TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom MEI 2020

493 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 21 22 23 24 25 » | Laatste
Benjamin G.
0
Ik probeer een beetje weg te blijven bij de term auto industrie. Het is onduidelijk waar dan op gedoeld wordt. Veelal wordt gerefereerd aan verkoop van auto's (daling) en niet aan diensten in de auto's (toename) en ook niet aan andere vervoersconcepten (ontluikende tech auto industrie).

Wellicht had ik mijn vraag scherper moeten stellen. Dat is lastig: definities lopen door elkaar, korte en lange termijn verwachtingen, onduidelijke verhouding tussen krimp verkoop van welke type auto's en uptake van diensten.
Topper
0
quote:

ketchup schreef op 14 mei 2020 09:24:

[...]

neen, denk dat thans niemand echt kan inschatten wat de gevolgen van de verandering in ons gedrag vanwege corona gaat zijn

maar dat we ons gedrag zullen moeten aanpassen dat is wel een zekerheid

denk dat de auto industrie zich nooit meer gaat herpakken als pre-corona , en dat gaat TT indirect ook voelen
hoop echt dat het snel overgenomen gaat worden
Wies, voor mij is een overname / exit ook nog de reden dat ik in TomTom zit. Ben er na vijf jaar wel klaar mee. Het blijft frustrerend dat jaar na jaar de bedrijfswaarde lager wordt. Op dit moment nog zo'n 500 miljoen. Maar blijkbaar hebben de founders er zelf ook geen trek in om wat extra centen neer te tellen en het van de beurs te halen. Volgens mij zou dit het moment zijn.
ketchup
0

Benjamin, begrijp ik
je hebt de auto fabrikanten en de toeleveranciers naar de auto industrie en dan om maar even te noemen 'afgeleide produkten ' uit de industrie

dus ja , ook een Apple, MSFT, Alphabet hebben divisies die afhangende zijn indirect van ... maar dat ligt toch wat anders dan een Continental of een TT die toch wat directer de plussen en minnen voelen van Car Inc.

Continental is ook voor 12 maand van high - low 140 om 55, nu gehalveerd met een notering rond de 70 euro

het ligt gewoon allemaal ongelofelijk moeilijk
Benjamin G.
0
De bedrijfswaarde wordt niet lager. De marktkapitalisatie wordt lager.

De reactie van Goddijn op Q&A tijdens aandeelhoudersvergadering was anders dan anders. Hij heeft op een tweetal cruciale punten (winnen marktaandeel, gebruiksvriendelijkheid competitief tov Google) zich voor zijn doen zeer enthousiast uitgelaten.

De toon van zijn uitlatingen duiden voor mij niet op het van de beurs halen. Het leek meer alsof hij zijn best deed het aandeel te stutten en vertrouwen uit te stralen. Kan tactiek zijn.

Hoop op een exit of overname heb ik de komende jaren niet. Hoe verklaarbaar dat ook zou zijn (leeftijd Founders, groeipotentieel, lage beurswaarde).

leonardus65
2
@ BG Harold Goddijn is wel meer positief en stut wel meer de koers. Ik herinner me goed deze uitspraak . TomTom CEO Goddijn: "Firing on all 4 cylinders" . Sindsdien bekijk ik elke uitspraak met nodige argwaan. Geloofwaardigheid is sindsdien uitermate klein.
Benjamin G.
0
eens goede kanttekening ab

onderstreept mijn motivatie dat er geen exit of overname komt.
[verwijderd]
0
Idd en het trieste is dat ook de analisten dat gezemel niet meer aan kunnen horen en afstand nemen.
Als de onderliggende waarde zo geweldig moet je je als CEO duidelijk en met passie positioneren naar de markt
Das essentieel en ontbreekt !

quote:

leonardus65 schreef op 14 mei 2020 10:13:

@ BG Harold Goddijn is wel meer positief en stut wel meer de koers. Ik herinner me goed deze uitspraak . TomTom CEO Goddijn: "Firing on all 4 cylinders" . Sindsdien bekijk ik elke uitspraak met nodige argwaan. Geloofwaardigheid is sindsdien uitermate klein.
ketchup
0
quote:

Topper schreef op 14 mei 2020 09:52:

[...]

Wies, voor mij is een overname / exit ook nog de reden dat ik in TomTom zit. Ben er na vijf jaar wel klaar mee. Het blijft frustrerend dat jaar na jaar de bedrijfswaarde lager wordt. Op dit moment nog zo'n 500 miljoen. Maar blijkbaar hebben de founders er zelf ook geen trek in om wat extra centen neer te tellen en het van de beurs te halen. Volgens mij zou dit het moment zijn.
HG is wereldkampioen in het kaken op elkaar houden, maar hij heeft in het verleden wel meer omzetwaarschuwingen laten doorsijpelen naar analisten en komt zelf pas op het allerlaatste moment naar buiten of niet

merk wel duidelijk dat TT al dagen onder druk staat en er komt steeds meer negatief nieuws over de auto industrie en haar toe-leveranciers
vind het vooral frappant dat TT gewoon meer daalt dan het gemiddelde binnen Car Inc
Topper
0
quote:

ketchup schreef op 14 mei 2020 11:15:

[...]

HG is wereldkampioen in het kaken op elkaar houden, maar hij heeft in het verleden wel meer omzetwaarschuwingen laten doorsijpelen naar analisten en komt zelf pas op het allerlaatste moment naar buiten of niet

merk wel duidelijk dat TT al dagen onder druk staat en er komt steeds meer negatief nieuws over de auto industrie en haar toe-leveranciers
vind het vooral frappant dat TT gewoon meer daalt dan het gemiddelde binnen Car Inc
Wies ik denk dat een nieuwe omzetwaarschuwing toch eigenlijk niet meer aan de orde is. Op 31 maart heeft TomTom al de outlook en verwachtingen voor wat betreft financiële prestaties ingetrokken.
Inderdaad wel bijzonder dat TomTom weer zo hard daalt.
Erik9400
0
Wou op 7,5 uitstappen (sell in may…) Had niet verwacht dat TT (bedrijf met verre horizon) weer zo'n klap zo maken :-(
Benjamin G.
0
Dit had ik ook niet verwacht. Het lijkt alsof TomTom harder wordt afgestraft dan welk ander aandeel dan ook. Nu een tweede run naar beneden, naar een vergelijkbaar dieptepunt als de eerste. Daar waar andere aandelen nog (stevig) boven het dieptepunt van de eerste dip blijven hangen.

Verwacht ook dat TomTom te zwaar wordt afgestraft: heeft te maken met groei in marktaandeel, groei in uptake van diensten, onderschatting van hoeveel mensen straks met de auto woon-werk verkeer willen gaan doen.

Meer uit de heup, verwacht ik dat Duitse overheid en de auto industrie nu hun kans schoon zien om samen een route voorwaarts te maken. EU zal net als in 2009 de teugels op regels marktbemoeienis moeten laten vieren. Daar zit nog wel wat onderhandelingsruimte. Fransen en Italianen zullen eenzelfde belang hebben. Verder zal EU beter moeten gaan zorgen voor haar waardeketens.

Aansluitend bij wat Wies aangeeft dat overheid de boom en bust cycles gaat bepalen. Overheid zal kijken naar de OEM'ers en achterliggende waardeketens, daar zal haar eerste focus van interventie liggen. Haar tweede focus zal liggen op technologiebedrijven in Europa. Dit is dus sterk speculatief.

Begrijp dus weinig van deze koersdaling. Dat hoeft ook niet. Daardoor wel lastig om te bepalen of hiervan te profiteren is.
boem!
0
quote:

ketchup schreef op 14 mei 2020 09:17:

zo denkt niet iedereen er over - zojuist ontvangen

- Q2 sharp decline in revenues
- very tough conditions for consumer and Automotive
- slow down on order intake
- FCF negative for 2020

for now we maintain a hold rating on the stock wit a TP 7 euro, awaiting an update from TT

zou er een waarschuwing komen ?
( denk zelf van niet, want TT wil het inkoopprogramma herstarten en dat kan anders wel een definitief geschrapt worden voor 2020 en dat kan niet de bedoeling zijn, bonussen zijn heilig )
Het lijkt wel of HG zelf aan het woord is gelaten in de benadering door deze "professional".

De waarschuwing van HG was luid en duidelijk:

Met uitzondering van een "slow down on order intake" waren dat exact de kernpunten uit het betoog van HG over de gevolgen van Corona voor TT.
Consumer heeft het ontzettend zwaar te verduren door de sluiting van winkels.
Enterprise ontwikkeld zich naar behoren.
Dat TT-Automotive hard wordt geraakt door de productiestops is door HG haarfijn uitgelegd:
geen productie betekent geen omzet en is de reden van de bijgestelde FCF.

Waarom hij de woorden van HG over het orderboek 180 graden draait van een versnelling naar een vermindering is mij een raadsel.
Dat de toekomst van TT in handen ligt van A&E maakt dit enig afwijkende punt uit het betoog van HG extra bijzonder.

Terwijl HG zich positief uitlaat over de toekomst van TT na Corona vanwege het groeiend orderboek wilt deze professional ons doen geloven dat de basis onder deze gedachte is weggeblazen omdat het orderboek zou verminderen.

Ik verwacht dat de uitspraak van een verminderd orderboek bij hem is ingegeven door zijn "analyse" waarbij de problemen van Car-inc 1 op 1 zijn overgenomen voor TT-Automotive zonder zich te realiseren dat TT-Automotive zich enkel richt op auto's met level2-5 inside en dat gedeelte van de auto-markt groeit nog steeds.


ketchup
2

we merken het vanzelf voor nu staat TT weer aan de onderkant tegen de 6.50 aan van wat ik eigenlijk als nieuwe range zelf had voorzien van 6.50 om 7.50

heb nog wel wat ruimte om bij te nemen, maar twijfel - de volumes zijn erg dun en het algehele sentiment is voor de meeste sectoren slecht

Martin, in deze luister ik toch liever naar wat de markt zegt dan wat jij verkondigt, want je zit er al jaren zo ontiegelijk naast
je blijft hier vergezichten verleggen en 10 jaar is niets in jouw visie, nu kan ik me dat voorstellen bij bedrijven die jaar in jaar uit uitbetalen in een mooi rendement van dividend , maar een bedrijf dat nu al dik 15 jaar aan de beurs staat en nog nooit iets heeft uitgekeerd, ondertussen 3 x langs de afgrond is gegaan, telkens met een nieuwe visie komt van eerst acquisities om te groeien, dan afschrijven en emissie om schuld te reduceren, dan weer vuren uit alle cilinders, dan koud 2 jaar later het roer helemaal om, nu naar alles op A&E is zo langzamerhand komisch als het niet zo tragisch was.

Benjamin G.
1
Wies, had die post van 9:17 gemist. Waarvoor dank. Kun je delen wie de bron is? Of andere vraag hoe goed geïnformeerd is deze bron in het verleden geweest?
boem!
0
@Wies de koers wordt bepaald door wat de professionals als verwachting uitspreken mbt de DCF van het onderliggende bedrijf.

Jij laat je leiden door die professionals en dat heeft je geen windeieren gelegd.
Probleem daarbij is wel dat je zelf geen visie ontwikkeld over de kansen en bedreigingen waarbij jouw koersdoel een zeer groot jo-jo-effect laat zien.

Jij bent en blijft getriggerd op de koers van het moment en vaart mee met het algemeen sentiment van FOLLOW THE MONEY en dat is zonder meer aan te bevelen indien je door de grootte van de porto wel spreiding moet toepassen.

Voor mij ligt dat heel anders ik beleg slechts een klein gedeelte maar verdiep me wel grondig in het bedrijf en ben tot de conclusie gekomen dat TT tot op heden onder de radar is gebleven vanwege hun gecamoufleerde cijferpresentaties.

Op het moment dat de professionals inzien dat de werkelijke omzet veel afwijkt van de gerapporteerde doordat er heel ruim gebruik werd gemaakt van deferred revenue zullen we de draai meemaken van het huidige negatieve naar een positief sentiment met de onvermijdelijke gevolgen voor de koers tot gevolg.

Dat we daar niet lang op hoeven te wachten komt doordat de 2q cijfers iedere volger van TT met de neus op de feiten zal drukken.
Men zal zich verbazen over het feit, dat de omzet Automotive slechts met 25% zakt bij een productieverlies van 60%.

De opmerking, dat ik er altijd naast zit laat ik graag bij jou.

[verwijderd]
0
Ongelofelijk deze afstraffing , gelukkig blijven de bonus uitkeringen bij TT onvoorwaardelijk
Dutchy Ron
0
Kommer en kwel .... euro lager dan paar dgn geleden ........ voor wie nog wil inkopen dit is de laatste kans ;-)

Hoe vaak hebben we dat al niet gezegd. TT moet meer en beter communiceren waar ze mee bezig zijn en welke stappen ze zetten en deals ze sluiten achter de schermen...... totale black box nu
tatje
0
De Amerikaanse president Donald Trump heeft het decreet dat regelt dat Amerikaanse telecombedrijven geen netwerkapparatuur van Huawei en ZTE mogen gebruiken met een jaar verlengd. Het decreet zou deze week aflopen.

Wat verwacht werd is nu zeker, we hebben de beker !!!

androidworld.be/nieuws/huawei-verleng...

Hoe zit het nu precies ?

tweakers.net/nieuws/167164/president-...

Microsoft wel voor windows, Google niet voor android en apps
ketchup
0

@ Benjamin, er zijn thans geen roadshows vanwege corona/lockdown , dus Banken (analisten) houden hun klanten op de hoogte via informatie die zij inwinnen, want er zijn thans geen events en geen follow up na de cijfer presentaties., dus moet je afwachten wat je Bank je kan informeren
en dat doen ze ongelofelijk goed, om echter niet ondergesneeuwd te raken aan leesvoer heb ik mijn preferentie aangegeven voor informatie zie zij bekomen over de aandelen die ik in de porto heb en de desbetreffende sector en algemeen nieuws voornamelijk wat de centrale banken en overheden ondernemen

zo krijg je dagelijks updates en daar scheelt de kwaliteit best eens want niet iedere analist is even goed ingelezen in een bepaald bedrijf, maar ja ik ben dankbaar voor de info en natuurlijk ook ik zie wel verschil

maar je kan een Bankanalist hebben bij een kleine Investment Bank die perfect een toko weet te analyseren en beter research doet dan een grote Bank analist, maar als die kleine analist maar een handvol volgers heeft en die grote heeft er duizenden, dan weet ik wel welke de meest koersbepalende is

dus Ja, wat is goed ?
Wereldbelegger
0
Klein aantal! Maar wel weer short handel in TT turbo's.
Geld weggooien of positief denken over verdere koersdaling?

Short
14-5-2020 18.30 uur
Instrument Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
Booster Short BNP 10,75 1,55 0 0 0 4,355 +1,16% 2.000 18:30
Turbo Short BNP 7,8 3,34 0 0 0 2,025 +2,53% 2.000 18:30
493 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 21 22 23 24 25 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 09:46
Koers 7,140
Verschil -0,135 (-1,86%)
Hoog 7,200
Laag 7,080
Volume 24.354
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront