. Blaast maar wat. 0,0 leeswaarde..
Ach jou indicatieve overnamekoers van 5,20 voor geheel TomTom is ronduit lachwekkend JP ellende.

Ik vind je posts zelfs negatieve leeswaarde hebben ;-)
JvH
3
Als je het FD artikel goed leest, zelfs zonder roze bril, kun je maar 1 conclusie trekken.

Volgens de website TMT Finance zou Here concurrent TomTom willen overnemen. 'Geen commentaar', is het antwoord van Overbeek.

En hoewel hij het noemen van TomTom zorgvuldig uit de weg gaat, legt hij wel veel nadruk op een belangrijk verschil in strategie tussen zijn bedrijf en dat van het zelfstandige TomTom: Here heeft met onder andere chipmaker Intel en drie Duitse autobouwers (Audi, Daimler en BMW) een aantal aandeelhouders met zeer diepe zakken aan boord. 'Het maken en steeds sneller bijwerken van de kaarten is heel complex en ongelooflijk kapitaalintensief. Daar heb je schaalgrootte voor nodig.'

Waarom zelf gaan liggen pielekonten als de oplossing te koop staat in de vorm van TomTom.

Here ziet overnamestrijd met Google - media

Er blijven er 2 over, dus wil/gaat Here TomTom kopen. Blijft de grote vraag, gaan Microsoft en Apple deze eenmalige kans zomaar voorbij laten gaan?
[verwijderd]
1
quote:

Sunshine Band schreef op 24 december 2018 07:10:

[...]

Wat heb Ik daar aan als we voor he habbekrats van de beurs geplukt worden?

Zie meerwaarde in eerst marktaandeel door laten groeien. Of belangrijke relations nog inzicht in het marktaandeel
Joh....die 12 euro ga je echt minimaal zien t.o.v. de 7,55 die nu genoteerd staan op de beurs bij een pluk.
ketchup
1
quote:

Accuboor schreef op 24 december 2018 07:04:

De synergiewaarde bij samengaan HERE en TomTom is gigantisch...
helemaal mee eens plus dat lost in 1x alles op voor balans tussen Car Inc en Big Tech voor aanbod en dat maakt het ongelofelijk moeilijk voor verder nieuwe marktveroveraars, hoe rijk ze ook zijn.

de vraag is natuurlijk wel .... hoe gaan WIJ ( de reguliere aandeelhouder ) hierin mee kunnen profiteren en dan heb ik een andere mening dan de meeste hier, ik zie voor ons eigenlijk geen plek binnen deze mogelijke 'newco' als aandeelhouders en dan zijn we toch afhankelijk van hoe 'genereus' gaat HG voor ons zijn ?
[verwijderd]
0
quote:

JvH schreef op 24 december 2018 07:20:

Als je het FD artikel goed leest, zelfs zonder roze bril, kun je maar 1 conclusie trekken.

Volgens de website TMT Finance zou Here concurrent TomTom willen overnemen. 'Geen commentaar', is het antwoord van Overbeek.

En hoewel hij het noemen van TomTom zorgvuldig uit de weg gaat, legt hij wel veel nadruk op een belangrijk verschil in strategie tussen zijn bedrijf en dat van het zelfstandige TomTom: Here heeft met onder andere chipmaker Intel en drie Duitse autobouwers (Audi, Daimler en BMW) een aantal aandeelhouders met zeer diepe zakken aan boord. 'Het maken en steeds sneller bijwerken van de kaarten is heel complex en ongelooflijk kapitaalintensief. Daar heb je schaalgrootte voor nodig.'

Waarom zelf gaan liggen pielekonten als de oplossing te koop staat in de vorm van TomTom.

Here ziet overnamestrijd met Google - media

Er blijven er 2 over, dus wil/gaat Here TomTom kopen. Blijft de grote vraag, gaan Microsoft en Apple deze eenmalige kans zomaar voorbij laten gaan?
Precies ! Als Microsoft of Apple TomTom koopt dan zijn woorden de problemen voor HERE in dit speelveld groter.
Dus proberen TomTom binnen te halen, dus meer OEMs achter je te krijgen.
Echt tis niet voor niks wel erg veel spierballen taal van CEO Overbeek zoals Wies al heeft aangegeven.
[verwijderd]
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 24 december 2018 07:27:

[...]

helemaal mee eens plus dat lost in 1x alles op voor balans tussen Car Inc en Big Tech voor aanbod en dat maakt het ongelofelijk moeilijk voor verder nieuwe marktveroveraars, hoe rijk ze ook zijn.

de vraag is natuurlijk wel .... hoe gaan WIJ ( de reguliere aandeelhouder ) hierin mee kunnen profiteren en dan heb ik een andere mening dan de meeste hier, ik zie voor ons eigenlijk geen plek binnen deze mogelijke 'newco' als aandeelhouders en dan zijn we toch afhankelijk van hoe 'genereus' gaat HG voor ons zijn ?
Ha Ketchup, snap dat dit een mogelijkheid is. Zouden de Founders hun dominante positie nu willen inruilen voor een bijrol met minder zeggenschap? Zouden zij ook niet beter af zijn met een goede deal in 1 keer?

Hoe dan ook er is actie en dat hebben we nodig. HERE, Microsoft of toch nog Apple voor de maps.
JvH
1
quote:

Prop. schreef op 24 december 2018 06:32:

Ik snap de titel van dit stukje niet, uiteindelijk is er een overname strijd tusse Here en Google. Wie gaan ze dan overnemen?
Dan moet je ook even de titel vermelden.

Here ziet overnamestrijd met Google - media

En dan je vraag. Is die serieus of is het een retorische vraag aangezien TomTom te koop staat?
pielsje
0
Sander1234
0
Voor alsnog doet dit weinig met de koers. Turbo’s bewegen amper.. Dus hoe dit nieuws gelezen wordt is niet duidelijk ( iig tov de turbohandel)
VanillaSky
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 24 december 2018 07:27:

[...]

helemaal mee eens plus dat lost in 1x alles op voor balans tussen Car Inc en Big Tech voor aanbod en dat maakt het ongelofelijk moeilijk voor verder nieuwe marktveroveraars, hoe rijk ze ook zijn.

de vraag is natuurlijk wel .... hoe gaan WIJ ( de reguliere aandeelhouder ) hierin mee kunnen profiteren en dan heb ik een andere mening dan de meeste hier, ik zie voor ons eigenlijk geen plek binnen deze mogelijke 'newco' als aandeelhouders en dan zijn we toch afhankelijk van hoe 'genereus' gaat HG voor ons zijn ?
Eigenlijk wel het meest aannemelijke scenario. Ook omdat Harold aangeeft dat hij het een slechte zaak vind dat bedrijven allemaal aan US verkocht worden. M.i. valt daarmee Big Tech af en mogelijk ook Verizon.

Nadeel voor ons als aandeelhouder is dat het geen hoofdprijs gaat worden en zeer waarschijnlijk ook 'vriendschappelijk' gebeurd waardoor er inderdaad voor de FFF wel eens een earn out of andere constructie kan worden bedacht.

Indien het 12 brengt kan ik het accepteren. Je kan wel dwars gaan liggen maar TT met dit trackrecord daar is echt wel 95+% blij als hij/zij er met 12 uit kan. Dus het gaat niks uithalen.

Zie in de media al dat er enkel gerept word over Google en Here die de markt gaan verdelen, in dat geval is het inderdaad beter dat Here (marktleider) TT opslokt.

JvH
0
quote:

Sander1234 schreef op 24 december 2018 08:11:

Voor alsnog doet dit weinig met de koers. Turbo’s bewegen amper.. Dus hoe dit nieuws gelezen wordt is niet duidelijk ( iig tov de turbohandel)
Korte handelsdag, daarbij is de beurs met kerst dicht, dus eigenlijk weekend. TomTom gaat in de regel voor het weekend omhoog;).
5.516 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 ... 272 273 274 275 276 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 17:35
Koers 7,275
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 7,275
Laag 7,075
Volume 227.592
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront