TomTom « Terug naar discussie overzicht

Tomtom december '19...het kan vriezen of dooien ;-)

962 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... 45 46 47 48 49 » | Laatste
marathon 11
0
quote:

Brouwer285 schreef op 18 december 2019 16:41:

@ boem, dat toekomstige verdienmodel van 5 euro per aandeel mag waar zijn, maar indien de founders daar ook in geloven zouden ze het tegen deze niveaus direkt van de beurs trekken.
Zo eenvoudig ligt dat niet!!
Riep HG niet een tijd geleden dat men na ging denken als er 10 miljard werd geboden.
TT is een beetje vergelijkbaar met USG P. Koers liep gestaag omlaag terwijl het bestuur al ruim een jaar voor het bod in gesprek was. Nu zie ik een vergelijkbare situatie bij TT.
Geen handel en al helemaal geen echte handel maar wel steeds lagere koersen. Soms een onverwachte opleving en weer terug omlaag. Als ik TT met bijv Altice vergelijk dan zie ik bij Altice enorme schulden, enorme immateriële activa, negatieve cash flow en ik geloof zelfs nog steeds een negatieve interinsieke waarde maar de koers is vanwege een aantal verkopen wel x 4 opgelopen.
Nu al bijna op €6. Is TomTom dan niet een klein beetje ondergewaardeerd?
Brouwer285
0
Ja maar marathon, als je nou 330 milj binnen krijgt uit de verkoop van TTT, en je meent dat het bedrijf TT 8 keer zoveel waard is dan de markt er nu voor geeft. Wat houd je dam tegen om je belang uit te breiden?
[verwijderd]
0
Koers beweegt flink heen en weer
Meestal voorbode van groot nieuws
Ik verwacht het deze week nog
Ja dit bedrijf is veel meer waard dan de koers nu het DUBBELE
tatje
0
Harold en Corinne hebben iets meer dan 24 miljoen aandelen.

Bod van 20 zou betekenen, dat de fam Goddijn 480 miljoen krijgt min 25% aanmerkelijk belang, is 360 miljoen.

"Da lachen ja die Hühner"
Wereldbelegger
0
Dank voor onderstaand overzicht

quote:

DoubleJ schreef op 18 december 2019 16:30:

[...]

www.grootaandeelhouders.nl/aandelen/t...

Harold Goddijn meldt een belang van 12,00% in TomTom 16-12-2009
Corinne Goddijn-Vigreux meldt een belang van 11,95% in TomTom 01-01-2012
P.A. Geelen meldt een belang van 11,87% in TomTom 01-01-2012
P.F. Pauwels meldt een belang van 11,87% in TomTom 01-01-2012
BNP Paribas Investment Partners meldt een belang van 2,29% in TomTom 09-04-2014
Stichting Continuïteit TomTom meldt een belang van 100,00% in TomTom 23-04-2013
Highclere International Investors meldt een belang van 2,91% in TomTom 23-04-2015
UBS Group meldt een belang van 2,91% in TomTom 30-04-2015
John H.H. de Mol meldt een belang van 5,10% in TomTom 04-08-2015
Flevo Deelnemingen IV meldt een belang van 4,99% in TomTom 04-10-2016
FIL Limited meldt een belang van 2,91% in TomTom 08-05-2018
DNB Asset Management meldt een belang van 3,05% in TomTom 27-09-2019

Totaal 12 + 11.95 + 11.87 + 11.87 + 2.29 + 2.91 + 2.91 + 5.1 + 4.99 + 2.91 + 3.05 = 71.85 % * 132 = 37 Milj freefloat ???

Stichting Continuïteit TomTom niet opgenomen = 100% mogelijkheid opvragen aandelen tbv stemrecht ?????

www.afm.nl/nl-nl/professionals/regist...

www.iex.nl/Forum/Topic/1227340/TomTom...

marathon 11
0
quote:

Brouwer285 schreef op 18 december 2019 17:01:

Ja maar marathon, als je nou 330 milj binnen krijgt uit de verkoop van TTT, en je meent dat het bedrijf TT 8 keer zoveel waard is dan de markt er nu voor geeft. Wat houd je dam tegen om je belang uit te breiden?
Dan kan toch ook door aandeleninkoop uit de cash en die doorhalen waardoor hun belang procentueel oploopt.
Zij gaan echt niet leveren van hun porto.
marathon 11
0
Wederom een geregisseerde eindveiling.
Weinig in de bied dan heel veel in de laat waardoor er per saldo meer stukken worden opgepikt tegen lagere kosten. Bij de eindveiling kun je de koers pas echt beïnvloeden als je het progje het werk laat doen.
tatje
0
Dit lijkt me zinvoller :-)

De founders 44%
Morningstar 15%
John de mol 5,1% kan ook 9,99% zijn.
DNB 3,01% kan ook al 4,99% zijn.
De pontjes kan 0 zijn, waar is belang flevo naar toe ! maar kan ook 4 kinderen a 1,25% zijn per kind maar ook 2,99% per kind zijn totaal 12%
8 mei 2018 Fil 2,91% kan 2,99% zijn, maar ook 0 zijn.
30 jan 2015 UBS 2,91% kan 2,99% zijn, maar ook 0 zijn.
23 april 2015 Highclere 2,91% kan 2,99% zijn, maar ook 0 zijn.
9 april 2014 BNP 2,29% kan 2,99% zijn, maar ook 0 zijn.
Fam en vrienden 10%
Medewerkers 10%
Rest onder de 3%, misschien ook nog 10%
Wij 2 a 3%.

Zeg het maar !
vreemdvermogen
0
Wat bepaalt nou welke stukken in de Free Float zitten en welke niet. Als bijv. JdM aandelen wil verkopen kan ie dat toch ook via de beurs doen.
rjohnson
0
Als iemand een bod doet op die Freefloat van 55,1% dat dan de overige aandeelhouders moeten volgen?
Of zie ik dat verkeerd?

quote:

Wereldbelegger schreef op 18 december 2019 13:17:

MAJOR SHAREHOLDERS STRUCTURE
Founder - Harold Goddijn 14,868,609 11.2%
Founder - Corinne Vigreux 14,794,217 11.2%
Founder - Peter-Frans Pauwels 14,702,531 11.1%
Founder - Pieter Geelen 14,140,030 10.7%
58,505,387 44.2%

Free Float 72,985,821 55.1%
Treasury Shares* 875,464 0.7%
Total Shares 132,366,672 100.0%

Data as of 30 November 2019.
*Treasury shares are related to the TomTom share buyback programme announced on 19 September 2017.

bron:
corporate.tomtom.com/investors/shareh...

tatje
0
SD maps for ever :-)

JV 2018.

As we move into a more automated driving
experience, SD Maps, navigation and online
services, such as traffic information, will continue
to be sourced by OEMs. Our expectation is that
even at Level 5, where the vehicle will drive itself,
we see opportunities to continue to provide
our current portfolio of maps, navigation and
online services, as the passengers will continue
to need to locate themselves and interact with
the machine responsible for driving.

Heb je geen stuur, wil je toch weten waar je bent :-)
[verwijderd]
3
quote:

pwijsneus schreef op 18 december 2019 10:59:

[...]

Ook de backlog, of orderportefeuille die wordt gecommuniceerd, dat is enkel met de kennis van nu. Daar kan in werkelijkheid nog waarde aan worden toegevoegd, maar we hebben vorig jaar ook gezien dat met hetzelfde gemak er contracten worden ingetrokken.

Geen meervoud. Alleen Volvo heeft een contract ter waarde van 50 miljoen opgezegd. De intrede van Google is jammer, maar het was onvermijdelijk. De consument bepaalt wat ze gebruiken en dat zijn geen verouderde systemen van de autofabrikant.

Backlog laat zien dat SDmaps in Automotive in ieder geval het huidige omzetniveau weet vast te houden. Ik denk dat TomTom die onderkant vrij goed kan inschatten. Ontbinden van contracten zal niet dagelijkse kost zijn en er komen met zekerheid contracten bij. Mijns inziens een solide backlog.

Uiteindelijk zijn de SDmaps gelul in de marge. De relevantie voor TomTom valt of staat met een significant marktaandeel in HDmaps. Eerste contracten in 2019 zijn gesloten. Contracten van +/- 10 jaar en TomTom zit echt heel diep in het ecosysteem.

Daarnaast kan Enterprise de stabilisatie in SDmaps eventueel opvangen. Google heeft daar de prijzen significant laten stijgen en met Azure Maps lijkt TomTom in dat onderdeel momentum te hebben. Locatie is booming. Met of zonder Apple.

Ken het contract met Apple niet, maar ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen. Apple is bij uitstek het bedrijf dat (gezien de hoeveelheid data van IOS) eigen kaarten kan maken, maar de extra data van TomTom zal een kwlaiteitsboost aan de maps blijven geven. Die paar tientjes kleingeld nemen ze dan voor lief.

De data is uiteindelijk ook de verzekering die wij hebben voor het risico. Linksom of rechtsom, de aandeelhouderswaarde komt er vanzelf uit. De FFF zal er alles aan doen om bij een mogelijke disruptie de data voor goed geld te verkopen. 2miljard is dan niks.
boem!
1
AB @vCalker

Ik probeer altijd zoveel mogelijk weg te blijven van de confirmation bias.

Het enkel uitdelen van AB's omdat het de eigen gedachten reflecteert is mi niet zo waardevol.

Waarom ik een AB heb gegeven aan deze post is gelegen in het feit dat in een relatief kort stukje tekst alle kernpunten van TT samenkomen.

De verworven positie binnen A&E door haar SDmaps, waarbij zowel A als E een beloftevolle toekomst hebben.
Automotive met haar backlog van 1,6 miljard waarvan 235 mio al is uitgefactureert en bijna volledig bestaat uit SDmaps gerelateerde omzet.
Ik ben het met vCalker eens dat een fabricant die kiest voor een leverancier van HDmaps feitelijk een 10 jaar contract tekent, toch heb ik de indruk dat TT deze contracten opneemt in haar backlog voor 1 jaar omdat het JAARcontracten betreft.
Waar het omgaat is, dat de SDmaps inderdaad gelul in de marge zijn.
De belofte om succesvol te zijn op dat terrein heeft TT al ingevuld maar heeft niet kunnen leiden tot substantiele winsten.

Die potentie heeft HD=maps wel en daar is het wachten op, indien het lukt hebben de FF een excellent resultaat gescoord en indien het onverhoopt niet mag lukken zijn er altijd nog de data als verzekering.
Indien men besluit tot die voortijdige verkoop tegen 2 miljard is TT inderdaad een dode belegging gebleken met een IPO tegen 17,50 en een vertrek van de beurs tegen 20 euro.

boem!
0
quote:

Brouwer285 schreef op 18 december 2019 17:44:

investors.morningstar.com/ownership/s...
Uit deze link blijkt dat er onder major shareholders nog eens een dikke 15 mio aandelen uitstaan die men op grond van BAH heeft verworven, dat het vertrouwen onder deze aandeelhouders niet is geslonken blijkt uit de met ruim 1 mio toegenomen positie.

Op grond daarvan meen ik te mogen opmerken dat het aantal "handelaren" in het aandeel hier op het forum zwaar in de meerderheid zijn tov de BAH belegger en dat daardoor ten onrechte de indruk ontstaat dat TT niet voldoet aan de verwachtingen.

De FFF maken met hun +50% belang geen aanstalten om hun belegging te kapitaliseren en de overige major shareholders die ook een belang hebben (en opbouwend) van meer dan 10% verklaren in wezen hetzelfde.

Ook ik behoor tot de groep BAH beleggers die op grond van de "toekomstverwachtingen" mbt de FCF momenteel uiterst relaxed in het aandeel TT zit.
Het interesseert mij geen bal wat de koers van het aandeel doet de komende 12-18 maanden als ik maar een bevestiging krijg van de voortgang in het vergezicht.

De koers wordt nl bepaald door de markt en die markt wordt gestuurd door de analisten met hun koersdoelen enkel en alleen omdat zij op basis van hun trackrecord grote groepen "volgers" hebben die vraag en aanbod leveren in het bewuste aandeel.
Een saillant voorbeeld is Tesla waar er in mei door Morgan Stanley een worse case scenario voor Tesla werd uitgerold op basis van vermeende bewegingen die uiteindelijk resulteerde in een duik naar 170 dollar.
Het is opmerkelijk dat dezelfde analist nog geen zes maanden later een ander vermeend succes weet te zien in het energie-gedeelte bij Tesla wat nu weer leidt tot een jump naar 400 dollar.
Je kan je afvragen wat de achterliggende bedoeling is van dergelijke adviezen en wat het Morgan Stanley werkelijk oplevert. Feit is, dat de "volgers" aangeven dat Morgan het "goed" heeft gezien.
Ik voel mij veel geruster bij een fundamentele analyse die probeert de toekomstige FCF te bepalen van enig bedrijf omdat de FCF de enige aandeelhouderswaarde is die telt dan maar klakkeloos de adviezen te volgen van de analisten met als mogelijke reden eigen gewin voor de verstrekker van het gegeven advies of door de uit te keren reeds behaalde FCF vanuit het verleden als maatstaf te nemen voor mijn belegging.

Waar het bij Tesla nog uiterst onzeker is waar de koers uiteindelijk landt is het voor mij een raadsel hoe analisten een bedrijf als Takeaway beoordelen.
Kan iemand mij verklaren waarom dit bedrijf momenteel een aandeelhouderswaarde van 90 euro rechtmatig toekomt.


holenbeer
1
quote:

vCalker schreef op 18 december 2019 22:35:

[...]

Geen meervoud. Alleen Volvo heeft een contract ter waarde van 50 miljoen opgezegd. De intrede van Google is jammer, maar het was onvermijdelijk. De consument bepaalt wat ze gebruiken en dat zijn geen verouderde systemen van de autofabrikant.

Backlog laat zien dat SDmaps in Automotive in ieder geval het huidige omzetniveau weet vast te houden. Ik denk dat TomTom die onderkant vrij goed kan inschatten. Ontbinden van contracten zal niet dagelijkse kost zijn en er komen met zekerheid contracten bij. Mijns inziens een solide backlog.

Uiteindelijk zijn de SDmaps gelul in de marge. De relevantie voor TomTom valt of staat met een significant marktaandeel in HDmaps. Eerste contracten in 2019 zijn gesloten. Contracten van +/- 10 jaar en TomTom zit echt heel diep in het ecosysteem.

Daarnaast kan Enterprise de stabilisatie in SDmaps eventueel opvangen. Google heeft daar de prijzen significant laten stijgen en met Azure Maps lijkt TomTom in dat onderdeel momentum te hebben. Locatie is booming. Met of zonder Apple.

Ken het contract met Apple niet, maar ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen. Apple is bij uitstek het bedrijf dat (gezien de hoeveelheid data van IOS) eigen kaarten kan maken, maar de extra data van TomTom zal een kwlaiteitsboost aan de maps blijven geven. Die paar tientjes kleingeld nemen ze dan voor lief.

De data is uiteindelijk ook de verzekering die wij hebben voor het risico. Linksom of rechtsom, de aandeelhouderswaarde komt er vanzelf uit. De FFF zal er alles aan doen om bij een mogelijke disruptie de data voor goed geld te verkopen. 2miljard is dan niks.
Prachtige samenvatting. Meer hoef je niet te weten. Misschien nog een keer herhalen dat HERE fors verlies draait. Enige dat onzeker is, is of de reguliere aandeelhouder er niet uitgezet wordt.
marathon 11
0
7 x 349 in bied en laat. Meer dan een bevestiging dat hier geen particulier bij betrokken is hoef je niet te verwachten. Allemaal een fijne dag verder
tatje
2
Is het volgende allemaal toeval.

- 28 maart 2018 TT roept hulp in van de DB om te helpen bij een mogelijke verkoop van het hele bedrijf of een minderheids aandeel.
- Amsterdam, 28 March 2018 – In reaction to market rumours, TomTom (TOM2) denies it has engaged a financial advisor to look for potential buyers.

- mei 2018 Azure maps effectively Tom Tom ziet het levenslicht.
- 18 juni 2018 Tim Cook bezoekt Amsterdam
- 30 juni 2018 Apple Maps wordt compleet vernieuwd

www.marketingtribune.nl/online/nieuws...

www.iculture.nl/uitleg/apple-maps/

Maar rijstrookbegeleiding is toch van Tom Tom.

Mei 2018 azure maps
18 juni 2018 CEO van Apple Tim Cook in Amsterdam
30 juni 2018 Apple gaat zelf kaarten maken.

Voor mij, hangen die 3 dingen samen :-)

Heeft iemand in mei 2018 ergens gelezen, dat TT in Azure maps zo prominent was.
Nee, we hoorden het pas echt op de CMD sept 2019 van Chris Pendleton, hoofd Azure maps.

Azure gaat dit jaar al naar de 50 miljard dollar omzet.

Azure bestaat uit 3 onderdelen en Azure maps is er 1 van :-)

Mijn mening.

- Apple blijft TT basis kaarten afnemen.
- toeval dat Tim Cook in Amsterdam was, nee !
- Tim Cook, weet dat de strijd om TT, door Microsoft wordt gewonnen.

Willem Strijbosch.
60% marktaandeel in toegekende HD deals gemeten naar het auto volume.
Tja, alleen in China Baidu en japan Zenrin maken ze zelf HD kaarten met de techniek van TT.

4 van de 5 top 5 wereld oems werken met HD van TT.

Top 5
Toyota
Volkswagen
RNM
PSA en FCA

de eerste 3 zitten ook in Microsoft connected vehicle platform en PSA en FCA zijn zo wie zo TT minded.

Gaan we de cash bewaren, dan hebben we eind 2021 al zeker 600 miljoen.
Deferred automotive eind 2019 al 256, verwacht eind 2021 zeker 400 miljoen.

Ik las weer 20 euro per aandeel.

22 miljoen aandelen voor Harold en Corinne is dan 440 min 25% aanmerkelijk belang is 330.

Never.

Harold en Corinne willen minimaal in het miljardairslijstje.
Drinken ten slotte Thee met Tim Cook en Bil gates en Jeffrey Preston Bezos.

Dat ga je toch niet opgeven voor 20 euro :-)

Prettige dag verder en zal ook es naar de koers kijken.

bert190
0
quote:

marathon 11 schreef op 19 december 2019 09:03:

7 x 349 in bied en laat. Meer dan een bevestiging dat hier geen particulier bij betrokken is hoef je niet te verwachten. Allemaal een fijne dag verder
Volledig akkoord. iets - iemand houdt TT in "bedwang".....
Black Money
0
quote:

boem! schreef op 19 december 2019 01:39:

[...]

Ik voel mij veel geruster bij een fundamentele analyse die probeert de toekomstige FCF te bepalen van enig bedrijf omdat de FCF de enige aandeelhouderswaarde is die telt dan maar klakkeloos de adviezen te volgen van de analisten met als mogelijke reden eigen gewin voor de verstrekker van het gegeven advies of door de uit te keren reeds behaalde FCF vanuit het verleden als maatstaf te nemen voor mijn belegging.

Misschien een stomme vraag en komt van iemand zonder boekhoudkundige achtergrond maar wat zit er precies in de Free Cash Flow?

(natuurlijk heb ik gegoogled maar kom er niet helemaal uit :) )
962 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... 45 46 47 48 49 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront