Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
GiGa
0
quote:

miataguy schreef op 4 april 2020 20:36:

De vraag is : wat is het worst case scenario dat er 2 zware aandeelhouders afbouwen en zelfs volledig uitstappen? VLCC’s in charter vastgelegd aan een te goedkope prijs? Winstnemingen voor de eventuele OPEC cut?
Deze aandelen zijn ook weer door “zware” aandeelhouders terug gekocht. Merendeel van de aandelen naar allewaarschijnlijkheid voor een hogere share price dan de huidige. Dus stappen dir er echt niet uit bij een “kleine” stijging. Je kan ook denken dat die meer weten. En stop met het idee dat Euronav een te goedkope prijs heeft bedongen! Kijk naar de sp van de sector genoten. Hoeveel % zijn die gezakt de afgelopen dagen? Juist dan komt Euronav zeer goed weg... Doemdenken mag maar daar koop je niks voor. EURN zal ook wel een flink aantal tankers hebben varen voor de hoofdprijs. Zij zijn een van de “best” voorbereide tankers. Gaat niet eeuwig duren. Maar de komende tijd gaat er veel geld geschept worden.
harryhol
0
De Saverys hebben nauwelijks iets afgebouwd, een paar honderdduizend stukken om onder de 5% te zakken; hetzelfde geldt voor Marhall Wace. Ik zou er niet te veel achter zoeken. En wie nou toch het idee de wereld in heeft geholpen over een verkapte winstwaarschuwing ? Wat had hij dan moeten zeggen ? De hele wereldeconomie lijkt stil te vallen, er gaan duizenden slachtoffers vallen, en hierdoor lopen wij helemaal binnen ? Ze bevestigen dat Q2 er heel robuust uit ziet, en waarschuwen dat een logisch gevolg kan zijn dat het stilvalt. Dat heet gewoon prudent. En intussen vangen ze de hoofdprijs.
CGCDLR
0
Excel
0
quote:

harryhol schreef op 3 april 2020 17:27:

[...]

Als jij je bij beleggen alleen beperkt tot worst case scenario's, heb je denk ik geen grote portefeuille ?
Wel Harry, het is niet de bedoeling een grote portefeuille met bleeders te hebben, wel genoeg cash om in te stappen wanneer het de moeite wordt. Als de oprichters het schip verlaten (pun intended) moet je dus niet denken slimmer te zijn. Ik verlaag mijn aankooplimiet naar 5 EUR.
Investor
0
5 EUR is volgens mij veel te laag. Je weet ook niet waarom precies deze families hun aandelen hebben verkocht. Misschien willen ze cash achter de hand hebben voor andere activiteiten... . Wij kunnen met enkele honderden of duizenden aandelen sneller in- en uitstappen.
Tordan
0
VS zijn bereid heffingen op olie-import in te voeren

WASHINGTON - De Amerikaanse president Donald Trump is bereid importheffingen op ruwe olie of andere maatregelen in te voeren indien dat nodig is om de energiesector in zijn land te beschermen. Dat zei hij zaterdag op een persconferentie.

"Als ik heffingen moet invoeren voor olie die van buitenaf komt, of als ik iets moet doen om tienduizenden energiewerkers te beschermen, en onze grote bedrijven die al deze banen produceren, dan zal ik doen wat ik moet doen", zei Trump.

De olieprijzen zijn de afgelopen maanden gigantisch gedaald. Door coronapandemie is de vraag naar olie sterk afgenomen. OPEC-lid Saudi-Arabië en Rusland, dat voorheen samen met het kartel optrok, verergerden die crash door hun openlijke ruzie over productiebeperkingen. Als wraakactie overspoelden ze de markt met goedkope olie.
Harde woorden
OPEC en bondgenoten gaan waarschijnlijk op 8 of 9 april om de tafel om de situatie te bespreken. Een videovergadering die maandag zou plaatsvinden, is uitgesteld om partijen meer tijd te geven voor onderhandelingen. Tussen Rusland en Saudi-Arabië klonken dit weekend weer harde woorden over wie verantwoordelijk was voor het starten van de ruzie. Volgens een vertegenwoordiger van het kartel was dat een extra reden om de vergadering uit te stellen.
Tordan
0
quote:

Excel schreef op 5 april 2020 08:55:

[...]

Wel Harry, het is niet de bedoeling een grote portefeuille met bleeders te hebben, wel genoeg cash om in te stappen wanneer het de moeite wordt. Als de oprichters het schip verlaten (pun intended) moet je dus niet denken slimmer te zijn. Ik verlaag mijn aankooplimiet naar 5 EUR.
Hoe je aan die 5 euro komt? Wel ben ik het met je eens dat het neerwaartse risico enorm is geworden en erger nog, zeer weinig opwaarts potentieel. Zelf wil ik eerst de 7 zien. De beurs overdrijft echter zowel naar boven- als naar onderen toe, altijd. Als ik dat gegeven mee neem, ga ik voor 6,50 als bijkoop koers. Ik zie het erg lage orderboek voor nieuwe schepen wel als een dikke plus om een betere balans in deze sector te krijgen. Daartegenover de dreiging dat alle opslag vol zit en we een langere periode door moeten van rates die ver onder break even zullen liggen. De markt prijst dit alvast in lijkt me.
wadj
0
Als olie opslag vol zit dan worden toch alsnog de tankers gebruikt om olie in op te slaan? Dan is er toch ook op langere termijn kans om geld te verdienen?
harryhol
0
quote:

lucky14 schreef op 5 april 2020 10:21:

VS zijn bereid heffingen op olie-import in te voeren

WASHINGTON - De Amerikaanse president Donald Trump is bereid importheffingen op ruwe olie of andere maatregelen in te voeren indien dat nodig is om de energiesector in zijn land te beschermen. Dat zei hij zaterdag op een persconferentie.

"Als ik heffingen moet invoeren voor olie die van buitenaf komt, of als ik iets moet doen om tienduizenden energiewerkers te beschermen, en onze grote bedrijven die al deze banen produceren, dan zal ik doen wat ik moet doen", zei Trump.

De olieprijzen zijn de afgelopen maanden gigantisch gedaald. Door coronapandemie is de vraag naar olie sterk afgenomen. OPEC-lid Saudi-Arabië en Rusland, dat voorheen samen met het kartel optrok, verergerden die crash door hun openlijke ruzie over productiebeperkingen. Als wraakactie overspoelden ze de markt met goedkope olie.
Harde woorden
OPEC en bondgenoten gaan waarschijnlijk op 8 of 9 april om de tafel om de situatie te bespreken. Een videovergadering die maandag zou plaatsvinden, is uitgesteld om partijen meer tijd te geven voor onderhandelingen. Tussen Rusland en Saudi-Arabië klonken dit weekend weer harde woorden over wie verantwoordelijk was voor het starten van de ruzie. Volgens een vertegenwoordiger van het kartel was dat een extra reden om de vergadering uit te stellen.
Haha, hij doet er alles aan om de OPEC bijeenkomst te doen slagen ! Dacht dat US inmiddels netto-exporteur was geworden, dus vraag me af wat ie daar mee opschiet. Brent onder WTI ?
Excel
0
quote:

lucky14 schreef op 5 april 2020 10:28:

[...]

Hoe je aan die 5 euro komt? Wel ben ik het met je eens dat het neerwaartse risico enorm is geworden en erger nog, zeer weinig opwaarts potentieel. Zelf wil ik eerst de 7 zien. De beurs overdrijft echter zowel naar boven- als naar onderen toe, altijd. Als ik dat gegeven mee neem, ga ik voor 6,50 als bijkoop koers. Ik zie het erg lage orderboek voor nieuwe schepen wel als een dikke plus om een betere balans in deze sector te krijgen. Daartegenover de dreiging dat alle opslag vol zit en we een langere periode door moeten van rates die ver onder break even zullen liggen. De markt prijst dit alvast in lijkt me.
Soms heeft het zin om terug te koppelen met de geschiedenis en op basis daarvan het 'boom & bust' gehalte van deze markt te verstaan. In 2011 was er een duidelijke vertraging van de olievraag (Demand for crude oil is faltering slightly in view of weak economic growth. The IEA has cut its oil demand growth forecast for 2011 by 0.2 million barrels per day to an average of 89.3 million barrels per day bron Euronav press release October 2011) en een te grote beschikbaarheid aan tonnage. Vandaag is er minder beschikbare tonnage maar ook een grotere terugloop in de vraag naar olie. In Oktober 2011 stond Euronav op een laagtepunt van 3.1 EUR.
harryhol
0
quote:

Excel schreef op 5 april 2020 08:55:

[...]

Wel Harry, het is niet de bedoeling een grote portefeuille met bleeders te hebben, wel genoeg cash om in te stappen wanneer het de moeite wordt. Als de oprichters het schip verlaten (pun intended) moet je dus niet denken slimmer te zijn. Ik verlaag mijn aankooplimiet naar 5 EUR.
De oprichters hebben het schip helemaal niet verlaten, die hebben 0,2 % verkocht en zijn nu net onder de 5%. Cobelfret heeft bijna 50% rendement gemaakt in 2,5 jaar en heeft andere scheepsbelangen die op apegapen liggen, ik zou dan misschien ook die keuze maken. Op 1 april was het gemiddelde charterrate voor een jaar vast 80k per dag voor een VLCC. Dat is meer dan 5 euro EPS. Euronav kan zichzelf kwa marketcap bijna terugverdienen in een jaar. Kijken we dan wel weer verder. Als de productie zwaar wordt gekapt, dan ontstaat er op de termijn markt opnieuw contango, want als men over een half jaar aan die VLCC's loopt te lurken is spot gewoon laag, maar de jaarfuture natuurlijk een stuk hoger want voor dan is er te weinig productie (herstel van de olieprijs). Als ik Vitol was zou ik mijn VLCC die ik voor een half jaar of jaar heb volgeladen, lekker doorrollen naar 2021, als er dan 50$ staat. Tegelijkertijd kan er weer een generatie schepen naar de scrapyard. Blue sky !
Investor
0
Ik vraag me af of Trump zoveel speelruimte heeft. De VS zijn netto exporteur van olie omdat ze enorm hebben geïnvesteerd in hun schaalolie. Als de VS import van olie taxeert zal olie duurder zijn in de VS dan in Europa en China die hun olie gewoon kopen van SA en Rusland. Dat is nadelig voor o.a. de petrochemie in de VS en ligt ook politiek gevoelig.
CGCDLR
0
quote:

harryhol schreef op 5 april 2020 12:59:

[...]

De oprichters hebben het schip helemaal niet verlaten, die hebben 0,2 % verkocht en zijn nu net onder de 5%. Cobelfret heeft bijna 50% rendement gemaakt in 2,5 jaar en heeft andere scheepsbelangen die op apegapen liggen, ik zou dan misschien ook die keuze maken. Op 1 april was het gemiddelde charterrate voor een jaar vast 80k per dag voor een VLCC. Dat is meer dan 5 euro EPS. Euronav kan zichzelf kwa marketcap bijna terugverdienen in een jaar. Kijken we dan wel weer verder. Als de productie zwaar wordt gekapt, dan ontstaat er op de termijn markt opnieuw contango, want als men over een half jaar aan die VLCC's loopt te lurken is spot gewoon laag, maar de jaarfuture natuurlijk een stuk hoger want voor dan is er te weinig productie (herstel van de olieprijs). Als ik Vitol was zou ik mijn VLCC die ik voor een half jaar of jaar heb volgeladen, lekker doorrollen naar 2021, als er dan 50$ staat. Tegelijkertijd kan er weer een generatie schepen naar de scrapyard. Blue sky !
Vavli
0
quote:

Investor schreef op 5 april 2020 13:28:

Ik vraag me af of Trump zoveel speelruimte heeft. De VS zijn netto exporteur van olie omdat ze enorm hebben geïnvesteerd in hun schaalolie. Als de VS import van olie taxeert zal olie duurder zijn in de VS dan in Europa en China die hun olie gewoon kopen van SA en Rusland. Dat is nadelig voor o.a. de petrochemie in de VS en ligt ook politiek gevoelig.
Trump wil de import van olie taxeren om zo de binnenlandse profuctie te beschermen want de Amerikaanse schalieproductie is aan deze prijzen zwaar verlieslatend.
Trump zal inderdaad niet weten van welk hout pijlen te maken: om het wereldaanbod naar beneden te krijgen, moet de VS ook meedoen en dat zien die bedrijven ( behalve degenen getroffen doir Covid19) niet zitten. Als de Amerikaanse bedrijven en consumenten meer dan 40 dollar per vat moeten betalen terwijl de rest van de wereld aan veel lagere prijzen zit, zet hij het hele land in een slechtere cincurrentiepositie. Hij heeft nog wel wat andere kopzorgen ook en hij moet herverkozen geraken en dat wordt gezien zijn desastreuse aanpak van Covid19 alsmaar problematischer. Dus de Russen en de Saudies zullen alsmaar minder onder de indruk zijn van zijn tweets.
Het eerste schaliebedrijf heeft de boeken al neer gelegd. Als SA, de Russen, en de andere Opeclanden die Amerikaanse schalie definitief kunnen uitschakelen, zijn ze een concurrent kwijt.
Zou wel berekenen dat de interessante vaarroute van de VS naar China In het gedrang komt.
CGCDLR
0
Iemand,heeft die aandelen gekocht,daar beb ik benieuwd naar. Het is voor een olieproducent nu voordelig een participatie te nemen in een bedrijf als Euronav,aangezien de referentieaandeelhouders blijkbaar andere katten te geselen hebben.Een olieproducent?Met Euronav verzekeren ze zich voor de komende jaren op gebied van transport,opslag,jonge vloot & goed management!!
Tordan
0
quote:

Vavli schreef op 5 april 2020 13:48:

[...]

Trump wil de import van olie taxeren om zo de binnenlandse profuctie te beschermen want de Amerikaanse schalieproductie is aan deze prijzen zwaar verlieslatend.
Trump zal inderdaad niet weten van welk hout pijlen te maken: om het wereldaanbod naar beneden te krijgen, moet de VS ook meedoen en dat zien die bedrijven ( behalve degenen getroffen doir Covid19) niet zitten. Als de Amerikaanse bedrijven en consumenten meer dan 40 dollar per vat moeten betalen terwijl de rest van de wereld aan veel lagere prijzen zit, zet hij het hele land in een slechtere cincurrentiepositie. Hij heeft nog wel wat andere kopzorgen ook en hij moet herverkozen geraken en dat wordt gezien zijn desastreuse aanpak van Covid19 alsmaar problematischer. Dus de Russen en de Saudies zullen alsmaar minder onder de indruk zijn van zijn tweets.
Het eerste schaliebedrijf heeft de boeken al neer gelegd. Als SA, de Russen, en de andere Opeclanden die Amerikaanse schalie definitief kunnen uitschakelen, zijn ze een concurrent kwijt.
Zou wel berekenen dat de interessante vaarroute van de VS naar China In het gedrang komt.
Dus komt er een deal. SA is ook militair/politiek enorm afhankelijk van de USA. Luister ook even naar Business Class van vanmorgen, waarin Edwin Wierda er ook iets over zegt.
Tordan
0
De familie Saverys heeft zijn belang in olietankergroep Euronav verder afgebouwd.
Het belang van de Antwerpse redersfamilie Saverys in Euronav zakt onder de drempel van 5 procent. De rivaliserende familie Cigrang stapt helemaal uit de oliescheepvaartgroep.
Saverco, de investeringsholding van de familie Saverys heeft zijn belang in Euronav EURN0,52%
verkleind tot onder de verplichte kennisgevingsdrempel van 5 procent. Châteauban, de investeringsholding van de familie Cigrang is helemaal uit het kapitaal van de oliescheepvaartgroep gestapt. Euronav verliest daarmee twee belangrijke referentie-aandeelhouders.
We beheren Euronav als een louter financiële participatie.
Alexander Saverys
CEO CMB
De verdere uitstap van de familie Saverys mag opmerkelijk heten. De redersdynastie is de stichtende familie achter de rederijen Exmar EXM-4,80
en CMB, van waaruit Euronav in 2004 afgesplitst en naar de beurs gebracht werd.
'De historische banden tussen onze familie en Euronav zijn uiteraard zeer sterk', zegt Alexander Saverys, CEO van CMB. 'Maar ons belang is over de jaren heen steeds verder verwaterd. We zitten niet langer in het management en beheren Euronav als een louter financiële participatie. In die benadering kadert ook deze verkoop die niet hoeft te verbazen gezien de recente koersstijging van Euronav'.
Vóór de aandelenverkoop bezaten de families Saverys en Cigrang respectievelijk 5,2 procent en 5,9 procent van het kapitaal in de olietankerrederij. Een jaar geleden was hadden beiden zowat 2 procentpunt meer. 'Beide families bouwen al een tijdlang stapsgewijs hun belang af', bevestigt het hoofd investeerdersrelaties bij Euronav.
Sterkhoude
Sinds de instap van de familie Cigrang amper 2,5 jaar geleden is de koers van Euronav met 47 procent gestegen.
Châteauban stapte in november 2017 in het kapitaal en stapt dus een dikke twee jaar later alweer uit. Het investeringsvehikel van de discrete redersfamilie Cigrang maakt deel uit van CLdN-Cobelfret, dat actief is in onder meer bulkscheepvaart en havendiensten. Sinds de instap van Cigrang is de koers van Euronav met 47 procent gestegen.
De verkoop komt in volle coronacrisis op een opmerkelijk moment. De koers van Euronav op de beurs was bij de weinige sterkhouders in de beurspaniek van de afgelopen weken. Dankzij de prijzenoorlog tussen Saoedi-Arabië en Rusland, die hun olievolumes stevig opvoerden, zag Euronav zich verzekerd van een drukke olietraffiek.
Op 2 april kwam een productiebeperking op het voorplan na bemiddeling van Amerikaans president Trump en kelderde de koers van Euronav met 15 procent. Die koersval werd dus mee getriggerd door de verkoop van beide families. Ook Marshall Wace, een hefboomfonds met hoofdkantoor in Londen, bouwde zijn belang in Euronav afgelopen donderdag af tot minder dan 5 procent.
bron de tijd

Lees meer op: beursig.com/forum/viewtopic.php?f=4&a... voor meer informatie
Vavli
0
Het valt niet te ontkennen. De verkoop van aandelen door de familie Saverys is een heel slecht signaal.
Risky bets
0
Ziet ernaar uit dat olieprijst morgen weer een groot stuk terug crashed. Contango weer omhoog en een goede dag voor tankers lijkt me.

De verkoop van Saverys was al wat langer aan de gang. Mooi verhaal, dat ze willen verkopen, omdat ze zijn verwaterd, maar feit is dat beide families ook in zeer moeilijke sectoren zitten. Savery's met hoofdpijn bedrijf Exmar en Cigrang in bulk en havendiensten. Lijkt erop dat ze het geld uit eurn ook hard nodig hebben voor hun slechte bedrijven nu.

Wel een goede verklaring waarom EURN zo ver is achtergebleven afgelopen kwartaal. Mooi dat deze overhang, nu grotendeels weg is. Chateauban is eruit en Savery's zal wel niet naar 0 verkopen gegeven hun historische connectie.

Verwacht zelf een goede week. Olie prijs is belachelijk omhoog gelopen over geruchten over een veel te kleine cut. Denk dat er meer speelde donderdag/vrijdag, ziet er meer uit als een short squeeze van fondsen die short op olie zaten. Komende week WTI weer richting de 20?
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 15,380
Verschil +0,120 (+0,79%)
Hoog 15,390
Laag 15,070
Volume 59.888
Volume gemiddeld 226.608
Volume gisteren 29.779

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront