BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

BAM December 2018. Feestmaand Super Strong Buy

3.411 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 164 165 166 167 168 169 170 171 » | Laatste
OnoMatopee
0
quote:

Hoopmazzel schreef op 28 december 2018 17:41:

[...]

De 2,50 wordt maandag een makkie Ed...

Goed weekend allemaal!
hope so, ook zo!
snipper
0
quote:

Hoopmazzel schreef op 28 december 2018 17:41:

[...]

De 2,50 wordt maandag een makkie Ed...

Goed weekend allemaal!
..met een hoop mazzel!
boldie
0
M_Kaka
3
Duitsland geeft akkoord voor aanleg tunnel naar Denemarken

De Duitse autoriteiten hebben vrijdag ingestemd met de aanleg van de Fehmarnbelt-tunnel, ondanks de milieubezwaren die zijn ingebracht tegen het in totaal €7 mrd kostende project. Dit meldt persbureau Reuters. Voor Nederlandse bouwer BAM en baggeraars Van Oord en Boskalis is de toestemming een belangrijke mijlpaal. Zij wonnen in 2016 de aanbesteding en gaan meebouwen aan de tunnel.

Impressie van de tunnelingang. De Fehmarnbelt-tunnel levert een veel directere verbinding op met de oostelijke eilanden van Denemarken en Zweden.
Impressie van de tunnelingang. De Fehmarnbelt-tunnel levert een veel directere verbinding op met de oostelijke eilanden van Denemarken en Zweden.Foto: femern.com
De negentien kilometer lange afzinktunnel verbindt Duitsland met de weg en per spoor met de oostelijk gelegen eilanden van Denemarken. Hierdoor ontstaat een directe verbinding van Hamburg via Lübeck naar Kopenhagen. De verbinding verkort de reistijd tussen de Duitse en Deense kust tot tien minuten met de auto, waar nu een omweg van 160 kilometer nodig is of een reis per veerboot van een uur. De trein doet er straks zeven minuten over.

Omdat er al een brug ligt tussen de Deense hoofdstad Kopenhagen en het Zweedse Malmö zal ook Zweden een veel betere verbinding met Duitsland krijgen dankzij de tunnel.

Hoger beroep nog mogelijk
Tegen het besluit van de Duitse autoriteiten is nog hoger beroep mogelijk. Omdat het project nog verschillende procedures moest doorlopen, is de Nederlandse bouwer BAM er na de gunning conservatief mee omgegaan. Een woordvoerder van het bouwconcern zei eerder dit jaar dat de opdracht nog niet is opgenomen in het orderboek. BAM zit met een aantal ander bouwers in het consortium dat de tunnelbuis aanlegt. Het heeft een aandeel van €850 mln in deze opdracht van €3,4 mrd.

Baggeraars BAM en Van Oord sleepten gezamenlijk een order van €600 mln binnen, die ze 50/50 verdelen. Zij gaan de sleuf maken waarin de tunnel moet komen te liggen. Oorspronkelijk was voorzien dat de aanleg in 2018 zou starten en dat de tunnel in 2024 zou worden opgeleverd. Duitsland staat er om bekend dat de procedures bij infrastructurele projecten lang duren.
OnoMatopee
0
OnoMatopee
1

German approval of the Fehmarnbelt tunnel ready to be signed

Tris Thomas

Written by Tris Thomas on 28/12/2018 in News

Tagged:

The Ministry of Transport of Schleswig-Holstein announced today that the plan approval of the 18km long Fehmarnbelt immersed tube tunnel is ready to be signed. In accordance with German regulations, Femern A/S now has 14 days to review the approval before it is signed. During this process, only minor editorial changes may be made.

The tunnel will consist of 79 individual elements, each 217m long, and 10 special elements with a lower floor for the use of the tunnel operation and maintenance equipment.

“I am delighted and proud that we have today reached this crucial milestone. This is the result of several years of cooperation between the parties involved in Denmark and Germany. The approval means that agreement has now been reached between the German authorities and Femern A/S on how to construct the tunnel”, says Claus Dynesen, Project Director at Femern A/S.
Tunnelling Journal newsletter
Keep ahead with industry news and subscribe to Tunnelling Journal’s fortnightly newsletter ... click on the image and register today!
Find out more...

The actual plan approval is a legal document of more than 1,000 pages. It is based on the 14,000-page application prepared by Femern A/S and LBV Lübeck in cooperation with German experts. The application has been through two major public rounds of consultation in Germany since it was submitted for the first time in autumn 2013. Thus, it is a very robust and thorough application that takes into account both local interests and German and EU legislation in areas such as environment and safety.

“The plan approval determines the requirements and conditions that must be met, especially in relation to the environment, in order for Femern A/S’s construction work on the German side to proceed. We will now thoroughly analyse the approval, and then, during the spring, we will present scenarios on how we will achieve the project goals”,says Claus Dynesen.

The German plan approval may be appealed to the Federal Administrative Court in Leipzig. Femern A/S has prepared thoroughly with this in mind. German legal proceedings would determine when construction can begin in earnest on the German side.

Most of the Fehmarnbelt construction work will take place on the Danish side at Rødbyhavn, where the largescale factory and work harbour for the production of the 70,000 tonne tunnel elements will be located.
OnoMatopee
0
Quelle: dpa-infocom GmbH
0
Anzeige

Kiel/Kopenhagen (dpa/lno) - Die Planungen für den Teil des Fehmarnbelttunnels auf deutschem Hoheitsgebiet sind so gut wie abgeschlossen. Der mehr als 1200 Seiten starke Entwurf des Planfeststellungsbeschlusses werde am Abend an die beiden Vorhabenträger Femern A/S in Kopenhagen und den Landesbetrieb Straßenbau und Verkehr Schleswig-Holstein (LBV.SH) in Lübeck verschickt, teilte Schleswig-Holsteins Verkehrsstaatssekretär Thilo Rohls am Freitag mit. Der Beschluss soll vor der Unterschrift einer letzten redaktionellen Qualitätskontrolle unterzogen werden.

«Damit gehen wir noch einmal auf Nummer sicher, weil im Lichte der erst vor wenigen Wochen ergangenen Gerichtsurteile zur Autobahn A 20 in Schleswig-Holstein sowie zur Finanzierung des Tunnels noch letzte textliche Anpassungen des Beschlusses vorgenommen wurden», sagte Rohlfs. Die Vorhabenträger hätten nun zwei Wochen Zeit, den Beschluss auf mögliche redaktionelle Fehler oder Unvollständigkeiten zu überprüfen. Gegen das Tunnelprojekt mit einem Investitionsvolumen von über sieben Milliarden Euro waren den Angaben zufolge im Planfeststellungsverfahren auf deutscher Seite insgesamt 12 600 Einwendungen erhoben worden, auf dänischer Seite 42.

Planfeststellungsbeschluss und Planunterlagen sollen im März 2019 zwei Wochen lang öffentlich ausgelegt werden. Anschließend haben potenzielle Kläger einen Monat Zeit, Klagen beim Bundesverwaltungsgericht einzureichen. Rohlfs sagte, da Klagen bereits angekündigt seien, sei sicher, dass der Bau des Tunnels nicht vor 2020 beginnen werde.
Anzeige

Die Naturschutzorganisation Nabu kündigte am Freitag an, die Entscheidung so nicht hinzunehmen. Der Nabu fordert per Online-Petition dazu auf, an Bundesverkehrsminister Andreas Scheuer (CSU) zu schreiben, damit dieser das Projekt stoppt. Der Fehmarnbelt Business Council hingegen begrüßte die Vorlage des Entwurfs.

OnoMatopee
0
Belttunnel kann gebaut werden

Nächster Meilenstein auf dem Weg zu einem Ostseetunnel zwischen Puttgarden und Rödbyhavn: Nach mehrmaliger Verzögerung bescheinigen die deutschen Planer der geplanten Verbindung die Baureife.
Diese Grafik zeigt ein Tunnelsegment.
Diese Grafik zeigt ein Tunnelsegment. Quelle: Femern A/s
Kiel/Puttgarden

Die Planungen für den Teil des Fehmarnbelttunnels auf deutschem Hoheitsgebiet sind abgeschlossen. Kiel erteilte dem Milliardenprojekt gestern nach wiederholten Verzögerungen die Baugenehmigung. Gebaut wird deshalb trotzdem nicht sofort. Mitte März werden die Pläne zunächst zwei Wochen lang der Öffentlichkeit zur Einsicht präsentiert. Danach kann das Projekt vor dem Bundesverwaltungsgericht beklagt werden. Dass davon Gebrauch gemacht wird, gilt nach ersten Ankündigungen als wahrscheinlich. Bis zu einem Richterspruch verzögert sich der Tunnelbau vermutlich um weitere zwei Jahre.

Mehr als fünf Jahre hat die Behörde in Kiel dafür gebraucht, den Planfeststellungsbeschluss zu fassen – bedingt nicht zuletzt durch die Bearbeitung von 12 600 Einwendungen allein auf dieser Seite des Fehmarnbelts. Zweimal hatte nachgebessert werden müssen. Die dänische Regierung drückte dabei – zum Missfallen der Kieler Landesregierung – unverhohlen aufs Tempo. Denn die Dänen ihrerseits hatten ein Baugesetz bereits 2015 verabschiedet und den dänischen Tunnelteil damit längst genehmigt.

„Das Vorhaben geht nach intensiver öffentlicher Diskussion, Planung und Vorbereitung in die entscheidende Zielgerade“, freut sich Verkehrsstaatssekretär Thilo Rohlfs. Die 1200 Seiten des Planfeststellungsbeschlusses würden im Januar einer „letzten redaktionellen Qualitätskontrolle“ durch den Landesstraßenbaubetrieb und die dänische Planungsgesellschaft Femern A/S unterzogen. „Damit gehen wir noch einmal auf Nummer sicher, weil im Lichte der erst vor wenigen Wochen ergangenen Gerichtsurteile zur A 20 in Schleswig-Holstein sowie zur Finanzierung des Tunnels noch letzte Anpassungen des Beschlusses vorgenommen wurden“, erläuterte Rohlfs. Die Vorhabenträger hätten nun zwei Wochen Zeit, den Beschluss auf mögliche Fehler und Unvollständigkeiten zu überprüfen.

Der Nabu erklärte, der Beschluss „für ein ökologisch besonders schädliches Infrastrukturvorhaben“ sei völlig überflüssig. „Wir hätten erwartet, dass die Planungen zu diesem sinnlosen Projekt eingestellt werden, so lange noch kein Totalschaden angerichtet ist“, sagte Nabu-Bundesgeschäftsführer Leif Miller. Der Nabu ruft per Online-Petition auf, an Bundesverkehrsminister Andreas Scheuer (CSU) zu schreiben. Er solle „die Reißleine ziehen und seine im Staatsvertrag festgehaltenen Möglichkeiten nutzen, den Ostseetunnel zu stoppen“. Parallel kündigt der Nabu an, den Klageweg zu prüfen. „Mit Fachanwälten werden wir uns den Planfeststellungsbeschluss genau ansehen.“

Ähnliche Andeutungen macht die Reederei Scandlines, die mit ihren Fähren auf der Vogelfluglinie im Wettbewerb mit dem Tunnel stehen wird. „Da Scandlines im Bauprozess enteignet wird, stehen uns besondere Rechte zu“, sagte Sprecherin Anette Ustrup Svendsen. „Sofern wir es als notwendig ansehen, werden wir von diesem Recht Gebrauch machen.“

Der „lückenhafte“ Planfestellungsbeschluss sei rechtswidrig, weil die Finanzierung des Tunnels nicht gesichert sei, sagte Hendrick Kerlen, Vorsitzender des Aktionsbündnisses gegen die feste Fehmarnbeltquerung. Die Auswirkungen des jüngst ergangenen Urteils des Luxemburger EU-Gerichts bezüglich der dänischen Staatshilfen seien völlig unklar.

Die Dänen von Femern A/S zeigten sich dagegen „froh und stolz“, dass das Tunnelprojekt einen Meilenstein erreicht habe. Ein deutsches Gericht werde nun Einfluss darauf haben, wann die Bauarbeiten wirklich beginnen können, erklärte Projektdirektor Claus Dynesen.

Curd Tönnemann
OnoMatopee
0
juni '16 Nederlandse bouw- en baggerbedrijven zijn de grote winnaars bij de aanleg van de langste spoor- en autotunnel ter wereld, zo schrijft het AD.

Met zijn lengte van 18 kilometer wordt de Fehmarnbelttunnel tussen Duitsland en Denemarken een prachtig voorbeeld van wat de Nederlandse weg- en waterbouwsector vermag. "Dit is echt een visitekaartje voor Nederland,'' zegt Martijn Smitt, directeur van BAM Infra.

De adrenaline giert een dag na de ondertekening van het megacontract nog door Smitts lijf. "We zijn met honderd man 3 jaar bezig geweest deze opdracht binnen te slepen. Als je dan uiteindelijk je handtekening zet onder het contract gaat er wel wat door je heen.'' Behalve adrenaline zal dat ook de feestelijke champagne zijn geweest, maar gisteren was de Hollandse nuchterheid alweer terug. "Op het hoofdkantoor hebben we vandaag een gebakje gegeten.''

Harde strijdDe opwinding is niet verwonderlijk. Ook een groot bedrijf tekent niet elke dag een contract ter waarde van 3,4 miljard euro. Het aandeel van BAM daarin is 850 miljoen euro. De rest wordt verdeeld tussen Deense, Duitse, Franse en Belgische partners. Het gaat om een enorm project. In de tunnel komen vier rijbanen en twee spoorlijnen te liggen.

De reis tussen Duitsland en Kopenhagen, nu nog een uur varen, duurt straks nog 10 minuten met de auto en 7 minuten met de trein. Wie niet met de boot wil, moet de komende jaren nog 160 kilometer omrijden om vanuit Duitsland in Kopenhagen te komen. Voor de aanleg van de tunnel is 8 jaar uitgetrokken.

De strijd om de opdracht was hard en langdurig. "Er deden vijf internationale consortia mee aan de biedingen. De eisen die de Deense overheid stelde waren megahoog.'' Na de eerste bieding zaten alle vijf de consortia boven het budget. Na aanpassingen van een aantal eisen bleven de kandidaten in de tweede ronde wel binnen het budget. Uiteindelijk werd het consortium met BAM in de derde ronde de winnaar. "Het project werd voor de helft op basis van prijs gegund en de helft op basis van het technisch plan. En daar scoorden we 93 van de 100 punten. Dat heeft ons de opdracht bezorgd.''

TechniekSmitt is apetrots dat juist de technische aspecten, te zien in de illustratie, de doorslag hebben gegeven. "Daar hebben wij als BAM een groot aandeel in gehad. De tunnel wordt gebouwd met de afzinktechniek. Die is in Nederland is ontwikkeld. De Maastunnel in Rotterdam was de eerste tunnel in de wereld die met die techniek is aangelegd. Dat was in 1942. Nederlandse bedrijven, waaronder BAM, zijn daar nog steeds met afstand de beste in de wereld in.''

Enthousiast gaat de directeur van BAM Infra verder: "Ik ben zelf al 20 jaar met afzinken van tunnels bezig, over de hele wereld. Dat we deze opdracht nu hebben binnengehaald is echt een dikke kers op de taart.''

Bij megaprojecten horen ook megarisico's. Recent nog ging bouwer Ballast Nedam bijna onderuit door problemen bij de aanleg van de verbrede A15 bij Rotterdam. Martijn Smitt is er hier niet bang voor. "We hebben alle begrotingsregels nauwgezet beoordeeld. Waar nodig hebben we wereldwijd experts en zelfs hoogleraren ingeschakeld om de berekeningen te controleren. Op het einde hebben we PwC nog een finale check op de aanbieding laten doen.''

BaggeraarsDe vlag ging niet alleen uit op het Bunnikse hoofdkantoor van BAM. Ook in Papendrecht en Rotterdam was het feest. De baggerbedrijven Van Oord en Boskalis sleepten ieder voor 300 miljoen euro aan orders binnen voor het uitbaggeren van de geul waar de tunnel in komt te liggen. Dat is ook een precisiewerk waarvoor specialistische kennis nodig is, vanwege de diepte en de sterke stroming. Bovendien is het een drukke scheepvaartroute.

"En we leggen een haven aan, waar de bouwers de fabriek neerzetten om de tunneldelen te produceren,'' laat een woordvoerder van Boskalis weten. Beide Nederlandse baggeraars zullen het opgebaggerde slib gebruiken voor de aanleg van een natuur- en recreatiegebied bij Denemarken.
[verwijderd]
0
OnoMatopee
1
quote:

Moxxey schreef op 28 december 2018 22:48:

Mooie opdracht!

een oude, maar binnenkort bevestigd.
boldie
0
quote:

OnoMatopee schreef op 28 december 2018 22:53:

[...]een oude, maar binnenkort bevestigd.
kan dan op de stapel want s bericht net zo wordt als in de race dan zie ik het iets minder positief in
HenkdeV
0
quote:

boldie schreef op 28 december 2018 23:18:

[...]kan dan op de stapel want s bericht net zo wordt als in de race dan zie ik het iets minder positief in
Uiteindelijk gaat het om de order.
HenkdeV
0
Voor alle duidelijkheid: deze kop is niet door mij bedacht.

Koersval verplettert roze bril beleggers

Na forse verliezen op aandelenbeurzen in binnen- en buitenland balanceert de particuliere belegger op het randje van depressiviteit.

De stand van de Beleggersbarometer van ING, een maandelijkse peiling onder kleine aandelenbeleggers, is in december gekelderd van 122 naar 105 punten. Dat betekent dat het aantal pessimisten flink is toegenomen, en dat er nu bijna evenveel zwartkijkers op de beurs rondlopen als mensen met een roze bril. Het is voor het eerst sinds september 2013 dat de barometer zo laag staat.

En dat is goed te verklaren, zegt Bob Homan, hoofd van ING’s investment office. Hij is al sinds 1994 beroepsmatig betrokken bij de beurs. „Dit was de slechtste decembermaand die ik ooit heb meegemaakt”, zegt hij.

Met nog een halve handelsdag te gaan staat de AEX-index, met de 25 belangrijkste beursgenoteerde bedrijven van Nederland, deze maand op -7%. De Dow Jones-index, de belangrijkste graadmeter in New York, verloor in één maand tijd 9%. Wereldwijd is er voor biljoenen dollars aan beurswaarde verdampt.

Veel particulieren zijn juist dit jaar gaan beleggen, omdat de spaarrente extreem laag staat en omdat het lange tijd juist heel goed ging op de beurs. Voor hen is deze decembermaand extra zuur, zegt Peter Siks, beleggerstrainer bij BinckBank. „Historisch gezien zijn november en december juist overwegend goede beursmaanden.”

"December extra zuur voor starters"
Particuliere beleggers die individuele AEX-aandelen in de portefeuille hadden, werden door de verkoopgolf in 2018 vaak nog harder getroffen. Zo maakte ING in vergelijking met begin van dit jaar een duikvlucht van ruim 30%. Ook staalbedrijf ArcelorMittal en verlichtingsconcern Signify gingen in de uitverkoop met aderlatingen van meer dan 30%.

Aan de andere kant pakte de keuze voor een specifiek aandeel dit jaar soms wel goed uit. Supermarktconcern Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en Etos, deed per saldo uitstekende zaken met een sprong vooruit van bijna 25%. Mediaconcern Wolters Kluwer pakte er op jaarbasis een kleine 20% bij.

„Starters, maar ook ervaren beleggers, zijn verbaasd nu de koersen ook blijken te kunnen dalen”, aldus Homan. „Wij proberen dat uit te leggen aan mensen die beginnen met beleggen, maar toch is het vreemd om voor het eerst met verlies in aanraking te komen.”

Siks’ advies is om niet gelijk de handdoek in de ring te gooien, maar om vooral te kijken naar de lange termijn en mogelijk zelfs stapsgewijs bij te kopen. „Na de enorme neergang vanaf de jaartop is al veel slecht nieuws in de koersen verwerkt. Vanwege de vele onzekerheden zal 2019 naar verwachting nog wel een volatiel jaar worden. Daarom is een goede spreiding ook zo van belang.”

Oorzaak van de beursmalaise is de groeiende onzekerheid, met name over de grens. In de Verenigde Staten speelt president Donald Trump hardop met het idee om op de stoel van de centrale bankiers te gaan zitten – voor beleggers een nachtmerrie. De harde aanpak van China met het doorvoeren van importheffingen op Chinese producten wakkerde de onrust nog wat verder aan.

In Groot-Brittannië nadert de datum van de Brexit, maar weet niemand precies hoe die gaat verlopen. „Beleggers houden niet van onvoorspelbaarheid”, zegt Homan. „De Brexit heeft om die reden zelfs een verlammend effect, je kunt er toch geen peil op trekken.”

Van een grote vlucht van de beurs is vooralsnog geen sprake, zegt Homan, en wat hem betreft is dat ook niet nodig. „Een dalende beurs is niet per se een voorbode voor een recessie, en ik denk ook niet dat deze koersverliezen overslaan op de reële economie.”
OnoMatopee
0
quote:

HenkdeV schreef op 29 december 2018 09:15:

[...]

Uiteindelijk gaat het om de order.
Hoger beroep nog mogelijk
Tegen het besluit van de Duitse autoriteiten is nog hoger beroep mogelijk. Omdat het project nog verschillende procedures moest doorlopen, is de Nederlandse bouwer BAM er na de gunning conservatief mee omgegaan. Een woordvoerder van het bouwconcern zei eerder dit jaar dat de opdracht nog niet is opgenomen in het orderboek. BAM zit met een aantal ander bouwers in het consortium dat de tunnelbuis aanlegt. Het heeft een aandeel van €850 mln in deze opdracht van €3,4 mrd.

De tenderkosten zijn denk ik vast wel wel al genomen in voorgaande jaren.
OnoMatopee
1

Germany approves construction of $8 billion tunnel
10:09, 29.12.2018
Region:World News
Theme: Society

German authorities approved on Friday an $8 billion rail and road tunnel linking Denmark and Germany, Reuters reported.

The approval was issued by the Ministry of Transport of the German Federal State of Schleswig-Holstein. The company now has 14 days to review documents before signing.
HenkdeV
0
quote:

OnoMatopee schreef op 29 december 2018 09:57:

Germany approves construction of $8 billion tunnel
10:09, 29.12.2018
Region:World News
Theme: Society

German authorities approved on Friday an $8 billion rail and road tunnel linking Denmark and Germany, Reuters reported.

The approval was issued by the Ministry of Transport of the German Federal State of Schleswig-Holstein. The company now has 14 days to review documents before signing.
Ik zie het als een mooi slot van een slecht jaar. Zal vast wel goed komen.
3.411 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 164 165 166 167 168 169 170 171 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 3,788
Verschil -0,042 (-1,10%)
Hoog 3,814
Laag 3,758
Volume 577.058
Volume gemiddeld 1.427.326
Volume gisteren 705.352

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront