TomTom « Terug naar discussie overzicht

Tomtom in april, doet wat het wilt.

1.418 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 ... 67 68 69 70 71 » | Laatste
NewKidInTown
1
quote:

Eva1960 schreef op 19 april 2019 08:39:

Wat is de exacte definitie van een icebid? Ik ken die term niet. Was bijzonder om te zien.
Ik gebruik ook liever de term "hidden quantity order".

Hidden quantity order is een Engelse term die gehanteerd wordt in de handel in effecten. Het is een van de uitvoeringscondities die mogelijk is op de Nederlandse beurs. Andere termen die voor de hidden quantity order gebruikt worden zijn drip in order (binnendruppel-order) en iceberg order (ijsberg-order).

De hidden quantity order wordt door een (professionele) handelaar ingebracht zodanig dat de totale omvang van de order niet onmiddellijk zichtbaar wordt. De order kan bijvoorbeeld opgegeven worden voor een aantal van 100.000 stukken, maar op de beeldschermen van de handelaren is alleen de eerste tranche van 5000 gevraagde stukken zichtbaar. Nadat de eerste order uitgevoerd is, wordt een volgende (deel)order zichtbaar op het scherm.

Dit type order wordt toegepast als men met een grote order de markt niet te veel wil verstoren. Zodra duidelijk wordt dat er veel vraag naar een aandeel is, zal de prijs stijgen. Om dit te voorkomen, wordt de order in kleine stukjes uitgevoerd.

De hidden quantity order heeft slechts een beperkt effect, wanneer bijvoorbeeld door een relatief hoge omzet in een aandeel duidelijk wordt dat er veel vraag is, zal de prijs toch gaan stijgen. Beurshandelaren kijken voortdurend naar dit soort tekens om te beoordelen of ze moeten kopen of verkopen.
Juun
0
In mijn tijd, toen orders nog telefonisch werden doorgegeven, op papier de genoteerd en teruggelezen, en vervolgens werden doorgebeld aan de beursvloer. Toen kon je op het orderformulier "zonder forceren" aankruisen. En dan gebeurde er wat jullie nu beschrijven als Icedid.

Fijne dag verder.

Ik denk dat ik net voor de kapitaalterugbetaling, een groot aantal calls die goed in the money zitten ga uitoefenen (dat doe je trouwens ook door dat telefonisch bij je bank op te geven). Daarmee krijg ik veel kapitaal binnen op de terugbetalingsdag en mijn verwachting is dat als de rust is weergekeerd en de cijfers t/m juni 2019 bekend zijn, met een beetje geluk, het prijsverschil begint in te lopen en ik daar rendement uit ga halen.
[verwijderd]
2
@MartinMartin, je stelt de vraag: Gaat TT nu in concurrentie met Mobilyey als zij het hebben over de wil om te komen tot updates van sensoren?

Zoals gezegd, ik zit er niet (meer) zo bovenop. Ik heb een voorraad TomTom aandelen en die staan op een prima rendement. We kunnen er met zijn allen heel veel van vinden en ik vertrouw het bestuur en aanhang voor geen ene cent. Maar daarin neemt iedereen zijn/haar eigen verantwoordelijkheid.
In technische zin ben ik hoopvol over TomTom. Maar wat vind ik het jammer dat Mobileye zo vroeg is ingelijfd door Intel.
Neemt niet weg dat onze professor Shashua nog steeds heel erg eager overkomt en ook op de Intel-site laten ze vrij goed zien waar ze zich mee bezig houden. De CES-lecture is erg interessant om te bekijken. Daar komt het hele portfolio voorbij.
Inderdaad zit er een grote overlap in wat TomTom/Mobileye doen, echter voor MBLY is het verkopen van hun EyeQ chips erg belangrijk. Tevens vormen de front-faced camera's die tegenwoordig in elke auto zitten en waar voor het grootste deel de EyeQ chip van MBLY de interpretatie van de beelden verzorgt, voor het harvesten van o/a/ hun REM-Roadbook data. Volkswagen en BMW lijken trouwens sterke partners te zijn hierin.
In het filmpje 'one hour with...' zie je dat MBLY claimt dat ook zij een proces hebben waar er geen menselijke tussenkomst nodig is tussen harvesten van data en het publiceren naar map-data. Op een Autostream-achtige manier wordt de meest recente map-data naar de auto verzonden die op dat moment dus over de meest actuele data beschikt. (Minuut 42 komt het voorbij).
Vanuit filosofisch oogpunt snijden ze nog een heel mooi onderwerp aan: True Redundancy. Voor hen staat voorop dat iedere sensorlaag onafhankelijk van de andere lagen volledig zelfstandig moet kunnen opereren. Pas als de lagen onafhankelijk van elkaar kunnen (blijven) werken heb je echte redundancy. Veel bedrijven zeggen: we gooien er camera's, lidar, radar in, en en als een component het begeeft zorgt de andere component er wel voor dat er compensatie optreedt voor het verlies.
Verder houden ze zich meer bezig met de NVidia problematiek: de driving policy;
Je kunt wel over heel veel data beschikken, maar wat doe je er uiteindelijk mee om de auto volgens menselijke ethiek en normen en waarden een weg te laten vinden door het verkeer?
Deze set aan regels is o.a. door Baidu en het Chinese ITS verkozen als standaard.
Ik vind het een hele open club en Intel mag blij zijn met ze, ook al hebben ze er een ogenschijnlijk hoge prijs voor betaald.
En ja, waar houdt TomTom zich mee bezig? Deels overlappend ja. Maar Goddijn heeft ook ooit gezegd dat zij geen concurrent van Nvidia wensen te zijn. Dus met het interpreteren van beelden en het bouwen van goede datasets houdt het denk ik wel op voor TomTom. Maar wie zal het zeggen.... Wat doen al die duizenden werknemers in hemelsnaam bij TomTom?

newsroom.intel.com/category/automotiv...
newsroom.intel.com/news/2019-ces-an-h...

Succes!
[verwijderd]
1
quote:

moneymaker_BX schreef op 18 april 2019 15:45:

1 grote boevenbende al die adviezen
praten naar eigen parochie
heeft wekelijk niks meer met realiteit te maken
Kaarten bak nog geen 500 miljoen waard is helemaal een giller
hoort het 6 voudige waarde te zijn
6-voudige is slechts rond de aanschafprijs van de standaard maps voor 2,9 miljard in 2007.
Er is daarna ook nog een slordige 3 miljard extra uitgegeven. Deels aan de uitbreiding van de dekking. Deels aan het nieuwe real-time platform en HD-technologie voor ADAS en HAD.
Kostprijs dus rond de 6 miljard.

Alleen al om standaard maps wereldwijd dekkend te maken ben je een slordige 10 miljard kwijt (zie Google en de onbegrijpelijke struggle van Apple). En het kost je vele jaren.
Dan heb je nog geen eens de real-time en HD-technologie die noodzakelijk is voor autonoom rijden. Alleen al dat laatste is minimaal het 6-voudige van 500 miljoen waard.

Waarom waardeert de markt dit niet? Men denkt dat Google deze tech ook kan gaan leveren. En gaan de autofabrikanten dan naar Google? Ze moeten wel gek zijn om dat te doen. Een open platform zoals dat van Baidu (marktleider AI) zie ik persoonlijk als kansrijker.

Het huidig marktaandeel van TomTom in SD-maps zal ergens tussen de 25%-35% liggen.
In real-time Traffic zo'n 60%-80% (ruwe schatting).
De huidige groei Automotive komt hoofdzakelijk uit deze 2 markten. En die groeien nog wel even door de komende jaren.

In de nieuwe markt voor HD-maps is het marktaandeel van TomTom 100% (de eerste 2 deals in de markt zijn binnen; nog klein maar wel bij grote autofabrikanten!).
Dit is een markt die tientallen miljarden groot gaat worden (nu nihil en al 10 miljard in 2022 met cagr van +72% periode 2019-2025

www.marketwatch.com/press-release/hd-...

Voor HD-maps heeft TomTom verder voor China een deal met Baidu (Het Chinese Google). Baidu gooit de eigen technologie aan de kant en gaat voor China het TomTom-platform gebruiken. Daarmee ontstaat 1 wereldwijde sotfwarestandaard voor autofabrikanten.
China is 1/3 van de wereldmarkt.

Goddijn verwacht 50% marktaandeel in maps. Met slechts 10% heb je in 2025 al een omzet van ca 3 miljard uit HD-maps. En het zijn jaarabonnementen; recurring revenue!

Stel dat al die mooie verwachtingen van de marktanalisten voor de helft kloppen, dan nog geloof ik gezien de vele patenten en grote technologische voorsprong in real-time van TomTom (zie deal met Baidu; het grootste AI bedrijf ter wereld) in een minimaal 20% marktaandeel. 30%-40% voor TomTom lijkt mij realistisch.
De HD-deals worden in de komende jaren gesloten en de eerste 2 schapen (grote autofabrikanten) zijn over de dam.
In Paastermen: de eerste 2 kuikentjes zijn uit het ei (kuikens van top kippen). Er liggen nog heel veel eieren bij de broedende kippen.

[verwijderd]
0
  • [/ol]
    quote:

    Juun schreef op 19 april 2019 09:11:

    In mijn tijd, toen orders nog telefonisch werden doorgegeven, op papier de genoteerd en teruggelezen, en vervolgens werden doorgebeld aan de beursvloer. Toen kon je op het orderformulier "zonder forceren" aankruisen. En dan gebeurde er wat jullie nu beschrijven als Icedid.

    Fijne dag verder.

    Ik denk dat ik net voor de kapitaalterugbetaling, een groot aantal calls die goed in the money zitten ga uitoefenen (dat doe je trouwens ook door dat telefonisch bij je bank op te geven). Daarmee krijg ik veel kapitaal binnen op de terugbetalingsdag en mijn verwachting is dat als de rust is weergekeerd en de cijfers t/m juni 2019 bekend zijn, met een beetje geluk, het prijsverschil begint in te lopen en ik daar rendement uit ga halen.
    Dank voor je overwegingen. Ik was juist van plan deze call opties te laten staan aangezien er weinig tijdswaarde in zit en de kans op koersstijging na de share consolidation hoger is. Bovendien behoud je met opties ~97,5% van je omvang en wordt je niet met 40% in aantal gereduceerd. Dat lijkt mij meer waarde opleveren dan omzetten in aandelen.
    tatje
    0
    Heb ook nog even berekend in navolging van Martinmartin, de herhaling van de outlook.

    675 voor 2019.

    Wil je daar op uitkomen, dan zullen de komende 3 kwartalen als volgt gaan.

    A Q1 31% gaat dan de komende 3 kwartalen naar 8,5%
    E Q1 26% gaat dan de komende 3 kwartalen naar 18%
    C Q1 - 4% gaat dan de komende 3 kwartelen naar - 27%

    Het enige dat taco uit zijn mond kon krijgen was, de sterke stijgingen in Q1 waren vooral seizoensgebonden.
    Vorig jaar zei hij dat de sterke stijgingen in Q1, It's too early om de outlook te verhogen.

    Vorig jaar Q1 It's too early
    Dit jaar Q1 vooral seizoensgebonden.

    Taco, we hebben het toch 2 keer over het eerste kwartaal van een jaar !!

    Ik ga dus mee met Martinmartin, dat de outlook bij de cijfers Q2 en Q3 worden verhoogd, met minimaal per kwartaal van 25.

    Zelf ga ik uit voor 2019 van minimaal 750.

    Nog even voor mijn duidelijkheid :-)

    Total operating expenses from continuing operations in the quarter was €134 million, an increase of
    €29 million compared with the same quarter last year (Q1 '18: €105 million), mainly as the result of
    higher R&D employee expenses in combination with lower capitalization as our map making platform
    reached its intended use.

    Operational expenses van Q1 2018 105 naar Q 2019 naar 134 dus 29 miljoen meer.

    Vooral door hogere kosten R en D en minder kapitalisatie.

    Zal nog even de 134 laten zien.

    Omzet 169
    marge 72%
    gross result 121,3
    expenses 102,5
    ebitda 18.8
    D en A 31,8
    ebit - 13

    expenses 102,5 en D en A 31,8 zijn de totale operating expenses 134, dus 29 miljoen meer dan Q1 van 2018, boven al toegelicht.

    D en A Q1 2018 30,7 en Q1 2019 31,8 dass dus niet veel verschil

    Expenses Q1 2018 75 en Q1 2019 102,5 dasss dus veel verschil en komt dus door hogere kosten R en D en minder kapitalisatie, dus iets niet activeren maar gelijk als kosten boeken.

    Kan mij voorstellen, dat de enge samenwerking met Microsoft in de cloud en oa Volkswagen als nieuwe klant in die cloud, extra geld kost.

    Prettige paasdagen en moet nog de eieren kopen, die maandag worden verstopt en daarna in te ruilen voor lekkers.

    Het zijn tenslotte klein(e) kinderen die gaan zoeken :-)

    Mijn volgende alias zou zijn, Jip en Janneke :-)

    [verwijderd]
    0
    Laffe outlook 2019, meer directe kosten nemen i.p.v. activeren, uitgaven 10% laten toenemen, mondje dicht over financiële verwachtingen de komende jaren, share consolidation, geen antwoord geven Wakkie op AVA of een TenCate scenario wordt uitgesloten...

    Tsja... sta er maar niet raar van te kijken dat deze tent van de beurs verdwijnt. 10x (deze gedrukte) ebitda zal dan toch wel de prijs zijn, anders gaat de RvC een lange procedure bij de ondernemingskamer tegemoet.
    tatje
    0
    Total operating expenses from continuing operations in the quarter was €134 million, an increase of
    €29 million compared with the same quarter last year (Q1 '18: €105 million), mainly as the result of
    higher R&D employee expenses in combination with lower capitalization as our map making platform.

    Die hoger operating expenses van 105 naar 134

    - hogere R en D kosten
    - lagere kapitalisatie, dus platformkosten niet activeren, maar direct als kosten boeken.

    Hebben ze nog ergens de verdeling R en D en lagere kapitalisatie uitgesplitst, of gewoon weer de bekende hoop.

    Dus lagere kapitalisatie geeft meer kosten.

    Mar naar verloop van tijd, zal A en E uit Ebitda lager worden.

    Maar dat snapt niet iedereen en of we dit nog gaan zien.

    Een Ten cate kan volgens mij niet.

    Kwam een bod op Ten Cate, maar andere partijen kregen de kans om een hoger bod te doen !

    Kwam geen hoger bod.

    Een PE waarin de founders weer mogen investeren, voor 12 euro, wordt volgens mij, met alles wat Harold heeft gezegd, nooit gehaald, daar zorgen andere partijen wel voor.

    Dit is een heel andere markt.

    Logisch dat Wakkie op Ten cate geen antwoord geeft, dan zou hij de speculatie beperken en dat willen ze niet.

    Gewoon mijn mening en nu van de zon genieten.
    Topper
    0
    quote:

    martinmartin schreef op 18 april 2019 07:50:

    Neen, ik denk dat het dezelfde overdreven voorzichtigheid is die TT kenmerkt bij het afgeven van een outlook.
    Alle jaren zeer voorzichtig, niet alleen bij het afgeven van de outlook maar ook bij de aanpassingen.
    Bij de 1q cijfers was er nog geen "noodzaak" de outlook aan te passen omdat uitgaande van de basis percentages de omzet over 2019 op 705 mio uitkomt.
    Daarnaast lijkt mij een exit niet voor de hand liggend gezien de verkoop van TTT.
    Wat mogelijk een rol heeft gespeeld is de aanstaande aandelenconsolidatie.
    Ook ik hoop erop dat de analisten niet te positief reageren waardoor de koers fors op kan lopen.
    Ik ben zelf ingedekt tot een nivo 9 a 10 euro om mijn exposure op peil te houden.

    Anders dan de meesten hier ben ik ZEER enthousiast over de agio-uitkering met daaraan gekoppeld de aandelenreductie.

    Indien je vol zou willen profiteren van een eventuele exit moet je er zo snel mogelijk in om nog enige winst bij elkaar te schrapen.

    Dat is daarmee tevens het beste argument om geen exit te verwachten op deze koersnivo's.
    FFF zien het risicovolle traject om alles op 1 kaart te zetten zich positief ontwikkelen en anders dan menigeen hier hebben zij ook de rekensommen gemaakt bij een eventueel succes van deze strategie.
    Waarom het belang laten verwateren tegen zeg 15 euro door een deelname met daarbij een overdracht tegen 50 euro indien je denkt marktleider te kunnen worden in de miljardenmarkt met Groeibriljant koersen binnen handbereik.




    Martinmartin ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom het volgens jou niet wenselijk is dat de koers fors oploopt tot aan het moment van uitkering. Kun je dat nog eens toelichten?
    In een andere post gaf je dat volgens mij ook al aan. Als ik het goed begrijp heb jij liever een aandelenreductie op 7 euro dan op 9 / 10 euro. Als we eerst weer terug zouden vallen naar de 7 zou ik dat zelf weer als een zwak signaal zien van dit toch al onvoorspelbare aandeel. Wat mij betreft mag de koers nu wel eens wat gaan oplopen. Natuurlijk blijven er bij een hogere koers meer aandelen over na de consolidatie. Maar dat betekent dan toch automatisch ook dat de beurswaarde van het nieuwe TomTom is toegenomen. Iets dat we volgens mij allemaal wensen.
    Brouwer285
    0
    @ topper, des te meer aandelen uit de markt genomen worden, des te groter wordt het momentum voor de overblijvende aandelen (indien de koers vooraf zo laag mogelijk gehouden wordt). Voorbeeld: marktwaarde/100 is meer dan marktwaarde/200. 7 euro mag van mij ook. Is ongeveer de intrinsieke waarde volgens de huidige boekhouding van TT, verder lijkt er na jaren van omzetdaling, een omzetgroei in het bedrijf te kruipen, dus 7 euro lijkt me ook een goed ‘starting point’ voor de toekomst van de TT notering met minder uitstaande aandelen aan de beurs.
    [verwijderd]
    1
    quote:

    tatje schreef op 19 april 2019 11:07:

    Heb ook nog even berekend in navolging van Martinmartin, de herhaling van de outlook.

    675 voor 2019.

    Wil je daar op uitkomen, dan zullen de komende 3 kwartalen als volgt gaan.

    A Q1 31% gaat dan de komende 3 kwartalen naar 8,5%
    E Q1 26% gaat dan de komende 3 kwartalen naar 18%
    C Q1 - 4% gaat dan de komende 3 kwartelen naar - 27%

    Het enige dat taco uit zijn mond kon krijgen was, de sterke stijgingen in Q1 waren vooral seizoensgebonden.
    Vorig jaar zei hij dat de sterke stijgingen in Q1, It's too early om de outlook te verhogen.


    Vorig jaar Q1 It's too early
    Dit jaar Q1 vooral seizoensgebonden.

    Taco, we hebben het toch 2 keer over het eerste kwartaal van een jaar !!

    Ik ga dus mee met Martinmartin, dat de outlook bij de cijfers Q2 en Q3 worden verhoogd, met minimaal per kwartaal van 25.

    Zelf ga ik uit voor 2019 van minimaal 750.

    Nog even voor mijn duidelijkheid :-)

    Total operating expenses from continuing operations in the quarter was €134 million, an increase of
    €29 million compared with the same quarter last year (Q1 '18: €105 million), mainly as the result of
    higher R&D employee expenses in combination with lower capitalization as our map making platform
    reached its intended use.

    Operational expenses van Q1 2018 105 naar Q 2019 naar 134 dus 29 miljoen meer.

    Vooral door hogere kosten R en D en minder kapitalisatie.

    Zal nog even de 134 laten zien.

    Omzet 169
    marge 72%
    gross result 121,3
    expenses 102,5
    ebitda 18.8
    D en A 31,8
    ebit - 13

    expenses 102,5 en D en A 31,8 zijn de totale operating expenses 134, dus 29 miljoen meer dan Q1 van 2018, boven al toegelicht.

    D en A Q1 2018 30,7 en Q1 2019 31,8 dass dus niet veel verschil

    Expenses Q1 2018 75 en Q1 2019 102,5 dasss dus veel verschil en komt dus door hogere kosten R en D en minder kapitalisatie, dus iets niet activeren maar gelijk als kosten boeken.

    Kan mij voorstellen, dat de enge samenwerking met Microsoft in de cloud en oa Volkswagen als nieuwe klant in die cloud, extra geld kost.

    Prettige paasdagen en moet nog de eieren kopen, die maandag worden verstopt en daarna in te ruilen voor lekkers.

    Het zijn tenslotte klein(e) kinderen die gaan zoeken :-)

    Mijn volgende alias zou zijn, Jip en Janneke :-)

    Goed opgemerkt tatje! (blij dat jij het al even hebt nagerekend want je kunt idd op je klompen aanvoelen dat het verhaal van Taco niet klopt)

    Q1 Automotive is altijd seizoengebonden. Dit ivm het stuwmeer aan nieuwe auto's dat in januari op kenteken wordt gezet.
    Q1 2018 was net zo seizoensgebonden als Q1 2019.

    De groei van +31% Automotive is vooral afkomstig uit meer contracten en hogere take-rates voor de SD-maps.
    Dat gaat in q2, q3 en Q4 ook gebeuren want die nieuwe contracten lopen 4-5 jaar door. En ook de take-rates worden de komende jaren steeds hoger.

    Die +31% Q1 kan in de resterende kwartalen slechts met procenten afwijken, maar normaliter niet naar +8,5% zakken.

    De outlook wordt kennelijk veel te laag gehouden.

    boem!
    0
    Topper waar het mij omgaat is dat gegeven de uitgangspositie van TT tw:
    een verdeeld bedrijf waar een krimpend Consumer de voortgang in de SD-markt van A&E versluierd.
    Indien je naar de platte omzet en winst-cijfers kijkt is TT de laatste jaren nog niet veel opgeschoten.
    Welke belegger heeft er van TT gehoord buiten Nederland en brengt dat bedrijf in verband met ADAS/SDC?

    Voor de financiele wereld bestaat TT gewoonweg niet, bljkend uit het feit, dat er slechts 3 analisten de moeite hebben genomen om in te bellen bij de laatste CC.

    Ook hier op het forum is de meerderheid ervan overtuigd dat TT het zelf nooit zal redden tegen de grootmachten die aanwezig zijn op hetzelfde speelveld.

    De FFF kunnen roepen wat zij willen en ernaar handelen door TTT te verkopen en de investeringen in R&D op te schroeven de algemene teneur op het forum is nog steeds: FFF kies eieren voor je geld en verkoop de map-asset nu of laat anders een grootmacht toe als participant want dan gaat de asset in ieder geval niet geheel verloren.

    Op basis van alle gesloten deals, de strategie om als onafhankelijke partij door het leven te gaan en de visie om reeds in 2009 in te zetten op maps sterken mij meer en meer in het gevoel, dat de FFF op de goede weg zijn en inderdaad een substantieel deel van de HD-koek die goed is voor miljarden euro's aan omzet kunnen scoren.

    Voor de passant of voor de overwerkte analist is TT niet interessant.
    De free-float is te klein, de omzet stagneert en de ebits zijn te verwaarlozen.

    Voor degenen die verder willen kijken dan vandaag ziet een bedrijf dat perfect voorgesorteerd staat om een gedeelte van die toekomstige miljardenmarkt naar zich toe te trekken.
    Niet enkel vanwege de producten maar ook door de samenwerkingsverbanden met grootmachten zoals Microsoft, UBER, Apple, Baidu en top OEM's en Tier-1's.
    Daarnaast moet je wat moeite doen om de financiele prestaties die werkelijk geleverd zijn boven water te krijgen.
    Warren Buffet kijkt nooit naar EBIT(DA) maar enkel naar FCF.

    Ik zit niet in het aandeel voor de koers van vandaag, ik zit in het aandeel om maximaal te kunnen profiteren van de koers van morgen zoals ieder longbezitter.

    De meesten denken dat de beste koers kan worden verkregen door de asset te verkopen waarbij het aan de koper is om het verdienmodel te ontsluiten.

    Ik denk dat de uitgangspositie van TT momenteel zo goed is dat zij zelf veel beter in staat zijn om dat verdienmodel te laten zien.

    In dat licht hoop ik erop dat de analisten nog volop werk hebben om een Take-away te promoten of een Post.nl en nog geen extra aandacht geven aan TT.

    Op die manier kan er een aandelen consolidatie plaatsvinden onder de 10 euro waardoor de toekomstige groei van de FCF en daardoor automotisch na verloop van tijd ook de Ebit(da) per aandeel veel groter zal uitvallen.

    De huidige beurswaarde van TT is nu een lachertje.
    Dat geldt trouwens voor de meeste fondsen. Leg de huidige beurswaarde maar eens tegenover de beurswaarde van twee jaar terug van hetzelfde aandeel.

    Ik ben slechts geinterresseerd in een beurswaarde die MIJ genoegdoening geeft en die begint pas bij 15 euro.

    De aandelen consolidatie kan die 15 euro veel eerder dichterbij brengen indien het aantal aandelen sterk verminderd vandaar mijn TIJDELIJKE hoop op een koersdaling.







    [verwijderd]
    0
    Martin,
    "Ook hier op het forum is de meerderheid ervan overtuigd dat TT het zelf nooit zal redden tegen de grootmachten die aanwezig zijn op hetzelfde speelveld."

    Dat weet ik zonet nog niet. Er zijn een paar die het elke dag roepen. Er is echter een lezende meerderheid, waar je het niet van kunt weten.

    Ik ben zelf overtuigd van de technische mogelijkheden. Ik heb meer twijfels bij de openheid en eerlijkheid van management en commissarissen dan bij de vraag of t2 de techniek zelfstandig tot een goede marktpositie kan tillen.

    Zeker is dat dat laatste vanuit US/ nasdaq vlotter zou gaan
    boem!
    0
    quote:

    Hik schreef op 19 april 2019 09:51:

    @MartinMartin, je stelt de vraag: Gaat TT nu in concurrentie met Mobilyey als zij het hebben over de wil om te komen tot updates van sensoren?

    Zoals gezegd, ik zit er niet (meer) zo bovenop. Ik heb een voorraad TomTom aandelen en die staan op een prima rendement. We kunnen er met zijn allen heel veel van vinden en ik vertrouw het bestuur en aanhang voor geen ene cent. Maar daarin neemt iedereen zijn/haar eigen verantwoordelijkheid.
    In technische zin ben ik hoopvol over TomTom. Maar wat vind ik het jammer dat Mobileye zo vroeg is ingelijfd door Intel.
    Neemt niet weg dat onze professor Shashua nog steeds heel erg eager overkomt en ook op de Intel-site laten ze vrij goed zien waar ze zich mee bezig houden. De CES-lecture is erg interessant om te bekijken. Daar komt het hele portfolio voorbij.
    Inderdaad zit er een grote overlap in wat TomTom/Mobileye doen, echter voor MBLY is het verkopen van hun EyeQ chips erg belangrijk. Tevens vormen de front-faced camera's die tegenwoordig in elke auto zitten en waar voor het grootste deel de EyeQ chip van MBLY de interpretatie van de beelden verzorgt, voor het harvesten van o/a/ hun REM-Roadbook data. Volkswagen en BMW lijken trouwens sterke partners te zijn hierin.
    In het filmpje 'one hour with...' zie je dat MBLY claimt dat ook zij een proces hebben waar er geen menselijke tussenkomst nodig is tussen harvesten van data en het publiceren naar map-data. Op een Autostream-achtige manier wordt de meest recente map-data naar de auto verzonden die op dat moment dus over de meest actuele data beschikt. (Minuut 42 komt het voorbij).
    Vanuit filosofisch oogpunt snijden ze nog een heel mooi onderwerp aan: True Redundancy. Voor hen staat voorop dat iedere sensorlaag onafhankelijk van de andere lagen volledig zelfstandig moet kunnen opereren. Pas als de lagen onafhankelijk van elkaar kunnen (blijven) werken heb je echte redundancy. Veel bedrijven zeggen: we gooien er camera's, lidar, radar in, en en als een component het begeeft zorgt de andere component er wel voor dat er compensatie optreedt voor het verlies.
    Verder houden ze zich meer bezig met de NVidia problematiek: de driving policy;
    Je kunt wel over heel veel data beschikken, maar wat doe je er uiteindelijk mee om de auto volgens menselijke ethiek en normen en waarden een weg te laten vinden door het verkeer?
    Deze set aan regels is o.a. door Baidu en het Chinese ITS verkozen als standaard.
    Ik vind het een hele open club en Intel mag blij zijn met ze, ook al hebben ze er een ogenschijnlijk hoge prijs voor betaald.
    En ja, waar houdt TomTom zich mee bezig? Deels overlappend ja. Maar Goddijn heeft ook ooit gezegd dat zij geen concurrent van Nvidia wensen te zijn. Dus met het interpreteren van beelden en het bouwen van goede datasets houdt het denk ik wel op voor TomTom. Maar wie zal het zeggen.... Wat doen al die duizenden werknemers in hemelsnaam bij TomTom?

    newsroom.intel.com/category/automotiv...
    newsroom.intel.com/news/2019-ces-an-h...

    Succes!

    Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
    Ga de door jou aangegeven niewsberichten zeker tot mij nemen.

    De aandachtsgebieden liggen inderdaad mijlenver uit elkaar.
    Waar het Mobileye te doen is om haar camera's en die dmv AI een plaats te geven op haar REM-roadbook begint TT zich nu ook bezig te houden om met behulp van AI en verkregen sensor-data haar HD-maps te verrijken en up to date te houden.

    Dat Mobileye een grote slag heeft geslagen is een gegeven en het is begrijpelijk dat zij het aanbod van Intel niet konden weerstaan maar indien je mag dromen betrap ik me erop dat ik wel eens denk aan wat er gebeurt zou zijn indien MObileye en TT de handen ineen hadden geslagen.
    boem!
    0
    quote:

    Sunshine Band schreef op 19 april 2019 15:33:

    Martin,
    "Ook hier op het forum is de meerderheid ervan overtuigd dat TT het zelf nooit zal redden tegen de grootmachten die aanwezig zijn op hetzelfde speelveld."

    Dat weet ik zonet nog niet. Er zijn een paar die het elke dag roepen. Er is echter een lezende meerderheid, waar je het niet van kunt weten.

    Ik ben zelf overtuigd van de technische mogelijkheden. Ik heb meer twijfels bij de openheid en eerlijkheid van management en commissarissen dan bij de vraag of t2 de techniek zelfstandig tot een goede marktpositie kan tillen.

    Zeker is dat dat laatste vanuit US/ nasdaq vlotter zou gaan

    Of TT vanuit de US/Nasdaq sneller haar techniek zou kunnen vermarkten ben ik niet zeker van.
    Ik denk dat de aandeelhoudersstructuur die veel weg heeft van een besloten club de koersontwikkeling tegenhoudt en niet zozeer het vermarkten van haar techniek.
    Het besloten clubgevoel zal na de aandelenconsolidatie alleen maar toenemen.
    Met een maximale freefloat van 35% van 150 mio uitstaande aandelen valt er gewoon weinig te handelen.

    Degenen die er long inzitten zijn overgeleverd aan de grillen en nukken van de FFF.
    IK voel mij daar allerminst ongelukkig bij omdat:
    TT slechts actief is op een klein deelgebied van ADAS/SDC
    TT ervoor heeft gezorgd dat zij daarin goed voorgesorteerd staan
    De FFF een groot financieel belang hebben bij het succes van deze strategie.
    De FF of al reeds het bedrijf hebben verlaten of tegen de pensioengerechtigde leeftijd aanhikken.
    De FFF het bedrijf zullen verkopen tegen de hoofdprijs indien zij de proof of concept op tafel kunnen leggen.

    Beperktedijkbewaking
    1
    quote:

    Makita schreef op 19 april 2019 10:38:

  • [/ol][...]
    Dank voor je overwegingen. Ik was juist van plan deze call opties te laten staan aangezien er weinig tijdswaarde in zit en de kans op koersstijging na de share consolidation hoger is. Bovendien behoud je met opties ~97,5% van je omvang en wordt je niet met 40% in aantal gereduceerd. Dat lijkt mij meer waarde opleveren dan omzetten in aandelen.
    Mee eens. En mocht de koers na de uitkering weer (voor een deel) gaan 'inlopen' zoals @Juun dat noemt, dan stijgen de vastgehouden calls mee.

    NB. Omdat de 'nieuwe' koers door de share consolidation in eerste instantie nauwelijks van de 'oude' zal verschillen, is 'oplopen' hier een beter woord dan 'inlopen'.

    [verwijderd]
    0
    quote:

    martinmartin schreef op 19 april 2019 16:10:

    [...]

    Of TT vanuit de US/Nasdaq sneller haar techniek zou kunnen vermarkten ben ik niet zeker van.
    Ik denk dat de aandeelhoudersstructuur die veel weg heeft van een besloten club de koersontwikkeling tegenhoudt en niet zozeer het vermarkten van haar techniek.
    Het besloten clubgevoel zal na de aandelenconsolidatie alleen maar toenemen.
    Met een maximale freefloat van 35% van 150 mio uitstaande aandelen valt er gewoon weinig te handelen.

    Degenen die er long inzitten zijn overgeleverd aan de grillen en nukken van de FFF.
    IK voel mij daar allerminst ongelukkig bij omdat
    ...
    Nounou, wat denk je?
    - dat ze op de nasdaq kunnen flikken wat ze hier doen? Staan ze zo voor het bankje
    - zouden daar echt wel tijdig met de deals naar buiten (moeten) komen
    - USA/ nasdaq, alles wordt groot gemaakt, iex; veel wordt kapot gemaakt verschil van dag en nacht hoe er tegen een bedrijf wordt aangekeken

    maar goed; ik heb de petitie van Jelle nooit getekend, jij wel. Het wordt een vreemde discussie
    Tijd om een stukje te gaan fietsen. Iedereen een heel fijn weekeinde
    Beperktedijkbewaking
    2
    quote:

    Hik schreef op 19 april 2019 09:51:

    ...
    In het filmpje 'one hour with...' zie je dat MBLY claimt dat ook zij een proces hebben waar er geen menselijke tussenkomst nodig is tussen harvesten van data en het publiceren naar map-data. Op een Autostream-achtige manier wordt de meest recente map-data naar de auto verzonden die op dat moment dus over de meest actuele data beschikt. (Minuut 42 komt het voorbij). [1]

    Vanuit filosofisch oogpunt snijden ze nog een heel mooi onderwerp aan: True Redundancy. Voor hen staat voorop dat iedere sensorlaag onafhankelijk van de andere lagen volledig zelfstandig moet kunnen opereren. Pas als de lagen onafhankelijk van elkaar kunnen (blijven) werken heb je echte redundancy. Veel bedrijven zeggen: we gooien er camera's, lidar, radar in, en en als een component het begeeft zorgt de andere component er wel voor dat er compensatie optreedt voor het verlies. [2]

    Verder houden ze zich meer bezig met de NVidia problematiek: de driving policy;
    Je kunt wel over heel veel data beschikken, maar wat doe je er uiteindelijk mee om de auto volgens menselijke ethiek en normen en waarden een weg te laten vinden door het verkeer?
    Deze set aan regels is o.a. door Baidu en het Chinese ITS verkozen als standaard.
    Ik vind het een hele open club en Intel mag blij zijn met ze, ook al hebben ze er een ogenschijnlijk hoge prijs voor betaald.
    En ja, waar houdt TomTom zich mee bezig? Deels overlappend ja. Maar Goddijn heeft ook ooit gezegd dat zij geen concurrent van Nvidia wensen te zijn. Dus met het interpreteren van beelden en het bouwen van goede datasets houdt het denk ik wel op voor TomTom. [3]
    Maar wie zal het zeggen.... Wat doen al die duizenden werknemers in hemelsnaam bij TomTom? [4]
    Leuk je hier weer actief te zien.

    [1]: Dat doet TT dus ook.

    [2]: OK, maar wat is je punt in relatie met TT?

    [3]: Zeker, en dat is niet niks. TT houdt zich niet bezig met 'driving policies' en algoritmen voor het zelfrijden zelf. Dat laten ze wijselijk aan de OEM's en specialistische bedrijven en bedrijfjes over. Wel onderzoeken ze (soms in opdracht) welke HD-gegevens en -maps daar precies voor nodig zijn, hoe je daaraan komt, hoe je die zo realtime mogelijk verwerkt, en hoe je die weer in de auto krijgt.

    [4]: Nou, die HD-maps ontwikkelen en produceren, en 'traffic' natuurlijk, de beste ter wereld. Naast het onderhouden van de SD-maps (1 miljoen km per maand erbij).
    En ja, dan zal er ook nog wel wat administratief personeel zijn, plus verkoop-personeel. Bijvoorbeeld voor al die onder 'consumer' vallende producten, die maar niet begraven willen worden.

    Alleen jammer dat de RvB, gesteund door een RvC uit het 'old boys network', van die graaiers zijn. Prestatieloze aandelenbonussen, het moet niet gekker worden.
    Mijn lol is er af, míj zullen jullie hier minder vaak zien...

    [verwijderd]
    0
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 20 april 2019 08:34:

    [...]
    Leuk je hier weer actief te zien.

    [1]: Dat doet TT dus ook.

    [2]: OK, maar wat is je punt in relatie met TT?

    [3]: Zeker, en dat is niet niks. TT houdt zich niet bezig met 'driving policies' en algoritmen voor het zelfrijden zelf. Dat laten ze wijselijk aan de OEM's en specialistische bedrijven en bedrijfjes over. Wel onderzoeken ze (soms in opdracht) welke HD-gegevens en -maps daar precies voor nodig zijn, hoe je daaraan komt, hoe je die zo realtime mogelijk verwerkt, en hoe je die weer in de auto krijgt.

    [4]: Nou, die HD-maps ontwikkelen en produceren, en 'traffic' natuurlijk, de beste ter wereld. Naast het onderhouden van de SD-maps (1 miljoen km per maand erbij).
    En ja, dan zal er ook nog wel wat administratief personeel zijn, plus verkoop-personeel. Bijvoorbeeld voor al die onder 'consumer' vallende producten, die maar niet begraven willen worden.

    Alleen jammer dat de RvB, gesteund door een RvC uit het 'old boys network', van die graaiers zijn. Prestatieloze aandelenbonussen, het moet niet gekker worden.
    Mijn lol is er af, míj zullen jullie hier minder vaak zien...

    Ik begrijp dat dit beleid ook voor overig personeel als rententiemiddel zal worden gebruikt. Daar snap ik het beter, immers ze moeten dan ~5 jaar in dienst blijven om daadwerkelijk te kunnen cashen. Dat dit dan ook voor RvB moet gelden vind ik inderdaad zwak. Daar hadden ze beter bij aanvang van de eerste bestuurstermijn een optiepakket op de dan heersende beurskoers kunnen geven met een vestingperiode van 3 jaar.
    1.418 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 ... 67 68 69 70 71 » | Laatste
    Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

    Meedoen aan de discussie?

    Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

    Direct naar Forum

    Detail

    Vertraagd 16 apr 2024 16:15
    Koers 7,240
    Verschil -0,035 (-0,48%)
    Hoog 7,240
    Laag 7,080
    Volume 111.447
    Volume gemiddeld 272.684
    Volume gisteren 213.528

    EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
    #/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront