TomTom « Terug naar discussie overzicht

Erg goed nieuws voor TomTom => adoptie ADAS wordt 100%

46 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
boem!
0
MBLY heeft behoefte aan hd-maps.

Google heeft HD-maps.

MBLY wil penetreren bij OEMs.

Google wil een OEM worden.

Ik wil niet beweren dat eea onmogelijk is maar indien MBLY zich zou verbinden aan Google dan kan ik me de reactie van de overige OEMs goed voorstellen.

Of Intel dan nog enig zicht heeft om zijn investering in MBLY van 15 miljard terug te verdienen wordt dan wel erg onzeker temeer daar Intel zelf ook heeft ingezet op de OEMs.
[verwijderd]
0
Los van het feit dat Google niet de Hd maps dekking heeft van TT, is Google is niet een partij die - zoals TT - al jaren met leveranciers in de auto industrie samenwerkt. En dat is wel nodig, want die ADAS oplossingen zijn een mix van sensoren, software, maps. Google is meer een partij die probeert alles zelf te doen. "I don’t think they are used to dealing with those types of long [automotive] cycles". europe.autonews.com/suppliers/tomtom-...

ketchup
0

dan kan Antoine Saucier wel over Google zeggen " good luck to them " met de nodige bravoure , maar dat zeiden Nokia en BBRY ook 20 jaar geleden toen Apple met een smartphone kwam aanzetten, nou die 2 hebben het geweten

trouwens er is een agreement tussen Alphabet en Intel waar de dochterondernemingen Waymo en MBLY samenwerken en Ja we weten dat de auto industrie zich hier zorgen overmaakt, maar als ze één keer binnen zijn, zijn ze binnen

en je moet wel helemaal mesjogge zijn om te denken dat TT ( of ze moeten onderdak weten te vinden bij een MSFT) zich een cocky attitude kan permitteren versus deze 2 tech giganten.

ze blazen TT zo van de kaart en anders vermorzelen ze straks de auto industrie wel, want mobiliteit gaat er over 15 jaar toch effe anders uitzien als vandaag de dag.

waarom denk je dat Renault nu achter Fiat aanholt, die zijn als des doods dat die zichzelf dadelijk aanbieden aan een Apple of Google
Leefloon
0
Als we niet flauw gaan doen over 2050 of over de diepe zakken van Google, ik laat mij door een Amerikaans advertentiebedrijf liever niet volgen en naar een "handige" parkeerplaats of leverancier sturen, versta ik onder een mix van de echt hoge investeringen meerdere, verschillende systemen. Bijvoorbeeld camera, satelliet en infra. Waarvan er conceptueel minstens 2 het met elkaar eens moeten zijn. Niet dat een sensor de input is voor op die sensor gebaseerde software.

Merk op dat er dan meerdere kansen zijn voor TomTom, maar dat is het punt niet.

Erin investeren is niet slecht, laat maar zien dat je het kunt en bijna wereldwijd kunt opschalen, maar met een horizon van 2035-2050 van wegbeheerders en politici zou ik niet teveel investeren. Om 2035 te halen. Nou ja, misschien voor de verkoop en marketing 2030.

Veel investeren vind ik net zo nutteloos als dat Google op een gecontroleerd en vast terrein zelfrijdend iets kan bezorgen op de campus. Diepere zakken van Google zorgen er dan wel voor dat ze meer over de balk kunnen smijten, en ze hebben meer aan een innovatief imago.
boem!
0
Mobileye doet het goed bij de traditionele OEMs in 2018 werd een omzet gerealiseerd van 650 mio (groei +40%).

Nog geen 1% van de omzet van Intel maar sterk groeiend en in dit tempo doorgaand kan de aquisitie tegen 15 miljard mogelijk op termijn toch nog positief uitvallen voor Intel.

Ik ben met jou van mening dat OEMs een bijzonder zware tijd tegemoet gaan en alles op alles zullen zetten om te overleven.
Dacht jij nu serieus dat Intel de 650 mio omzet die Mobileye nu realiseert in de waagschaal zal stellen door Mobileye 1 op 1 te linken aan Google?

Ook Intel wil buiten Mobileye zelf ook geld verdienen aan de OEMs en ik denk niet dat de eventuele deal tussen Mobileye en Google ooit de 15 miljard die Intel heeft betaald voor Mobileye op zal leveren.
ketchup
0

ik zit spijtig genoeg ook niet aan tafel als ze dit bespreken:)
maar je hebt nu eenmaal strategische doelen en je hebt financiële doelen

Alphabet ( de moeder ) overweegt Waymo te listen, bank adviseurs geven hier tussen de 100 @ 175 miljard waarde aan, een grote range, maar hoe dan ook een enorme toegevoegde waarde voor Alphabet die volgens experts ergens aan 25 miljard voor investering plaatje zit met Waymo

Intel wil eigenlijk hetzelfde en zo ook wellicht alle andere investeerders in HERE, als die een manier weten te vinden hun wagonnetje met MBLY en HERE te linken op wat voor manier dan ook aan die Waymo trein waar Alphabet op hoopt te scoren, dan moet je wel krankzinnig zijn daar niet willen aan te haken.

uiteindelijk gaat het bij Yanken maar om één ding "shareholder return" , dus dan moet strategisch denken wijken voor financieel, het zijn geen TT aandeelhouders die alles voor zoete koek slikken omdat het voor de strategische toekomst allemaal zo perfect eruit kan zien en daarom 10 jaar lang alle shit maar over zich heen laten lopen en nul rendement zien, enkel blue sky praat, maar niks voor blue sky returns.
[verwijderd]
0
HD maps markt gaat in elk geval boomen: 70% groei per jaar (geannualiseerd) in de periode 2018-2025 www.digitaljournal.com/pr/4217714#ixz... Het nieuws vanuit EU is vers en zit nog niet in deze 70% CAGR.
vreemdvermogen
1
We praten over een Europese markt met Europese wegen. Het Europarlement houdt de grootmachten als Google e.a. ook liever buien de deur. De kans voor TT lijkt me een balletje voor open doel. Kan ook misschien een samenwerking tussen TT en Here worden. Dit mag toch niet uit handen gegeven worden.
[verwijderd]
0
quote:

vreemd vermogen schreef op 27 maart 2019 17:11:

We praten over een Europese markt met Europese wegen. Het Europarlement houdt de grootmachten als Google e.a. ook liever buien de deur. De kans voor TT lijkt me een balletje voor open doel. Kan ook misschien een samenwerking tussen TT en Here worden. Dit mag toch niet uit handen gegeven worden.

Ik zie Google niet als aanbieder voor ADAS. Ook niet omdat Waymo en Intel mogelijk partners zijn. Waymo is altijd ingericht geweest als autonomous driving partij (level 5). Google Maps is bovendien geen onderdeel van Waymo.
PentaGoNix
0
ItsMe
0
quote:

PentaGoNix schreef op 27 maart 2019 17:16:

Fijn dat de koers van TT zo enorm goed reageert op dit goede nieuws :-(
De koers gaat niet meer omhoog. Dat gaan we niet meer meemaken De waarde van het bedrijf gaat pas omhoog na de dirty exit. En dan gaat het dak eraf, Mark My Words.
tatje
0
Het dak gaat er af, daar geloof ik in.

Dirty, gezien alle uitlatingen over de toekomstige kansen, geloof ik er niet in.

Founders 44%
De Mol 10%
Fondsen en investors morningstar zegt 20%
Fam en vrienden 8%
banken 7%
medewerkers via opties e.d 7%
Wij 4%

HD maps 70% CARG samengesteld :-)

Heb ik in 2019 100 miljoen, dan heb ik 2025 4110 miljoen.
heb ik in 2019 59 miljoen dan heb ik in 2025 2418 miljoen.

Deze koers wordt gemaakt door de vertegenwoordiger van de amerikaanse Big Tech.

Shorters zijn allang weg, daar geloof ik niet meer in.
pwijsneus
0
quote:

tatje schreef op 27 maart 2019 18:00:

Deze koers wordt gemaakt door de vertegenwoordiger van de amerikaanse Big Tech.
Toe maar! Door wie worden we vandaag overgenomen?
pwijsneus
0
quote:

~Justin~ schreef op 26 maart 2019 18:22:

Geavanceerde veiligheidssystemen in nieuwe auto’s verplicht vanaf 2022

www.nrc.nl/nieuws/2019/03/26/geavance...

Waarschuwingssystemen voor smartphonegebruik en slaperigheid, noodremsystemen en rijstrookassistentie moeten het aantal verkeersongevallen drastisch terugdringen.

Cosette Molijn 26 maart 2019 om 16:17
Leestijd 1 minuut

Een camerasysteem dat achteruitrijden en parkeren veiliger maakt. Een camerasysteem dat achteruitrijden en parkeren veiliger maakt. Foto Getty Images Alle nieuw ontwikkelde auto’s die op de Europese markt komen, moeten vanaf 2022 zijn uitgerust met een reeks geavanceerde veiligheidssystemen.

Dat moet het aantal dodelijke verkeersslachtoffers op Europese wegen, momenteel zo’n 25.000 per jaar, worden teruggedrongen, schrijft de Europese Commissie dinsdag. Fabrikanten moeten onder meer noodremsystemen, betere gordels en rijstrookassistentie in hun auto’s inbouwen.

Het Europees Parlement en de lidstaten sloten dinsdag een akkoord over de maatregelen. Daaronder vallen ook waarschuwingssystemen voor smartphonegebruik en slaperigheid tijdens het rijden en een datarecorder, een soort zwarte doos, voor na ongelukken.

Vrachtwagens en bussen krijgen systemen die chauffeurs moeten helpen om fietsers en voetgangers in de dode hoek toch te kunnen zien. Het kabinet wil het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen tot nul. “Het komt nu aan op concrete maatregelen” Een aantal maatregelen zal voor bestelauto’s, vrachtwagen en bussen pas na 2022 ingaan, omdat fabrikanten daarvoor wijzigingen in het ontwerp moeten maken.

De RAI Vereniging, de belangenvereniging van autofabrikanten en -importeurs in Nederland, benadrukt dat de verplichte veiligheidssystemen enkel gelden voor nieuwe en niet voor de al bestaande modellen. ‘Vision zero’ Ook geldt voor sommige maatregelen dat het slechts gaat om voorbereidingen in de voertuigen, zegt de RAI Vereniging. Auto’s zullen bijvoorbeeld niet met een alcoholslot van de band rollen, maar het moet wel mogelijk zijn om er een te installeren als een automobilist zo’n maatregel vanuit justitie krijgt opgelegd.

“We hoeven zo meteen niet allemaal een blaastest te doen voordat we de auto starten”, aldus een woordvoerder van de RAI Vereniging. Het is nog niet duidelijk wat het effect van de verplichte veiligheidssystemen op de autoprijs zal zijn. Het pakket aan verplichte veiligheidssystemen is de laatste in een reeks Europese maatregelen om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.

Dat aantal, waarvan volgens de EC de “overgrote meerderheid” wordt veroorzaakt door menselijke fouten, daalde de afgelopen tien jaar met zo’n 2,2 procent per jaar. In Nederland vielen in 2017 613 doden in het verkeer. De daling in Europa stagneerde echter de laatste drie jaar. De Europese doelstelling is om tegen 2050 het aantal doden en ernstig gewonden terug te brengen naar nul, ook wel Vision Zero genoemd. Het akkoord over de nieuwe maatregelen moet formeel nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de lidstaten.
Eigenlijk wisten we toch wel dat over een paar jaar de meeste modellen met deze functionaliteiten zouden komen. Dat het nu verplicht wordt is meegenomen, en versnelt de zaak.

Het is vooral winst voor de weggebruiker, want het wordt veiliger op straat. TomTom heeft met Autostream een deel van de oplossing, maar zoals door TomTom zelf aangegeven hoeven we geen grote knal te verwachten in de omzet. Dit gaat in stapjes, en de grote vraag is hoe succesvol Autostream zal zijn, en hoeveel het financieel gezien gaat bijdragen over een aantal jaar.

Voor de aandeelhouder is dit nieuws nog niet relevant, daar de ADAS markt nog in de kinderschoenen staat. En het onduidelijk is hoe groot de rol van TomTom gaat zijn.

De samenwerking met Microsoft, Bosch, Denso, Delphi, Elektrobit etc etc is wel teken dat er kansen voor TT zijn weggelegd. Maar TomTom zelf schreeuwt het nog niet van de daken. Logisch, want iedereen werkt op dit moment met elkaar samen. Vergeet ook HERE en de nieuwkomers zoals USHR niet...

“TomTom Automotive will play a key role in ADAS and autonomous driving”. George de Boer, Global Director Marketing

Things are moving within Dutch traffic, navigation and mapping company TomTom. It is selling its telematics division to tyre manufacturer Bridgestone to focus on location technologies, including innovative mapping and navigation systems designed for autonomous cars.

That also means new challenges for George de Boer, former Leader of Connected Car Initiatives at TomTom Telematics: on March 1st, 2019 he has been appointed Global Director Marketing of Automotive at TomTom.

“The challenge in my new job is to tell the world which role TomTom plays in today’s Automotive industry. In my first week we announced a lot of news at the Geneva Motor show 2019 that perfectly illustrate that important role,” George told Fleet Europe.

“First of all, today we are powering a lot of the connected navigation technology - maps, software and services - in a wide variety of cars. It is in traditional cars with e.g. the real time traffic information we provide to VW Group vehicles, but also the electric vehicles from Nissan and Jeep that use our special EV content and algorithms in the navigation software to get rid of the fear of running out of battery power.”

“For the cars of tomorrow, we develop the driver assist (ADAS) features to make driving less stressful but more importantly safer, like the first ADASIS v3 compatible virtual horizon that we created with Elektrobit.”

“In parallel, TomTom works with the top researchers of OEMs and Tier1s to power the cars of ‘the day after tomorrow’ on our journey to autonomous driving. Currently we hold the market leadership in powering automated vehicles with our HD mapping technology,” George concludes.


About George de Boer
A graduate in Electrical, Electronics and Communications Engineering, George started his career at CGI managing complex IT infrastructure projects. He joined TomTom in 2006, undertaking a variety of roles and projects, applying his knowledge in helping develop and market accurate real time and historical traffic solutions and live maps.

Having been named International Alliance Manager in 2013, George set up TomTom Telematics’ partner eco-system – currently the largest in the industry - supporting integration with the TomTom Telematics open platform and encouraging joint commercial activities.

Since 2016 George was responsible for managing and marketing the innovation around the new Connected Car developments as Leader of Connected Car Initiatives.


www.fleeteurope.com/en/connected/euro...
pwijsneus
0
“In parallel, TomTom works with the top researchers of OEMs and Tier1s to power the cars of ‘the day after tomorrow’ on our journey to autonomous driving. Currently we hold the market leadership in powering automated vehicles with our HD mapping technology,” George concludes.

Mooie marketingzin. Nu marktleider zijn zegt nog helemaal niets - hoewel het natuurlijk wel lekker klinkt.

Over 5 jaar wil je de markt hebben gewonnen. Indien dat het geval is heeft deze George al veel eerder een nieuwe werkgever.

Dream on...
boem!
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 27 maart 2019 16:37:

ik zit spijtig genoeg ook niet aan tafel als ze dit bespreken:)
maar je hebt nu eenmaal strategische doelen en je hebt financiële doelen

Alphabet ( de moeder ) overweegt Waymo te listen, bank adviseurs geven hier tussen de 100 @ 175 miljard waarde aan, een grote range, maar hoe dan ook een enorme toegevoegde waarde voor Alphabet die volgens experts ergens aan 25 miljard voor investering plaatje zit met Waymo

Intel wil eigenlijk hetzelfde en zo ook wellicht alle andere investeerders in HERE, als die een manier weten te vinden hun wagonnetje met MBLY en HERE te linken op wat voor manier dan ook aan die Waymo trein waar Alphabet op hoopt te scoren, dan moet je wel krankzinnig zijn daar niet willen aan te haken.

uiteindelijk gaat het bij Yanken maar om één ding "shareholder return" , dus dan moet strategisch denken wijken voor financieel, het zijn geen TT aandeelhouders die alles voor zoete koek slikken omdat het voor de strategische toekomst allemaal zo perfect eruit kan zien en daarom 10 jaar lang alle shit maar over zich heen laten lopen en nul rendement zien, enkel blue sky praat, maar niks voor blue sky returns.
Jij maakt een onderscheid tussen strategische en financiele doelen als twee gescheiden werelden terwijl je weet dat het enkel in tijd verschillend is.
Zonder strategie geen implementatie.

TT en Waymo zijn bij uitstek bedrijven die veel, heel veel geld hebben toebedeeld aan hun strategische uitgangspunten.

Hoelang is Waymo al bezig om haar strategische doel te weten de SDC te realiseren?
Tot op heden heeft dat minimaal 25 miljard miljard gekost en wordt het inderdaad tijd om te bezien in hoeverre deze investering ook daadwerkelijk bij kan dragen aan de winst.
Opvallend voor mij daarbij is, dat Google nu ook de troefkaart van samenwerking lijkt te trekken.
Vanuit het perspectief van Google kan ik deze strategische move begrijpen omdat uit alles blijkt, dat de uitrol van ADAS toepassingen naar de OEMs vaste voet onder de grond begint te krijgen en dan is het logisch dat je je afvraagt in hoeverre de gedane investering van 25 miljard je in een positie heeft gebracht dat je daadwerkelijk een vooraanstaande rol kunt spelen in dat nieuwe mobiliteits-tijdperk.
Ook Google weet dat de industrie onder druk van overheden nu gaat kiezen welke systemen men omarmt voor ADAS en dat die keuze bepalend is voor het onderhoud van de HD-maps.

De strategie van Google was om haar HD-maps zo te verfijnen dat men bij uitstek de leverancier zou worden voor delivery bedrijven en in het verlengde daarvan heeft men het SDC project opgestart om daar zelf een prominente rol in te vervullen.

TT heeft de tegenovergestelde weg afgelegd door zich te richten op ADAS toepassingen en door direct samenwerkingsverbanden aan te gaan met betrokkenen.

Jij kent de uitslag al, ik hou een slag om de arm maar gegeven het feit, dat ADAS toepassingen de aanjager zullen zijn van de FINANCIELE resultaten zet ik mijn geld op TT binnen het beperkte terrein van HD-maps voor OEMs.


pwijsneus
0
quote:

martinmartin schreef op 28 maart 2019 01:53:

[...]

Jij maakt een onderscheid tussen strategische en financiele doelen als twee gescheiden werelden terwijl je weet dat het enkel in tijd verschillend is.
Zonder strategie geen implementatie.

TT en Waymo zijn bij uitstek bedrijven die veel, heel veel geld hebben toebedeeld aan hun strategische uitgangspunten.

Hoelang is Waymo al bezig om haar strategische doel te weten de SDC te realiseren?
Tot op heden heeft dat minimaal 25 miljard miljard gekost en wordt het inderdaad tijd om te bezien in hoeverre deze investering ook daadwerkelijk bij kan dragen aan de winst.
Opvallend voor mij daarbij is, dat Google nu ook de troefkaart van samenwerking lijkt te trekken.
Vanuit het perspectief van Google kan ik deze strategische move begrijpen omdat uit alles blijkt, dat de uitrol van ADAS toepassingen naar de OEMs vaste voet onder de grond begint te krijgen en dan is het logisch dat je je afvraagt in hoeverre de gedane investering van 25 miljard je in een positie heeft gebracht dat je daadwerkelijk een vooraanstaande rol kunt spelen in dat nieuwe mobiliteits-tijdperk.
Ook Google weet dat de industrie onder druk van overheden nu gaat kiezen welke systemen men omarmt voor ADAS en dat die keuze bepalend is voor het onderhoud van de HD-maps.

De strategie van Google was om haar HD-maps zo te verfijnen dat men bij uitstek de leverancier zou worden voor delivery bedrijven en in het verlengde daarvan heeft men het SDC project opgestart om daar zelf een prominente rol in te vervullen.

TT heeft de tegenovergestelde weg afgelegd door zich te richten op ADAS toepassingen en door direct samenwerkingsverbanden aan te gaan met betrokkenen.

Jij kent de uitslag al, ik hou een slag om de arm maar gegeven het feit, dat ADAS toepassingen de aanjager zullen zijn van de FINANCIELE resultaten zet ik mijn geld op TT binnen het beperkte terrein van HD-maps voor OEMs.

Appels en peren, Waymo wil een volledig zelfsturende voertuig voor ride-hailing service, OEM's waar TomTom toeleverancier van zou kunnen zijn mikt op zelfsturende functies. Zoals bv ADAS.

Nogmaals, Tomtom is slecht leverancier voor voornamelijk kaarten voor dit systeem.
ketchup
0

neen, niet volgens deze update over Alphabet in de sector
Alphabet zoekt toenadering niet vanwege gebrek aan funding ( cash) , maar vanwege penetratie, daarom wil men samenwerken/partneren en onderzoekt men of de auto industrie zou willen participeren ( oa VW )

wat dat betreft zou een separate listing van Waymo ook een neutraler imago geven, buiten het feit dat ze er wellicht 100 miljard op kunnen scoren

hier denkt iedereen dat TT zaligmakend is, ik zeg het speelveld breekt compleet open de komende 5 jaar en ook ik investeer in TT, want ook ik zie toegevoegde waarde, maar ik spreid ook naar anderen.
boem!
0
Misschien dat je je toon dan wat kan matigen vwb TT want daaruit spreekt geen positieve verwachting, geen toegevoegde waarde.
46 Posts, Pagina: « 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 15:06
Koers 5,830
Verschil -0,150 (-2,51%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 305.751
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront