bpost « Terug naar discussie overzicht

Forum bpost geopend

10.772 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 ... 535 536 537 538 539 » | Laatste
fonsdesponsje
0
Aan brieven zullen ze weinig verdienen,dat zal alleen maar zakken in de toekomst.Maar pakjes dat gaat nog verder uitbreiden door de online bestellingen.Ze zijn reeds goed verankerd in ons landje en nu zijn ze nog verder uit aan het rollen in Amerika.Tegenwind door concurentie zal er blijven maar het is een winstgevend ervaren degelijk bedrijf!Ik zie het tegen eind dit jaar terug 15 staan.
JdeFL
1
quote:

JdeFL schreef op 3 februari 2020 18:22:

Elke bijkomende daling van het brievenverkeer met 1 procentpunt, holt de bedrijfswinst met 15 miljoen euro uit.

Ook de groei van het pakjesverkeer is niet voldoende om het tij te keren. 'Met een stijging van 20 procent kan Bpost uitpakken met de grootste groei in de sector, maar het bedrijf vertrekt van een kleine basis', nuanceert Jefferies. Bpost heeft een marktaandeel van 15 procent in het Belgische pakjesvervoer. In de bedrijfsmarkt is dat 5 procent.
Bovendien dreigt meer concurrentie. Kerstens denkt dat Amazon een eigen logistiek netwerk kan opzetten in Brussel en Antwerpen, waardoor het 32 procent van de Belgische bevolking zou bedienen. ...
Die 15€ is een utopie.... Blijkbaar veel natte vingerwerk hier momenteel.
Je komt van een postvolume van zowat 100% ooit. Op wat DHL na, en ook ooit wat krantebedeling die tijdelijk door anderen gedaan werd.
En je zit nu aan 15% van de pariculiere pakjes. 5% van de BtoB. Pfff.
Leefloon
0
quote:

JdeFL schreef op 20 februari 2020 09:30:

Blijkbaar veel natte vingerwerk hier momenteel.
Of een dankbare. luie Dre1981, die de "adviseurs" krijgt die 'ie verdient. Mooi zo.
leonardus65
1
@JdeFL volg Bpost niet zo lang, maar werk er wel mee en wel tevreden. Mij verbaast het da bpost een marktaandeel van 15 ´% particuliere pakjes heeft, ik dacht dat het veruit de grootste was (marktaandeel ongeveer 30 %2017) en ze groeien ook flink. Bedrijfsmarkt is wel slecht, ken verschillende bedrijven die er van weglopen. Postbodes bieden pakjes aan bij winkels om 9 h(terwijl iedereenweet dat ze om 10 h opengaan )en verlangen dan van de winkels dat ze de pakketen gaan ophalen in het postkantoor. Is er een rapport waar die 15 % bekend is gemaakt? www.bipt.be/public/files/nl/22664/Med...
Leefloon
0
quote:

leonardus65 schreef op 21 februari 2020 23:28:

Postbodes bieden pakjes aan bij winkels om 9 h(terwijl iedereenweet dat ze om 10 h opengaan )en verlangen dan van de winkels dat ze de pakketen gaan ophalen in het postkantoor.
Volkomen begrijpelijk vanuit alle postbodes bezien, met hun normale werktijden. Laat die winkels, zonder of zonder geschikte brievenbus, dan maar een ander bezorgadres gebruiken. Het ideaalbeeld van na de vroege ochtend voor bedrijfswagens afgesloten wandelgebieden zorgt ervoor dat de meeste bezorgers hun routes al voor die gebieden moeten aanpassen, en daar snel klaar moeten zijn. Is het gebied na 11:00 uur afgesloten voor na 11:00 uur levensgevaarlijk vrachtverkeer, dan moeten de postbodes dat hele rampgebied binnen een uur afwerken. Is je adres in de praktijk ongeschikt voor het ontvangen van post of pakjes, laat die dan elders bezorgen. Of neem een grote brievenbus, of laat je zooi bezorgen bij een winkel die wel om 9:00 uur open is. Bij jou thuis komen ze ook niet speciaal na 15:00 uur langs, wanneer je een nachtdienst hebt gedraaid en om 11:30 uur (eerder kan niet, door die teringwinkelstraat in een wandelzone) nog slaapt.

Klacht ongegrond; terug naar bpost.
Leefloon
0
quote:

leonardus65 schreef op 21 februari 2020 23:28:

werk er wel mee en wel tevreden. Mij verbaast het da bpost een marktaandeel van 15 ´% particuliere pakjes heeft, ik dacht dat het veruit de grootste was (marktaandeel ongeveer 30 %2017)
Niet in 2017 in voor aandeelhouders relevantere omzet (20-25%). De klassieke aanbieder is nationaal inderdaad meestal het beste, maar is zonder Chinese tarieven ook relatief duur. Vind ik iets minder belangrijk, dan is een concurrent al snel aantrekkelijker. Dan wacht jij maar iets langer op een pakje, en moet jij misschien verder reizen om het pakje ergens af te halen.
JdeFL
1
@leonardus

quote:

JdeFL schreef op 3 februari 2020 18:22:

… zegt het beurshuis Jefferies. In een lijvig rapport over de Europese post- en pakjesaandelen ...
Analist David Kerstens ... Bpost heeft een marktaandeel van 15 procent in het Belgische pakjesvervoer. ...
Ik ga ervan uit dat Jefferies die 15% niet uit de lucht geplukt heeft. Als ik zie hoeveel witte busjes er hier de straat inrijden, en af en toe eentje van de post, zou het wel kunnen kloppen.
leonardus65
0
@JdzFL ik ga er ook niet vanuit dat elk rapport zomaar klopt. Uit mijn vorige bijlage zou bpost in 2017 een marktaandeel hebben van 30-35% in volume en 20-25% in omzet. Dit is zover ik kan zien particulier en bedrijfsmarkt. Dan zou Bpost 5 à 10 % omzet kwijtgeraakt zijn in 2 jaar. Aangezien bpost veel sterker is in de particuliere markt lijkt me die 15 % opgesplitst particuliere markt
onwaarschijnlijk, 5 % bedrijfs markt zou kunnen kloppen, de focus ligt duidelijk op de particuliere markt. Ook kan bpost de groei in drukke periodes amper bijhouden 25% elk jaar(kerst).
leonardus65
0
@Leefloon de werktijden vd postbodes zijn hier in Belgie niet allemaal hetzelfde, ook vroege en late dienst. Er zijn veel postbodes( zeker in de Walen) die niet begrijpen dat het geen staatbedrijf meer is(wel grootste aandeelhouder) en dat pakketen de toekomst is. Bpost heeft dus duidelijk eerst voor de particuliere markt gekozen, misschien pakken ze later de bedrijfsmarkt weer op. Inderdaad duur, maar ergens klopt er ook iets niet aan de Chinese tarieven. Ander aanbieders zoals DHL, GLS... houden wel rekening met openingsuren, die zie je dus veel meer stoppen bij bedrijven.
Leefloon
0
quote:

leonardus65 schreef op 22 februari 2020 10:10:

Uit mijn vorige bijlage zou bpost in 2017 een marktaandeel hebben van ... 20-25% in omzet

Ook kan bpost de groei in drukke periodes amper bijhouden 25% elk jaar(kerst).
Het percentage maakt weinig uit. Ook de analist zal kijken naar de omzet, en die is wat het is. Dat kan 15% zijn, door toenemende concurrentie, maar ook de onderkant van de bandbreedte van 20-25%. Het is niet zo dat wanneer het marktaandeel 25% is, de pakjesomzet van bpost dan met 66,67% meevalt. De rode draad zal zijn dat het marktaandeel daalt, en dan kan deze analist iets overdrijven. Overigens weet ik niet of het interessant is om met een percentage volume boven een percentage omzet te zitten. Veel werk, weinig verdienen.

Omdat het bedrijf niet op een kerstpiek is ingericht, pakjes bezorgen geen feestelijk betaald beroep is, omdat die groei hard nodig is om margedruk weerstand te bieden, en de groei zal ook niet aan de concurrentie voorbij gaan.

Hoe dan ook is de 15% oninteressant (of geen argument van de analist), omdat het er weinig toe doet wat 100% is of wordt. De pakjesomzet van bpost is wat het is, en dat vormt ook het (iets onder druk staande) fundament onder de koers.

Maandag cijfers van PostNL; "gelukkig" zit er al vrij veel leed in de koersontwikkeling van beide bedrijven. Van Chinese verzendkosten tot en met Chinese ziekte.
leonardus65
0
@JdeFL Ik zie elke dag bpost rijden in mijn straat en uiteraard elke dag ook andere busjes, ook werkt Bol.com wel met andere vervoerders zoals DPD en Bpost, (retours) dus wat dat betreft klopt de info van Jefferies niet. Maar misschien is Bpost minder sterk dan ik veronderstelde en verliezen ze snel marktaandeel.
leonardus65
0
@JdeFL Ook werkt Bpost misschien wel minder samen met de grote drie ecommerce bedrijven, voor postnl is BOL hun grootste klant en toch halen ze minder omzet in een land met meer inwoners. Wat natuurlijk niet zegt dat ze het goed doen, je kunt het ook als minder slecht bekijken.
leonardus65
0
@Leefloon marktaandeel zal dan wel dalen, zolang de omzet maar stijgt en de marge er niet teveel onder lijdt.
Leefloon
0
quote:

leonardus65 schreef op 22 februari 2020 10:24:

Leefloon de werktijden vd postbodes zijn hier in Belgie niet allemaal hetzelfde, ook vroege en late dienst.

Inderdaad duur, maar ergens klopt er ook iets niet aan de Chinese tarieven. Ander aanbieders zoals DHL, GLS... houden wel rekening met openingsuren, die zie je dus veel meer stoppen bij bedrijven.
Dat is overal zo, alhoewel van een vroege dienst een gratis late dienst kan worden gemaakt door overuren gewoon te negeren.

Wil ik iets goeds, dan kies ook ik altijd voor de wat duurdere, klassieke partij. Zonder tientallen kilometers te hoeven reizen om op een industrieterrein een pakjes af te hoeven halen. Gemiddels ijn het de beste. Bedenk wel dat andere aanbieders het personeel helemaal kunnen uitbuiten. Als bpost dat al moet doen, dan kun je je voorstellen dat daar het personeel helemaal de dupe is van de lage Chinese tarieven. Dat hoeft niet alleen bpost op te lossen, maar een winkel kan ook een brievenbus of een ander verzendadres gebruiken. Post voor winkels krijgt de vroege dienst gewoon mee, en dan moet de postbode maar gratis uitzoeken hoe hij of zij een "eigenlijk te groot" pakje van DHL vol met Duitse boeken in het brievenbusje van de universiteitsbiblliotheek moet proppen. Binnen zo'n context heb ik weinig begrip voor winkels in voetgangersgebieden, die dan ook nog eens gaan klagen dat de slaven van de pakjesbedrijven langskomen op een tijdstip dat hen uitkomt. Als ze al met hun bedrijfswagen in de stad kunnen komen.

Volens een promo geeft een Nederlands televisieprogramma de pakjesbedrijven de schuld, "Het is een herkenbare ergernis voor heel veel mensen: pakketjes die naar binnen worden gegooid, gewoon open en bloot voor de deur worden gezet of zelfs helemaal verdwijnen. Maar who's to blame?", maar van mij mogen bezorgadressen die tijdens gewone werktijden ongeschikt zijn voor het ontvangen van pakjes en post aan dat rijtje worden toegevoegd. Sta je al onder druk, moet je vanaf 10 uur naar die klagende winkeliers en moet je voor 11 uur daar klaar zijn, want dan wordt het zalig verklaarde wandelgebied fysiek afgesloten voor de bedrijfswagens. Ik heb er wel begrip voor dat de medewerker van bpost dan een bericht tussen de gladgetrokken plastic winkelgevel zonder brievenbus propt, en de winkelier het eigen probleem mag gaan oplossen. Bijvoorbeeld door het pakje aan huis te laten bezorgen, of bij een naburige winkel die wél om 9 uur is geopend. Let er maar eens op hoe ongeschikt winkels kunnen zijn voor het ontvangen van kleine post en grote pakjes, tenzij de bezorger tijdens openingsuren in het wandelgebied langskomt (en dan ook vaak nog de hele winkel door moet wandelen, richting het vriendelijk groetende personeel).
Leefloon
0
quote:

leonardus65 schreef op 22 februari 2020 11:14:

@Leefloon marktaandeel zal dan wel dalen, zolang de omzet maar stijgt en de marge er niet teveel onder lijdt.
Precies; een dalend marktaandeel hoeft voor de koers geen negatief probleem te zijn. Stijgt 100% naar 200%, dan mag een 20% van bpost 35% worden. Geen gevolgde verdubbeling en een van 20% naar 17,5% dalend marktaandeel in geld, jammer, maar "alles is relatief" en de omzet stijgt dan evengoed.

Met de koers vind ik weinig mis. Het fundament van pakjes met de poste restante en een zoektocht naar de startmotor van de nog te betalen tweede groeimotor, Radial. Maar 15% lijkt mij een ingevuld getal in een spreadsheet, waarbij een iets dalende trend belangrijker is dan 15%. Net zoals bij Radial gaan margedruk en volumedruk hand in hand, maar van 20-25% in 2017 naar 15% in 2020 lijkt mij een modelmatige overdrijving. Verre van conservatief.

Overigens neem bij de relatief (!) dalende Chinese export het binnenlandse aandeel relatief toe, wat dan weer goed is voor het onbelangrijke percentage marktaandeel van bpost. Een afvlakkende groei, de 100%, speelt echter een grotere rol bij een lagere waardering van bpost.
leonardus65
1
@leefloon, gaat niet alleen over wandelgebied, ook over de bedeling van de normale winkels, en daar laat bpost (bewust of niet) steken vallen. Brievenbuspost is in België veel strenger dus briefpakketjes door de brievenbus proppen doet Bpost niet.
Leefloon
0
Vóór de cijfers van PostNL ook maar even de YTD koersrendementen bij Euronext, ter relativering van een eventuele koersreactie op maandaq. Zoals al gesteld, zit er reeds wat leed in de koersen verwerkt, en zijn de verwachtingen dus niet overdreven zonnig:

Quadient (voorheen Neopost, zeer beperkt relevant, geen sectorgenoot): +6,02%
AMX +5,85%
BEL Mid +4,49%
PSI 20 +3,32%
BEL 20 +3,10%
AEX +2,11%
CTT -14,92%
bpost -18,00%
PostNL -21,25%
Leefloon
0
quote:

leonardus65 schreef op 22 februari 2020 11:34:

gaat niet alleen over wandelgebied, ook over de bedeling van de normale winkels

Brievenbuspost is in België veel strenger dus briefpakketjes door de brievenbus proppen doet Bpost niet.
Veel winkels liggen effectief in een wandelgebied. In winkelcentra en straten waar vrachtverkeer verboden is, behalve 's ochtends vroeg. Ik kom er zelf niet, maar in mijn woonplaats staat in de langste winkelstraat ongetwijfeld iedere ochtend een file van de pakjesbedrijven, omdat de straat na 11 uur verboden en afgesloten gebied is. Winkels met een hoofdkantoor hebben het vaak beter geregeld, en er zijn winkels met een deugdelijke brievenbus. De rest moet er verplicht tussen 10:05 en 10:55 uur helemaal bezorgd zijn, want anders sta je met je bedrijfswagen in een fysiek afgesloten gebied. Vraag me niet waarom het na 11:00 uur opeens onveilig wordt, wanneer er ook na 11:00 uur steeds minder mensen komen door boodschappen met pakjes. We kunnen er samengevat een oproep van maken: begint u zelfs een winkel? Zorg dan, voor de loonslaven van alle pakjesbedrijven, voor een geschikte brievenbus, of laat uw zooi op een ander adres bezorgen.

In andere landen gelden evengoed normen, maar bijvoorbeeld via ex-DHL en Sandd komen die klanten uiteindelijk alsnog bij PostNL terecht. Grote klanten, dus het personeel is in de praktijk ongeschikt. Bovendien zijn er in oude steden, met en zonder winkels, vaak nog zeer kleine poppenhuisbrievenbussen. Kleiner dan een moderne maat brievenbus. En dus heeft een universiteitsbibliotheek in een historisch pand een poppenhuisbrievenbus, waar een postbode van ex-DHL dan vele, toch al te dikke Duitse boeken doorheen moest proppen. Bij grote hoeveelheden komen de postbedrijven ermee weg door het als een "belangrijke special" te presenteren. Dan verdient ene postbode dus zo goed als niets, letterlijk een paar euro per uur, en wordt dan door de werkgever "gevraagd" om aan te bellen. En om anders 's avonds in de vrije tijd nog even de ochtenddienst af te maken.

Ter illustratie, van Sandd:

postbezorgers.org/forum/viewtopic.php...

als je de stroopwafels moet bezorgen en het past niet..
dan heb ik wel eens eerst de blikken doos en daarna het kartonnen omhulsel
er doorheen geduwd.


Oplossing van een zagende Nederlander:

www.klacht.nl/bezorging-prijs-postcod...

Niet iets zo maar buiten neer zetten maar aanbellen.
Voor het zelfde zit er iets van waarde in.
Ik zou niet snel pakjes via sandd versturen na deze ervaring.


Detaiul: Sandd is post; Sandd is niet pakjes. De ontvanger verwacht dus van een brievenbezorger, een paar cent per brief, de service van een pakjesbezorger. En de verzender ook. En het "postbedrijf" ook. Mijn sympathie ligt dan toch echt bij de proppende bezorger, en niet bij de klager. Idem dito wanneer een pakjesbedrijf onredelijk veel inspanning moet doen om vóór 10:55 uur helemaal naar achteren in de winkel te lopen, terwijl ook daar wettelijk "bezorging tot aan de deur" geldt.

Ik weet dat wachtende klanten soms zo aardig zijn om post of pakje in ontvangst te nemen, om zo gratis op te lossen dat het winkelpand geen geschikt bezorgpunt is. Laat de zooi elders bezorgen.
leonardus65
0
Dit gaat in beide gevallen over Nederland, in België gebeurt dit met Bpost niet, wordt als pakket geleverd. Andere bezorgers doen dit soms wel, maar ook minder als in Nederland. In wandelgebied gebeurd het ook zo www.sterck-magazine.be/limburg/editie...
Montaplus
0
zolang Bpost zijn particuliere prijs niet verlaagd onder de prijs of gelijk aan die van de concurentie(DPD,...) zal de omzet maar gestaag stijgen, waarom zou je als particulier meer betalen om het zelfde pakje te versturen. Ik zou het ook liever met Bpost versturen dan met DPD, maar DPD is goedkoper dus kies ik DPD
10.772 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 ... 535 536 537 538 539 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 3,600
Verschil -0,120 (-3,23%)
Hoog 3,710
Laag 3,600
Volume 268.869
Volume gemiddeld 235.363
Volume gisteren 174.903

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront