BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

BAM februari 2020

2.897 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 ... 141 142 143 144 145 » | Laatste
€d_Modus Vivendi
0
quote:

ro1946 schreef op 22 februari 2020 08:06:

[...]

Wij weten dat die 2-4 % een onrealistische prognose was. Het is het streven hiernaar. En dat kan even duren. Wat betreft de cijfers: Het tweede halfjaar was goed. Als we dat doortrekken naar dit jaar, en misschien iets verbeteren, dan is het resultaat geheel 2020 prima.

RD.

en zo is het ;)
RIZ
0
quote:

ro1946 schreef op 22 februari 2020 08:06:

[...]

Wij weten dat die 2-4 % een onrealistische prognose was. Het is het streven hiernaar. En dat kan even duren. Wat betreft de cijfers: Het tweede halfjaar was goed. Als we dat doortrekken naar dit jaar, en misschien iets verbeteren, dan is het resultaat geheel 2020 prima.

RD.

Daar ga ik niet in mee. De 2+% is al eerder gerealiseerd en zonder situatie Duitsland en Middle East had BAM in 2019 ook bijna 3% gerealiseerd.

Anyway heb inmiddels de webcast beluisterd (zie mijn vorige post) en ben er iets geruster op. Ambitie blijft onveranderd, maar nieuwe prognose zal door volgende ceo gedeeld worden. Realistisch voor 2020 lijkt me een resultaat van ongeveer 3%.
Marinus-86
0
quote:

RIZ schreef op 22 februari 2020 08:24:

[...]

Daar ga ik niet in mee. De 2+% is al eerder gerealiseerd en zonder situatie Duitsland en Middle East had BAM in 2019 ook bijna 3% gerealiseerd.

Anyway heb inmiddels de webcast beluisterd (zie mijn vorige post) en ben er iets geruster op. Ambitie blijft onveranderd, maar nieuwe prognose zal door volgende ceo gedeeld worden. Realistisch voor 2020 lijkt me een resultaat van ongeveer 3%.
Ik denk zelfs 10% net als vroeger bij de Gruyter.
bartbas
0
Bam in het Fd.
het FD wijdt vandaag 2-3 pagina aan bam.
Hierbij een samenvatting

Bam behaalde in de tweede helft van het jaar een winst van 1 %
Winst werd vooral behaald in de bouw/ en vastgoedpoot in Nederland en Ierland. In de UK werd een marge behaald van 2,5 tot 4 %. In de tweede jaar helft wist bam het verlies van 27 miljoen in de eerste jaarhelft om te buigen naar een winst van 74 miljoen over het hele jaar. dat betekent dat we in de tweede jaarhelft een marge van 2,7 % behaald hebben. Verliezen waren er in de infrapoot in nederland en Duitsland. In Nederland wordt zowel verlies geleden op oude als nieuwe projecten. Ook de afsluitdijk blijkt geen winstmaker. `We` zegt van Wingerden `zijn uiterst terughoudend in het aannemen van projecten van meer dan 150 miljoen. In Duitsland hebben we al eerder managementwijzigingen doorgeboert. Recent is in Nederland ook de complete top van infra vervangen. Als koploper in de digitalisering en duurzaamheid heeft bam een enorm potentieel nu en in de toekomst.` van Wingerden zegt dat zijn afscheid in goed overleg en in harmonie genomen is. dat blijkt wel uit het feit dat ik tot 15 april gewoon aanblijft en 7 x 24 uur de dingen blijft doen , die hij de laatste 32 jaar gedaan heeft. ER is op het gebied van cultuurverandering veel bereikt. daardoor ligt er een goede bsis voor mijn opvolger.

Over heel 2019 behaalde Bam een marge van 1%, in 2018 was die 2,1 %.

IN het artikel staat dat in de eerste jaarhelft nog eens 22 miljoen apart gezet is voor te verwachten verliezen in Duitsland. Ik denk dat hiet tweede jaarhelft gelezen moet worden. het FD denkt dat dit te maken heeft met de sluis in Wolfenbuttel.
In 2019 verslechterde de marge bij verschillende infraprojecten in de loop van het jaar, ook in de tweede helft. het betreft zowel oude als nieuwe projecten. )OPmerking Bartbas± Ik denk dat dat komt door de enorme kostenstijgingen van materiaal, lonen en inhuur van bedrijven en ZZP/ers.'

ER is geen sprake van een extra betaling voor de sluis in IJmuiden, maar een vrijval van een eerder genomen reserve op dat project.

fijn weekeinde allemaal.

Bb
[verwijderd]
0
quote:

bartbas schreef op 22 februari 2020 09:06:

Bam in het Fd.
het FD wijdt vandaag 2-3 pagina aan bam.
Hierbij een samenvatting

Bam behaalde in de tweede helft van het jaar een winst van 1 %
Winst werd vooral behaald in de bouw/ en vastgoedpoot in Nederland en Ierland. In de UK werd een marge behaald van 2,5 tot 4 %. In de tweede jaar helft wist bam het verlies van 27 miljoen in de eerste jaarhelft om te buigen naar een winst van 74 miljoen over het hele jaar. dat betekent dat we in de tweede jaarhelft een marge van 2,7 % behaald hebben. Verliezen waren er in de infrapoot in nederland en Duitsland. In Nederland wordt zowel verlies geleden op oude als nieuwe projecten. Ook de afsluitdijk blijkt geen winstmaker. `We` zegt van Wingerden `zijn uiterst terughoudend in het aannemen van projecten van meer dan 150 miljoen. In Duitsland hebben we al eerder managementwijzigingen doorgeboert. Recent is in Nederland ook de complete top van infra vervangen. Als koploper in de digitalisering en duurzaamheid heeft bam een enorm potentieel nu en in de toekomst.` van Wingerden zegt dat zijn afscheid in goed overleg en in harmonie genomen is. dat blijkt wel uit het feit dat ik tot 15 april gewoon aanblijft en 7 x 24 uur de dingen blijft doen , die hij de laatste 32 jaar gedaan heeft. ER is op het gebied van cultuurverandering veel bereikt. daardoor ligt er een goede bsis voor mijn opvolger.

Over heel 2019 behaalde Bam een marge van 1%, in 2018 was die 2,1 %.

IN het artikel staat dat in de eerste jaarhelft nog eens 22 miljoen apart gezet is voor te verwachten verliezen in Duitsland. Ik denk dat hiet tweede jaarhelft gelezen moet worden. het FD denkt dat dit te maken heeft met de sluis in Wolfenbuttel.
In 2019 verslechterde de marge bij verschillende infraprojecten in de loop van het jaar, ook in de tweede helft. het betreft zowel oude als nieuwe projecten. )OPmerking Bartbas± Ik denk dat dat komt door de enorme kostenstijgingen van materiaal, lonen en inhuur van bedrijven en ZZP/ers.'

ER is geen sprake van een extra betaling voor de sluis in IJmuiden, maar een vrijval van een eerder genomen reserve op dat project.

fijn weekeinde allemaal.

Bb
Jammer dat het Afsluitdijk project ook niets oplevert. Dan hebben ze tot april 2019 nog niets geleerd van het Zeesluis project!
€d_Modus Vivendi
0
Over individuele projecten doet Bam haast nooit uitspraak. De start van renovatie was 1 april vorig jaar. Wie weet dan nu al dat het geen winstmaker is/wordt?
€d_Modus Vivendi
0
Om enige zekerheid in te bouwen, kwam BAM met een uiterst voorzichtige prognose als het gaat om de winstmarge van circa 1 procent dit jaar. Dat gaat dan om stikstof, PFAS, brexit en andere zaken.
De ambitie van het bedrijf is en blijft een marge van 2 tot 4 procent, verduidelijkt Van Wingerden.
€d_Modus Vivendi
0
Rob van Wingerden, ceo BAM over een moeilijk jaar en zijn vertrek: ‘Het is goed, ik ben oké.’

bouwbreed
Rob van Wingerden, ceo BAM over een moeilijk jaar en zijn vertrek: ‘Het is goed, ik ben oké.’
Foto: Eran Oppenheimer

BAM behaalde een benauwde winst in het laatste volle jaar dat Rob van Wingerden aan het roer stond. De topman had liever met hogere winstmarges het “mooie” BAM willen achterlaten. “De meeste projecten gaan goed, maar gaan er steeds een paar fout en die verpesten dan wel het hele feestje.”

De afscheidsinterviews komen later, probeerde Rob van Wingerden nog. Maar het groepje journalisten dat uitgenodigd was voor een toelichting op de jaarcijfers van BAM bleef er toch bij stilstaan: Van Wingerdens plotselinge vertrek, nadat hij een half jaar geleden had aangegeven dat hij eigenlijk nog wel een termijn zou willen blijven. Hij wil best wat vertellen, maar niet alles. Er was het gesprek met de raad van commissarissen. “Op een gegeven moment komt de vraag: wat doen we?” De conclusie was: een nieuwe strategische agenda krijgt een nieuwe leider.

“Het is goed, ik ben oké. Het is soms wel eens goed dat iemand het overneemt. Maar het zal wennen zijn.” Van Wingerden werkte 32 jaar bij BAM, van werkvoorbereider tot ceo. In de woningbouw, utiliteitsbouw, de infra en de bagger. Veel orange-groener kan een BAM’er niet worden. Hij heeft nog veel energie, is fit. Lacht: “De kans dat ik ga golfen of achter de geraniums beland is klein.”

Graag weer terug naar het onderwerp, wenkte hij. BAM en de jaarcijfers. “Ik ben nog niet weg.”

Rob van Wingerden kreeg BAM niet van de hobbelige weg
Rob van Wingerden kreeg BAM niet van de hobbelige weg
Lees het portret van de vertrekkende topman

Ook kleinere infraprojecten in de problemen

Die jaarcijfers vielen tegen. Onder de streep bleef er 11,8 miljoen euro over. Op een omzet van 7,2 miljard euro is dat een nettomarge van slechts 0,16 procent. De brutomarge kwam uit op 1,0 procent. “Ik had liever gewild dat we tussen de 2 en 4 procent waren uitgekomen.” Dat was de ambitie van de strategische agenda.

Die marge blijft laag omdat veel projecten niet lopen zoals het hoort. De Nederlandse infra heeft het zwaar. De zeesluis in IJmuiden heeft tot nu toe een verlies van 111 miljoen euro opgeleverd. Maar ook verschillende andere Nederlandse infraprojecten, zowel grote als kleinere, hebben te maken hebben met kostenoverschrijdingen. In totaal was het verlies in de Nederlandse infratak 17,5 miljoen euro in 2019. BAM heeft al ingegrepen. Volgens Van Wingerden is de hele top van de infradivisie de afgelopen jaren vervangen.
Rampzalige sluisproject in Duitsland

Ook in Duitsland en bij BAM International moest het management weg. In Duitsland werd maar liefst een verlies van 57,5 miljoen euro geleden met bouw- en vastgoedprojecten. Een groot deel hiervan komt op het conto van een sluisproject in het Noord-Duitse Brunsbüttel. Dat project verloopt desastreus. De opdracht werd ruim vijf jaar geleden aangenomen voor 346 miljoen euro; de kosten dreigen nu op te lopen naar 1 miljard euro. Van Wingerden zei dat met de opdrachtgever gedeeltelijk geschikt is.

Bij BAM International ging er vorig jaar ook van alles fout. Er wordt nog steeds geruzied met de opdrachtgever van het Museum van de toekomst in Dubai. Wie draait erop voor de meerkosten die zijn ontstaan door een later toegevoegd wensenlijstje van de sjeik? BAM heeft 21,4 miljoen euro aan verliesvoorziening opgenomen.

BAM boekt krappe winst
BAM boekt krappe winst
Nederlandse infratak heeft het moeilijk

Geen riskante projecten

BAM geeft al jaren hoog op van het zogeheten “stage gate tendering”-proces dat ervoor moet zorgen dat het orderboek niet gevuld worden met te riskante projecten. Bij rampzalige ontwerpfout van de zeesluis in IJmuiden, erkende Van Wingerden twee jaar geleden dat die poortjes op het moment dat de zeesluis binnengehaald werd nog in de kinderschoenen stonden.

Maar ook de projecten in Duitsland en Dubai en problematische infraprojecten in Nederland konden de poortjes zonder veel hinder passeren, erkende Van Wingerden vrijdag. Het controlesysteem is nog steeds niet af. “Het wordt elke dag beter.”

“Het is ook een beetje de sector”, stipte Van Wingerden de hardleersheid van de bouw aan. “De meeste projecten gaan goed, maar gaan er steeds een paar fout en die verpesten dan wel het hele feestje. Het gaat erom dat te voorkomen.”
Andere mensen nodig

De controlepoortjes waren vier jaar geleden in het leven geroepen om bij de selectie van grote projecten niet de mist in te gaan. Langzamerhand worden ze ook gebruikt in de uitvoeringsfase van grote projecten en ook bij het aannemen van kleinere projecten, zei Van Wingerden.

Met alleen controlepoortjes ben je er niet, moet BAM het afgelopen jaar hebben gedacht toen er toch steeds weer nieuwe verliesprojecten opdoken. BAM had ook ander management nodig. Van Wingerden: “Als mensen met hun oude gedrag een nieuw stuk gereedschap gebruiken, is dat geen goede combinatie”, zegt Van Wingerden. “Bij een nieuwe performance-cultuur is het nodig dat mensen veranderen. Als mensen niet veranderen, heb je andere mensen nodig”, verklaarde hij de schoonmaak aan de top van de divisies.
Eigen ding doen

De cultuurverandering zit hem trouwens niet alleen in gedrag aan de poort. Het gaat ook over het beter benutten van kennis in het concern, legde hij uit. “Van project naar project hobbelen is gewoon niet duurzaam. De vraag is: hoe krijg je de kennis die in een bepaald deel van het bedrijf naar iemand anders die het nodig heeft in het andere deel van het bedrijf? Dat is lastig”, erkende hij. “Projectmensen zijn mensen die erg hun eigen ding willen doen.”

“Vergelijk het met het verkopen van een iPhone. Als je in één jaar tien iPhones verkoopt met drie euro winst per stuk, heb je in totaal dertig euro verdiend. Maar als een van die iPhones tijdens het productieproces een storing vertoont en de reparatie kost dertig euro, houd je aan het eind van het jaar weinig over. Hoe kun je die drie euro meer maken en die dertig euro minder? Dat kan je door kennis beter te benutten.”
Buitenlandse bouwers stoten hun neus

Grote projecten binnenhalen die het feest kunnen verstieren zijn geschiedenis, besloot BAM net als veel andere grote bouwers ruim een jaar geleden. “We doen sowieso geen projecten meer boven de 150 miljoen euro en sowieso geen projecten waarbij de risico-rendementsverhouding niet goed is.”

Buitenlandse partijen mogen het wat hem betreft allemaal proberen. “Het gaat hen ook niet lukken natuurlijk. Ze krijgen te maken met dezelfde contractvorm. Ze zullen erachter komen dat het niet werkt en dan gaan ze weer weg.”

Terug naar de resultaten. Hoewel die dus tegenvallen, gelooft Van Wingerden er heilig in dat BAM op goede weg is. “Ik kan uit betrouwbare bron vertellen dat onderliggend voortgang wordt gemaakt. Op termijn ben ik ervan overtuigd dat het een keer zijn pay off gaat hebben”, doelt hij op de aanpassingen aan de organisatie en de keuze voor nieuwe product-marktcombinaties. “Daarmee hebben we wel een fundamentele verandering in het bedrijf neergezet die echt wel toekomstbestendig is.”
Stikstofstorm

BAM heeft in 2020 weinig last van stikstof en PFAS. Maar in 2021 mogelijk wel, zegt Rob van Wingerden. “Dat de vergunningen stoppen, daar krijg je meer dan een jaar later last van. Het is een stilte voor de storm.”
Eerste publicatie door Marc Doodeman op 21 feb 2020
€d_Modus Vivendi
0
20 feb 2020 Koninklijke BAM Groep N.V. R.P. van Wingerden
Bron: AFM | Register bestuurders AFM | Register bestuurders
22 februari 2020, 07:24
Dit register van het AFM bevat de meldingen van bestuurders en commissarissen van hun aandelenbezit en de wijzigingen in dit bezit voor zover het betreft (rechten op verkrijging van) aandelen in de eigen en daaraan gelieerde uitgevende onderneming.
Voorposities
Soort effect Uitgevende instelling Aantal effecten Aantal stemmen
Restricted share Koninklijke BAM Groep N.V. 32.925 31.862
Gewoon aandeel Koninklijke BAM Groep N.V. 30.000 30.000
Conditional restricted share Koninklijke BAM Groep N.V. 498.070 227.030
Wijzigingen
Soort effect Uitgevende instelling Aantal effecten Valuta Waarde per aandeel Aantal stemmen Vrije hand beheer
Conditional restricted share Koninklijke BAM Groep N.V. -141.977 EUR 0 0 Nee
Naposities
Soort effect Uitgevende instelling Aantal effecten Aantal stemmen
Restricted share Koninklijke BAM Groep N.V. 32.925 31.862
Gewoon aandeel Koninklijke BAM Groep N.V. 30.000 30.000
Conditional restricted share Koninklijke BAM Groep N.V. 356.093 227.030

21 feb 2020 Koninklijke BAM Groep N.V. G. Boon
Bron: AFM | Register bestuurders AFM | Register bestuurders
22 februari 2020, 07:24
Dit register van het AFM bevat de meldingen van bestuurders en commissarissen van hun aandelenbezit en de wijzigingen in dit bezit voor zover het betreft (rechten op verkrijging van) aandelen in de eigen en daaraan gelieerde uitgevende onderneming.
Wijzigingen
Soort effect Uitgevende instelling Aantal effecten Valuta Waarde per aandeel Aantal stemmen Vrije hand beheer
Gewoon aandeel Koninklijke BAM Groep N.V. 80.000 EUR 2,47 80.000 Nee
Naposities
Soort effect Uitgevende instelling Aantal effecten Aantal stemmen
Gewoon aandeel Koninklijke BAM Groep N.V. 80.000 80.000
boldie
0
quote:

€d_Modus Vivendi schreef op 22 februari 2020 10:20:

20 feb 2020 Koninklijke BAM Groep N.V. R.P. van Wingerden
Bron: AFM | Register bestuurders AFM | Register bestuurders
22 februari 2020, 07:24
Dit register van het AFM bevat de meldingen van bestuurders en commissarissen van hun aandelenbezit en de wijzigingen in dit bezit voor zover het betreft (rechten op verkrijging van) aandelen in de eigen en daaraan gelieerde uitgevende onderneming.
Voorposities
Soort effect Uitgevende instelling Aantal effecten Aantal stemmen
Restricted share Koninklijke BAM Groep N.V. 32.925 31.862
Gewoon aandeel Koninklijke BAM Groep N.V. 30.000 30.000
Conditional restricted share Koninklijke BAM Groep N.V. 498.070 227.030
Wijzigingen
Soort effect Uitgevende instelling Aantal effecten Valuta Waarde per aandeel Aantal stemmen Vrije hand beheer
Conditional restricted share Koninklijke BAM Groep N.V. -141.977 EUR 0 0 Nee
Naposities
Soort effect Uitgevende instelling Aantal effecten Aantal stemmen
Restricted share Koninklijke BAM Groep N.V. 32.925 31.862
Gewoon aandeel Koninklijke BAM Groep N.V. 30.000 30.000
Conditional restricted share Koninklijke BAM Groep N.V. 356.093 227.030

21 feb 2020 Koninklijke BAM Groep N.V. G. Boon
Bron: AFM | Register bestuurders AFM | Register bestuurders
22 februari 2020, 07:24
Dit register van het AFM bevat de meldingen van bestuurders en commissarissen van hun aandelenbezit en de wijzigingen in dit bezit voor zover het betreft (rechten op verkrijging van) aandelen in de eigen en daaraan gelieerde uitgevende onderneming.
Wijzigingen
Soort effect Uitgevende instelling Aantal effecten Valuta Waarde per aandeel Aantal stemmen Vrije hand beheer
Gewoon aandeel Koninklijke BAM Groep N.V. 80.000 EUR 2,47 80.000 Nee
Naposities
Soort effect Uitgevende instelling Aantal effecten Aantal stemmen
Gewoon aandeel Koninklijke BAM Groep N.V. 80.000 80.000

tja.
bartbas
0
[quote alias=€d_Modus Vivendi id=12145193 date=202002221003]
Over individuele projecten doet Bam haast nooit uitspraak. De start van renovatie was 1 april vorig jaar. Wie weet dan nu al dat het geen winstmaker is/wordt?
[/

Het artikel citeerd BAM. Zal dus wel in de jaarstukken staan. De gekat luist: volgens BAM was de prestatie bij de Nederlandse infra-activiteiten ( wegen,bruggen, sluizen en grote projecten als de versterking van de Afsluitdijk) teleurstellend. Gedurende 2019 verslechterde het resultaat bij verschillende grote en middelgrote projecten., zo meldt BAM.

Mooier kan ik het niet maken.

Bb
bartbas
0
Wanneer ik dit lees hebben we nog wat verlies op de sluis in Duitsland re verwachten. Of zie ik dat verkeerd?

quote:

€d_Modus Vivendi schreef op 22 februari 2020 10:18:

Rob van Wingerden, ceo BAM over een moeilijk jaar en zijn vertrek: ‘Het is goed, ik ben oké.’

bouwbreed
Rob van Wingerden, ceo BAM over een moeilijk jaar en zijn vertrek: ‘Het is goed, ik ben oké.’
Foto: Eran Oppenheimer

BAM behaalde een benauwde winst in het laatste volle jaar dat Rob van Wingerden aan het roer stond. De topman had liever met hogere winstmarges het “mooie” BAM willen achterlaten. “De meeste projecten gaan goed, maar gaan er steeds een paar fout en die verpesten dan wel het hele feestje.”

De afscheidsinterviews komen later, probeerde Rob van Wingerden nog. Maar het groepje journalisten dat uitgenodigd was voor een toelichting op de jaarcijfers van BAM bleef er toch bij stilstaan: Van Wingerdens plotselinge vertrek, nadat hij een half jaar geleden had aangegeven dat hij eigenlijk nog wel een termijn zou willen blijven. Hij wil best wat vertellen, maar niet alles. Er was het gesprek met de raad van commissarissen. “Op een gegeven moment komt de vraag: wat doen we?” De conclusie was: een nieuwe strategische agenda krijgt een nieuwe leider.

“Het is goed, ik ben oké. Het is soms wel eens goed dat iemand het overneemt. Maar het zal wennen zijn.” Van Wingerden werkte 32 jaar bij BAM, van werkvoorbereider tot ceo. In de woningbouw, utiliteitsbouw, de infra en de bagger. Veel orange-groener kan een BAM’er niet worden. Hij heeft nog veel energie, is fit. Lacht: “De kans dat ik ga golfen of achter de geraniums beland is klein.”

Graag weer terug naar het onderwerp, wenkte hij. BAM en de jaarcijfers. “Ik ben nog niet weg.”

Rob van Wingerden kreeg BAM niet van de hobbelige weg
Rob van Wingerden kreeg BAM niet van de hobbelige weg
Lees het portret van de vertrekkende topman

Ook kleinere infraprojecten in de problemen

Die jaarcijfers vielen tegen. Onder de streep bleef er 11,8 miljoen euro over. Op een omzet van 7,2 miljard euro is dat een nettomarge van slechts 0,16 procent. De brutomarge kwam uit op 1,0 procent. “Ik had liever gewild dat we tussen de 2 en 4 procent waren uitgekomen.” Dat was de ambitie van de strategische agenda.

Die marge blijft laag omdat veel projecten niet lopen zoals het hoort. De Nederlandse infra heeft het zwaar. De zeesluis in IJmuiden heeft tot nu toe een verlies van 111 miljoen euro opgeleverd. Maar ook verschillende andere Nederlandse infraprojecten, zowel grote als kleinere, hebben te maken hebben met kostenoverschrijdingen. In totaal was het verlies in de Nederlandse infratak 17,5 miljoen euro in 2019. BAM heeft al ingegrepen. Volgens Van Wingerden is de hele top van de infradivisie de afgelopen jaren vervangen.
Rampzalige sluisproject in Duitsland

Ook in Duitsland en bij BAM International moest het management weg. In Duitsland werd maar liefst een verlies van 57,5 miljoen euro geleden met bouw- en vastgoedprojecten. Een groot deel hiervan komt op het conto van een sluisproject in het Noord-Duitse Brunsbüttel. Dat project verloopt desastreus. De opdracht werd ruim vijf jaar geleden aangenomen voor 346 miljoen euro; de kosten dreigen nu op te lopen naar 1 miljard euro. Van Wingerden zei dat met de opdrachtgever gedeeltelijk geschikt is.

Bij BAM International ging er vorig jaar ook van alles fout. Er wordt nog steeds geruzied met de opdrachtgever van het Museum van de toekomst in Dubai. Wie draait erop voor de meerkosten die zijn ontstaan door een later toegevoegd wensenlijstje van de sjeik? BAM heeft 21,4 miljoen euro aan verliesvoorziening opgenomen.

BAM boekt krappe winst
BAM boekt krappe winst
Nederlandse infratak heeft het moeilijk

Geen riskante projecten

BAM geeft al jaren hoog op van het zogeheten “stage gate tendering”-proces dat ervoor moet zorgen dat het orderboek niet gevuld worden met te riskante projecten. Bij rampzalige ontwerpfout van de zeesluis in IJmuiden, erkende Van Wingerden twee jaar geleden dat die poortjes op het moment dat de zeesluis binnengehaald werd nog in de kinderschoenen stonden.

Maar ook de projecten in Duitsland en Dubai en problematische infraprojecten in Nederland konden de poortjes zonder veel hinder passeren, erkende Van Wingerden vrijdag. Het controlesysteem is nog steeds niet af. “Het wordt elke dag beter.”

“Het is ook een beetje de sector”, stipte Van Wingerden de hardleersheid van de bouw aan. “De meeste projecten gaan goed, maar gaan er steeds een paar fout en die verpesten dan wel het hele feestje. Het gaat erom dat te voorkomen.”
Andere mensen nodig

De controlepoortjes waren vier jaar geleden in het leven geroepen om bij de selectie van grote projecten niet de mist in te gaan. Langzamerhand worden ze ook gebruikt in de uitvoeringsfase van grote projecten en ook bij het aannemen van kleinere projecten, zei Van Wingerden.

Met alleen controlepoortjes ben je er niet, moet BAM het afgelopen jaar hebben gedacht toen er toch steeds weer nieuwe verliesprojecten opdoken. BAM had ook ander management nodig. Van Wingerden: “Als mensen met hun oude gedrag een nieuw stuk gereedschap gebruiken, is dat geen goede combinatie”, zegt Van Wingerden. “Bij een nieuwe performance-cultuur is het nodig dat mensen veranderen. Als mensen niet veranderen, heb je andere mensen nodig”, verklaarde hij de schoonmaak aan de top van de divisies.
Eigen ding doen

De cultuurverandering zit hem trouwens niet alleen in gedrag aan de poort. Het gaat ook over het beter benutten van kennis in het concern, legde hij uit. “Van project naar project hobbelen is gewoon niet duurzaam. De vraag is: hoe krijg je de kennis die in een bepaald deel van het bedrijf naar iemand anders die het nodig heeft in het andere deel van het bedrijf? Dat is lastig”, erkende hij. “Projectmensen zijn mensen die erg hun eigen ding willen doen.”

“Vergelijk het met het verkopen van een iPhone. Als je in één jaar tien iPhones verkoopt met drie euro winst per stuk, heb je in totaal dertig euro verdiend. Maar als een van die iPhones tijdens het productieproces een storing vertoont en de reparatie kost dertig euro, houd je aan het eind van het jaar weinig over. Hoe kun je die drie euro meer maken en die dertig euro minder? Dat kan je door kennis beter te benutten.”
Buitenlandse bouwers stoten hun neus

Grote projecten binnenhalen die het feest kunnen verstieren zijn geschiedenis, besloot BAM net als veel andere grote bouwers ruim een jaar geleden. “We doen sowieso geen projecten meer boven de 150 miljoen euro en sowieso geen projecten waarbij de risico-rendementsverhouding niet goed is.”

Buitenlandse partijen mogen het wat hem betreft allemaal proberen. “Het gaat hen ook niet lukken natuurlijk. Ze krijgen te maken met dezelfde contractvorm. Ze zullen erachter komen dat het niet werkt en dan gaan ze weer weg.”

Terug naar de resultaten. Hoewel die dus tegenvallen, gelooft Van Wingerden er heilig in dat BAM op goede weg is. “Ik kan uit betrouwbare bron vertellen dat onderliggend voortgang wordt gemaakt. Op termijn ben ik ervan overtuigd dat het een keer zijn pay off gaat hebben”, doelt hij op de aanpassingen aan de organisatie en de keuze voor nieuwe product-marktcombinaties. “Daarmee hebben we wel een fundamentele verandering in het bedrijf neergezet die echt wel toekomstbestendig is.”
Stikstofstorm

BAM heeft in 2020 weinig last van stikstof en PFAS. Maar in 2021 mogelijk wel, zegt Rob van Wingerden. “Dat de vergunningen stoppen, daar krijg je meer dan een jaar later last van. Het is een stilte voor de storm.”
Eerste publicatie door Marc Doodeman op 21 feb 2020
bartbas
0
quote:

bartbas schreef op 22 februari 2020 11:13:

[quote alias=€d_Modus Vivendi id=12145193 date=202002221003]
Over individuele projecten doet Bam haast nooit uitspraak. De start van renovatie was 1 april vorig jaar. Wie weet dan nu al dat het geen winstmaker is/wordt?
[/

Het artikel citeerd BAM. Zal dus wel in de jaarstukken staan. De tekst luidt: volgens BAM was de prestatie bij de Nederlandse infra-activiteiten ( wegen,bruggen, sluizen en grote projecten als de versterking van de Afsluitdijk) teleurstellend. Gedurende 2019 verslechterde het resultaat bij verschillende grote en middelgrote projecten., zo meldt BAM.

Mooier kan ik het niet maken.

Bb
€d_Modus Vivendi
0
bnr

widgets.bnr.nl/audio-widget-v2/index....

Topman BAM: overheid 'nogal makkelijk' over PFAS

BNR Webredactie

Gisteren, 09:12
Update: gisteren, 10:33

De overheid doet te makkelijk over de gevolgen voor de Bouw van PFAS en stikstof. Dit zegt scheidend BAM-topman Rob van Wingerden tegen BNR. 'Het lijkt oké, de overheid zegt: 'We hebben die PFAS-norm op 0,8 dus je kunt door. Zoek voor stikstof lokale mogelijkheden'. Ik vind dat nogal makkelijk', zegt Van Wingerden.
Scheidend CEO Rob van Wingerden (CEO) van bouwonderneming BAM
Scheidend CEO Rob van Wingerden (CEO) van bouwonderneming BAMANP / Remko de Waal

Luister ook | Onverwacht vertrek topman BAM
Zorgelijk dossier

Van Wingerden waarschuwt dat we goed moeten opletten op de langetermijneffecten die groot kunnen zijn: 'Er zijn veel minder vergunningen afgegeven, veel grondverzetbedrijven zijn hard geraakt. In plaats van oplossingen te gaan zoeken, hebben we nu weer de discussie tussen Mesdag en het RIVM of de gegevens wel kloppen. Het is al met al een zorgelijk dossier dat om oplossing en actie vraagt'. Van Wingerden wijst op de lange doorlooptijd van bouwtrajecten en zegt dat we moeten focussen op 2021 en verder.

Luister ook | BAM moet weer afschrijven
Ook zorgelijk: winsthalvering BAM

Vandaag kwam ook BAM met de jaarcijfers. En hoewel het bedrijf zich in de tweede helft van 2019 enigszins herstelde, halveerde de winst tot 11,8 miljoen euro. BAM gaf al eerder een winstwaarschuwing door kostenoverschrijdingen op projecten in Duitsland en het Midden-Oosten. De omzet bleef gelijk rond 7,2 miljard euro. Toch is Van Wingerden over het algemeen positief: 'De marktomstandigheden zijn best positief al groeit de markt minder. We zijn blij dat we het teleurstellende eerste halfjaar kunnen herstellen met een marge van 2,7 procent in het tweede halfjaar.'

2020 beter dan 2019

Voor 2020 verwacht Van Wingerden een verbetering ten opzichte van 2019. Een exacte kwantificering kan hij niet geven: 'Daar zijn we terughoudend mee. Zoals we vorig jaar gemerkt hebben zijn er onzekerheden, soms zijn er claims waardoor je kosten moet nemen terwijl je op de opbrengsten moet wachten. Die timing kan ertoe leiden dat het af en toe wat volatieler is dan je zou wensen'. Wat Van Wingerden na zijn afscheid gaat doen weet hij nog niet: hij zegt met 32 jaar ervaring in de Bouw nog niet aan geraniums of golfballetjes te denken.
€d_Modus Vivendi
0
quote:

bartbas schreef op 22 februari 2020 11:19:

Wanneer ik dit lees hebben we nog wat verlies op de sluis in Duitsland re verwachten. Of zie ik dat verkeerd?

[...]
er is een deel (tje?) gecompenseerd. Over de rest zal nog wel dispuut zijn. Ik denk niet dat het uitgesloten is dat er daar geen tegenvallers meer komen. Dat geldt natuurlijk voor alle projecten waar dan ook.
Je kunt natuurlijk overal muizenissen in zien. Uiteindelijk mogen we toch aannemen dat BAM geleerd heeft van het mankeren. Het zijn niet allemaal klojo's met een IQ beneden de 100 in dat bestuur en middenkader.
€d_Modus Vivendi
0
ED

Van Wingerden benadrukte dat hij niet is weggestuurd door zijn werkgever. Maar met het oog op de nieuwe strategie en de lange periode dat Van Wingerden bij BAM heeft gewerkt, was volgens hem 'de tijd rijp om een stap opzij te doen'.

Wat hij na april gaat doen, weet hij nog niet. Van Wingerden heeft 5,5 jaar aan het roer gestaan bij BAM, na een dienstverband sinds 1988. ,,Het is goed'', zo klonk het. Terugkijkend dacht de BAM-baas dat hij voor zijn periode als topman van de bouwer wel een voldoende heeft gehaald. ,,Maar ik geef mezelf geen cijfer.''

Hij snapt dat de grote problemen rond sluisproject OpenIJ in IJmuiden, waar BAM voor 111 miljoen euro het schip in ging, aan hem zullen kleven. Ook in de toekomst sluit hij niet uit dat er bij lopende projecten problemen kunnen opspelen.
€d_Modus Vivendi
0
Trouw
Het was een treurig slotjaar voor de vertrekkende topman van Bam

Ook 2019 bleek geen oogstjaar voor bouwer Bam. En zo moet vertrekkend topman Rob van Wingerden afscheid nemen met een mager winstje.
Koos Schwartz 21 februari 2020, 19:09
Projecten in Duitsland en het Midden-Oosten vielen vorig jaar voor Bam veel duurder uit dan gedacht. ©ANP

Altijd prettig voor een bestuursvoorzitter als hij bij de aankondiging van zijn vertrek fraaie bedrijfsresultaten kan overleggen. Jean-François van Boxmeer kon dat: hij zei Heineken vaarwel met een recordomzet, een recordwinst en een beurskoers op recordhoogte. Rob van Wingerden van bouwer Bam kon dat vrijdag niet tijdens de presentatie van de jaarcijfers.

Een ‘zeer mager winstje, waarvoor ik geen applaus verwacht’ was het resultaat in het laatste volledige bestuursjaar van Van Wingerden, die 32 jaar voor Bam werkte. Daarvan was hij ruim elf jaar lid van de raad van bestuur en 5,5 jaar bestuursvoorzitter. Die laatste jaren hadden de oogstjaren van Bam moeten zijn. De financiële crisis was voorbij, de orderportefeuilles werden dikker en bouwers hoefden niet meer tegen afbraakprijzen te werken.

Maar het liep anders. Eerst waren er de verliezen op projecten die in de crisistijd voor te lage prijzen en met te veel risico’s waren aangenomen. Toen was er die dure fout in het ontwerp van twee caissons voor de grote zeesluis bij IJmuiden. Een innovatief ontwerp, maar ook een schade van ruim honderd miljoen.

Ook vorig jaar waren er projecten die veel duurder uitvielen dan gedacht. Niet in Nederland, wel in Duitsland en het Midden-Oosten. Schade: 94 miljoen euro. Niet zo vreemd dus dat Bams nettowinst over 2019 ‘zeer mager’ was: 11 miljoen euro. Waar concurrent Heijmans eindelijk een jaar beleefde zonder financiële zeperds, had Bam, qua omzet het grootste bouwbedrijf van Nederland die in 2019, nota bene het jaar waarin het bedrijf 150 jaar bestond, nog steeds.
Risico’s

Een wat treurig slot dus voor Van Wingerden die er de afgelopen jaren, net als zijn collega-bestuursvoorzitters bij andere bouwbedrijven, op ­hamerde dat Bam geen (grote) ­projecten moest aannemen waar te veel risico’s aan kleefden. Bam neemt projecten boven de 150 miljoen in principe zelfs niet aan, tenzij het met de risico’s goed zit. Zoals Van Wingerden ook maatregelen nam om te voorkomen dat er nieuwe zeperds zouden komen. Tot op het hoogste niveau werden de kosten van flinke projecten nog eens doorgerekend.

Het was niet overal kommer en kwel. De Nederlandse onderdelen, goed voor ruim 40 procent van Bams omzet van 7 miljard, haalden door de bank genomen wel de winstmarges die een bouwbedrijf in tijden van economische voorspoed kan behalen. De Ierse en de Britse ook.

Zorgen uitte Van Wingerden over wat tegenwoordig ‘het ‘stikstofprobleem’ heet. Door een uitspraak van de Raad van State mogen er voor­lopig geen wegen worden aangelegd of verbreed die in de buurt van natuurgebieden liggen, tenzij bouwers ervoor zorgen dat er geen extra stikstofoxide neerslaat in die natuurgebieden. Daardoor ligt het aantal vergunningaanvragen voor de aanleg van infrastructurele werken zo’n 20 tot 30 procent lager dan vorig jaar.

Net als zijn collega Ton Hillen van Heijmans verwacht Van Wingerden daar dit jaar geen nadeel van te ondervinden. Er zit immers nogal wat tijd tussen het moment dat een vergunning wordt aangevraagd (en verleend) en het moment dat de eerste schop in de grond gaat. Maar als er niet snel nieuwe tenders voor wegenprojecten worden uitgeschreven, kan Bams infrastructuurpoot het in 2021, of daarna, zwaar krijgen.

Het aandeel Bam verloor vrijdag 5,2 procent van zijn waarde, wat vooral kwam doordat Van Wingerden voor dit jaar alleen beloofde dat de winstmarge (exclusief bijzondere posten) wat hoger uitvalt dan vorig jaar. Dat klonk rijkelijk vaag.

Van Wingerden voerde daar wel wat redenen voor aan. De gevolgen van de naderende brexit zijn moeilijk in te schatten. Bovendien onderhandelt Bam in Duitsland en het Midden-Oosten nog over de vraag wie er moet opdraaien voor de kostenoverschrijdingen bij de verlieslatende projecten. Bam heeft die kosten voorlopig voor zijn rekening genomen – dat moet volgens de nieuwe boekhoudregels – maar kan nog geld uit Duitsland en het Midden-Oosten tegemoetzien.

Dat mag zijn opvolger dan innen. De slotkoers van het Bam-aandeel was met 2,47 euro wel ietsje hoger dan toen Van Wingerden als bestuursvoorzitter aantrad.

€d_Modus Vivendi
0
Nou, genoeg BAM voor vanochtend voor mij.
Vakantie verder vieren, en foto's uit Siberië ophalen bij de Hema ;)
HenkdeV
0
quote:

RIZ schreef op 22 februari 2020 08:24:

[...]

Daar ga ik niet in mee. De 2+% is al eerder gerealiseerd en zonder situatie Duitsland en Middle East had BAM in 2019 ook bijna 3% gerealiseerd.

Anyway heb inmiddels de webcast beluisterd (zie mijn vorige post) en ben er iets geruster op. Ambitie blijft onveranderd, maar nieuwe prognose zal door volgende ceo gedeeld worden. Realistisch voor 2020 lijkt me een resultaat van ongeveer 3%.
Volgens mij heeft BAM het zelf toch echt over 1%.
De ambitie ligt hoger, maar daar koop je op korte termijn niets voor.
2.897 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 ... 141 142 143 144 145 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 11:23
Koers 3,852
Verschil +0,046 (+1,21%)
Hoog 3,856
Laag 3,790
Volume 135.528
Volume gemiddeld 1.419.815
Volume gisteren 557.556

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront