Tesla Motors Inc. « Terug naar discussie overzicht

Tesla blow-off

7.729 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 ... 383 384 385 386 387 » | Laatste
löngterm
0
Ook nog steeds geen update op het short register nu al bijna 2 weken later dan het standaard schema... Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
www.nasdaq.com/market-activity/stocks...
Dutcheon
0
quote:

Skater schreef op 24 januari 2020 14:34:

Volkswagen komt er wel. Ze hebben een goede strategische partner in Rimac die ook al bij Hyundai/Kia in de keuken stond, toch efficiëntiekanonnen. En dat helpt ontzettend bij productiekosten van een wagen met bepaalde actieradius.
Die ID.3 wordt geen zuipschuit, zijn de eerste testberichten. Een prima wagen voor 60% van een ongeveer vergelijkbare Tesla. Wat de Tesla extra biedt is franje, geen noodzaak.

Natuurlijk wel heel fijn voor Tesla zo hoog geprijsd te zijn. Van aandelenuitgifte zijn ze niet verlegen en kapitaal aantrekken is daarmee heel goedkoop. En zij hebben minder oud zeer als blok aan het been. Solar City moet zich nog gaan terugbetalen alleen.
Die ID3 word zeker bruikbaar.... echter deze zomer hebben hordes model-3 rijders reeds ervaren hoe goed de superchargers van Tesla werken en geintegreerd zijn in de navi. OA in Frankrijk en Duitsland zijn er elke 80km wel chargers. Je hoeft je dus zelfs niet druk te maken als je een uurtje eerder toch al moet plassen ;)

Vergeet dat maar met de ID-3 de actieradius is er wel maar het laadnetwerk ontbreekt nog volledig. zomaar een paar superchargers hier en daar is zo'n reis zonder Tesla superchargers alleen weggelegd voor de echte avonturiers!

Ook ik ben met mijn model-s uit 2013 in de zomer van 2018 al naar Italië gereden. Met 260.000km op de teller kan ik nog ongeveer 260-280km tussen de stops halen. Sluit goed aan bij de stops die ik toch al moet maken met de kids.
Vroeger deed ik een rit van 1100km in 8uur. Sinds de kinderen is dat 12-13 uur geworden en in die tijd sta ik zoveel stil dat ik steeds met 20-30min de accu vol genoeg heb om bij de volgende stop te komen.
Oja ook dit jaar de Range Rover thuis gelaten en met de Tesla op vakantie geweest. Heb voor 20 euro stroom geladen, totaal bijna 3800km gereden. (ik laad met de classic p85 gratis bij de tesla superchargers).

Met de Range Rover diesel had ik zo'n 700 euro aan diesel verstookt.
löngterm
0
De veronderstelling dat een ID 3 voor de prijs van 60% van een vergelijkbare Tesla bestaad is natuurlijk al onzin. In vrijwel geen enkele manier gaat de ID 3 gelijk zijn aan een Tesla. Of we het nou hebben over software, FSD, Safety, Range, Merk, Entertainment, oplaad infrastructuur of snelheid. De Tesla staat op alle vlakken ver voor op de nog niet te kopen ID 3.

Desondanks lijkt het er zeker op dat de ID 3 een prima auto wordt die echter gericht is op een andere doelgroep die het prijskaartje van de Tesla niet op tafel kunnen leggen. Maar echt oordelen doe ik nog niet tot dat dat ding een jaar lang te koop is en de reviews binnen zijn met ECHTE specs.
alexnr75
0
quote:

löngterm schreef op 27 januari 2020 12:37:

De veronderstelling dat een ID 3 voor de prijs van 60% van een vergelijkbare Tesla bestaad is natuurlijk al onzin. In vrijwel geen enkele manier gaat de ID 3 gelijk zijn aan een Tesla. Of we het nou hebben over software, FSD, Safety, Range, Merk, Entertainment, oplaad infrastructuur of snelheid. De Tesla staat op alle vlakken ver voor op de nog niet te kopen ID 3.

Desondanks lijkt het er zeker op dat de ID 3 een prima auto wordt die echter gericht is op een andere doelgroep die het prijskaartje van de Tesla niet op tafel kunnen leggen. Maar echt oordelen doe ik nog niet tot dat dat ding een jaar lang te koop is en de reviews binnen zijn met ECHTE specs.
De enige opmerking die ik hierover wil maken dat je in privé de ID3 zonder problemen aan kan kopen omdat de service gegarandeerd is. Een Tesla in privé is een te groot risico.
[verwijderd]
0
quote:

Skater schreef op 27 januari 2020 13:03:

Oops, $544, wat is er aan de hand?
Er is net een correctie in de wereldwijde markt begonnen...
löngterm
0
quote:

Skater schreef op 27 januari 2020 13:03:

Oops, $544, wat is er aan de hand?
Een high risk aandeel in een beurs die niet met een 0 voor de komma handeld.
löngterm
0
quote:

alexnr75 schreef op 27 januari 2020 12:50:

[...]

De enige opmerking die ik hierover wil maken dat je in privé de ID3 zonder problemen aan kan kopen omdat de service gegarandeerd is. Een Tesla in privé is een te groot risico.
Dat is zeker een valide punt!
[verwijderd]
0
ID.3 hoeft helemaal niet op elke manier gelijk te zijn aan Tesla.
Een goede Volkswagen zijn volstaat. En het wordt de eerste BEV van een groot merk dat niet extra kost tov de ICE en PHEV van hetzelfde formaat.
Het is een bruikbare auto waar je prima mee kunt reizen. Superchargers zijn een leuke extra voor Tesla rijders, maar totaal niet meer nodig binnenkort.

Toen Tesla nieuw aan het firmament was, hoorde je van fanboys dat reizen toch amper een paar dagen per jaar gebeurt, dat je een beetje laadtijd maar over moet hebben voor het redden van Moeder Aarde voor het nageslacht.
Nu Tesla gegroeid is, kun je met andere merken nooit reizen omdat ze vertikken te investeren en alleen olie willen pompen, blablabla.

Verschillende commerciële laadboeren zijn aan het planten. Verschillende merken hebben wagen waar je prima mee kunt reizen. Ze moeten die wagens alleen mondjesmaat de markt op brengen omdat ze anders hun hele merk Osbornen.
Maar zo'n Kona, daar kun je prima mee reizen. En dan nog, als het niet zou kunnen. Rijd je 358 dagen met je kleine accu Ioniq (prima auto) en 1 week per jaar huur je een Tesla voor een uitspatting van consumptiegedreven reizen. Kijk wat je spaart!

Voor 60% van de de instap Model 3 ga je een wagen krijgen die ongeveer even ver gaat op een accu, weinig langer doet over een haastig tripje naar de Alpen, laat staan Zuid-Frankrijk. En niet steeds van die krassen in je lak als je even in het openbaar geparkeerd stond.
Als je bulkt van het geld neem je natuurlijk de Model Y, meer heeft een redelijk mensen nooit nodig. Behalve een extra scherm voor veiligheid en gemak. Mensen met budget voor een Golf Diesel hebben binnenkort de optie de ID.3 te nemen. Is dat goed nieuws of wát?

Tesla zet nu China aan het werk om te ontwerpen wat Model 3 beloofde te gaan zijn: een betaalbare Tesla. Iemand binnen tesla lijkt te hebben onderkend dat ze in hun ontwerpen de klant weleens vergaten en opgescheept zaten met een wagen waar niemand om gevraagd had, vervolgens gekocht door cultleden en belastingontduikers. Gimmicks daar gelaten.
Reële opdracht voor Tesla China kan zijn een ID.3 killer te maken. Iets dat voelt en rijdt als een Tesla maar op geen enkel vlak verliest van ID.3 in het oog van daadwerkelijke consumenten in een realiteit waar aan hun budget meerdere merken zich melden met een klantgericht aanbod.

Berlijn krijgt ook zo'n ontwerpstudio. Misschien geen slecht plan, even een stukje vandaan bij Silicone Valley, in een cultuur waar goede interieuren ontworpen worden. De eerste poging van Porsche was bepaald geen slechte. En dat terwijl Porsche geen belang heeft zo snel mogelijk ICEVs van de weg te concurreren. Ook weten Duitsers iets van performance wagens. Kan, indien niet micromanaged door Musk, heel wat moois opleveren. Ik vermoed dat de nieuwe chairperson hier een handje in heeft gehad, daadwerkelijke zelfopgelegde kansen aanpakken. Die lui in Silicone Valley kunnen een aantal dingen extreem goed, maar zeker niet alles. En het Tesla aanbod heeft dat vanaf dag één gereflecteerd. Benieuwd wat het ontwerpmandaat voor Berlijn mag worden.

Shanghai mag de Tesla voor de Chinese middenstand gaan maken. Mensen daar hebben andere voorkeuren dan hier. Ze willen een lekker zachte achterbank en praktisch ontwerp. Model 3, sec gezegd, is een BMW 3-series met minder bagageruimte, verdeeld over voor en achter. Onderstel en aandrijving, vele systemen, zijn top notch.

Stel nu dat Full Self Driving echt gaan gebeuren. Dan móet je een betaalbare wagen hebben om die sensoren aan te hangen. Met een Model 3 als instapper ga je weinig klanten hebben als locale Chinese merken een minimum voertuigje lanceren met Waymo bv, halve kosten per Robotaxi ritje. Geintegreerd met WeChat. Net zo snel waar je moet zijn, net zo comfortabel.
Heel goed dat Shanghai een betaalbaardere wagen mag gaan maken. Of het goedkoop genoeg wordt om concurrentie met andere merken aan te kunnen is de vraag, of er enige FSD oorlog komt is überhaupt de vraag.
Maar zelfs als rijhulpjes wereldwijd verboden worden, essentieel een betaalbare auto in je vloot te hebben. Die kan later integreren met de grid, je huis, etc.
[verwijderd]
0
Woensdag eranings call. Brace yourselves!
www.marketwatch.com/story/tesla-earni...

Zie ze fluctuaties die bij zo'n call kunnen gebeuren.
Is een hefboom long hebben wel weinig? Misschien dippen ze wel $100 voor er $200 bij komt.
boem!
0
quote:

löngterm schreef op 27 januari 2020 12:02:

Ook nog steeds geen update op het short register nu al bijna 2 weken later dan het standaard schema... Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
www.nasdaq.com/market-activity/stocks...
Heel vreemd inderdaad temeer daar het shortpercentage van geweldig belang is bij de te presenteren cijfers omdat die als een katalisator optreedt voor de koersontwikkeling.
Dutcheon
0
quote:

Skater schreef op 27 januari 2020 13:26:

ID.3 hoeft helemaal niet op elke manier gelijk te zijn aan Tesla.
Een goede Volkswagen zijn volstaat. En het wordt de eerste BEV van een groot merk dat niet extra kost tov de ICE en PHEV van hetzelfde formaat.
Het is een bruikbare auto waar je prima mee kunt reizen. Superchargers zijn een leuke extra voor Tesla rijders, maar totaal niet meer nodig binnenkort.

Toen Tesla nieuw aan het firmament was, hoorde je van fanboys dat reizen toch amper een paar dagen per jaar gebeurt, dat je een beetje laadtijd maar over moet hebben voor het redden van Moeder Aarde voor het nageslacht.
Nu Tesla gegroeid is, kun je met andere merken nooit reizen omdat ze vertikken te investeren en alleen olie willen pompen, blablabla.

Verschillende commerciële laadboeren zijn aan het planten. Verschillende merken hebben wagen waar je prima mee kunt reizen. Ze moeten die wagens alleen mondjesmaat de markt op brengen omdat ze anders hun hele merk Osbornen.
Maar zo'n Kona, daar kun je prima mee reizen. En dan nog, als het niet zou kunnen. Rijd je 358 dagen met je kleine accu Ioniq (prima auto) en 1 week per jaar huur je een Tesla voor een uitspatting van consumptiegedreven reizen. Kijk wat je spaart!

Voor 60% van de de instap Model 3 ga je een wagen krijgen die ongeveer even ver gaat op een accu, weinig langer doet over een haastig tripje naar de Alpen, laat staan Zuid-Frankrijk. En niet steeds van die krassen in je lak als je even in het openbaar geparkeerd stond.
Als je bulkt van het geld neem je natuurlijk de Model Y, meer heeft een redelijk mensen nooit nodig. Behalve een extra scherm voor veiligheid en gemak. Mensen met budget voor een Golf Diesel hebben binnenkort de optie de ID.3 te nemen. Is dat goed nieuws of wát?

Tesla zet nu China aan het werk om te ontwerpen wat Model 3 beloofde te gaan zijn: een betaalbare Tesla. Iemand binnen tesla lijkt te hebben onderkend dat ze in hun ontwerpen de klant weleens vergaten en opgescheept zaten met een wagen waar niemand om gevraagd had, vervolgens gekocht door cultleden en belastingontduikers. Gimmicks daar gelaten.
Reële opdracht voor Tesla China kan zijn een ID.3 killer te maken. Iets dat voelt en rijdt als een Tesla maar op geen enkel vlak verliest van ID.3 in het oog van daadwerkelijke consumenten in een realiteit waar aan hun budget meerdere merken zich melden met een klantgericht aanbod.

Berlijn krijgt ook zo'n ontwerpstudio. Misschien geen slecht plan, even een stukje vandaan bij Silicone Valley, in een cultuur waar goede interieuren ontworpen worden. De eerste poging van Porsche was bepaald geen slechte. En dat terwijl Porsche geen belang heeft zo snel mogelijk ICEVs van de weg te concurreren. Ook weten Duitsers iets van performance wagens. Kan, indien niet micromanaged door Musk, heel wat moois opleveren. Ik vermoed dat de nieuwe chairperson hier een handje in heeft gehad, daadwerkelijke zelfopgelegde kansen aanpakken. Die lui in Silicone Valley kunnen een aantal dingen extreem goed, maar zeker niet alles. En het Tesla aanbod heeft dat vanaf dag één gereflecteerd. Benieuwd wat het ontwerpmandaat voor Berlijn mag worden.

Shanghai mag de Tesla voor de Chinese middenstand gaan maken. Mensen daar hebben andere voorkeuren dan hier. Ze willen een lekker zachte achterbank en praktisch ontwerp. Model 3, sec gezegd, is een BMW 3-series met minder bagageruimte, verdeeld over voor en achter. Onderstel en aandrijving, vele systemen, zijn top notch.

Stel nu dat Full Self Driving echt gaan gebeuren. Dan móet je een betaalbare wagen hebben om die sensoren aan te hangen. Met een Model 3 als instapper ga je weinig klanten hebben als locale Chinese merken een minimum voertuigje lanceren met Waymo bv, halve kosten per Robotaxi ritje. Geintegreerd met WeChat. Net zo snel waar je moet zijn, net zo comfortabel.
Heel goed dat Shanghai een betaalbaardere wagen mag gaan maken. Of het goedkoop genoeg wordt om concurrentie met andere merken aan te kunnen is de vraag, of er enige FSD oorlog komt is überhaupt de vraag.
Maar zelfs als rijhulpjes wereldwijd verboden worden, essentieel een betaalbare auto in je vloot te hebben. Die kan later integreren met de grid, je huis, etc.
Waarom schop je zo erg? Tesla alleen voor de rijken.. subsidietrekkers en belastingontduikers. kommop man doe ff normaal. Een paar duizend man in NL hebben de aanschaf af mogen trekken van hun winst om zo MINDER belasting te betalen. Om nogsteeds een tienvoud te betalen van wat jij bijdraagt....
Ik probeer zelf ook mn best te doen maar voorlopig heb ik nog niet genoeg winst om een tesla zakelijk af te trekken! dan maar prive.
En laten we nu niet beginnen over het mrb voordeel, want het is een druppel op een gloeiende plaat en een goede manier om de mensen in NL langzaam te laten wennen aan EV's.

Die ID3 is met het middelste accupakket straks 8000 euro goedkoper dan de Model3 standard range+ die laatste is echter van meer opties voorzien, heeft dus wel de laadinfra in heel europa (ja ik weet het je vind dat van ondergeschikt belang) en haalt met gemak 50km meer op een accu lading. Tevens heeft de Tesla meer bagageruimte dan de ID-3.

Jij laat het klinken alsof de model-3 20.000 euro meer kost!

Dutchtenor
0
@Skater, goed idee, voor een weekje uitspatting van consumptiegedreven reizen een Tesla huren. Ik neem aan niet zo'n bekraste subsidie slurpende voor de belasting ontduikende elite Model 3, die sowieso to krap is om meer dan 1 volwassene te vervoeren zonder overlijdens- en gezondheidsrisico's. Tik maar in in Google, al vanaf € 250,- per dag te huur, max 100km. Goed plan.
[verwijderd]
0
quote:

Dutchtenor schreef op 27 januari 2020 14:36:

@Skater, goed idee, voor een weekje uitspatting van consumptiegedreven reizen een Tesla huren. Ik neem aan niet zo'n bekraste subsidie slurpende voor de belasting ontduikende elite Model 3, die sowieso to krap is om meer dan 1 volwassene te vervoeren zonder overlijdens- en gezondheidsrisico's. Tik maar in in Google, al vanaf € 250,- per dag te huur, max 100km. Goed plan.
Die maffe huurprijzen blijven heus niet als ze gewoon blijven verkopen als ze doen. En ze niet voornamelijk meer naar zakelijke leasers gaan.
Ik had ook kunnen zeggen een Passat dieseltje, maarja, dat wordt dan vast niet goed ontvangen.

Iemand een idee waarom TSLA down is? Mee met de markt, of gaan we Corona de schuld geven van de een veel grotere crash dan wat tech stocks?
löngterm
0
quote:

Skater schreef op 27 januari 2020 14:52:

[...]
Die maffe huurprijzen blijven heus niet als ze gewoon blijven verkopen als ze doen. En ze niet voornamelijk meer naar zakelijke leasers gaan.
Ik had ook kunnen zeggen een Passat dieseltje, maarja, dat wordt dan vast niet goed ontvangen.

Iemand een idee waarom TSLA down is? Mee met de markt, of gaan we Corona de schuld geven van de een veel grotere crash dan wat tech stocks?

Tesla heeft een enrom hoge beta, al helemaal wanneer je na gaat dat de market cap al zo'n 100 miljard is. Kortom een plus of min van 5% is business as usual in de afgelopen maanden. Of je het nu corona, winstneming, of correctie noemt wordt het niet anders van
voda
0
Lamborghini patenteert licht alternatief voor zware accu’s

Lamborghini heeft samen met een Amerikaans onderzoeksinstituut een manier gevonden om elektrische energie op te slaan in supercondensatoren. Deze zijn licht én supersnel oplaadbaar.

Erik Kouwenhoven 27-01-20, 20:00 Laatste update: 20:33

Lamborghini wil wel elektrische auto’s maken, maar zag tot nu toe weinig heil in het bouwen van een auto met loodzware accu’s. En dus klopten ze een aantal jaar geleden aan bij het Massachusetts Institute of Technology (MIT) om te proberen met zogeheten supercondensators dit probleem op te lossen.

Bij een supercondensator wordt de elektriciteit niet opgeslagen in accu’s, maar in (delen van) de carrosserie zelf. De techniek is niet nieuw, maar Lamborghini en het MIT zijn er naar eigen zeggen wel in geslaagd om de capaciteit ervan te verdubbelen.

De samenwerking met het MIT leidde eerder al tot de bouw van de Lamborghini Aventador, die gebruikmaakt van supercondensatoren om het start-stopsysteem pijlsnel te laten functioneren.

Samen met MIT ontwikkelde Lamborghini twee jaar geleden de elektrische supercar Terzo Millenio. © Lamborghini

In het studiemodel Terzo Millennio uit 2017 liep Lamborghini al vooruit op de techniek. In dit model maken supercondensators deel uit van de carrosserie van de auto, wat extra gewicht en ruimte scheelt. Volgens Lamborghini is de toepassing veelbelovend als vervanging van accu’s voor elektrische auto’s. Het Italiaanse merk heeft de techniek gepatenteerd, maar niet bekendgemaakt wanneer deze productierijp is.

www.ad.nl/auto/lamborghini-patenteert...
Bijlage:
voda
0
De jacht naar kobalt waar geen bloed aan kleeft

Na een golf aan negatieve publiciteit en onder druk van rechtszaken proberen autofabrikanten en elektronicafabrikanten uit alle macht aan 'ethisch' kobalt voor hun batterijen te komen. Maar analisten waarschuwen: de wereld is nog niet van het met de hand gedolven kobalt uit Congo af.

Een opmerkelijk bericht begin deze maand: Tesla zou met grondstoffengigant Glencore onderhandelen over de levering van kobalt. De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's zou de levering van het metaal aan de spiksplinternieuwe Tesla-fabriek in het Chinese Shanghai voor de komende jaren veilig willen stellen, zo meldden persbureau Bloomberg en de Financial Times.

Opmerkelijk, want op dit moment lijkt er allesbehalve een tekort aan kobalt. De prijs voor de grondstof is na een spectaculaire stijging juist weer ingestort. Bovendien was het uitgerekend Tesla dat al bijna twee jaar geleden beloofde een batterij te ontwikkelen waar geen of nauwelijks kobalt voor nodig is.

BMW

Tesla is niet het enige bedrijf dat de levering van kobalt probeert vast te leggen. Eerder sloot het Duitse BMW al een soortgelijke deal met Glencore, dat zijn hoofdkantoor in Zwitserland heeft. Dat kobalt zou uit een mijn van Glencore in Australië moeten komen.

'Ik verwacht dat de vraag naar kobalt weer zal toenemen', zegt George Heppel, analist bij CRU Group, een bedrijf dat de markten voor grondstoffen analyseert. 'Wanneer precies hangt van de snelheid van de opmars van de elektrische auto af. Maar het is zeker niet denkbeeldig dat over een paar jaar weer enorme tekorten ontstaan.'

Contract

Met een langjarig contract is Tesla dan in ieder geval verzekerd van genoeg kobalt. Bovendien is er sinds kort een flink deel van het aanbod van de markt af. Glencore sloot vorig jaar één van zijn twee mijnen in Congo, in afwachting van betere prijzen. Een mijn weer opstarten kost tijd, dus dat zou ook bij kunnen dragen aan een tekort.

Maar er speelt er nog iets anders mee, wat misschien nog wel veel belangrijker is: hoe zorgt Tesla er voor dat er geen bloed kleeft aan de accu's die in de auto's worden gebruikt?

Rechtszaak tegen Tesla en Apple

In december werden Tesla, Apple, Alphabet (het moederbedrijf van Google), Dell en Microsoft voor de Amerikaanse rechter gesleept door mensenrechtenorganisatie International Rights Advocates vanwege de batterijen — waar kobalt in zit — die ze gebruiken. De techbedrijven zouden meewerken aan en aanzetten tot extreem misbruik van kinderen die kobalt delven in Congo, soms met de dood tot gevolg. Het Afrikaanse land is met afstand de grootste leverancier van kobalt. Meer dan de helft van het op wereld gedolven kobalt is afkomstig uit Congo.

'Door een deal met Glencore is Tesla verzekerd van kobalt uit een grote, industriële mijn van een bedrijf met het hoofdkantoor in Europa. Dat kan een manier zijn om te voorkomen dat Tesla met de hand gedolven kobalt uit Congo moet kopen,' zegt Heppel. En dus zijn imago van 'duurzaam' hoog kan houden.

Creuseurs

Het kobalt uit de Democratische Republiek Congo is regelmatig in opspraak . Naar schatting 20% van het kobalt uit het land wordt met de hand gedolven. Dat gebeurt in uiterst primitieve omstandigheden, met amateuristisch aangelegde mijnen die regelmatig instorten. De 'creuseurs' (gravers in het Frans) zoals dit beroep in Congo heet, graven vaak clandestien, op het terrein van de grote mijnbouwers die met graafmachines werken. Volgens schattingen van de Congolese overheid zijn er zo'n 150.000 kobalt-gravers actief in Congo, waaronder ook jonge kinderen.

Volgens International Rights Advocates is het kobalt van die creuseurs uiteindelijk ook in de batterijen van de techfabrikanten terechtgekomen. Dat maakt hen in de ogen van de organisatie medeschuldig aan de ellende van de 'artisanale' mijnwerkers in Congo.

International Rights Advocates staat niet alleen in die claim. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso) publiceerde recent nog een rapport waarin het alle betrokken partijen waarschuwde voor de risico's van het in Congo gedolven kobalt. Volgens de organisatie wordt het kobalt van de creuseurs vermengd met dat van de grote, industriële mijnbouwers die met grote graafmachines te werk gaan.

Tussenoplossing

Een paar dagen voordat de Amerikaanse mensenrechtenorganisatie de aanklacht tegen Tesla en de andere techbedrijven indiende, maakte Glencore bekend in een project voor responsible sourcing te stappen. Samen met andere bedrijven wil Glencore transparanter maken waar het geleverde kobalt vandaan komt. Lees: niet van de creuseurs dus.

Glencore ontkent dat het met de hand gedolven kobalt koopt of verwerkt.

Volgens Amnesty International is het boycotten van de Congolese gravers niet de oplossing voor de problemen. De bevolking van het Afrikaanse land is straatarm en de mijnen zijn een manier om geld te verdienen, hoe weinig ook. Ook René Klein, industrieel ecoloog bij de Universiteit Leiden beaamt dat je kobalt uit Congo niet af kunt doen als per se ‘niet duurzaam’. 'Het ligt genuanceerder. Als je per direct zou stoppen met de kobaltwinningen, zouden heel veel gezinnen hun bron van inkomsten kwijtraken. Iets dat indirect weer kan leiden tot bijvoorbeeld meer kindersterfte.'

Amnesty International wijst op de projecten in Congo die de arbeidsomstandigheden voor de creuseurs moeten verbeteren. 'Er zijn verschillende initiatieven om de lokale mensen op een veilige, verantwoorde manier naar kobalt te laten graven', zegt onderzoeker Mark Dummett van Amnesty. 'Die projecten verdienen de steun van de afnemers en de mijnbouwbedrijven.'
voda
0
Deel 2:

'Flexibele schil'

Er is nog een andere reden om de creuseurs aan het werk te houden. Ondanks de opkomst van de elektrische auto is de markt voor kobalt nog relatief klein, en ondoorzichtig. De prijzen zijn nu laag, maar dat kan zo omslaan. Dan zitten de fabrikanten plotseling weer te springen om het met de hand gedolven kobalt.

De Congolezen die met de hand graven, vormen namelijk een soort flexibele schil van de kobaltmarkt. 'Zij zijn de enige die snel de productie kunnen opschalen. Als de prijzen omhooggaan gaan er snel meer mensen delven. Grote mijnen aanleggen of opschalen kost veel tijd', zegt analist Heppel van CRU.

Of Tesla alle hokjes 'duurzaam' of 'ethisch' kan afvinken door zijn kobalt te kopen bij een grote mijnbouwer, blijft nog een vraag. Het Amerikaanse ministerie van justitie onderzoekt momenteel aantijgingen van witwassen en corruptie door Glencore in Venezuela, Nigeria én Congo. Begin december kwam daar nog een onderzoek van de Britse fraudewaakhond Serious Fraud Office bij, ook vanwege omkoping.

Een batterij zonder kobalt?

Over de hele wereld wordt driftig onderzoek gedaan naar een alternatief voor de huidige generatie batterijen. En niet alleen van om van het kobalt af te komen. De zoektocht naar de ultieme batterij moet ook een batterij opleveren die veel lichter is, veel meer energie kan opslaan en veiliger is. De huidige generatie lithium-ion batterijen kan namelijk in brand vliegen, als ze beschadigd raken.

Er wordt dus volop geëxperimenteerd met nieuwe materialen, zoals bijvoorbeeld de lithium-zwavelaccu. Maar de echte doorbraak blijft vooralsnog uit. Wetenschappers verwachten dat de fabrikanten dus nog wel even vast zitten aan het kobalt voor de batterijen.

‘Voor het type batterijen dat wordt gebruikt voor elektrische auto’s is de trend is dat nieuwe batterijen steeds minder kobalt nodig hebben. Het is echter lastig om er helemaal vanaf te komen omdat het een belangrijk element is voor de levensduur van een batterij', zegt Marnix Wagemaker, hoogleraar elektrochemische energie opslag van de TU Delft. 'Daarnaast neemt de vraag naar batterijen door de opkomst van elektrische auto’s alleen maar toe, waardoor kobalt voorlopig nog een belangrijk element blijft in batterijen'.

fd.nl/achtergrond/1332599/de-jacht-na...
Bijlage:
löngterm
1
Over het vervangen van de batterijen voor supercapacitors kan ik enkel zeggen dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat de range goed zal zijn. Een combi van de twee zie ik nog wel heil in maar de energie dichtheid is vele malen lager. Dus zelfs een verdubbeling is nog niet genoeg. Daarnaast houden supercapacitors hun lading slecht vast voor langere tijd. Nu zijn dit minder grote hekelpunten voor een Lambo dan een auto die dagelijks gebruikt wordt, maar toch.
7.729 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 ... 383 384 385 386 387 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 22:00
Koers 155,470
Verschil +0,020 (+0,01%)
Hoog 0,000
Laag 0,000
Volume 306.050
Volume gemiddeld 101.118.222
Volume gisteren 75.580.637

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront