Broekers-Knol. Op Asielzaken terecht gekomen. Bewonderenswaardig, gelet op haar hoge leeftijd. Maar heeft zij kennis van zaken? En vervolgens ook bestuurlijke "power"?
Mij niet gebleken dat zij vóór haar Eerste Kamer-voorzitterschap werkzaam is geweest in de sector of daarmee enige ervaring of belangstelling voor had. Blijkens haar CV op internet is zij lang verbonden geweest aan de universiteit Leiden.
Heel veel bestuurlijke ervaring kan ik ook niet in haar CV lezen, zeker niet in uitvoerende zin en op enig niveau.
Gisteren begrotingsdebat Justitie met onder anderen Broekers-Knol. Kraan instromers staat wagenwijd open, men komt in langlopende procedures, ook als men volstrekt kansloos is. Men heeft aanspraak op "dwangsommen" ten laste van de Nederlandse Staat als de IND door werkdruk en door rekwerk te langzaam is. Crimineel gedrag? Niets aan te doen, geen straf, geen vervroegde uitzetting. Teruggekeerde IS-ers? Niets aan te doen.
Praktische problemen (te weinig IND'ers). Vooral juridische problemen: Europese regelgeving in de weg, andere supranationale bezwaren. En Nederland is een rechtsstaat.
Wel probeert de Staatssecretaris gratis rechtshulp in de eerste fase weg te halen, maar daarover zijn externe rapporten verschenen, die mevrouw absoluut niet wilde openbaren, tot indiening van haar voorgenomen AMVB-voorstel. Nee, ze had niets te verbergen. De Tweede Kamer bleef aandringen op openbaring en kreeg met pijn en moeite haar zin. Wat bleek, heel verrassend: die rapporten waren uiterst kritisch over haar voorgenomen plan. Wat een afgang!
Om over het niet ontvangen worden in Marokko maar te zwijgen. Buitenlandse Zaken had haar meegedeeld dat geen gesprek mogelijk was. Je zou denken: vraag even wat de reden is, en als die geen inhoud heeft, ga op de trom slaan. Maar nee, Broekers-Knol neemt het voor kennisgeving aan, doet niks, en zo verstrijkt weer een half jaartje zonder actie.
Lame duck, en good luck Nederland.