TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom, februari 2020; de maand van de cijfers maar vooral van wat te doen met 400 Miljoen cash

1.146 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... 54 55 56 57 58 » | Laatste
boem!
0
De markt kent zijn pappenheimers.
HG staat bekend om zijn prudentie.
HG geeft een CAGR aan van 15% voor A&E tijdelijk verlaagd naar 10% vanwege verdere verruiming van toegepaste deferred revenue.
Er is geen reden te veronderstellen dat het aandeel gekaapt wordt door een overname.
2020 en 2021 zijn cruciale jaren voor Automotive omdat OEM's in die jaren een keuze moeten maken met welke supplier zij in zee wensen te gaan voor ADAS/HDmaps.
Tot het sein meester wordt gegeven (voldoende OEM's die voor de toepassing van TT hebben gekozen) blijft het een zeer risicovolle operatie gezien de zeer hoge kosten verbonden aan het contrueren van die maps.
De markt kent nu aan TT een zeer hoge kw toe omdat men vertrouwen heeft dat TT wel ENIG marktsegment zal behalen en er daarnaast altijd nog de riante buffers zijn in de vorm van onderwaardering assets en overtollige kas.
Ook hoeft men zich op dit koersnivo niet druk te maken over koersverschillen tot 50% omdat indien het bewijs geleverd wordt van enig substantieel marktsegment in Automotive koersen van minimaal 5x het huidig koersnivo binnen bereik liggen onafhankelijk van wat Enterprise daar aan toe kan voegen.

Op basis van de kwartaalrapportages van TT in 2020 en 2021 moet blijken of en in welke mate zij succesvol zijn in Automotive en Enterprise en daar zal de markt op reageren.
De koersbeweging vindt plaats de komende twee jaar daarna is het finetunen.
Wereldbelegger
0
Deze ochtend was er nauwelijks sprake van de handel in TT Turbo's.
Nog geen duizend Euro. Maar in de middag toch wat handel bijgekomen.
met een aandoenlijke aankoop van 15 turbo a 3,20

Koersverwachting (op basis van Stoploss en aankoopbedrag) iets hoger dan vrijdag
van 10,69 naar 11,53 (Voor wat het waard is.)

Derde dag op rij met een koersverwachting van boven de 11,00.
Turbo Long BNP 6,8 4,41 11,21
Turbo Long BNP 9,6 1,88 11,48
Turbo Long BNP 9,9 1,63 11,53
Turbo Long BNP 8,9 2,5 11,4
Booster Long BNP 9,54 1,15 10,69
Booster Long BNP 8,03 2,7 10,73
Booster Long BNP 7,52 3,2 10,72

Long
17-2-2020 17.45 uur
Instrument Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
Turbo Long BNP 6,8 2,36 4,38 4,43 0,05 4,410 +16,05% 3.826 15:43
Turbo Long BNP 9,6 5,46 1,9 1,92 0,02 1,880 +3,01% 500 9:46
Turbo Long BNP 9,9 6,34 1,63 1,65 0,02 1,630 +4,82% 78 9:30
Turbo Long BNP 8,9 4,3 2,45 2,47 0,02 2,500 +5,26% 50 11:17
Booster Long BNP 9,54 8,96 1,16 1,18 0,02 1,150 +5,99% 200 9:26
Booster Long BNP 8,03 3,95 2,67 2,76 0,09 2,700 +3,65% 370 11:15
Booster Long BNP 7,52 3,31 3,18 3,27 0,09 3,200 +2,40% 15 16:28

limomilo
0
[quote alias=Wereldbelegger id=12128834 date=202002171803]
Deze ochtend was er nauwelijks sprake van de handel in TT Turbo's.
Nog geen duizend Euro. Maar in de middag toch wat handel bijgekomen.
met een aandoenlijke aankoop van 15 turbo a 3,20

/quote]
Waarschijnlijk van NKIT
NewKidInTown
0
quote:

limomilo schreef op 17 februari 2020 18:30:

Waarschijnlijk van NKIT
NEE, not me.

Lees even het "Wie bezit er de beste vooruitziende blik"-draadje, ik heb daar naar waarheid geschreven:

"Disclaimer: heb op dit moment geen enkele positie in door mij genoemde fondsen en ben dit ook niet van plan."

en heb TT niet opgegeven, niet als onderdeel van de beste en ook niet als onderdeel van de slechtst presterende AScX-fondsen.
NewKidInTown
0
limomilo
0
De ene keer is het een virus, dan is het Trump, dan weer handelsoorlog , nu is het Apple, morgen misschien weer olie of een of ander oorlogje. Ik wil zeggen er is steeds wel weer een reden om de koersen omlaag te zetten. Hoger gaan ze alleen als ze goede cijfers tonen.
Wereldbelegger
0
Volgens traditie op dit draadje moeten de posts komen met de opmerkingen dat de koers gemanipuleerd wordt.
Alleen was dat voorheen rond de 10 euro en blijkbaar nu rond de 10.50

Uiteraard kan ook het zeilend management gezien worden als aanjagers van deze plotselinge "koersval" van een paar centen.

((-;

quote:

NewKidInTown schreef op 18 februari 2020 09:07:

Er is NIETS gewijzigd aan het bedrijf TT, toch de koers lager. Waarom ?
Kuiken
0
bron Volkskrant:

ANALYSEAUTO-INDUSTRIE

Wie wil overleven in de auto-industrie, richt zich op de onderkant. Waarom?
2019 was een onrustig jaar in de auto-industrie, daarom zoeken fabrikanten elkaar op om kosten te besparen. De grootste klappers zijn te boeken bij de onderkant van de auto; het zogenoemde platform. Waarom is dit onzichtbare auto-onderdeel zo belangrijk?

Bard van de Weijer17 februari 2020, 16:21

Op dit zogenoemde MQB-platform bouwt Volkswagen tientallen automodellen, zoals de ‘kleine’ Polo en de Seat Ibiza, maar ook grote SUV’s van Skoda en sportieve tweezitters van Audi.
Wat stelt het nu helemaal voor? Vier wielen, een stuur met wat plaatstaal. Toch is dit bijna volledig aan het oog ontrokken auto-onderdeel, het platform, een van de belangrijkste redenen dat autofabrikanten elkaar afgelopen jaar hebben opgezocht en zelfs zijn gefuseerd.

Denk aan Volkswagen, dat het platform voor zijn nieuwe elektrische auto’s deelt met de Amerikaanse concurrent Ford. Of aan Fiat/Chrysler (FCA) en Peugeot, Citroën en Opel, kortweg PSA. Ook deze bedrijven kondigden eind vorig jaar aan samen te gaan, om in één klap de vierde fabrikant ter wereld te worden, met een jaarproductie van negen miljoen auto’s. Door te fuseren denkt het nieuwe bedrijf (een naam moet het nog bedenken) jaarlijks de lieve som van 3,7 miljard euro te besparen.

Bij deze enorme besparingen speelt het ‘saaie’ platform een hoofdrol. Wie een goed platform heeft, kan daarop allerlei autovarianten bouwen. Hoe groter de schaal waarop dat gebeurt, hoe groter de besparingen. Het bedrijf Volkswagen bouwt op een enkel platform tientallen varianten Volkswagens, Seats, Skoda’s en Audi’s.

Stokoude fiats
Fiat, voormalig grootmeester in zuinige, betaalbare autootjes, had hier een probleem. ‘Ze zaten te springen om een nieuw platform’, zegt Wim Oude Weernink, onafhankelijk autojournalist die de sector al tientallen jaren volgt. Zonder goed platform geen nieuwe modellen, weet hij. En zonder vernieuwing droogt de verkoop van auto’s – de meeste modellen gaan een jaar of zes tot acht mee – op zeker moment op. Die van Fiat zijn in autotermen stokoud: ‘Neem de Fiat 500. Die bestaat al twaalf jaar. Ook de laatste Panda (sinds 2011 op de markt, red.) is op leeftijd’, stelt Oude Weernink.

Hoewel de Fiat 500 nog altijd redelijk succesvol is, lijken de verkopen over hun hoogtepunt heen en moet er snel een opvolger komen. De Fiat Panda heeft het succes van zijn voorganger niet kunnen evenaren en de Europese afzet daalt.

Alleen ontbreekt het de Italianen aan geld om een nieuw platform te ontwikkelen, laat staan dat ze dan nog miljarden over hebben voor broodnodige elektrificatie. Zonder nieuwe partner waren de kansen op succes in het e-tijdperk voor Fiat hierdoor niet groot. Oude Weernink: ‘Ze hebben bij Fiat geen elektrisch model, sinds kort een paar milde hybrides en verder niks. Feitelijk hebben de Fransen een lege huls gekocht.’

Het MEB-platform van Volkswagen, voor elektrische auto’s, tentoongesteld in het hoofdkantoor in Wolfsburg.Beeld Getty Images
Platforms voor e-auto's
Ook PSA had tot voor kort dit probleem, zegt analist van de auto-industrie Michael Schweikl van PA Consulting. Het Franse PSA had tot voor kort geen volledig elektrische auto’s en kreeg er door de fusie met Fiat in potentie een hoop CO2-uitstoot bij. Maar inmiddels hebben de Fransen twee platforms waarop e-auto’s kunnen worden gebouwd. Zoals de kleine Peugeot 208, de Opel Corsa en de DS3, waarvan ook volledig elektrische versies bestaan. De kans is groot dat Fiat op dit Franse platform een nieuw model gaat bouwen, zegt Schweikl. ‘Dan kun je echt volume gaan maken en zijn er, afhankelijk van hoe snel het gaat, schaalvoordelen te boeken.’

Fiats ‘lege huls’ moet PSA dus vullen met nieuwe, profijtelijke modellen. De kans daarop lijkt reëel. Het Franse concern heeft laten zien dat het bestaande bedrijven tot een winstgevend geheel kan smeden (zichzelf, maar bijvoorbeeld ook Opel, dat decennia verlieslatend was). De marge bij Peugeot – dat in 2014 nog op het randje van de afgrond balanceerde – bedroeg in de eerste zes maanden van 2019 een ongekende 8,7 procent.

Bij Fiat valt minder te winnen: dat bedrijf heeft al flink op kosten bespaard en nauwelijks geïnvesteerd in nieuwe modellen. Dus moet de meerwaarde komen uit de platforms van PSA. Het Franse concern bouwt tweederde van al zijn modellen (van Opel, Citroën, Peugeot en DS) op twee platforms. Daar kunnen straks ook de kleintjes en de grotere modellen van Fiat op worden gezet. Met beperkte investeringen kan de nieuwe autogrootmacht zo een maximaal palet aan voertuigen in de showrooms zetten.

Nauwe samenwerking is de enige manier om de hoge kosten van elektrificatie en digitalisering te kunnen betalen, stellen experts. Daarom heeft FCA concurrent PSA opgezocht en deelt Volkswagen zijn elektrische platform met Ford. De bijbehorende kostenbesparingen moeten de winsten stutten in deze roerige tijden.

Software krijgt hoofdrol
Tot nu toe kijken fabrikanten vooral naar samenwerking op het gebied van hardware, zoals het onderling uitwisselen van motoren en platforms. Dit gaat de komende jaren veranderen, denkt Schweikl van PA Consulting. De komende jaren wordt software belangrijker. Dit had tot voor kort weinig prioriteit, maar in het elektrische tijdperk – waarin auto’s altijd online zijn en steeds meer onderling data uitwisselen – gaat software de hoofdrol spelen.

Het platform voor elektrische auto’s van Volkswagen, te zien in het hoofdkantoor in Wolfsburg. Beeld Getty Images
‘Vergelijk het met de ontwikkeling die de computerindustrie enkele decennia geleden doormaakte: de moederborden (de hardware, red.) werden voor fabrikanten steeds minder belangrijk omdat die allemaal min of meer gelijk zijn’, aldus Schweikl. ‘Software werd steeds bepalender. Dat zie je nu ook in de auto-industrie gebeuren.’

Voorheen bepaalde de verbrandingsmotor veel van de eigenschappen van de auto. Bij elektrische aandrijving valt dit onderscheid weg; elektrische auto's hebben allemaal veel vermogen en trekkracht en ze zijn allemaal stil. Hierdoor kunnen fabrikanten zich er niet langer mee onderscheiden. Daarmee wordt het elektrische platform voor de auto-industrie wat het moederbord is voor de computerindustrie: een onderdeel dat prima gedeeld kan worden met concurrenten. Precies wat VW nu doet met Ford. Schweikl: ‘Dat heeft VW-topman Herbert Diess heel goed gezien.’

Bij PSA/FCA zal het dezelfde kant op gaan, denkt de analist. PSA-baas Tavares heeft al aangetoond dat hij efficiënt kan reorganiseren. Bij deze fusie is hij opnieuw aan het roer gezet. Schweikl: ‘Als de integratie goed gebeurt, kan PSA een zeer sterke speler worden.’
NewKidInTown
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 18 februari 2020 09:26:

Volgens traditie op dit draadje moeten de posts komen met de opmerkingen dat de koers gemanipuleerd wordt.
Alleen was dat voorheen rond de 10 euro en blijkbaar nu rond de 10.50

Uiteraard kan ook het zeilend management gezien worden als aanjagers van deze plotselinge "koersval" van een paar centen.
Het lijkt me eerder dat de 10,50 de bovengrens is van de range 9,60 - 10,50 (door mij in januari aangegeven). Even iets er overheen en vlug weer in het hok. Het zou me niets verbazen als we de onderkant weer gaan opzoeken.
boem!
0
Naast het hier genoemde platform als basis waarop de EV-modellen moeten worden gebouwd zal de accu van groot belang zijn.

Veel belangrijker de software die de onderscheidende kracht wordt en derhalve bepaald wie er overleeft dan wel ten onder gaat.
boem!
0
Je hoeft pas te reageren op de koers van TT indien het de afwachtingsrange van 8 - 12 euro verlaat.
tatje
1
Is Harold zaterdag aangekomen op Antiqua via Londen.

Sinds zaterdag 15 feb geen nieuwe positie meer van de Lionheart.

3 days (Feb 15, 2020 20:50 UTC)

Ik denk dat Harold niet wil dat wij weten waar hij overal vaart !

Heeft iemand een abonnement op satellite via vessel finder.

Dus ons forum wordt ZEKER gevolgd door mensen binnen Tom Tom.

Misschien zit ik fout !!!

Maar tot een andere kijk, blijf ik bij mijn mening :-)

Boem denkt dat ze de backlog voor ons hebben gedaan, ik denk van niet.

Volgende backlog pas februari 2021.

2 onbekenden : orderboek en herwaardering reeds toegekende contracten.

Ik denk dat het orderboek met SD en Adas en HD in 2020 tegen de plinten klotst en wij mogen daar met 2 onbekenden pas februari 2021 naar gissen.

Hoe houden we de tent cq de koers 2019 en 2020 onder controle, want dan pas kan Microsoft zien, wat we allemaal hebben gewonnen aan SD adas en HD.

Hoe houdt je de boel onder controle in 2019 en 2020.

- extra afschrijving Tele atlas niet eind 2018, maar verdelen over 2019 en 2020.
- een backlog, zorgt er voor dat niemand precies de grootte van het orderboek weet.
- deferred automotive 1e hj 2019 34,8 2 Hj 2019 79,8
- APIs via Microsoft onder 1 deken.
- ( stukje IEX ) Omzetboekingen vallen bij TomTom soms wat ongelukkig waardoor de resultaten op kwartaalbasis een vertekent beeld geven. Dit wordt onderstreept door de operationele omzet die met 20% steeg.
- tesla genoemd in DFT, geen rectificatie en geen PB.
- Huawei ( lijkt wel een staatsgeheim )

Ik ga niet zeggen dat Harold slecht bezig is, maar 2019 en 2020 mogen niet shinnen ( waarom ).

Op de CMD Harold : ja klopt contract met Apple loopt over enkele jaren af, heb goede hoop dat de samenwerking met Apple op 1 of andere manier blijft.

Google maps liepen vroeger op Tele atlas of Tom Tom.

Alain De Taeye : Google had 7 jaar nodig om zelf die kaarten te maken !

Ik denk dat Apple enkele lagen zelf maakt en de rest is van Tom Tom.

Hier kun je de lagen zien !!!

download.tomtom.com/open/banners/Capi...

Slide 6.

Hoeveel lagen maakt Apple zelf ???

Succes met dubbeltje erbij of eraf, kan ook een kwartje of meer zijn.

Wachten op die grote partij

Wanneer de omzet bij locatietechnologie een serieuze vlucht neemt, ligt het voor de hand dat er zich een grote partij meldt met een overnamebod en dat wordt een hele dikke cheque. We zien TomTom op lange termijn namelijk niet zelfstandig opereren.

Zolang een dergelijke partij zich niet meldt, kan de koers steunen op de waarde die het opbouwt in het bedrijf en de sterke kasstroom. De aangepaste winstcijfers (2019: €0,20 per aandeel) zijn van secundair belang.

Ik zie het ook zo : De aangepaste winstcijfers (2019: €0,20 per aandeel) zijn van secundair belang.



tatje
0
Zou ik Tom Tom willen kopen voor de prijs die Harold wil vangen.

Dan wil ik toch zeker de keuzes van de oems in SD, ADAS en HD zien.

Levert Tom Tom, dan zal de prijs die Harold wil vangen geen probleem zijn.

Dus 2019 en 2020 in de luwte, want zicht is er pas in 2021.

AVE voor vandaag.
NewKidInTown
0
quote:

tatje schreef op 18 februari 2020 10:55:

....Wachten op die grote partij....
Die grote partij is de afgelopen 15 jaar niet gekomen, ondanks vaak genoemd en op gespeculeerd.

De komende 15 jaar moeten we maar afwachten. Zeg nooit nooit.
boem!
0
quote:

tatje schreef op 18 februari 2020 10:55:

Hoe houdt je de boel onder controle in 2019 en 2020.

- extra afschrijving Tele atlas niet eind 2018, maar verdelen over 2019 en 2020.
- een backlog, zorgt er voor dat niemand precies de grootte van het orderboek weet.
- deferred automotive 1e hj 2019 34,8 2 Hj 2019 79,8
- APIs via Microsoft onder 1 deken.
- ( stukje IEX ) Omzetboekingen vallen bij TomTom soms wat ongelukkig waardoor de resultaten op kwartaalbasis een vertekent beeld geven. Dit wordt onderstreept door de operationele omzet die met 20% steeg.
- tesla genoemd in DFT, geen rectificatie en geen PB.
- Huawei ( lijkt wel een staatsgeheim )

Ik ga niet zeggen dat Harold slecht bezig is, maar 2019 en 2020 mogen niet shinnen ( waarom ).

Ik zie het ook zo : De aangepaste winstcijfers (2019: €0,20 per aandeel) zijn van secundair belang.



Ik ben het volledig eens met je laatste zin.

De problemen die jij ziet vervallen indien je de gafactureerde omzet als werkelijke omzet bestempelt.

Het backlog geeft in ieder geval aan wat de gecombineerde stijging is van orderboek nieuwe contracten en wijzigingen in oude orderboeken.
Gezien de verschillen opgetreden tussen orderboeken en werkelijkheid in het verleden prefereer ik deze info boven het oude orderboeken system waarbij ik het betreur dat TT deze splitsing niet met ons wil delen.
tatje
0
Boem : Gezien de verschillen opgetreden tussen orderboeken en werkelijkheid in het verleden prefereer ik deze info boven het oude orderboeken system waarbij ik het betreur dat TT deze splitsing niet met ons wil delen.

"" waarbij ik het betreur dat TT deze splitsing niet met ons wil delen. ""

Mijn mening : het orderboek 2019 klotst tegen de plinten.

In 2020 pas gigantisch, klotst dus over de plinten.

Maar dat weten wij pas gedeeltelijk in feb 2021.

Gedeeltelijk want het orderboek en herwaardering reeds toegewezen contracten liggen op 1 hoop.

Orderboek 2017 Automotive order intake exceeded €400 million in 2017
orderboek 2018 Automotive order intake exceeded €250 million

Als je hebt gezegd, 2019, zal tussen 2017 en 2018 liggen, dan kun je moeilijk meer laten zien.

Mijn mening : minimaal 500 miljoen voor 2019.

2020 met al die adas contracten SD keuzes voor TT want zij hebben HET platform en HD via het platform ik schat een 600 miljoen orderboek in 2020.

Maar vanaf feb 2021, ja ja 2021 kunnen wij gissen :-)

Waarom zegt TT niet zoveel is het orderboek en zoveel is de herwaardering toegekende contracten.

Heeft een reden :-)
boem!
0
Uiteraard zou een uitsplitsing tussen nieuw en aangepast van de 325 mio toegevoegd aan het backlog gedurende 2de helft 2019 meer duidelijkehid verschaffen.

Ik blijf erbij dat deze info te prefereren valt boven de oude waar we alleen de stand te horen kregen van de ingeschatte gesloten nieuwe contracten., welke in de praktijk veel hoger uitvielen.

Voor mij maakt het niets uit of de extra omzet komt uit nieuw dan wel bijgesteld oud.
Een TOENAME van 325 mio in een half jaar zegt mij meer dan genoeg.

Ik denk dat jij voor zowel 2020 als 2021 te laag zit.

OP basis van extra omzet ad 325 mio in 2de helft 2019 verwacht ik dat de extra omzet voor 2019 als geheel(nieuw en bijgesteld) jouw 500 mio al met minimaal 100 mio heeft overtroffen.

Voor 2020 en 2021 zal het mede afhangen van het lumpy=effect veroorzaakt wanneer er een grote deal wordt gesloten voor ADAS_HD maar indien in beide jaren de extra-omzet onder de 750 mio blijft is dat voor mij een grote teleurstelling.

Het backlog geeft ook een indicatie van wat er gefactureerd zou kunnen worden.
Het backlog bestaat uit nog te factureren afgesloten contracten en reeds gefactureerde bedragen welke nog niet zijn verantwoordt(deferred revenue).
Het nog te factureren bedrag per 1 jan bedraagt derhalve 1,8 miljard minus 278 mio deferred Automotive.
Deze 1,522 mio wordt nog uitgefactureerd; indien je de gemiddelde doorlooptijd bepaalt op 4 jaar dan kom je uit op een te factureren omzet in 2020 van 380 mio. Dat geeft mij voldoende vertrouwen om mijn 440 mio te laten staan als reeele schatting.

We hoeven niet te wachten tot febr, 2021 om daarna weer te gissen,
Ieder kwartaal wordt duidelijker of de door TT in de outlook afgegeven 416 mio voor Automotive te hoog dan wel te laag is afgegeven.

Kuiken
0
bron recent TomTom blog: deel 1

Explore
About us
Developers
Shop
MAPS
How does artificial intelligence improve mapmaking?

Pierluigi Casale
Group Data Scientist
Thu Feb 13 2020 • 6 min read

How many roads lead to Rome? The ancient parable says all of them, although this is not quite correct. Our estimates say there are a hundred quadrillion routes (that’s a figure with 26 zeros) that could make that journey, and that is just in Europe alone.
We’ve been busy driving and mapping the roads for many years. Our maps move the world forward every day. They cover over 68 million kilometers of navigable roads in 164 countries and 35 territories.

More than three million kilometers are driven by mobile mapping vans each year. Each of those vehicles has the capability to capture images at 5 million pixels per km at a speed of 700,000 data points per second, to an accuracy of 2cm per km.

Vehicles cannot rely on sensors alone; they need accurate images of the road to improve safety. We use these images, along with lidar systems to help autonomous vehicles to get around unaided.

The images we take are shot at one particular point in time, with one particular type of weather. Of course, we can’t repeat the same process for when it is raining, or dark, or foggy, or for any other weather pattern that Mother Nature may throw at us.

We can’t possibly remap the terrain to demonstrate all these parameters. For that reason, we’re increasingly turning to artificial intelligence (AI) to recreate those conditions for us. Artificial intelligence is key factor for autonomous vehicle development.

Lidar is a laser that is constantly measuring its surroundings by the time taken for a light beam to return to the sensor. In that way it can build up a model of streets and obstructions that along a pre-mapped route.

When obstructions get in the way, such as another vehicle, or bad weather obscures the view, then AI needs to take over to anticipate what could be around the corner or how the road is going to behave.
"Vehicles cannot rely on sensors alone; they need accurate images of the road to improve safety. We use these images, along with lidar systems to help autonomous vehicles to get around unaided."

Pierluigi Casale
Group Data Scientist, TomTom

Using generative adversarial networks to make better maps

To do this, we literally set one AI system up against the other to create images that are real or fake. It’s a grand game of Call My Bluff, where the AI system has to decide whether the image is genuine. By playing and replaying the process, the algorithm rapidly improves until it can automatically create believable images that were never actually photographed in the first place.

These systems are known as generative adversarial networks (GAN). At TomTom, we started using this technique to create all-weather imagery of all the roads, so we know how to turn sun into showers and day into night. We are creating all weather images for 400,000 km of roads across the world.

But while AI provides an elegant solution to the enormous challenges of mapping the world’s roads in every conceivable condition, we still need to keep the actual images of the road and the physical environment up to date.

Nowadays, devices also have to take into account real-time information about the traffic situation, weather or detours. Modern navigation systems can constantly readjust the route if the traffic situation changes or a traffic jam blocks a major road. Machine learning techniques can anticipate what a traffic jam can do to anticipated journey times, for example.

For future generations of vehicles, navigation will become even more complex. Guidance systems will have to take into account whether the battery charge on an electric vehicle is sufficient to reach the intended destination.

Learning algorithms can also adapt to a driver’s style behind the wheel and get better at understanding it with every journey. A more aggressive style of driving can shorten the range of a journey by up to a third, for example.

Of course, this needs a huge amount of computing power, but we are partnering with Microsoft and utilising the cloud to ensure we capture large amounts of data that can be used in real-time driving conditions.
Kuiken
0
deel 2

The wisdom of crowds in creating high-quality maps

It’s almost impossible to map every square inch of the globe manually. Besides, as soon as it is done, then it needs to be redone. Nothing stands still. Road layouts change, new buildings are erected and even the topography can change.

For that reason, we turn to crowdsourcing to ask the general population to keep us updated on any changes. People can use our TomTom apps to send pictures of where reality doesn’t match what we have recorded on our maps, alerting us to send someone out to check and accurately record it.

This is much more effective than ad-funded maps. How can we trust these service providers will always send us the quickest route or if they’ll send us on a detour past one of their advertiser’s drive-thru restaurants?

Paid-for, ad-free mapping providers have the advantage of trust. People know that if they take images of the road and send them to a company that doesn’t advertise, they will be actively taking part in a community that helps everyone – much like Wikipedia.

But we don’t just rely on the community – the team at TomTom also crawl the web on a daily basis to find announcements about changes to the road infrastructure, new building developments etc. It’s the key to how we detect changes and improve maps by using multiple trusted sources.

Keeping data secure

Because of the amount of data we handle, we also have to be very aware of security issues too. One of the biggest challenges with AI is keeping data secure.

We ensure we can anonymize data, so individuals can’t be identified on their location or journeys. It helps prevent knowing when somebody is away from their premises, for example.

AI algorithms can still learn from anonymized data. Once trained, the models can be shared and we can continue to train and enhance the full pool of shared models with new ones. It means the continuous virtual circle of uninterrupted learning continue.

It helps to secure our vision for a safe, connected, autonomous world, free of congestion and emissions. Our mission is to create the most powerful technologies to help shape and solve tomorrow’s mobility issues – and AI is a powerful tool to help us along that path.
Vive tu vida positivamente
0
Toch weer “ knap” hoe men in het laatste kwartier de koers met minimale omzet omlaag knuppelt.
Morgen weer boven de €10,50 en na vrijdagmiddag richting de €11,-
1.146 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... 54 55 56 57 58 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront