TomTom « Terug naar discussie overzicht

Dames en Heren, Im sonderangebot, het aandeel TomTom! voor € 2,-

40 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
boem!
0
de impairment test is reeds achter de rug vwb 2018.

Met een verwachte groei van 7% bij Automotive en 6% bij Enterprise tov de in 2018 gefactureerde bedragen bij die units was er geen mogelijkheid om die impairment te nemen.
Dat jij de groeicijfers op de gerapporteerde omzet baseert om aan te geven dat het wel eens hard tegen kan vallen met de omzetgroei laat ik graag bij jou, de voorzichtige outlook van HG met een omzet van 430 mio voor A&E is het bewijs dat je weer de verkeerde negatieve afslag heb genomen.
Op beide fronten zal TT boven de outlook uitkomen de door HG genoemde omzet van 430 mio wordt minimaal 475 mio terwijl met alle negatieve impulsen consumer toch mimimaal 250 mio zal weten te scoren ipv 245 mio uit de outlook.
Verhoog dan de marge naar 74% en je hebt een brutomarge van 725 mio a 74% van 535 mio.

De door HG aangegeven OPEX bedraagt 555 mio met daarin een bedrag van meer dan 300 mio voor R&D.
Ik mag hopen dat hij dat bedrag minimaal weet uit te geven maar ik heb daar zo mijn twijfels bij omdat researchers geen commodoties zijn die onbeperkt voorradig zijn.

Doe je rekenwerk even over op basis van FCF of zo je wilt EBIT en geef dan nog een keer aan wat je van tt verwacht het komende jaar.
Afgelopen jaar zat je er met een omzet van 775 mio en een EBIT van 26 mio namelijk wel erg ver naast.

VanillaSky
0
quote:

martinmartin schreef op 16 februari 2019 11:21:

de impairment test is reeds achter de rug vwb 2018.

Met een verwachte groei van 7% bij Automotive en 6% bij Enterprise tov de in 2018 gefactureerde bedragen bij die units was er geen mogelijkheid om die impairment te nemen.
Dat jij de groeicijfers op de gerapporteerde omzet baseert om aan te geven dat het wel eens hard tegen kan vallen met de omzetgroei laat ik graag bij jou, de voorzichtige outlook van HG met een omzet van 430 mio voor A&E is het bewijs dat je weer de verkeerde negatieve afslag heb genomen.
Op beide fronten zal TT boven de outlook uitkomen de door HG genoemde omzet van 430 mio wordt minimaal 475 mio terwijl met alle negatieve impulsen consumer toch mimimaal 250 mio zal weten te scoren ipv 245 mio uit de outlook.
Verhoog dan de marge naar 74% en je hebt een brutomarge van 725 mio a 74% van 535 mio.

De door HG aangegeven OPEX bedraagt 555 mio met daarin een bedrag van meer dan 300 mio voor R&D.
Ik mag hopen dat hij dat bedrag minimaal weet uit te geven maar ik heb daar zo mijn twijfels bij omdat researchers geen commodoties zijn die onbeperkt voorradig zijn.

Doe je rekenwerk even over op basis van FCF of zo je wilt EBIT en geef dan nog een keer aan wat je van tt verwacht het komende jaar.
Afgelopen jaar zat je er met een omzet van 775 mio en een EBIT van 26 mio namelijk wel erg ver naast.


Martin dat vwb impairment was een grap. Alhoewel ik wel meer gekke dingen heb gezien bij TT.

Het is juist tegenovergesteld, ik ben net als jij al jaren te positief (alhoewel het in mindere mate is). Jij past ook al minimaal 5 jaar je prognoses neerwaarts bij dus schijnbaar zie jij ook wel in dat je oude gedachten veel en veel te positief waren. Maargoed je moet immer vooruit kijken, maar laten we even kort bij het verleden blijven, nog geen maand geleden jouw prognose:

"2018: Revenue 875 mio adj wpa 45 cents
Outlook 2019 : Revenue 925 mio adj wpa 65 cents.

TTT wordt verkocht voor 1 miljard met licensing deal ad 65 mio waardoor de outlook excl TTT uitkomt op Revenue 805 mio met adj wpa 50 cents."

De realiteit outlook 675mio ipv 805mio. Adjusted WPA 15cents ipv 50 cents. Waarbij het ook nog eens zo is dat er rode cijfers in de boeken komen dit jaar.

tatje
0
Ja martinmartin.

Ga mee met jouw mening.

Zelf zat ik ook in 2018 op 855 tot 875.

Maar er zijn mensen, die alleen maar negatief zijn over TT en straks mocht er de door ons verwachte oerknal komen, dan hebben die mensen het hoogste woord.

Ik blijf bij de volgende outlook 2019

Is de omzet geen 675 maar 720
Is de marge geen 70% maar 73%
Telt de ebit van TTT nog een half jaar mee ?

Dan kon de FcF wel eens 160 zijn, ipv 10% van 675.

Eind 2019 dan met het overgeblevene van TTT dik 500 miljoen op de bank en consumer zeg es minimaal 100.

dan is A en E een 425 miljoen momenteel, met een investering van 5 a 6 miljard.

Trouwens 2008 2009 zag TT al, dat de SDC markt the end game zou worden.

Genoeg geinvesteerd en genoeg tijd gehad :-)

Toelichting bovenstaande outlook.

Hogere groei automotive
Hogere groei Enterprise
lagere daling Consumer
Tel TTT nog een half jaar mee.

Ebit totaal 0
D en A 140
75 deferred
- 55 investeringen.

160 ik ga voor 130 tot 170.

Zitten nog wat andere plussen en minnen in cash :-)

boem!
0
@ Tatje

Jouw FCF before tax ad 160 mio vertegenwoordigd een waarde per aandeel na shareconsolidation van 160* 75% / 150 mio = 80 cent.

Het dode geld in TT brengt geen extra waarde in. De cash kan dan wel groeien naar 250+ 160 mio+90 mio verkoop= 490 mio indien je het als dood geld op de plank laat liggen schieten wij er als aandeelhouders niets mee op.
Ik verwacht daarom acquisities of een aandeleninkoop.

FFF zetten vol in op investeringen in HD-maps zonder dat daar nog enige omzet in wordt behaald.

De 80 cent wpa zal gegeven de onzekerheid geen hogere kw krijgen dan 8 a 10 keer.
Fair value TT na Agio en Shareconsolidation derhalve 6,40 a 8 euro. 900mio a 1,2 miljard.

Niet veel afwijkend van de huidige koers a 7 euro onder aftrek van de 3,25 agio uitkering met 231 mio aandelen nl 865 mio.

HD-maps lijkt niet te koop, FFF zetten alles op alles door nu in 2019 ca 350 mio te investeren in die HD-maps met het oog op omzetten op dat terrein.

Indien het ze lukt is hun en ons kostje gekocht en kunnen we een EPS van euros verwachten indien het ze niet lukt kunnen ze altijd nog die maps verkopen tegen executiewaarde die ver boven de huidige beurswaarde uitsteekt.


tatje
0
quote:

martinmartin schreef op 16 februari 2019 12:17:

@ Tatje

Jouw FCF before tax ad 160 mio vertegenwoordigd een waarde per aandeel na shareconsolidation van 160* 75% / 150 mio = 80 cent.

Het dode geld in TT brengt geen extra waarde in. De cash kan dan wel groeien naar 250+ 160 mio+90 mio verkoop= 490 mio indien je het als dood geld op de plank laat liggen schieten wij er als aandeelhouders niets mee op.
Ik verwacht daarom acquisities of een aandeleninkoop.

FFF zetten vol in op investeringen in HD-maps zonder dat daar nog enige omzet in wordt behaald.

De 80 cent wpa zal gegeven de onzekerheid geen hogere kw krijgen dan 8 a 10 keer.
Fair value TT na Agio en Shareconsolidation derhalve 6,40 a 8 euro. 900mio a 1,2 miljard.

Niet veel afwijkend van de huidige koers a 7 euro onder aftrek van de 3,25 agio uitkering met 231 mio aandelen nl 865 mio.

HD-maps lijkt niet te koop, FFF zetten alles op alles door nu in 2019 ca 350 mio te investeren in die HD-maps met het oog op omzetten op dat terrein.

Indien het ze lukt is hun en ons kostje gekocht en kunnen we een EPS van euros verwachten indien het ze niet lukt kunnen ze altijd nog die maps verkopen tegen executiewaarde die ver boven de huidige beurswaarde uitsteekt.


Ga met je mee .

HD maps lijkt niet te koop.

Mijn mening, de founders zouden dat ook graag verkopen, maar omdat het HD plaatje nog te bewijzen is, liggen Microsoft en de founders nog uit elkaar wat het bod betreft.

Maar het HD maps orderboek kan daar denkelijk verandering in brengen !

Gewoon mijn mening en geen advies, zoals normaal dus :-)

Ga aan de wandel in het mooie heuvelland.

It's a beautiful day
The sun is shining
I feel good
And no-one's gonna stop me now

boem!
0
Je bent en blijft een eigenwijs mannetje in de goede zin van het woord.
Zonder steekhoudend ander bewijs blijf je jouw mening herhalen, ik hou daar wel van en kan dat waarderen evenals de mening van @Wies niet veranderd.

Ik blijf bij de mijne!
win some...
0

Uit de Q3-2018 earnings call: "- so 2019,we'll introduce our first product that's based on HD Maps, and that is remotemanagement application for trucks, and the goal is to reduce fuel consumption."

De Daimler-truck deal is aan de orde geweest in verband met het leveren van Bridge Terminals onder de vlag van de Consumer business-unit. In een artikel uit oktober 2018 over de de nieuwe Mercedes-Benz Actros heavy truck staan enkele erg opvallende zinnen:

-"...the 2019 Actros will be the first production truck in the world to offer Level Two autonomous driving"
-"This now uses new truck-specific TomTom mapping which covers most rural main roads as well as major trunk routes, and its use enables the full five per cent fuel saving to be made on this type of road."

transportoperator.co.uk/2018/10/03/be...

Daimler, mede-eigenaar van HERE, gebruikt dus voor de voertuigen waarin bij hen voor het eerst van HD Maps gebruik wordt gemaakt, de HD Maps van TomTom.

Uit het 2018 jaarverslag van TomTom:

-"We are the leading location technology specialist"
-"The unrivalled quality of our technology sets us apart from our competitors"
-"we believe we have clear advantages over our competition."
boem!
0
quote:

VanillaSky schreef op 16 februari 2019 11:39:

[...]

Martin dat vwb impairment was een grap. Alhoewel ik wel meer gekke dingen heb gezien bij TT.

Het is juist tegenovergesteld, ik ben net als jij al jaren te positief (alhoewel het in mindere mate is). Jij past ook al minimaal 5 jaar je prognoses neerwaarts bij dus schijnbaar zie jij ook wel in dat je oude gedachten veel en veel te positief waren. Maargoed je moet immer vooruit kijken, maar laten we even kort bij het verleden blijven, nog geen maand geleden jouw prognose:

"2018: Revenue 875 mio adj wpa 45 cents
Outlook 2019 : Revenue 925 mio adj wpa 65 cents.

TTT wordt verkocht voor 1 miljard met licensing deal ad 65 mio waardoor de outlook excl TTT uitkomt op Revenue 805 mio met adj wpa 50 cents."

De realiteit outlook 675mio ipv 805mio. Adjusted WPA 15cents ipv 50 cents. Waarbij het ook nog eens zo is dat er rode cijfers in de boeken komen dit jaar.

Het had je gesierd indien je hier expliciet had aangegeven dat de door jou gesuggereerde omzetten voor A&E ver bezijden de waarheid zijn ipv het nu besmuikt af te doen als een grap jouwerzijds.

Maar even goede vrienden. Voordat ik inhoudelijk op je post reageer wil ik wel graag weten waar we het over hebben is het EBIT., Netto resultaat, adj incl deferred, adj incl deferred en amortization acquired assets of FCF before tax dan wel after tax.

Jij mag kiezen!!!!
VanillaSky
0
quote:

martinmartin schreef op 16 februari 2019 15:25:

[...]

Het had je gesierd indien je hier expliciet had aangegeven dat de door jou gesuggereerde omzetten voor A&E ver bezijden de waarheid zijn ipv het nu besmuikt af te doen als een grap jouwerzijds.

Maar even goede vrienden. Voordat ik inhoudelijk op je post reageer wil ik wel graag weten waar we het over hebben is het EBIT., Netto resultaat, adj incl deferred, adj incl deferred en amortization acquired assets of FCF before tax dan wel after tax.

Jij mag kiezen!!!!
Martin het zijn jouw woorden dus ik kan dat niet voor jouw bepalen. Maar mi is het vrij duidelijk. Jij voorspelde een OUTLOOK van 805mio en 50 cent adjusted WPA. Dat zijn letterlijk jouw woorden. Het is geworden OUTLOOK 675mio en 15 cent adjusted WPA.

Dat het even 130mio en 35 cent adj WPA onder jouw prognose ligt doet er niet toe je bent positiever als ooit. Dat mag, ik stel het enkel vast dat ook jij veel te positief was zoals al jaren (net als ik overigens).

Maar wellicht gaat het het bedrijf TomTom over een aantal jaren wel degelijk winsten schrijven, we zullen het zien.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

win some... schreef op 16 februari 2019 13:47:

Uit de Q3-2018 earnings call: "- so 2019,we'll introduce our first product that's based on HD Maps, and that is remotemanagement application for trucks, and the goal is to reduce fuel consumption."

De Daimler-truck deal is aan de orde geweest in verband met het leveren van Bridge Terminals onder de vlag van de Consumer business-unit. In een artikel uit oktober 2018 over de de nieuwe Mercedes-Benz Actros heavy truck staan enkele erg opvallende zinnen:

-"...the 2019 Actros will be the first production truck in the world to offer Level Two autonomous driving"
-"This now uses new truck-specific TomTom mapping which covers most rural main roads as well as major trunk routes, and its use enables the full five per cent fuel saving to be made on this type of road."

transportoperator.co.uk/2018/10/03/be...

Daimler, mede-eigenaar van HERE, gebruikt dus voor de voertuigen waarin bij hen voor het eerst van HD Maps gebruik wordt gemaakt, de HD Maps van TomTom.
...
Hier nog zo'n artikel over de Bridge Hub:
www.eurotransport.de/artikel/tomtom-z...

De Hub is een soort schermloze professionele pnd, bedoeld om 'in te klikken' in het al aanwezige datasysteem in een vrachtwagen. Bij Daimler heet dat het Truck Data Center. Dit schrijft Daimler er in hun JV2017 zelf over:
"Since March 2017, Mercedes-Benz trucks feature the new Truck Data Center. This standardized connectivity module is fitted across the Daimler Trucks brands: in the Mercedes-Benz Actros, Arocs, Antos and Atego as well as in the new Freightliner Cascadia and the new FUSO SuperGreat. The Truck Data Center forms the basis for existing connectivity solutions from Daimler Trucks such as the telematics systems of Fleetboard, Truckonnect and Detroit Connect. However, it also allows new digital services such as the Mercedes-Benz Uptime service product. This intelligent linking up of trucks, Mercedes-Benz Service and customers can reduce off-road times."

En uit een brochure:
"The digital service Mercedes-Benz Uptime represents the intelligent and, above all, predictive connectivity of vehicle, Mercedes-Benz Service and the customer’s transport company. The networking module transfers the truck’s data to the Uptime-server in the Mercedes-Benz service organisation. Here the data are continuously monitored, interpreted within a matter of seconds and, if necessary, specific action recommendations are issued. Critical states in the truck and the trailer can thus be detected at an early stage and preventive maintenance or repairs carried out – reducing the likelihood of breakdowns and dormant vehicles. The service requires installation of the Truck Data Center. This connectivity module continuously monitors the status of the vehicle systems, in addition to sending and receiving data in real-time."

Daimler is niet de eerste de beste. Zie de bijlage voor hun geweldige marktaandeel, wereldwijd. Nu denk ik niet dat die Bridge hub in elke in India verkochte 'BharatBenz' standaard meegeleverd zal worden, maar ik wijs er op dat in het persbericht van TT (sep 2018) het woord 'globally' viel. Het gaat dus niet alleen om verkopen in Europa. De omzet in de hubs zal nu nog niet groot zijn, maar de potentie is veelbelovend.

Voor kleinere vrachtwagenbedrijven en de aftermarket is er ook de Bridge Terminal, een combinatie van de hub en een driver terminal van het type GO Professional (zie ook volgende post):
www.tomtom.com/nl_nl/business-and-gov...
Bijlage:
boem!
0
Even voor de goede orde.

Prognoses geef je af met een positieve dan wel negatieve/voorzichtige benadering.
Omdat jij geen keuze maakt welke parameter we moeten gebruiken voor winst doe ik dat maar.Laten we Ebit gebruiken voor het vergelijk.
Deferred heeft invloed van 50 mio in 2018 en 75 mio in 2019
Amortization acquired assets heeft 35 mio invloed in 2019.

De outlook 2018 ziet er na correctie van deferred als volgt uit.
Tom2 omzet 800 mio met Ebit van 18 mio
Vanillasky omzet 775 mio met Ebit van 26 mio
Martinmartin omzet 875 mio met Ebit van 80 mio.

De gerealiseerde omzet was 861 mio met een Ebit van 56 mio.
Dat jij deze uitkomst kwalificeert als veel te positief van mijn kant kan ik niet zo goed plaatsen. De stelselwijziging doorgevoerd in 4q heeft extra Opex veroorzaakt van 20 mio.
Dat jij een afwijking in omzet van 2% en een afwijking van 5% in Ebit als veel te positief beoordeelt laat ik bij jou.
Niet de opmerking dat jij ook veel te positief was want daar kan met een negatieve afwijking met 20% op omzet en 50-75% op Ebit geen sprake van zijn.
Wat wel duidelijk is dat Tom2 in zijn outlook zeer voorzichtig opereert.

Dit gezegd hebbende kunnen we de oude boekjes sluiten want daar kunnen we toch niets meer aan veranderen het gaat erom wat we van de toekomst mogen verwachten.
De nieuwe eigenaar Telematics is bekend en het tijdstip van overdracht van de activiteit zal waarschijnlijk halverwege het jaar plaatsvinden daarnaast zal de stelselwijziging een invloed hebben op de resultaten in 2019.

Op basis van deze nieuwe gegevens kom ik tot een omzet-outlook voor 2019 voor de continued operations van 725 mio incl halfjaarlijkse Pro-omzet van 20 mio bij Bidgestone en een halfjaarlijkse licensingdeal ad 15 mio met een Ebit van 0 mio.
Daarnaast geeft 1/2 jaar TTT een omzet van 95 mio met Ebit van 25 mio.
Totaal outlook 2019 820 mio met Ebit 25 mio.

Tom2 geeft slechts een outlook voor Continued operations en komt daarbij met een omzet van 675 mio en een Ebit van -75 mio.
Adj wpa 15 cent is 35 mio minus adjustmnet deferred 75 mio minus adjustment amortization 35 mio.

Of ik voor 2019 te positief bent zullen we binnen een jaar te weten komen met mijn outlook van 725 mio en een Ebit van 0 mio.
De voorzichtige outlook van Tom2 rept van 675 mio met een Ebit van -75 mio.

Ik ben benieuwd naar jouw eigen outlook 2019 want die heb ik nog niet vermeld gezien.





boem!
0
@BDB.

Op basis van de ontwikkelingen bij Pro en Bridge heb ik resterende omzet van Consumer in 2018 van 189 mio na aftrek van Autom HW, Sports en C&S verdeeld in 165 mio PND en 24 mio Pro/bridge.

In 2019 evj voorzie ik een verdere daling van Pnd naar resp 130 mio, 100 mio en 80 mio.
Daarentegen laat ik de Pro/Bridge omzet stijgen van 24 mio naar 45 mio, 70 mio en 75 mio.
Of Pro/Bridge de redding is voor Consumer als melkkoe moet worden afgewacht dat deze ontwikkeling positief genoemd mag worden is een feit in het algemeen negatieve beeld dat Consumer oproept.
Beperktedijkbewaking
0
@martinmartin:
In m'n volgende post wat onderbouwing voor je cijfers. Ik denk dat je aardig in de buurt zit.

Beperktedijkbewaking
0
In het jaarverslag en elders heeft TT het regelmatig over 'niche producten' binnen de bu Consumer, die i.t.t. de gewone pnd's niet in omzet zouden krimpen. Dat zijn -naast losse maps en services (apps)- campernavigatie, motornavigatie en vrachtwagennavigatie:
www.tomtom.com/nl_nl/drive/
De vrachtwagencategorie is, al naar gelang het type klant, verder op te splitsen in:

Bridge Hub en Bridge Terminal, zie mijn eerdere post hierboven. Zij kunnen gekoppeld worden aan het eigen voertuigsysteem en hebben zo toegang tot bepaalde 'vehicle data'. Ongeveer hetzelfde als een combinatie PRO + LINK (zie verder) maar dan in één 'kastje'. Veel mogelijkheden voor customisation en developers. De bijlage toont de toepassing bij Daimler.

GO Professional navigatiesystemen:
www.tomtom.com/nl_nl/drive/truck/
Dit zijn 'zwaardere' pnd's voor grote voertuigen, allen met lifetime maps, traffic en op vrachtwagens en bussen afgestemde POI's en routes.

PRO driver terminals. Deze verschillen technisch niet veel van de GO systemen:
telematics.tomtom.com/nl_nl/webfleet/...

De PRO's vielen tot nu toe onder de bu Telematics, en worden in combinatie met LINK volgapparatuur en Webfleet abonnementen verkocht aan fleet owners. Na de verkoop van TTT aan Bridgestone zal TT deze terminals blijven leveren aan de desbetreffende klanten (en mogelijk ook anderen), maar dan vanuit de bu Consumer.

De PRO-omzet ligt vermoedelijk in de range €13-16 mio pj, zie de rekendraad. Als Bridgestone werk maakt van hun aankoop, kan deze omzet voor TT gaan groeien. Hoe groot de GO Prof. omzet is weet ik niet, maar deze is mogelijk van dezelfde orde als de PRO's, misschien iets groter, maar veel groei verwacht ik hier niet in. De Bridge omzet is klein maar kan groeien: 20% penetratie bij nieuwe Daimler trucks geeft een omzet van ca 30 mio.

Samen met de motor pnd's kunnen bovengenoemde systemen een niet krimpende 'niche'-omzet geven van zeg 50 – 70 mio, met kans op groei. Omdat er ook nog steeds gewone pnd's over de toonbank gaan is het einde van Consumer volgens mij nog lang niet in zicht. Of deze bu moet net als TTT afgestoten worden, maar dan zeker niet voor “nul euro”.

Bijlage:
boem!
0
@BDB

Op basis van jouw commentaar zit ik waarschijnlijk te hoog met mijn opgevoerde Pro Bridgestone omzet van een half jaar maar mogelijk te laag met Pro in de verdeling PND sec en Niche producten.

Ik ging uit van basisomzet 2018 ad 314 mio onderverdeeld in Autom HW 43, C&S 68 mio, Sports 14 mio en dan PND verdeeld tussen PND sec 165 mio en Niche prod 24 mio.
Omzet Autom HW 43 mio, 30 mio, 15 mio 0 mio voor 2018 resp 2019, 2020 en 2021
Omzet Sports 14 mio, overige jaren 0 mio.
C&S omzet 68 mio, 55 mio, 45 mio en 35 mio voor 2018 t/m 2021
Omzet PND sec 165 mio, 130 mio, 100 mio en 80 mio
Omzet niche 24 mio, 25 mio +bridgestone 20 mio, 70 mio en 75 mio.

Totaal 2018 314 mio, 2019 260 mio, 2020 230 mio en 2021 180 mio.

Hoe zie jij de verdeling tussen SEC en NICHE waarbij ook de C&S omzet mogelijk wat laag is ingeschat omdat ik daar wel uitgegaan ben van de afname bij SEC maar geen rekening heb gehouden met de groei bij NICHE.

NB Omzet outlook Tom2 geeft voor 2019 245 mio aan.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

martinmartin schreef op 17 februari 2019 05:19:

Op basis van jouw commentaar zit ik waarschijnlijk te hoog met mijn opgevoerde Pro Bridgestone omzet van een half jaar maar mogelijk te laag met Pro in de verdeling PND sec en Niche producten.

Ik ging uit van basisomzet 2018 ad 314 mio onderverdeeld in Autom HW 43, C&S 68 mio, Sports 14 mio en dan PND verdeeld tussen PND sec 165 mio en Niche prod 24 mio.
Omzet Autom HW 43 mio, 30 mio, 15 mio 0 mio voor 2018 resp 2019, 2020 en 2021
Omzet Sports 14 mio, overige jaren 0 mio.
C&S omzet 68 mio, 55 mio, 45 mio en 35 mio voor 2018 t/m 2021
Omzet PND sec 165 mio, 130 mio, 100 mio en 80 mio
Omzet niche 24 mio, 25 mio +bridgestone 20 mio, 70 mio en 75 mio.

Totaal 2018 314 mio, 2019 260 mio, 2020 230 mio en 2021 180 mio.
Hoe zie jij de verdeling tussen SEC en NICHE?
...
Alleen voor de PRO-omzet heb ik globale maar onafhankelijke berekeningen (in relatie tot de LINK-omzet bij TTT, zie de rekendraad). Voor 2018 ga ik uit van 11-14 mio hw waar dan nog ca 2-4 mio C&S bijkomt. Deze omzet was de laatste jaren behoorlijk constant, groei is mogelijk maar spreekt niet vanzelf.

Sports en autom hw zijn bekend (welk cijfer neem jij voor sports in 2017?).
De andere deelomzetten binnen Consumer zijn alleen grof te schatten adhv cijfers over de (Europese) voertuigenmarkt. Gemiddeld over de laatste jaren worden er in de EU27-landen de volgende aantallen verkocht (nieuw geregistreerd): personenauto's 15,3 mln, bedrijfsauto's (bestelauto's, vrachtwagens, bussen, campers) 2,5 mln, motorfietsen ca 1,0 mln, totaal 18,8 mln.
In NL is het percentage motorfietsen iets hoger (ca 6,6%), zie :
opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/8204...
(Deze tabel gaat over totale voorraad.)

Als je aanneemt dat TT in alle segmenten een ongeveer even grote penetratie heeft, dan kan je de pnd-omzet onderverdelen naar segment, maar bedenk dat de omzet bij de commerciële voertuigen verdeeld moet worden over de Bridges, GO's en PRO's.
Van belang is dat de omzet in de niche-segmenten minder krimpt dan bij de 'gewone' pnd's. Of zelfs stabiel is, met wellicht kans op groei (Bridge, PRO, motor?).
Mijn natte-vingerschattingen voor 2018 en 2019 zijn:

Bridge: ca 4 mio, zal vermoedelijk groeien, tot mogelijk (blue sky) 20-40 mio in '21/'22.
GO professional (in sommige landen Trucker genoemd): ca 17 mio, stabiel of licht krimpend.
PRO driver terminals: 15 mio (zie boven), lichte groei mogelijk.
Campernavigatie: 3 mio, stabiel.
Motornavigatie: ca 16 mio, stabiel.

De extrapolatie naar 2020 e.v. laat aan jou over, daar waag ik me niet aan.
Alle genoemde bedragen zijn incl. C&S. Het C&S deel is incl. vrijval van defrev ca 25% van de omzet, bij de duurdere modellen ca 23%. Haal je de defrev-effecten eruit, dan is C&S ca 20% van de gefactureerde omzet (die berekening zal ik de volgende week een keer posten).

[verwijderd]
0
quote:

martinmartin schreef op 15 februari 2019 21:54:

Dat denk ik ook.

TT heeft het nooit van het huidige verdienmodel moeten hebben.
Evenals haar concurrenten in global maps HERE en Google is er momenteel nog geen droog brood te verdienen.

Dat wordt anders indien HD-maps noodzakelijk zijn bij Autonoom rijden.

De waarde van een bedrijf wordt altijd bepaald door de toekomstig te behalen winsten.
Of je dat nu doet met een kaspositie van 500 mio of een schuld van 2 miljard het zijn de toekomstige winsten die de waarde van het bedrijf bepalen.

De waarde van TT moet je dus zien in het licht van de FCF.
In 2018 was die FCF 90 mio en in 2019 geeft de outlook 68 mio aan

Daardoor komt de koers in de buurt van de verdienwaarde.
Met 40 cent in 2018 (90 mio gedeeld door 231 mio shares) en 45 cent in 2019 ( 68 mio gedeeld door 150 mio) is 15 keer die waarde alleszins redelijk te noemen.

De markt wil TT dus niet langer als overnamekandidaat zien met kw oplopend tot boven de 100 keer.
Men waardeert TT als een zelfstandige on-going business die 45 cent per aandeel zegt te gaan maken.
Het aandeel krijgt niet langer de waardering van overnamekandidaat zoals in 2015.
De waarde die men nu aan TT geeft is 7,05 min 3,25 is 3,80 maal 231 mio aandelen is 875 mio.

Het is niet de verminderde interesse voor global maps die de waarde van TT heeft doen dalen van 9 euro (12,25 euro in 2015 min 3,25 voor TTT) naar de 3,80 euro die nu op het scorebord staat.
Die interesse is er nog volop blijkende uit het feit dat overnames veelvuldig voorkomen tegen hoge prijzen.
Neen de waarde die er nu aan wordt toegekend is de waarde rekening houdend met de onzekerheid of een zeer kleine speler in dat veld wel in staat is tegenwicht te bieden tegen de grootmachten die allemaal verleidelijk ogen naar dat nieuwe location based tijdperk.

Het drukken van de koers naar 6 of 5 euro heeft geen zin. De FFF hebben bepaald dat zij een kans zien voor een zelfstandig TT en kunnen door hun kaspositie ook niet gedwongen worden door de bancaire wereld.
In dat licht is het opvallend, dat men zulk een overtollige kaspositie aanhoudt dient die voor acquisities of voor aandeleninkoop.

Ik voorzie wel degelijk de koersexplosie.
Met een FCF van 160 mio die ik op basis van de altijd prudente HG voorzie voor 2019 komt de winst per aandeel al boven de 1 euro uit. (NB nog geen omzet HD-maps).

Indien HG het bewijs levert dat TT zelftstandig in staat is minimaal 1 euro te verdienen komen de beleggers terug in het aandeel waar de handelaren nu het aandeel hebben verlaten.


Ze hebben een begin gemaakt met nauwere banden Microsoft Azure deal, mooie is dat de opbrengstenvan deze deal pre-q4-cijfers zijn en dat de markt hem ook nog niet heeft ingprijst.. die 0.15 ebita voor 2019 is dus al toegenomen en de markt heeft er op gereageerd met een koersdaling, zegt ook iets over het sentiment. Maar ik denk ook dat de koers nu wel gemanipuleerd wordt ten gunste van een overnamebod.. ik denk dat partijen nu echt de koers proberen te kraken.. misschien nu een goed moment voor de founders om een eigen aandeleninkoopprogramma te starten..

Ps. Ik geloof niet in het scenario van een delisti g door de founders: eerst de koers kapot maken met eigen aandelen dumpen(eventueel) om dan voor vele honderden miljoenen. Tt van de beurs te kopen, wat niet gaat lukken, want niemand meldt zich voor een ketsbod aan. En vooral groterrn investeerders zoals John de Mol, Talpa niet. Maar dat terzijde..
En dan zouden de founders dus geen miljoenen meer hebben L, maar wel een TT, waarvan ze nog maar moeten zien dat ze het voor een goede prijs kwijtraken.. ik geloof niet in dit scenario, te omslachtig en risicovol voor de founders.. Het is makkelijkere om het rechtstreeks te laten overnemen van de beurs, door een tech gigant..
VanillaSky
1
quote:

GoldKing schreef op 18 februari 2019 02:05:

[...]

Ze hebben een begin gemaakt met nauwere banden Microsoft Azure deal, mooie is dat de opbrengstenvan deze deal pre-q4-cijfers zijn en dat de markt hem ook nog niet heeft ingprijst.. die 0.15 ebita voor 2019 is dus al toegenomen en de markt heeft er op gereageerd met een koersdaling, zegt ook iets over het sentiment. Maar ik denk ook dat de koers nu wel gemanipuleerd wordt ten gunste van een overnamebod.. ik denk dat partijen nu echt de koers proberen te kraken.. misschien nu een goed moment voor de founders om een eigen aandeleninkoopprogramma te starten..

Ps. Ik geloof niet in het scenario van een delisti g door de founders: eerst de koers kapot maken met eigen aandelen dumpen(eventueel) om dan voor vele honderden miljoenen. Tt van de beurs te kopen, wat niet gaat lukken, want niemand meldt zich voor een ketsbod aan. En vooral groterrn investeerders zoals John de Mol, Talpa niet. Maar dat terzijde..
En dan zouden de founders dus geen miljoenen meer hebben L, maar wel een TT, waarvan ze nog maar moeten zien dat ze het voor een goede prijs kwijtraken.. ik geloof niet in dit scenario, te omslachtig en risicovol voor de founders.. Het is makkelijkere om het rechtstreeks te laten overnemen van de beurs, door een tech gigant..
Of er een exit komt weet ik ook niet. Dat het, zeker na de kapitaaluitkering voor een grijpstuiver kan dat is een feit.
Mocht het de bedoeling zijn dan is het hele plan in kannen en kruiken. Na uitkering resteert er bijv een koers van 7,00 - 3,20 = 3,80. Ofwel een marketcap van 893mio.

De mol zal in dat geval aan boord zijn en wellicht nog enkele andere. Dus zeg een 45% uitkopen met 35% premie dan moet en 550mio op tafel komen dat is geen enkel probleem. De kleine aandeelhouders vangen dan een 8,35 totaal p/a wat met deze cijfers te verdedigen is. De meesten kunnen er dan ook uit met een bescheiden winst en zullen blij toe zijn. Er is echt maar een enkele particulier die dwars gaat liggen en die heeft a) niet voldoende aantallen en b) die is toch niet tevreden ookal is het een exit aan 12. Dus mi gaat men dan voor het laagst mogelijke en gezien TT al 10 jaar een krimpbedrijf is en iedereen het spuugzat is kan dat goedkoop. Daarbij als je de financials van de afgelopen paar jaar bekijkt en van pakweg de prognoses voor de komende 3 jaar dan is een dikke 8 euro ook een te verdedigen waardering.
[verwijderd]
2
quote:

VanillaSky schreef op 18 februari 2019 08:28:

[...]

Of er een exit komt weet ik ook niet. Dat het, zeker na de kapitaaluitkering voor een grijpstuiver kan dat is een feit.
Mocht het de bedoeling zijn dan is het hele plan in kannen en kruiken. Na uitkering resteert er bijv een koers van 7,00 - 3,20 = 3,80. Ofwel een marketcap van 893mio.

De mol zal in dat geval aan boord zijn en wellicht nog enkele andere. Dus zeg een 45% uitkopen met 35% premie dan moet en 550mio op tafel komen dat is geen enkel probleem. De kleine aandeelhouders vangen dan een 8,35 totaal p/a wat met deze cijfers te verdedigen is. De meesten kunnen er dan ook uit met een bescheiden winst en zullen blij toe zijn. Er is echt maar een enkele particulier die dwars gaat liggen en die heeft a) niet voldoende aantallen en b) die is toch niet tevreden ookal is het een exit aan 12. Dus mi gaat men dan voor het laagst mogelijke en gezien TT al 10 jaar een krimpbedrijf is en iedereen het spuugzat is kan dat goedkoop. Daarbij als je de financials van de afgelopen paar jaar bekijkt en van pakweg de prognoses voor de komende 3 jaar dan is een dikke 8 euro ook een te verdedigen waardering.
Je vergeet in je berekening de 255 miljoen cash op de balans TomTom!!, daar komt van de 910 miljoen opbrengst telematics 910-750 aandeelhouders superdivi. = 160 miljoen bij. Plus dan 255 mil. cash op balans TT = 415 mil. plus de vrije kasstroom t/m Q3-2019 = ongeveer 500 miljoen ca$h dat TT dan op de balans aanhoudt..

Dus bij een eventuele overname is de marketcap 7,00 - 3.20- 2.12 cash op balans tomtom= 1.68 per share aan waarde voor TT, min opbrengst Tele matics. Totale marketcap: 235 mil. * 1.68= 394 miljoen. Dát is wat een een investeerder + 35% overnamepremie neer zal moeten tellen voor TT.. zeg maar een goede € 530 miljoen inc. overnamepremie..

Krijg je een Tele Atlas voor waar 9 jaar geleden nog 2900 miljoen door TT is voor betaald.. Hoezo een koopje..(!!) En de rest van TT, zoals de consumentendivisie en de afd. Maps die de kaartendeals met de verschillende autofabrikanten beheert..

TT is zo verrotte veel ondergewaardeerd, het gaat nu écht nergens meer over. TT bestaat nu als huidige koers voor meer als 70% uit dividend en cash geld op de balans..Eigenijk wel schandalig te noemen..

40 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 09:49
Koers 5,865
Verschil -0,115 (-1,92%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 124.609
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront