Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

elektrische auto, redding van de autobranche?

3.212 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 ... 157 158 159 160 161 » | Laatste
voda
0
Mercedes-Benz eActros Electric Truck Successfully Tested

The Mercedes-Benz eActros all-electric truck has been successfully undergoing tough real-world trials with customers for over a year now. As part of the eActros "innovation fleet", in the fall of 2018 Mercedes-Benz Trucks began to hand over a total of ten 18- and 25-tonne trucks to customers in Germany and Switzerland for testing under real-world conditions. The evaluation of tens of thousands of kilometers driven by customers as well as a close exchange with drivers, dispatchers and fleet managers have enabled the experts at Mercedes-Benz Trucks to gain numerous findings. These flow directly into the further development of the eActros toward series production, which is due to commence in 2021. Overall, the customer feedback and test results demonstrate that, with the Mercedes-Benz eActros, heavy-duty short-radius distribution is already possible with local zero emissions and quiet operation.

This week at a customer event in Wörth on Rhine, Mercedes-Benz Trucks presented a progress report on the "innovation fleet". In the next step, some ten further customers will each take delivery of a first-phase eActros for further trials of around one year's duration.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Volkswagen Will Debut ID SPACE VIZZION at LA Auto Show

Volkswagen will debut the ID. SPACE VIZZION to the world on the eve of the Los Angeles Auto Show on November 19th 2019 a zero emissions vehicle for a new era, new thinking and new mobility. The ID. SPACE VIZZION is a wagon of tomorrow that combines the aerodynamic characteristics of a Gran Turismo with the spaciousness of an SUV. Stylistically, the ID. SPACE VIZZION follows the design DNA of the ID. family, yet has a completely independent and progressive character.

The ID. SPACE VIZZION is based on Volkswagen’s Modular Electric Drive Matrix. The MEB fully exploits the technical possibilities of e-mobility and guarantees long ranges, dynamic driving performance and a whole new level of digital networking.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0

SAIC Volkswagen JV Anting Plant in China Starts Pre Production

The new plant of the SAIC Volkswagen joint venture has been completed in China. It is purely built for the production of all electric vehicles on Volkswagen’s Modular Electric Drive Matrix. Celebrating the start of pre-production, a first China-specific all electric Volkswagen ID. model rolled off the production line. The plant sets the next milestone in Volkswagen’s global electrification strategy. The start of series production of all electric cars based on the MEB platform in Anting is scheduled for October 2020.

Full series production in the new Anting factory is planned to commence in October 2020, with an annual capacity of 300,000 vehicles. The MEB production plays a key role in Volkswagen Group China’s e-mobility strategy, as it strives to transform into a provider of sustainable mobility. The Anting plant is scheduled to start ID. model production at the same time with a plant by FAW-Volkswagen in Foshan, resulting in a combined capacity of 600,000 units per year.

The first phase of pre-production in Anting starts now with a China-specific ID. model of the Volkswagen Brand. In the future, the plant will be manufacturing MEB platform-based BEV models for various Volkswagen Group brands. In total, it is planned to increase the local production in China up to 15 MEB models from different brands by 2025.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
[verwijderd]
0
De subsidies voor het elektrisch rijden gaan in de toekomst de industrie stimuleren. Dit gaat de burger aan de andere kant extra belasting kosten (het moet ergens van betaald worden).
haas
0
quote:

Lamacun schreef op 11 november 2019 19:29:

De subsidies voor het elektrisch rijden gaan in de toekomst de industrie stimuleren. Dit gaat de burger aan de andere kant extra belasting kosten (het moet ergens van betaald worden).
wat de ene burger "verdient"met de subsidie betaalt de andere burger(en meestal zijn dat de financieel zwakkeren,maar die zijn in de meerderheid,anders werkt het systeem niet)
[verwijderd]
0
Auto's zijn de grootste desinvesteringen in mijn opinie. Vooral een nieuwe auto (30-40% afschrijving in jaar 1).

10% per jaar verminderd mijn auto in waarde, onderhoudskosten, brandstof.. duizenden euro's per jaar minder te beleggen tegenover vrijheid en gemak.
voda
0
Voor Lamacun dan:

Investeerders duiken op de e-step: $85 mln voor Zweedse fabrikant

Geldschieters hebben vertrouwen in Europese deelstepfabrikanten: nu krijgt het Zweedse Voi weer $85 mln toegestopt van een consortium van investeerders. Dat maakten de Scandinaviërs maandag bekend.

Het is de volgende in een reeks investeringen in fabrikanten van e-steps. Het in Berlijn gevestigde Tier haalde vorige maand al $60 mln op. In juli kreeg het Frans-Nederlandse Dott een kapitaalinjectie van €30 mln en het Belgische Circ heeft al €55 mln binnen. Daarnaast zijn er tientallen kleinere spelers in steden als Barcelona en Lissabon die onlangs eveneens groeigeld kregen.

Winstgevend
Voi, dat is gevestigd in Stockholm, ontvangt het durfkapitaal van het Zweeds-Russische Vostok New Ventures en Balderton Capital uit het Verenigd Koninkrijk. In maart haalde het al $30 mln op. 'Het verse kapitaal willen we gebruiken om wereldwijd winstgevend te worden in twee of drie jaar', zegt topman Frederik Hjelm. In sommige steden schrijft het vorig jaar opgerichte Voi al zwarte cijfers. Het bedrijf is actief in 38 steden in tien Europese landen.

Topman Frederik Hjelm
Foto: Reuters

Een recent onderzoek van McKinsey toont aan dat e-stepmakers snel kunnen doorstoten naar winstgevendheid. Door de schaalbaarheid van het concept en relatief lage kosten (vanaf $400 per step) draaien ondernemers vaak binnen vier maanden break-even. De populariteit van de tweewieler doet de rest: de Voi-steps hebben in een jaar naar schatting 14 miljoen ritten erop zitten.

Duitsland
Het bedrijf ziet vooral Duitsland als een belangrijke markt. Maar in dat land is het dringen om de gunst van de consument. Zo verdelen Bird en Lime, Amerikaanse unicorns die al miljarden dollars waard zouden zijn, onderling een groot deel van de taart in Duitse steden.

De Amerikanen domineren ook in andere grote gemeenten dankzij grote investeringen. Zo haalde Bird in oktober $275 mln op en vulde zijn oorlogskas aan tot $548 mln. Concurrent Lime, gefinancierd door Uber, heeft volgens onderzoeksbedrijf Crunchbase de beschikking over $765 mln aan extern kapitaal.

Regelgeving
Met de toenemende populariteit groei ook de kritiek op de e-step. Het gebrek aan regelgeving zorgt voor veel onrust in steden waar de elektrische deelstep een vergunning heeft om rond te scheuren. De tweewieler zorgt geregeld voor brokken, mede doordat het onduidelijk is waar hij wel en niet mag rijden.

Met de winter wacht e-stepfabrikanten een heel andere uitdaging
Niet iedere stad zit daarom te wachten op de e-step. Zo werd Bird vorige maand door de burgemeester van Luxemburg gesommeerd om zijn deelsteps per direct van de straat te halen. 'We hebben tijdelijk onze activiteiten gestaakt', bevestigt een Bird-woordvoerder.
In Nederland is de elektrische deelstep nog altijd niet toegestaan. Dott, dat actief is in Brussel, Parijs en Lyon, verwacht desondanks in eerste kwartaal van 2020 de Nederlandse straat op te gaan. Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur verklaarde onlangs nog geen vergunningsverzoeken te hebben ontvangen voor komend jaar.

Winter
Met de winter wacht e-stepfabrikanten een heel andere uitdaging. Door de weersomstandigheden zullen reizigers minder geneigd zijn de e-step te pakken en volgens kenners eerder kiezen voor het openbaar vervoer.

Voor de jonge deelstep, die amper twee jaar geleden zijn entree maakte in het stadsbeeld, zijn sneeuw en regen een nieuwe uitdaging. Maar investeerders laten zien dat ze vertrouwen hebben in de tweewieler door juist tijdens de wintermaanden te investeren.

Ook ondernemers kennen weinig angst voor teruglopende inkomsten in december en januari. 'Mensen blijven ook gewoon de fiets gebruiken door weer en wind', reageert Kurt van Landeghem, general manager van Circ Benelux.

fd.nl/economie-politiek/1323993/inves...
Bijlage:
[verwijderd]
0
Met de e-step kan ik geen 1000km afleggen in een paar dagen tijd. Een auto is voor mij noodzakelijk. Tenzij de step 200km/u kan op de Autobahn ;)
*helmpje op* let's go!
Zheng He
0
Nieuwe Teslafabriek komt bij Berlijn. Mooi voor Brandenburg. Duitsland met windmolens en zonneparken aantrekkelijk voor Tesla.
Was ook wat geweest voor Groningen met z'n gemankeerde economie, maar ja, die zijn altijd tegen windmolens, tegen zonneenergie, tegen iets dat hun waarnemingshorizon in het groninger landschap eventueel doet veranderen. Dan maar geen werkgelegenheid.
voda
0
Volkswagen bouwt straks elektrische auto's in Tennessee

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Tesla Inc
$ 351,26 1,31 0,37 % NASDAQ
Tesla Inc
318,35 2,95 0,94 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)
Volkswagen AG
179,80 -2,05 -1,13 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)
Volkswagen AG
178,80 -2,50 -1,38 % Euronext Brussel

(ABM FN-Dow Jones) Volkswagen is gestart met de bouw van een fabriek voor de assemblage van elektrische auto's in de Amerikaanse staat Tennessee. Dat maakte de Duitse autofabrikant donderdag bekend.

De toekomstige fabriek, bij de stad Chattanooga, vergt een investering van 800 miljoen dollar en zal 1.000 nieuwe banen creëren, aldus Volkswagen. Vanaf 2022 moeten er elektrische Volkswagens van de ID.-serie van de band gaan rollen.

Op dezelfde locatie komt ook een assemblage-locatie voor batterijen.

De productie van de Volkswagen ID.3 begon deze maand in Duitsland en zal volgend jaar ook in China van start gaan.

De aankondiging van Volkswagen lijkt een antwoord op Tesla. Topman Elon Musk van de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's zei woensdag dat Tesla zijn Europese fabriek in Duitsland gaat neerzetten, in de omgeving van Berlijn.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Continental Vehicle Server Connects VW ID. Electric Vehicles

The electronics architecture of the modern generation of vehicles is undergoing a profound transformation, moving away from the many individual control units of current cars and towards a small number of high-performance computers. In the future, they will provide the computing power for the functional domains in the vehicle. The server developed by the technology company Continental is now going into production at Volkswagen as an in-car application server. The largest European carmaker is using ICAS1 technology for its upcoming ID. electric vehicles based on the modular electric drive matrix MEB developed by Volkswagen.

The innovative ICAS1 concept offers numerous benefits, including a host of vehicle connectivity features such as the ability to install new functions and safety updates in the vehicle via a wireless connection. The server is based on Continental‘s many years of experience with gateway control units, whose function now forms part of the much more comprehensive ICAS1. The conceptual framework for the server is a high-performance computer platform developed by Continental in cooperation with Elektrobit.

Source : Strategic Research Institute
voda
0
Incentives for EV Ride Hailing Vehicles in India

The International Council on Clean Transportation working paper examines the kinds of near-term incentives and supporting actions that are necessary to make battery electric vehicles a viable purchase option for drivers in Indian ridehailing fleets. Focusing on the states of Delhi and Telangana and on four-wheelers, the authors conduct a total cost of ownership analysis for both a baseline scenario of already adopted policies and a set of proposed and hypothetical policies. The goal is to illuminate how the Central Government of India and state governments, along with other stakeholders including cab aggregators, power utilities, and charging providers, might induce purchase decisions toward electric vehicles in ride-hailing fleets.

Results show that at current operating costs, existing incentives are insufficient to competitively position BEVs with respect to conventional models. As shown in the figure below, the bulk of the cost difference is due to the higher upfront price of BEVs and the high opportunity costs of fast charging.

Based on these results, the paper offers policy-relevant observations about key actions that can improve the economics for drivers. These are
1. Investments in high-speed DC fast-charging infrastructure are critical in India
2. Additional support through upfront purchase incentives is key in the near term, as electric cars in India are almost three times as expensive as conventional models
3. Adding per-kilometer financial incentives is an appropriate and feasible way to finance the transition to BEVs in ride-hailing platforms.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Tesla to Build a EV Gigafactory near Berlin in Germany

Tesla plans to open a factory near Berlin that would make batteries, powertrains and vehicles, starting with the company’s newest model, a compact sport utility vehicle called the Model Y. Mr Elon Musk, Tesla’s chairman, delivered the news on a stage in the German capital on Tuesday after being awarded the Golden Steering Wheel, a German automobile prize, for the Tesla Model 3. He said “I actually have an announcement that I think will hopefully be well received,” he said, with leaders of Germany’s automobile industry in the audience. We’ve decided to put the Tesla Gigafactory Europe in the Berlin area.”

Mr. Musk provided few details about the plant, which would be Tesla’s first major factory in Europe, and did not say when and where exactly it would be built or how many people would be hired.

Germany, Europe’s biggest economy, is quickly becoming the European battleground for building electric vehicles, as both the German government and manufacturers invest in the new technology. The government recently announced plans to subsidize the purchase of electric vehicles by as much as USD 5,500, in a bid to bring 10 million electric cars onto German roads by 2030. The government plans to support those with 300,000 publicly accessible charging stations.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Jaguar I-Pace Wins Golden Steering Wheel Award for Best SUV

Prof Sir Ralf Speth, Jaguar Land Rover Chief Executive Officer, accepted the Golden Steering Wheel for the Jaguar I-PACE at the award ceremony in Berlin. Combination of sports car performance, zero emissions, exceptional refinement and all wheel drive SUV usability and practicality make I-PACE the stand-out choice in its segment.

A 90kWh lithium-ion battery enables a range of up to 292 miles and is capable of charging from 0-80% in just 40 minutes, 100kW DC. The two light, compact and efficient Jaguar-designed motors generate a combined output of 400PS and 696Nm of instant torque, delivering 0-60mph in just 4.5 seconds.

Source : Strategic Research Institute
voda
0
BYD Bags 130 Battery-Electric K7M Bus Order from LADOT in US

Chinese auto giant Build Your Dreams that the Los Angeles Department of Transportation ordered 130 of its battery electric K7M buses, the largest single order of battery electric buses to date in the United States. The buses will be built at BYD’s Coach & Bus factory in Lancaster in California. BYD’s zero emission buses not only meet but also exceed Federal Transit Administration Buy America requirements, incorporating more than 70% US content. BYD North America President Stella Li said that “We applauded LADOT for its bold leadership, ambition, and desire to improve the air quality for the City of Los Angeles. BYD buses will be an important component of the city’s efforts to meet its sustainability goals. We are proud to partner with an agency that shares our green dream.”

The project fits perfectly with the City of Los Angeles Green New Deal, a set of sustainability goals that includes converting the entire LADOT fleet to zero-emission buses by 2030. The City of Los Angeles has set a bold goal of converting every city vehicle to zero-emission technology by 2050. It is estimated the 130 buses will reduce greenhouse gas emissions by 8,225 tonnes per year and by 98,700 tonnes over the buses’ 12-year life, reducing greenhouse gas emissions by 81% compared to LADOT’s compressed natural gas buses.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Gelekt: Ford’s elektrische Mustang SUV. Dit is de Mach-E

Hij moest en zou dé grote verrassing van de Los Angeles Auto Show worden, de op de Ford Mustang geïnspireerde elektro-SUV. Maar misschien had Ford er toch verstandiger aan gedaan om de online configurator (waarmee kopers hun auto kunnen samenstellen) nog even offline te houden.

Autoredactie / HLN 15-11-19, 14:29 Laatste update: 14:38

De Amerikaanse website Inside-EV’s wist dankzij die per ongeluk te vroeg opengestelde configurator de hand te leggen op de eerste officiële foto's van de Mustang Mach-E, de elektrische SUV die aanstaande zondag wordt onthuld. Dankzij de van de Amerikaanse Ford-website afkomstige informatie kunnen we ons al een duidelijk beeld vormen van de toekomstige Tesla Model Y-concurrent, die in de loop van volgend jaar op de markt komt.

Lees ook
Te koop: de originele Ford Mustang Bullitt van Steve McQueen

Zo leren we dat de Mustang Mach-E in vijf verschillende versies zal worden aangeboden, met een actieradius die varieert van 370 tot bijna 500 kilometer en keus uit achter- of vierwielaandrijving. De snelste GT-versie belooft bovendien een sprint van 0 tot 100 km/u in zo’n 3,5 seconden, cijfers waarmee de elektro-SUV zijn ‘inspiratiebron’, de gewone Mustang, moeiteloos het nakijken geeft.

© InsideEVs.com
In de VS zullen de prijzen beginnen bij zo’n 44.000 dollar, waarmee de Mustang Mach-E merkelijk goedkoper is dan pakweg een Jaguar I-Pace. Met het grote, verticale infotainment-scherm lijkt Ford de fans van Tesla te willen verleiden.

www.ad.nl/auto/gelekt-ford-s-elektris...
Bijlage:
voda
0
Seat Mii electric: aantrekkelijk geprijsd, maar kom je er ver genoeg mee?

RIJ-IMPRESSIEVoor de particuliere automobilist zijn elektrische auto’s veelal te duur en ook ‘actieradiusangst’ (hoe ver kom ik met de auto?) speelt een belemmerende rol. Met een vanafprijs van 23.400 euro en een acceptabel rijbereik van 260 kilometer zet de nieuwe Seat Mii electric een stap in de goede richting.

Gert Wegman 14-11-19, 14:27 Laatste update: 14:51

Ruim 23.000 euro voor een compacte stadsauto? Voor grofweg de helft kun je er al eentje kopen, splinternieuw. Maar wie een volledig elektrische auto zoekt, kan bijna nergens goedkoper terecht dan bij de Seat Mii electric en zijn broertjes, de Volkswagen e-Up en de Skoda Citiogo-e iV. Een Renault Zoe heeft een grotere actieradius, maar kost – inclusief batterijkoop – ruim 10 mille meer. De Honda e (€ 35.330) en de Opel Corsa-e (€ 30.999) komen op een volgeladen accupakket ongeveer even ver als de Mii, maar zijn eveneens fors duurder.

Lees ook
Duitsland: een miljoen laadpalen in 2030

Een belangrijk verschil met die concurrenten is dat de elektrische Seat Mii jaren geleden is ontworpen als conventionele brandstofauto. Dat betekent dat de auto achteraf is geëlektrificeerd. Je rijdt dus niet in het nieuwste van het nieuwste. Is dat erg? We checken het tijdens een korte kennismaking.

Rijbereik
Ondanks z’n bescheiden lithium-ion-accupakket van 32,3 kWh (netto) brengt de Mii electric je volgens de strenge WLTP-verbruiksnorm gemiddeld 260 kilometer ver. Dat is ongeveer de afstand tussen Groningen en Eindhoven. Als je regelmatig slipstreamt achter vrachtwagens en niet boven de 100 km/u komt, haal je dat misschien ook nog wel. In een stedelijke omgeving, waar door frequent afremmen veel energie wordt teruggewonnen, kan de actieradius zelfs oplopen tot 360 kilometer.

Oplaadtijden
Als je de accu’s zo goed als leeg rijdt, kost het aan het stopcontact thuis algauw 12 tot 16 uur om ze weer volledig op te laden. Hang je de auto onderweg aan een snellader, dan staat de energiemeter binnen een uurtje weer op 80 procent. Daarmee kun je zo’n 200 kilometer vooruit. Bij een 7,2kW-wisselstroomlader duurt dat vier uur. Je kunt ervoor kiezen om via de dealer een 11kW-driefasenlaadpaal voor je huis te laten plaatsen, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan. Inclusief installatiekosten praten we al gauw over 1500 tot 2000 euro.

Praktijk
Dan de praktijk. Hoe rijdt zo’n elektrische Seat Mii? Verrassend vertrouwd. Zelfs de traditionele contactsleutel is nog aanwezig, alleen blijft het angstvallig stil wanneer je de motor start. We kennen de compacte Seat als een stevige, volwassen stadsrakker en daar is weinig aan veranderd. Met ‘plankstroom’ sprint je in minder dan 4 seconden naar de 50 km/u, maar zonder het karakteristieke driecilindergeluid. In hectisch stadsverkeer komt dat acceleratievermogen vaak goed van pas. Op een druk kruispunt is het kleinste gaatje voor jou, en snoer je alle brommobiel-grappenmakers de mond. In zo’n compacte auto is de stilte aan boord een bijzondere ervaring. Ook op de snelweg, al hoor je dan natuurlijk wel banden- en windgeruis.

© Seat
De Mii electric heeft een vermogen van 83 pk en een maximumkoppel van 212 Nm. Dat is meer dan de brandstofversie had en in stadsverkeer behoort de Mii tot de vlotte jongens Zijn topsnelheid van 130 km/u is daarentegen allesbehalve imposant. Maar gezien de aanstaande verlaging van de maximumsnelheid in ons land is de timing van de Seat Mii electric perfect. Overigens bereikt de auto de 130 km/u met het grootste gemak. Bij een mix van doorrijden op de snelweg, meesukkelen op provinciale wegen en een flink stuk stadsverkeer, gaf de boordcomputer van de testauto een verbruik van 13,4 kWh per 100 kilometer aan. Dat is iets meer dan het door Seat opgegeven gemiddelde van 12,7 tot 12,9 kWh. Hierbij moeten we toegeven dat we geen gebruik hebben gemaakt van de Eco- of de Eco+-modus.

Binnenruimte
Doordat Seat de accu’s onder de achterbank en de voorstoelen heeft geplaatst, heeft de ombouw tot EV nauwelijks effect op de binnenruimte. De kofferbak biedt nog altijd plaats aan 251 liter bagage en zowel voor- als achterin is de geboden bewegingsvrijheid opmerkelijk voor een auto van dit formaat. Dat je ietsiepietsie hoger zit, heeft voor sommige bestuurders het effect dat de bovenrand van het stuur het zicht op het instrumentarium wegneemt. Het lichte dashboard is speciaal voor de elektrische Mii ontworpen en wekt associaties met hout. Het is echter gewoon van harde kunststof, net als alle andere oppervlakken in het interieur.

© Seat

De uitrusting van de basisversie is in orde. Een automatische airco, DAB+-radio, elektrisch bedienbare zijruiten voor, een spoorassistent en verkeersbordherkenning zijn allemaal aanwezig. Smartphone-integratie is eveneens standaard, en navigeren doe je met je smartphone in de standaard telefoonhouder via de Mii-app. Daarmee kun je nog veel meer, bijvoorbeeld op afstand de laadtoestand van de auto bekijken of de verwarming aanzetten. Dat je de buitenspiegels in de standaardversie met de hand moet verstellen, vinden we een beetje karig. In de Mii electric Plus gaat dit elektrisch, bovendien beschikt deze versie (vanaf 24.900 euro) over stoelverwarming, een in twee delen neerklapbare achterbank en 16-inch lichtmetalen velgen in plaats van 14-inch wielen met plastic deksels.

© Seat
In bochten voelt de elektrische Mii wat log aan. Gezien de 300 kilo extra die hij aan (accu)gewicht meesleept, is dat eigenlijk geen verrassing. Andere negatieve effecten op het gebruiksgemak zijn er nauwelijks. Wat we wel jammer vinden, is dat je de mate van afremmen op de motor niet kunt regelen met flippers aan het stuur. Dat moet met de keuzehendel van de eentraps transmissie. Wij ervaren dat toch als minder handig. Het gevolg is dat je meestal ‘ouderwets’ het rempedaal gebruikt. Ook dan wordt overigens stroom teruggewonnen, zo bevestigt de analoge (!) laadmeter, links in het instrumentenpaneel.

Doorbraak?
De hamvraag is of de elektrische Seat Mii een doorbraak gaat forceren op de particuliere markt. Eerlijk gezegd verwachten we van niet. Het gebruiksvoordeel (geen wegenbelasting, zes jaar gratis onderhoud, lagere ‘brandstof’kosten) weegt pas op tegen de veel hogere meerprijs van een vergelijkbare benzineauto als je héél veel kilometers maakt. Wel kunnen we ons voorstellen dat de Mii electric het goed zal doen in de lease, zeker bij bedrijven die hun groenste beentje voor willen zetten. Wat dat betreft zijn we wel een beetje jaloers op de Duitsers. Dankzij de ‘Merkelektrische’ aanschafsubsidie rijd je de Mii electric in Duitsland al voor maar 145 euro per maand als private lease-auto. Dat maakt de brug een stuk minder ver voor de milieubewuste particulier.

Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto.

Voor afbeeldingen, zie link

www.ad.nl/auto/seat-mii-electric-aant...
voda
0
BYD to Deliver 379 Electric Buses to Bogota in Colombia
.
BYD announced it will provide the Colombian capital of Bogotá with a fleet of 379 pure electric buses, in a deal awarded by the capital’s TransMilenio SA mass transport authority. This fleet will begin operations in September 2020, giving Bogotá the largest electric bus fleet on the continent and one of the largest in the world. Along with the 64 pure electric buses in Medellín, Colombia will have a total of 443 BYD electric buses, putting it at the vanguard of Latin America’s rapid push towards public transport electrification.

The buses will be manufactured entirely by BYD and operate in the Integrated Public Transportation System SITP, with the towns of Usme and Fontibón to be the first to enjoy the firm’s cutting-edge electric bus technology. This order also sees BYD again smashing the record for the largest electric bus order in the Americas, following its delivery of 183 buses to Chile during August 2019.

It is estimated that in its first year of operation, this fleet will cancel out 21,900 tons of CO2 and 526 kilograms of PM 2.5 pollutant particles. It will also be 60% cheaper to operate these buses, compared to traditional diesel-powered buses.

Source : Strategic Research Institute
voda
0
‘Elektrische auto’s komen verder dankzij rode lampjes’

Het gebruik van gekleurde interieurverlichting kan ervoor zorgen dat elektrische auto’s meer kilometers afleggen op één acculading. Dat blijkt althans uit een testprogramma van autofabrikant Ford.

Roland Tameling 19-11-19, 05:00

Voor de experimenten heeft de Amerikaanse automaker een elektrische versie van de Transit bestelwagen voorzien van led-verlichting in het interieur. Daarmee voert Ford een psychologisch experiment uit: volgens technici van het merk kan de kleur van de verlichting in een auto de stemming van de inzittenden sterk beïnvloeden. In een auto met rode verlichting blijken testpersonen het over het algemeen warmer te hebben dan in dezelfde auto voorzien van blauwkleurig licht. Zodra de rode lampen branden, zetten de deelnemers de verwarming doorgaans minder hoog dan wanneer de verlichting niet brandt.

Lees ook
Alles over de nieuwe elektrische SUV van Ford: video-rondleiding in de Mustang Mach E
VW en Ford gaan ontwikkelingskosten van zelfrijdende auto's delen

Juist daar zit een groot voordeel voor elektrische auto’s (EV’s). Volgens het onderzoek van Ford heeft het gebruik van de klimaatcontrole in een EV een enorme impact op de actieradius, ofwel het aantal kilometer dat je kunt rijden op één volgeladen accupakket. Zodra je de verwarming bijvoorbeeld lang aan houdt bij vrieskou (of juist de airconditioning voluit zet om het interieur te koelen in de zomer) kan dat de reikwijdte zelfs halveren, zo claimt het merk.

Rood en blauw geven twee verschillende ervaringen, claimt Ford. © Ford

Door de inzittenden op een subtiele manier te beïnvloeden met de juiste interieurkleuren, moet dat effect dus drastisch worden teruggedrongen. Volgens Ford verbruikt de Transit door dit systeem 3,3 procent minder energie door slimmere koeling op hete dagen, terwijl hij met de verwarming op koude dagen 2,5 procent zuiniger is.

Smart Energy Concept
Ford test het effect van de verlichting met de speciale ‘Transit Smart Energy Concept’. Naast de rode (of blauwe) verlichting is de personenbus voorzien van enkele andere snufjes die energie moeten besparen: zo heeft de auto een warmtepomp die efficiënt met de beschikbare warmte omgaat, zijn alle tien de zitplaatsen uitgerust met stoelverwarming (dat bespaart veel warme lucht die moet worden rondgeblazen) en gaat de schuifdeur slechts voor de helft open zodat er minder warme of koude lucht ontsnapt. Dat laatste is vooral handig wanneer dit soort auto’s wordt ingezet als stadsbus.

Stoelverwarming en plexiglas moeten de warmte binnen houden © Ford

Productieversie in 2021
Rondom de Duitse stad Keulen is Ford inmiddels bezig met de eerste winterse testritten. Welke systemen uiteindelijk op de productieversie van de volledig elektrische Transit (die naar verwachting in 2021 op de weg verschijnt) leverbaar worden, is nog even afwachten. Vooralsnog heeft de onlangs onthulde, eveneens elektrische Ford Mustang Mach E, nog ‘gewone’ interieurverlichting.

www.ad.nl/auto/elektrische-auto-s-kom...
Bijlage:
voda
0
Volkswagen Investing Strongly in the Future

The Volkswagen Group is continuing to invest strongly in its future. As part of Planning Round 68, the investment plan for 2020 to 2024 has been drawn up. The plan was discussed during meeting of the Supervisory Board and approved. The Group plans to spend nearly EUR 60 billion on the future areas of hybridization, electric mobility and digitalization in the next five years. This amounts to slightly more than 40 percent of the company’s investments in property, plant and equipment and all research and development costs during the planning period. Compared with the Group’s last Planning Round, it represents an increase of around 10 percentage points. The Group intends to invest around EUR 33 billion of this figure in electric mobility alone.

During Planning Round 68, the long-term plan for the next 10 years was also modified. Through 2029, the Group plans to introduce up to 75 all-electric models to the market along with about 60 hybrid vehicles. The number of projected e-vehicles will rise to about 26 million, largely due to the addition of a year to the planning period to include 2029. Volkswagen is also planning to sell nearly 6 million hybrid vehicles by 2029.

About 20 million of the e-vehicles planned through 2029 will be based on the Group’s Modular Electric Drive Matrix. Most of the remaining 6 million vehicles will be based on the High Performance Platform. E-vehicles are scheduled to be made outside Germany by the company’s plants in Mlada Boleslav, Chattanooga, Foshan and Anting. Others will be produced by German plants in Zwickau, Emden, Hannover, Zuffenhausen and Dresden. Plans for the Emden site were confirmed, according to which production of the electric A-SUV ID.Next should start in 2022. A camouflaged version of the ID.Next was already presented at this year’s Internationale Automobil-Ausstellung. A decision about a planned multi-brand plant is scheduled to be made by the end of the year.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
3.212 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 ... 157 158 159 160 161 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
865,36  0,00  0,00%  18 apr
 Germany40^ 17.751,90 -0,48%
 BEL 20 3.826,58 0,00%
 Europe50^ 4.919,39 -0,35%
 US30^ 38.013,46 0,00%
 Nasd100^ 17.548,80 0,00%
 US500^ 5.049,25 0,00%
 Japan225^ 38.001,71 0,00%
 Gold spot 2.383,12 +0,16%
 EUR/USD 1,0633 -0,10%
 WTI 82,08 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

Dalers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront