BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

BAM APRIL 2019

2.464 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... 120 121 122 123 124 » | Laatste
[verwijderd]
0
(ABM FN-Dow Jones) Bouwbedrijf BAM is als onderdeel van het Pulse-consortium geselecteerd als voorkeursaanbieder voor de bouw van een metrotunnel met vier metrostations in Brisbane. Dit maakte de bouwer donderdag bekend. De aanleg van een tien kilometer lange spoorverbinding met een tunnel onder de rivier en het zakencentrum van de stad kost in totaal 3,4 miljard euro. BAM International is verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouw, in een joint venture met CPB Contractors en Ghella Pty. De opdracht heeft voor BAM een bouwvolume van 100 miljoen euro per jaar voor een periode van vijf jaar. Verdere financiële details worden gegeven nadat de opdracht definitief is, zei een woordvoerder van BAM donderdag tegen ABM Financial News. BAM PPP PGGM zal samen met Pacific Partnerships, Ghella Investments and Partnerships en DIF het vermogen verstrekken voor het project. Brisbane is de hoofdstad van Queensland, een deelstaat in het oosten van Australië.
Door: ABM Financial News.
dootje
1
quote:

Ben313 schreef op 4 april 2019 08:46:

De bouw laat door fouten miljarden euro's liggen

Het is zo oud is als de weg naar Rome. Waar gebouwd wordt, worden fouten gemaakt. Denk maar aan de te steil gebouwde piramide bij het Egyptische Medoem of de scheve toren van Pisa. Tegenwoordig komen fouten nog steeds voor. In Nederland kosten bouwfouten de branche zelfs jaarlijks zo'n €5 mrd, becijfert ABN Amro in een rapport dat donderdag wordt gepubliceerd.
De aankomst van een van de sluisdeuren voor de nieuwe zeesluis in IJmuiden. Door een ontwerpfout verloren bouwers BAM en VolkerWessels ruim €210 mln op dit project.
De aankomst van een van de sluisdeuren voor de nieuwe zeesluis in IJmuiden. Door een ontwerpfout verloren bouwers BAM en VolkerWessels ruim €210 mln op dit project.Foto: Rijkswaterstaat

Het gaat zelden zo spectaculair mis als in bovenstaande historische voorbeelden of recentelijk bij de zeesluis in IJmuiden, waar een ontwerpfout een verlies van ruim €210 mln veroorzaakte. Maar vrijwel ieder nieuwbouwhuis vertoont gebreken bij oplevering. Projecten worden bijvoorbeeld te laat opgeleverd en regelmatig wordt er op de bouwplaats wat bijgeschaafd omdat de werkelijkheid niet klopt met de tekening. In de bouw heten deze missers faalkosten en ze zijn een hardnekkig en kostbaar fenomeen.
Jaarlijks zo'n €5 mrd aan faalkosten

ABN Amro raamt de faalkosten in de Nederlandse bouw op 5% op een brancheomzet van €100 mrd. Dat is een fors bedrag voor een sector met flinterdunne marges. Ter vergelijking: volgens vakblad Cobouw kwam de gemiddelde marge bij de vijftig grootste bouwers in 2017 uit op 2,7%.
Opzet onderzoek

Aan het onderzoek hebben 151 relaties van de bank deelgenomen. De respondenten bekleden in de meeste gevallen een eindverantwoordelijke functie binnen hun bedrijf. De meeste bedrijven zijn actief als hoofdaannemer of als onderaannemer. Daarnaast deden adviseurs, projectontwikkelaars, installateurs, leveranciers, producenten en enkele experts mee aan de enquête.

Zo'n 57% van de deelnemers aan het onderzoek schat de faalkosten op minder dan 5%. Een groep van 39% zegt kosten van 5% of meer te hebben en van alle deelnemers meent zelfs 9% dat de faalkosten 8% of meer bedragen. Vanwege deze verdeling is de bank uitgegaan van 5% aan faalkosten voor de hele Nederlandse bouwbranche.

Hoewel faalkosten een enorm stuk van het potentiële rendement in de bouw opeten is er relatief weinig onderzoek naar gedaan. ABN Amro maakte naast de eigen enquête gebruik van twee rapporten van PwC en McKinsey en van een promotieonderzoek. Volgens Petran van Heel van ABN Amro zou het gezien de financiële effecten van faalkosten goed zijn als er meer onderzoek volgt.

'Hieruit blijkt dat het reduceren van de faalkosten de winstmarge bij bouwbedrijven flink kan verhogen', aldus sector bankier Petran van Heel van ABN Amro, die het onderzoek samen met econoom Madeline Buijs en analist Casper Wolf uitvoerde. Dat de economie er nu beter voor staat dan enkele jaren geleden, maakte voor de faalkosten amper uit, constateert Van Heel.
Hoogconjunctuur leidt niet per se tot minder tegenvallers

Werden er in de crisis fouten gemaakt omdat bouwers vanwege de overcapaciteit tegen een te lage prijs en te lage ontwerpkwaliteit inschreven, nu leidt met name tijdsdruk tot fouten. Door de haast gaat het mis bij het ontwerp, de werkvoorbereiding of tijdens de werkzaamheden op de bouwplaats. Daardoor zijn de faalkosten maar beperkt afgenomen.

'Dat vond ik een van de meest opvallende uitkomsten van het onderzoek', zegt Van Heel. 'De fase van de conjunctuur heeft niet zo veel invloed op de faalkosten. Daarnaast is het best opmerkelijk dat er in de sector een bepaalde mate van acceptatie lijkt te zijn, ondanks de hoge kosten.'

Van de respondenten gaf zelfs 26% aan dat het terugdringen van faalkosten nu geen thema is binnen hun bedrijf. Volgens Van Heel kan de hoogconjunctuur hier een rol spelen. Het vinden van personeel en materieel weegt nu zwaarder omdat er anders helemaal niet kan worden gebouwd.
Effect digitalisering nog beperkt

De faalkosten zijn ook niet teruggedrongen door de digitalisering waar bouwers de afgelopen jaren sterk op inzetten. Door een project volledig en compleet uit te werken in een zogenoemd Bouwwerk Informatie Model (BIM) komen potentiële bouwfouten in principe al in de ontwerpfase naar voren. 'We maken het voor we het maken', zoals ze bij Nederlands grootste bouwconcern BAM plegen te zeggen. Consumenten kunnen op de iPad hun woningen samenstellen, zodat klant en bouwer elkaar veel minder snel verkeerd begrijpen.

'Die digitalisering heeft wel voor iets meer efficiëntie gezorgd, maar de faalkosten blijven nog steeds significant', zegt Van Heel daarover. Volgens hem kan dat verschillende oorzaken hebben. Mogelijk benutten de bouwers en hun partners nog niet alle voordelen, zoals beter ontwerpen, plannen en communiceren.

Van Heel: 'Het zou ook kunnen dat er door digitalisering meer mogelijkheden zijn om moeilijkere gebouwen te maken. Oude faalkosten worden wellicht vervangen door andere problemen, omdat de nieuwe bouwtechnische grenzen worden verkend. Een parallel is er te zien bij de ontwikkeling van steeds veiliger auto's. Die hebben niet per se geleid tot minder verkeersslachtoffers, omdat mensen zich beter beschermd voelen en vervolgens meer risico nemen.'

Utreg1960
0
Nu ook bij Binck.

4-4-2019 09:26:18

BAM dichtbij grote metro-opdracht Brisbane
(ABM FN-Dow Jones) Bouwbedrijf BAM is als onderdeel van het Pulse-consortium geselecteerd als voorkeursaanbieder voor de bouw van een metrotunnel met vier metrostations in Brisbane. Dit maakte de bouwer donderdag bekend.

De aanleg van een tien kilometer lange spoorverbinding met een tunnel onder de rivier en het zakencentrum van de stad kost in totaal 3,4 miljard euro. BAM International is verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouw, in een joint venture met CPB Contractors en Ghella Pty. De opdracht heeft voor BAM een bouwvolume van 100 miljoen euro per jaar voor een periode van vijf jaar.

Verdere financiële details worden gegeven nadat de opdracht definitief is, zei een woordvoerder van BAM donderdag tegen ABM Financial News.

BAM PPP PGGM zal samen met Pacific Partnerships, Ghella Investments and Partnerships en DIF het vermogen verstrekken voor het project.

Brisbane is de hoofdstad van Queensland, een deelstaat in het oosten van Australië.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. ABM Financial News B.V. and the provider of this website/application do not warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or delays in the content, or for any actions taken in reliance thereon.
Utreg1960
0
IEX.

BRISBANE (AFN) - Een consortium met bouwbedrijf BAM is dichtbij het winnen van een metroproject in de Australische stad Brisbane. Het Pulse-consortium is geselecteerd als voorkeursaanbieder voor het project Cross River Rail in Brisbane, waarmee een investering is gemoeid van 3,4 miljard euro.

Brisbane ligt in het oosten van Australië en is de hoofdstad van de deelstaat Queensland. Het project betreft het ontwerp en de aanleg van een ruim 10 kilometer lange spoorverbinding tussen Dutton Park en Bowen Hills. Het project omvat ook twee 5,9 kilometer lange tunnelbuizen onder de Brisbane-rivier en het zakencentrum van de stad. Tot de werkzaamheden behoren daarnaast de bouw van vier nieuwe stations en de renovatie van Dutton Park Station.

BAM PPP PGGM zal samen met Pacific Partnerships, Ghella Investments and Partnerships en DIF het vermogen verstrekken voor het project. BAM International zal in een joint venture met CPB Contractors en Ghella verantwoordelijk zijn voor ontwerp en bouw. UGL zal gedurende 24 jaar de onderhoudswerkzaamheden verzorgen.
HenkdeV
0
quote:

Spider01 schreef op 4 april 2019 09:38:

[...]

Wat ook goed gekozen is, is weer opnieuw de aandacht vestigen op een negatief nieuws bericht.

echt top man, duim op
Welk bericht bedoel je? Volgens mij heb ik geen oud bericht geplaatst vandaag.
boldie
0
Spider01
0
quote:

HenkdeV schreef op 4 april 2019 09:43:

[...]

Welk bericht bedoel je?
quote:
"Goed gekozen plaatje erbij van starterswoningen:-)."
innicksname
0
quote:

OnoMatopee schreef op 4 april 2019 09:14:

Pulse Consortium selected preferred proponent for tunnel and stations package Cross River Rail, Brisbane, Australia
4 April 2019 09:05 - BAM PPP bv / BAM International bv
Pulse Consortium selected preferred proponent for tunnel and stations package Cross River Rail, Brisbane, Australia

Lijkt me een mooie klus voor BAM. Blijkbaar hebben ze een goede tunnelvisie.
Spider01
0
quote:

Utreg1960 schreef op 4 april 2019 09:47:

Bij AKO worden en nu op dit moment een paar op het matje geroepen. :-))
ja idd, mogen hoeken gaan inspecteren.

marcel13
0
Wet sluit no-deal Brexit uit
BUITENLAND

LONDON - Het Britse Lagerhuis heeft in meerderheid van een stem een wetsvoorstel aangenomen dat een no-deal Brexit op 12 april moet uitsluiten.

Als het Hogerhuis ook instemt, wordt de regering van premier Theresa May gedwongen te voorkomen dat er een vertrek uit de Europese Unie komt, zonder dat daar iets met de unie over is afgesproken. Zo’n no-deal Brexit wordt door veel Britten als een economische ramp gevreesd.

In totaal stemden 313 Lagerhuisleden voor en 312 parlementariërs tegen het wetsvoorstel. May moet met deze wet bij dreiging van een no-deal Brexit de Europese Unie om uitstel van de Brexit vragen.

Het Lagerhuis had vorige maand ook al in meerderheid besloten dat er geen no-deal Brexit mag komen, maar dat was in een stemming die als advies wordt opgevat en die de regering geen verplichtingen oplegt.

Nu wordt de regering-May verplicht om in Brussel langer uitstel van de brexit te vragen of om de brexit af te blazen.

De EU heeft het eiland nog tot en met 12 april de tijd gegeven toch akkoord te gaan met de overeenkomst die de regering vorig jaar na lang onderhandelen met de EU over de brexit heeft gesloten. Wordt dit niet gehaald dan moet om meer uitstel worden gevraagd aan alle andere EU-landen. May wil proberen het land uiterlijk 22 mei uit de unie te halen, omdat de Britten anders aan de verkiezingen voor het Europese Parlement (23 - 26 mei) moeten meedoen.

www.telegraaf.nl/nieuws/3392579/wet-s...
HenkdeV
0
quote:

Spider01 schreef op 4 april 2019 09:46:

[...]

quote:
"Goed gekozen plaatje erbij van starterswoningen:-)."
Dat bericht (over starterswoningen) is niet door mij geplaatst maar door de heer Onomatopee:-). Zou ook niet weten wat er fout aan dat bericht is.
bartbas
0
Het valt me op dat bam weinig aandacht krijgt van analisten. Ik zag dit jaar
een beschouwing op iex premium met een duidelijk koopadvies en een analist noemde bam als een van de drie meest kansrijkeaandelen voor 2019. Verder is er wel veel aandacht voor de bouw, de stijgende bouwprijzen, het tekort aan bouwgrond voor woningen door gebrek aan locaties en trage afgifte van vergunningen. In beursbeschouwingen wordt de stijging van bam dit jaar af en te wel genoemd maar veel minder dan andere aandelen die vaak niet eens meer stijgen.
Concrete advieswijzigingen heb ik dit jaar nog niet gezien.
Bij Binck staat het aandeel op de een na hoogste trap met buy. 4 analisten bevelen het aandeel aan, een zegt houden en een adviseert verkopen. De koers-winstverhouding staat voor 2019 op 8,35, de winst per aandeel op 0,49, het dividend op 0,18 en het verwachte uitkeringspercentage op 37,8.De omzet wordt geraamd op 7,027 miljard en het bedrijfsresultaat op 155 miljoen. de nettowinst op 138 miljoen. en de netto marge op 2,20. Het dividendrendement voor 2019 wordt geprognosticeerd op 4,53 % vorig jaar was dat 5,57 %. het gemiddelde koersdoel is 4,34.
Binck krijgt de cijfers van Thomas Reuters.

Mijn conclusie: Bam is voor de financiële pers en analisten geen hot aandeel. De cijfers van Reuters lijken mij weinig realistisch.
bartbas
Spider01
0
2.464 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... 120 121 122 123 124 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 3,788
Verschil -0,042 (-1,10%)
Hoog 3,814
Laag 3,758
Volume 577.058
Volume gemiddeld 1.424.137
Volume gisteren 705.352

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront