The Third Way... schreef op 2 mei 2019 15:03:
Wat ik bedoelde met
"Wat me echter onduidelijk is, is het biz model in latere fases v/d levenscyclus" is dat een bedrijf als Takeaway onderdeel uitmaakt van een veel grotere disruptie dan wat velen nu zien.
Bijvoorbeeld: de zwaarste kosten voor een resto zijn vast, te weten dure locatie, aankleding, etc... Indien de dankzij de bezorgdienst ingezette trend om thuis te eten doorzet, dan zal een groot gedeelte v/d
resto's keukens vanuit een goedkope "fabriek" gaan leveren. Eten kost dan vele malen minder maar de bezorging, die we nu als low added-value zien, als percentage vele malen meer. En de consument kan goedkoop eten gemaakt door een chef-kok aan eigen tafel verorberen met topwijntje zelf eerder gekocht aan supermarktprijs. Tel uit je winst...
Of omgekeerd als bv. bejaardetehuis laat je goedkoop eten leveren en heb je geen behoefte meer aan een dure keuken in-house...
Een "Thuisbezorgd" is dan de koning v/d bedrijfskolom en kan echt doorzetten met xsell zoals Google: wil je als keuken hogerop staan in de zoekfunctie dan moet je daarvoor betalen. Denk ook aan andere advertentie inkomsten.
Daarnaast geven consumenten via hun bestellingen natuurlijk ook een schat aan gegevens aan Thuisbezorgd, met welke data ook een centje of twee kan worden bijverdiend.
Misschien eerder de restaurantsector shorten... ;-)