Andere sectoren veel voorzichtiger met prijsbeleid.
(ABM FN-Dow Jones) Bedrijven in de bouw hebben de afgelopen jaren massaal hun prijzen verhoogd om de winst op peil te houden of te vergroten, met het oog op de oplopende kosten voor personeel en bouwmaterialen. Dat blijkt uit een rapport van ING, gebaseerd op gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
In 2018 stelde ruim de helft van de bouwbedrijven van plan te zijn de prijzen in de komende drie maanden te verhogen.
In andere sectoren is de animo voor prijsverhogingen veel minder hoog. Het percentage bedrijven in de industrie, de handel, transport en zakelijke diensten dat in de komende 3 maanden de prijzen wilde verhogen, schommelde de afgelopen jaren rond 10 à 15 procent.
Ook in 2016 en 2017 kwamen prijsverhogingen in de bouw veelvuldiger voor dan in de rest van de Nederlandse economie.
Krappe arbeidsmarkt kost omzet
Volgens het ING-rapport leidt de krapte op de arbeidsmarkt tot lagere omzet, met name in de bouw in de transport. Daar nemen bedrijven opdrachten zelfs niet aan omdat er niet voldoende mankracht is. Eén op de tien bedrijven verwacht hierdoor 6 procent of meer omzet mis te lopen.
Een kwart van de bedrijven met krapte verwacht minder winst te realiseren. Behalve door de misgelopen omzet kan dat ook komen door hogere loon- en wervingskosten, die ten koste gaan van de winst.
Van de oplossingen die bedrijven noemen om de krapte op de arbeidsmarkt tegen te gaan, is het zelf opleiden van nieuw personeel het meest populair. Dit doet ruim de helft van de bedrijven. Andere veelgenoemde oplossingen zijn tijdelijk personeel inhuren, parttimers meer uren laten werken en eigen medewerkers omscholen. Automatiseren wordt genoemd door één op de zes bedrijven.
Bij het aannemen van personeel kijken bedrijven vooral naar inzet, motivatie, vaardigheden en de samenstelling van het team. Opleiding, loonkosten en leeftijd worden veel minder vaak genoemd als factoren om iemand aan te nemen.
Door: ABM Financial News.