Medicijnen tegen kanker stuwen winsten van farmaconcerns
Veel producenten van medicijnen hebben afgelopen weken hun winst- en omzetverwachting verhoogd. Vooral nieuwe middelen tegen kanker zijn verantwoordelijk voor de hoge omzetten en winsten. Uitblinker is het Amerikaanse farmaconcern Merck & Co met zijn immuuntherapie Keytruda.
Dankzij de succesvolle introductie van nieuwe medicijnen tegen kanker beleeft de farmaceutische industrie momenteel gouden tijden. De afgelopen weken heeft de ene na andere medicijnenproducent zijn winstverwachting verhoogd. Onder meer Merck & Co, AbbVie, Johnson & Johnson, Roche en AstraZeneca danken hun verbeterde prognoses aan kankermedicijnen.
Absolute uitblinker is het Amerikaanse farmaconcern Merck & Co. Het bedrijf dat in Europa bekend staat als MSD en twee grote productievestigingen in Nederland heeft, heeft een ongekend succesnummer met het geneesmiddel Keytruda (stofnaam pembrolizumab). Het medicijn - een zogenaamde immuuntherapie - is in 2016 in Europa geïntroduceerd, in eerste instantie voor patiënten met een uitgezaaid melanoom, een ernstige vorm van huidkanker.
Nieuwe kaskraker
Inmiddels gebruiken artsen Keytruda bij de bestrijding van steeds meer vormen van kanker en vaak ook in een eerder stadium van de ziekte. Merck vaart er wel bij. De nieuwe kaskraker was in het tweede kwartaal van dit jaar goed voor verkoopinkomsten van €2,36 mrd, een toename van 58% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Keytruda lijkt op weg om het reumamiddel Humira van de troon te stoten als bestverkochte medicijn ter wereld.
Merck en andere farmaceutische bedrijven plukken nu de vruchten van de grote investeringen die ze hebben gedaan in de aankoop van experimentele medicijnen, in grootschalig patiëntenonderzoek en in uitbreiding van hun productiecapaciteit. Tegelijkertijd slagen de concerns er in veel gevallen in om te ontkomen aan prijsverlagingen, zeker in de Verenigde Staten, veruit de belangrijkste markt voor producenten van geneesmiddelen.
Prijsdruk weerstaan
Het Amerikaanse farmaconcern Bristol-Myers Squibb heeft moeten toezien hoe Merck de koppositie in immuuntherapie heeft veroverd. Dat neemt niet weg dat ook BMS in het tweede kwartaal van dit jaar beter presteerde dan verwacht. De omzet steeg met 10%, tot $6,3 mrd. BMS heeft twee belangrijke immuuntherapieën tegen kanker: Opdivo (nivolumab) en Yervoy (ipilimumab), waarvan de omzetten met respectievelijk 12% en 17% toenamen.
BMS kijkt ook weer vooruit. De onderneming kocht begin dit jaar voor €74 mrd branchegenoot Celgene, een van de grootste overnames uit de geschiedenis van de farmaceutische industrie. Met die overname verzekert BMS zich van een potentieel aan nieuwe kansrijke medicijnen, veelal tegen kanker. Topman Giovanni Caforio zei vorige week dat BMS met een bredere medicijnenportefeuille beter bestand zal zijn tegen prijsdruk, mochten Amerikaanse politici wel een prijsverlaging weten af te dwingen.
AstraZeneca groeit weer
De traditionele marktleider in kankermedicijnen, het Zwitserse farmabedrijf Roche, verhoogde vorige week ook zijn prognoses, al voor de tweede keer dit jaar. Oudere Roche-middelen tegen kanker hebben te maken met goedkopere concurrentie, maar de Zwitsers boeken al succes met nieuwe middelen. Daaronder zijn medicijnen tegen de bloederziekte hemofilie en tegen MS, maar ook de verkopen van immuuntherapie Tecentriq tegen longkanker stegen spectaculair.
Na jaren van stagnatie groeit zelfs AstraZeneca weer. Het Zweeds-Britse farmabedrijf meldde vorige week een omzetgroei van 19% in het tweede kwartaal en verhoogde zijn verwachtingen voor de rest van het jaar, mede dankzij drie succesvolle medicijnen tegen kanker. De verkoop van oncologische middelen steeg met 57%, tot €2,0 mrd; ze zijn inmiddels goed voor bijna 40% van de concernomzet.