Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Kamer hekelt kritiek KLM-topman op vliegtaks

Lees over dit aandeel ook

  1. 03 apr IATA: luchtvrachtvervoer blijft goed groeien 1
  2. 12 mrt Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

22 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 DeZwarteRidder 8 maart 2019 19:20
    'Vliegen is veel te goedkoop en dat is onhoudbaar'

    De drukte op Schiphol is het resultaat van decennia bewust overheidsbeleid

    De luchtvaartsector draait op subsidies en belastingvoordelen. Hou daarmee op, schrijft Bart de Koning. Zelfs de klant zal profiteren van duurdere maar eerlijke ticketprijzen.
    Bart de Koning 15 juli 2017, 11:30

    Met mijn gezin vlieg ik in augustus naar Portugal, richting de bosbranden - daarover straks meer. Dat kost met de KLM 600 euro, met zijn vieren. Geen geld, als je bedenkt dat je binnen een paar uur 1.600 kilometer wordt verplaatst. En dan is de KLM nog een relatief dure maatschappij. Buiten de schoolvakanties hadden we met een beetje slim boeken via een prijsbeuker vast voor een paar tientjes per persoon kunnen vliegen. Daar komen meestal nog wat toeslagen bij, maar het blijft spotgoedkoop.
    Overheidssteun

    Hoe kan het dat vliegen zo weinig kost? Dat reizen naar een badplaats in Spanje vaak goedkoper is met het vliegtuig dan met de bus? Hoe kan een low- budgetmaatschappij tickets naar New York aanbieden voor 68 euro? Je gezonde verstand zegt dat dat helemaal niet kan voor die prijs. En dat klopt: het kán ook niet. Vliegen is alleen zo goedkoop doordat overheden wereldwijd de luchtvaartsector al vanaf het prille begin, een eeuw geleden, met honderden miljarden euro's subsidie en belastingvoordelen hebben gesteund. Werkelijk alles, van vliegtuigen tot landingsbanen, is gesubsidieerd of vrijgesteld van belasting.

    Maar de echt serieuze staatssteun zit in de belastingvoordelen die de luchtvaartsector krijgt. Belastingvrij winkelen levert alleen al in Europa zo'n tien miljard euro omzet op - vliegvelden verdienen veel meer geld aan winkels dan aan luchthavengelden.

    Er zit geen belasting op kerosine. Om een idee te geven: een liter benzine kost aan de pomp 1,60 euro. Daarvan is 1,05 euro accijns en btw. Belastingvrije kerosine levert de sector jaarlijks wereldwijd een geschat voordeel op van 60 miljard dollar. Per passagier op een transatlantische vlucht een belastingbonus van 108 dollar. Ten slotte zit er geen btw op tickets. Dat levert alleen al in Europa een belastingvoordeel op van 7,1 miljard euro per jaar, zo becijferde onderzoeksbureau CE.
  2. relpinda 8 maart 2019 23:07
    Iedereen weet en zo niet dan kunt u het nu lezen.
    Totaal belasting op slechts gebruikte kerosine alleen door de lucht is op dit moment niet aan de orde.
    Echter zodra het toestel aan de grond staat en taxiet of naar de hangar gaat en aldaar zou moeten proefdraaien, dan wordt er wel totaal belasting geheven zo ook op alle andere smeermiddelen en overige olien.

    Ik weet dit maar al te goed omdat die belastingaanslagen langs mij gaan. Zo ook alle invoerrechten op onderdelen en materialen en equipment en alles wat maar wordt geimporteerd zo ook nieuwe toestellen.

    Daar zijn miljoenen mee gemoeid.

    Dus nogmaals bullshit om maar te roepertoeteren dat de burgerluchtvaart geen belasting zou betalen. Nederland is bij uitstek het duurste land vwb het heffen van belastingen op alles, zelfs schijtpapier.

    Maar prima als er op tickets nog extra belasting moet komen, maar dan wel een gelijk speelveld en dus voor alle airlines en niet alleen de nederlandse airlines!

    En gaat die extra belasting de wereld redden, plastic soep opruimen etc etc?

    Droom lekker verder, of welkom aan boord en verrijk je wereld kennis.

    Lza
22 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Air France-KLM

10,040 10:50
-0,045 -0,45%
Premium

Air France-KLM behoort tot de laagst gewaardeerde aandelen in Nederland

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links