TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom februari 2019

3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 6 februari 2019 14:44:

Ik zit met stomheid te luisteren naar deze 2 nietszeggende leiders van een toko waar ons geld in zit
Deze gasten zitten zo vastgeworteld in hun eigen Science Fiction visie dit gaat vanaf hun kant niet meer goedkomen en veranderen
Dag centen van piet Particulier
Hopelijk komt Microsoft met een knockout bod zo snel als kan
Hij zei ook nog: we are leading ik zeg dan we are bleeding

You are bleeding as always!
PentaGoNix
0
quote:

~Justin~ schreef op 6 februari 2019 14:47:

[...]

Qua resultaten stellen ze niet teleur. Hun outlooks zijn wel veelal voorzichtig. Jaarcijfers 2018 zijn een stuk hoger dan outlook die begin 2018 was uitgesproken. Er waren gedurende het jaar ook 2 outlook verhogingen.
Ben ik geheel met je eens. Maar iedere keer zo'n extreem voorzichtige outlook, en nu ook nog gecombineerd met een veel lagere dan verwachte order intake over 2018, maakt nu niet dat de koers omhoog gaat.

Waarom niet meer accent op de positieve zaken en een outlook die een tikkie hoger is, want je zegt het zelf al, deze wordt lopende het jaar 1 of zelfs 2 x omhoog bijgesteld. Maar dan staan we als aandeelhouders al weer met 2-0 achter en om deze -6,5% in te halen, dan zijn we zeker weert weken verder, zo niet maanden.
[verwijderd]
2
Koers kan nu weer rustig omhoog, vergeet niet dat ondanks de slechte presentatie de cijfers zeer goed zijn, de samenwerkingsverbanden zeer goed zijn, de cash positie zeer goed is en toekomst perspectieven goed en uitdagend zijn.
Analisten, kom er maar in!!
VanillaSky
0
quote:

Kopjethee schreef op 6 februari 2019 14:49:

Misschien nog een vraag stellen over 1.7€ Miljard?
Tja, denk dat iedereen inmiddels wel weet dat dit een misplaatste grap was van Harold
[verwijderd]
0
Outlook is te voorzichtig
gezien
deferred
cash
HD maps this year
more automotive contracts
user interface developments to keep out the smart phone
Win from HERE
Google focus op robot taxis
HG moet gewoon veel harder brullen, koers zal hem waarschijnlijk worst zijn, maar hij mag best eens de toko veel meer promoten
[verwijderd]
2
Was ik maar nooit in TT gestapt pff. Teleurstelling na teleurstelling. Vooruitzicht 2019 nagenoeg ook geen netto resultaat. Dus eigenlijk is het gewoon cash delen door aantal aandelen en dan zou de koers nu nog te hoog staan.

Geen woord gerept over strategie omtrent open staan voor overname of iets dergelijks. En HG blijft zeggen we are good. Zijn zakken worden gevuld ja en die van ons leeggeroofd. Wat een flut bedrijf en directie
[verwijderd]
4
Mijn opgeschreven punten van de IR call
- HD deals te verwachten in 2019 (tegen hogere fees per auto per jaar)
- Orderwin-percentage Automotive in 18 gelijk aan dat van 17 (echter minder tendervolume in 17)
- Ordervolume in 19 naar verwachting weer hoger
- Groei in marktaandeel Enterprise
- Google focus op robot-taxi met veel dure hardware, TomTom oplossing voor massa consumentenauto
- Take rates van Automotive contracten zijn in de praktijk veel hoger -> de eerder benoemde wins (o.a. 400mln in 17) zijn daarmee in de praktijk veel meer (dit is de reden waarom het in 2018 zo goed ging met Automotive)
- Hoger opex/capex gerelateerd aan efficiency in kaartupdates en nieuwe klanten
- Sterke groei in deferred revenues Automotive verwacht in 2019

Afgezien van de uhs en ahs toch een Positieve HG en Taco gehoord.
[verwijderd]
1
Inderdaad, what about th 1.7 bil
What about : the sum of parts...not reflecting
Als analisten dat NIET vragen gaat HG er gewoon verer niets over zeggen...
VanillaSky
0
quote:

~Justin~ schreef op 6 februari 2019 14:16:

Intake:

2017: was extraordinary good
2018: was klein jaar qua te winnen deals
2019: is groter dan 2018
De vraag blijft natuurlijk is de markt wel groot genoeg om deze enorme kosten/overhead te dragen voor een bedrijf als TT. Enige potentieel van TT met noemenswaardige omzet is Automotive. 2017 400, 2018 250, 2019 wellicht weer 400? Kom je ergens op 300-400mio omzet jaarlijks. Wat nodig is zijn orderboeken van 500-600mio+ om die omzet naar 1mrd te tillen. Met 400mio automotive,150mio Enterprise na ENORME groeispurt van 20%, en consumer 200 zit je nog steeds op 750mio omzet over enkele jaren en dat is veel te weinig om een fatsoenlijke winst te kunnen maken.
Jopie1962
0
quote:

Makita schreef op 6 februari 2019 14:58:

Mijn opgeschreven punten van de IR call

Afgezien van de uhs en ahs toch een Positieve HG en Taco gehoord.
En de koers loopt weer op ...
Brouwer285
0
Ik zie niet helemaal hoe een verwachte deferred revenue toename over 2019 van 100M in Automotive, zich vertaald in een afzwakkende groei in Automotive, iemand?
[verwijderd]
4
Korte call en abrupt einde.

* Opex groei 10% om competitiever te worden en efficiency gains in mapmaking

* Opex groei lijkt groter, maar dat komt slechts door classicifatie. Wat capex was wordt door regels vaker als opex gezien

* Automotive lijkt wat beperkt qua groei in 2019, maar dat komt door toename deferred revenue. Dus cash wise heb je daar geen last van

* Voorsprong op HERE in de snelheid en hoeveelheid data die tomtom kan verwerken is in tact en heeft geleid tot de deal met Microsoft

* Er is in 2018 geen marktaandeel verloren in automotive. Het was gewoon een zwakker jaar qua hoeveelheid te winnen orders. In 2019 is het aantal te winnen orders groter, maar lijkt niet op niveau van topjaar 2017. Klinkt als hoger dan 250 en lager dan 400, in elk geval 300+

* Deals HD maps worden dit jaar echt verwacht

* Omzet uit HD maps deals per auto is hoog en groeit ook snel naarmate er meer data naar de auto gaan en de mate van autonomie (level 2, 3, 4)

* Vertrouwen in eenzelfde pad als traffic, het signen van een paar klanten snel leidt tot een sterke marktpositie (bij traffic is die veruit leidend)

* Taco neemt alle vragen eerst zodat Harold langer de tijd heeft om na te denken. Weegt elk woordje en klinkt niet energiek

* Weinig analisten in de call en nul vragen over het programma waarin shares gereduceerd worden etc. Komt op mij over als: we geloven het allemaal wel. We stellen toch elk kwartaal dezelfde vragen (zoals de totale opportunity voor HD maps) en er wordt wel positief over gesproken maar zonder al teveel detail.

* TT vindt het wel mooi zo. Underpromise in februari en dan bij de Q1 cijfers starten met een wat betere performance dan de outlook.

* Al met al (vergeleken bij de cijfers) was dit een positievere call qua inhoud (vanwege de uitspraak over deal volume in 2019 en over HD maps) en een negatievere call qua vorm (deze call is een moetje en daarna snel weer aan het werk), ook de intonatie van sommige analisten is wat grumpy.

Men verwacht duidelijk meer van Taco en Harold. Taco deed het vanuit zijn rol trouwens prima, de financiele vragen zijn voor hem en de strategische zijn voor Harold en Harold houdt zich op de vlakte. Laten we voorafgaand aan de volgende call een treetje Red Bull bezorgen namens het IEX forum.
Energy
0
Ik vond de cc ok. Zeker de voorsprong op Here. Dit heeft hg nog niet vaak zo duidelijk aangegeven
ketchup
2

goed, de bear-move hebben we nu wel gehad, wederom een ontgoocheling voor aandeelhouders, maar moet zeggen dat begint te wennen, doet me niet zoveel meer

herstel verwacht ik wel weer , de 8 werkt toch als een soort magneet, 9 euro voor nu wellicht een brug te ver.

excited kan je er allemaal niet van worden, daarvoor moet je bij TT werken
Madame nog gewoon op de payroll voor 2019 neem ik aan ?

bezinteergebelegt
6
Onbegrijpelijk dat nog niemand wil inzien dat HG en co je gewoon afdroogt waar je bij staat.

Sinds de aangekondigde verkoop van Telem en daarna de aanloop naar vandaag, alleen maar prachtige berekeningen voorbij zien komen over oprispingen naar 10 en hoger, als opmaak voor de definitieve knal naar 12,50 etc etc etc.

BigTech die niet meer om Tommie heen zou kunnen en gek waren als ze zich nu niet als een wolf op het Tommie schaap zouden storten voor een KO bod.

HG die nu wel moet verkopen want anders zou de boel onder zijn neus verdampen.

De realiteit:

Drama koers na verkoop Telem., nog grotere dramakoers na vandaag. Ipv BigTech een zakjapanner die telem. koopt en Apple, Verizon etc etc, in geen velden of wegen te bekennen.

Bij de naam Msft ging weer ieder1 in polonaise en weer is het niks. Het wordt ook niets meer.

3,20 p/a als toetje voor het eigen bloeden. Van de 750 miljoen gaat 330 miljoen naar de FFF.

Twee weken geleden al gezegd, koers gewoon naar 7 of nog lager voor div. uitkering. Dan 3,20 eraf. Bij 7 houdt je 3,80 over.

Dan 50% premie door FFF op die 3,80. Bieden ze 5,70 voor de resterende 50% ( 44% FFF en 6% heeft Johnny ).

Hebben ze 770 miljoen voor nodig. 330 miljoen reeds in de schoot geworpen door dividend. Gaan de heren FFF op zoek naar slechts 450 miljoen.

Die bezitten de heren FFF prive tesamen al. Dus geen enkel probleem. En Johnny doet mee.

Dan exit. zijn ze van al dat gezeik af. DAN pas strategische deelname van MSFT voor de komende jaren. Niet meer op de beurs dus ze hoeven ook niets meer te melden.

Msft helpt nog een jaar of 4 mee aan de ontwikkeling tot een leuke speler op A/E gebied.

Dan pas de toko naar MSFT voor zeg 2 mrd. FFF en Johnny delen de poet en Msft pakt de winsten die gaan komen vanaf 2023 en later.

FFF stinkendr rijk met pensioen. de rest de lul en de klos.

en we staan erbij en kijken er naar.

[verwijderd]
1
Ondernemingswaarde van ca. 600mln nu, terwijl Taco net bevestigd dat de orderboekbedragen gebaseerd blijken op te lage take rates en dat dit de voornaamste reden van overperformance in 2018 was.

Dus 1,2mrd orderboek moet dus eigenlijk 1,5-1,8mrd zijn? In ieder geval een mooie opsteker voor de komende jaren. Samen met MSFT deal voor Enterprise kan TomTom de groei hervatten. Al ~15% groei in 2019.

Nu nog maar ca. 8,8X FCF19 waardering excl. Telematics, terwijl Telematics ca. 22x FCF opbracht...
keak
1
ik vond toch de press call positief, vind ze ook heel voorzichtig voor 2019.
Ken de koers nu wel herstellen richting 8. Met hulp van watmicrosoft lovers vanmiddag!!
Tom2HD
0
Weer een hoop gegoochel met cijfers een boel voorzichtigheid.
Maar de soep wordt dus niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend.
2019 wordt helemaal geen slecht jaar voor TomTom.
Vooral de laag ingeschatte take-rates gaan denk ik voor een positieve verrassing zorgen.
tatje
1
quote:

Was here schreef op 6 februari 2019 14:53:

Als Google wellicht geen concurrent is op hd maps en je hebt een voorsprong op verliesgevend Here?

Wat moet je dan doen? Juist flink investeren en voorsprong uitbouwen.
Juist alles op de zelfrijdende auto.

Alleen gaan de lasten nog voor de baten uit.

Google alleen HD maps in steden voor taxi robots.

Here ligt achter op Tom Tom en zelfs traffic van Tom Tom is in veel landen beter.
Bing maps van Microsoft gaat ook van Here naar Tom Tom.

Hoe kan Overbeek van Here zeggen, de tweestrijd gaat tussen Google en Here.
Voor de 2e plaats soms.

Heb soms het idee, dat analisten niet alle soorten vragen mogen stellen.

Alleen vragen betreffende de cijfers en outlook.
3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront