TomTom « Terug naar discussie overzicht

De algemene rekenkamer

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
boem!
1
AB @BDB

Ik sluit me ook aan bij de zwijgende meute, maar niet nadat ik een uitspraak doe over 2018 en outlook 2019 op basis van going concern.

2018: Revenue 875 mio adj wpa 45 cents
Outlook 2019 : Revenue 925 mio adj wpa 65 cents.

TTT wordt verkocht voor 1 miljard met licensing deal ad 65 mio waardoor de outlook excl TTT uitkomt op Revenue 805 mio met adj wpa 50 cents.

Cbo
0
Weet iemand of de 500.000 auto’s level1 en 2 (twitterbericht) gebruik maken can HD-maps?
Cbo
0
Vraag mij ook af wat de impact is van de bmw deal en het wegvallen van renault en volvo op de verwachte omzet van 2019... Zijn er mensen die dit weten?
Dingding Go
0
@BDB. In de Algemene Rekenkamer zijn de trollen om begrijpelijke redenen afwezig. Het zou mooi zijn als je hier blijft posten.
gvanmaarsum
0
quote:

Cbo schreef op 17 januari 2019 22:32:

Vraag mij ook af wat de impact is van de bmw deal en het wegvallen van renault en volvo op de verwachte omzet van 2019... Zijn er mensen die dit weten?
Volvo was een order van EUR 50 mln, TomTom heeft een vergoeding gekregen van ca EUR 4 mln voor het ontbinden van deze order, zoals besproken in de recente CC.
steelfighter72
0
quote:

gvanmaarsum schreef op 18 januari 2019 08:55:

[...]

Volvo was een order van EUR 50 mln, TomTom heeft een vergoeding gekregen van ca EUR 4 mln voor het ontbinden van deze order, zoals besproken in de recente CC.
Sterker nog... Volvo heeft het contract opgezegd omdat ze anders dubbel zouden betalen... ze hebben zich aangesloten bij Baidu... Juist;)

Maar ja Anaalisten met hun belang hè
tatje
0
quote:

martinmartin schreef op 17 januari 2019 15:25:

AB @BDB

Ik sluit me ook aan bij de zwijgende meute, maar niet nadat ik een uitspraak doe over 2018 en outlook 2019 op basis van going concern.

2018: Revenue 875 mio adj wpa 45 cents
Outlook 2019 : Revenue 925 mio adj wpa 65 cents.

TTT wordt verkocht voor 1 miljard met licensing deal ad 65 mio waardoor de outlook excl TTT uitkomt op Revenue 805 mio met adj wpa 50 cents.

Verizon betaalde voor Fleetmatics 2,1 miljard euro en moet toch ook voor de kaarten een licentie deal buiten de deur halen ( ik dacht Garmin )

Fleetmatics 2,1 miljard en een licentie deal bij Garmin !

Telematics 1 miljard en een licentie deal van 65 miljoen..

Waarom zo n verschil !!

Heeft Fleetmatics een goedkopere licentie deal !!

Fleetmatics heet voortaan | Verizon Connect | VerizonConnect.com?
boem!
0
Ik heb geen flauw idee wat de kostprijs is die TTT betaald aan TT om gebruik te mogen maken van de kaarten. Indien ik toch een schatting zou moeten maken stel ik dat kostprijsbedrag op 30 mio.

Een Licensingdeal levert 90-95% marge op.

De verkoop van TTT levert ongeacht de opbrengst veel op in verhouding tot de te realiseren EPS van TTT.
Op basis van de indicatieve biedingsbedragen op TTT heeft TT besloten TTT ook daadwerkelijk in de etalage te zetten, we zullen binnen een paar weken/maanden weten tegen welk bedrag deze Unit uiteindelijk is verkocht.

Indien men echt werk wil maken van een zelfstandig A&E zou het natuurlijk fantastisch zijn indien men erin slaagt een deal af te sluiten met de nieuwe eigenaar.
Indien men daarbij HERE/Garmin nog een loer kan draaien door een gedeelte van hun omzet over te nemen wordt eea nog aantrekkelijker.

In dat licht moet je mijn wens/hoop zien dat er naast een verkoopprijs van 1 miljard ook is overeengekomen dat de nieuwe eigenaar een licensingdeal afsluit ter grootte van 65 mio.

Die start met 65 mio vertegenwoordigd met een dubbel digit marktgroei die verwacht wordt voor deze dienstverlening meer dan 750 mio. aan kapitaalwaarde.
Energy
0
Je mag aannemen dat tt dat in de biedingsvoorwaarden heeft opgenomen, dat ze nog een x aantal jaren de maps mogen leveren. Ze waren wel gek als ze dat niet zouden doen.

quote:

martinmartin schreef op 18 januari 2019 10:53:

Ik heb geen flauw idee wat de kostprijs is die TTT betaald aan TT om gebruik te mogen maken van de kaarten. Indien ik toch een schatting zou moeten maken stel ik dat kostprijsbedrag op 30 mio.

Een Licensingdeal levert 90-95% marge op.

De verkoop van TTT levert ongeacht de opbrengst veel op in verhouding tot de te realiseren EPS van TTT.
Op basis van de indicatieve biedingsbedragen op TTT heeft TT besloten TTT ook daadwerkelijk in de etalage te zetten, we zullen binnen een paar weken/maanden weten tegen welk bedrag deze Unit uiteindelijk is verkocht.

Indien men echt werk wil maken van een zelfstandig A&E zou het natuurlijk fantastisch zijn indien men erin slaagt een deal af te sluiten met de nieuwe eigenaar.
Indien men daarbij HERE/Garmin nog een loer kan draaien door een gedeelte van hun omzet over te nemen wordt eea nog aantrekkelijker.

In dat licht moet je mijn wens/hoop zien dat er naast een verkoopprijs van 1 miljard ook is overeengekomen dat de nieuwe eigenaar een licensingdeal afsluit ter grootte van 65 mio.

Die start met 65 mio vertegenwoordigd met een dubbel digit marktgroei die verwacht wordt voor deze dienstverlening meer dan 750 mio. aan kapitaalwaarde.

Beperktedijkbewaking
2
quote:

martinmartin schreef op 18 januari 2019 10:53:

Ik heb geen flauw idee wat de kostprijs is die TTT betaald aan TT om gebruik te mogen maken van de kaarten. Indien ik toch een schatting zou moeten maken stel ik dat kostprijsbedrag op 30 mio.

Een Licensingdeal levert 90-95% marge op.

De verkoop van TTT levert ongeacht de opbrengst veel op in verhouding tot de te realiseren EPS van TTT.
Op basis van de indicatieve biedingsbedragen op TTT heeft TT besloten TTT ook daadwerkelijk in de etalage te zetten, we zullen binnen een paar weken/maanden weten tegen welk bedrag deze Unit uiteindelijk is verkocht.

Indien men echt werk wil maken van een zelfstandig A&E zou het natuurlijk fantastisch zijn indien men erin slaagt een deal af te sluiten met de nieuwe eigenaar.
Indien men daarbij HERE/Garmin nog een loer kan draaien door een gedeelte van hun omzet over te nemen wordt eea nog aantrekkelijker.

In dat licht moet je mijn wens/hoop zien dat er naast een verkoopprijs van 1 miljard ook is overeengekomen dat de nieuwe eigenaar een licensingdeal afsluit ter grootte van 65 mio.

Die start met 65 mio vertegenwoordigd met een dubbel digit marktgroei die verwacht wordt voor deze dienstverlening meer dan 750 mio. aan kapitaalwaarde.
Ik herinner aan wat ik eerder postte:

OVER DE OPEX NA HET VERTREK VAN TTT

De laatste dagen zijn hier door @ martinmartin en @ VanillaSky leerzame scenario's beschreven over de financiële gang van zaken in 2019 en verder, na het afstoten van TT-Telematics. Dit stuk gaat over de door hen geschatte opex in 2019.

In 2018 zal de opex volgens de outlook na Q3 ca 560 worden.
VS laat in een van zijn posts de opex in 2019 zakken tot 475, zonder TTT dus.
MM noemt zelfs 450 opex in 2019, zonder TTT. Ik vind beide bedragen te optimistisch, en zal uitleggen waarom .

In '18H1 was de bijdrage van TTT aan de opex ongeveer 38,0 plus afschrijvingen. Die 38 berekende ik op 12 augustus jl om 22.56 in deze draad, op basis van een realistisch geschatte bruto marge bij TTT van 82%. Ik heb meerdere redenen om aan te nemen dat deze marge behoorlijk goed klopt (zie ook die augustuspost) en dat die 38,0 dus een redelijke schatting is.
De afschrijvingen bij TTT, dus de 'da' in de ebitda, waren 10,6 in H1. Bij elkaar dus 48,6 opex voor TTT.
Omdat de seizoensinvloeden bij TTT niet zo groot zijn, denk ik dat we de TTT-bijdrage aan de opex voor heel 2018 op 98 à 99 kunnen zetten. In 2019 zou dat zonder afstoten van TTT wat meer kunnen worden, maar ik ga net als VS en MM even van de 2018 cijfers uit.

Zonder meer aftrekken zou voor de drie resterende bu's in 2019 een opex geven van 560 – 99 = 461. Maar om twee redenen is dat te optimistisch:
1. Sommige algemene kosten zijn min of meer 'vast', denk aan honorering bestuur, gebouwen e.d. Die worden niet of nauwelijks minder na het vertrek van TTT.
2. Los daarvan vermoed ik dat TTT als goed draaiende bu toch al wat 'extra' bijdroeg aan de opex. Ik geloof niet zo in de 'intercompany payments' waar Taco het over had (de bu's betalen aan de onderliggende technische en ondersteunende units zoals 'maps'), maar wel in een 'strategische' verdeling van de algemene kosten. (What's in a name?)

Hoeveel kan dat 'extra' zijn? MM noemt op 20 okt 2018 om 13:27 een bedrag van 35. Ik neem aan dat hij daarmee zo'n extra bijdrage aan de opex bedoelt. Niemand die het getal precies weet, maar het klinkt niet onrealistisch, dus laten we er even van uitgaan (en dan laat ik punt 1 hierboven nog buiten beschouwing).
Als die 35 na het afstoten van TTT wegvalt, zal de opex in 2019 niet 461 worden, maar 496. En ik denk dat dit eerder te laag dan te hoog geschat is.
En gaan jullie dáár nu eens verder mee rekenen om de EPS in de volgende jaren te schatten…

- - - - - -

Maar martinmartin zou martinmartin niet zijn als hij geen antwoord had:

"In jouw geval kom je uit op 100 mio.
Die 100 mio bestaat dus uit depreciation and amortisation, directe kosten voor personeel, huisvesting ed, research and development, marketingkosten en toedeling overhead.
Om op de outlook uit te komen moet er in 4q 157 mio worden geboekt(cum 3q 403).
Ik denk dat dat bedrag wel gehaald zal worden maar dat daar 10-15 mio aan reorganisatiekosten inzit voor TTT.

Ik ga daarom uit van 550 mio -18. De 100 mio verdeel ik dan in:
Deprec+amort twintig mio
Directe kosten verbonden aan 800 man personeel 40 mio
Toedeling overige directe kosten huisvesting, marketing, research and development 35 mio
Toedeling overhead 5 mio. Totaal 100 mio.

Ik verminderde de 550 naar 450 en dat is te laag maar de ca 500 mio na afstoten TTT is mi veel te hoog.
De direct voor TTT gemaakte kosten verdwijnen voor 100%, de indirect bij TTT in rekening gebrachte kosten blijven bestaan dus in mijn voorbeeld de 5 mio aan toedeling overhead verhoogd met het gedeelte van de overige kosten dat via een verdeelsleutel tlv TTT is geboekt 15% ? van 35 = 5 mio.

In mijn geval komen de operationele kosten voor tomtom volgend jaar uit op 550-90= vierhonderdzestig mio."

OK Martin.

Dan: omzet 860 (over-all) min 170 TTT (geschat) = 690.
Marge 77% (in 2019) geeft 531.
AF: 460 opex volgens jou, geeft 71 EBIT (tegen 85 EBIT als TTT nog binnenboord zou zijn?).

Verschil 85-71 = 14 miljoen euro. Per aandeel 6 cent. Met een k/w van 16 dus 96 cent.
Toch verwachten TT-beleggers na verkoop van TTT een super-dividend (if any) van 4 euro of zo.

Waar zit de fout?


Beperktedijkbewaking
1
quote:

ketchup of catch-up schreef op 17 januari 2019 14:33:

...
OK - er volgen ook wat comments van anderen op het rapport van gisteren.
niet allemaal in een rapport of update, gewoon commentaar, basis eigen en eerdere observaties/conclusies

long-term outlook for TT was always uncertain - dus dat is niks nieuws
nobody knows what increasing levels of autonomous driving will look like and what TT's position might be, that LT outlook has even become more uncertain now that Google has made an inroad

de meeste gaan nu uit voor de Telematics business 4 euro per aandeel ( 12 x EV/EBITDA 2019e ) met deze 4 euro @ 235 mio uitstaande aandelen , kom je ook weer tegen 1 miljard euro voor Telematics

remaining biz ( post Telematics) is worth 4.0-4.5 euro per aandeel (abt 6 x EBITDA 2019e)

tel daar dan nog de cash bij van 1 euro kom je voor een totaal ergens aan 9 - 9.50 euro ( gemiddeld ergens 9.25 euro )

nou, big deal er zit 1 tot 1.25 euro verschil tussen Kepler en de rest van de goegemeente

dus bij een opbrengst van 1 miljard voor Telematics kunnen we naar 9 euro, wellicht op positief sentiment doet TT nog een extra sprongetje ?

...
verder dit zijn de analisten vd Banken die met deze cijfers komen, dit is niet uit mijn hoge hoed en met alle respect wat hier allemaal aan cijfers en potentiële verwachtingen voor winsten, omzet en koersdoelen voorbij is komen fietsen de laatste 3 jaar, dan zit Barclays er veel dichter op dan dit hele forum, inclusief ikzelf, er volkomen naast.

...
geef maar even aan dat iedereen die TT volgt, niet enkel de analisten rapporten, ook de Banken die geen rapporten van de buitenwacht publiceren, maar wel voor klanten zitten allemaal ergens tussen de 8 en 9.50 euro ( dus best een nauwe range)
de enige uitzondering is ABN die aan 14 euro staat.

goed laten we nu eerst maar eens kijken of het aandeel als het dan toch allemaal op eigen kracht moet lukken naar de 10 euro kan en dan niet over 2 of 3 jaar, maar binnen 6 maand , mag het hopen.
Allemaal ok, maar jouw analisten en ex-collega's waarderen TT als een Unilever. Dat moeten ze niet doen. Vergelijk het eens met Tesla. Daar zit jij toch ook op het vinkentouw, ondanks hun verlies en schulden?

Je moet TT nog steeds zien als een (klein en zich weer hervindend) high-tech bedrijf, met alle onzekerheden vandien. Take it or leave it.

Kijk eens naar alle kleine start-ups op dit (SDC/HAD) gebied, Joost mag weten waar die dreumesen hun geld vandaan halen. Of naar de vele bedrijven in de biopharma-sector, met schulden van hier tot gunter maar exploderende koersen...
Als TT-belegger moet je tegen volatiliteit kunnen, en geloven in hun technologie. Anders moet je afhaken.

Los hiervan: ik vind veel zeurders op dit forum veel te zielig doen. Ik denk dat van de oorspronkelijke ipo (à 17,50) weinig mensen meer aanwezig zijn. Spijtoptanten hadden eind 2015 met een gering verlies afscheid kunnen nemen.

Mensen die in de jaren 2010-2012 instapten of uitbreidden (zoals ik) zitten op winst. Ook los daarvan kan je bij de stagnerende koersen van de laatste tijd (met weinig neerwaarts risico, zoals je zelf geloof ik ook al eens zei), je eigen dividend kweken door het schrijven van opties. In mijn geval veelal gedekte calls of call spreads, en ongedekte puts.
Maar dat hoef ik jou niet te vertellen...

ketchup
2

@ BDB, dat realiseer ik me

er zijn toch wel analisten ( een handvol) die wel een 4 jaar outlook durven geven
all estimates post Telematics men gaat uit van 1 miljard euro opbrengst en men gaat uit dat TT overgaat tot een teruggave van kapitaal aan de aandeelhouders, dus nu verder zonder Telematics, nog wel met consumer, maar men denkt dat die gewoon uitfaserende zijn of verkocht worden.

onderdeel: 2019 - 2020 - 2021 - 2022

automotive: 285 - 340 - 390 - 410
enterprise: 135 - 140 - 145 - 150
consumerAH: 30 - 27 - 25 - 20
consumer P: 220 - 175 - 140 - 110

total opex recurring costs: (R&D - Amortisation - Marketing - SG&A )

2019 - 2020 - 2021 - 2022
490 - 505 - 525 - 550

cash adjusted EPS + change in def revenue

2019 - 2020 - 2021 - 2022
0.25 - 0.30 - 0.35 - 0.40

dan zijn we daarna 4 jaar verder met een wat adjusted EPS voor de remaining units van 40 cent, wellicht een halve euro, en dan moet er helemaal niks tegenzitten ?

voor mij is het simpel de som der delen voor de assets zijn nog altijd veel meer waard dan wat TT hoopt ermee te mogen verdienen de komende jaren, dus wie wil nou dat risico lopen ?
wat is er verkeerd met 12 euro cash in het handje, heb je dat niet liever dan over 4 jaar een halve euro winst aan een multiple van 20 wat je uiteindelijk ook maar 10 euro geeft aan de beurs , met alle risico's van dien ?

en ja dan heb je natuurlijk wel eerst 4 euro mogen ontvangen aan kapitaal teruggave maar wat dan nog ?
voor potentieel 2 euro verschil verder 4 jaar langer mee in deze rolbaan aan de beurs ?

nou ik heb daar de appetijt niet voor, doe mij maar 12 euro aftikken nu bij een 2 stappen verkoop voor het geheel.

en deze denken dus er net zo over als jij, de opex post Telematics gaat natuurlijk wel terug, maar niet zover als velen hopen.

goed, ik weet het verder ook niet en wacht af wat we te horen gaan krijgen.

boem!
3
Het afgeven van een koersdoel gaat altijd gepaard met het visualiseren van een outlook hoe de EPS er over pakweg 3 jaar uitziet.

De toekomstige EPS is de enige grootheid die ertoe doet want het gaat bij de waardebepaling van een bedrijf altijd om return on investment.
Indien het bedrijf in kwestie niet beschikt over de capaciteiten dan wel mogelijkheden om de EPS in eigen beheer tot bloei te laten komen is er in die gevallen dat het bedrijf acteert binnen een gewilde sector altijd de mogelijkheid die ROI te realiseren dmv verkoop van dat bedrijf.

Omdat niemand weet hoe de toekomst eruit zal zien heb je veel profeten die er een slag naar slaan. Je hebt de roze brillenprofeten waaronder ik mezelf schaar die bijna ongekende mogelijkheden zien voor TT en daardoor met droge ogen blijven verklaren dat TT een 60 euro aandeel is op basis van een toekomstige EPS van 3 euro.
Daar tegenover staan de zwartkijkers die TT geen enkele kans toedichten en de problemen en knelpunten zodanig uitvergroten dat ze zelfs de achtervang door verkoop van het bedrijf als optie uitsluiten en daarom iedereen oproept om het schip zo snel als mogelijk te verlaten en TT als waardering slechts het aanwezige kasgeld meegeeft.
De grote groep daartussen neigt in zijn oordeel naar de tweede versie tw men dicht TT geen kansen toe om zelfstandig EPS-groei te realiseren maar zien beste mogelijkheden voor TT om gebruik te maken van haar positie als partij in zeer gewilde markten om op dit moment toe te slaan door verkoop van al haar bedrijven om op die manier een ROI te bewerkstelligen.

Dat je vrijelijk alles mag en kan roepen over de toekomst maakt het extra interessant en doordat alles mogelijk is kan je geen enkele redenering op voorhand uitsluiten of afdoen als onzin. (NB Leicester City won the premier league).

De verschillen in verkoopprijs van TTT staven dit betoog. Er worden bedragen genoemd van 600 mio tot aan 1,800 mio en dat in de wetenschap dat TTT in 2018 een omzet realiseert van 175 mio met een EPS van 15 cent.
Ook met de toelichting van HG dat TTT veel heeft geinvesteerd in het nieuwe platform en dat daar de grootste aandacht aan is besteed in die periode waardoor de groei achter is gebleven tov haar peers laat het onverlet dat de bedragen genoemd als overnamebedrag een (groot) gedeelte van die aan die horizon lonkende EPS direct kan worden geincasseerd met deze verkoop.
Met een toekomstige omzet van 200 mio en een daarbij te realiseren EPS van 25 cent(25* 233 mio= 60 mio) waardeert men TTT op een kw van 10 tot 30 keer.

De enorme verschillen geven wel aan, dat bij de bepaling van een redelijke verkoopprijs de toekomstverwachtingen tov toekomstige EPS door de eventuele koper bepalend is voor het uiteindelijke bod. NB er zijn slechts een beperkt aantal bedrijven geinteresseerd het overgrote gedeelte van de overige bedrijven heeft geen enkele interesse om ook maar een bod uit te willen brengen ie HERE.

Dat het definitieve bod voor TT wel eens onvoldoende zou kunnen zijn en men daarom afziet van de voorgenomen verkoop is een algemene vrees op dit forum.
Ik sta daar anders in, ik probeer de toekomstige EPS van TTT te benaderen en vergelijk die uitkomst met het uiteindelijke bod om op basis van risk/reward te bepalen of het bod voldoet aan mijn toekomstvisie.
Bij een bod van kaal 1,4 miljard zeg ik gelijk doen.
Met een geconditioneerd bod van 900 tot 1,1 miljard waarbij er een licensingdeal wordt afgesloten gaat bij mij de vlag uit.
Alles onder de 900 mio zonder deal zie ik als gemiste kans om zelf EPS te ontsluiten.

Dit lange betoog heeft als doel om de waardebepaling via EPS terug op de kalender te krijgen.
Indien de waardebepaling van TTT al zo divers is, een mature bedrijf dat actief is in een gewilde markt, welke verschillen ontstaan er dan bij de overige twee bedrijven tw Consumer en A&E.

Consumer met zijn uitfaserende PND-markt die door HG wordt getypeerd als melkkoe maar bovenal A&E omdat dit de unit is waar men zegt de focus op te willen richten vanwege de kansen die men ziet als leverancier van HD-maps voor Automotive en toepassingen voor LBS.

Indien je erkent, dat toekomstige EPS in alle gevallen de bepalende factor is voor waardetoekenning kan je niet anders dan terug te gaan naar de basis om van daaruit met jouw ideeen die EPS in te kleuren om van daaruit met een kw per UNIT die waarde voor jezelf te bepalen en daardoor expliciet aan te geven wat de beste optie is in jouw ogen.(verkoop of zelfstandige voortzetting per BU).

In dat opzicht is de discussie hier op het forum weinig verhelderend daar de discussie slechts gevoerd wordt vanuit opbrengst bij verkoop van de units waarbij de waardebepalende factor te weten de EPS geen of in ieder geval te weinig aandacht krijgt.

Ik zal in mijn volgende post trachten mijn gedachten voor de nabije toekomst op papier te zetten met als basis de 2018 cijfers waarbij ik standpunten inneem met betrekking tot die toekomst vwb Omzet, Marge en OPEX van alle drie de units.

In die post kom ik 1 op 1 terug op wat BDB mbt Opex heeft geopperd.

boem!
4
Voordat ik in detail inga op de onderliggende posten geef ik hier in eerste instantie mijn grove overall inschatting voor de jaren 2018 t/m 2021 en om het vergelijkbaar te maken doe ik dat in de rubricering welke @Wies ons heeft doen toekomen van een van de professionele analisten.

Als startpunt neem ik de cijfers zoals ik die verwacht over 2018.
Analisten blijven graag dicht bij huis vandaar dat de consensus uitgaat van de bijgestelde outlook ad 850 mio.
Ik ga uit van een omzet van 875 mio onderverdeeld als volgt:
Consumer 330 mio
Automotive 240 mio
Enterprise 130 mio
TTT 175 mio
Totaal 875 mio.

Rekening houdend met een daling van Consumer ad 15% en een stijging met 25% voor Automotive en 10% voor Enterprise en Telematics kom ik tot de volgende omzetten.

2019 Cons 290 mio, Autom 295 mio, Enterpr 145 mio, Telem 195 mio Tot 925 mio
2020 Cons 250 mio, Autom 365 mio, Enterpr 160 mio, Telem 215 mio Tot 990 mio
2021 Cons 210 mio, Autom 460 mio, Enterpr 175 mio, Telem 235 mio Tot 1.080 mio.

Als brutomarge hanteer ik voor
Consumer 50%
Automotive 85%
Enterprise 90%
Telematics 77,5%

Dat geeft voor 2018 een marge van 620 mio (71%)
2019 marge 675 mio (73%)
2020 marge 745 mio (75%)
2021 marge 830 mio (77%).

Na aftrek van OPEX ad 550 mio, 560 mio, 570 mio en 580 mio in resp 2018, 2019, 2020 en 2021 resteert er een operating profit van 70 mio, 115 mio, 175 mio en 250 mio.

Om vandaar uit een adj EPS te bepalen moeten we slechts de mutatie in deferred revenue toevoegen en er een taxrate op toe laten.
Mijn inschatting van de toename aan deferred is 60 mio voor 2018 waarna die toename afneemt door vrijval uit eerdere jaren 2019 50 mio, 2020 35 mio en 2021 20 mio.

NB in de door @Wies verstrekte analyse raak ik daar de weg kwijt want met afnemende omzetten wordt er toch telkens veel meer toegevoegd aan de deferred indien je naar de stijgende adj EPS kijkt.

In mijn berekeningswijze zie je bij een going concern met alle BUs de volgende ontwikkeling bij adj EPS:
2018: 42 cent
2019: 54 cent
2020: 68 cent
2021: 87 cent

Waar we ons op zouden moeten richten is de vraag:
Waarom plaatst TT een onderdeel als TTT in de etalage, is dat uit angst voor de toekomst en wil men kapitaliseren of ziet men dit als een uitgelezen kans om door gedeeltelijke kapitalisatie via aandeleninkoop de EPS een flinke boost te geven waardoor het uiteindelijke plaatje er veel positiever uitziet.

Om dit te concretiseren.
Op basis van going-concern vanuit mijn positief scenario wordt er een adj EPS verwacht van 68 cent en 87 cent in 2020 en 2021.
Met een gemiddelde van 77,5 cent lijkt een aandeleninkoopprogramma ad 77,5*15= 11,60 een fair aanbod aan aandeelhouders die TT minder kansen toedichten in de ongewisse wereld van HD-maps.
Stel dat TTT verkocht wordt voor 1 miljard met een licensingdeal van 65 mio.
Op dat moment is er 1,250 miljard in kas die men niet nodig heeft bij de exploitatie.

Indien 83mio aandelen worden aangeboden tegen de prijs van 11,60 euro kost dat TT 962,5 mio aan kasgeld dat voor handen is.
Daarnaast raakt TT een omzet kwijt van 195 mio in 2019 die opliep naar 235 mio in 2021 en verliest men ook de daarbij behorende marge ad 77,5%.
Dit verlies aan marge ad 150 mio in 2019 oplopend naar 180 mio in 2021 wordt maar ten dele gecompenseerd door de marge ad 90% die uit de licensing deal wordt behaald. Uitgaande van een groei met 10% tov van de originele deal ad 65 mio levert dat in 2019 60 mio op en in 2021 70 mio.

Inden je dat vertaald naar 2021 krijg je het volgende overzicht:
Omzet oud 1080 mio - 235 mio(TTT) + 80 mio (deal)= omzet nieuw 925 mio
Marge oud 830 mio - 180 mio (TTT) + 70 mio (deal)= marge nieuw 720 mio( 78%)

Indien je aan TTT een OPEX toe kan delen van 15% verhoogd met 10 mio aan gedeelte van de vaste overheadkosten dan zou er een besparing gerealiseerd worden aan OPEX van 15% van 580 mio minus 10 mio overhead is 70 mio.

Ebit 2021 oud :250 mio - 110 mio(marge) + 70 mio(opex) = 210 Ebit nieuw

mutatie in deferred wordt veroorzaakt door Cons en Aut/Enterp

210 mio Ebit geeft Adj EPS van 210*0.75(tax)= 157,5 mio / 150 mio aandelen van 1,05 euro.



gvanmaarsum
0
"Indien 83mio aandelen worden aangeboden tegen de prijs van 11,60 euro kost dat TT 962,5 mio aan kasgeld dat voor handen is.
Daarnaast raakt TT een omzet kwijt van 195 mio in 2019 die opliep naar 235 mio in 2021 en verliest men ook de daarbij behorende marge ad 77,5%.
Dit verlies aan marge ad 150 mio in 2019 oplopend naar 180 mio in 2021 wordt maar ten dele gecompenseerd door de marge ad 90% die uit de licensing deal wordt behaald. Uitgaande van een groei met 10% tov van de originele deal ad 65 mio levert dat in 2019 60 mio op en in 2021 70 mio."

Dit lijkt mij een kansrijk scenario, en past ook in het "Goddijn plaatje"

Een ander scenario is een team-up met een grote Tech speler.
[verwijderd]
0
@ martinmartin, bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting. Ik ga voor het overgrote deel mee in je beschrijving

Over deze alinea: "Bij een bod van kaal 1,4 miljard zeg ik gelijk doen.
Met een geconditioneerd bod van 900 tot 1,1 miljard waarbij er een licensingdeal wordt afgesloten gaat bij mij de vlag uit.
Alles onder de 900 mio zonder deal zie ik als gemiste kans om zelf EPS te ontsluiten."

Ik sta hier net wat scherper in, 1.4 miljard teken ik echter ook gelijk voor. Voor de rest heb ik tot september gehoopt dat T2 in de komende jaren - met hun systeem dat up to date is - bij lagere kosten een groei kon realiseren die hoger was dan het sectorgemiddelde. Ze hebben zelf echter een (te) bescheiden doelstelling voor omzetgroei, jammer dat ze zelf niet de ambitie hebben om de groei te realiseren die een ander kennelijk wel ziet.

Tel de contractwaarde voor afnemen van kaarten er maar bij op en kom niet onder de 1,25 miljard;-)
ketchup
0

we brein-stormen wat over cijfers, maar de verschillen zijn mega
neem ik voor gemiddeld jaar even 2020 en laten we Telematics er buiten, dan is het verschil in omzet voor de overgebleven onderdelen tussen MM 775 en W 680 enorm tot bijna 100mio
als dan er ook nog een verschil zit in operating expenses van een 35mio dan is het wel te begrijpen dat de één richting een wpa van 50 cent gaat over de komende 3-4 jaar en de ander naar 1 euro
bij een sector multiple van X20 kan dat een koersverschil voor het aandeel geven tot 10 euro

vraag is dan ook welke benadering zicht dichter tegen de realiteit aan, volgens onze vriend met zijn rapport op S/A zitten we er beide compleet naast voor zowel winst potentie binnen het verdien model als voor SOP-value voor opbrengst qua onderdelen.
Hij ziet TT als een verdampende business, niet enkel binnen de sector als operator, doch ook voor de waarde van haar bezittingen
win some...
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 20 januari 2019 10:38:

[...]
vraag is dan ook welke benadering zicht dichter tegen de realiteit aan, volgens onze vriend met zijn rapport op S/A zitten we er beide compleet naast voor zowel winst potentie binnen het verdien model als voor SOP-value voor opbrengst qua onderdelen.
Hij ziet TT als een verdampende business, niet enkel binnen de sector als operator, doch ook voor de waarde van haar bezittingen

Het is voor de beoordeling van de stelling van het S/A-artikel en de discussie in het algemeen denk ik goed de cijfers van Here er bij te halen:

2017: Cons 141 mio, Autom 835 mio, Enterpr 110 mio Tot 1086 mio
2016: Cons 211 mio, Autom 826 mio, Enterpr 119 mio Tot 1156 mio

Gross Margin: 2017 78%, 2016 79%
OPEX: 2017 1017 mio, 2016 1005 mio
EBIT: 2017 -169 mio, 2016 -94 mio
EBITDA: 2017 0 mio, 2016 75 mio
Net Income: 2017 -221 mio, 2016 -132 mio

In het S/A-artikel wordt terecht aangegeven dat in 2017 de Automotive omzet van Here (835 mio) meer dan 4x zo groot was als de Automotive omzet van TomTom (2017:191 mio, 2016:133 mio). Wat niet wordt vermeld is de yoy Automotive growth in 2017. Bij Here 1%, bij TomTom 44%.

Ik vind de conclusie van de S/A-auteur dat TomTom helemaal geen kans maakt om naast Here een rol van betekenis te spelen op zijn minst gezegd voorbarig. De cijfers van beide bedrijven over 2018 geven hopelijk wat meer duidelijkheid. Gezien de cijfers van Here over 2016 en 2017 vraag ik me sterk af of alles daar zo goed gaat als de CEO in interviews wil doen geloven.
holenbeer
0
Zou mooi zijn als we een schatting zouden kunnen maken van wat Microsoft of haar peers aan EBIT zou kunnen realiseren met de TT-spullen. Dat moet toch een stuk hoger zijn:
- zij kunnen de diensten veel breder wegzetten dan TT kan
- zij halen een schakel uit de keten waar nu kosten ontstaan en winst blijft hangen

Daarnaast deelt elke peer die de assets koopt een tikje uit aan de concurrenten, omdat die niet meer bij TT kunnen inkopen, maar of bij de nieuwe eigenaar, of bij diens concurrent. Zal wellicht prijsopdrijvend werken.

Ik kan me zelfs voorstellen dat zo'n peer een partij als HERE uit de markt kan concurreren in een paar jaar, zoals TT uit de PND-markt is geconcurreerd. Kan me voorstellen dat Overbeek daar wel eens Alpträume over heeft.
2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 13:33
Koers 5,820
Verschil -0,160 (-2,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 274.623
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront