Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

Air France 2020

3.382 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 ... 166 167 168 169 170 » | Laatste
wins
0
Eerst emissie dan volgt nationalisatie, aan het infuus, beter maken en weer terug naar de beurs,
siruan
0
quote:

wins schreef op 27 april 2020 08:06:

Wordt het vandaag vliegen of toch een flinke daling
Voorbeurs + 12,06 % :-)

[verwijderd]
0
Uitspraak steun zorgt voor koersstijging
Nu al gaan er belastingcenten naar de aandeelhouders
Zum kotsen

Klm loskoppelen en staatsbedrijf van maken als het zo belangrijk is voor de maatschappij!!
gbakl
0
steunaankoop van 1 M stuks geeft opening van rond de 4,90
nog eens een paar honderd duizend om 9:05 herstel naar 4.85.

maar de trend is duidelijk.
4finance
0
KLM, Er zullen vandaag veel "optimisten" teruggesteld zijn dat de €2,00 er niet staat en het aandeel gewoon omhoog gaat ;-)
Plein777
0
KLM ROYAL DUTCH AIRLINES
==========================

Weg uit de handen van die frauderende arrogante stakende semi ambtenaren bij Air France.
Net als dat EU nep parlement in Straatsburg wat al miljarden heeft gekost.
havik of duif
0
Nu even leuk voor de komende drie maanden maar daarna moet je niet meer in dit aandeel zitten omdat de ingrepen nog wel eens heel onverwacht kunnen komen en dan sta je als aandeelhouder naast de startbaan toe te kijken en kun je nog hooguit zwaaien.
FairValue
0
Kopers?? Alleen speculanten denk ik want bedrijfseconomisch is het gedaan met dit aandeel. Geld lenen door short te gaan op afklm is nog goed koper dan een hypotheek van 1,5%! 10 jaar lang 0 dividend!
havik of duif
0
quote:

Plein777 schreef op 27 april 2020 09:40:

KLM ROYAL DUTCH AIRLINES
==========================

Weg uit de handen van die frauderende arrogante stakende semi ambtenaren bij Air France.
Net als dat EU nep parlement in Straatsburg wat al miljarden heeft gekost.
Lees de analyse over KLM in de Telegraaf van vandaag !
Plein777
1
Analyse: kan KLM Air France verruilen voor Lufthansa?
Door YTEKE DE JONG
Updated 32 min geleden
3 uur geleden in FINANCIEEL

Air France-KLM4.6474.15%
Het steunpakket van KLM is nog maar het begin van een lange, onzekere weg of de ’blauwe zwaan’ ooit weer in haar volle glorie de lucht in kan. Het gaat in het geval van KLM om leningen van banken en de Staat, omvang €2 tot €4 miljard.

Minister Wopke Hoekstra van Financien (CDA) na afloop van de persconferentie op de 24e april. Hij was op het ministerie van Veiligheid en Justitie vanwege het reddingspakket voor Air France-KLM. Het kabinet is van plan 2 tot 4 miljard euro uit te trekken om KLM door de coronacrisis te helpen.
Minister Wopke Hoekstra van Financien (CDA) na afloop van de persconferentie op de 24e april. Hij was op het ministerie van Veiligheid en Justitie vanwege het reddingspakket voor Air France-KLM. Het kabinet is van plan 2 tot 4 miljard euro uit te trekken om KLM door de coronacrisis te helpen.? ANP
Hoe kan dat, zo’n groot verschil? Minister Hoekstra, tweede aandeelhouder van moedermaatschappij Air France KLM, heeft een koekje van eigen deeg gekregen van de Franse staat. De Fransen waren boos dat hij vorig jaar aandeelhouder werd, maar deze steunronde bevestigt weer dat de twee niet op één lijn zitten.

Miljardensteun voor Air France KLM
Het plan was om de steun aan de luchtvaartmaatschappijen, dus respectievelijk Air France en KLM te geven. Nu blijkt ineens dat er ook nog eens €3 miljard naar de moedermaatschappij stroomt. Het gaat waarschijnlijk om een lening die mogelijk later omgezet kan worden in aandelen.

Door deze lening aan Air France KLM is Hoekstra in de positie gedwongen om mee te doen, anders is zijn belang van 14% straks minder waard.

Belastinggeld naar holding

Maar dit is een moeilijke om thuis te verkopen, want geeft de Tweede Kamer het groene licht voor een injectie van Nederlands belastinggeld in de holding, lees dus ook in Air France? Het antwoord laat zich makkelijk raden. De staatssteun voor KLM lijkt nu al de inzet van de aanstaande verkiezingsstrijd tussen politieke partijen, en zeker de steun aan de holding in Parijs.

Bovendien is het ministerie te goedgelovig geweest door de onderhandelingen over de bestuursstructuur stil te leggen, in plaats van de gewenste bestuurszetels en staatsgaranties in te zetten voor het geld dat nu nodig is. Dus kan de bewindsman straks lappen, maar heeft hij nog steeds niets te zeggen.

Nieuwe opties

Het is niet te laat. Hoekstra had zijn plan nog niet klaar, dus heeft zijn handen vrij. Hij kan nu zoeken naar een andere oplossing om KLM en zichzelf uit de Franse wurggreep te bevrijden. Kan KLM niet verder in een andere combinatie, met de Chinezen of de Amerikanen? Of bijvoorbeeld met zelfs het Duitse Lufthansa? De Europese Commissie is tenslotte nu genegen om staatssteun enige tijd te accepteren.

De coronacrisis is het moment om van de bodemloze put van Air France af te komen, want over kostenverlaging werd niets gezegd. Hoekstra liet doorschemeren dat de redding van KLM nog veel meer geld gaat kosten. Dan is het slim om de miljarden meteen voor een uitkoop te gebruiken. Anders is de Staat straks twee keer zo veel kwijt, mocht er toch onverhoopt een plan B uitgevoerd worden.
Erwin L
0
Het risico voor de belegger AF/KLM zit mn in de verdeeldheid tussen "Parijs" en "Den Haag". Er is namelijk helemaal geen steunprogramma voor de holdingmaatschappij AF/KLM. Het geld van het Franse hulprogramma gaat UITSLUITEND naar Air France en het geld van het Nedelrandse hulpprogramma gaat UITSLUITEND naar KLM. Zowel het FD als de Volkskrant gaan vandaag dieper op die gefragmenteerde actie is. Bij deze het artiekel uit de Volkskrant door Yvonne Hofs en Dion Mebius (is weer eens wat anders dan een Telegraafartiekel van mevr. de Jong):

Nationalisme viert hoogtij in luchtvaart
Het zou een gelegenheid par excellence zijn geweest om eensgezindheid uit te stralen. De binationale actie voor steun aan Air France én KLM liet het tegenovergestelde zien.

YVONNE HOFS, DION MEBIUS

De ministers Bruno Le Maire in Parijs en Wopke Hoekstra in Den Haag gaven vrijdagavond opnieuw het signaal af dat Franse harten alleen kloppen voor Air France en dat Nederland zich louter om KLM bekommert. In een korte gezamenlijke verklaring gaf het ministersduo te kennen dat ze 'dezelfde prioriteiten delen voor Air France-KLM en nauw contact onderhouden met elkaar'. Het broederlijke persbericht kon de nationalistische insteek van het reddingspakket niet verbloemen.

Hoekstra benadrukte tijdens zijn persconferentie dat de Nederlandse staatssteun van 2 tot 4 miljard euro rechtstreeks naar KLM gaat, dus niet ten goede komt aan het moederbedrijf. Le Maire deelde het Franse volk mee dat de 7 miljard euro aan Franse staatsleningen 'alléén bestemd zijn voor dochtermaatschappij Air France'.

Ook de presentatie van de 'gezamenlijke' noodhulp verliep uiterst rommelig. Terwijl Nederlandse journalisten nog onderweg waren naar de persconferentie van Hoekstra en minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) die om 20.45 uur zou beginnen, zat Le Maire al live op de Franse televisie 'zijn' staatssteun te adverteren.

Air France-KLM deed ruim voor aanvang van de Haagse persbijeenkomst een persbericht de deur uit. Daarin bedankt de concerntop de Franse regering uitvoerig. Aan de Nederlandse 'intentie' KLM staatssteun te verlenen maakt het persbericht slechts twee zinnen vuil. De onderlinge afstemming leek ver te zoeken.

Het Franse solisme creëerde het beeld dat de Nederlandse regering voor het blok was gezet. Terwijl Hoekstra nog volop met KLM en de banken in gesprek was over de voorwaarden van de overheidshulp, kon de Franse minister van Financiën zich niet meer inhouden.

Een Haagse bron die weet wat er achter de schermen speelde, bevestigt dit. Alleen had Le Maire volgens deze ingewijde geen andere keus. Hoekstra hintte er vrijdagavond op dat de geldnood bij Air France veel prangender is dan die bij KLM. Daarom krijgt (het grotere) Air France 7 miljard euro staatssteun en KLM maximaal 4 miljard. Air France-topvrouw Anne Couderc zou Le Maire de afgelopen weken duidelijk hebben gemaakt dat Air France op zeer korte termijn geld nodig heeft om te kunnen overleven. KLM heeft meer vet op de botten en kan het een paar maanden langer uitzingen.

Dilemma
Le Maire zou Hoekstra al een paar keer hebben gewaarschuwd dat Frankrijk waarschijnlijk niet kon wachten totdat Hoekstra eruit was met de banken en met KLM-topman Pieter Elbers. Vrijdagochtend belde de Fransman zijn Nederlandse ambtgenoot om hem te vertellen dat de raad van bestuur van Air France-KLM die middag een besluit zou nemen over de Franse staatshulp. Als het luchtvaartconcern akkoord zou gaan met de Franse eisen, zou Le Maire het nieuws diezelfde avond nog naar buiten brengen.

Hoekstra stond toen voor een dilemma. Als hij zijn eigen aankondiging zou uitstellen totdat hij een akkoord had met KLM, zou dat de indruk wekken dat het kabinet KLM liet spartelen terwijl de Fransen hun eigen vliegmaatschappij genereus tegemoetkwamen. Anderzijds: het alvast aankondigen van staatssteun terwijl de onderhandelingen nog liepen, zou de onderhandelingspositie van het kabinet verzwakken. Hoekstra koos toch voor de eerste optie. Door de precieze hoogte van de staatssteun in het midden te laten, hoopt hij manoeuvreerruimte over te houden aan de onderhandelingstafel.

Overdag stelden de medewerkers van Hoekstra en Van Nieuwenhuizen alvast de Kamerbrief op, en de Frans-Nederlandse persverklaring. Omdat Air France-KLM beursgenoteerd is, mocht het nieuws pas na het sluiten van de beurzen openbaar worden gemaakt. Tussen zes en zeven uur 's avonds lichtte Hoekstra de vaste Kamercommissie voor Financiën vertrouwelijk in. Na afloop van dat overleg, om tien over zeven, zag hij dat hij een telefoontje van Le Maire had gemist. Toen Hoekstra terugbelde, kreeg hij te horen dat Air France-KLM de Franse voorwaarden zojuist had aanvaard.

Hoekstra en Van Nieuwenhuizen moesten toen in allerijl een persconferentie beleggen, maar logistiek gezien kon dat niet binnen een uur. Le Maire wilde zijn eigen bekendmaking blijkbaar niet uitstellen om die parallel te laten lopen met de Nederlandse, waarschijnlijk omdat hij dan zijn primetime-moment in het Franse avondjournaal moest laten schieten. Ook qua mediastrategie was het dus ieder voor zich.

Schulden
Bij KLM zijn ze er niet rouwig om dat de staatssteun voor KLM en Air France strikt gescheiden blijft, vertelt een bron bij de luchtvaartmaatschappij. Gezamenlijke staatssteun betekent gezamenlijke schulden en KLM is wars van schuldendeling met het veel wankeler Air France. KLM is er al jaren beducht voor dat de door Fransen gedomineerde concerntop de Nederlandse poot laat opdraaien voor de problemen aan Franse kant.

De Franse en Nederlandse regering zijn het ook al niet eens over de voorwaarden die ze aan de staatssteun stellen. Le Maire zei dat Air France-KLM 'de groenste luchtvaartmaatschappij ter wereld moet worden' en 'zijn rentabiliteit fors moet verbeteren', maar Frankrijk heeft geen harde criteria aan die eisen verbonden. Elke luchtvloot wordt mettertijd vanzelf 'groener', omdat elke nieuwe generatie vliegtuigen zuiniger en stiller is dan de vorige. En Air France probeert al heel lang winstgevender te worden, maar elk saneringsplan loopt tot dusver spaak op het verzet van de Franse vakbonden.

Het Nederlandse kabinet stelt, mede onder druk van de Tweede Kamer, concretere eisen aan KLM. Hoekstra wil dat het KLM-personeel een loonoffer brengt in ruil voor de redding met belastinggeld. De grootverdieners, zoals de piloten en het management, zouden meer salaris moeten inleveren dan het lagere personeel.

Ook willen kabinet en Kamer een verbod op bonussen, winstdelings- en dividenduitkeringen totdat de staatsleningen zijn terugbetaald. Geen onverwachte eis, na kritiek op het plan dat vorige week naar buiten kwam om het bonusplafond van topman Elbers te verhogen. Onder grote druk van onder meer Hoekstra trok KLM het voorstel schielijk in. Om de geluidshinder te beperken zou KLM daarnaast akkoord moeten gaan met een vermindering van het aantal nachtvluchten op Schiphol. Hoekstra hoopt hierover binnen een maand overeenstemming te bereiken.

Met de miljardensteun is de toekomst van Air France-KLM voorlopig gegarandeerd, maar veel hangt af van de duur en de zwaarte van de luchtvaartcrisis. Niet uit te sluiten is dat in elk geval de Franse poot nogmaals bij de staat moet aankloppen. Dan komt ook hernationalisatie om de hoek kijken. Op dat moment zal blijken hoe toegewijd Frankrijk en Nederland zijn aan hun gedeelde luchtvaartproject - een huwelijk dat wellicht weinig liefde kent, maar waarin de echtgenoten elkaar harder nodig hebben dan ze zouden willen.
gbakl
0
Volume
2.525.941 aandelen.

dit is wel heel laag voor een dag als vandaag (en in Frankrijk is het
geen koningsdag..) en zoals gewoonlijk is manipulatie vd koers zoals ze het
graag hebben willen helemaal niet moeilijk.

emissie op termijn is onvermijdelijk met een warrant-clausule erbij als
bonus.
omdat dit boven de markt blijft hangen is alleen al de reden dat
de koersdruk hoger zal worden.
Wiemaa
0
quote:

gbakl schreef op 27 april 2020 10:19:

Volume
2.525.941 aandelen.

dit is wel heel laag voor een dag als vandaag (en in Frankrijk is het
geen koningsdag..) en zoals gewoonlijk is manipulatie vd koers zoals ze het
graag hebben willen helemaal niet moeilijk.

emissie op termijn is onvermijdelijk met een warrant-clausule erbij als
bonus.
omdat dit boven de markt blijft hangen is alleen al de reden dat
de koersdruk hoger zal worden.
Niemand die koopt, shorten is verboden dus wat wil je...
Enkel bestaande aandeelhouders die dumpen.
4finance
0
quote:

gbakl schreef op 27 april 2020 09:41:

straks zijn alle kopers van nu 'teruggesteld'

Tja dat moet natuurlijk teleurgesteld zijn ;-) Maar even al gekheid rondom het aandeel Air-France-KLM. Het lijkt mij dat vele opties open staan en de toekomst van deze combinatie ongewis is. Persoonlijk denk ik dat er Europees gezien meer vliegtoko's met elkaar moeten gaan samen smelten. Dat geeft een betere basis.
gbakl
0
'Niemand die koopt, shorten is verboden dus wat wil je...'

lastig iets van dit wereldje te begrijpen...als je je niet oriënteert.

shortsell.nl/short/DeutscheLufthansa/...

leg dit eens uit dan.
en soortgelijk short-overzicht van AF/KLM geeft ruim 22% short-belang.

gbakl
0
dat moet je dan wel lezen als gezamenlijk hedgefund-belang want in een
klap de koers omlaag manipuleren en winstnemen en wegwezen is hier niet aan de orde.

ze zitten er al jaren in omdat deze koers zo mooi te regisseren is en heel
veel kleine winsten zijn veel aantrekkelijker dan EEN grote klapper.

de enorme groei bij Lufthansa geeft de interesse aan omdat ze weten wat
de trend is en dat is wel heel gemakkelijk regisseren als de markt meewerkt.
gbakl
0
de trend is:

koers reageert positief op grote staatssteun operaties en tijdelijk wat
minder ongerustheid over faillissement of nationalisatie.

de dagelijkse mediaberichten hoe slecht het er actueel voorstaat geven
koersdruk en dat is een constante factor die zwaarder weegt dan bovenstaande.

kijk maar bij de airlines en bij Boeing/Airbus en de oildrilling industrie.
3.382 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 ... 166 167 168 169 170 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 13:23
Koers 10,110
Verschil +0,025 (+0,25%)
Hoog 10,145
Laag 9,976
Volume 431.334
Volume gemiddeld 1.823.442
Volume gisteren 1.548.543

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront