TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juli 2019. Mooi weer of weer mooi.

1.536 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 ... 73 74 75 76 77 » | Laatste
boem!
0
Dat er sprake is van windowdressing ben ik met je eens.

Door Opex boven Capex te stellen en door versneld af te schrijven op vastgelegde middelen zie een netto verlies uit de resultatenrekening terwijl de kas verder oploopt(winst volgens FCF).

Anders dan jij suggereert is dat onvoordelig bij een overname.
De goodwill groei nl tov de overeen te komen prijs doordat de vastgelegde middelen afnemen en over betaalde goodwill kan de verkrijger niet afschrijven.

Wederom een signaal dat de FFF geen plannen hebben om tot verkoop over te gaan op korte termijn.
Zij hechten nl meer belang aan het relatief kleine fiscale korte termijn voordeel dan aan de grotere fiscale impact bij verkoop.

NB unbilled revenue is reeds in de boeken verwerkte omzet die nog niet gefactureerd is derhalve geen tegenhanger van deferred.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

boem! schreef op 20 juli 2019 05:44:

ik heb er geen probleem mee om mij te kakken te laten zetten door een specialist op het onderhavige gebied indien ik daarmee bewerkstellig dat ik daar goede aanvullende info voor terug krijg.

een echte probe rijdt gemiddeld 1,5 uur per dag en verwerft daarbij in het uur 30x 2min a 50posities.
op basis van deze uitgangspunten kom ik uit op 1,5x 30x 50= 2250 datapoints per probe.

aantal echte probes 2,1 miljard / 2250 = 1 miljoen probes.
Goede redenering, helaas maak je een typefout bij een input-getal. 2,1 mrd moet 21 mrd zijn.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

leonardus65 schreef op 20 juli 2019 06:45:

10 miljoen probes
Jij wint de fles wijn. Ik neem aan dat je dezelfde redenering volgde als @boem! (Martin)?

Zelf kom ik met dezelfde redenering maar met iets meer verfijnde aannamen en uitgangspunten wat hoger uit, namelijk op ca 14 miljoen eigen TT-probes. Ik heb daar overigens ook andere aanwijzingen voor.

De belangrijkste verfijning betreft het aantal rij-uren per probe per dag. Jullie gingen uit van 1,5 uur, en beetje op het verkeerde been gezet door mijn suggestie "1 à 2 uur" (sorry).
Er zijn echter vele verkeerskundige studies die uitwijzen dat het autogebruik qua tijd gemiddeld minder is. Bedenk dat vele (tweede) autootjes alleen gebruikt worden voor wat boodschappen of een kort woon-werk ritje, en op weekenddagen vaak stil staan. @Benjamin G. heeft het in een post in de rekenkamer van gisteren om 09.57 over 4% van de tijd, dat is dus iets minder dan 1 uur en dat kan kloppen.
Maar ik vermoed dat connected TT-gebruikers iets actievere mobilisten zijn en iets vaker op de weg zitten. Daarom neem ik als gemiddelde 1,1 uur = 66 min. per dag, met een onzekerheidsmarge (dus ook in het eindresultaat) van 15%.

Op de overige, minder belangrijke verfijningen zal ik later terugkomen, en ook -via een andere benadering- op het aantal probes en TT's 'connected' penetratiegraad in de EU.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

boem! schreef op 20 juli 2019 10:05:

Indien ze een groei in FCF kunnen laten zien mogen ze van mij zoveel investeren en direct afboeken als ze willen.
Ook een impairment voor het restant aan goodwill raakt mij niet.

De FCF is voor mij het enige dat telt op dit moment,tegenover het opgepompte verlies uit de outlook voor 2019 ad 220 mio staat met gebruik van dezelfde cijfers een positieve FCF van 65 mio uit diezelfde outlook.
...
Martin, heb je gezien dat ze zelfs de FCF aan het downplayen zijn?

Trade receivables: + 19,5 mio in H1.
Unbilled receivables: + 20,1 mio in H1.

Effe de facturatie achter de broek zitten en hup, 40 mio cash erbij.
Nou vooruit, je mag 7 mio afname inventories er van af trekken.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

Brouwer285 schreef op 20 juli 2019 21:08:

...
Die toenemende recente post van unbilled revenue, oftewel op de pof leveren, is wat mij betreft ook interessant, lijkt erop dat automotive nog sterker groeit (+deferred+unbilled) dan nu in de cijfers naar voren komt. [1]

Zou zomaar kunnen dat men inderdaad op een omzet van 700 uitkomt in 2019 en de unbilled richting de 100 groeit, als groeiende tegenhanger voor de post deferred, om die op een gegeven moment tegen elkaar af te kunnen strepen, iets om in de gaten te houden, mijn mening. [2]
[1]: Het is niet én-én, maar toename deferred minus toename unbilled. Het verschil, 13,7 mio bij Automotive in Q2, wordt in de 'operationele omzet' toegevoegd aan de officiële omzet.

[2]: Ik begrijp je punt hier niet.
Unbilled wordt niet weggestreept tegen deferred, maar door facturatie (billing) omgezet in receivables (debiteuren), en na betaling in cash.
Deferred verdwijnt pas door vrijval, dwz. omzetting in gewone omzet, en dat is een boekhoudkundige operatie zonder enig gevolg voor de cashflow. Aan de creditzijde van de balans wordt deferred dan -na aftrek van kosten- omgezet in eigen vermogen.

Brouwer285
0
@bdb voor je punt 1, in het kwartaal verslag staat een ‘operationele’ omzet van 90 milj voor automotive, dit is echter niet de gerapporteerde omzet voor automotive van 76 miljoen.
boem!
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 21 juli 2019 07:25:

[...]
Martin, heb je gezien dat ze zelfs de FCF aan het downplayen zijn?

Trade receivables: + 19,5 mio in H1.
Unbilled receivables: + 20,1 mio in H1.

Effe de facturatie achter de broek zitten en hup, 40 mio cash erbij.
Nou vooruit, je mag 7 mio afname inventories er van af trekken.

Oplopende trade receivables is inderdaad een aandachtspuntje echter oplopende unbilled receivables is alleen maar positief.

Geeft aan dat de facturatie de gepresenteerde orderboeken overstijgt.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

boem! schreef op 21 juli 2019 02:59:

...

NB unbilled revenue is reeds in de boeken verwerkte omzet die nog niet gefactureerd is derhalve geen tegenhanger van deferred.
Nee, of althans meestal niet.
Unbilled is idd nog niet gefactureerd, maar ook geen 'verwerkte omzet'. Verklaar anders maar eens de (negatieve) rol van 'unbilled' bij de operationele omzet -en niet de 'verwerkte omzet'- van Automotive.

Ik geloof dat het te maken heeft met overeen gekomen betalingsschema's. Een contract gaat in, maar TT mag nog niet factureren. Daarom is unbilled volgens mij wél een tegenhanger van deferred.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

Brouwer285 schreef op 21 juli 2019 09:12:

@bdb voor je punt 1, in het kwartaal verslag staat een ‘operationele’ omzet van 90 milj voor automotive, dit is echter niet de gerapporteerde omzet voor automotive van 76 miljoen.
Klopt, dat bedoelde ik ook.
Het blijft deferred minus unbilled.

boem!
0
Volgens mij heb je als basis de gefactureerde omzet.

Deze gefactureerde omzet wordt geboekt naar te rapporteren omzet in deze periode en naar deferred als te rapporteren in toekomstige perioden.

Vanuit deferred valt de geoormerkte omzet van de periode vrij.

Als sluitstuk boekt men de te factureren omzet naar te rapporteren en deferred voor het verschil tussen reeds gefactureerd op basis van inschattingen vanuit het verleden en de werkelijkheid.

In die zin ga ik ervan uit dat unbilled wel degelijk verwerkte omzet is in die zin dat een gedeelte daarvan ook terecht komt in deferred.

Bij TT heb je drie soorten omzet
1. gerapporteerde omzet grotendeels komend uit deferred
2. gefactureerde omzet die verdeeld wordt over een klein deel gerapporteerd en een groter deel naar deferred.
3. omzet vanuit unbilled die dezelfde weg aflegt als gefactureerd,waardoor de werkelijkheid tov de voorinschatting wordt gecorrigeerd.

MBW71
4
Wat een gereken allemaal
Ik zeg verkopen die tent en dat de aandeelhouder eindelijk een keer kan cashen
DAT WORD TIJD
Beperktedijkbewaking
0
quote:

boem! schreef op 21 juli 2019 11:34:

Volgens mij heb je als basis de gefactureerde omzet.

Deze gefactureerde omzet wordt geboekt naar te rapporteren omzet in deze periode en naar deferred als te rapporteren in toekomstige perioden.

Vanuit deferred valt de geoormerkte omzet van de periode vrij.

Als sluitstuk boekt men de te factureren omzet naar te rapporteren en deferred voor het verschil tussen reeds gefactureerd op basis van inschattingen vanuit het verleden en de werkelijkheid.

In die zin ga ik ervan uit dat unbilled wel degelijk verwerkte omzet is in die zin dat een gedeelte daarvan ook terecht komt in deferred.

Bij TT heb je drie soorten omzet
1. gerapporteerde omzet grotendeels komend uit deferred
2. gefactureerde omzet die verdeeld wordt over een klein deel gerapporteerd en een groter deel naar deferred.
3. omzet vanuit unbilled die dezelfde weg aflegt als gefactureerd,waardoor de werkelijkheid tov de voorinschatting wordt gecorrigeerd.
Eens, behalve:
Bij 1. zou ik 'grotendeels' vervangen door 'deels'.
Bij 2. zou ik de woorden 'klein' en 'groter' schrappen.
Zin 3. begrijp ik niet, die vind ik wat mistig.

In principe zou 'unbilled' voor een deel op gerapporteerde omzet kunnen slaan, net zo als dat bij de receivables (en cash) het geval is.
Maar bij de operationele omzet van Automotive berekent men het deel boven de gerapporteerde omzet als: toename deferred minus toename unbilled.
Dat bewijst volgens mij dat bij Tomtom tegenover unbilled op de balans alleen (een deel van) de deferred revenue staat.

Nog weer anders gezegd, tegenover deferred staan aan de debetzijde van de balans:
- het volledige bedrag aan unbilled
- een deel van de receivables
- een deel van de cash.

Taco heeft wel eens gezegd: het heeft te maken met overeengekomen betalingsschema's. Een contract is ingegaan, er is vermoedelijk al voorwerk voor verricht en er zijn al kosten voor gemaakt, en het gaat in de nabije toekomst (vrijwel zeker?) ook officiële = gerapporteerde omzet worden, maar je mag het nu nog niet factureren.
Ik denk dat de accountant dan zegt: dan mag je die omzet ook nog niet 'recognizen' en rapporteren, je moet het eerst deferren en de later te factureren bedragen onder unbilled boeken.

boem!
0
Een factuur vanuit Automotive betreft de gebruiksduur van een afgeleverde auto met TT inside.
Voor het gemak zie ik even af van de uitloop voor garantie na afloop van de periode maar bij een contractsduur van 4 jaar wordt slechts 1/48 deel van die factuur verantwoordt onder de gerapporteerde omzet in die maand de rest vindt zijn weg voor 11/48 naar deferred kort en 36/48 naar deferred long.

Omdat er in het contract afspraken zijn gemaakt over factureerschema's zal je om tot een juist operationeel bedrag te komen ook het nog niet gefactureerde deel moeten uitfactureren. Deze unbilled revenue volgt dezelfde weg als een normale factuur dus in mijn geval 1/48 naar gerapporteeerd en 47/48 naar deferred.

In principe mag je stellen dat billed and unbilled revenue voor de volle 100% geoormerkt per vervaldatum naar deferred wordt geboekt.

In principe is de combinatie van gefactureerd en ongefactureerd de geproduceerde hoeveelheid in de bewuste periode en deze wordt voor 100% geboekt naar deferred.
De gerapporteerde omzet komt slechts vanuit het op vervaldatum opgebouwde deferred bestand.

Vandaar mijn gebruik van woorden als grotendeels en klein en groter.

Ik hoop dat ik mijn gedachtengang waar gerapporteerd en gefactureerd bij mij voor staat nu heb verduidelijkt en de mist daarbij is opgetrokken,
boem!
0
Ik ben me ervan bewust dat mijn manier van schrijven niet altijd even helder is.

Ik probeer het nogmaals:
Om de geleverde prestatie in een bepaalde periode tot uitdrukking te brengen zal TT naast de gefactureerde omzet ook die eenheden moeten factureren die nog niet gefactureerd maar wel geleverd zijn in die bewuste periode.

Deze unbilled revenue volgt dezelfde boekingsweg als de normale facturering en wel door het volledige bedrag uitgesplitst naar vervaldatum op te nemen in het bestand Deferred.

Aan het einde van een periode wordt de te rapporteren omzet vanuit de deferred geboekt door die omzet vrij te laten vallen die aan de vervaldatum voldoet.
Om een juist beeld te schetsen van de geleverde prestatie van die periode geeft TT de aanvullende info met betrekking tot deze unbilled revenue om zo tot de operationele omzet te geraken.

Een oplopende deferred geeft aan dat de prestaties in de periode groter zijn dan de gerapporteerde omzet.
Voor Automotive staat ult 2de kwartaal 209,4 mio geparkeerd onder deferred om vrij te vallen.

tatje
0
Wie het zeker weet, mag het zeggen.

9,75
10,00
10,25.

Ik pas :-)

Tenminste voor het dagelijkse ritueel.

Voor de lange termijn, denk ik aan Boem en Groeibriljant koersen.
tatje
0
quote:

Was here schreef op 22 juli 2019 08:56:

Barclays increased 9,9euro
Klasse, waar heb je dat gevonden !
1.536 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 ... 73 74 75 76 77 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront