SON - Philips-medewerker Gerard Meulensteen sloeg een nieuwe weg in als toeleverancier in de elektronica. Vijftig jaar later is Neways topspeler in Europa.

Peter Scholtes 07-09-19, 08:00 Bron: ED
Neways vind je onder de motorkap. Letterlijk, met onderdelen die het produceert voor de Duitse autogiganten. Sensoren voor antiblokkeersystemen bijvoorbeeld. Ook in mri-scanners en chipmachines speelt de Sonse elektronicafabrikant onzichtbaar zijn rol.

Het is een stille kracht, alweer een halve eeuw. Uitgegroeid tot een top-10 speler in de Europese markt voor toeleveranciers in de elektronica-industrie. Met 3000 medewerkers in Nederland, Duitsland, Tsjechië, Slowakije en China en de Verenigde Staten.

Flexibiliteit
Grondlegger Gerard Meulensteen had dat niet kunnen bedenken toen hij Philips werkte. De 76-jarige Eindhovenaar schuift ter gelegenheid van het jubileum aan op het kantoor van zijn verre opvolger Huub van der Vrande. Hij schetst hoe hij als 26-jarige medewerker van Philips een toeleveringsbedrijf begon, als chef van een productieafdeling die vastliep op het gebrek aan flexibiliteit binnen de multinational.

,,Philips was niet ingericht op projectmatige activiteiten. De ene afdeling had het te druk, een andere had te weinig werk", blikt Meulensteen terug. Intern tijdelijk werk verplaatsen was geen beleid. ,,We doen dat niet goed, vond ik. We hadden niet de flexibiliteit om ons te richten op de klant.”

Hij werd voor Philips de eerste toeleverancier van elektronische componenten. ,,In de mechanica waren wel voorbeelden van uitbesteden van productie. In de elektronica niet. Men wilde kennis over het eigen product niet buiten het bedrijf hebben.”

Meulensteen was zich naar eigen zeggen niet bewust van een opkomende trend van uitbesteding door bedrijven. ,,Ik zag wel dat je flexibiliteit aan een organisatie moet toevoegen.”

Op 29 december 1969 kreeg Meulensteen zijn eerste opdracht. Voor 6.368 gulden leverde hij 204 printplaten voor meetapparatuur, besteld door een voormalige collega-afdeling van Meulensteen bij Philips.

Nieuwe wegen
Meulensteen koos de naam Neways voor zijn onderneming. ,,Nieuwe wegen. Loop je vast dan ga je nieuwe wegen zoeken. Dat is een continue proces.”

De oprichter bouwde aan een internationaal opererende onderneming. Neways ging naar de Amsterdamse effectenbeurs en deed overnames. Kostenverlagingen kon het doorvoeren door ook te produceren in Oost-Europa en China. Meer toegevoegde waarde zocht het door op te schuiven in de richting van complexere producten en onderzoek en ontwikkeling.

,,Tachtig procent van de omzet behalen we nu als systeemleverancier", zegt huidig topman Huub van der Vrande. Sprekend voorbeeld: ,,Voor een chipmachine van ASML leveren we onderdelen en dure complexe modules. Van onze 280 engineers werken er 120 bij ASML op locatie.”

Een bad nemen dankzij Neways
Het concern is breed vertegenwoordigd. Elektronische componenten maakt het voor drukverhogers die nodig zijn om water omhoog te pompen, ze zorgen er voor bewoners van een appartementencomplex een bad kunnen nemen. Betaalautomaten voor tankstations zijn van Neways-makelij, evenals prijsborden bij de pomp. Neways-bedrijven zijn betrokken bij de productie van laadkabels voor elektrische auto’s. In Londen gaan 21.000 Black Cabs elektrisch rijden met hulp van Neways dat componenten voor zowel de elektrische aandrijving als voor laadkabels en -stations levert.

Neways is van meer markten thuis. In pantservoertuigen zitten 350 meter kabel en 3.980 componenten van Sonse huize. Met elektronica helpt het ook mest- en voerrobots in melkveestallen. En dat de treinen veilig en niet te dicht op elkaar rijden is mede te danken aan elektronica van Neways voor het spoorveiligheidssysteem.

De markt voor uitbesteding staat nog maar aan het begin, voorziet Van der Vrande. Hij noemt de drijvende krachten achter de voorbije en toekomstige groei. Voor verhoging van de kwaliteit, verkorting van de levertijd, nieuwe technologie en verlaging van de kosten blijft de maakindustrie bij Neways aan het juiste adres, zegt de topman.

Elektrische auto's
Hij wijst op de Duitse industrie waar bedrijven nog veel kunnen uitbesteden. In de automotive sector is dat als trendsetter in uitbesteding anders, maar ook daar valt nog genoeg te halen. ,,Vroeger kon je als je voor de ene fabrikant werkte niet ook werken voor zijn concurrent. In de omschakeling van diesel naar elektrische auto's zijn de stappen naar nieuwe technologie zo groot en de kosten zo hoog dat fabrikanten de samenwerking zoeken. Ik zie gebeuren dat we als toeleverancier een bepaald onderdeel voor verschillende fabrikanten gaan maken.”

Onzichtbaarheid voor de buitenwereld blijft het lot van Neways. Al voelt Van der Vrande dat niet zo. Het is een bewuste keuze om geen eigen producten op de markt te brengen. ,,Anders worden we concurrent van onze klant.”

Trots is er intern evengoed. ,,Als ik een Duitse auto zie dan weet ik dat daar tientallen onderdelen van onszelf in zitten. Zo zijn we in dit bedrijf supertrots op alles wat we doen.” Schouderklopjes wil hij van de klant. ,,We willen het zo goed doen dat de klant trots is dat hij met ons samenwerkt.”

Supersnelle turboladers
Welke nieuwe weg slaat Neways in? Van der Vrande vertelt enthousiast dat Neways over de hele wereld bekend is geraakt om zijn kennis van de automotive. ,,Zo werken we aan supersnelle turboladers. Zelfs Japanse klanten zijn daar zeer in geïnteresseerd. Langzaam schuiven we op naar de positie van kenniscentrum.”