Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Tesla versus Royal Dutch Shell

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Han Dieperink

Han Dieperink is voormalig CIO bij Rabobank en is nu zelfstandig ondernemer (HD Capital Advisory).

Meer over Han Dieperink

Recente artikelen van Han Dieperink

  1. nov '22 10 redenen om positief te blijven over aandelen 2
  2. okt '22 10 redenen om positief te zijn over aandelen 4
  3. sep '22 Een nieuwe tijd voor beleggers 2

Reacties

15 Posts
| Omlaag ↓
  1. Hadi 25 januari 2020 12:54
    De Hemwegcentrale (650MW) is net dicht. Blijven over de Amercentrale, Eemshaven, Engie Maasvlakte en MPP3 Maasvlakte. Sluiten van deze centrales betekent dat Nederlandse gascentrales naar verwachting 40% voor hun rekening nemen (helft C02 uitstoot van een kolencentrale), maar de overige 60% komt uit het buitenland. Daarvan is meer dan de helft kolen en (nog veel erger) bruinkool. Het is de markt (kolenstroom is nu een maal goedkoop) die bepalend is voor welke elektriciteit er wordt geleverd. Voor wat betreft groene stroom: www.vpro.nl/zondag-met-lubach/kijk/af...
  2. GJF1959 25 januari 2020 14:54
    Beste Han, ik ben het niet met je eens voor wat betreft de toekomst zonder batterijen. Batterijen zijn nu al werkelijkheid en die breidt zich alleen maar uit door innovatie. Maar alleen batterijen zal het naar mijn mening ook niet worden. Dat gaat gewoonweg niet lukken. Waterstof en batterijen naast elkaar (net zoiets als benzine en diesel, maar dan totaal anders :-)) lijkt mij het meest waarschijnlijke. Waterstof heeft namelijk als groot nadeel dat het maken van waterstof en vervolgens het "verbranden" te energie-inefficiënt is.
  3. MediaMee 26 januari 2020 13:24
    CO2 verbinden met iets anders en dan pas schadelijk? Volgens mij worden hier wat zaken door elkaar gehaald...
    PFAS en CO2 en fijnstof zijn allemaal schadelijk maar geheel onafhankelijk van elkaar... CO2 is een gas wat zich ophoopt in de atmosfeer en meer energie/warmte VASThoudt die van de Zon naar de Aarde wordt gestuurd... minder reflectie van warmte weer terug de ruimte in zeg maar. Daar is echt geen enkel ander melecuul voor nodig.

    En ja, het is uitgerekend dat het planten van een MILJARD snel tot gemiddeld snel groeiende bomen het GEHELE CO2 probleem zou oplossen. En dus de targets zou halen van de doelstellingen. EEN OP DE ZEVEN beoners van de Aarde moet gewoon een boom planten en dan zijn we er al, dus waar wachten we op?
  4. Miele Bauknecht 27 januari 2020 08:38
    Een fact-free artikel op iex. Hij heeft duidelijk nog niet leren rekenen. Een elektrische auto stoot meer co2 uit dan een verbrandingsmotor? Waar komt deze onzin vandaan? Als je ECHT gaat rekenen (en geen ''simpele optelsom' maakt) dan reken je met well-to-wheel kosten en uitstoot. De uitstoot van een verbrandingsmotor komt namelijk niet alleen uit de uitlaat. Denk aan oliewinning, raffinage, olietankers, transport naar de pomp. Dan blijkt de uitkomst ineens allemaal heel anders te zijn. Dan de opmerking dat alle elektriciteit die niet door een zonnepaneel wordt opgewekt per definitie uit kolen komt raakt ook kant nog wal. Dit lijkt meer op een Aramco advertorial dan een serieus stuk. Fake news.
  5. K. Bouter 27 januari 2020 12:36
    Wat een oppervlakkig stuk. Er komt niet meer fijnstof vrij bij een E-auto, doordat de auto op de electromoter remt grotendeels. Zelfs op kolen is een e-auto schoner dan een fossiele bak. Overstappen op gas levert maar een temperatuurdaling op van 0.2 graden...enz.enz. Deze auteur weet werkelijk niet waar hij over praat.
  6. [verwijderd] 27 januari 2020 18:25
    Hoe dom is de schrijver van dit bericht? Kolen is met afstand de grootste daler op de energiemarkt wereldwijd en elektrische auto's en automerken tegelijkertijd de grootste stijger binnen de autowereld.
    Elektrische auto's staan er om bekend slechts eens in de +-300.000km hun remmen te hoeven vervangen, ze remmen namelijk 90+% op de motor, verder weegt een waterstofauto nog meer.
    Het huidige elektriciteitsnetwerk zou het al kunnen handelen wanneer alle auto's elektrisch werden, inclusief vrachtwagens trouwens, ongeacht wind/zonne energie. Hoogstens zou het zeer lokaal misschien voor problemen kunnen zorgen wanneer je met een te hoge snelheid zou willen laden, maar dat kan je in je eigen keuken ook al lukken met alledaagse apparatuur.
  7. forum rang 6 Daan 008 28 januari 2020 17:10

    Heeft een auto 1 liter diesel nodig om 24 km ver te rijden dan heeft een elektrische auto hier ongeveer 11KW voor nodig.

    Om 1KW op te wekken heb je hulpbronnen nodig zoals kolen, gas, atoomenergie , windmolens, zonnepanelen enz...
    Wat is de meest efficiënte? Aan welke nadelen hecht jij het meeste belang?
    De manier waarop iets wordt verteld gaat altijd volgers en haters krijgen. Waar de grote jongens het meeste mee kunnen verdienen dat heeft denk ik het meeste kans dat er gaat komen.
  8. [verwijderd] 3 februari 2020 13:31
    quote:

    K. Bouter schreef op 27 januari 2020 12:36:

    Wat een oppervlakkig stuk. Er komt niet meer fijnstof vrij bij een E-auto, doordat de auto op de electromoter remt grotendeels. Zelfs op kolen is een e-auto schoner dan een fossiele bak. Overstappen op gas levert maar een temperatuurdaling op van 0.2 graden...enz.enz. Deze auteur weet werkelijk niet waar hij over praat.
    En wie ben jij dan? Waarom zou jij wel weten waarover je praat?
15 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links