Groei is leuk maar kost natuurlijk ook wat. En wie denkt dat de komende 3,5 jaar dezelfde groei gaan brengen heeft niets geleerd van de afgelopen jaren.
Gezien de kansen in de markt en de afwachtende houding van de concurrentie heeft Tesla vooral veel groei vernaggeld met bravoure, de klanten hetzelfde behandelen als aandeelhouders (wees blij dat je een Tesla te pakken kreeg) en veel te veel blijven beloven. De koers is lang gebaseerd geweest op beloften die dan maar half uitkwamen, na dubbel de tijd. Dat vergt een correctie. En nu zijn de mooie beloften om hetzelfde te behalen als beloofd voor een datum in het verleden dan met Shanghai erbij en een heel nieuwe auto erbij.
Zo'n product hebben en dan vooral afhankelijk zijn van de laksheid van Fiat om de komende jaren quitte te spelen...niet iets om over naar huis te schrijven.
In de externe communicatie gaat het nu allemaal over RoboTaxis (het was eerst auto's gigasnel door robots laten maken, wat 'em niet werd). De engineers die tot taak hadden dit te gaan realiseren achtten het onmogelijk. Veel externe experts achten het nog steeds onmogelijk. En de manier waarop Tesla omgaat het hun driving aid software geeft nu niet bepaald hoop dat ze altijd het belang van de klant en andere weggebruikers bovenaan hebben staan. Statistisch veiliger zijn op basis van cherry picked data is letterlijk de standaard waar Tesla zich aan houdt.
Alles wat we van buiten te zien krijgen zijn onprofessionele communicatie, slechte beslissingen, consistent zichzelf overschatten en de klant negeren. De klant is een metric die reageert op prijsniveau en beschikbaarheid. Niet iemand die dagelijks het product moet gaan gebruiken en best goed weet wat nu eigenlijk handig en wenselijk is.
Een tijdlang is het schattig, zo'n tech startup die leuke steun van rijke hippies krijgt. Maar als er eenmaal tientallen miljoenen vreemd geld in zitten, wordt toch wel een beetje doorpakken en gezond verstand verwacht.
Belangrijk aspect dat vergeten wordt, die permalongs die zelfs Model S rijders van het eerste uur waren, worden een steeds kleiner deel van de aandeelhouders. Denk nu niet dat een kersverse Model 3 Standard Plus koper er ook meteen 100 aandelen bij doet om "het bedrijf te steunen". Zulke mensen zijn beperkt voorhanden en hun koopkracht kan ook niet meer op tegen de uitstappende institutionele beleggers die inmiddels wel een bui zien hangen.
Grootste hoop voor Tesla zie ik in de Maxwell acquisitie. Als ze nu eens vlotjes met drastische kostenbesparingen kunnen komen per kWh om ECHT de goedkoopste cellen op aarde te hebben voor een tijdje, zelfs zonder veel hogere energiedichtheid, zou een dikke win zijn. Spaart 1,000en per auto. Brengt geld in het laatje.
Als ze nu ook nog een stap weten te zetten qua energiedichtheid en dus een Model 3 niet 500 km maar 700-800km laten rijden op bijna dezelfde accu, terwijl de concurrentie geen antwoord heeft, dan is er weer hoop.
Maarja, als het Management van Tesla een kip heeft die gouden eieren legt, hebben ze wel aangetoond dat ze in staat zijn zoiets te schalen?
Die celproductie in Nevada is extreem teleurstellend. Wijzen naar Panasonic betekent niets. Hoe kun je met al die achterblijvende assemblagegroei nu nog steeds geen cellen hebben voor Energy producten?? Scepsis is geboden, zelfs Maxwell tech die 50%/kWh spaart, zouden ze tekort van komen voor eigen producten, laat staan iets over houden voor mega marge in de B2B handel.
Stel je heb een grote fabriek en je maakt goedkoopste beste cellen. Kijk je het dan een beetje aan of mik je op 50% overproductie, die klanten vinden we wel? Tesla komt eerder 20% te kort. De Energy producten spelen hard to get.