Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Post Fyra periode bij de NL spoorwegen

65 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
haas
0
Aflevering 2 - ProRail combineert meerdere werkzaamheden (Baanvak: Zwolle - Amersfoort)

Een weekend lang is het hele baanvak Zwolle - Amersfoort buitendienst gesteld ten behoeve van onderhoud en vernieuwing op maar liefst 18 werkplekken. Meerdere lastige karweien tegelijkertijd en de tijdsdruk om de treinen op maandagmorgen weer exact op tijd te laten beginnen maken het project erg spannend.

In Wezep wordt het spoor vlakbij een belangrijke overweg vervangen, waardoor het verkeer zo'n 14 kilometer moet omrijden. Om voetgangers en fietsers tegemoet te komen is besloten deze overweg slechts korte tijd af te sluiten en daarna beperkt toegankelijk te maken.

In Nijkerk wordt het ballastgrind vernieuwd omdat er op deze locatie sprake is van (grond)wateroverlast. Bij de aanvang van het werk is het onzeker of het grondwater de werkzaamheden tijdens het afgraven zal belemmeren. Uit voorzorg staat er een pomp klaar die het water af kan voeren.

In Ermelo wordt de overweg bij het station vernieuwd. Het plaatsen van zo'n overweg is precisiewerk. Een grote kraan hijst platen van 30 ton in, die vervolgens op een speciale fundering worden ingemeten met laserapparatuur. De fundering wordt vervolgens volgestort met snel hardend mortel.
www.youtube.com/watch?v=rKCjZkrP2ic
haas
0
De NS heeft 18 treinen besteld die in
2025 over het intercitytraject tussen
Schiphol en Brussel gaan rijden.De
snelle treinen (tot 200 km/u) van het
Franse Alstom zijn vergelijkbaar met de
79 intercity's die vanaf 2021 binnen
Nederland zullen rijden.

Het is de definitieve vervanger van de
Fyra,de mislukte hogesnelheidsdienst
tussen Amsterdam en Brussel,die kort na
de eerste rit in 2012 allerlei gebreken
bleek te hebben.Sindsdien rijden er
over het traject vervangende treinen.

Het Fyra-debâcle kostte de NS zo'n 67
miljoen euro.Voor de nieuwe treinen
betaalt het bedrijf 200 miljoen euro.
haas
0
Het aantal reizigers op het spoor
groeit veel harder dan verwacht.In de
eerste helft van 2019 nam het aantal
treinreizigerskilometers toe met 4,6
procent.Het Rijk raamde 1,9 procent.

De groei gaat zo hard dat de NS vreest
dat de dienstregeling na 2027 niet meer
kan worden uitgebreid.Dat is drie jaar
vroeger dan eerdere prognoses.De NS wil
daarom dat ProRail sneller het geld
krijgt dat de regering uittrekt om
infrastructuurknelpunten op te lossen.

In de Randstad stijgt de drukte het
hardst,vooral rond Rotterdam,Leiden en
Schiphol.De kans op een zitplaats in de
spits nam af van 95,5 naar 95 procent.

www.youtube.com/watch?v=RPKkNyrnExQ
haas
0
it is hem dan: De Sprinter Nieuwe Generatie van NS

Gepubliceerd op 1 nov. 2017
Nederland krijgt steeds meer Sprinters. Na de instroom van 58 Sprinters van fabrikant Stadler, is het nu tijd voor de nieuwe NS-Sprinters van het Spaanse CAF. De eerste treinen van in totaal een bestelling van 118 treinen, zijn nu in Nederland voor de test- en toelatingsperiode. Op 19 oktober werd de eerste Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) officieel gepresenteerd in de NS-locatie De Zaanstraat in Amsterdam.

www.youtube.com/watch?v=YXZEniEYJLQ
haas
0
Foutje ? bedankt NS/Pro rail
====================================================
Tekort aan stroom op het spoor: ‘Zwolle -Groningen mogelijk al in 2020 knelpunt’

Het Nederlandse spoor kampt met een tekort aan stroom, stelt netbeheerder ProRail. Op een groot aantal baanvakken is het niet mogelijk met meer, langere of nieuwe treinen te rijden. Voor Zwolle zijn er in 2020 mogelijk al problemen, aldus de Volkskrant.

Redactie De Stentor 29-08-19, 17:53 Laatste update: 17:55
Het stroomtekort speelt mogelijk volgend jaar al op door instroming van nieuw materieel op onder meer het traject Zwolle - Groningen en Meppel-Leeuwarden, weet de Volkskrant. De nieuwe treinen vragen bij het optrekken meer stroom.

In 2021 zou daar naast een groot aantal andere trajecten ook het traject Zwolle - Utrecht bijkomen. De NS wil daar (en nog op veel meer plekken) gaan rijden met langere treinen, maar de stroomvoorziening kan dat niet aan.

Transformatoren
Om het probleem structureel aan te pakken zou ProRail meer of grotere transformatoren kunnen neerzetten, die meer elektriciteit naar de bovenleidingen voeren. Ook de kabels die langs het spoor liggen worden volgens de spoorbeheerder een maatje te klein.

Stoppenkasten
Nieuwe treinen vragen bij het optrekken soms zo veel stroom, dat de 'stoppenkasten’ daar niet altijd op berekend zijn. Eerder liet ProRail tussen Meppel en Leeuwarden al extra transformatoren plaatsen, omdat daar meer treinen zijn gaan rijden.

meer info : lees www.ad.nl/zwolle/tekort-aan-stroom-op...
www.prorail.nl/projecten/zwolle
haas
1
Het zaakie slipt dicht !
=======================================================
ProRail gaat alle stations en perrons
onderzoeken om te bepalen of er
maatregelen nodig zijn om de toenemende
drukte op te vangen.De capaciteit en de
veiligheid worden geanalyseerd,zegt de
spoorbeheerder.

Er wordt onder meer gekeken naar het
aantal reizigers dat in- en uitstapt,de
lengte en breedte van de perrons en het
aantal treinen dat er aankomt en
vertrekt.Ook de plek waar de trein bij
een perron stopt,wordt onderzocht.

Op een aantal specifieke perrons leidt
de drukte tot problemen,zoals enkele
sporen op Utrecht CS,Amsterdam Zuid en
Schiphol.
haas
0
lol: dat wordt druk in de trein:)alles slaat op (schip)hol
==========================================

Reisorganisaties staan nog niet te trappelen om vliegreizen op korte afstanden te schrappen. Om de CO2-uitstoot tegen te gaan, maakte reisorganisatie TUI gisteren bekend te stoppen met het aanbieden van vliegreizen naar Parijs. Wie vanaf het najaar van 2020 toch met TUI naar de Franse hoofdstad wil, moet de trein nemen.

Hoewel vanuit de branche positief wordt gereageerd op het plan, zijn er nog geen andere reisorganisaties die binnenkort de korteafstandsvluchten schrappen. Het gaat dan om vluchten van minder dan 700 kilometer, zoals naar Parijs, Londen of Berlijn.

Reisorganisatie Stedentrips.nl zegt dat het aantal vliegreizen naar Parijs minimaal is. "Bij ons kiest minder dan 5 procent van de mensen daarvoor. De reis met de trein is sneller en vaak ook nog goedkoper."

Toch kiest de aanbieder er niet voor om de vliegreizen helemaal te schrappen. "Maar we zetten vooral in op de treinreizen en proberen daar de techniek te verbeteren, zodat bijvoorbeeld het boeken gemakkelijker wordt."

nos.nl/artikel/2301305-tui-wil-alleen...

De stedentrip-aanbieder biedt op veel trajecten al treinreizen aan, onder meer naar Londen, Berlijn en zelfs naar Wenen. "Wenen is onze verste bestemming met de trein, maar dat doen niet veel mensen."
haas
0
De 48 Buffel-treinen die Roemenië in
2014 en 2017 kocht van de NS,gaan terug
naar de NS.Dat heeft de rechter in een
kort geding dat de NS had aangespannen
tegen de Roemenen besloten.

Het Roemeense bedrijf Ferotrans zou de
verouderde treinstellen uiterlijk in
april vorig jaar ophalen in Nijmegen,
waar ze op een rangeerterrein staan.Ze
staan daar in de weg,vanwege geplande
werkzaamheden aan het spoor.

Ferotrans betoogde dat NS de benodigde
papieren niet leverde;volgens NS werd
juist alles gedaan om de treinen naar
Roemenië te krijgen.De NS haalt de 2,5
kilometer treinen voor 1 oktober weg.
haas
0
al tig jaren getrouwtrek, idem snelweg tussen beide steden(randstad first ?:)
================================================================
Provincie wil dat iedere 15 minuten een intercity tussen Enschede en Zwolle rijdt
ENSCHEDE - Overijssel trekt 500.000 euro uit voor meer treinen tussen Enschede en Zwolle. De provincie onderzoekt het verkorten van de reistijd en de invoering van een kwartierdienst, waarbij elke 15 minuten een intercity rijdt.

www.destentor.nl/enschede/provincie-w...
haas
0
Spookstation Stadshagen gaat na jaren in december definitief open
VIDEO & UPDATEStation Zwolle Stadshagen gaat in december open. Provincie Overijssel, ProRail, Keolis Nederland en de gemeenten Zwolle en Kampen laten weten dat het station vanaf 15 december definitief in de dienstregeling wordt opgenomen. Hiermee komt een einde aan twee jaar gesteggel over de opening van het station.

Redactie de Stentor 3 okt. 2019 Laatste update: 11:06
33
Uit de proefritten die in juni zijn uitgevoerd op de ‘Kamperlijn’, blijkt dat een dienstregeling met een snelheid van 100 km per uur mogelijk is. Alle overstappen in Zwolle, behalve de overstap in de richting van Lelystad en Den Haag, blijven behouden.
www.destentor.nl/zwolle/spookstation-...
haas
0
Vanaf 2021 nieuwe nachttrein tussen Amsterdam en Wenen
De Oostenrijkse Staatsspoorwegen (ÖBB) zijn van plan om vanaf januari 2020 een nachttrein te laten rijden tussen Brussel en Wenen. ,,We werken met urgentie aan een nachttrein van en naar Brussel, waarmee we in januari volgend jaar al willen starten. Een extra verbinding van Wenen richting Amsterdam zal een jaar later volgen.”

Buitenlandredactie 06-10-19, 09:18 Laatste update: 10:25
27
1
Dat heeft ÖBB-topman Andreas Matthä gezegd in een interview met de Oostenrijkse krant Wiener Zeitung. Zijn spoorwegbedrijf is het aantal nachttreinen (‘Nightjets’) de laatste tijd flink aan het uitbreiden. Zo wordt er al een groot aantal bestemmingen in Duitsland, Zwitserland en Italië aangeboden.
haas
0
Kost 'n paar cent,maar dan heb je ook wat ?
Totdat de rivier nog meer ruimte vraagt......... ?
============================================

ProRail 1: Diepwanden voor de Deventer Spoorbrug
53.350 weergaven•19 nov. 2014

PaulChapeau
137 abonnees
Verslag van diepwand technieken bij de Deventer spoorbrug, over de IJssel (2013)
In het kader van Ruimte voor de Rivier komen 4 pijlers in het water van een nevengeul te staan. Water geeft minder weerstand dan zand of klei, waardoor ze zouden kunnen bewegen. Middels diepwand techniek werd er een koker rondom die pijlers aangebracht van ca 16 meter diep.
www.youtube.com/watch?v=6y1nJ_Oikb8
haas
0
met de auto met 100km ? of de trein ?
=========================================

De NS halveert vanaf volgend jaar het
aantal abonnementen en schrapt korting
tijdens de spits.De maatregel betekent
onder meer dat 700.000 mensen die nog
steeds een NS-voordeelurenkaart hebben
vanaf 2021 hun korting van 40 procent
in de middagspits kwijtraken.

De NS zegt dat de maatregel nodig is om
reizigers in de spits meer kans op een
zitplaats te bieden.Op dit moment heeft
1 op de 14 reizigers in de middagspits
zo'n voordeelurenabonnement.

Het aantal treinabonnementen gaat in de
toekomst terug van 22 naar 11.Korting
van 40 procent blijft buiten de spits
bestaan,zowel in de 1e als 2e klasse.
haas
0
Nog 20.000 gratis treinreizen door EU voor 18-jarigen
Updated 18 min geleden

BRUSSEL (ANP) - Achttienjarigen uit EU-landen kunnen zich voor de vierde keer inschrijven voor een gratis (trein)reis door Europa van maximaal dertig dagen. Ze kunnen zich tot 28 november aanmelden.

Bij de vorige drie ronden waren er 12.307 inschrijvingen uit Nederland, waarvan er 1651 werden gehonoreerd. Voor alle 28 EU-landen waren er bijna 275.000 aanmeldingen voor 50.000 plekken.

Deze keer zijn er 20.000 tickets te vergeven voor een reis tussen 1 april en 31 oktober 2020. Voor volgend jaar is 25 miljoen euro beschikbaar. Om in aanmerking voor het zogenoemde DiscoverEU-programma moeten de kandidaten vragen beantwoorden over Europa.
haas
0
alles loopt al jaren achter ??!!
=============================================================
Miljoenen naar weg en spoor in regio: Razendsnelle treinen naar Randstad, sneller in Berlijn en aanpak A28
De NS laat vanaf 2023 nieuwe razendsnelle treinen rijden tussen Zwolle, de Randstad en het Noorden. Ook komt er onderzoek naar de Lelylijn, wordt de A28 veiliger en zijn reizigers vanuit Apeldoorn en Deventer met de internationale trein een half uur sneller in Berlijn. De Stentor zet alle veranderingen op een rij.

Stefan Keukenkamp & Paolo Laconi 22-11-19, 18:00
De komende jaren investeert het kabinet miljoenen euro's in spoorprojecten in de regio. Het geld is beschikbaar gekomen uit het zogenoemde Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Dat is een lijst met infra-projecten die de komende jaren prioriteit krijgen.
haas
0
quote:

haas schreef op 26 september 2019 10:07:

al tig jaren getrouwtrek, idem snelweg tussen beide steden(randstad first ?:)
================================================================
Provincie wil dat iedere 15 minuten een intercity tussen Enschede en Zwolle rijdt
ENSCHEDE - Overijssel trekt 500.000 euro uit voor meer treinen tussen Enschede en Zwolle. De provincie onderzoekt het verkorten van de reistijd en de invoering van een kwartierdienst, waarbij elke 15 minuten een intercity rijdt.

www.destentor.nl/enschede/provincie-w...
NB : ALLEEN OP VRIJDAG:)

De nachttrein tussen Rotterdam CS en
Groningen rijdt ook de komende twee
jaar.De trein rijdt op vrijdag om 00.05
uur vanuit Rotterdam via Utrecht,Zwolle
en Assen naar Groningen en komt daar
net voor 03.00 uur aan.De verbinding is
de afgelopen twee jaar uitgeprobeerd,en
dat was volgens de NS een succes.
haas
0
het zaakie raakt ontregelt,al langere tijd. toch de lijn amsterdam -berlijn -warschau
============================================
De RB61, die tussen Hengelo en Bielefeld rijdt, vertoont sinds zijn intrede in 2018 kuren. Treinen rijden niet of hebben vertraging. Recent zijn er weer veel uitvallende treinen op deze spoorlijn. © Carlo ter Ellen DTCT

Overijssel maant Keolis Duitsland: trein Hengelo-Bielefeld moet beter
HENGELO - De provincie Overijssel heeft Keolis in Duitsland aangesproken op het te vaak uitvallen van treinen op het traject van Hengelo-Bielefeld. De vervoerder krijgt geen subsidie voor treinen die niet rijden, aldus een woordvoerder.

Frank Timmers 09-08-21, 10:37
De afgelopen weken had Eurobahn (Keolis Duitsland) te maken met forse uitval van treinen op het traject van Hengelo via Bentheim en Osnabrück naar Bielefeld. Dit tot ergernis van vooral reizigers uit Hengelo en Oldenzaal. Op sommige dagen verschenen slechts de helft van de achttien treinen die er dagelijks moeten rijden. Reizigers waren in die gevallen aangewezen op de bus naar Bentheim, waar ze echter de aansluiting op de trein verder Duitsland in misten.
haas
0
Test met trein op batterijen tussen Almelo en Hardenberg in najaar van start
===========================================================================
Een trein die rijdt op batterijen in plaats van op diesel.
Het is mogelijk de toekomst voor het openbaar vervoer en daarom begint dit najaar een innovatieve test op drie trajecten in Nederland, waaronder tussen Almelo en Hardenberg.

Kelly Adams 01-09-21, 10:02 Laatste update: 01-09-21, 12:10
Zo’n test is nog niet eerder gedaan in Nederland. Op dit moment zijn er in Nederland nog geen batterijtreinen toegelaten en beschikbaar. Daarom laat vervoerder Arriva een van haar treinen aanpassen voor de proef.

www.destentor.nl/vechtdal/test-met-tr...
haas
0
quote:

haas schreef op 22 november 2019 18:10:

alles loopt al jaren achter ??!!
=============================================================
Miljoenen naar weg en spoor in regio: Razendsnelle treinen naar Randstad, sneller in Berlijn en aanpak A28
De NS laat vanaf 2023 nieuwe razendsnelle treinen rijden tussen Zwolle, de Randstad en het Noorden. Ook komt er onderzoek naar de Lelylijn, wordt de A28 veiliger en zijn reizigers vanuit Apeldoorn en Deventer met de internationale trein een half uur sneller in Berlijn. De Stentor zet alle veranderingen op een rij.

Stefan Keukenkamp & Paolo Laconi 22-11-19, 18:00
De komende jaren investeert het kabinet miljoenen euro's in spoorprojecten in de regio. Het geld is beschikbaar gekomen uit het zogenoemde Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Dat is een lijst met infra-projecten die de komende jaren prioriteit krijgen.
2 jaren verder...................rutte regeert
================================================
De reistijd tussen Zwolle en Enschede kan teruggebracht worden van 50 naar 35 minuten. © Lars Smook
Snellere treinverbinding tussen Randstad en Zwolle-Enschede-Münster kost 3,5 miljard
Om binnen tien jaar een volwaardige intercityverbinding te hebben tussen Zwolle en Münster is 3,5 miljard euro nodig.
Deze lijn kan zowel de reistijd tussen Zwolle en Enschede als die tussen Amsterdam en Berlijn fors inkorten.

Niek Megens 30-09-21, 11:36 Laatste update: 14:51
De reistijd tussen Zwolle en Enschede kan teruggebracht worden van 50 naar 35 minuten. Voor inwoners van de regio Twente wordt de reis naar Amsterdam met een halfuur ingekort tot anderhalf uur. De verbinding tussen Amsterdam en Berlijn kan met anderhalf uur verkort worden tot vijf uur. Op delen van deze lijn zouden de treinen snelheden van 200 kilometer per uur kunnen halen.
haas
0
Geen personeel,maar wel meer treinen ?
Geen planologie van Rutte cs
Ook belangrijk voor doorverbinden met Duitsland/Denemarken /Polen etc.
De spoorverbindingen die het noorden van ons land beter bereikbaar moeten maken. © Stichting Nedesaksenlijn

Nieuw kabinet krijgt oproep om werk te maken van Nedersaksenlijn en Lelylijn

Een nieuw kabinet moet werk maken van de aanleg van de Nedersaksenlijn en de Lelylijn waardoor het Noorden en de rest van het land beter met elkaar verbonden worden. Die oproep doen de provincies, organisaties als Bouwend Nederland, VNO-NCW, enkele hogescholen in het Noorden en de vervoersmaatschappijen NS en Arriva.

meer info + lijnen:
www.destentor.nl/zwolle/nieuw-kabinet...
65 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
882,12  +7,33  +0,84%  14:34
 Germany40^ 18.177,10 +0,22%
 BEL 20 3.903,00 +0,32%
 Europe50^ 5.027,88 +0,39%
 US30^ 38.503,27 0,00%
 Nasd100^ 17.607,48 +0,72%
 US500^ 5.087,13 +0,34%
 Japan225^ 38.263,76 +0,86%
 Gold spot 2.315,99 -0,26%
 EUR/USD 1,0690 -0,11%
 WTI 82,83 -0,56%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +20,14%
ASMI +11,81%
RANDSTAD NV +4,22%
BESI +3,78%
NX FILTRATION +3,21%

Dalers

ALLFUNDS GROUP -9,23%
ING -5,58%
WDP -2,13%
Avantium -1,78%
Flow Traders -1,64%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront