Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
boothram
0
bet gaat dus om 2 tranacties, 170 000 aandelen diie saverijs is kwijtgespeeld.... Was DATt wel zijn bedoeling? ik neem aan dat hij sowieso een goed alternatief had, en dat zou dan wel iets kunnen zijn als een afkeer voor de oliebussiness omwille van de milieuvereisten, waardoor het een snel krimpende markt is, of een voorkeur voor een ander tankermaatschappij met beter return, of ... lng tankers
er zijn wel groeiende markten, vooral dan opslag en transport van waterstof, waar wel vers geld en kapitaal nodig is, en waar men dan ook meer zal streven naar hogere koersen om op beurskapitaal beroep te doen. de olietankers moeten gewoon van hun geld afgeraken,dus hogere koersen zijn alleen negatief, en nu saverijs wellicht onbewust en onvijwillig de koersen laag heeft gehouden, misschien bewust tot vandaag kan euronav beginnen kopen...
Long Short
0
quote:

basinclab schreef op 22 mei 2020 09:00:

bet gaat dus om 2 tranacties, 170 000 aandelen diie saverijs is kwijtgespeeld.... Was DATt wel zijn bedoeling? ik neem aan dat hij sowieso een goed alternatief had, en dat zou dan wel iets kunnen zijn als een afkeer voor de oliebussiness omwille van de milieuvereisten, waardoor het een snel krimpende markt is, of een voorkeur voor een ander tankermaatschappij met beter return, of ... lng tankers
er zijn wel groeiende markten, vooral dan opslag en transport van waterstof, waar wel vers geld en kapitaal nodig is, en waar men dan ook meer zal streven naar hogere koersen om op beurskapitaal beroep te doen. de olietankers moeten gewoon van hun geld afgeraken,dus hogere koersen zijn alleen negatief, en nu saverijs wellicht onbewust en onvijwillig de koersen laag heeft gehouden, misschien bewust tot vandaag kan euronav beginnen kopen...

Basinclab : Wat bedoelt u met ' de olietankers moeten gewoon van hun geld afgeraken dus hoegere koersen zijn alleen negatief? '
GiGa
0
Basinclab : Wat bedoelt u met ' de olietankers moeten gewoon van hun geld afgeraken dus hoegere koersen zijn alleen negatief? '
[/quote]

Tja ik kan er ook geen touw aan vast knopen!
Sugarstock
0
quote:

Long Short schreef op 22 mei 2020 09:00:

[...]

Als de lage vrachtprijzen structureel laag blijven gaan de oude schepen er inderdaad volledig uit .
Wel zullen er ook een hoop jonge schepen tijdelijk uit de vloot gaan bij dipjes in de markt. Uitgestelde drydocking/Uitgestelde scrubber installaties etc. Persoonlijk denk ik niet dat de time charters nog onder de 30k zullen zakken omdat de tankermarkt zichzelf wat kan sturen.
Wat de koers betreft is het koffiedik kijken, de voorbije weken hebben immers aangetoond dat de koers stijgt als de olieprijs zakt en omgekeerd. Staat precies volledig los van cashflow/earnings/profit/debt/NAV/Outlook.

Moest ik voldoende zelfbeheersing hebben dan keek ik enkel nog naar de charter rates van Poten en de kwartaalrapporten van Euronav. Die koers slaat toch helemaal nergens op.

Wat bedoel je met dat de tankermarkt zichzelf kan sturen igv time charters?

Tenzij contango terugkomt zie ik niet in hoe de vraag- en productieuitval van olie voldoende gecompenseerd wordt door het tijdelijk uit de vloot gaan van schepen:
- 25-35 schepen zijn gemiddeld uit dienst voor een special survey (q1 presentatie Euronav)
- payback van scrubbers is te hoog opgelopen waardoor ik me afvraag of er nog veel geplaatst zullen worden
- tempo van afname van opslag op schepen blijft een onzekere factor
boothram
0
'hogere koersen zijn alleen negatief'
ik denk aan de langere termijnbelegger en de onderneming..
de langetermijnbelgger wil wellicht een deel van zijn dividenden herinvesteren
aan die koersen lijkt de onderneming zelf ook niet van hoge koersen te kunnen profiteren, omdat ze zover weg liggen... hogere koersen beteken ook hogere prijzen voor aandeleninkoop, en speelt hier en daar ook wel op fiscale aspecten voor de eigenaars en kosten verbonden aan beurskapitalisatie, denk ik...
wie speculeert op een snel koersherstel, zeker niet kansloos, maar ik denk niet dat de onderneeming dit wil, tenzij het boven de nav gaat, dan kan eventueel aan kaptaalinbreng gedacht worden.
Anderzijds bij een fusie is een onderwaardering ook ongewenst, tenzij het met een onderneming is die evenzeer ondergewaardeerd is en schaalvoordelen of profielvoordelen biedt ...
Een onderneming kan voordeel halen uit een zeer hoge of een zeer lage notering... dergelijke fenomen kunnen juist leiden tot uitzonderlijke winst
boothram
0
117 olietankers
dit resulteert in lange routes, en extreem lage tarieven, zoals nu de landbridge forune 104 dagen aan 27.400... maar het gaat om een herposiitonering en duurt zowat het volledige q3. let wel dit is laagseizoen en zowat breakeven... En in oktober terug beschikbaar voor een hogere spotprijs wellicht
zodat meer kan uitgehaald worden dan uit de time charters, vanaf spotprijzen van 80000...
dit is misschien een verklaring voor het minder gunstig koersverloop maar leidt niet tot verliezen: cashflow blijft zeer gezond ook voor q3
Long Short
0
@ Sugarstock:

De voorbije dagen kwamen er geregeld berichten van oa Frontline/Scorpio die hun scrubber-installaties uitstelden, dus niet gecancelled. Rekent momenteel helemaal niet maar zij vermoeden althans dat dit in de toekomst wel het geval zou zijn.

Zoals je zelf aangaf zitten er heel wat oude dames in de vloot die bij een zwakkere markt er uit zullen vliegen.

Dus het zelfsturende waar ik op doel is dat de reders heel snel de supply van schepen kunnen minderen zonder impact op hun balance sheet. (reeds afgeschreven of normaal onderhoud / voorziene scrubber installatie)

Tempo van destocking is inderdaad een onzekere factor. Simpele logica is echter dat de supply < demand alvorens de stocks effectief dalen. En hieronder mijn beredenering:

Prijzen zijn al gestegen en voor de non shale terug overal boven OPEX en voor Midden Oosten/Rusland zelf al boven full cost.
Zullen ze aan de verleiding kunnen weerstaan om toch meer op te pompen? De enige die er last van heeft is Trump die eind dit jaar mogelijks de verkiezingen niet overleefd...

Ik heb geen glazen bol maar als het de komende jaren niet lukt om fortuinen te maken op VLCC's dan zal het nooit gebeuren...

Jan Frans B
0
quote:

krach03 schreef op 21 mei 2020 23:10:

Vanwege de aangekondigde buy-backs vraag ik mij af of ze over Q2 ook 80% van hun winst gaan uitkeren als dividend,

wat denken jullie?
Dit is waar ik al altijd voor gevreesd heb, vergeet je 80% maar, Hugo heeft nog wel een potje van vorig jaar van dik over de 100 M, maar als hij het dividend kan afromen om geld in eigen zak te houden zal hij het niet laten.
Jan Frans B
0
quote:

Long Short schreef op 22 mei 2020 09:00:

[...]

Als de lage vrachtprijzen structureel laag blijven gaan de oude schepen er inderdaad volledig uit .
Wel zullen er ook een hoop jonge schepen tijdelijk uit de vloot gaan bij dipjes in de markt. Uitgestelde drydocking/Uitgestelde scrubber installaties etc. Persoonlijk denk ik niet dat de time charters nog onder de 30k zullen zakken omdat de tankermarkt zichzelf wat kan sturen.
Wat de koers betreft is het koffiedik kijken, de voorbije weken hebben immers aangetoond dat de koers stijgt als de olieprijs zakt en omgekeerd. Staat precies volledig los van cashflow/earnings/profit/debt/NAV/Outlook.

Moest ik voldoende zelfbeheersing hebben dan keek ik enkel nog naar de charter rates van Poten en de kwartaalrapporten van Euronav. Die koers slaat toch helemaal nergens op.

"Die koers slaat toch helemaal nergens op." En dan zijn er hier nog een hoop die denken dat buybacks de koers naar stratosferische hoogtes zal brengen. Get real ! Buybacks wil zeggen minder dividend maar zal nooit een aanzienlijke invloed op de koers hebben. Tenzij ze van 6 naar 6.25 gaat maar daar heeft ook geen hond iets aan. Behalve Hugo, die kan zijn balans nog mooier maken. Alsof dat van enige invloed is, de balans is nu al indrukwekkend goed, under leveraging , veel cash, agressieve afschrijf politiek en een jonge vloot. En hoe is de koers, om te janken.

Er is op het moment en voor de voorzienbare toekomst maar één manier om geld te verdienden aan dit aandeel en dat is het dividend (en je kan er donder op zeggen dat je geen 80% meer zal krijgen nu Hugo toestemming heeft gekregen om meer dan 200 M te spenderen aan buybacks. Dat zal nauwelijks invloed hebben op de koers omdat er 101 dingen zijn die meer invloed hebben dan zijn buybacks.
objectief
0
quote:

Jan Frans B schreef op 22 mei 2020 12:13:

[...]

"Die koers slaat toch helemaal nergens op." En dan zijn er hier nog een hoop die denken dat buybacks de koers naar stratosferische hoogtes zal brengen. Get real ! Buybacks wil zeggen minder dividend maar zal nooit een aanzienlijke invloed op de koers hebben.
Respect voor de visie van een ander blijft schijnbaar voor jou moeilijk.
Je zegt steeds: mijn mening is de enige juiste.
Nou ik deel je mening niet en heb ook al duidelijk gemaakt waarom!!
Twoane
0
quote:

Jan Frans B schreef op 22 mei 2020 12:13:

[...]

"Die koers slaat toch helemaal nergens op." En dan zijn er hier nog een hoop die denken dat buybacks de koers naar stratosferische hoogtes zal brengen. Get real ! Buybacks wil zeggen minder dividend maar zal nooit een aanzienlijke invloed op de koers hebben. Tenzij ze van 6 naar 6.25 gaat maar daar heeft ook geen hond iets aan. Behalve Hugo, die kan zijn balans nog mooier maken. Alsof dat van enige invloed is, de balans is nu al indrukwekkend goed, under leveraging , veel cash, agressieve afschrijf politiek en een jonge vloot. En hoe is de koers, om te janken.

Er is op het moment en voor de voorzienbare toekomst maar één manier om geld te verdienden aan dit aandeel en dat is het dividend (en je kan er donder op zeggen dat je geen 80% meer zal krijgen nu Hugo toestemming heeft gekregen om meer dan 200 M te spenderen aan buybacks. Dat zal nauwelijks invloed hebben op de koers omdat er 101 dingen zijn die meer invloed hebben dan zijn buybacks.
Noem me conservatief, maar voor mij lijkt een combinatie van buyback en dividend beter voor Euronav. En als aandeelhouder heb ik dan ook het liefst dat men de beste keuze maakt voor het bedrijf eerlijk gezegd. Ik ga er van uit dat de koers ooit wel zal volgen :D. Ik heb tijd.
Yes we can
0
quote:

Jan Frans B schreef op 22 mei 2020 12:13:

[...]

"Die koers slaat toch helemaal nergens op." En dan zijn er hier nog een hoop die denken dat buybacks de koers naar stratosferische hoogtes zal brengen. Get real ! Buybacks wil zeggen minder dividend maar zal nooit een aanzienlijke invloed op de koers hebben. Tenzij ze van 6 naar 6.25 gaat maar daar heeft ook geen hond iets aan. Behalve Hugo, die kan zijn balans nog mooier maken. Alsof dat van enige invloed is, de balans is nu al indrukwekkend goed, under leveraging , veel cash, agressieve afschrijf politiek en een jonge vloot. En hoe is de koers, om te janken.

Er is op het moment en voor de voorzienbare toekomst maar één manier om geld te verdienden aan dit aandeel en dat is het dividend (en je kan er donder op zeggen dat je geen 80% meer zal krijgen nu Hugo toestemming heeft gekregen om meer dan 200 M te spenderen aan buybacks. Dat zal nauwelijks invloed hebben op de koers omdat er 101 dingen zijn die meer invloed hebben dan zijn buybacks.
Als je aandelen hebt van Euronav kan ik je alleen maar aanraden nu onmiddellijk te verkopen. Je belegt normaliter in een bedrijf en bedrijfsleiding waar je in gelooft. Verder deel ik je mening niet over buybacks, dus: get real !
Twoane
0
En wat mij betreft mogen ze die dividenden ook spreiden in de tijd. Ipv dit jaar 25% aan dividend uitkeren, gewoon een garantie geven van minimum 5% dividend per jaar voor de komende 5 jaar. Geeft hen wat kapitaalflexibiliteit, en oogt misschien interessanter vanuit langere-termijn perspectief.
SB19
0
quote:

Yes we can schreef op 22 mei 2020 12:24:

[...]
Als je aandelen hebt van Euronav kan ik je alleen maar aanraden nu onmiddellijk te verkopen. Je belegt normaliter in een bedrijf en bedrijfsleiding waar je in gelooft. Verder deel ik je mening niet over buybacks, dus: get real !
Helemaal mee eens....!!
Poly’dor
0
Het heeft geen zin om te reageren als Frans B zijn frustratie uit, alleen begrip helpt. Hij heeft al heel lang 20.000 aandelen, en is al vaak teleurgesteld geweest op wat effectief na een goede winst werd uitbetaald aan dividend. Immers wordt 80% van de netto winsten exclusief verkopen/meerwaarde boeking op afgeschreven tankers. Van die 80% netto winst is in principe 50% voor dividend en de rest gereserveerd voor eventuele buy backs, maar dat doen ze weinig, ze houden die winst in het bedrijf ipv aan dividend uit te betalen, of buy backs te doen, en dat werkt op zijn systeem, omdat telkens hij al een teleurstelling kreeg op wat hij hoopte op dividend en wat er uiteindelijk betaald werd. Misschien is hij wat ouder en leeft hij van die dividenden.
belegger1981
0
quote:

SB19 schreef op 22 mei 2020 12:47:

[...]

Helemaal mee eens....!!
Waarom verkopen nu? Hebben toch nog dividend?
Ik ben niet mee,is er negatief nieuws plots?
Thx
Twoane
0
quote:

belegger1981 schreef op 22 mei 2020 13:47:

[...]

Waarom verkopen nu? Hebben toch nog dividend?
Ik ben niet mee,is er negatief nieuws plots?
Thx
Geen paniek. Herlees het bericht.

Even ter verduidelijking belegger1981. Houden tot ex-dividend zou je normaal gezien geen korte-termijn voordeel opleveren. Want de koers gaat evenveel zakken, als het dividend dat wordt uitgekeerd. Dus je redenering van houden tot ex-dividend en dan kort daarna verkopen gaat niet op.

Just so you know ;-).

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 12:31
Koers 15,380
Verschil -0,170 (-1,09%)
Hoog 15,490
Laag 15,350
Volume 3.348
Volume gemiddeld 224.369
Volume gisteren 23.581

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront