Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Klimaatdiscussie: opwarming aarde door mens of natuur

38.985 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 ... 1946 1947 1948 1949 1950 » | Laatste
rationeel
0
De Verenigde Staten moeten wereldleider worden als het gaat om klimaatbeleid, vindt de linkerflank van de Democraten. Vorige week lanceerde het jonge Amerikaanse congreslid Alexandria Ocasio-Cortez, het gezicht van de nieuwe generatie Democraten, de zogenoemde Green New Deal. Republikeinen fileren de deal: zij spreken van ‘radicale’, ‘socialistische’ plannen.

Elsevier
rationeel
3
rationeel
0
Koele blik op het klimaat

Over alle aspecten van de actuele, vaak verhitte klimaatdiscussie en energietransitie heeft de redactie van Elsevier Weekblad een speciale editie samengesteld. Nieuwe energie is bedoeld om helderheid te brengen in die verwarrende brij aan informatie. Met een koele blik, want dat is de beste manier om een verhitte discussie te bekijken.

Elsevier
DeZwarteRidder
0
Opkomend water maakt van Miami een spookstad

Jeannette den Boer en Stefan Coppers maken een wereldreis om te ervaren hoe klimaatverandering het dagelijks leven elders op aarde nu al ontregelt. Deze is wekelijks te zien op deze website. Bekijk hierboven aflevering twee over Miami.
Redactie 11-02-19, 15:00 Laatste update: 15:36

We hebben allemaal weleens een zandkasteel gemaakt op het strand. Naarmate de vloed opkomt realiseer je dat je hem wellicht te dicht bij zee hebt gebouwd. Dan begint je strijd tegen de elementen. Naarstig bouw je een soort slotgracht die de eerste opkomende golven, via een omweg terug naar zee moeten loodsen: tevergeefs.

In een ultieme poging je ‘levenswerk’ te beschermen bouw je nog een hoge dijk, maar met lede ogen zie je hoe je meesterwerk wordt verslonden door de zee.

Dit is de strijd die Miami levert. Den Boer en Coppers gingen met eigen ogen kijken hoe de fancy Amerikaanse badplaats het opkomende zeewater probeert tegen te gaan.

Miami South burgemeester Philip Stoddard wikkelt er geen doekjes om: ,,Delen van mijn stad zullen blijven bestaan, maar grote delen zullen onbewoonbaar worden.” Hij doelt daarmee op de opwarming van de aarde en de daarmee gepaarde stijging van de zeespiegel. Miami ligt laag gelegen en is slecht beschermd.

Kunnen wij ons zandkasteel nog beschermen met een dijk, in Miami lijkt dit vruchteloos. Stoddard: ,,Miami is gebouwd op een ondergrond van koraal, een soort van gatenkaas. Een dijk bouwen heeft dus geen zin omdat het water gewoon door de bodem omhoog komt.”

Als de temperatuur twee graden stijgt over een langere periode ligt Ocean Drive onder water

Met hoog water staan de straten nu al blank en dat is volgens Stoddard pas het begin. ,,De afgelopen twee jaar steeg het waterpeil 20 centimeter. Die trend zal doorzetten en uiteindelijk zal de stad onverzekerbaar zijn”. Dat wil zeggen: geen verzekeringsmaatschappij zal z’n vingers willen branden aan het verzekeren van peperdure huizen die op het punt staan onder te lopen. ,,De stad zal langzaam veranderen in een spookstad’’, concludeert Stoddard.

Om het water enigszins te bestrijden staan er in Miami honderden pompen die het water, dat uit de putten omhoog komt, terug de zee in te lozen. Het is dweilen met de kraan open. En ironisch genoeg; de pompen worden aangedreven door oude rokende dieselgeneratoren.

De interactieve kaart hieronder laat zien wat er gebeurt met Amerikaanse wereldsteden bij klimaatverandering.
!@#$!@!
0
Het braafste jongetje van de klas. Dat zijn we toch hier in Nederland ? Dat moeten we toch niet willen ? Het standaard argument van de ontkenners :-)

Zoals altijd slechts weer een ontkenning van de realiteit:

www.nu.nl/klimaat/5738283/nederland-h...

Van alle EU-landen is Nederland het verst verwijderd van de doelstelling op het vlak van hernieuwbare energie. In 2017 kwam 6,6 procent uit duurzame bronnen.

Zweden loopt veruit op kop, ruim de helft van de energie wordt daar duurzaam opgewekt. Finland, Letland, Denemarken en Oostenrijk zitten ook boven de 30 procent.
[verwijderd]
1
-De wereld blijft versneld oerwoud kappen, zonder nieuwe aanplant
-De Monsanto's / Bayers blijven gif produceren dat de insecten (die we broodnodig hebben) uitroeit en met uitsterven bedreigt
-De wereld blijft de aardbodem met zware metalen vergiftigen
-De wereld blijft de zeeën vol gooien met kunsttoffen, die het onderwater leven bedreigen

Kortom: in versneld tempo wordt de natuur (waarvan de mens afhankelijk is) aan gort geholpen.
In de tussentijd is er een klimaatverandering gaande, die hoofdzakelijk door de zonnecycli veroorzaakt wordt en ... door alle lobby maakt de politiek zich juist daarover druk

Al zou de mens morgen alle CO2 productie stoppen ... dan nóg gaat de klimaatverandering gewoon door en is moedertje aarde door alle bovenstaande over 50 jaar voor de mens een hel geworden .... stupid failed politicians
voda
0
Groene waterstof onmisbaar voor klimaatdoelen

Om de Parijs-doelstellingen voor het klimaat te halen, moet de industrie in Europa vol inzetten op groene waterstof. Dat concludeert de Wereldenergieraad (WEC) in een nieuw rapport.

Erik Kouwenhoven 12-02-19, 20:00

Grote industriële bedrijven, zoals Shell en Tata Steel, moeten waterstof op duurzame wijze gaan produceren en gebruiken. Alleen op die manier lukt het om de klimaatdoelstellingen voor 2050 te halen. Dat concludeert de World Energy Council (WEC), die berekende hoe waterstof kan helpen bij de energietransitie voor Noordwest-Europa.

De chemische industrie, raffinaderijen en staalfabrieken gebruiken nu al waterstof. Maar die is vaak niet ‘groen’ geproduceerd: het vereist aardgas, en bij de productie komt dus CO2 vrij. Volgens het rapport kunnen bedrijven van grijze waterstof (gemaakt van aardgas) overgaan op klimaatneutrale blauwe waterstof. Dat doen ze door de CO2 die vrijkomt bij de productie af te vangen en op te slaan. Als tweede stap kan de industrie daadwerkelijk groene waterstof maken, via elektrolyse van water, met duurzame stroom.

Noordwest-Europa is bij uitstek geschikt om het scenario van de WEC te doorlopen, zo meldt website De Ingenieur. Er is innovatie, veel windenergie om groene stroom te leveren voor de productie van waterstof en een wens om aan de doelen van Parijs te voldoen. Als de grote bedrijven versneld overgaan op groen geproduceerde waterstof, is 30 procent van het klimaatdoel voor 2050 al gehaald. Het laat zien hoeveel verschil groene waterstof kan maken. Waterstof kan ook gebruikt worden om auto’s op te laten rijden.

www.ad.nl/auto/groene-waterstof-onmis...
voda
0
Treinen volledig op groene stroom: 1,5 miljard kilo CO2 bespaard

Doordat NS-treinen sinds twee jaar volledig op groene stroom rijden is 1,43 miljard kilogram kooldioxide minder in de atmosfeer terechtgekomen. Dat is evenveel als 3,3 miljoen ritjes met de auto naar Zuid-Frankrijk, becijfert Milieu Centraal.

David Bremmer 12-02-19, 19:30

NS en 17 andere spoorbedrijven sloten in 2014 een contract met Eneco voor het leveren van zoveel mogelijk duurzame stroom. Afgesproken werd dat in dat treinen per 2018 alleen nog op honderd procent groene stroom uit - voornamelijk Nederlandse - windparken van Eneco zouden rijden. Uiteindelijk lukte dat al een jaar eerder, in 2017. NS, die het leeuwendeel van alle stroom afneemt, is daarmee de eerste treinuitbater in de wereld die volledig klimaatneutraal rijdt. Volgens Milieu Centraal betaalt dat besluit zich nu uit.

Wel is een nuance te maken op de cijfers: de spoorwegen gebruiken per jaar een gigantische 1,2 terrawatt uur (1.200.000.000 kWh) om alle treinen te kunnen laten rijden. Dat is evenveel als het jaarlijkse stroomverbruik van 400.000 gezinnen. De spoorwegen zijn echter niet de enige partij in Nederland die windstroom gebruiken.

Inmiddels wordt er zoveel duurzame stroom gebruikt dat die nooit allemaal uit eigen groene energie kan komen. Eneco moet daarom ook zogenaamde GVO's (Garanties Van Oorsprong ) uit het buitenland opkopen, bevestigt het energiebedrijf. Daarbij gaat het vaak om wind- of waterkrachtenergie uit Scandinavië.

Groenwassen
De meningen over dit ‘groenwassen’ zijn verdeeld. De certificaten-stroom wordt namelijk niet daadwerkelijk naar Nederland geëxporteerd. Hier neemt NS gewoon ‘vieze’ stroom af. Enige is dat die stroom gedekt is middels groencertificaten. De kritiek luidt dat zulke groene stroom niet bijdraagt aan de verduurzaming van de Nederlandse stroomproductie.

Tegelijk helpen certificaten wel op bredere schaal aan de vergroening van de elektriciteitshuishouding. Ze maken het produceren van zulke stroom lucratiever.

Om klanten uitleg te geven over het gebruik van groene stroom organiseert NS op 23 februari een speciale Uitwaaidag in Zandvoort. Ook heeft het bedrijf een video gemaakt, waarin topman Roger van Boxtel aan het kitesurfen is.

www.ad.nl/economie/treinen-volledig-o...
voda
0
Opkomend water maakt van Miami een spookstad

VIDEO
Jeannette den Boer en Stefan Coppers maken een wereldreis om te ervaren hoe klimaatverandering het dagelijks leven elders op aarde nu al ontregelt. Deze is wekelijks te zien op deze website. Bekijk hierboven aflevering twee over Miami.

Redactie 11-02-19, 15:00 Laatste update: 15:36

We hebben allemaal weleens een zandkasteel gemaakt op het strand. Naarmate de vloed opkomt realiseer je dat je hem wellicht te dicht bij zee hebt gebouwd. Dan begint je strijd tegen de elementen. Naarstig bouw je een soort slotgracht die de eerste opkomende golven, via een omweg terug naar zee moeten loodsen: tevergeefs.

Lees ook

Hoe klimaatverandering het dagelijks leven overal ter wereld nu al ontregelt
Lees meer
In een ultieme poging je ‘levenswerk’ te beschermen bouw je nog een hoge dijk, maar met lede ogen zie je hoe je meesterwerk wordt verslonden door de zee.

© REUTERS
Dit is de strijd die Miami levert. Den Boer en Coppers gingen met eigen ogen kijken hoe de fancy Amerikaanse badplaats het opkomende zeewater probeert tegen te gaan.

Miami South burgemeester Philip Stoddard wikkelt er geen doekjes om: ,,Delen van mijn stad zullen blijven bestaan, maar grote delen zullen onbewoonbaar worden.” Hij doelt daarmee op de opwarming van de aarde en de daarmee gepaarde stijging van de zeespiegel. Miami ligt laag gelegen en is slecht beschermd.

Kunnen wij ons zandkasteel nog beschermen met een dijk, in Miami lijkt dit vruchteloos. Stoddard: ,,Miami is gebouwd op een ondergrond van koraal, een soort van gatenkaas. Een dijk bouwen heeft dus geen zin omdat het water gewoon door de bodem omhoog komt.”

Tekst gaat verder onder de fotoslider...

Als de temperatuur twee graden stijgt over een langere periode ligt Ocean Drive onder water

Met hoog water staan de straten nu al blank en dat is volgens Stoddard pas het begin. ,,De afgelopen twee jaar steeg het waterpeil 20 centimeter. Die trend zal doorzetten en uiteindelijk zal de stad onverzekerbaar zijn”. Dat wil zeggen: geen verzekeringsmaatschappij zal z’n vingers willen branden aan het verzekeren van peperdure huizen die op het punt staan onder te lopen. ,,De stad zal langzaam veranderen in een spookstad’’, concludeert Stoddard.

Om het water enigszins te bestrijden staan er in Miami honderden pompen die het water, dat uit de putten omhoog komt, terug de zee in te lozen. Het is dweilen met de kraan open. En ironisch genoeg; de pompen worden aangedreven door oude rokende dieselgeneratoren.

De interactieve kaart hieronder laat zien wat er gebeurt met Amerikaanse wereldsteden bij klimaatverandering.

Voor meer info en video, zie link:

www.ad.nl/wetenschap/opkomend-water-m...
voda
1
Wijs niet met je klimaatvingertje, hâh je klâhwe in je mâhwe

COLUMN
De eerste keer vergeet je nooit meer. Je eerste suikerspin, bij de kermis op het Malieveld. Je eerste voetbalwedstrijd met je vader, in mijn geval natuurlijk bij ADO. Je eerste ontmoeting met de Mobiele Eenheid - ook bij ADO. Maar hoe zit het met de laatste keer?

Sjaak Bral 12-02-19, 06:13

Voor de laatste keer mochten Puch- en Tomos-fanaten een paar weken geleden vanaf Scheveningen vertrekken voor hun ‘Kâhwe Klâhwe’ rit. De brommertocht is vanaf volgend jaar verboden, zo verordonneert het Haagse coalitie-akkoord. Ons Hollandse klimaat ondervindt teveel schade van de ongeveer tweehonderd tweetaktbrommertjes van de brommerclub. Een gemiddelde cruiseboot die aanmeert in de Rotterdamse haven stoot per dag evenveel vervuiling uit als honderdduizend auto’s. Mag dat wel? Tuurlijk. Daar regeert het economisch belang.

Die brommer­tjes stoten minder uit dan u en ik na een avondje losgaan op de chili con carne
Sjaak Bral, Columnist

Dat geldt uiteraard ook voor de duizenden vrachtauto’s die dagelijks door het centrum van Den Haag denderen. Waarom dan toch die paar oude brommerfanaten hun pleziertje afnemen? Is hier sprake van hypocriete klimaatdrammers? ‘De kogel is nog niet definitief door de kerk’, zegt verantwoordelijk wethouder Liesbeth van Tongeren van Groen Slinks. Sta mij toe haar even de juiste kant uit te ‘nudgen’, zoals dat nu heet (vroeger zei je gewoon ‘masseren): er zijn prima eco-vriendelijke brandstoffen voor deze categorie brommertjes. Die stoten minder uit dan u en ik na een avondje losgaan op de chili con carne.

Zuurpruim
Gelukkig is er altijd weer een zuurpruim die het tóch allemaal niks vindt. In ons geval: Heleen Weening, directeur van Duurzaam (zuurzaam?) Den Haag. Een ontheffing voor tweetaktbrommers, zelfs alleen voor een paar dagen per jaar, zij moet er niet aan denken. ‘Ik wil ook schone lucht in het weekend, op zondagen en in de vakantie.’ Schone lucht? Dan kun je beter verhuizen naar een verlaten leprakolonie op de Benedenwindse Eilanden. Daar maak je nog een kansje. Hier allang niet meer. Zeker nu er een alternatief is voor de vervuilende benzine en zeker ook omdat de Puch en de Tomos onderdelen zijn van het Haags erfgoed, zeg ik: wijs niet met je klimaatvingertje. Hâh je klâhwe in je mâhwe.

www.ad.nl/dossier-columns-sjaak-bral/...
nobahamas
1
De schijnheiligheid ten top.
Vandaag wederom ruwe stookolie in de aanbieding in rotterdam. Tankers varen regelmatig honderden zeemijlen om in Rotterdam te kunnen bunkeren.
Ruwe stookolie tegen de laagste prijs van geheel Europa.
de samenstelling boeit niemand.
En Shell loost op de deze manier de grootste vuiligheid.
Wie maalt er om een Puch of een Tomos?!
www.parool.nl/amsterdam/giftige-brand...
[verwijderd]
1
pietje-2005
1
"Ruwe" stookolie?
Gewoon stookolie, dan toch.
En tankers zijn de schepen die de ruwe olie naar Rotjeknor brengen, maar v.w.b. de stookolie zullen de grote containerschepen de grootverbruikers zijn, neem ik aan.
Dat mogen ze trouwens pas stoken buiten bepaalde gebieden, en dichtbij Europa moeten ze overschakelen op laagzwavelige diesel.
Rotterdam is volgens mij altijd goedkoop geweest met de stookolie.
We kunnen ook gewoon alle raffinaderijen sluiten en de havens dan ook, natuurlijk, en dan halen we de spulletjes uit China wel met de bakfiets ;-)
Het vervoer moet goedkoop blijven, anders gaan we weer terug naar de ijstijd ;-)
josti5
2
De klimaatgekte slaat helemaal door.
Het scoort lekker makkelijk, en, zoals met de brommers, maar ook oude diesels, is er vaak sprake van symboolpolitiek.
Gisteravond zag ik op TV zelfs reclames langs komen voor een vleesloze week.

Intussen vliegen 'we' vrolijk de wereld rond, kun je nog steeds niet fatsoenlijk met de trein naar het buitenland, zelfs niet naar de grote steden in de buurt (als je daar al zonodig heen moet), stoken we volop (bruin)kool, bouwen we als gekken het land dicht, jagen we de laatste vogels (behalve meeuwen, kraaien en eksters, want die zijn om een of andere duistere reden 'beschermd') het land uit, en is er nog 15% van de wilde plantenpopulatie over.

En zo neemt met dit modieuze, tweesporige, rommelige beleid de ene hand terug, wat de andere hand geeft.

En geen vlees meer eten zonder je erin te verdiepen wat je dan niet meer binnen krijgt, is bepaald weer niet best voor de gezondheid, met name het hart. Sommigen zullen weten, dat ijzer en vitamine B12 aangevuld zullen moeten gaan worden, maar wie heeft er enige weet van carnitine, taurine...???

Kortom: naast modieus, tweesporig en rommelig is het óók nog eens gevaarlijk beleid.
pietje-2005
0
Oh; dacht dat de vleesloze week over onthouding ging ? ;-)
Carnitine, taurine? Zal eens koekeloeren.
Interessant !
josti5
1
quote:

pietje-2005 schreef op 13 februari 2019 08:24:

Oh; dacht dat de vleesloze week over onthouding ging ? ;-)
Carnitine, taurine? Zal eens koekeloeren.
www.orthokennis.nl/nutrienten/acetylc...
www.orthokennis.nl/nutrienten/taurine
Chiddix
2
De klimaatjongeren waren gisteren niet tevreden over het gesprek dat men had met Rutte en Wiebes over de klimaataanpak en gaan door met actievoeren.
Er ligt een dol(door)gedraaid klimaatakkoord op tafel met doelstellingen CO2 uitstoot en dat is blijkbaar nog onvoldoende.
Je zou eerder verwachten, dat er actie gevoerd wordt tegen de doorgeslagen klimaatgekte. Stop de groene waanzin zou de slogan moeten zijn.
G 60.
2
quote:

Chiddix schreef op 13 februari 2019 09:15:

De klimaatjongeren waren gisteren niet tevreden over het gesprek dat men had met Rutte en Wiebes over de klimaataanpak en gaan door met actievoeren.
Er ligt een dol(door)gedraaid klimaatakkoord op tafel met doelstellingen CO2 uitstoot en dat is blijkbaar nog onvoldoende.
Je zou eerder verwachten, dat er actie gevoerd wordt tegen de doorgeslagen klimaatgekte. Stop de groene waanzin zou de slogan moeten zijn.

De ouders van die kinderen moeten de extra kosten van het klimaatakkoord ook maar eens doorberekenen in hun zakgeld , is kijken wat ze dan vinden van het nutteloos
geld over de balk smijten .
rationeel
0
quote:

voda schreef op 12 februari 2019 21:13:

Wijs niet met je klimaatvingertje, hâh je klâhwe in je mâhwe

COLUMN
De eerste keer vergeet je nooit meer. Je eerste suikerspin, bij de kermis op het Malieveld. Je eerste voetbalwedstrijd met je vader, in mijn geval natuurlijk bij ADO. Je eerste ontmoeting met de Mobiele Eenheid - ook bij ADO. Maar hoe zit het met de laatste keer?

Sjaak Bral 12-02-19, 06:13

Voor de laatste keer mochten Puch- en Tomos-fanaten een paar weken geleden vanaf Scheveningen vertrekken voor hun ‘Kâhwe Klâhwe’ rit. De brommertocht is vanaf volgend jaar verboden, zo verordonneert het Haagse coalitie-akkoord. Ons Hollandse klimaat ondervindt teveel schade van de ongeveer tweehonderd tweetaktbrommertjes van de brommerclub. Een gemiddelde cruiseboot die aanmeert in de Rotterdamse haven stoot per dag evenveel vervuiling uit als honderdduizend auto’s. Mag dat wel? Tuurlijk. Daar regeert het economisch belang.

Die brommer­tjes stoten minder uit dan u en ik na een avondje losgaan op de chili con carne
Sjaak Bral, Columnist

Dat geldt uiteraard ook voor de duizenden vrachtauto’s die dagelijks door het centrum van Den Haag denderen. Waarom dan toch die paar oude brommerfanaten hun pleziertje afnemen? Is hier sprake van hypocriete klimaatdrammers? ‘De kogel is nog niet definitief door de kerk’, zegt verantwoordelijk wethouder Liesbeth van Tongeren van Groen Slinks. Sta mij toe haar even de juiste kant uit te ‘nudgen’, zoals dat nu heet (vroeger zei je gewoon ‘masseren): er zijn prima eco-vriendelijke brandstoffen voor deze categorie brommertjes. Die stoten minder uit dan u en ik na een avondje losgaan op de chili con carne.

Zuurpruim
Gelukkig is er altijd weer een zuurpruim die het tóch allemaal niks vindt. In ons geval: Heleen Weening, directeur van Duurzaam (zuurzaam?) Den Haag. Een ontheffing voor tweetaktbrommers, zelfs alleen voor een paar dagen per jaar, zij moet er niet aan denken. ‘Ik wil ook schone lucht in het weekend, op zondagen en in de vakantie.’ Schone lucht? Dan kun je beter verhuizen naar een verlaten leprakolonie op de Benedenwindse Eilanden. Daar maak je nog een kansje. Hier allang niet meer. Zeker nu er een alternatief is voor de vervuilende benzine en zeker ook omdat de Puch en de Tomos onderdelen zijn van het Haags erfgoed, zeg ik: wijs niet met je klimaatvingertje. Hâh je klâhwe in je mâhwe.

www.ad.nl/dossier-columns-sjaak-bral/...
Witte oude mannen. Wat wil je? Op de schroothoop er mee.
38.985 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 ... 1946 1947 1948 1949 1950 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,79  +8,28  +0,96%  23 apr
 Germany40^ 18.161,70 +0,13%
 BEL 20 3.890,71 +0,71%
 Europe50^ 5.015,49 +0,15%
 US30^ 38.504,96 0,00%
 Nasd100^ 17.481,67 0,00%
 US500^ 5.069,70 0,00%
 Japan225^ 37.938,71 0,00%
 Gold spot 2.321,50 -0,02%
 EUR/USD 1,0711 +0,08%
 WTI 83,30 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +26,32%
BAM +4,73%
PROSUS +3,52%
ASMI +3,14%
JUST EAT TAKE... +3,10%

Dalers

RANDSTAD NV -7,22%
Akzo Nobel -6,93%
FASTNED -4,65%
NSI -3,89%
ArcelorMittal -2,65%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront