BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

BAM Januari 2019

2.300 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... 111 112 113 114 115 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

boldie schreef op 4 januari 2019 17:37:

ondanks stijging waardeloze dag.
Vind ik ook.... Nog tien van die rotdagen, dan haal ik al mijn geld van de beurs en kom nooit meer terug.
HenkdeV
0
Wall Street hoger na uitlatingen Fed-baas
Gepubliceerd op 4 jan 2019 om 19:35 Onderwerpen: Federal Reserve

NEW YORK (AFN) - De Amerikaanse aandelenbeurzen stonden vrijdag tijdens de middaghandel in New York flink in de plus. Wall Street reageerde op uitlatingen van Federal Reserve-voorzitter Jerome Powell. Ook waren beleggers in hun nopjes met het maandelijkse banenrapport van de Amerikaanse overheid, dat veel beter uitviel dan verwacht.

De Dow-Jonesindex noteerde rond 19.30 uur (Nederlandse tijd) 3,4 procent hoger op 23.462 punten. De brede S&P 500 won 3,5 procent tot 2533 punten en technologiegraadmeter Nasdaq kreeg er 4,4 procent bij op 6745 punten. Donderdag was nog sprake van stevige koersverliezen door een omzetalarm van Apple.

Powell deed mee aan een paneldiscussie in Atlanta met voorgangers Janet Yellen en Ben Bernanke. Daar hamerde hij erop dat de Fed altijd goed luistert naar wat er in de markt leeft, en ook bereid is zo nodig zijn beleid wat aan te passen. Het centralebankhoofd is in ieder geval niet van plan om overhaast te handelen, stelde hij. Dat voedde de speculatie dat de rente komende tijd wel eens minder hard omhoog zou kunnen gaan dan gedacht.
bartbas
0


Koninklijke BAM Groep
Totale netto shortpositie op 4 januari 2019: 5,53%
Shortposities worden momenteel niet weergegeven na de datum van de slotmelding. Klik hier om deze posities wel te laten zien.

manuss
0
quote:

snelle willem schreef op 4 januari 2019 19:05:

Volgende week naar 3€
Dat is mooi. Welke dag?
OnoMatopee
0
[verwijderd]
0
Deltaplan voor bouw is noodzakelijk’

— De bouwers krijgen het druk de komende tijd. Zo wil het kabinet 1,5 miljoen woningen verduurzamen. Daarnaast moeten ze ook nog eens 1 miljoen nieuwe woningen bijbouwen voor 2030. Hoe realistisch zijn deze plannen en wat gaat er dit jaar gebeuren om de nieuwbouw vlot te trekken? Het grote plan ligt volgens de aannemers al jaren in de la. „Laten we bouwen wat de consument wil, in plaats van de politiek.”

Door Yteke de Jong
3 uur geleden in FINANCIEEL

Bestuursvoorzitters Jan de Ruiter van bouwconcern VolkerWessels, Ton Hillen van Heijmans en Daan Sperling van TBI, het moederbedrijf van onder meer JP van Eesteren en Croonwolter&dros, kwamen in Amersfoort bijeen om hun licht te laten schijnen op al deze ambities. Samen zijn ze goed voor 30% van het totaal aantal personeel in de bouw in Nederland.

Waar komen die 1 miljoen woningen tot 2030 vandaan?

„Dat gaat we zonder nationale regie niet halen”, zeggen de ceo’s als uit één mond. „Als we de helft halen is dat al mooi. Er zijn te weinig plannen in voorbereiding. De huidige planning is niet realistisch.”

Een fijne binnenkomer, die haaks staat op wat het kabinet van plan is en wat de samenleving nodig heeft. Het dogma van binnenstedelijk bouwen haalt volgens de aannemers het tempo eruit. Dat leidt volgens hen teveel tot een eenheidsworst. „Als we alleen maar binnenstedelijk bouwen worden de appartementen steeds kleiner. Niet iedereen wil in de binnenstad wonen op 55m2. Laten we kijken naar wat de consument wil”, zegt Sperling.

Tel daarbij de verbouwingen die gedaan moet worden in verband met de doelstellingen van het klimaatakkoord, die deels bij de woningcorporaties terecht zullen komen. „Dat schreeuwt om nationale regie”, zegt de VolkerWessels-topman.

Nu zit elke gemeente voor zichzelf woningplannen uit te werken, maar met meer regie kan dat beter op elkaar afgestemd worden. „Bouwen is het samenspel tussen de leefbaarheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid”, zegt Hillen. „Er is binnenstedelijk best veel ruimte, maar er is een deltaplan nodig om die 1 miljoen woningen te bouwen. Dat is een Rijksopgaaf”, zegt Sperling.

Verder is het nodig om perspectief te bieden, zeggen de aannemers. Anders haken investeerders af, die ook nodig zijn om bijvoorbeeld te investeren in middeldure huurwoningen. „Er wordt over de woningbouw gepraat in tegenstellingen, dus of binnenstedelijk of in het groen. We moeten dit beiden doen!”, zegt Sperling.

Een andere vertragende factor bij grootschalige woningbouwplannen zijn de bezwaarprocedures. Nu duurt het na afgeven van de bouwvergunning circa twee tot drie jaar totdat de eerste paal de grond in kan.

Hoe zou dit sneller kunnen?

„Er wordt eindeloos geprocedeerd, waardoor het marktmoment verdwijnt”, zegt De Ruiter. „Ik pleit voor één keer bezwaar maken en alleen voor direct belanghebbenden”, zegt Hillen, die er op wijst dat het collectieve belang ook een belang is. „Het kan niet zo zijn dat men met dezelfde argumenten weer bezwaar maakt tegen de bouw- of omgevingsvergunning. Dat gebeurt nu wel.”

De aannemers verwachten dat de Vinex-wijk in een ander jasje weer terug zal komen. „Het plan ligt er al lang. Dat is 25 jaar geleden al gemaakt, namelijk bouwen aan de randen van het Groene Hart, gecombineerd met een lightrail. Het kan zo uit de la gehaald worden, er hoeft alleen maar wat financiering bij”, zegt Sperling. Prestatieafspraken met de gemeenten of regio’s kunnen volgen de aannemers het verschil maken.

De TBI-baas bespeurt wel de wil bij minister Ollongren (Binnenlandse Zaken). Er zijn woningbouwlocaties die alleen maar ontsloten kunnen worden door goed openbaar vervoer. „Beloon deze regio’s met het betalen van de infrastructuur. Dat deed men in de jaren tachtig ook. Voorbeelden zijn Almere, Capelle aan den IJssel en Zoetermeer.”

VolkerWessels maakte onlangs bekend dat ze niets meer ziet in complexe projecten in combinatie met een zogeheten DBFM-contract, waarin de aannemer verantwoordelijk is van het ontwerp tot en met het jarenlange onderhoud. Op het resultaat van Volker wordt een grote wissel getrokken door zo’n project, de zeesluis in IJmuiden. Heijmans en TBI trokken zich onlangs vanwege de grote risico’s terug uit het project A-15. Opvallend is dat de discussie over de risico’s weer volop leeft, terwijl in 2014 al beterschap was beloofd door Rijkwaterstaat (RWS).

Moet Rijkswaterstaat de bouwers meer tegemoettreden?

„Het gaat om het evenwicht. Nu is de sector te veel uitgehold”, zegt Hillen. „Een balans tussen de risico’s die we als bouwers kunnen beïnvloeden en welke niet.” Sperling vult aan: „Anders kan je nog beter met dat geld naar het casino gaan en op zwart of rood zetten.”

De bouwers erkennen dat ze te ver zijn meegegaan in het aannemen van de risico’s. Terugkijkend zien ze een sluipend proces, dat verergerd is door de kredietcrisis. Ook ligt het aan de aard van het werk.

Zonder projecten is er sprake van leegloop, iets dat meteen in de papieren loopt. „Er is altijd een stuk ongezonde spanning, projectkoorts, in het bedrijf”, zegt Sperling. De bouwers hebben tienduizenden mensen aan het werk.

„Als er een beperkt aantal projecten op de markt is, schuif je op. Zo eerlijk moet je zijn”, zegt Heijmans-baas Hillen. „Willen we een gezonde wegenbouwsector in Nederland houden, dan moeten er meer risico’s terug naar de opdrachtgever.” De anderen beamen dat. De ceo’s vinden niet dat ze Rijkswaterstaat onder druk zetten met het terugtrekken uit grote projecten.

In de bouwcontracten kunnen de risico’s anders vastgelegd worden. „Een aannemer kan geen verantwoordelijkheid nemen voor het risico van overstroming van de IJssel bij de A-15. Dat is niet realistisch en mag niet gevraagd worden. Dat ligt toch echt bij de samenleving”, zegt Jan de Ruiter.

Hoe zou u het vinden als buitenlandse bouwers hier straks de wegen aanleggen in plaats van uw bedrijven?

„Dat kan, het is een open markt. Maar vraag mij dan niet om als Nederlands bedrijf te investeren in onderwijs, de overdracht van onze kennis en kunde. Terwijl we daar juist wel in willen investeren. Als ik geen werk meer heb, kunnen jonge talenten in ons land niet meer aan de slag en hol je op lange termijn het technisch onderwijs uit en dat kan toch niet de bedoeling zijn”, zegt Hillen.

[verwijderd]
0
Jan de Ruiter wil af van het beeld van de bouwers versus RWS. „Niemand heeft plezier van een problematisch project. Ook RWS niet. Hoewel soms gezegd wordt dat de overschrijding op de zeesluis de belastingbetaler geld scheelt, heeft RWS ook liever projecten die binnen budget worden afgerond en een sterke sector. Het is niet uitgesloten dat ook buitenlandse bouwers zich terugtrekken vanwege de risico’s.”

Ook willen de bouwers geen wegenbouwprojecten meer financieren, voor zover hun financiën dat toestaan. „De aannemers moeten lenen bij de bank. Dat is duurder dan het geld dat de staat leent. Bovendien zijn banken minder flexibel als de planning om wat voor reden uitloopt”, zegt VolkerWessels-topman De Ruiter. „Het Rijk kan beter zelf voorfinancieren en kan vervolgens alsnog besluiten om te verkopen.”

De bouwsector is al tijden in gesprek met Rijkswaterstaat. Waarom moet er nog zo lang gepraat worden? Eén oplossing is het zogenoemde alliantiecontract, waarin risico’s gedeeld worden, vaak vergezeld van een financiële prikkel om er samen uit te komen.

Oplossing twee: snellere offerteprocedures en gedeeltelijke vergoeding van de offertekosten. De huidige tenderkosten noemt de TBI-baas ‘onaanvaardbaar hoog’. „De uitvraag is te gedetailleerd en te complex”, zegt Sperling. „Een konvooi op volle zee kan geen haakse bocht maken. Stap voor stap zal er een meer evenwichtige marktuitvraag komen.”

Moet Rijkswaterstaat zelf weer ingenieurs in dienst nemen?

„Jaaah”, zeggen de drie ceo’s in koor. Volgens De Ruiter is er niets aan de hand als de scope vaststaat, plus een evenwichtige risicoverdeling. Een snellere selectie voorkomt teleurstelling en kosten bij de anderen. „Nu zijn we een bewegend doel dat beprijsd moet worden.”

Het tekort aan vaklui is volgens de aannemers een andere remmende factor bij het aanjagen van de woningbouw naar 75.000 stuks per jaar. Er is niet voldoende personeel om de gewenste bouwopgaaf voor elkaar te krijgen. Honderdduizend bouwvakkers hebben de sector door de kredietcrisis verlaten.

Maar de bouwers verwachten door standaardisatie en digitalisering tekorten aan arbeidskrachten over een paar jaar deels op te kunnen vangen. Andere hulp komt van werkkrachten uit het buitenland. De casco’s in de woningbouw worden steeds vaker prefab gemaakt. Dat gaat ten koste van arbeidsplaatsen. Maar de bouwers wijzen erop dat de instroom van leerscholen groeit, volgend jaar 20% hoger. „Dit jaar en volgend jaar hebben we nog tekorten aan personeel, maar daarna verwacht ik een stabilisatie”, zegt de TBI-baas.

„We willen juist een bijdrage leveren aan het technisch onderwijs en dat ook blijvend doen om een gezonde toekomst voor de sector te borgen. We moeten de handjes wel meer waarderen in de samenleving. Dat schort er nog maar al te veel aan”, zegt Hillen. Hij merkt in zijn omgeving dat veel ouders hun kind verder willen laten studeren. „Uiteindelijk moeten die mooie ontwerpen wel gemaakt worden. Dat kan niet zonder vakmanschap.”

snipper
0
quote:

Ben313 schreef op 5 januari 2019 09:36:

Deltaplan voor bouw is noodzakelijk’

— De bouwers krijgen het druk de komende tijd. Zo wil het kabinet 1,5 miljoen woningen verduurzamen. Daarnaast moeten ze ook nog eens 1 miljoen nieuwe woningen bijbouwen voor 2030. Hoe realistisch zijn deze plannen en wat gaat er dit jaar gebeuren om de nieuwbouw vlot te trekken? Het grote plan ligt volgens de aannemers al jaren in de la. „Laten we bouwen wat de consument wil, in plaats van de politiek.”

Door Yteke de Jong
3 uur geleden in FINANCIEEL

Bestuursvoorzitters Jan de Ruiter van bouwconcern VolkerWessels, Ton Hillen van Heijmans en Daan Sperling van TBI, het moederbedrijf van onder meer JP van Eesteren en Croonwolter&dros, kwamen in Amersfoort bijeen om hun licht te laten schijnen op al deze ambities. Samen zijn ze goed voor 30% van het totaal aantal personeel in de bouw in Nederland.

Waar komen die 1 miljoen woningen tot 2030 vandaan?

„Dat gaat we zonder nationale regie niet halen”, zeggen de ceo’s als uit één mond. „Als we de helft halen is dat al mooi. Er zijn te weinig plannen in voorbereiding. De huidige planning is niet realistisch.”

Een fijne binnenkomer, die haaks staat op wat het kabinet van plan is en wat de samenleving nodig heeft. Het dogma van binnenstedelijk bouwen haalt volgens de aannemers het tempo eruit. Dat leidt volgens hen teveel tot een eenheidsworst. „Als we alleen maar binnenstedelijk bouwen worden de appartementen steeds kleiner. Niet iedereen wil in de binnenstad wonen op 55m2. Laten we kijken naar wat de consument wil”, zegt Sperling.

Tel daarbij de verbouwingen die gedaan moet worden in verband met de doelstellingen van het klimaatakkoord, die deels bij de woningcorporaties terecht zullen komen. „Dat schreeuwt om nationale regie”, zegt de VolkerWessels-topman.

Nu zit elke gemeente voor zichzelf woningplannen uit te werken, maar met meer regie kan dat beter op elkaar afgestemd worden. „Bouwen is het samenspel tussen de leefbaarheid, beschikbaarheid en betaalbaarheid”, zegt Hillen. „Er is binnenstedelijk best veel ruimte, maar er is een deltaplan nodig om die 1 miljoen woningen te bouwen. Dat is een Rijksopgaaf”, zegt Sperling.

Verder is het nodig om perspectief te bieden, zeggen de aannemers. Anders haken investeerders af, die ook nodig zijn om bijvoorbeeld te investeren in middeldure huurwoningen. „Er wordt over de woningbouw gepraat in tegenstellingen, dus of binnenstedelijk of in het groen. We moeten dit beiden doen!”, zegt Sperling.

Een andere vertragende factor bij grootschalige woningbouwplannen zijn de bezwaarprocedures. Nu duurt het na afgeven van de bouwvergunning circa twee tot drie jaar totdat de eerste paal de grond in kan.

Hoe zou dit sneller kunnen?

„Er wordt eindeloos geprocedeerd, waardoor het marktmoment verdwijnt”, zegt De Ruiter. „Ik pleit voor één keer bezwaar maken en alleen voor direct belanghebbenden”, zegt Hillen, die er op wijst dat het collectieve belang ook een belang is. „Het kan niet zo zijn dat men met dezelfde argumenten weer bezwaar maakt tegen de bouw- of omgevingsvergunning. Dat gebeurt nu wel.”

De aannemers verwachten dat de Vinex-wijk in een ander jasje weer terug zal komen. „Het plan ligt er al lang. Dat is 25 jaar geleden al gemaakt, namelijk bouwen aan de randen van het Groene Hart, gecombineerd met een lightrail. Het kan zo uit de la gehaald worden, er hoeft alleen maar wat financiering bij”, zegt Sperling. Prestatieafspraken met de gemeenten of regio’s kunnen volgen de aannemers het verschil maken.

De TBI-baas bespeurt wel de wil bij minister Ollongren (Binnenlandse Zaken). Er zijn woningbouwlocaties die alleen maar ontsloten kunnen worden door goed openbaar vervoer. „Beloon deze regio’s met het betalen van de infrastructuur. Dat deed men in de jaren tachtig ook. Voorbeelden zijn Almere, Capelle aan den IJssel en Zoetermeer.”

VolkerWessels maakte onlangs bekend dat ze niets meer ziet in complexe projecten in combinatie met een zogeheten DBFM-contract, waarin de aannemer verantwoordelijk is van het ontwerp tot en met het jarenlange onderhoud. Op het resultaat van Volker wordt een grote wissel getrokken door zo’n project, de zeesluis in IJmuiden. Heijmans en TBI trokken zich onlangs vanwege de grote risico’s terug uit het project A-15. Opvallend is dat de discussie over de risico’s weer volop leeft, terwijl in 2014 al beterschap was beloofd door Rijkwaterstaat (RWS).

Moet Rijkswaterstaat de bouwers meer tegemoettreden?

„Het gaat om het evenwicht. Nu is de sector te veel uitgehold”, zegt Hillen. „Een balans tussen de risico’s die we als bouwers kunnen beïnvloeden en welke niet.” Sperling vult aan: „Anders kan je nog beter met dat geld naar het casino gaan en op zwart of rood zetten.”

De bouwers erkennen dat ze te ver zijn meegegaan in het aannemen van de risico’s. Terugkijkend zien ze een sluipend proces, dat verergerd is door de kredietcrisis. Ook ligt het aan de aard van het werk.

Zonder projecten is er sprake van leegloop, iets dat meteen in de papieren loopt. „Er is altijd een stuk ongezonde spanning, projectkoorts, in het bedrijf”, zegt Sperling. De bouwers hebben tienduizenden mensen aan het werk.

„Als er een beperkt aantal projecten op de markt is, schuif je op. Zo eerlijk moet je zijn”, zegt Heijmans-baas Hillen. „Willen we een gezonde wegenbouwsector in Nederland houden, dan moeten er meer risico’s terug naar de opdrachtgever.” De anderen beamen dat. De ceo’s vinden niet dat ze Rijkswaterstaat onder druk zetten met het terugtrekken uit grote projecten.

In de bouwcontracten kunnen de risico’s anders vastgelegd worden. „Een aannemer kan geen verantwoordelijkheid nemen voor het risico van overstroming van de IJssel bij de A-15. Dat is niet realistisch en mag niet gevraagd worden. Dat ligt toch echt bij de samenleving”, zegt Jan de Ruiter.

Hoe zou u het vinden als buitenlandse bouwers hier straks de wegen aanleggen in plaats van uw bedrijven?

„Dat kan, het is een open markt. Maar vraag mij dan niet om als Nederlands bedrijf te investeren in onderwijs, de overdracht van onze kennis en kunde. Terwijl we daar juist wel in willen investeren. Als ik geen werk meer heb, kunnen jonge talenten in ons land niet meer aan de slag en hol je op lange termijn het technisch onderwijs uit en dat kan toch niet de bedoeling zijn”, zegt Hillen.

..huh..hier hoort Bam ook bij te zitten..
HenkdeV
0
quote:

snipper schreef op 5 januari 2019 10:04:

[...]

..huh..hier hoort Bam ook bij te zitten..
BAM is niet lullen maar poetsen:-).
OnoMatopee
1
quote:

HenkdeV schreef op 5 januari 2019 10:08:

[...]

BAM is niet lullen maar poetsen:-).
het uitwerken van contracten gaat boven een praatje met Yteke over wat al diverse keren door Bam verwoord werd.
opbouwend
0
Het is ongehoord, dat onze prachtige bouwbedrijfen zich laten piepelen, door voor extreem lage prijzen , alle risicos op de koop nog laten toenemen. een winstmarge van minimaal 10% zou een verplichte up[ op het financiele plaate moeten zijn.

Wat voor werkgelegenheid wordt er geboden. wat dus allemaal inkomsten voor de staat zijn. Hopelijk gaat het de komende jaren nu beter, maar winstmarges van 2a3% zijn niet serieus te nemen als je naar de risico's kijkt die je daar voor neemt.Zelfkilling
unisex
0
quote:

Nird schreef op 5 januari 2019 10:52:

Het is ongehoord, dat onze prachtige bouwbedrijfen zich laten piepelen, door voor extreem lage prijzen , alle risicos op de koop nog laten toenemen. een winstmarge van minimaal 10% zou een verplichte up[ op het financiele plaate moeten zijn.

Wat voor werkgelegenheid wordt er geboden. wat dus allemaal inkomsten voor de staat zijn. Hopelijk gaat het de komende jaren nu beter, maar winstmarges van 2a3% zijn niet serieus te nemen als je naar de risico's kijkt die je daar voor neemt.Zelfkilling
Mijn laatste projecten gingen voor aanzienlijk meer dan 2-3%, onderaan de streep al. Kan niet de verwachte risico's nemen in 2-3%. 2-3% kan wel, maar dan ligt het risico bij de opdrachtgever. Ik merk wel dat de ministeries hier echt reëler naar kijken dan vroeger.
[verwijderd]
0
Wat is nu reëel op lange termijn?

Indicatoren:

- Beter risico management bij bouwers (geleerd van het verleden) Zal moeten resulteren in een betere marge

- Bouw is booming. Ook al wordt de doelstelling in NL de komende jaren niet gehaald (zie telegraaf vandaag) is er meer dan voldoende werk

- Portefeuille van BAM staat op een ongekend hoog niveau. Veel orders veel onderhanden werk in combinatie met beter project management leidt tot betere marges.

- Bevolking blijft zeker in bepaalde gebieden in EU groeien. Urbanisatie is een wereldwijd fenomeen. Bouwers profiteren hiervan.

Ook al is de koers en ook ik heb te hoog gekocht (3,5 vlak voor de Q3 cijfers ) laag heb ik alle vertrouwen dat we op termijn zeker 5-6 euro gaan zien met mooi dividend.
Dutch
0
quote:

Moxxey schreef op 5 januari 2019 18:26:

Dan nog hebben we die gekke trump
wie is er gek???

HenkdeV
0
pardon
0
Topmannen laten lichten schijnen op ambities

’Deltaplan voor bouw is noodzakelijk’
— De bouwers krijgen het druk de komende tijd. Zo wil het kabinet 1,5 miljoen woningen verduurzamen. Daarnaast moeten ze ook nog eens 1 miljoen nieuwe woningen bijbouwen voor 2030. Hoe realistisch zijn deze plannen en wat gaat er dit jaar gebeuren om de nieuwbouw vlot te trekken? Het grote plan ligt volgens de aannemers al jaren in de la. „Laten we bouwen wat de consument wil, in plaats van de politiek.”
HenkdeV
0
Grote dossiers bepalen beursweek
Door ANP PRODUCTIES

AMSTERDAM - De nieuwe beursweek staat naar verwachting in het teken van het handelsconflict tussen de Verenigde Staten en China, de shutdown van de Amerikaanse overheid en de brexit. In al deze drie grote dossiers staan belangrijke onderhandelingen op de agenda. Beleggers krijgen daarnaast een reeks macro-economische cijfers om te verwerken.

Een Amerikaanse delegatie voert in China nieuw overleg over de in december gemaakte afspraken tussen de presidenten Donald Trump en Xi Jinping. De twee leiders spraken op de G20-top in Argentinië af om negentig dagen geen nieuwe importheffingen op te leggen, met als doel binnen die periode een handelsdeal te bereiken.

In de VS blijven veel ambtenaren voorlopig thuis. Er is nog altijd geen doorbraak in het overleg over het beëindigen van de gedeeltelijke shutdown. Breekpunt blijft de bouw van de muur op de grens met Mexico. Trump wil daar miljarden voor uittrekken in de begroting. Maar de Democraten, die nu de meerderheid hebben in het Huis van Afgevaardigden, voelen er niets voor zoveel geld te spenderen aan Trumps verkiezingsbelofte.

Flinke winsten
In Groot-Brittannië komt het parlement ook weer bij elkaar. Daar zal verder gepraat worden over de brexit-deal die is gesloten met de Europese Commissie. Daarover wordt naar verwachting later deze maand gestemd. In december stelde premier Theresa May de stemming nog uit omdat ze bang was dat er geen meerderheid zou zijn.

Op macro-economisch vlak gaat de aandacht van beleggers uit naar diverse inkoopmanagersindexen en nieuwe gegevens over de Duitse fabrieksorders. Ook komen er updates over de winkelverkopen in Europa en de Amerikaanse inflatie. Wat betreft bedrijfsresultaten is het nog erg rustig.

De aandelenbeurzen in Europa en de VS gingen vrijdag na een rumoerige week met flinke winsten het weekend in. Het sentiment kreeg steun van optimisme over het nieuwe handelsoverleg met China. Wall Street reageerde daarnaast enthousiast op uitlatingen van Federal Reserve-voorzitter Jerome Powell. Ook waren beleggers in hun nopjes met het maandelijkse banenrapport van de Amerikaanse overheid, dat veel beter uitviel dan verwacht.
2.300 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... 111 112 113 114 115 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 17:14
Koers 4,008
Verschil +0,022 (+0,55%)
Hoog 4,046
Laag 3,978
Volume 577.456
Volume gemiddeld 1.432.747
Volume gisteren 1.515.663

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront