TomTom « Terug naar discussie overzicht

Zijn aandeelhouders TomTom gek geworden vandaag?!!

73 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 23 januari 2019 20:05:

[...]
Ik denk dat de verkoopprijs in combinatie met de licensing deal, dwz. de voortgezette levering van maps + traffic (+ de zg. TTT-hardware?), precies in de prik is. Zo'n beetje de gemiddelde verwachting dus.

De huidige koersdaling kan ik daarom niet helemaal verklaren. Slecht beursklimaat voor m.n. de tech aandelen? Vage commentaren/interviews van HG? Belgen die verkopen?
Onvoldoende vertrouwen in de verdere business van TT? Maar wat is in dat opzicht anders geworden sinds de vorige week?

Ach, weet waar het hem inzit? analisten riepen: 1 mld. tot 1.3 mld voor Tele matics, vervolgens gaat het weg voor 910 mln, 15 á 16 keer de winst uit mijn hoofd, wat best een goede prijs is voor een degelijk bedrijf. Vervolgens gillen de analisten: verkoop TM valt ietwat tegen. Vervolgens staan er weer hordes shortfunds op die de koers aan gort hierom dumpen met meestal geleende aandelen van oa grotere pensioenfondsen(want dat is dan zogenaamd de aanleiding) om kleinere, meestal private aandeelhouders tot angst aan te zetten en ook tot verkoop te dwingen.. Fundamenteel bezien gaat het helemaal nergens over, aan intrensieke waarde is TT met een compleet intacte en gegroeide zelfs kaartenbouwer zoals Tele Atlas en de eigen consumer products en de kaartendatabase en de know how autonoom rijden en an sich de waarde van de verschillende kaartendeals met de verschillende (auto)fabrikanten, meer als 150, én de cash positie van € 200 miljoen op de bank, is TomTom zo rond de 4 á 5 miljard waard..!

Die shortende hedgefunds hopen dat de koers maximaal in elkaar klapt, zodat zij op lagere koersen, zo rond de 6 a 6.5 weer terug goedkoop positie kunnen innemen, tevens hierdoor de koers weer omhoog jagen, én het superdividend van een 3.4 euro mee te kunnen pakken..

Maar aan dit geintje zit bij TomTom wel enorm risico voor deze partijen..
Want er bestaat een zeer gerede kans dat bij een koers van bijv. € 6 - superdividend € 3.4 - cashpositie 200 miljoen = slechts anderhalve euro voor het aandeel TT, er (vijandige) overname biedingen gaan komen..!!!!!!!

Stel dat Apple voor een autonoom TomTom een 4 euro bied= 880 miljoen ongeveer, daar krijgt apple dus dan Tele Atlas waard 2900 miljoen in 2009 voor, sindsdien alleen maar gegroeid, maar dat ter zijde) alle kaarten deals, alle consumer products zoals PND's(personal navigation device) watches en sports camera's en wat dies nog meer voor..

Dat betekend dat TT bij een dergelijk bod in de koers dan heeft zitten: Bod 4 Euro van Apple, € 3.40 euro superdividend, en de cashpositie van TT van 200 mil, is 1 euro per aandeel= totaal: € 8,80

Dat is even vervelend voor de shorters als ze dan even voorbeurs op die koers hun op € 8 gedumpte 12 miljoen aandelen bestens mogen terugkopen.. :-)

Wordt dan openen op € 16! kwestie van vraag en aanbod.. ;-)

Verder is de koersbeweging van gisteren nergens anders dan daarop gewaardeerd.

Betere verklaringen hoor ik graag.
ff_relativeren
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 23 januari 2019 20:39:

[...]
Ja, maar dat wisten we de vorige week ook al, en de opbrengst van TTT valt niet echt tegen.

Overigens moet je die verminderde business (en winst?) afzetten tegen de straks lagere ex-dividend koers van het aandeel, niet tegen de huidige koers. Of tegen de straks (na het dividend = kapitaalteruggave) nog lagere enterprise value = market cap minus netto cash positie.

@ Beperktedijkbewaking,

dank voor je heldere aanvulling. De toko wordt (?toch?) minder waard tegenover het (gelijkblijvende) aantal uitstaande aandelen. Ergo .. minder waarde per aandeel.

Het lijkt mij dat de beurs hierop voorsorteert (door de koers te laten dalen). Wat niet wil zeggen dat er geen uitschieters naar boven kunnen gebeuren in de komende maanden. Maar ja, .. de timing van in- en uitstappen .. hoe doe je dat ..

ik denk dat ik maar een grafiekje ga maken waarin het verloop van de beurskoers wordt afgezet tegen het superdividend (€ 3,20 er af) en tegen de restant-opbrengst per aandeel uit de verkoop van Telematica (€ 0,68 er bij).

Dat zou een indicatie kunnen geven van de virtuele koers van TomTom na de afrekening. Dat grafiekje begint dan op de koers voorafgaand aan de bekendmaking van de Telematica-verkoop en het superdividend, en loopt de komende maanden mee met iedere nieuwe slotkoers op de beurs.

Een dergelijke exercitie is natuurlijk niet zaligmakend. We weten van te voren dat het superdividend niet al in de huidige koers verrekend kan worden. Op dag X moet het volle bedrag van de beurskoers af.

We weten ook niet in hoeverre het restantbedrag per aandeel (uit de opbrengst) a € 0,68 (erbij) al wordt verrekend op de beurskoers door alle handelaren.

Het wordt dus hooguit een hulpmiddeltje om met een grafiekje een idee te krijgen van het marktsentiment -en waar de virtuele restkoers van TT naartoe beweegt-.

Misschien dat ik pakweg 1x in de 2 weken een update ervan in dit forumdraadje ga zetten.

Greetzzz
steelfighter72
0
Het lijkt nu wel of die TTT divisie echt 910 miljoen waard was.... Te gek voor woorden eigenlijk. Die was toch op 18% van het totaal gewaardeerd??? En het totaal was 8 euro.... Nog geen 2 miljard voor totaal TomTom.
boem!
2
De markt heeft altijd gelijk in die zin dat het bedrijf immer de waarde vertegenwoordigd van de te verwachten EPS van dat bedrijf.

Bij TT bestaat dat bedrijf uit 3 aparte bedrijven plus 1 euro kas.

Twee van die drie bedrijven stonden te koop tw Consumer en TTT.
De te behalen EPS wordt daardoor vervangen door de te verwachten EPS onder een ander dak.
De te verwachten opbrengst bij Consumer is op zijn zachts uitgedrukt niet al te hoog. Het bedrijf staat al meer dan een jaar te koop maar doordat het in een uitfaseer stand staat vwb haar grootste productgroep PND is er weinig animo bij derden om dit avontuur aan te gaan. HG geeft zelf aan dit bedrijfsonderdeel te behandelen als melkkoe. Sterke sturing op EPS, met een EPS van 10 a 15 cent in 2018 waardeert men dit onderdeel op 0 tot maximaal 0.75 euro( 0 tot 150 mio).
Het tweede onderdeel dat in de etalage stond was TTT. Met nagenoeg dezelfde EPS als Consumer (2018 10 a 15 cent) waardeerde men deze Unit veel hoger. De schattingen liepen uiten van 700 mio tot 1,5 miljard. Het resultaat is nu bekend en wijkt niet veel af van de middenprik ad 1,1 miljard.
Een lichte terugval tov de middenkoers van 8 euro die al maanden op de borden staat is begrijpelijk doordat de uiteindelijke verkoopprijs een klein beetje tegenvalt maar wordt mi sterker bepaald doordat de markt er nu van overtuigd raakt dat TT het plan om met A&E zelfstandig door te gaan meer en meer invulling geeft.

Indien je A&E zelfstandig beoordeelt zie je een bedrijf dat hoewel goed gepositioneerd in alle jaren hieraan voorafgaande nog nooit winst heeft geboekt,terwijl bijna alle investeringen in datzelfde verleden gedaan zijn tbv dit onderdeel. De schattingen lopen uiteen van 4 tot 6 miljard.

Waarom waardeert men een onderdeel met zulk een investerings/EPS verleden op 2,50 a 3,50 euro( 600 mio a 800 mio).
Men heeft grote verwachtingen van de toekomstige markt voor SD(E)C en LBS.
Men heeft twijfels of TT het te verwachten hoge investeringsnivo zelfstandig aankan.
Men erkent dat A&E verbeteringen boekt op EPS nivo maar het moet nog maar blijken of A&E in 2018 break-even wist te opereren en hoe ziet het plaatje er dan uit voor de jaren erna.
De verkoop van HERE ad 3 miljard geeft wat vertrouwen dat indien de zelfstandige missie van A&E mislukt er door verlate verkoop van Maps+ alsnog een executiewaarde wordt gerealiseerd.

EPS is uitgangspunt voor waardebepaling en dan gaat het nooit om de EPS die in het verleden is behaald in eigen beheer.
Treffender dan het verschil in waardering tussen Consumer en Telematics kan je het niet voorgeschoteld krijgen.

De waardering van A&E wordt ook niet bepaald door de verlieslatende EPS uit het verleden maar aan de te verwachten positieve EPS die met Maps+ valt te behalen in eigen beheer of onder een ander dak.
De grote afwijking met het bedrag waar HERE voor is verkocht 3 miljard en de huidige waardering van Maps+ ad 700 mio geeft aan dat de markt denkt dat TT het onzekere avontuur van zelfstandige voortzetting prefereert boven een verkoop van de Maps+ nu aan een andere partij.

Dat door velen hier de indruk wordt gewekt, dat HG een vies spelletje speelt en uit is op een dirty exit begrijp ik in het licht van de waarde bij verkoop van Units aan derden maar daar staat de uitgevoerde verkoop van Telematics haaks op.
Indien het kapen van het bedrijf centraal zou staan in de strategie van HG zo Telematics niet in het openbaar zijn verkocht.

We hoeven gelukkig niet lang te wachten op aanvullende informatie om te bepalen hoe we voor onszelf een zelfstandige voortzetting van A&E en Consumer moeten inschatten en op meer details over de verkoop van Telematics en de voorgenomen kapitaaluitkering met share-consolidation.

Binnen twee weken weten wij en de analisten hier meer over en komen zij met hun advieswijziging waarop wij kunnen volgen met een eigen koersdoel.


[verwijderd]
0
@Martinmartin
Het signaal dat wordt afgegeven met de teruggave van 750 miljoen aan aandeelhouders moet toch voldoende zijn om de buitenwereld te overtuigen van het feit dat TT de financiering van AE rond krijgt/heeft
boem!
0
Ja zij geven hiermee aan, dat zij zich happy voelen met een protectie/oorlogskas van 400 mio.

Daarbij geven ze expliciet aan, dat zij geen plannen hebben om in de bredere markt van automotive te investeren maar zich te beperken tot location-based technology toepassingen.

Veel belangrijker is de share-consolidation omdat die het aantal uitstaande aandelen verminderd met ca 40% naar ca 140 mio aandelen zonder dat dit gevolgen heeft voor koers na uitbetalen van de agio-uitkering.

750 mio van 1,900 mio is 40%.

De focus wordt gelegd op de EPS van A&E en iedere mutatie in die EPS krijgt veel meer waarde doordat de deler tw het aantal aandelen met 40% is verminderd.

EDIT EDIT

Bij teruglezen zie ik de totale nonsens die ik verkondig; er is geen verschil bij een mutatie afhankelijk van het aantal aandelen dat je bezit indien het percentage dat je bezit niet wijzigt.

Het is dus slechts een camouflerende factor waarbij men tracht te ontsnappen aan een aandeelwaardering die laag oogt. (onder de 10 euro)
Beperktedijkbewaking
0
quote:

martinmartin schreef op 24 januari 2019 08:11:

...
EDIT EDIT
Bij teruglezen zie ik de totale nonsens die ik verkondig; er is geen verschil bij een mutatie afhankelijk van het aantal aandelen dat je bezit indien het percentage dat je bezit niet wijzigt.

Het is dus slechts een camouflerende factor waarbij men tracht te ontsnappen aan een aandeelwaardering die laag oogt. (onder de 10 euro)
Precies.
Ik snapte al niet dat jij net als sommige anderen die share consolidation zo belangrijk vond. Het is een reverse split (aandelensamenvoeging), niets meer.

Een puur optisch gebeuren. Wat maakt het nou uit of ik 100 aandelen heb met een koers van 5 of (na bijv. een 4:1 'consolidation') 25 aandelen met koers 20?

Beperktedijkbewaking
0
@martinmartin:
Ik heb nog een vraagje voor jou. Je hebt meen ik wel eens wat geschreven over eventuele belasting op de boekwinst die TT maakt bij de verkoop van Telematics.
Hoe denk je daar nu over?

De opbrengst van 910 mio is veel hoger dan de TTT-goodwill (64 mio) en de verder nog aan TTT verbonden assets (minder dan 100 mio schat ik). Dus maakt TT een boekwinst, en die wordt normaliter toch belast?
Zou het kunnen dat het niet uitgekeerde deel (160 mio) van de opbrengst bestemd is om die belasting te betalen?

NB. Ik heb het hier over de door de company te betalen vennootschapsbelasting. Dat de uitkering van 750 mio als 'kapitaalteruggave' zelf niet belast is met dividendbelasting staat er los van.

DeZwarteRidder
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 24 januari 2019 09:46:

@martinmartin:
Ik heb nog een vraagje voor jou. Je hebt meen ik wel eens wat geschreven over eventuele belasting op de boekwinst die TT maakt bij de verkoop van Telematics.
Hoe denk je daar nu over?

De opbrengst van 910 mio is veel hoger dan de TTT-goodwill (64 mio) en de verder nog aan TTT verbonden assets (minder dan 100 mio schat ik). Dus maakt TT een boekwinst, en die wordt normaliter toch belast?
Zou het kunnen dat het niet uitgekeerde deel (160 mio) van de opbrengst bestemd is om die belasting te betalen?

NB. Ik heb het hier over de door de company te betalen vennootschapsbelasting. Dat de uitkering van 750 mio als 'kapitaalteruggave' zelf niet belast is met dividendbelasting staat er los van.
Nee, de hele boekwinst is onbelast wegens de deelnemingsvrijstelling, anders zouden ze ook nooit 750 miljoen kunnen uitkeren.
Beperktedijkbewaking
0
@DZR:
Dat veronderstelt dat TTT binnen TT een zelfstandig VpB betalende dochter is?
Dat is nieuw voor mij.

Zou dat dan ook voor de andere BU's gelden?

DeZwarteRidder
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 24 januari 2019 10:33:

@DZR:
Dat veronderstelt dat TTT binnen TT een zelfstandig VpB betalende dochter is?
Dat is nieuw voor mij.

Zou dat dan ook voor de andere BU's gelden?
De deelnemingsvrijstelling geldt voor alle deelnemingen groter dan 5%.
Beperktedijkbewaking
0
Ja, maar sinds wanneer is een business unit bij TT een 'deelneming' in fiscale zin?
Ze maken toch ook geen eigen P&L rekening, en geen aparte jaarverslagen?

Bovendien, nu ik er verder over nadenk, het gaat hier niet om een winstuitkering of dividend van TTT aan het moederbedrijf.
TT verkoopt gewoon iets en maakt daar een grote winst op. Sinds wanneer is dat onbelast?

DeZwarteRidder
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 24 januari 2019 11:38:

Ja, maar sinds wanneer is een business unit bij TT een 'deelneming' in fiscale zin?
Ze maken toch ook geen eigen P&L rekening, en geen aparte jaarverslagen?

Bovendien, nu ik er verder over nadenk, het gaat hier niet om een winstuitkering of dividend van TTT aan het moederbedrijf.
TT verkoopt gewoon iets en maakt daar een grote winst op. Sinds wanneer is dat onbelast?
Geen enkel normaal bedrijf in Nederland hoeft winstbelasting te betalen bij verkoop van een deelneming groter dan 5%.
orap
0
volgens mij wordt er helemaal geen vpb betaald vanwege compensabele verliezen. in 2017 of 2018 hebben ze de kastjes poot volledig afgeschreven, hetgeen resulteerde in een zwart fiscaal verlies. Alle bv's zitten onder de fiscale eenheid met de holding en die betaalt de vpb
DeZwarteRidder
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 24 januari 2019 11:38:

Ja, maar sinds wanneer is een business unit bij TT een 'deelneming' in fiscale zin?
Ze maken toch ook geen eigen P&L rekening, en geen aparte jaarverslagen?

Bovendien, nu ik er verder over nadenk, het gaat hier niet om een winstuitkering of dividend van TTT aan het moederbedrijf.
TT verkoopt gewoon iets en maakt daar een grote winst op. Sinds wanneer is dat onbelast?
Als TomTom ACTIVA met winst zou verkopen, dan moet er wel winstbelasting over betaald worden.
DeZwarteRidder
0
quote:

orap schreef op 24 januari 2019 12:06:

volgens mij wordt er helemaal geen vpb betaald vanwege compensabele verliezen. in 2017 of 2018 hebben ze de kastjes poot volledig afgeschreven, hetgeen resulteerde in een zwart fiscaal verlies. Alle bv's zitten onder de fiscale eenheid met de holding en die betaalt de vpb
Toch heeft TomTom over 2017 winstbelasting betaald, nl ca 7 miljoen.
orap
0
Beperktedijkbewaking
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 24 januari 2019 12:08:

[...]
Als TomTom ACTIVA met winst zou verkopen, dan moet er wel winstbelasting over betaald worden.
Dan snap ik het toch weer niet. Er zullen toch wel wat activa (assets) meeverkocht worden, bv. software? En hoe zit het met de TTT-goodwill op de balans?

73 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront