TomTom « Terug naar discussie overzicht

De algemene rekenkamer

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
boem!
0
De stoorzender voor omzet en marge te weten Automotive Hardware die al een jaar of 5 a 6 te boek staat als uitfaserend blijft maar omzet genereren.
Ook dit jaar alweer een omzet van 25 mio.
Laatste bericht vanuit TT gaf aan, dat zij ervan uitgingen dat dit onderdeel met lage marge hoogstwaarschijnlijk in 2018 haar laatste bijdrage zou leveren.

Op basis van deze gegevens denk ik dat jouw opvatting dat een abrupt einde van dit onderdeel aanstaande is als reeel valt te kwalificeren.

Voor het te behalen resultaat volledig irrelevant omdat tegenover de lage marge ook minimaal hetzelfde bedrag aan Opex zal staan.

Ik heb in mijn sheet na 25 mio cum juni 19 voor geheel 2019 aan Autom hardware 40 mio opgenomen en voor 2020 nog eens 15 mio.
Ik hoop echter dat we eerder volledig afscheid kunnen nemen van dit onderdeel omdat het slechts voor ruis zorgt in omzet en marge.

Blijft over de C&S omzet verbonden aan cons PND, de omzet van die PND's zelf en de pro-PND.
Ik ben met name benieuwd naar de pro-PND omdat de cons-PND in omzet onherroepelijk in de downtrend zit en daarmee het C&S gedeelte meenemen.

In mijn sheet staat Cons hardware op 180 mio in 2019 waarna dat bedrag met 20 mio per jaar afneemt dus redelijk in lijn met jouw inschatting.
holenbeer
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 19 juli 2019 17:04:

[...]
Ja, en nee, die zie ik niet afnemen.

Ik bedoelde: nemen nog steeds diensten af :-)
Multi-interpretabel
Beperktedijkbewaking
0
quote:

holenbeer schreef op 19 juli 2019 20:33:

[...]
Ik bedoelde: nemen nog steeds diensten af :-)
Multi-interpretabel
Haha!
Een misverstand zit in een klein hoekje...
boem!
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 19 juli 2019 17:02:

[...]
Ik wil even terugkomen op deze marge-voorspellingen. We moeten bedenken dat de over-all marge t/m 2018 ook die van TTT bevatte. Die was volgens jouw en mijn schattingen toen iets lager dan die bij A&E (ca 80% tegenover 85% of meer).
En waarom neem je de marge bij autom. hardware zo laag?
Al met al zou mijn prognose zijn:

Automotive Hardware 30%-35% (mogelijk eindigend in 2021)
Consumer Hardware 45%-50%
Content and Services bij Consumer 80%
Content and Services bij Automotive 80% maar door schaaleffecten oplopend naar 85%-87%
Enterprise 90%, mogelijk nog ietsje oplopend.

Door deze percentages op te hangen aan de door jou geraamde omzetten per bu vind je dan de over-all marge voor de jaren 2019-2023. Ben benieuwd!

Het margepercentage bij TTT werd mede geraakt door het HW gedeelte.

Het maakt niet zoveel uit welk percentage we aan Automo Hardware plakken daar we het er beiden over eens zijn dat dit onderdeel uitfaserend is.
Indien ik kijk naar de overeenkomsten in jouw en mijn betoog zie ik de volgende overeenkomsten:
CONSUMER:
Automtive Hardware faseert binnenkort uit.
PND consumer faseert ook uit op termijn en het is onzeker of de pro-PND die teruggang op kan vangen. Ook jij hanteert hier het voorzichtigheidsprincipe door Consumer Harware te laten dalen met 10-15%.
Daar de toekomst bij TT wordt bepaald door Location Based toepassingen meen ik dat we aan Consumer al meer dan genoeg aandacht hebben geschonken omdat in het meest voordelige scenario deze unit ook na 2023 een beperkt aandeel in de EBIT voor haar rekening zal nemen.

Automotive en Enterprise.
Ook jij gaat ervan uit dat op basis van de kenmerken die verbonden zijn aan SAAS er een stijgende marge mag worden verwacht indien de omzet stijgt.
De 80% bij Automotive en de 90% bij Enterprise hebben dus opwaarts potentieel zolang maps geen commodity worden.
Dit effect wordt mogelijk versterkt door de uitspraak van HG dat prijzen voor HD-maps aanmerkelijk hoger liggen dan die voor SD-maps.
De eerste signalen van toenemende marges bij toenemende omzetten kreeg ik al bij verificatie van de behaalde marge tov mijn calculatiemodel doordat voor 1st helft 2019 de theoretische marge uitkwam op 264,2 mio tegen gerealiseerd 263,3 mio met de aantekening dat deze marge is geraakt door afboeking NRE.
In die zin voel ik me daardoor senang bij mijn richtmarges voor 2019 t/m 2023 van resp 71,4%, 75,5%, 78,3%, 79,5% en 80,7%.
Op basis van de positieve signalen afgegeven voor Enterprise laat ik de omzet van A&E jaarlijks groeien met 25% waarbij ik als basis als de 372 mio uit 2018 neem.






holenbeer
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 20 juli 2019 00:13:

[...]
Haha!
Een misverstand zit in een klein hoekje...

Ik had moeten zeggen: kopen nog steeds in :-)

Leuke berekeningen weer hier. Wat vinden jullie overigens van die markt van 250, soms zelfs 2500 Mia waar hier mee geschermd wordt. Ik kan me niet voorstellen dat we bij 10 miljard wereldburgers gemiddeld 25 euro per jaar voor HDmaps weg gaan halen.
Benjamin G.
0
Dat kan ik me ook niet voorstellen. Autonoom rijden is niet overal interessant en niet overal haalbaar. Op korte termijn zal het met name gaan om stedelijke gebieden in VS en Europa. Chinese markt is weer een markt op zichzelf als ik het goed begrijp.

Stel dat van de 100 miljoen jaarlijks verkochte auto's. 20 miljoen auto's worden verkocht met level 4, dan levert dat slechts een markt op van 25 * 20 miljoen = 500 miljoen euro. Probleem is dus dat we inderdaad de getallen niet goed kennen en waar die op gebaseerd zijn.

Als het gaat om de rapporten die vertellen over marktontwikkeling, dan hou ik graag een slag om de arm. Onder andere door met een relatief laag marktaandeel te werken voor een bedrijf dat claimt een leidende positie te hebben.

Wel verwacht ik dat elektrische voertuigen of FCEV voertuigen een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling naar level 4 autonoom rijden. Onderstaand rapport vertelt meer over de ontwikkelingen en ook de diensten die mogelijk zijn.

McKinsey Electric vehicles in Europe: gearing up for a new phase?

In de combinatie met diensten ben ik nieuwsgierig. TomTom zou een berg cash hebben om acquisities te kunnen doen. Welke acquisities willen ze gaan doen? Wellicht toch meer de kant op van dienstenaanbod? Dat wordt een pittige want op dat marktsegmenten zitten alle grote spelers bovenop.

Probleem voor autofabrikanten is bijvoorbeeld dat met die diensten het gebruik van een auto van gemiddeld 4% per dag naar 16% per dag gaat. Resulterend in minder verkopen.

trend follower
0
Ik zat nog even te kijken naar de aangepaste amortisatie grondslag, waarbij Tele Atlas versnelt in 2 jaar wordt afgeschreven en de levensduur van de overige map assets de useful live is gemaximeerd op 6 jaar. Wat heeft dit voor impact op de Opex na 2020?

De balanspost intangible assets was in Q4 2018: ~635 miljoen.
In Q1 2019: 614 miljoen en Q2 2019:510 miljoen.

De verwachtinging is dat over geheel 2019 D&A uitkomt op ~290 miljoen, waarvan 207 miljoen acquisitie gerelateerd. Na 2 jaar is in mijn optiek dus intangibles assets zo goed als afgeschreven.

De normalized D&A expense in de opex per kwartaal is ongeveer tussen de 25-30 mln. Zou dit dus betekenen dat vanaf 2021 (mits geen hogere capex in de komende jaren) de opex met minimaal 100 mln zal dalen? en dat dit dus de wpa met minimaal €0.5 laat stijgen?
boem!
0
quote:

trend follower schreef op 20 juli 2019 12:16:

Ik zat nog even te kijken naar de aangepaste amortisatie grondslag, waarbij Tele Atlas versnelt in 2 jaar wordt afgeschreven en de levensduur van de overige map assets de useful live is gemaximeerd op 6 jaar. Wat heeft dit voor impact op de Opex na 2020?

De balanspost intangible assets was in Q4 2018: ~635 miljoen.
In Q1 2019: 614 miljoen en Q2 2019:510 miljoen.

De verwachtinging is dat over geheel 2019 D&A uitkomt op ~290 miljoen, waarvan 207 miljoen acquisitie gerelateerd. Na 2 jaar is in mijn optiek dus intangibles assets zo goed als afgeschreven.

De normalized D&A expense in de opex per kwartaal is ongeveer tussen de 25-30 mln. Zou dit dus betekenen dat vanaf 2021 (mits geen hogere capex in de komende jaren) de opex met minimaal 100 mln zal dalen? en dat dit dus de wpa met minimaal €0.5 laat stijgen?

Ja amortisation dit jaar 260 mio terwijl in het jaar 2021 de 45 mio niet wordt gehaald. Depreciation zal constant rond de 30 mio blijven hangen.

Deze tijdelijke verschuivingen vertroebelen het beeld sterk indien je naar EBIT kijkt vandaar dat je beter naar FCF kan kijken.
win some...
0

Weekend, eindelijk tijd om even in de Q2-cijfers van TomTom te duiken. Conclusie: cijfers erg goed, outlook is niet meer serieus te nemen.

Wat mij verder nog opvalt: Consumer H1 daalt YoY naar 161,3 van 164,1 miljoen, terwijl 'Sale of goods' stijgt naar 139,8 van 129,6. Wat is hier de verklaring voor, iemand enig idee?
[verwijderd]
0
quote:

Benjamin G. schreef op 20 juli 2019 09:57:

Dat kan ik me ook niet voorstellen. Autonoom rijden is niet overal interessant en niet overal haalbaar. Op korte termijn zal het met name gaan om stedelijke gebieden in VS en Europa. Chinese markt is weer een markt op zichzelf als ik het goed begrijp.

Stel dat van de 100 miljoen jaarlijks verkochte auto's. 20 miljoen auto's worden verkocht met level 4, dan levert dat slechts een markt op van 25 * 20 miljoen = 500 miljoen euro. Probleem is dus dat we inderdaad de getallen niet goed kennen en waar die op gebaseerd zijn.

Als het gaat om de rapporten die vertellen over marktontwikkeling, dan hou ik graag een slag om de arm. Onder andere door met een relatief laag marktaandeel te werken voor een bedrijf dat claimt een leidende positie te hebben.

Wel verwacht ik dat elektrische voertuigen of FCEV voertuigen een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling naar level 4 autonoom rijden. Onderstaand rapport vertelt meer over de ontwikkelingen en ook de diensten die mogelijk zijn.

McKinsey Electric vehicles in Europe: gearing up for a new phase?

In de combinatie met diensten ben ik nieuwsgierig. TomTom zou een berg cash hebben om acquisities te kunnen doen. Welke acquisities willen ze gaan doen? Wellicht toch meer de kant op van dienstenaanbod? Dat wordt een pittige want op dat marktsegmenten zitten alle grote spelers bovenop.

Probleem voor autofabrikanten is bijvoorbeeld dat met die diensten het gebruik van een auto van gemiddeld 4% per dag naar 16% per dag gaat. Resulterend in minder verkopen.

De HD-markt is voor ons als leken nog totaal onbekend. Ook Goddijn maakt er niet bepaald een sport van om een tipje van de sluier op te lichten. De marktanalisten zullen er echter een redelijk genuanceerd beeld van hebben.

Disruptive lijkt mij niet aan de orde. Zonder HD-maps geen veiliger en autonoom rijden. Het is heel simpel, je moet nauwkeurig kunnen positioneren en vooruit kunnen kijken; om de hoek, de exacte hellingsdetails etc.. Het verhaal van Musk dat details zoals bijv. lane-lines niet nodig zijn klopt simpelweg niet. Sensoren zijn onvoldoende.
Ook de mogelijkheid om goedkoop een real-time maps & services platform te maken is niet erg waarschijnlijk. De kwaliteit moet juist vanaf start van de toepassing op een extreem hoog niveau liggen. Het kost je jaren en jaren om iets te ontwikkelen (Apple lukt het in 10 jaar niet terwijl er miljarden zijn geïnvesteerd).

Sensoren worden beter, maar ook de kwaliteit van de real-time HD-maps en noodzakelijke V2X-services.

Wat gaat het opleveren? Aanzienlijk meer dan de huidige SD-maps zei Goddijn ooit. En het wordt een SaaS-jaarabonnement.
Dus geen eenmalig 25 euro licentie per aangeschafte level-4 auto, maar gedurende de volledige 15-jarige levensduur van de de level-4 auto in jouw voorbeeld telkens 25 euro SaaS-abonnement per jaar.
Ik ken nog geen bedragen, maar er wordt gerept over 100 euro per jaar voor een real-time HD-maps & Services pakket. Als het slechts 25 euro is, kom je naar mijn idee niet zo snel op een miljardenmarkt vanaf 2021.

En het zal niet alleen voor level-4 worden ingebouwd. Veiligheid is ook voor de lagere levels van belang. En dat zal, net als nu de veiligheidsgordel en kooiconstructie, op termijn zelfs wettelijk worden afgedwongen. Geen nieuwe auto de weg op zonder real-time maps & services.

Het huidig aantal van ca. 1,5 miljard auto's gaat ook nog aardig groeien. Er kunnen er nog wel een miljard bij op de lange termijn. Het effect van deelauto's zal er komen, maar wordt dat 5%, 10% of zelfs 20% van de markt? Wie ruilt zijn/haar eigen vertrouwde en schone autootje in voor een stinkende smerige deelauto?
En naast auto's zijn er ook nieuwe ontwikkelingen zoals bezorgbots etc..

Zelf hanteer ik voorlopig de helft van de verwachtingen. 125 miljard in 2035 (jaja, ik heb gezien dat ik bij een snelle en door de haast niet nagelezen post een nulletje te veel had ingetypt).

[verwijderd]
0
quote:

holenbeer schreef op 20 juli 2019 08:29:

[...]
Ik had moeten zeggen: kopen nog steeds in :-)

Leuke berekeningen weer hier. Wat vinden jullie overigens van die markt van 250, soms zelfs 2500 Mia waar hier mee geschermd wordt. Ik kan me niet voorstellen dat we bij 10 miljard wereldburgers gemiddeld 25 euro per jaar voor HDmaps weg gaan halen.
Het lijkt me ook extreem hoog, maar totdat je het rapport gelezen hebt weet je ook niet wat ze er allemaal bij tellen....

Wie had trouwens vijftien jaar geleden gedacht maandelijks 40 Euro of meer per maand voor telefonie neer te tellen (en hoeveel mensen doen dat ondertussen...
Benjamin G.
1
Prima visie @Groeibriljant. TomTom heeft uiteindelijk slechts een miljard omzet nodig in automotive om zeer sterke groei van het aandeel te laten zien. Lijkt prima haalbaar als ik dit zo lees.
Juun
0
quote:

groeibriljant schreef op 20 juli 2019 14:44:

[...]

En het zal niet alleen voor level-4 worden ingebouwd. Veiligheid is ook voor de lagere levels van belang. En dat zal, net als nu de veiligheidsgordel en kooiconstructie, op termijn zelfs wettelijk worden afgedwongen. Geen nieuwe auto de weg op zonder real-time maps & services.
Groeibriljant,

Ik ben blij met je analyse, maar je haalt de airbag en veiligheidsgordel vaker aan. Leuk, maar welke miljardairs kun je aanwijzen die dat geworden zijn i.v.m. de airbag en de veiligheidsgordels.

Uiteindelijk zijn het toch steeds weer degene die je net niet had verwacht die de miljardair worden, en degene op wie iedereen zijn geld heeft gezet, die worden het net niet.

Moraal van het verhaal: de grote winsten zijn net niet te vinden in de hoeken waarin iedereen aan het zoeken is, en hoopt het te vinden. Het is zoiets als serendipity: het zoeken naar een speld in een hooiberg en het vinden van een leuke boerenmeid. Ik denk dat wij samen met HG in een hooiberg aan het zoeken zijn en dat er straks een pareltje gevonden wordt in de hooiberg van de buren. Jammer voor HG, jammer voor ons, jammer voor iedereen die erin geloofde.

Ik blijf beleggen in TT, maar de vergelijking met airbags en veiligheidsgordels gaat mank. Iets winst en dividend zal er wel komen en/of verkoop van het geheel of een onderdeel. Maar HG is gewoon geen Musk of andere voorbeeld-ondernemer die van gebakken lucht een hype kan maken en daarmee de beurskoers naar ongekende niveau's kan sturen. We hebben gewoon pech dat we hem als CEO hebben, net zoals we pech hebben met de rest van de RvB en RvC.

Prettig weekend verder,
Juun
boem!
0
Bedankt voor het niveau van de reacties vandaag.

Met name Groeibriljant, Benjamin G maar ook Juun geven goed aan dat het zeer problematisch is een goed idee te krijgen van de marktgrootte waarnaar TT dingt met haar HD-maps in het veel grotere spel van de HD-markt in zijn geheel.
In die zin is de typefout van Groeibriljant dan ook totaal niet interessant.

Aan TT met HG wordt geen visie verwacht die de wereld veranderd zoals eigen is aan een Steve Jobs of Elon Musk. Wie kent er HG??????

Met een juiste invulling van HD-maps kan HG wel TT zo positioneren dat men in dat specifieke marktdeel een substantieel marktaandeel verwerft.
Om de verbinding te leggen tussen Benjamin G en Juun.

Er is slechts een marktaandeel van 2 a 3 miljard nodig voor TT om het grote geld in de zakken van de aandeelhouders te krijgen.
Ik als kleine aandeelhouder ben in ieder geval wel tevreden met de netto wpa's die degelijke omzetten met zich meebrengen omdat daarmee de bovenkant van mijn superblue-scenario als reeel alternatief binnen bereik komt.
holenbeer
0
quote:

Sunshine Band schreef op 20 juli 2019 14:55:

[...]

Het lijkt me ook extreem hoog, maar totdat je het rapport gelezen hebt weet je ook niet wat ze er allemaal bij tellen....

Wie had trouwens vijftien jaar geleden gedacht maandelijks 40 Euro of meer per maand voor telefonie neer te tellen (en hoeveel mensen doen dat ondertussen...
Klopt, maar dat is omdat veel mensen een telefoon hebben. Lang niet al die mensen hebben een rijbewijs (bv. Pubers), laat staan een auto (bv. studenten). En als ze straks gebruik maken van een autonome deelauto, hebben ze nog steeds geen auto, maar delen die met bijvoorbeeld 10 anderen op een dag.
Maar goed, diverse miljarden aan markt zal er ongetwijfeld gaan komen. En dan komen de bijbehorende koersen vanzelf op het bord. Ik ga het zeer waarschijnlijk niet meemaken, zie betere kansen elders (meer miljarden).
Beperktedijkbewaking
1
quote:

win some... schreef op 20 juli 2019 14:08:

Weekend, eindelijk tijd om even in de Q2-cijfers van TomTom te duiken. Conclusie: cijfers erg goed, outlook is niet meer serieus te nemen.

Wat mij verder nog opvalt: Consumer H1 daalt YoY naar 161,3 van 164,1 miljoen, terwijl 'Sale of goods' stijgt naar 139,8 van 129,6. Wat is hier de verklaring voor, iemand enig idee?
Nu je het zegt! Ik kan drie redenen bedenken:

1. Afnemende omzet van de gewone consumer pnd's, en omdat dit al langer aan de gang is ook een sterke afname van de vrijval van hun eerder gedeferde c&s component. Dat geeft een (extra) daling in het desbetreffende c&s deel van de Consumer-omzet.

2. Geen daling of mogelijk zelfs lichte stijging in de niche pnd's voor motorrijders, caravans e.d. Het hardware-deel in hun prijs ('sale of goods') is hoger dan bij de 'gewone' pnd-tjes die je tegenwoordig op elke straathoek voor een habbekrats kunt krijgen.

3. Stijgende omzet van de hubs voor (o.a.) Daimler en de PRO terminals voor Bridgestone/Telematics- en mogelijk nog andere klanten voor dit soort spul. Deze producten hebben een hoge hardwarewaarde en (daarom) een relatief kleine c&s component. Bovendien moet je bij sommige van deze producten een apart abonnement nemen voor traffic (wat niet iedereen doet), of is dat onderdeel van je Webfleet-abonnement. In het laatste geval betaal je tegenwoordig aan Bridgestone, en verdient TT daar alleen aan via Licensing (neem ik aan).

Hoe dan ook, 2 en 3 zijn positieve ontwikkelingen. Consumer aan het uitfaseren? M'n neus.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

Benjamin G. schreef op 19 juli 2019 11:30:

...
Tot slot had TomTom met Telematics wel een markt te pakken waarin realtime updates en routebepaling voor logistieke processen relevant zijn. Nu valt de Bridge Hub blijkbaar onder consumer. Echter partijen zoals Telematics willen ook gebruik maken van kaartinformatie. Ligt hier ook een licentiedeal aan ten grondslag.
...
Ja, voor een klein deel (vermoed ik). Zie mijn post hierboven.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

holenbeer schreef op 20 juli 2019 08:29:

[...]
...
Leuke berekeningen weer hier. Wat vinden jullie overigens van die markt van 250, soms zelfs 2500 Mia waar hier mee geschermd wordt. Ik kan me niet voorstellen dat we bij 10 miljard wereldburgers gemiddeld 25 euro per jaar voor HDmaps weg gaan halen.
Misschien wel 125 euro pj bij 2 mrd wereldburgers? Zie ook de post van @groeibriljant van 20 juli om 14.44.
Ik geef toe dat ik het ook dan een hoog totaal blijf vinden.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

Juun schreef op 20 juli 2019 16:46:

[...]
Ik ben blij met je analyse, maar je haalt de airbag en veiligheidsgordel vaker aan. Leuk, maar welke miljardairs kun je aanwijzen die dat geworden zijn i.v.m. de airbag en de veiligheidsgordels.
...
Het bedrijf Autoliv uit Zweden is er groot mee geworden...

boem!
0
quote:

win some... schreef op 20 juli 2019 14:08:

Weekend, eindelijk tijd om even in de Q2-cijfers van TomTom te duiken. Conclusie: cijfers erg goed, outlook is niet meer serieus te nemen.

Wat mij verder nog opvalt: Consumer H1 daalt YoY naar 161,3 van 164,1 miljoen, terwijl 'Sale of goods' stijgt naar 139,8 van 129,6. Wat is hier de verklaring voor, iemand enig idee?
Gewoon een verschuiving in de omzetmix.

C&S omzet 2019 66% tov 61% in 2018.

Daaruit valt af te leiden dat Omzet Consumer bestaat uit 30,8 C&S en 105,4 HW voor 2019 en 30,9 mio C&S en 105 mio in 2018.

Indien je daarop de theoretische marge toepast van:
C&S omzet tegen 80% muv 90% voor Enterprise
50% voor hardware consumer
15% voor hardware automotive

kom je voor 1ste helft 2018 uit op 227,1 mio en voor 1ste helft 2019 op 264,2 mio welke in redelijke verhouding staan tot de gerapporteerde marges van resp 231,9 mio en 263,3 mio.

Het effect van het opnemen van RNE kosten brengt de verschillen nog dichter bij elkaar.

Heeft dus veel zo niet alles te maken met de verkoopmix.
2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 13:02
Koers 7,175
Verschil -0,100 (-1,37%)
Hoog 7,200
Laag 7,080
Volume 74.058
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront