AMG « Terug naar discussie overzicht

AMG - januari 2020

721 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 » | Laatste
herbie bell
1
quote:

Hendrik34 schreef op 28 januari 2020 09:25:

En zoals het behoort te zijn, rood.
Hendrik, ik vermoed dat je geen positie hebt. Als je er één hebt zal het wel een shortpositie zijn. Ik heb daar geen probleem mee, shorten is ook deel van het spel. Maar kan je eens ophouden met iedere keer weer op het forum te duiken als het eens wat minder gaat. Ik krijg de indruk dat je soms (als het eens goed gaat met de koers) dagen aan het stuk verveeld aan je scherm zit zit te wachten om dan weer op te leven als het minder gaat. Je schrijft nooit iets inhoudelijks, alleen dat het slecht gaat aflopen. Het leven buiten is ook mooi, verlaat die stoel!
€URO-Trader
0
quote:

drooglegging1920 schreef op 28 januari 2020 14:55:

Nee Hendrik zit in een park op z'n smartphone met z'n uitkering..
Als hij mij een tikkie stuurt stort ik €22,1, schept een band!
handelsboer
0
Gisteren was een welkome correctie voor shortpartijen, het virus is flink uitgebuit, tja en voor wie rustig is gebleven en niet in paniek verkocht heeft zoals deze partijen graag zien, komen er nu een paar cover dagen de tassen zitten overvol en willen shorters wat verdienen moeten ze terugkopen ook dat hoort bij het spelletje, dus gauw instappen de trein rijdt al, je kan nu nog mee op een tussenstop daarna gaan we flink doorrijden om op tijd te arriveren op de eindbestemming zo rond 23 euro plus minus!
handelsboer
0
tjoeke tjoeke tjoeke zo we tuffen al aardig door, er is nog een lange weg te gaan, wie nog mee wil nu snel instappen!
Jonge_belegger
0
Een grote grijns op mijn gezicht toen vanmorgen H34 weer verscheen. Diverse malen aangetoond een perfecte contra indicator te zijn. Vandaag wederom; we sluiten af op € 21,33. Verder gewoon niet op die 'meneer' reageren. Fijne avond allen!
€URO-Trader
0
(Dankzij) de shorters kan de koers ongecontroleerd naar de €25,- indien de komende cijfers goed zijn. Informatief, zijn de voorraden redelijk weg gewerkt en de afschrijvingen reeds gedaan. AMG staat er nu tov augustus beter voor qua outlook. Krijgen de shorters gelijk dan gaat mijn waardering naar hen uit, echter is de algemene verwachting positief.
handelsboer
0
Met adviezen tussen de 30 en 38, moet 25 minimaal haalbaar zijn, eerst de eerste horde 23 plus de laatste top,
Aandachtige lezer
0
quote:

Michielve schreef op 28 januari 2020 20:29:

Maar ik vrees toch eerst via een lagere koers dan 21 euro.
We houden rekening met een koers van rond de € 18,-. Maar dat lijkt me niet iets om ons zorgen over te maken. Met al het geld dat op de markt zweeft en ergens een plekje zoekt lijkt me een aandeel als AMG aangewezen worden om enige veiligheid te zoeken.
handelsboer
0
Lijkt me onwaarschijnlijk, maar wie in wil stappen hoopt natuurlijk op een daling vandaag, de daling hebben we maandag gehad, de tassen vol verkochte aandelen van de shortpartijen moeten worden teruggekocht anders maken deze partijen geen winst, en ja daar gaat het toch om bij de grote en kleine handelaren zoals ik zo eerlijk wil ik ook wel zijn!
zonnedaal
3
AMG hoopt met Duitse lithium-fabriek Europese 'accucrisis' tegen te gaan

Honderdduizenden elektrische auto’s van VW en Tesla moeten komende jaren uit de fabrieken in Duitsland rollen. Maar kunnen alle benodigde accu’s überhaupt wel worden gebouwd en geleverd?

De Duitse autowereld waarschuwde vorige week bij monde van Michael Brecht van de ondernemingsraad van Daimler nog voor een dreigende ‘accucrisis’ als de massaproductie op gang komt. Volgens analisten ontstaat onvermijdelijk een tekort aan grondstoffen als lithium.

Genade van China
Europese autofabrikanten zijn nu nog overgeleverd aan de genade van leveranciers in China bij de overstap naar elektrische aandrijvingen. De Europese industrie speelt nu geen rol in de productie van accu’s. Daar moet een einde aan komen, willen landen als Duitsland en Frankrijk. Zij steken ruim €3 mrd in de ontwikkeling van accu's voor elektrische auto's. De Europese Commissie gaf vorige maand toestemming voor die staatssteun.

Een stukje van de oplossing voor het Europese accuprobleem komt mogelijk van het in Amsterdam beursgenoteerde metaalbedrijf Advanced Metallurgical Group (AMG). Dat zegt topman Heinz Schimmelbusch in een interview met deze krant. AMG wil de eerste worden die in een Europese fabriek lithium bewerkt, zodat die grondstof op Europese bodem verder tot een accu kan worden verwerkt. De fabriek moet in het Oost-Duitse Zeitz komen.
‘Wij zijn het enige Europese bedrijf met een eigen lithiummijn. Dat is voor autofabrikanten voor de langere termijn ontzettend belangrijk', aldus de topman, die voor het eerst toelichting geeft op het in november aangekondigde bouw van de fabriek.

Primeur AMG
De kosten van de accu vloeien voor een groot deel voort uit de grondstoffen lithium, nikkel en kobalt. AMG wint speciale metalen als lithium uit eigen mijnen en verwerkt die deels in eigen fabrieken.

Met de eigen raffinagefabriek voor verwerking van lithiumconcentraat kan AMG volgens de topman bijdragen aan het politieke doel om ‘een Europees ecosysteem’ voor accu’s op te bouwen. Het onderwerp staat hoog op de Duitse politieke agenda: deze week sprak minister Peter Altmaier van economische zaken nog met 55 Europese bedrijven over de opbouw van accuproductie.

‘Een eigen toeleveringsketen die eindigt in Duitsland is voor autofabrikanten veel minder risicovol dan een keten die loopt via China’, zegt Schimmelbusch. ‘Het is voor een afnemer contractueel beter af te dekken en het politieke risico is geringer. Het is onvergelijkbaar.’

Dat AMG dicht op de Europese eindafnemers komt zou een primeur zijn. Een Europese verwerkingsfabriek is er nu niet. Analist Stijn Demeester van ING ziet een Europese toeleveringsketen voor accu’s ontwikkelen waar AMG ‘een noot in kan spelen.’

Made in Germany
Keuzevrijheid om de toeleveringsketen zelf te organiseren is er nu niet. De prijs maar ook de kwaliteit van grondstoffen gaan volgens Schimmelbusch een sleutelrol spelen in het betaalbaar en veilig maken van de e-auto’s.

‘Kwaliteit wordt steeds belangrijker voor kopers. Als toeleverancier voor de luchtvaartindustrie hebben wij veel ervaring met kwaliteit en veiligheid. Kwaliteitsborging vereist van onze kant een grotere investering in productie. Ook in de verwerking.’

Hotel Adlon
Het interview met Schimmelbusch vindt plaats in het Adlon-hotel in Berlijn. De bestuursvoorzitter is in de Duitse hoofdstad om te spreken met Duitse politici en topambtenaren over subsidie voor de fabriek in Zeitz. Schimmelbusch vertrouwt erop dat geld wordt losgeweekt. ‘De mensen met wie we praten zijn erg coöperatief. Ik werk al veertig jaar in Duitsland. Het is niet mijn eerste rodeo. Ik ken de weg en weet hoe ik me hier moet gedragen’, zegt hij zonder op de hoogte van de subsidie in te gaan.

Zeitz bevindt zich in een Oost-Duits kolengebied dat zichzelf economisch moet heruitvinden omdat Duitsland stopt met kolenwinning. Voor de ontwikkeling van nieuwe producten waarmee hernieuwbare energiebronnen zijn gemoeid is ruimschoots overheidssteun beschikbaar.

Mijn in Brazilië
Uit een eigen mijn in Brazilië wint AMG het ruwe lithium. Daarna is verwerking nodig in verschillende stappen. AMG breidt een eigen Braziliaanse fabriek uit en het is begonnen met voorbereidingen voor de lithiumhydroxide-raffinaderij in Zeitz. De totale kosten voor Zeits en een nieuw onderzoekscentrum in Frankfurt: $50 mln tot $60 mln.

Het bedrag is door analisten als laag omschreven. Schimmelbusch zegt nu dat AMG bereid is veel meer geld neer te tellen. Binnenskamers blijken de plannen veel omvangrijker. Schimmelbusch zegt te hopen dat AMG de activiteiten binnen een paar jaar kan ‘vervijfvoudigen’.

Vervijfvoudiging
‘We beginnen met een lithiumhydroxidefabriek met capaciteit van 20.000 ton. De capaciteit die Europa nodig heeft is een veelvoud. Maar we willen op termijn vijf keer zoveel leveren.’

Anderzijds onderstreept Schimmelbusch het tekort nooit te kunnen lossen. In 2025 ligt de vraag wereldwijd al op 750.000-1.000.000 ton, het drievoudige van de huidige productie, aldus de meeste schattingen.

Enorme vraag
Ook de Europese vraag naar lithium is veel meer dan de 20.000 ton die AMG wil produceren. Maar als AMG de jaarlijkse productie in de Europese fabriek kan vervijfvoudigen tot 100.000 ton, zoals Schimmelbusch nu voorspiegelt, zou het bedrijf een stevig deel van de Europese vraag kunnen gaan leveren. ‘Ongeveer een vijfde’, schat Schimmelbusch in.

Aan de afzetmarkt zal het niet liggen. De Oostenrijker claimt dat een multinational in Europa hem al heeft gevraagd of ze de volledige 20.000 ton per jaar kunnen kopen. ‘Dit is een hele grote naam. Over het financiële risico voor AMG maak ik me dus weinig zorgen’, lacht hij.

Hij zegt dat de nieuwe Duitse fabriek belangrijk wordt binnen AMG. De activiteiten komen met een slordige $25 mln op ongeveer 10% van het operationele resultaat (ebitda), en het vijfvoudige als de fabriek veel groter wordt. ‘Dat is een hele markante plek binnen AMG.


Bron: FD
fd.nl/ondernemen/1332805/amg-hoopt-me...
Aandachtige lezer
0
Onderaan het zelfde artikel:

Of Heinz Schimmelbusch met zijn grootse plannen kan leveren valt nog te bezien. Het succes van AMG op de beurs werd vorig jaar flink op de proef gesteld. Door een flinke daling van de vanadiumprijs moest hij zijn ebitda-doelstelling twee keer verlagen met een koersimplosie tot gevolg. ‘De daling van de vanadiumprijs zag niemand aankomen’, zegt hij nu. Ook de prijs van lithium stortte in door het terugschroeven in China van de subsidies voor elektrische voertuigen. Op termijn is lithium is zeer begeerd, zegt Schimmelbusch. Maar hij waagt zich niet aan prognoses. ‘De volatiliteit die inherent is aan deze tak van sport is onze grootste hindernis. Maar zelfs met catastrofale grondstoffenprijzen leveren we acceptabele prestaties. Met goede prijzen zijn we zeer, zeer winstgevend.’

Ik denk overigens dat deze toevoeging weinig afdoet aan wat Zonnedaal ons doorgaf, maar wel goed is om gelezen te hebben.

quote:

zonnedaal schreef op 29 januari 2020 06:45:

AMG hoopt met Duitse lithium-fabriek Europese 'accucrisis' tegen te gaan

Honderdduizenden elektrische auto’s van VW en Tesla moeten komende jaren uit de fabrieken in Duitsland rollen. Maar kunnen alle benodigde accu’s überhaupt wel worden gebouwd en geleverd?

De Duitse autowereld waarschuwde vorige week bij monde van Michael Brecht van de ondernemingsraad van Daimler nog voor een dreigende ‘accucrisis’ als de massaproductie op gang komt. Volgens analisten ontstaat onvermijdelijk een tekort aan grondstoffen als lithium.

Genade van China
Europese autofabrikanten zijn nu nog overgeleverd aan de genade van leveranciers in China bij de overstap naar elektrische aandrijvingen. De Europese industrie speelt nu geen rol in de productie van accu’s. Daar moet een einde aan komen, willen landen als Duitsland en Frankrijk. Zij steken ruim €3 mrd in de ontwikkeling van accu's voor elektrische auto's. De Europese Commissie gaf vorige maand toestemming voor die staatssteun.

Een stukje van de oplossing voor het Europese accuprobleem komt mogelijk van het in Amsterdam beursgenoteerde metaalbedrijf Advanced Metallurgical Group (AMG). Dat zegt topman Heinz Schimmelbusch in een interview met deze krant. AMG wil de eerste worden die in een Europese fabriek lithium bewerkt, zodat die grondstof op Europese bodem verder tot een accu kan worden verwerkt. De fabriek moet in het Oost-Duitse Zeitz komen.
‘Wij zijn het enige Europese bedrijf met een eigen lithiummijn. Dat is voor autofabrikanten voor de langere termijn ontzettend belangrijk', aldus de topman, die voor het eerst toelichting geeft op het in november aangekondigde bouw van de fabriek.

Primeur AMG
De kosten van de accu vloeien voor een groot deel voort uit de grondstoffen lithium, nikkel en kobalt. AMG wint speciale metalen als lithium uit eigen mijnen en verwerkt die deels in eigen fabrieken.

Met de eigen raffinagefabriek voor verwerking van lithiumconcentraat kan AMG volgens de topman bijdragen aan het politieke doel om ‘een Europees ecosysteem’ voor accu’s op te bouwen. Het onderwerp staat hoog op de Duitse politieke agenda: deze week sprak minister Peter Altmaier van economische zaken nog met 55 Europese bedrijven over de opbouw van accuproductie.

‘Een eigen toeleveringsketen die eindigt in Duitsland is voor autofabrikanten veel minder risicovol dan een keten die loopt via China’, zegt Schimmelbusch. ‘Het is voor een afnemer contractueel beter af te dekken en het politieke risico is geringer. Het is onvergelijkbaar.’

Dat AMG dicht op de Europese eindafnemers komt zou een primeur zijn. Een Europese verwerkingsfabriek is er nu niet. Analist Stijn Demeester van ING ziet een Europese toeleveringsketen voor accu’s ontwikkelen waar AMG ‘een noot in kan spelen.’

Made in Germany
Keuzevrijheid om de toeleveringsketen zelf te organiseren is er nu niet. De prijs maar ook de kwaliteit van grondstoffen gaan volgens Schimmelbusch een sleutelrol spelen in het betaalbaar en veilig maken van de e-auto’s.

‘Kwaliteit wordt steeds belangrijker voor kopers. Als toeleverancier voor de luchtvaartindustrie hebben wij veel ervaring met kwaliteit en veiligheid. Kwaliteitsborging vereist van onze kant een grotere investering in productie. Ook in de verwerking.’

Hotel Adlon
Het interview met Schimmelbusch vindt plaats in het Adlon-hotel in Berlijn. De bestuursvoorzitter is in de Duitse hoofdstad om te spreken met Duitse politici en topambtenaren over subsidie voor de fabriek in Zeitz. Schimmelbusch vertrouwt erop dat geld wordt losgeweekt. ‘De mensen met wie we praten zijn erg coöperatief. Ik werk al veertig jaar in Duitsland. Het is niet mijn eerste rodeo. Ik ken de weg en weet hoe ik me hier moet gedragen’, zegt hij zonder op de hoogte van de subsidie in te gaan.

Zeitz bevindt zich in een Oost-Duits kolengebied dat zichzelf economisch moet heruitvinden omdat Duitsland stopt met kolenwinning. Voor de ontwikkeling van nieuwe producten waarmee hernieuwbare energiebronnen zijn gemoeid is ruimschoots overheidssteun beschikbaar.

Mijn in Brazilië
Uit een eigen mijn in Brazilië wint AMG het ruwe lithium. Daarna is verwerking nodig in verschillende stappen. AMG breidt een eigen Braziliaanse fabriek uit en het is begonnen met voorbereidingen voor de lithiumhydroxide-raffinaderij in Zeitz. De totale kosten voor Zeits en een nieuw onderzoekscentrum in Frankfurt: $50 mln tot $60 mln.

Het bedrag is door analisten als laag omschreven. Schimmelbusch zegt nu dat AMG bereid is veel meer geld neer te tellen. Binnenskamers blijken de plannen veel omvangrijker. Schimmelbusch zegt te hopen dat AMG de activiteiten binnen een paar jaar kan ‘vervijfvoudigen’.

Vervijfvoudiging
‘We beginnen met een lithiumhydroxidefabriek met capaciteit van 20.000 ton. De capaciteit die Europa nodig heeft is een veelvoud. Maar we willen op termijn vijf keer zoveel leveren.’

Anderzijds onderstreept Schimmelbusch het tekort nooit te kunnen lossen. In 2025 ligt de vraag wereldwijd al op 750.000-1.000.000 ton, het drievoudige van de huidige productie, aldus de meeste schattingen.

Enorme vraag
Ook de Europese vraag naar lithium is veel meer dan de 20.000 ton die AMG wil produceren. Maar als AMG de jaarlijkse productie in de Europese fabriek kan vervijfvoudigen tot 100.000 ton, zoals Schimmelbusch nu voorspiegelt, zou het bedrijf een stevig deel van de Europese vraag kunnen gaan leveren. ‘Ongeveer een vijfde’, schat Schimmelbusch in.

Aan de afzetmarkt zal het niet liggen. De Oostenrijker claimt dat een multinational in Europa hem al heeft gevraagd of ze de volledige 20.000 ton per jaar kunnen kopen. ‘Dit is een hele grote naam. Over het financiële risico voor AMG maak ik me dus weinig zorgen’, lacht hij.

Hij zegt dat de nieuwe Duitse fabriek belangrijk wordt binnen AMG. De activiteiten komen met een slordige $25 mln op ongeveer 10% van het operationele resultaat (ebitda), en het vijfvoudige als de fabriek veel groter wordt. ‘Dat is een hele markante plek binnen AMG.


Bron: FD
fd.nl/ondernemen/1332805/amg-hoopt-me...
Wolff in schaapskleren
0
Mooi artikel; geeft de potentie weer van het bedrijf. Dit kan een positieve impuls geven aan de koers vandaag (op een hopelijk positieve beursdag).
Aandachtige lezer
0
quote:

Wolff in schaapskleren schreef op 29 januari 2020 07:08:

Mooi artikel; geeft de potentie weer van het bedrijf. Dit kan een positieve impuls geven aan de koers vandaag (op een hopelijk positieve beursdag).
Dat hoop ik ook. Maar ook als er niet de reactie komt die wij hopen blijven de feiten hetzelfde: Voor de duurzaamheidsslag heeft Europa deze grondstoffen nodig en is het om handelstechnische en politieke redenen niet fijn om daarvoor afhankelijk te zijn van China.
[verwijderd]
1
Wat ze vaak doen op positief nieuws met het algoritme:
- Ze laten de ene shorter flink inkopen aan het begin
- Vervolgens gaat een andere shorter extra short

Hierdoor durven beleggers daarna minder goed in te stappen.

Ik volg posities van shorters, kijk naar orderlijsten en op basis daarvan maak ik deze aanname. Mijn gevoel zegt ook dat er mogelijk onderlinge verhoudingen zitten tussen shorters. Ik hoop dat het AFM er een keer inhoudelijk naar kijkt.
[verwijderd]
0
Ps: het AFM is er niet op tegen dat eerst de ene partij een grotere shortpositie neemt en dan de andere partij.
De onderlinge verhouding lijken mij een vorm van kartel als deze bestaat.

De vraag is dan ook of in Nederland kartelvorming gewenst is.
721 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 14:45
Koers 23,900
Verschil -0,400 (-1,65%)
Hoog 24,600
Laag 23,760
Volume 178.113
Volume gemiddeld 243.435
Volume gisteren 218.255

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront