TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Januari 2019

4.771 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 ... 235 236 237 238 239 » | Laatste
A3aan
0
Dat is een flinke tegenvaller. Gaat er morgen nog meer af? Het bleef een glijbaan naar beneden, geen enkele tegenstribbeling. Dat is geen goed voorteken.
[verwijderd]
0
quote:

Makita schreef op 22 januari 2019 17:42:

Telematics verkocht voor 14x ebitda.

Geheel TomTom is gewaardeerd op ca. 7x ebitda.

Iedereen van de leg ;-)

Aandeel is nu spotgoedkoop. Waardering exclusief Telematics nu 600mln ondernemingswaarde. Met een ebitda (excl. Telematics) van 140mln in 2018 en ca. 200mln in 2019 kom je op de volgende belachelijk lage multiples.

4,3x EBitda18e

3x ebitda19e

En tomtom gaat verder groeien obv orderboek 1,2mrd en deferred revenues van 280mln. De markt overdrijft weer eens, mede door nep-geblaat van shorterfiguren nu.
DNFTT
0
quote:

amarillus1969 schreef op 22 januari 2019 17:00:

als werkelijk spotgoedkoop is dan had de koers niet hard gedaald. er zijn genoeg rekenwonders die veel beter weten dan wij bij elkaar.
De rekenwonders hebben turbo's en boosters bedacht en een overdosis van die rommel zorgt voor een ontzettend volatiele markt.
Een kleine dump kan morgen nog voor een sneeuwbaleffect zorgen op de turbo's 7,24/ 7,21 en 7,20 (90k volume vandaag dus dat dat snelle geld zal ongetwijfeld opgeraapt worden)

Cbo
0
Persoonlijk vind ik de deal niet super slecht. Had zelf 1 miljard verwacht maar goed..., nu even omlaag op nieuws / marktreactie maar verwacht zeker herstel nu TT op 5x ebitda staat.
De kans is nu extra groot dat bijvoorbeeld microsoft met een totaalbod komt.
[verwijderd]
0
TomTom's remaining business is now implicitly valued at 4 times ING's estimates for its 2019 earnings before interest, taxes, depreciation and amortization, or EBITDA, "which we find attractive despite the longer-term uncertainty for this business," analyst Marc Hesselink said in a note, repeating a "Buy" rating on the shares.

mobile.reuters.com/article/amp/idUSKC...
Energy
0
Weer een dagje handel zoals met google, apple en volvo. Grote partijen weten exact hoe particuliere beleggers reageren. Puur op emotie. Ze weten als de koers 20 cent daalt dat dat nieuwe verkopers aantrekt. Daalt de koers 30 cent dan trekt dat nog meer verkopers aan.

Morgen gaat iedereen weer normaal nadenken en dan zie je dat automotive nu belachelijk laag wordt gewaardeerd.

Goldman Sachs investeert net zo makkelijk 500 miljoen in een start up mapmaker.

Maar als de koers morgen stijgt dan is ook iedereen weer bang om de rit omhoog te missen. Beleggen is emotie.

Hoeveel van de forumleden zullen vandaag verkocht hebben? Terwijl ze weten dat de waardering waanzin is!

Bridgestone kan conform het contract bijvoorbeeld ook 5 jaar lang een extra bedrag betalen voor traffic en maps.

Bijna niemand die het weet
DerksVisie
0
Voor mij leek het erop dat zeker begin vorig jaar de groei uit Telematics was. Richting het eind van het jaar leek het weer een versnelling te krijgen maar wellicht is dat alleen gedaan om de boel nog voor een mooie prijs te kunnen verkopen. 1 miljard is wel minder dan ik op hoopte zeker in vergelijking met Fleetmatics. Maar het is nog steeds een gigantisch bedrag als je dat weer vergelijkt met de beurswaarde.

Waar ik wel over verbaasd ben is de 750 miljoen naar de aandeelhouders. Dat had ik nooit durven dromen, want zeker als je nog een lange weg te gaan hebt voor de zelfrijdende auto dan heb je dat geld waarschijnlijk hard nodig. HTC had vorig ook een divisie verkocht (voor 1,1 miljard dollar) en zij houden het geld juist om te investeren in de toekomst. Dus deze stap van HG vind ik heel bijzonder, wil hij toch meer aan de aandeelhouders denken of zit er een hele andere gedachte achter?

Maar mocht je erin geloven dat TomTom straks als een Fenix herboren wordt als software in de zelfrijdende auto. Dan is het aandeel goedkoper dan ooit, je koopt een soort start-up voor minder dan 1 miljard euro. Dat lukt normaal gesproken nooit mocht die start-up naar de beurs gaan.

Hoewel aan de andere kant is Goddijn wel weer heel onduidelijk in zijn interviews. Waarin hij zich hardop afvraagt waarom er altijd maar geruchten zijn dat TomTom in haar geheel tekoop staat.... Nou Goddijn dat kan ik wel uitleggen als jij een quote geeft dat de koers van het aandeel te laag staat en je openstaat voor samenwerkingen. Wat verwacht je dan?

Misschien heeft Goddijn uiteindelijk toch echt een bord voor zijn kop over hoe men over zijn bedrijf denkt. Vandaag laat die in ieder geval in de interviews zien dat hij niet van plan is te stoppen en het gevecht aangaat met Google. Vandaar de koersreactie, in eerste instantie paniek verkoop daarna herstel maar uiteindelijk weer paniekverkoop dankzij niets minder dan zijn interview.
A3aan
0
quote:

DerksVisie schreef op 22 januari 2019 18:41:

Waar ik wel over verbaasd ben is de 750 miljoen naar de aandeelhouders. Dat had ik nooit durven dromen, want zeker als je nog een lange weg te gaan hebt voor de zelfrijdende auto dan heb je dat geld waarschijnlijk hard nodig. HTC had vorig ook een divisie verkocht (voor 1,1 miljard dollar) en zij houden het geld juist om te investeren in de toekomst. Dus deze stap van HG vind ik heel bijzonder, wil hij toch meer aan de aandeelhouders denken of zit er een hele andere gedachte achter?

Ik ben niet verbaasd. De helft gaat naar de heren zelf, belastingvrij, hoe het verder gaat zal ze een zorg zijn. Voorlopig hebben ze weer vele miljoenen uit TT getrokken. Ze zorgen beter voor zich zelf dan voor de aandeelhouders.
DerksVisie
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 22 januari 2019 17:01:

het is nu wachten dat het stof wat neerdaalt en dan kun je over een week of zo kijken wat de restwaarde van TT aan de beurs is
nu zie je wederom groot long liquidatie, en let wel - bij TT is het altijd groot volume naar beneden, eens dat die verkoopdruk over is veert het aandeel waarschijnlijk weer terug naar 8 euro

komt het aandeel dan tot rust dan is het makkelijk rekenen, uitgaande dat Barclays voor bewezen diensten een 3% service charge mag aftikken en er dan 885 mio net overblijft kom je tot het volgende

8 euro x 235 mio uitstaande aandelen = 1.9 miljard euro - 750 mio cash betaling = 1.150 miljard euro aan de beurs over 235 mio aandelen geeft 5 euro

die 5 euro bestaat dan uit
cash 225 mio aanwas en 135 mio rest Telematics sale = 360 mio ofwel 1.50 euro
consumer= zero
Maps Plus= 3.5 euro ofwel 825 mio

indien TT delist aan 50% premie geeft dat 7.50 euro, met de 3,25 euro die we ontvangen hebben voor kapitaal teruggave , heb je een exit tegen de 11 euro

komen ze weg met een 35% premie dan zetten ze je uit het aandeel aan 10 euro

hoe dan ook een afstraffing aan deze niveau's oogt goedkoop om bij te nemen en je kan niet zeggen dat TT je geen kans geeft om in te stappen of bij te nemen, want die kans geven ze je elke 6 maand.
Ik vind het juist bij TomTom andersom. Altijd op groot volume (meer dan 5 miljoen) omhoog en op minder groot volume (minder dan 5 miljoen) omlaag. Als je dat maar lang genoeg volhoudt kan een aandeel eigenlijk nooit echt hard stijgen.
[verwijderd]
1
Nog niet alles gelezen, maar als straks € 3,20 per aandeel is uitgekeerd, dan zal er toch voldoende overblijven, zodat we weer oude waarderingen terug gaan zien? HG moet dat nog wel bewijzen, da's wat jammer, want vertrouwen in die man is volledig weg en bij iedereen omgeslagen in wantrouwen.

Hoe slecht kun je zijn? Met zo veel geld op de bank en in andere waarden, hoe slecht kun je voor je aandeelhouders zijn?
DerksVisie
0
[quote alias=A3aantje id=11376368 date=201901221852]
[...]
Ik ben niet verbaasd. De helft gaat naar de heren zelf, belastingvrij, hoe het verder gaat zal ze een zorg zijn. Voorlopig hebben ze weer vele miljoenen uit TT getrokken. Ze zorgen beter voor zich zelf dan voor de aandeelhouders.
[/quote

Ja daar heb je een punt. Maar mocht het aandeel dalen dan verdampt ook hun waarde, dus dan verdampen ze de opbrengst van Telematics. Dat noem ik nou niet goed voor jezelf zorgen.
ballie2
0
Dividend + cash is ca 5 euro. Tomtom 2.5 euro waard op de beurs.
Dit kan toch niet waar zijn?

Ik zit een beetje te wachten op een verpletterend oordeel van Harry Snel!
Geschorst en weet niet waarom
0
TomTom is een overnamekandidaat bij uitstek. Nu lekker slank en ze kunnen zo opgegeten worden. Het is een kwestie van tijd, maar het gaat zeker gebeuren.
[verwijderd]
0
Een (publiekelijk) vijandig bod op EUR12 (10x ebitda Automotive/consumer excl. Telematics en cash) is door Founders momenteel mi niet meer tegen te houden. Alleen een zeer ambitieuze outlook 2019 kan nog een argument vormen voor een fair prijs van EUR15.

Spannende paar weken tot kwartaal cijfers 6 februari.
DerksVisie
0
Nog iets vreemds als ik terugkijk naar HG's interviews. In 1 van zijn laatste gesprekken met het FD zegt hij dat hij het jammer vindt dat Europese technologie altijd maar in de handen van Amerikaanse bedrijven eindigt. En aan wat wordt Telematics nu verkocht, juist ja een Amerikaan haha.
Geschorst en weet niet waarom
0
Het zijn de Belgen die de aandelen TomTom verkopen. De Belgen worden door de belastingdienst flink aangeslagen en daarom nemen zijn winst. Ik denk dat de verkoopdruk van de zuiderburen komt. Vandaag kon je nog goedkoop de aandelen inslaan.
Jan Peter Balkenellende
0
quote:

DerksVisie schreef op 22 januari 2019 19:12:

Nog iets vreemds als ik terugkijk naar HG's interviews. In 1 van zijn laatste gesprekken met het FD zegt hij dat hij het jammer vindt dat Europese technologie altijd maar in de handen van Amerikaanse bedrijven eindigt. En aan wat wordt Telematics nu verkocht, juist ja een Amerikaan haha.
Als je het niet snapt praat gewoon niet..
DerksVisie
0
quote:

ballie2 schreef op 22 januari 2019 19:03:

Dividend + cash is ca 5 euro. Tomtom 2.5 euro waard op de beurs.
Dit kan toch niet waar zijn?

Ik zit een beetje te wachten op een verpletterend oordeel van Harry Snel!
Als HERE het echt op wil nemen tegen Google. Dan is het gestoord om geen bod te doen op TomTom. Ik denk dat Goddijn dit ook graag wil, het toch opnemen tegen Google maar met een oorlogskas door middel van HERE haar investeerders.
Dickit o
0
quote:

DerksVisie schreef op 22 januari 2019 19:12:

Nog iets vreemds als ik terugkijk naar HG's interviews. In 1 van zijn laatste gesprekken met het FD zegt hij dat hij het jammer vindt dat Europese technologie altijd maar in de handen van Amerikaanse bedrijven eindigt. En aan wat wordt Telematics nu verkocht, juist ja een Amerikaan haha.
volgens mij is Bridgestone toch Japans?
tatje
3
Begin 2017 zei taco op het beleggersdagje voor de kleine aandeelhouder.

Founders lenen hun aandelen niet uit.
Founders gaan TT niet van de beurs halen.

Mijn contact wil er eventueel wel een no pay no cure zaak van maken, als de founders of partijen waar de founders mee samen werken, TT van de beurs willen jatten.

10 of 20% van hetgeen hij er meer uitsleept.

Zou hij het doen, dan hebben we een toppertje.
4.771 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 ... 235 236 237 238 239 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront